eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
251 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
بلا های آسمانی بعضی از مردم را، آن هم جسم هایشان را از بین می برد؛ أمّا این طاغوت ها، روح های مردم، اخلاق مردم، شرف مردم و البته دنیای مردم، همه را از بین می برند. فقر را بر انسان ها تحمیل می کنند، ذلّت را تحمیل می کنند، انسان ها را تحقیر می کنند، دشمن ها را مسلّط می کنند...ملّت ما آن وقتی که به ندای برانگیزاننده ی قرآن گوش نداده بودند، بزرگ ترین بلا بالای سرشان بود و آن طاغوت بود. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 58 و 59 @Arshiv_Gholam
و هان! اى متصدّيان و دولتمردان از رده به اصطلاح بالا تا پايين، به هوش باشيد كه در دوراهى سعادت و شقاوت قرار داريد. طريق اعوجاجى، شيطان است و طريق مستقيم "اللَّه" تبارك و تعالى. توجّه كنيد و بسيار توجّه كه همه و همه در محضر مبارك حق هستيد و اعمال قلبيه و قالبيه و خاطرات روحيه و لغزش هاى عمليه همه در حضور اوست. اگر به واسطه سوء مديريت و ضعف فكر و عمل شما به اسلام و مسلمين ضررى و خللى واقع شود و خود مى‏دانيد و به تصدّى ادامه مى‏دهيد، مرتكب گناه عظيمى و كبيره مهلكى شده ‏ايد كه عذاب بزرگ دامن گيرتان خواهد شد. هر يك در هر مقام احساس ضعف در خود مى‏كند، چه ضعف مديريت و چه ضعف اراده از مقاومت در راه هواهاى نفسانى، بدون جوسازى، دلاورانه و با سرافرازى نزد صالحان از مقام خود استعفاء كند كه اين عمل صالح و عبادت است. و هر كس خود را مدير و مدبّر و خدمتگزار براى خلق خدا مى‏داند كناره ‏گيرى او در اين زمان پشت به خلق و خداى خلق است، مگر آنكه خدمتگزارى بهتر يا هم طراز او جايگزين او معرّفى شود. صحيفه امام، ج‏19، ص 157 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: إِنَّهُ لَيْسَ مِنِ احْتِمَالِ أَمْرِنَا التَّصْدِيقُ لَهُ وَ الْقَبُولُ فَقَطْ مِنِ احْتِمَالِ‏ أَمْرِنَا سَتْرُهُ وَ صِيَانَتُهُ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِ فَأَقْرِئْهُمُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَى نَفْسِهِ حَدِّثُوهُمْ بِمَا يَعْرِفُونَ وَ اسْتُرُوا عَنْهُمْ مَا يُنْكِرُونَ، ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ مَا النَّاصِبُ لَنَا حَرْباً بِأَشَدَّ عَلَيْنَا مَئُونَةً مِنَ النَّاطِقِ عَلَيْنَا بِمَا نَكْرَهُ فَإِذَا عَرَفْتُمْ مِنْ عَبْدٍ إِذَاعَةً فَامْشُوا إِلَيْهِ وَ رُدُّوهُ عَنْهَا فَإِنْ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَتَحَمَّلُوا عَلَيْهِ بِمَنْ يَثْقُلُ عَلَيْهِ وَ يَسْمَعُ مِنْهُ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ يَطْلُبُ الْحَاجَةَ فَيَلْطُفُ فِيهَا حَتَّى تُقْضَى لَهُ فَالْطُفُوا فِي حَاجَتِي كَمَا تَلْطُفُونَ فِي حَوَائِجِكُمْ فَإِنْ هُوَ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَادْفِنُوا كَلَامَهُ تَحْتَ أَقْدَامِكُمْ وَ لَا تَقُولُوا إِنَّهُ يَقُولُ وَ يَقُولُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُحْمَلُ عَلَيَّ وَ عَلَيْكُمْ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كُنْتُمْ تَقُولُونَ مَا أَقُولُ لَأَقْرَرْتُ أَنَّكُمْ أَصْحَابِي هَذَا أَبُو حَنِيفَةَ لَهُ أَصْحَابٌ وَ هَذَا الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ لَهُ أَصْحَابٌ وَ أَنَا امْرُؤٌ مِنْ قُرَيْشٍ قَدْ وَلَدَنِي رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) وَ عَلِمْتُ كِتَابَ اللَّهِ وَ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ بَدْءِ الْخَلْقِ وَ أَمْرِ السَّمَاءِ وَ أَمْرِ الْأَرْضِ وَ أَمْرِ الْأَوَّلِينَ وَ أَمْرِ الْآخِرِينَ وَ أَمْرِ مَا كَانَ وَ أَمْرِ مَا يَكُونُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى ذَلِكَ نُصْبَ عَيْنِي. الكافي، ج‏2، ص 222 @Arshiv_Gholam
معنای مطلق در "ولایت مطلقه فقیه" نیز مفهوم نسبی است. ولایت فقیه نسبت به بعضی از قیود مطلق است و نسبت به بعضی از قیود مقیّد می باشد. مقصود از لفظ "مطلق" در ولایت فقیه، عدم تغییر به قیودی خاص می باشد، نه رها از هرگونه قید. برخی ولایت مطلقه را آزادی مطلق فقیه و خودمحوری او در قانون گذاری و اجرا پنداشتند. این گروه بیشتر باید به تصوّر اشتباه خود اشکال بگیرند، نه به نظریّه ولایت فقیه. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 344 @Arshiv_Gholam
امنیت اجتماعی البته به معنای آن است که همه افراد از یک آرامشی در اجتماع برخوردار باشند، تا هرکسی بتواند حقّ خودش را ببرد. و سکوت، سکوت های اجباری غیر از امنیت است. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 170 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السّلام) يَقُولُ: وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلَايَتِنَا. الكافي، ج‏2، ص 223 @Arshiv_Gholam
پیغمبر ها همیشه حرف هایشان واضح است؛ هیچ حرفی که قابل شکّ و تردید باشد وجود ندارد...شعارهای پیغمبر ها آشکار است، همه می فهمند...می گفتند که شما زیر بار عبودیت کسی که مثل خود شما یک بشری است نروید...زیر بار چه کسی برویم؟ زیر بار آفریننده ی انسان...کسانی که نوکری خدا و عبودیت خدا را رها می کنند، در حقیقت نوکری شیطان ها، غول ها و طاغوت ها را قبول می کنند. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 60 تا 62 @Arshiv_Gholam
همه معلّمين در فكر اين باشند كه خودشان را تهذيب كنند، بايد خود را مهذّب كنند تا حرفشان در ديگران اثر كند. معلّمين و همه كسانى كه در شغل معلّمى به سر مى‏برند بايد بدانند كه شغلشان بسيار مهم است؛ بايد توجّه كنند كه بچّه‏ ها را از ابتدا خوب بار بياورند، كه دانشگاه دير است. معلّمين بايد احساس كنند كه پيش خدا مسئولند، اگر بچّه ‏ها بد تربيت شوند اين ها هم مسئولند، اگر در اين مورد من و شما هم سكوت كنيم مسئوليم. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 190 @Arshiv_Gholam
دامنه ی اختیارات و ولایت فقیه محدود به حدّ ضرورت نیست؛ بلکه مطلق است و شامل امور دارای مصلحت که توجیه عقلایی دارد خواهد شد...تنها قوانین الهی میتواند اختیارات فقیه را محدود کند...هر قانون دیگری مادامی که اعتبار شرعی پیدا نکرده است نمی تواند اختیارات ولی فقیه را محدود کند...فقیه در دایره فقاهت و عدالت اختیار دارد تا تمام احکام الهی و مصالح امت اسلامی را اجرا کند و در این راه، هیچ امری اعم از قوانین و افراد نمیتواند مانع اجرای این احکام نورانی و مصالح عالیه مسلمین شود. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد ، ص 348 تا 352 @Arshiv_Gholam
آن ساعتی خوش است که مستانه بگذرد یعنی به زیر منّت پیمانه بگذرد روزی ما به دست کریمان آشناست کفر است پای سفرۀ بیگانه بگذرد سوگند می‌خوریم که ما گنج می‌‌شویم یک شب اگر که شاه ز ویرانه بگذرد خدمتگذار اهل خرابات اگر شدی ایّام نوکری تو شاهانه بگذرد ما عقل خویش را سر عشق تو باختیم بگذار عمرمان همه دیوانه بگذرد دور از نگاه کعبه تو را می‌‌کند طواف کافی است از کنار تو پروانه بگذرد این روزگار می‌‌گذرد خوب یا که بد بهتر که عمر ما در این خانه بگذرد "علی اکبر لطیفیان" @Arshiv_Gholam
اين همه تبليغاتى كه بر ضدّ شما جوان ها مى‏شود، بر ضدّ اسلام حقيقتاً مى‏شود، اين ها همه براى اين است كه احساس يك قدرت كردند اين جا و اين قدرت از من و شما نيست. اين را بايد ما احساس كنيم. اين قدرت از منشأ قدرت است. آن قدرتى هم كه انبياء داشتند، از انبياء نبود. بشر از اوّل تا آخرش هيچ است، آنچه هست قدرت خداست...اگر بنا باشد كه يك وقت خداى نخواسته، ارتش بگويد "من"، سپاه هم بگويد "من"، بسيج هم بگويد "من"، آن روز است كه فاتحه همه ‏تان خوانده شده است‏. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 236 و 237 @Arshiv_Gholam
"إنّ الصّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ و المُنکَر"...دنبالش می گوید "وَ لَذِکرُ اللّهِ أکبَر" یاد خدا بالاتر است. این جنبه و این بعد از نماز مهم تر است که یاد خداست، این بالاتر است، بزرگ ترین خاصیت نماز این است. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 171 @Arshiv_Gholam
یکی از نشانه های انحطاط ملّت ها این است که خودشان را قبول ندارند. اگر از میان خودمان کسی برخیزد یک حرفی بزند، یک کاری بکند، یک سخن درستی را ارائه دهد، باورمان نمی آید؛ باید از یک دنیای دیگری بیاید...این فرهنگی است که شیطان ها تحمیل کردند...در زمان پیغمبران هم همین جور [بود]...فرهنگ اروپایی، فرهنگ غربی...از اوّلی که به کشورهای عقب افتاده آمدند، برای اینکه جای خودشان را گرم کنند، به مردم این جور تفهیم کردند که شما خودتان نمی توانید کاری انجام بدهید؛ باید ما بیاییم شما را اداره کنیم. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 65 و 66 @Arshiv_Gholam
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله): طُوبَى لِعَبْدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ النَّاسُ أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ يَنَابِيعُ الْعِلْمِ يَنْجَلِي عَنْهُمْ كُلُّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ لَيْسُوا بِالْمَذَايِيعِ الْبُذُرِ وَ لَا بِالْجُفَاةِ الْمُرَاءِينَ. الكافي، ج‏2، ص 225 @Arshiv_Gholam
منشأ اعتبار یک قانون همیشه مطابقت با فرامین الهی است...این قاعده، پیرامون تمامی قوانین کشور جاری است...اگر به طریقی تأیید و امضای الهی را نداشته باشد، طبیعتاً مشروعیت و اعتباری نخواهد داشت...رأی آحاد جامعه نمی تواند ملاک مشروعیت یک قانون باشد. آری! مشروعیت، از احکام الهی و امضا ولیّ فقیه به قانون اساسی سرایت کرده؛ نه آن که قانون اساسی به احکام الهی و ولایت فقیه، اعتبار بخشیده است. ولیّ فقیه می تواند در مواردی که امری به مصلحت مسلمین بود و در قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته بود، اقدام کند. چه اینکه اساساً قانون اساسی وضع شده است تا زمینه ساز اجرای احکام و فرامین الهی باشد. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 354 @Arshiv_Gholam
پسرم! خود را مهيّا كن كه پس از من بر تو جفاها رود و نگرانى‏ها كه از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خداى خود صاف كنى و پناه به ذكر اللَّه برى، هراسى از خلق به خود راه مده كه حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلى است، حساب در پيشگاه حق است. فرزندم! پس از من ممكن است پيشنهاد خدمتى بر تو شود، در صورتى كه قصدت خدمت به جمهورى اسلامى و اسلام عزيز است رد مكن؛ و اگر خداى نخواسته براى هواهاى نفسانى و ارضاى شهوات است، از آن اجتناب كن كه مقامات دنيوى ارزش آن ندارد كه خود را در راه آن ها تباه كنى‏. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 120 @Arshiv_Gholam
نکته بسیار مهمّی است. شما که مؤمن هستید، آیا برای خاطر خدا حاضر هستید یک سنّت آبا و اجدادی را، چیزی را که به آن دل بستید، علاقه مند شدید، احترام برایش قائلید، یک هو زیر پا بگذارید یا نه؟ نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 177 @Arshiv_Gholam
مقصود از اصل 110 قانون اساسی این نیست که اختیارات فقیه، منحصر در موارد مذکور در این اصل است؛ بلکه مقصود این است که موارد مذکور در این اصل تنها در اختیار ولایت فقیه است، به خلاف موارد دیگر که برای آن مسئولی در قانون وجود دارد و ولیّ فقیه حق نظارت استصوابی بر آن را داراست...بعضی افراد از ولایت مطلقه ناراحت نیستند؛ بلکه از این ناراحت هستند که چرا این ولایت مطلقه در دست فقیه است؟ این افراد دوست دارند ولایت مطلقه فقیه را بردارند و ولایت مطلقه احزاب را جایگزین آن کنند. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 362 و 363 @Arshiv_Gholam
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُهُ لِسِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، قَالَ لِي مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدٍ اكْتُبْ هَذَا بِالذَّهَبِ فَمَا كَتَبْتَ شَيْئاً أَحْسَنَ مِنْهُ. الكافي، ج‏2، ص 226 @Arshiv_Gholam
در کشور های اسلامی یکی از شیوه هایی که بسیار به آن اهمّیت می دادند این بود که بلکه بتوانند خطّ عربی را از کشور های اسلامی بگیرند...این الفبا را سعی کردند در کشورهای اسلامی تغییر بدهند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه وقتی الفبا را تغییر دادند و یک نسل گذشت و نسل بعدی دیگر الف، ب، پ، ت، ث را بلد نبود، هزاران هزار جلد کتابی که میراث فرهنگ گذشته ی ما است، برای او دیگر ناشناخته می شد؛ این جوری است...ببینید چه فاجعه ی بزرگی به بار می آمد. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 66 و 67 @Arshiv_Gholam
بر نيزه تكيه داد و سرش را بلند كرد زحمت كشيد و پلك ترش را بلند كرد جبريل را تشر زد و فرمود جمع كن او هم ادب نمود و پرش را بلند كرد از لايِ دست و پاي خلايق نگاه كرد تا تلّ زينبيّه سرش را بلند كرد گفتا حسين هست، نفس مي كشد هنوز تيغ دو پهلوي پدرش را بلند كرد بر زانو ايستاد و سپس خورد بر زمين جانِ جهان به نيمه نفس خورد بر زمين @Arshiv_Gholam
امام و شورای نگهبان.docx
31.2K
📚برخی از بیانات مرحوم امام خمینی (رحمه اللّه) در مورد شورای نگهبان📚 @Arshiv_Gholam