eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
132 دنبال‌کننده
318 عکس
367 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹🌹🌹 از یه جایی به بعد ... اگه حتی همه چیز هم درست بشه هیچ ارزشی نداره! هرچیزی تو زمان خودش قشنگه ...! مثل محبتی که یه نفر میتونست سه سـال پیش بهت بکنه و نکرد ... حالا هرچقدرم خوبی بکنه دیگه هیچ فایده‌ای نداره ... ✅ چون هرچیزی تو زمان خودش قشنگه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۴۰ 🌿 قَالَ رَبِّ أَنَّىَ يَكُونُ لِي غُلاَمٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ (40) ترجمه : (زكریّا) گفت: پروردگارا! چگونه براى من پسرى خواهد بود، در حالى كه پیرىِ من فرا رسیده و همسرم نازاست؟! (خداوند) فرمود: این چنین خداوند هر چه را بخواهد انجام مى دهد. ❇️ حضرت زکریا (ع) از شنیدن این بشارت، به وسیله فرشتگان، غرق شادى و سرور شد و در عین حال نتوانست شگفتى خود را از چنین موضوعى پنهان کند، عرض کرد: پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندى براى من باشد در حالى که پیرى به من رسیده و همسرم نازاست ؟ (قالَ رَبِّ أَنّى یَکُونُ لی غُلامٌ وَ قَدْ بَلَغَنِیَ الْکِبَرُ وَ امْرَأَتی عاقِرٌ). و خداوند به او پاسخ داده، فرمود: این گونه خداوند هر کارى را که بخواهد انجام مى دهد (قالَ کَذلِکَ اللّهُ یَفْعَلُ ما یَشاءُ). و با این پاسخ کوتاه که تکیه بر نفوذ اراده و مشیت الهى داشت، زکریا قانع شد. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۴۱ 🌿 قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّيَ آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلاَّ تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ إِلاَّ رَمْزاً وَاذْكُر رَّبَّكَ كَثِيراً وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالإِبْكَارِ (41) ترجمه : (زكریّا) گفت: پروردگارا! براى من نشانه اى قرار ده (تا علم من به یقین و اطمینان تبدیل شود. خداوند) فرمود: نشانه ى تو آن است كه تا سه روز با مردم سخن نگویى، مگر از طریق اشاره. (البتّه به هنگام ذكر خدا زبانت باز مى شود. پس) پروردگار خود را (به شكرانه ى این نعمت) بسیار یاد كن و هنگام شب و صبح او را تسبیح گوى. ❇️ سخن از زکریا(علیه السلام) و درخواست فرزندى از سوى او از پیشگاه خدا و بشارت به تولد یحیى(علیه السلام) بود. در اینجا زکریا از خداوند تقاضاى نشانه اى بر این بشارت بزرگ مى کند و چنان که گفتیم، نه به خاطر عدم اعتماد بر وعده هاى الهى، بلکه، براى تأکید بیشتر و این که ایمان او به این مطلب ایمان شهودى گردد، تا قلبش مالامال از اطمینان شود، همان گونه که ابراهیم خلیل(علیه السلام) تقاضاى مشاهده صحنه معاد براى آرامش هر چه بیشتر قلب مى نمود. زکریا عرضه داشت: پروردگارا! نشانه اى براى من قرار ده ! (قالَ رَبِّ اجْعَلْ لی آیَةً). 🔶 در پاسخ، خداوند به او گفت: نشانه تو آن است که سه روز با مردم جز به اشاره و رمز، سخن نخواهى گفت و زبان تو بدون هیچ عیب و علت براى گفتگوى با مردم از کار مى افتد (قالَ آیَتُکَ أَلاّ تُکَلِّمَ النّاسَ ثَلاثَةَ أَیّام إِلاّ رَمْزاً). 🔶 ولى پروردگار خود را (به شکرانه این نعمت) بسیار یاد کن و هنگام شب و صبحگاهان او را تسبیح گوى ! (وَ اذْکُرْ رَبَّکَ کَثیراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَ الإِبْکارِ). 🔶 از این جمله، استفاده مى شود در حالى که زبان او به طور موقت، براى سخن گفتن با مردم از کار افتاده بود، قادر بر تسبیح و ذکر خدا بود، تا هم وظیفه شکرگذارى را نسبت به این موهبت عظیم که خدا به او عنایت کرده بود، انجام دهد و هم نشانه روشنى از خداوند بزرگ بر گشودن موضوعات بسته باشد. ✅ یا به تعبیر دیگر، بریدن از مردم و پیوستن به حق در این سه روز، او را به خدا نزدیک تر کند و آیت و نشانه روشنى از قدرت خدا باشد. 🔶 رَمْز در اصل، اشاره کردن با لب ها را گویند، به صداى آهسته نیز رَمْز گفته مى شود، این واژه در گفتگوهاى معمولى، معنى وسیع ترى پیدا کرده و به هر سخن و اشاره و نشانه اى که مطلبى را مخفیانه یا به طور غیر صریح، برساند، رمز مى گویند. 🔶 به هر حال، خداوند در خواست زکریا را پذیرفت و سه شبانه روز زبان او بدون هیچ عامل طبیعى از سخن گفتن با مردم باز ماند، در حالى که به ذکر خدا مترنم بود. 🔶 واژه عَشِىّ معمولاً به ساعات آخر روز گفته مى شود همان گونه که اِبْکار به ساعات آغاز روز مى گویند. بعضى معتقدند: از ابتداى ظهر تا غروب آفتاب عَشِىّ نام دارد، و از ابتداى طلوع صبح تا هنگام ظهر، اِبْکار است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹🌹 🔸 در میان این همه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش دوم)🔸 انسان مثل کشتی بادی است. حرکت باد برای کشتی، جبری است اما حرکت خود کشتی، اختیاری است. در عین حالی که نیروی محرکه‌اش (یعنی باد) جبری است، اما حرکت کشتی، اختیاری است. جبر به آن می‌خورد، اما اختیار پس می‌دهد! وارداتش جبر است و صادراتش اختیار! باد به هیچ وجه به حرف ناخدا گوش نمی‌دهد. ناخدا نمی‌تواند به باد بگوید تو از این طرف نیا و از آن طرف بیا. باد، در ناخدا نیست. اما در ناخدا است. در امر بودن یک چیز است؛ در استخدام بودن یک چیز است. انسان هم سلسلۀ علت و معلول‌ها در اختیارش نیست. جبری‌اند. اینها به انسان وارد می‌شوند و برخوردشان هم جبری است. اما بازتابشان اختیاری است. چرا؟ چون در ما دستگاهی مثل کشتی بادی وجود دارد. همانطوری که ناخدا با و و ، این باد را به خدمت می‌گیرد، انسان هم می‌تواند شرائط را به نفع خودش به خدمت بگیرد. ما نمی‌توانیم به شرائط بگوییم بیا یا برو. اما می توانیم شرائط را استخدام کنیم. انسان، حاکم بر شرائط است. خودش انتخاب می کند. زن فرعون، دستگاه حکومتی فرعون را قرار داد. او می‌خواست رو به خدا برود و این دستگاه می‌خواست او را باز دارد؛ ولی زورش نرسید. در عوض، تمام دستگاه فرعونی، زمینۀ رشد سریع و صعود سریع آسیه شد!! نمی‌خواستند آسیه ایمانش بالا برود، نمی‌خواستند آسیه از اولیاءالله بشود؛ اما نتوانستند. برعکس، آسیه و بوسیلۀ همین دستگاه فرعونی، به مقامات عالیه رسید. چه شد که یک مملکت، حریف یک آدم نشدند؟ یعنی این. انسان، این است! انسان مافوق شرائط است. انسان تابع شرایط نیست. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🌹 🔷▫️ اکرم (ص) : خداوند، امت‌هایی را به دلیل سرپیچی از اوصیا و امامان بعد از انبیا مسخ کرد" پس اگر قرار است عذاب الهی شامل آنها شود، باید انسانیت خود را درک کرده و صورتی از حیوانیت بر آنها تسلط یابد و وقتی عذاب در این باره صدق می‌کند که متوجه شوند انسان هستند، ولی به صورت خوک یا میمون در آمده‌اند. 🔷▫️در این باره از امام (ع) روایت شده است : خداوند انسان‌های مسخ شده را عبرت و پندی برای مردم قرارداد و دلیل بر این‌که کسانی هستند که در صورت خلقی‌شان تبدیلی ایجاد شده است و در این مسخ شباهتی از انسان قرار داد تا فهمیده شود اینها انسان‌های مورد غضب اویند" یعنی هم خودشان می‌فهمند که انسان‌اند و هم دیگران آنها را می‌شناسند و این مسخ بر صورت انسانی آنها تسلط پیدا کرده است. 🔷▫️امام (علیه السلام) : بعد از گناهی که در روز شنبه کردند و از دستور خداوند مبنی بر ممنوعیت صید ماهی در روز شنبه سرپیچی کردند، خداوند آنها را به صورت میمون‌هایی درآورد" محققاً دانسته‌اید جماعتی از شما را که عصیان ورزیدند و حرمت شنبه را نگاه نداشتند، گفتیم بوزینه شوید دور از قرب حق" عده‌ای از مؤمنان که در شهرهای مجاور بودند برای دیدن آنها آمدند. عده‌ای از آنها که قبلاً این گناه‌کاران را می‌شناختند بعد از دیدن چهره عوض شده آنها، دوباره آنها را می‌شناختند و می‌گفتند: تو فلانی پسر فلانی نیستی؟! آن میمون هم با اشک ریزان و با حرکت سر خود جواب می‌داد که بله " 🛑 نکته قابل توجه این است که طبق روایات پیرامون انسان هایی در این عصر دچار مَسخ خواهند شد : ❇️ رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) : در آخر این امّت، ، و خواهد بود. ⬅️ «خسف» فرو‌رفتن در زمین و زیر آوار‌ماندن به وسیله زلزله،و بالا آمدن آب دریا و... را گویند. ⬅️ «قذف» پرتاب چیزی از مکانی به مکان دیگر ( سنگ‌باران، و... امثال آنها) است. ⬅️ «مسخ» دگرگونی سیرت و صورت چیزی به شکلی جز آنچه هست (مبدل‌شدن انسان دوپا به حیوان وحشی چهارپا) مثل میمون، خوک و...! ✅ رسول اکرم در همین رابطه می‌فرماید:‌ «در میان بنی‌اسرائیل، هیچ حادثه‌ای روی نداده است، جز اینکه در میان امت من، نظیر آن روی خواهد داد، حتی خسف، قذف و مسخ») 📚 کنز العمّال، ج ۷، جزء ۱۴، ص ۱۲۳، ح ۳۸۷۱۴.). مراد پیامبر اکرم از آخر این امّت.. مسلمانان و سایر انسانها است که در آخرالزمان زندگی می کنند. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۴۲ 🌿 وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ (42) ترجمه : و(بیاد آور) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را برگزیده وپاك ساخته وبر زنان جهانیان برترى داده است. ❇️ این آیات، بار دیگر، به داستان مریم باز مى گردد، از دوران شکوفایى و برومندى او سخن مى گوید، و مقامات والاى او را بر مى شمرد. نخست از گفتگوى فرشتگان با مریم، بحث مى کند، مى فرماید: به یاد آور: هنگامى را که فرشتگان گفتند: اى مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان برترى داده است. 🔶 چه افتخارى از این برتر که انسانى با فرشتگان هم سخن شود، آن هم سخنى که بشارت برگزیدگى او از سوى خدا و طهارت و برترى او بر تمام زنان جهان باشد، و این نبود، جز در سایه تقوا و پرهیزگارى و ایمان و عبادت او، آرى، او برگزیده شد تا پیامبرى همچون عیسى مسیح(علیه السلام) را به دنیا آورد. جالب توجه این که جمله اِصْطَفیکِ در آیه تکرار شده، یک بار براى بیان برگزیدگى او به طور مطلق، و بار دوم براى برگزیدگى او نسبت به تمام زنان جهان. 🔶 این آیه گواه بر این است که مریم بزرگ ترین شخصیت زن در جهان خود بوده است. و این موضوع با آنچه درباره بانوى بزرگ اسلام فاطمه(علیها السلام) رسیده است که او برترین بانوى جهان است، منافات ندارد ؛ 💠 زیرا در روایات متعددى از پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده: اِنَّ مَرْیَمُ کانَتْ سَیِّدَةَ نِساءِ عالَمِها وَ اَنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَکِ سَیِّدَةِ نِساءِ عالَمِکَ وَ عالَمِها وَ سَیِّدَةُ نِساءِ الأَوَّلِیْنَ وَ الآخِرِیْنَ: مریم بانوى زنان زمان خود بود، و خداوند عزوجل تو را بانوى زنان زمان خودت و زنان زمان مریم از اولین و آخرین قرار داده است . 🔶 کلمه العالَمِین هیچگونه منافات با این سخن ندارد; زیرا این کلمه در قرآن و عبارات معمولى به معنى مردمى که در یک عصر و زمان زندگى مى کنند آمده است چنان که درباره بنى اسرائیل مى خوانیم: وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمینَ: و من شما را بر جهانیان برترى بخشیدم . بدیهى است منظور، برترى مؤمنان بنى اسرائیل بر مردم عصر خود بوده است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 137 قرآن کریم 🔹سوره ۶ – 🔹آیات ۷۴ الی ۸۱ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۴۳ 🌿 يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ (43) ترجمه : اى مریم! (به شكرانه این همه نعمت،) براى پروردگارت خضوع كن و سجده بجاى آور و با ركوع كنندگان ركوع نما. ❇️ در آیه بعد، سخن از خطاب دیگرى از فرشتگان به مریم است، مى گویند: اى مریم! (به شکرانه این نعمت هاى بزرگ، که از سوى خداوند برگزیده شده اى و بر زنان جهان عصر خود برترى یافته اى، و از هر نظر پاک و پاکیزه گشته اى) براى پروردگارت خضوع و سجده کن و همراه رکوع کنندگان رکوع نما ! ✳️ در اینجا سه دستور از طرف فرشتگان به مریم داده شده: نخست، قنوت در برابر پروردگار و این واژه همان طور که سابقاً اشاره کردیم به معنى خضوع و دوام اطاعت است. دیگر، سجود که آن نیز نوعى از خضوع کامل در برابر خدا است. و سوم، رکوع که آن هم نوع دیگرى از خضوع و تواضع مى باشد. جمله وَ ارْکَعی مَعَ الرّاکِعینَ: با رکوع کنندگان رکوع کن ! ممکن است اشاره به نماز جماعت بوده باشد، و نیز ممکن است اشاره به پیوستن به جمعیت نمازگزاران و خاضعان در برابر خدا باشد. یعنى همان طور که دیگر بندگان خالص خدا براى او رکوع به جا مى آورند، تو نیز رکوع کن! 🔰 در این آیه، نخست اشاره به سجده و سپس اشاره به رکوع شده است، و این نه به خاطر آن است که در نماز آنها سجده قبل از رکوع انجام مى گرفته، بلکه، منظور انجام هر دو عبادت است و نظرى به ترتیب آنها نیست، مثل این است که بگوییم: نماز بخوان و وضو بگیر و پاکیزه باش، یعنى همه این وظایف را انجام بده; زیرا عطف کردن با واو دلالتى بر ترتیب ندارد. به علاوه، رکوع و سجود در اصل به معنى تواضع و خضوع است و رکوع و سجود معمولى یکى از مصادیق آن محسوب مى شود. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹 🍀 شیطان چه وقت می‌آید؟ 🍂 دوم، در بندگی 🍂 🔹 دوم، استقامت و است. باید در بساط خدمتی که در محضر پروردگار برای شما فراهم شده است، خوب خدمت کنید و قدرش را بدانید. 🔸 اگر را در این مَتجَر (محل تجارت؛ یعنی همین دنیا) از دست بدهید، هم سرمایه‌تان از دست رفته و هم راهی برای تسلّط شیطان باز کرده‌اید. آن وقت دیگر نمی‌فهمید که چه وقتی شیطان دارد شما را وسوسه می‌کند. 🔹 و قال النبی(ص): «إنَّ اهل الجَنَّةِ لَا یَندَمُونَ علی شَیءٍ مِن أُمُورِ الدنیا إلّا علی ساعَةٍ مَرَّتْ بِهِمْ فِی الدُّنیا لَمْ یَذکروا الله تعالی فیها»؛ اهل بهشت همین‌که از اینجا رفتند هیچ غصّه‌ی زن و بچه و مال و منال را نمی‌خورند؛ مگر غصّه‌ی آن ساعتی که را نکردند. 📚 مواعظ، ج۱، ص۱۳۳ 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir