برای هرچه دلتنگی، چنان «إنّا فتحنایی»
گره در کار اگر باشد «لک فتحاً مبینایی»
تو جانآرامی از بس که، یقین داریم هرکس که
نمکگیر نگاهت شد، نخواهد رفت هرجایی
حقیقت مثل رودی از علی سر چشمه میگیرد
دوامی نیست رودی را که پشتش نیست دریایی
سخاوت را تویی آموزگار از اوّل خلقت
دو زانو مینشیند پای درست حاتم طایی
به شوق «هرکه میمیرد تو را آن لحظه میبیند»
نمانده در دلم تابی، نمانده در تنم نایی
گنهکارِ بنامیام، بزن تو پای خامیام
علی جان من جزامیام، به دیدارم نمیآیی؟
«حسن معارف وند»
#شعر
#مدح
#مناجات
#امام_علی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗳 أرکان أربعة یک عالم، که اگر در او جمع شوند صلاحیت مرجعیّت دارد، در میرزا وجود داشته. علمیّتش درجه اوّل، تقوایش درجه اوّل، اخلاقش درجه اوّل، عقلش هم درجه اوّل بوده.
📊 این چهار چیز در میرزا در حدّ أعلا بوده و هیچ نباید کسی شکّ در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگردها، همین که هرچه ملّای متفکّر میبینیم تربیت شدهی اویند، کافی بود.
🏷 مثل وحید بهبهانی که شاگردانی همانند بحرالعلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سیّد محسن أعرجی و ملّا مهدی نراقی نشان دهنده موقعیت علمی ممتاز اوست.
👳♂دو نفر ملّا هست در تاریخ شیعه که شاگردهای آنها مهمترین شاگردهای أعصارند؛ یکی وحید بهبهانی است و دیگری میرزای شیرازی.
آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه)
📘جرعهای از دریا، ج۱، ص ۱۱۳
#کتاب
#جرعهای_از_دریا
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
⛓ در کنار پیامبر و قرآن، معیار دیگری وجود دارد. أهلبیت (علیهم السّلام). پیامبر این معیار را در سخنان متعدّدی از جمله در حدیث ثقلین به عنوان عامل هدایت به مردم عرضه کردند.
🧿 أمّا یک سئوال جدّی وجود دارد.
🛡چرا اقدام علنی بر علیه سعد بن عبادة برای حکومت نوپای سقیفه هزینه اجتماعی دارد؟ لذا مراعات او را میکنند. سعد با هیچ کدام از خلیفه اوّل و خلیفه دوّم بیعت نکرد. ولی کسی به زور از او بیعت نمیگیرد. با اینکه او رئیس خزرج بود و عدّهای پیرو او بودند.
⚪️ ولی اقدام علنی بر علیه علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) هزینه اجتماعی ندارد و غاصبان خلافت به خود اجازه میدهند، اینچنین با حضرت برخورد کنند؟ با اینکه هنوز حکومت آنها استقرار لازم را پیدا نکرده است.
🏷 أنّ أبابكر بعث إلى سعد بن عبادة أن أقْبِلْ فبايِعْ فقد بايع الناس و بايع قومك، فقال: لا واللّه لا أبايع حتّى أُراميكم بما في كِنَانتى و أُقاتلكم بمن تبعنى من قومى و عشيرتى. فلمّا جاء الخبر إلى أبىبكر قال بشير بن سعد: يا خليفة رسول الله، إنّه قد أبَى و لَجّ و ليس بمبايعكم أو يُقْتَلَ، و لن يُقتَلَ حتى يُقْتَلَ معه ولده و عشيرته، و لن يُقْتَلوا حتى تُقْتَلَ الخزرج، ولن تُقْتَلَ الخزرج حتّى تُقْتَلَ الأوس، فلا تُحَرّكوه، فقد استقام لكم الأمر فإنّه ليس بضارِّكم إنّما هو رجل وَحْدَهُ ما تُرِك. فقبل أبوبكر نصيحة بشير فترك سعدًا (الطبقات الكبير، ج3، ص 569)
⭕️ ادامه دارد...
#سخن
#خلاصه_منبر
#سخنرانی
#منافقین
#نفاق
#تحریف_دین
#دشمن_شناسی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
⛓ در کنار پیامبر و قرآن، معیار دیگری وجود دارد. أهلبیت (علیهم السّلام). پیامبر این معیار را در سخنان
🔰منافقین به همراه عدّهای از مردم که دل خوشی از أمیر (علیه السّلام) نداشتند، قبل از شهادت پیامبر، کمر بستند تا وجاهت مولا را خدشهدار کنند. برنامهریزی کردند. تقدّسزدایی کردند. قبح مخالفت با حضرت را شکستند. روی مردم را به این خانواده باز کردند. آنها را از مقامی که داشتند در ذهن مردم پایین آوردند. عادیسازی کردند. ایجاد تردید کردند. شایعه پراکنی کردند. آنها را قابل مقایسه با دیگران کردند.
🔻محصّل المراد أنّ الدّهر أضحكنى من فرط التعجّب بعد ما أحزنني لأنّه أنزلني ثمّ أنزلني حتّى قيل معاوية و على. (منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج10، ص 9)
📜 یک نمونه آن جریان مشربة أمّ ابراهیم است که امام صادق (علیه السّلام) فرمود مردم همان طور که این روز را فراموش کردند، غدیر را هم فراموش کردند.
💎عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقُطْبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ النَّاسُ غَفَلُوا قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) فِي عَلِيٍّ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَا غَفَلُوا يَوْمَ مَشْرَبَةِ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ. أَتَاهُ النَّاسُ يَعُودُونَهُ فَجَاءَ عَلِيٌّ (علیه السّلام) لِيَدْنُوَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) فَلَمْ يَجِدْ مَكَاناً، فَلَمَّا رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) أَنَّهُمْ لَا يُوَسِّعُونَ لِعَلِيٍّ (علیه السّلام) نَادَى يَا مَعْشَرَ النَّاسِ فَرِّجُوا لِعَلِيٍّ، ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ فقعده [فَقَعَدَ] مَعَهُ عَلَى فِرَاشِهِ، ثُمَّ قَالَ يَا مَعْشَرَ النَّاسِ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي تَسْتَخِفُّونَ بِهِمْ وَ أَنَا حَيٌّ بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ أَمَّا وَ اللَّهِ لَئِنْ غِبْتُ عَنْكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَغِيبُ عَنْكُمْ، إِنَّ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ الْبِشْرَ وَ الْبِشَارَةَ وَ الْحُبَّ وَ الْمَحَبَّةَ لِمَنِ ائْتَمَّ بِعَلِيٍّ وَ وَلَايَتِهِ وَ سَلَّمَ لَهُ وَ لِلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ حَقّاً لَأُدْخِلَنَّهُمْ فِي شَفَاعَتِي لِأَنَّهُمْ أَتْبَاعِي وَ مَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي... (بصائر الدرجات، ج1، ص 53)
⭕️ ادامه دارد...
#سخن
#خلاصه_منبر
#سخنرانی
#منافقین
#نفاق
#تحریف_دین
#دشمن_شناسی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
💡آقای حاج سیّد مهدی روحانی نقل کرد از عموی خودش مرحوم حاج آقا احمد، ایشان هم از مرحوم آسیّد عبدالهادی، و ایشان از مرحوم آمیرزا علی آقای شیرازی که پسر میرزا و مرجع تقلید هم بوده.
🔻آمیرزا علی آقا میفرموده اواخر کسالت میرزا وضع میرزا طوری شد که مورد تردید بود میرزا وفات کرده و یا زنده است. قرار شد امتحان کنند ببینند زنده است یا وفات کرده. یکی رفت گفت از طرف دولت عثمانی آمدهاند برای زیارت شما. اثر حیات در میرزا ظاهر نشد. دیگری گفت سفیر ایران آمده میخواهد خدمت شما سلامی عرض کند. اثری پیدا نشد.
💎آمیرزا علی آقا می گوید من میدانم چطور باید پدرم را امتحان کرد؟ به گوش میرزا میگویند نان سوخته چه حکمی دارد؟ میرزا میجنبد و میفرماید از چه بابت حکمش را تعیین کنیم؟ از این جهت که أکل خبائث است بگوییم حرام است یا از باب اینکه مضرّ است بگوییم حرام است و یا بگوییم اگر بخواهیم تحریم کنیم چون نان غیر سوخته هم با سوخته هاست و دور ریخته میشود لازمه این تحریم تحریم دیگری است و تزاحم است، از این جهت بگوییم حرمت أکل، فعلیت ندارد.
🪔 میرزا این شقوق را در آن حال بیان می کند.
آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه)
📘جرعهای از دریا، ج۱، ص ۱۱۳ و ۱۱۴
#کتاب
#جرعهای_از_دریا
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
😇 بدون انسان جای موجودی که بتواند از طريق اختیار خودش، عالیترین مرتبه فیوضات الهی را دریافت کند، خالی بود...
🌪وجود شرور، مقصود بالذّات نیست؛ بلکه مقصود بالعرض است. اینها همه مقدّمه است تا برای موجودی که ظرفیت ممتازی دارد، زمینهاي فراهم شود كه بتواند با اختیار و انتخاب خودش لیاقت دریافت عالیترین فیض الهی را پیدا کند.
💎بنابراین، میتوان گفت که عامترین حکمت وجود شرور، نقایص، آفات و بلاها در این عالم، آن است که زمینه انتخاب را برای انسانها فراهم کند تا بتوانند با انتخاب صحیح خودشان طرف خیر را انتخاب کنند و لیاقت و استحقاق دریافت عالیترین کمال وجودی و فیض الهی را پیدا کنند.
مرحوم علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)
📺 شرور و بلایا، جلسه اوّل
سه شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/7633/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87
#سخن
#شرور_و_بلایا
#علامه_مصباح_یزدی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حقّانیت حقّ🎥
🔰 شیخ محمّد مهدی طبّاخیان
📌 خاک بر سر دنیایی که علی (علیه السّلام) برای اثبات حقّانیتش محتاج عمّار است...
#فیلم
#جنگ_صفین
#عمار
#امام_علی
#سخنرانی
#استاد_طباخیان
@m_mahdi_tabakhian
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تغییر اسم گناه🎥
👺شیطان اسم گناه را عوض میکند...
👀 نگاه کن به ادبیات دور و برت...متوجّه میشی...ارزش میشه ضدّ ارزش...ضدّ ارزش میشه ارزش...نوع گفتمان و عناوین و ادبیات ما تأثیرگذار است...
#فیلم
#سخنرانی
#شیطان
#گناه
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🧠 ایشان از نظر فکری فکر سیّال فوقالعادهای داشته، جولان ذهنی عجیبی داشته.
📖 أصلاً بحثهای سامرائی و بحثهای نجفی دو سبک مختلف دارند. قطعی حرفزدن، سبک بحثهای نجفی هاست و مطالب تشکیکی و با تردید گفتن سبک سامرائی هاست. به تعبیر آقای مجتهدی ممثّلِ فکر نجفیها إنّما است و ممثّلِ فکر سامرائیها لعلّ است.
🔺به هرحال میرزا در أثر اینکه فکرش خیلی جوّال بوده زیاد تجدیدنظر میکرده. فرد متّقی و خداترسی هم بوده. اگر میخواست همینطوری فتوا بدهد، دچار اشکال شرعی میشده. لذا میگفته احتیاط کنید و خیلی کم فتوا داده است.
💠 یکی از چیزهایی که بعضیها به وسیله آن حرجی بودن احتیاط و غیرقابل عمل بودن آن را نقض میکنند، همین است که میگویند میرزا مدّت طولانی مرجع تقلید بوده و مقلّدین را به احتیاط ارجاع میکرده و هیچ اختلال نظامی هم واقع نشده است.
آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه)
📘جرعهای از دریا، ج۱، ص ۱۱۷
#کتاب
#جرعهای_از_دریا
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
2(1).mp3
40.43M
🎙تویی که مقدم تو مژدهی سعادت داشت🎙
🔰 کربلایی علی کرمی
🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز چهارم محرّم ۱۴۰۱
#صوت
#مدح_و_روضه
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
4.mp3
22.63M
🎙آقاجان حسین حسین آقاجان🎙
🔰 کربلایی علی کرمی
🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز چهارم محرّم ۱۴۰۱
#صوت
#سینه_زنی
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
3.mp3
21.87M
🎙چقدر خواستهام از خدا قبول کنی🎙
🔰 کربلایی علی کرمی
🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز چهارم محرّم ۱۴۰۱
#صوت
#روضه
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
🧲 کسانی در اثر فریفتگی در برابر لذّتهای دنیا و سپس دلبستگی به آنها، انتخاب نادرستی میکنند، ولی در عمق دلشان هرچند به صورت کمرنگ اصل ایمان و معرفت باقی میماند؛ لطف الهی اقتضاء میکند که حتّی برای چنين كساني نیز زمینهای برای بروز و ظهور قلبي و رشد فراهم شود.
🏷 یکی از راهها این است که اين افراد به بلا و یا شرور مبتلاء شوند تا بفهمند كه لازمه زندگی این دنیا چه شروری است و بدین وسیله تعلّقشان به دنیا کم شود، و چه بسا باعث شود که از گناهان گذشته نیز توبه کنند؛ «وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ. (سورة السّجدة، آیة ۲۱)»
مرحوم علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)
📺 شرور و بلایا، جلسه اوّل
سه شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/7633/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87
#سخن
#شرور_و_بلایا
#علامه_مصباح_یزدی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حقّانیت حقّ🎥
🔰 شیخ محمّد مهدی طبّاخیان
🔻این فضیلت از زبان امامان شیعه صادر نشده است...
📜حدثنا خلف بن خليفة عن أبي هارون قال: كنت مع ابن عمر جالسًا إذ جاءه نافع بن الأزرق فقام على رأسه فقال: (واللَّه إني) لأبغض عليًا، قال: فرفع إليه ابن عمر رأسه فقال: أبغضك اللَّه، تبغض رجلًا سابقة من سوابقه خير من (الدنيا) وما فيها. («مصنف ابن أبي شيبة، ج 18، ص 78)
#فیلم
#عبدالله_بن_عمر
#فضائل
#امام_علی
#سخنرانی
#استاد_طباخیان
@m_mahdi_tabakhian
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جان پیامبر🎥
🔰 شیخ محمّد مهدی طبّاخیان
🎉 عید مباهله مبارک...
📌ولَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: {نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} دَعَا رَسُولُ اللهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) عَلِيًّا، وَفَاطِمَةَ، وَحَسَنًا، وَحُسَيْنًا (رِضْوَانُ اللهِ عَلَيْهِمْ)، فَقَالَ: "اللهُمَّ هَؤُلاءِ أَهْلِي". (مسند أحمد، ج3، ص 160 _ صحيح مسلم، ج7، ص 120)
#فیلم
#عید_مباهله
#فضائل
#امام_علی
#سخنرانی
#استاد_طباخیان
@m_mahdi_tabakhian
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
3M
🎙ترجمه روایتی از الفصول المختارة مرحوم شیخ مفید
💎 برترین فضیلت أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) در قرآن؟
🤐 مأمون ساکت میشود...
📎 متن روایت 👇👇👇
#صوت
#حدیث_خوانی
#ترجمه_روایت
#فضائل
#امام_علی
#عید_مباهله
#روز_مباهله
#مباهله
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
شیخ غلامعلي بدرلو
🎙ترجمه روایتی از الفصول المختارة مرحوم شیخ مفید 💎 برترین فضیلت أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) در قرآن؟
🔰وَ حَدَّثَنِي اَلشَّيْخُ أَدَامَ اَللَّهُ عِزَّهُ أَيْضاً قَالَ:
🔻قَالَ اَلْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يَدُلُّ عَلَيْهَا اَلْقُرْآنُ؟
📖 قَالَ فَقَالَ لَهُ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَضِيلَتُهُ فِي اَلْمُبَاهَلَةِ قَالَ اَللَّهُ (جَلَّ جَلاَلُهُ) «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَكَ مِنَ اَلْعِلْمِ فَقُلْ تَعٰالَوْا نَدْعُ أَبْنٰاءَنٰا وَ أَبْنٰاءَكُمْ وَ نِسٰاءَنٰا وَ نِسٰاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنٰا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰاذِبِينَ»، فَدَعَا رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) فَكَانَا اِبْنَيْهِ وَ دَعَا فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلاَمُ) فَكَانَتْ فِي هَذَا اَلْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا أَمِيرَاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اَللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)؛
🏷 وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لاَ يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِحُكْمِ اَللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)،
⚠️ قَالَ فَقَالَ لَهُ اَلْمَأْمُونُ أَ لَيْسَ قَدْ ذَكَرَ اَللَّهُ اَلْأَبْنَاءَ بِلَفْظِ اَلْجَمْعِ وَ إِنَّمَا دَعَا رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اِبْنَيْهِ خَاصَّةً وَ ذَكَرَ اَلنِّسَاءَ بِلَفْظِ اَلْجَمْعِ وَ إِنَّمَا دَعَا رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) اِبْنَتَهُ وَحْدَهَا فَلِمَ لاَ جَازَ أَنْ يَذْكُرَ اَلدُّعَاءَ لِمَنْ هُوَ نَفْسُهُ وَ يَكُونَ اَلْمُرَادُ نَفْسَهُ فِي اَلْحَقِيقَةِ دُونَ غَيْرِهِ، فَلاَ يَكُونُ لِأَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) مَا ذَكَرْتَ مِنَ اَلْفَضْلِ؟
💠 قَالَ فَقَالَ لَهُ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) لَيْسَ بِصَحِيحٍ مَا ذَكَرْتَ يَا أَمِيرَاَلْمُؤْمِنِينَ، وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلدَّاعِيَ إِنَّمَا يَكُونُ دَاعِياً لِغَيْرِهِ كَمَا يَكُونُ اَلْآمِرُ آمِراً لِغَيْرِهِ وَ لاَ يَصِحُّ أَنْ يَكُونَ دَاعِياً لِنَفْسِهِ فِي اَلْحَقِيقَةِ كَمَا لاَ يَكُونُ آمِراً لَهَا فِي اَلْحَقِيقَةِ وَ إِذَا لَمْ يَدْعُ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَجُلاً فِي اَلْمُبَاهَلَةِ إِلاَّ أَمِيرَاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ نَفْسُهُ اَلَّتِي عَنَاهَا اَللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ وَ جَعَلَ حُكْمَهُ ذَلِكَ فِي تَنْزِيلِهِ،
🤐 قَالَ فَقَالَ اَلْمَأْمُونُ إِذَا وَرَدَ اَلْجَوَابُ سَقَطَ اَلسُّؤَالُ.
📜الفصول المختارة من العیون و المحاسن، ج ۱، ص ۳۸
#حدیث
#الفصول_المختاره
#امام_رضا
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🥀روضهی شب جمعه🥀
تهماندههای جسم تو چسبید زیر نعل
تا شهر کوفه جسم تو را ده سوار بُرد
مقتل نوشته زجر بدی را کشیدهای
یک نصف روز، ذبح گلوی تو کار بُرد
#شعر
#روضه
#روضه_روز
#امام_حسین
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣 خدای متعال غیر از شناختهایی که از راه عقل به انسانها میدهد، خودش عهدهدار بیان حقایق و معارفی فراتر از شناختهای عادی و عقلانی میگردد. و از راه وحی روشن میکند که چه کارهایی موجب کمال و سعادت میشود یا موجب عذاب و شقاوت میگردد...
✍ اراده تشریعیه خداوند به انجام رفتارهایی تعلّق میگیرد که موجب کمال انسان میشود. همچنین اگر خداوند از چیزهایی نهی میکند، بهخاطر این است که موجب نزول و محرومیت انسان میشود...
مرحوم علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)
📺 شرور و بلایا، جلسه دوّم
سه شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/7633/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87
#سخن
#شرور_و_بلایا
#علامه_مصباح_یزدی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🪔 از جمله چیزهایی که همه قبول دارند و مورد اختلاف نیست، نبوغ عقلی میرزای شیرازی است.
📑 راجع به این موضوع قضایای خیلی زیادی منقول است، مثلاً یک وقت در سامرا بین شیعه و سنّی یک اختلاف شدیدی میشود و فی الجمله کشتاری هم اتّفاق میافتد و به صورتی اوضاع آشفته بود که مرحوم آقای مجتهدی تبریزی از قول حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرد که ایشان میگفتند یک باری در سرداب بود که قرار بود بالا بیاورند تا به جای دیگری منتقل شود، به یکی از حمّال های سامره هر چه گفتیم برو این بار را بیاور بالا حاضر نشد و میترسید که اگر به سردآب برود گرفتار شود و او را بکشند. خلاصه اوضاع در آن زمان اینقدر آشفته بوده است.
🛡از طرفی انگلیسیها پیش میرزا میآیند و برای کمک به ایشان میگویند که هرچه امر میفرمایید در اختیار شما قرار میدهیم و از شما اطاعت میکنیم. میرزا میفرماید بحث ما یک بحث داخلی خانوادگی است، دو تا برادر با هم یک مسائلی دارند. این صحیح نیست که غیر بیاید مداخله کند. خود ما حل میکنیم و مسئلهای نیست که شما بخواهید دخالت کنید.
آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی (حفظه اللّه)
📘جرعهای از دریا، ج۱، ص ۱۱۹
#کتاب
#جرعهای_از_دریا
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
https://eitaa.com/Arshiv_Gholam