⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
قسمت بیست و سوم : زوائد ، رنگ ها ، علوم
🔸 زوائد :
صفرای زیادی ،وارد کیسه صفرا می شود .کیسه ی صفرا عضو بسیار مهمی است که ما به آن نیاز داریم .
اگر صفرای زیادی ، در کیسه ی صفرا جمع نشود یا کسی کیسه ی صفرا نداشته باشد ، این صفرا وارد روده ها می شود و از روده ها ، جذب کبدی و جذب خون شده و مشکلات صفراوی نظیر افزایش عطش ، افزایش عصبانیت و ... ایجاد می کند .
پس تا جایی که امکان دارد ، به هیچ عنوان نباید کیسه ی صفرا را درآورد.
طب جدید برای « سنگ صفرا » درمانی ندارد ولی طب سنتی و طب اسلامی برای آن درمان دارد ، هر چند طولانی مدت .
شاید شخص برای درمان ، شش ماه درگیر باشد و مجبور به استفاده از دارو .
البته دو ، سه روز هم بعضا درمان جواب می دهد . ولی شاید بعضی ها تا شش ماه هم معطل شوند اما باز بهتر از این است که کیسه ی صفرا نداشته باشند .
«رگ ها» ، محل تجمع خون هستند و افزایش خون در رگ ها باعث افزایش فشار خون گرم می شود .
«مثانه» عضو مهمی است . باید توجه داشته باشیم که بدن و کلیه ها حداکثر تا یک و نیم لیتر از مایعات اضافی بدن را می توانند دفع کنند و بقیه اش تبدیل به بلغم می شود و مشکلات بلغمی ایجاد می کند .
این که می گویند ۸ لیوان ،۱۰ لیوان ، ۱۲ لیوان آب بخورید ، جنایت در حق بشریت است .به هیچ عنوان نباید این قدر آب مصرف کرد چون بدن نمی تواند آن ها را دفع کند .در نتیجه وارد بدن می شوند و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد .
از بین تمام چیزهایی که گفتیم « طحال» از همه مهم تر است .تقریبا می توان گفت که پزشکی غربی و طب مثلا مدرن که ما به آن طب شیطانی می گوییم ، « طحال » را یک عضو اضافه می داند .
در حالی که نقش « طحال » از یک کلیه مهمتر است .( نه از دو تا کلیه ) چون سودای بدن را جمع می کند .
این که می گویند طحال دارد بزرگ می شود به خاطر این است که دارد سوداها را از سراسر بدن جمع می کند و سپس تصفیه می کند و برخی از آن ها را تبدیل به صفرا کرده و وارد کیسه ی صفرا می کند .
پس « طحال » عضو بسیار مهمی است و به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت .
🔸 رنگ ها :
رنگ ها هم مزاج دارند .
رنگ زرد ، مزاجش « گرم و خشک » است .
رنگ قرمز ، مزاجش « گرم و تر » است .
رنگ آبی و سفید ، مزاجشان « سرد و تر » است .
رنگ سیاه ، مزاجش « سرد و خشک » است و سودازا .
این رنگ ها ، ترکیبشان ، ترکیب مزاجی و ترکیب خواص می آورد .
مثلا رنگ سبز ، ترکیب زرد و آبی است و یک مقدار گرمای زرد و یک مقدار آرام بخشی آبی ، در رنگ سبز وجود دارد .
یا رنگ بنفش که ترکیب قرمز و آبی است .
طبیعت خیلی جالب جلو می رود . مثلا در فصل بهار که نزدیک زمستان است و هنوز مقداری از سرمای هوا وجود دارد ،ما می بینیم که برگ درختان ، سبز کم رنگ هست . یعنی رنگ زرد برگ درختان از رنگ آبی آن بیشتر است .
سبز روشن ، رنگ زردش بیشتر از رنگ آبی اش است . پس گرمای سبز روشن بیشتر است و نشاط بیشتری به ما می دهد .
رو به تابستان که می رویم، رنگ سبز برگ درختان ، پر رنگ تر می شود .یعنی آبی این سبز بیشتر از زردش می شود در نتیجه آرام بخشی و خنک کنندگی اش بیشتر می شود .
در بحث بیماری ها و درمان ، ما خیلی راحت می توانیم از رنگ ها برای درمان استفاده کنیم .
🔸 علوم :
در بحث علوم ، چیزهایی که می گوییم به منزله ی وحی نیست که بگوییم صددرصد همین است که ما گفتیم .
اما پشت حرف های ما تحلیل است ، هر چند ممکن است این تحلیل ها اشتباه باشد .
وقتی انسان دقت می کند می بیند افرادی که یک مقدار « صفرای سرشان » زیاد است و یک مقدار « مغزشان خشک » است ، این ها عاشق ریاضی هستند . این ها زندگی منظم و زندگی ریاضی و زندگی خط کشی شده را دوست دارند .
این ها « علوم فهمیدنی » مثل ریاضی و فیزیک و ... را بیشتر دوست دارند . ( بر خلاف کسانی که دموی هستند و مغزشان یک مقدار رطوبت دارد . این ها علوم فهمیدنی را خیلی دوست ندارند بلکه علوم حفظ کردنی را دوست دارند. )
معمولا ما برای این که مزاج را تشخیص بدهیم ، بعضا یکی از سوالاتمان این هست : چه علومی را دوست دارید ؟ ریاضی یا ادبیات ؟ حفظ کردنی یا فهمیدنی ؟
این ها معمولا « فهمیدنی ها » را دوست دارند . معمولا ریاضی را دوست دارند .
البته بیش از حد کارکردن در ریاضی ، مغز انسان را خشک می کند و ممکن است یک مقدار آسیب زا شود . ممکن است انسان روی برخی از امور زندگی حساس شود ؛ روی تمیزی ، روی نظم .
تمیزی و نظم خوب است ولی بیش از حد حساس شدن و وسواس روی آن ها خوب نیست .
علومی مانند فقه ، طب ، علوم انسانی ، ادبیات ، حفظ کردنی ها ، در عین این که حفظ کردنی هستند اما یک مقدار خیلی کم هم فهمیدنی هستند و درک کردنی .
اما این طور مقرراتی نیستند که دو دوتا ،چهارتا باشند .
مثلا ما در مزاج شناسی نمی توانیم بگوییم که مزاج « گرم و تر » همیشه فلان ویژگی را دارند چون گاهی اوقات « گرما » زیاد می شود ،
گاهی اوقات «
تری » زیاد می شود. و هر کدام از گرمی و تری ، درجه ی یک و دو سه و چهار دارند و هر کدام از این ها در مناطق مختلف کم و زیاد می شود .
پس خیلی خط کشی شده و دقیق نیست . بلکه نسبت به هر منطقه ای ، شخصی ، سنی ، زمانی ، یک سری بروزهایی دارد .
در بحث « فقه » هم همین طور است . درست است که بخشی از آن فهمیدنی است اما این جور نیست که قاعده ی ریاضی داشته باشد و مُرّ قانون باشد که این جوری جلو برو .
برای همین جزو « علوم گرم و تر » مطرح می شود .
« علوم انسانی » ، غربی و شرقی دارد .
تمام علوم ، غربی و شرقی دارند . علوم جهت دار هستند .
شما گاهی اوقات حیوانی را در طبیعت می بینید و می گویید:
این حیوان را خدای متعال خلق کرده است .
وقتی خدا خلق کرده ، کاتالوگ و شیوه ی استفاده از این حیوان را خود خدای متعال باید به ما بدهد .
همچنان که وقتی یک وسیله ی برقی می خریم باید دفترچه ی راهنمایش را هم بگیریم . چون دفترچه ی راهنما ، شیوه ی استفاده از دستگاه است .
اگر ما طبیعت را ، خلقت را ، گیاهان را ، حیوانات را از خدا دیدیم و نگاهمان نگاه الهی شد ، از خدای متعال می پرسیم :
آیا این حیوان قابل خوردن است یا نه ؟ اگر قابل خوردن است ، آیا می توان همه ی اجزایش را خورد یا خیر ؟ این عضو قابل خوردن را چگونه باید مصرف کرد ؟ شستن دارد ؟ له کردن دارد ؟ کباب کردن دارد ؟ چه جوری باید بخوریم ؟ ...
همه را می پرسیم و علم ما می شود توحیدی . خوردن ما می شود توحیدی . لذت بردن ما می شود الهی .
اما همین حیوان را در طبیعت می بینیم و می گوییم :
این حیوان خودش به وجود آمده است .( داروینیسم )
از یک سری حیوانات دیگر جهشی ژنتیکی پیدا شده و این حیوان خودبه خود به وجود آمده .
ما صاحب دنیا هستیم و عقل داریم و بقیه عقل و شعور ندارند . پس هر جور که بخواهیم می توانیم از این حیوان استفاده کنیم ...
آن وقت است که می رویم و با این حیوان گاوبازی می کنیم ، نیزه در بدنش فرو می کنیم و او را عصبانی و وحشی می کنیم که لذت ببریم.
همین کاری که غربی ها انجام می دهند .
خیلی فرق دارد نگاه ما به « خلقت » و « طبیعت » .
ما اصلا نباید قایل به « طبیعت » باشیم . باید قایل به « خلقت » باشیم خلقت یعنی یک خالق دارد . اما طبیعت چه ؟
نباید بگوییم طبیعت .باید بگوییم خلقت .
اگر ما خلقت خدا را از خدا ، جدا کردیم از وحی جدا کردیم آن وقت همه چیز نفسانی می شود. هر جور دلمان خواست برخورد می کنیم . طبیعت را تسخیر می کنیم . طبیعت را آلوده می کنیم . محیط زیست را نابود می کنیم . منابع زیرزمینی را تا بتوانیم چپاول می کنیم و ...
این نتیجه ی علوم انسانی غربی است .
روان شناسی غربی انسان را چگونه موجودی می بیند ؟
پزشکی غربی ، انسان را با خوک و موش درمان می کند . درمان هایش را روی موش پیاده می کند بعد روی خوک و بعد روی یک عده از انسان ها و سپس می گوید این داروی جهانی و بین المللی است .
ما با خوک و موش خیلی فرق داریم . چرا انسان را مثل حیوان فرض می کنید ؟
پزشکی ، علمی تجربی است . این که می گوییم :همه ی علوم غربی جهت دارد به خاطر این است که علم تجربی غربی ها نشات گرفته از علوم انسانی آن هاست . از آن نگاه غلطی که به انسان دارند .
بقیه ی علومشان هم همین است . جامعه شناسی آن ها ، روان شناسی آن ها و سایر علومشان ، به دلیل « نگاه غلطی که به انسان دارند » قابل استفاده برای ما نیست.
معلوم است که بانک این ها بدون ربا نمی تواند باشد .
به همین دلیل است که می گوییم طبع علومشان « سرد » است .
« گرمی » باید انسان را به خدای متعال نزدیک تر کند ( البته این حرف کلی است و زوایایش را مطرح نکردیم به همین دلیل ممکن است به آن ایراد وارد کنند .)
ولی این علوم باعث می شوند انسان سرد شود و حتی بیماری های جسمی انسان زیادتر شود .
همین روان شناسی باعث می شود خیلی اوقات ،انسان ها مشکل دار شوند ، مشکلات مغز و اعصاب و مشکلات روانی پیدا کنند .
کسی مثل فروید یک نظریه می دهد ، دیگری می آید ونظریه ی دیگری می دهد .
خودشان هم مانده اند جریان چیست . مشکلات بشر از چیست .
هنوز نفهمیده اند بخش اعظمی از مشکلات ما به خاطر دور شدن از معنویت و از خدای متعال است ، از آن منبع گرما و حیاتی که خدا به خلقت می دهد .
این علوم خودبه خود باعث سردی انسان می شوند . باعث بیماری انسان می شوند .باعث گرمی نمی شوند .اگر می خواستند باعث گرمی شوند ، این قدر بیماری ها در غرب زیاد نبود .
علومی که « سرد و خشک » هستند :
مثلا فلسفه فهمیدنی است اما گرمای ریاضی را ندارد . و وقتی آدم نگاه می کند می بیند کسانی که خیلی اهل نشستن هستد ، اهل تمرکز هستند ، خیلی اهل جنب و جوش نیستند ، بیشتر متمایل به فلسفه می شوند .متمایل به آن تفکرات طولانی ( که خیلی اوقات هم این تفکرات غلط از کار درمی آید .)
آن هایی که اهل جنب و جوش هستند به سمت ریاضی می روند .
الجنس یمیل الی جنسه .
مغز انسان به آن چیزی
که هم جنسش هست متمایل می شود .
کسی که مغزش صفراوی است ، ریاضی را دوست دارد .
همان طور که معده و کبدی که صفراوی است ، ترشی دوست دارد .
کسی که مغزش « سرد و خشک » است دوست دارد گوشه ای بنشیند و تمرکز کند . لذا این فرد سراغ فلسفه یا حقوق می رود .( البته این مطالب قابل نقد و بررسی است .)
اصل بحث این بود :
علوم جهت دار هستند .
علوم توحیدی و غیر توحیدی داریم. علوم غربی و شرقی داریم . علوم گرم و سرد داریم . علوم تر و خشک داریم ( که این ها باید تحلیل شوند .)
هر کسی نباید هر علمی را یاد بگیرد .
ما می توانیم با علمی که یاد می گیریم ، یک نفر را بیمار یا درمان کنیم .
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
1_66799588.mp3
14.73M
✅ درمان (1) ✅
#رکن_اول_درمان_پرهیزات
👌👌 بسیار بسیار مهم
🔶🔶🔶🔶🔶🔶
درمان (1)
اولین رکن درمان👈پرهیزات
قبل از ورود به بحث بیماریها باید اصول کلی را در مورد درمان بگیم که در هر نسخه ای باید رعایت شود
اصلی ترین و مهم ترین پایه درمان پرهیز است
امام صادق علیه السلام به طبیب هندی فرمودن :معده خانه دردها و پرهیز درمان است
در روایات دیگر دارم اصل درمان اصل دارو پرهیز است
ولی وقتی این پرهیزات گفته میشه خیلی بیمار جدی نمیگیره
مثلا مریضی مشکل معده درد دارد اگر سریع زنجبیل و هاضوم و.. بدهیم یک برهه کوتاه خوب میشه اما دوباره برمیگردد یا درمان نمیشوند به دلیل اینکه پرهیزات را انجام نمیدن یا ما به بیمار نمیگیم
الان بیماری زیاد شده چرا؟ علت را باید به دست بیاریم. کسی که معدش مشکل پیداکرده خدا دادی که نبوده این بیماری از یک جایی شروع شده
وقتی بررسی میکنیم میبینیم بیمار اهل ماست و دوغ و خیار و گوجه و ترشیجات و کلا سردیجات بوده
کسی که علت بیماریش خوردن سردیهاست وقتی علت بیماری را از بین نبریم دوباره بیماری بر میگرده بر فرض که یک دوره درمان هم بکند
کسی که بیماری اگزمای پوستی داره واهل کاکائو و نوشابه و قهوه بوده و مواد شوینده شیمیایی استفاده میکرده تا زمانی که این شوینده ها رو از بیمار نگرفتیم این درمان محقق نمیشود
بارها دیدیم سالها دارو خوردن و اگزما به استخوان رسیده وقتی بررسی میکنیم دارو زیاد خورده ولی کسی پرهیزات رو بهش نگفته . روغن نباتی و مرغ و سس و نوشابه و چیپس پفک و آدامس و مواد شیمیایی و ریکا و شامپو و مواد شوینده شیمیایی و.. استفاده میکنه
اینها همه باعث تشدید بیماری میشود
بیماری بوده که اگزمای شدید داشته وبا دادن پرهیزات شدید و داروهای خیلی مختصر تصفیه کنده های کبد مثل انار سکنجبین دو سه وعده کاسنی خوردن و انجام حجامت درمان میشوند. اصل درمان پرهیزات است
که باید علت بیماری را پیدا کنیم
کسی که سر درد داره باید ببینیم علت این سردرد چیست گوش دادن آهنگ یا کنار کارگاهی هست که سر و صدا زیاده تا زمانی که اینها ترک نشود سر درد و مشکلات اعصاب هست اول باید اینها را کنار بگذارد و بعد سراغ روغن بنفشه و بقیه درمانها رود
بسیار مهم هست پرهیزات
شخصی میاید صفراوی هست و زود عصبانی میشود باید سوال کنیم چقدرسیر و پیاز مصرف میکند ادویه چقدر استفاده میکنید
کسانی که صفراوی اند و زود عصبانی میشوند نباید استفاده کنن یا حد اکثر هفته ای یک بار
حالا مدام صفرا بر بدهیم
تا چشمه جوشان صفرا را کنترل نکرده ایم نمیتوانیم درمان بدهیم
و یکی از علل شکست نسخه های غربی همینه تو کار تدبیر و پرهیزات نیستن . هشت سال درس خوندن اما فقط دو واحد تغذیه گذراندن
آن هم تغذیه غربی که سردی گرمی نمیدونن
کسی اسم داشت بایک دوره دو ماهه
درمان شد اما بعد از چند وقت گفت اسم برگشته پرسیدیم چی میخوری
چه چیزی وارد زندگی کردی که قبلا نبوده
گفت چند وقتی هست شروع کردم به ترشی خوردن
خب کسی که در سن 60 سالگی و در فصل پاییز هست و بعد ترشی میخورد در این فصل،سه تا سردی سن و فصل و خوراک معلوم هست بیماری بر میگردد
در بحث ریزش مو مثلا فوری میگویم فلان روغن را بمال. باید ببینیم علت چی بوده
خیلی باب شده که علت را پیدا نمیکنن فقط حفظ میکنن مثلا هاضوم برای معده خوبه هرکسی مشکل معده داره براش تجویز میکنه یا اگر مریضی کمی وخیم تر باشه میره سراغ مرکب 8 و دارو
علت را اول پیدا کنیم و پرهیزات اولین گزینه ی نسخه باشه
در هر بیماری از سرماخوردگی تا انواع سرطان ها
گاهی پرهیزات روحی روانی هست
مثلا بگیم تلویزیون اخبار نبیند یا بیرون بروید کنار سبزه و آب بروید
گاهی پرهیزات معنوی باید بدهیم
مثلا شخصی خیلی خودش را حبس کرده باید سفری برود
پرهیزات خوراکی هم باید بدهیم.
بدلیل اینکه تغذیه های امروز بسیار
خراب هست
مثلا روغن های آفتاب گردان و سویا و.. که واقعا اصل نیست چون روغنش ارزانتر از مثلا خود تخمه آفتاب گردان میافتد اینها مشتقات نفت هست
یا آبلیمو واقعا آبلیمو نیست یک عدد لیمو وارد کارخانه نمیشود و در حجم زیاد آبلیمو تولید میشود
یک انگور وارد کارخانه نمیشود ولی یک تن سرکه تولید میشود
چون اینها همه اصل نیستن ما بالکل باید پرهیز بدیم
ترک مواد کار خانه ای از آب معدنی تا سس و مرغ همه را باید کنار بگذارند
اگر کسی واقعا نمیتوند کنار بگذارد ولی خیلی کم مصرف میکند مثلا سه ماه یکبار بستنی میخورد با این میشود کنار اومد ولی بعضی مواد کارخانه ای مثل مرغ و روغن نباتی و مایع وسس و نوشیدنی ها کامل باید حذف شود
باید راحت به بیمار بگوییم اگر ترک نکند خوب نمیشود نباید درمان خودمان را زیر سوال ببریم. اگر نمیتواند ترک کند درمانش را کنار بگذاریم
بعضی میگویند روغن طبیعی گران هست باید بگیم غذا بدون روغن بخورن . آب پز کنن بخار پز کنن
مثلا کسی رماتیسم دارد دستور شنبلیله انجیر عالیه گرمی خوردن نوره زدن زنجبیل خوردن عالیه
اما تا زمانی که وسواس به آب را کنار
نذا
شته بی فایده هست
در بسیاری از موارد ما فقط با پرهیزات جلو میریم
جوانی هست کودکی هست خیلی اوقات استخوان ساق پایشان درد میگیره این پا درد ها بالای 95 درصد از خوردن سردیهاست . مواردی که داشتیم فقط گفتیم سردی نخورید خیار گوجه ماست دوغ را کناربگذارید و در مرحله بعد ترشیجات را
با این موارد کامل درمان شدن بدون اینکه روغن مالی بدهیم و خوردن گرمیهاو.. اینها خوب هست ولی قدرت پرهیزات بالاس که بسیاری از بیماریها را باهمین پرهیزات میشود درمان کرد
وقتی طرف غذای آلوده و سودا زا میخورد سوسیس کالباس و نوشابه مطمئنا ما نمیتوانیم یبوستش را درمان کنیم. یبوست را میخواهیم درمان کنیم باید ببینیم علت چی بوده
باید بگیم غذای سودا زا نخور بعدش بگیم حالا دمنوش گل سرخ و انجیر و الو و.. هم بخور یا روغن مالی هم بکن
ولی اصل درمان را طبق روایات پرهیزات قرار بدیم که متاسفانه اکثر طب سنتی و اسلامی ها هم فقط 12،13 مورد دارو نوشتن ویک مورد پرهیزات ننوشتن
کسی که ام اس داره فقط دارو میدن از مرکب 1 به بالا ولی هیچ پرهیزات نمیده هیچ اصلاحاتی نمیدهد.
مواد کارخانه ای در در زندگی باشد سلامتی آنجا بی معناست.
در ام اس اگر کل گرمی های عالم را بدیم ولی سردی حذف نشود اعم از غذا یا هوای سرد یا استرس و اضطراب یا هر سردی روحی و جسمی
درمان بی معناست.
یا طرف با خوردن گرمی ها موقتا بهتر میشود مثلا میگوید بهتر راه میروم گزگز پاها بهتر شده و اون طبیب هم فکر میکنه درمان صورت گرفته و ادعای درمان ام اس میکند. اما بعد از دوسه ماه دوباره میافته.
تاکید میکنیم 👈در هر بیماری اولین رکن باید پرهیزات باشد
کسی که مشکل قلبی داره تا وقتی که سیگار میکشه و چای غلیظ میخوره در روز سه چهار بار تا وقتی روغن مایع نباتی میخوره هر چقدر تقویت کننده های قلب بدهیم فایده ندارد
بیماری های مختلف را اول میرویم سراغ پرهیزات و اصل آن هم مواد کارخانه ای هست که ماله همه هست بزرگ و کوچیک و زن و مرد
در بیماریهای سرد راس پرهیزات ترشیجات و لبنیات قرار میدیم. اگر خیلی معتاد به لبنیات هست شیر را میگیم استفاده کند حالا با گلاب یا شیره یا عسل یا یک گرمی و خیار و گوجه را حداقل در پاییز و زمستان حذف میکنیم
کسی که خیلی گرمه ادویه سیر و پیاز را حذف میکنیم
کسی که سوداش بالاس همان مواد کارخانه ای کفایت میکنه
کسی که بلغمی هست مایعات تماما آب دوغ دمنوش ها فقط موقع عطش آب جوشیده استفاده کنه
پس در هر مزاجی و هر بیماری اول باید پرهیزات را بگوییم
🔶🔶🔶🔶🔶
1_66800041.mp3
8.25M
✅ درمان (2)✅
#رکن_دوم_درمان_پرهیز_از_دارو
❌❌❌❌❌
قسمت دوم : دومین رکن درمان ، پرهیز از دارو است .
دومین رکن درمان که اهل بیت علیهم السلام خیلی تاکید کرده اند ، پرهیز از دارو است .
ما در روایت داریم که امام صادق علیه السلام به یکی از شیعیانشان توصیه کردند :
« آب کمتر بخور که همه ی دردها را آب خوردن زیاد به وجود می آورد »
و بعد فرمودند :
« تا زمانی که بدنت درد را تحمل می کند از دارو بپرهیز . »
این شیوه ی درمان کجا و شیوه ای که شخص تا وقتی سرما خورد ، ده دوازده تا قرص و آمپول و قطره استفاده می کند کجا.
ما «طب شیمیایی» را کلا باطل و شیطانی می دانیم . به دلیل این که فقط دارو است و هیچ چیزی جز دارو نیست .
حتی پرهیزهایی هم که می گویند ، پرهیزهای واقعی نیست .
یعنی مثلا اگر می گویند سرخ کردنی نخورید ، فلان غذا را نخورید ، باز اشتباه می گویند . هر چند خیلی از آن ها همین پرهیزها را هم نمی گویند .بلکه می گویند قرص بخور ، دارو بخور .
طب شیمیایی که کلا باطل است . هم شیوه اش ،هم تشخیصش ، هم پرهیزش ، هم درمانش . همه چیزش باطل است .
اما متاسفانه یک عده به اسم « طب اسلامی » و « طب سنتی » فقط دارو می دهند . به چه دلیلی ؟ فقط به این بهانه که ، مردم از ما دارو می خواهند !
ما همچنان که مردم را با طب اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام آشنا کردیم باید با این موضوع هم آشنا کنیم که :
بدن شما نباید خیلی با دارو آشنا شود . دارو بدن را پیر و ضعیف می کند .
حضرت علیه السلام می فرمایند :
« تا زمانی که بدنت درد را تحمل می کند ، از دارو بپرهیز .»
شما با اصلاحات غذایی ، با گیاهان ، با میوه ها ، با سبزی ها ، با چیزهایی که دارو نیست درمان کنید .
شخصی که سرما خورده ، « آویشن » استفاده کند . آویشن سبزی امیرالمومنین علیه السلام است .
به دارو نرسیم .
یا در مورد « بیماری های معده » ، از همان اول وارد بحث دارو نشویم . تا جایی که می توانیم با گرمی ها با اصلاحات با خوراک برویم جلو .
برخی می گویند :
مردم انتظار دارو دارند و داروها زودتر جواب می دهند.
این حرف ، حرف اشتباهی است . چه کسی گفته دارو زودتر جواب می دهد ؟
خیلی اوقات ما با یک نمک با یک ادویه مثل زنجبیل با یک سبزی مثل کاسنی ،خیلی راحت می توانیم درمان کنیم تا دارویی مثل صفرابر.
با کاسنی درمان کن . با خرفه درمان کن . چرا با صفرابر ؟
این ها خیلی زودتر صفرا را پایین می آورند تا داروی صفرابر .
پس دارو ، آخرین مرحله است .
ما اول « پرهیزها » را داریم بعد « اصلاحات غذایی » بعد « پاکسازی ها» بعد « درمان با خوراکی ها » را .بعد می رسیم به دارو .
اما متاسفانه برخی مرحله ی آخر را مرحله ی اول قرار داده اند .
امام کاظم علیه السلام فرمودند :
« تا زمانی که می توانید از معالجه ی طبیبان پرهیز کنید.»
طبیبان آن زمان که طب شیمیایی نخوانده بودند .همین طب گیاهی و طب سنتی و طب اسلامی بوده .همین طب های بی خطر .
اما باز اهل بیت علیهم السلام این جوری تاکید می کنند .
حضرت علیه السلام می فرمایند :
« کم اش می کشاند به سمت زیاد .»
یک ذره که بخواهی دارو بخوری ، دوباره داروی بعدی ، بیماری بعدی ... همین طور می آید .
باید با اصلاحات غذایی با اصلاحات مزاجی جلو رفت نه با دارو .
در روایت دیگری امام کاظم علیه السلام می فرمایند :
« هر دارویی ، دردی را تحریک و تهییج می کند .»
هیچ دارویی نیست مگر این که یک دردی را به هیجان می آورد .
این نص کلام معصوم است .
« هیچ چیزی برای بدن نافع تر از پرهیز نیست .پرهیز از همه چیز ، غیر
از آن چیزی که بدن به آن احتیاج دارد . »
این روایت در کافی جلد ۸ صفحه ۲۷۳ حدیث ۴۰۹ روضه ی کافی آمده .
هر دارویی دردی را تحریک می کند .
داروی شیمیایی که نیست .این ها همه داروی گیاهی است .داروهای گیاهی را حضرت علیه السلام می فرمایند درد را تحریک می کند و یک درد دیگری را به هیحان می آورد .
در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می فرمایند :
« کسی که سلامتی اش بر بیماری اش غلبه دارد و با دارویی خودش را معالجه می کند و به خاطر این درمان می میرد ، من از او بیزارم .»
امام علیه السلام می فرمایند تا زمانی که سلامتی غلبه دارد سمت درمان نروید . سمت دارو و معالجه نروید . با همین اصلاحات درستش کنید .
باز در روایت دیگری حضرت علیه السلام می فرمایند :
« تا زمانی که بدنت طاقت درد دارد از دارو بپرهیز .»
در روایت دیگری که منسوب به امیرالمومنین علیه السلام است داریم :
« دارو مثل صابون می ماند همان طور که صابون لباس را تمیز می کند ، کهنه اش هم می کند .»
دارو هم همین است . درست است که بدن را پاکسازی می کند و بیماری را دفع ، اما بدن را پیر و ضعیف هم می کند .
اگر ما به بدن « قوت » بدهیم ، خودش همه ی بیماری ها را درمان می کند .
پس رکن دوم درمان ، پرهیز از دارو است تا جایی که امکان دارد .
ما سبزی ای داریم به اسم « بادرنجبویه » این سبزی درمان تمام مشکلات مغز و اعصاب
است . از آلزایمر و میگرن و افسردگی بگیرید تا بروید بیماری های بالاتر مثل ام.اس و پارکینسون و ...
بادرنجبویه سبزی امیرالمومنین علیه السلام است . این را استفاده کنیم . هر جوری که می توانیم ، خام ، پخته ، دمنوش .
ما تقریبا ۱۲۰۰۰ روایت طبی از اهل بیت علیهم السلام داریم . از این ۱۲۰۰۰ روایت ، حداکثر ۳۰ روایت دارو است ؛ مرکب یک ، یک روایت . مرکب دو ، یک روایت و ...
حداکثر ۳۰ تا روایت در مورد این داروها داریم .
اما ۱۲۰۰۰ روایت چه می گوید ؟
روایاتی که در مورد « نمک » داریم . در مورد « نوره » داریم . درمورد « روغن مالی » داریم . در مورد « میوه ها » داریم . در مورد « سبزی ها » داریم ، خیلی بیشتر از روایاتی است که در مورد داروها داریم .
تاکیدی که اهل بیت علیهم السلام روی « انار» کرده اند خیلی بیشتر از تاکیدی است که روی داروها کرده اند . تاکیدی که اهل بیت علیهم السلام روی « نمک » کرده اند ، خیلی بیشتر از تاکیدی است که مثلا روی مرکب دو کرده اند .
این که کیسه ی بیمار را پر از دارو کنیم ، خلاف اهل بیت علیهم السلام و خلاف روایات و خلاف نص کلام معصوم است و ما نباید خلاف اهل بیت علیهم السلام عمل کنیم .
اول پرهیزات بعد اصلاحات غذایی .
از دارو باید پرهیز کرد . این داروفروشی ها به آبروی طب اسلامی لطمه می زند .
❌❌❌❌❌
1_66800290.mp3
16.96M
✅ درمان (3)✅
#رکن_سوم_درمان_درمانهای_غیر_خوراکی
درمان تمام بیماری ها با غذاهای بویایی و لمسی و شنوایی و بینایی...
🔶🔶🔶🔶🔶
درمان (3)
سومین رکن درمان👈درمان های غیر خوراکی
این سومین رکن را خیلی روش تمرکزکنید و تحقیق کنید و در زندگی و نسخها وارد کنید چون اهمیت بسیار زیادی دارد. در طب جدید که خبری ازش نیست و در طب سنتی هم به این گستردگی مطرح نشده ولی در روایات خیلی تاکید شده.
امام باقر علیه السلام میفرماید:طب در سه چیزه. روایت دیگر میفرمایند در پنج چیزه :سعوط، حقنه، قی، حمام، حجامت. حجامت که مشخص هست، حقنه نوعی تنقیه هست باید مایعات روغن گرم و آب را وارد روده کرد، سعوط یعنی داخل بینی کشیدن
شامل انفیه و روغن میشود، قی همان استفراغ عمدی است وحمام
خوب دقت کنید پنج رکن اصلی طب رو امام میفرماید هیچ کدام خوراکی نیست و اسم اینها رو میگذاریم پاکسازی. پس اصل درمان رو اهل بیت پاکسازی قرار دادن حتی پرهیزات هم جزوه پاکسازی میاید
حجامت پاکسازی خونه، تنقیه پاکسازی گوارش،سعوط پاکسازی مغز
قی پاکسازی معده، حمام هم پاکسازی بدن و عضلات از بلغم
در روایت دیگر میفرمایند طب در 7چیزه . علاوه براین 5چیز نوره و شربت عسل را میآورند. تنها خوراکی که مطرح کردن شربت عسل هست.
این نگاه کجا و نگاهی که فرد را نه به خوراکی بلکه به دارو میبندد
پيامبر (ص) میفرمایند:درد سه تا درمان سه تا. درد بلغم و مره و دم و درمان حمام و اسهال و حجامت
هیچ کدام از درمانها را خوراکی ذکر نکردن. شاید بعضی بگویند برای اسهال باید خوراکی خورد برای اسهال راه خیر خوراکی هم هست اگر هم خوراکی باشد باز اهل بیت بر پاکسازی قرار دادن.
در روایت دیگر درمورد اصل طب میفرمایند بهترین دارو:فصد، حجامت، سیاهدانه که دوتاش غیر خوراکی هست.
روایت دیگر میفرمایند :حجامت، حقنه، سعوط، نوره
من تا حالا نسخه ای ندیدم که حقنه تجویز کرده باشه. حقنه پاکسازی روده هست خیلی بیماری ها با پاکسازی روده درمان میشود حکما میفرمایند یبوست ام الامراض هست.
پیامبر(ص) میفرمایند بهترین چیزی که باهاش درمان میکنید حقنه هست دردهای درون را درمان میکند بودن راتقویت میکند.
همیشه میگوییم چی بخوریم تقویت شویم ، تنقیه کنید. چه کسی واقعا قبول میکند با تنقیه بدن تقویت شود.
در روایت دیگری میفرمایند :اگر کسی قی عمدی کند درمان 70 درد هست وجای دیگر میفرمایند درمان همه دردها.
این را هم در نسخه ها ندیدیم مثلا برای مشکلات معده سوزش معده درد معده قی عمدی سه مرحله در سه هفته بدهند.
برای همین تاکید میکنیم اصل درمان👈پاکسازی و پاکسازی هم اصلش👈خیر خوراکی هاست
✅درمانهای غیر خوراکی به فرموده اهل بیت
رکن درمان های غیر خوراکی 5مورد هست. ما 5حس داریم:لامسه، بینایی، بویایی، چشایی،شنوایی
چشایی برای خوراکی هست
4تای دیگر هم عامل تقویت بدن هست هم عامل ضعف هم عامل درد هست هم عامل درمان.
ما از همه حواس تغذیه میکنیم درمان ایجاد میکنیم یا بیماری ایجاد میکنیم.
✅درمان از طریق لمس
اصلی ترین حمام هست.
مراحل حمام👈نوره (هرچند بدن مو نداشته باشه چون اصل بر پاکسازی و شیمی درمانی هست)
حنا (حنای بعد از نوره موضوعیت دارد یک باب روایت داریم این مورد)
سدر و گل ختمی، تعریق، کیسه کشی و چرک گیری، روغن مالی، ماساژ.
این حمام باعث میشد طرف 120 سال عمرکند و مریض نشود. حمام بیمارستان هست به جای بیمارستان باید حمام بسازیم.
حمام باعث معتدل شدن طبایع میشود. رگ و اعصاب رانرم میکند
دومین درمان از طریق لمس
روغن مالی هست.
پيامبر (ص) به امام حسین (ع) میفرمایند:یک روز در میان بدنت را روغن مالی کن تا به سنت پیامبرت عمل کرده باشی.
مشکلاتی که با روغن مالی میتوانیم درمان کنیم:مشکل معده روی معده روغن سیاهدانه بزنیم، مشکلات رماتیسم، سردرد،ریزش مو، گرمی کبد روی کبد روغن بمالیم تا خنک شود، درمان ریح، ترک دست و پا، یبوست، مشکلات مغز کم خوابی ، برای خونسازی
عمومی ترین روغن، روغن زیتون هست و بهترین روغن بنفشه کنجدی برای همه چیز عالی هست.
مورد بعد از غذای لمس شنا است
برای گرم مزاجها و صفراوی ها، بچهای پیش فعال
✅درمان با بوییدنی ها
عطر گلاب نوره روغن های خوش بو
این بوها گرم هست و مغز را گرم میکند. افسردگی، ام اس، پارکینسون، مشکلات مغز و اعصاب همه را میتوان درمان کرد با بوها. دود اسفند و کندر
دود هیزم، الان میگویند فضولات الاغ
اما فقط این نیست. فضله حیوانات دیگر مثل کبوتر و گاو و.. هم گرم هست برای دود کردن و استفاده به جای خاک.
امام صادق علیه السلام در توحید مفضل میفرمایند:اگر مردم میدانستند چه چیزی در این فضولات هست علم کیمیا را رها میکردن و میامدن سراغ اینها.
عفونت گلو، رحم، سینوزیت خیلی راحت با این دود ها درمان میشود.
هر کدام از بوییدنی ها یک جلسه بحث دارد ولی اینجا خلاصه میگویم
✅غذای شنیداری
امام صادق علیه السلام میفرمایند:کسی که چهل روز گوشت را ترک کند بد اخلاق میشود در گوشش اذان بگویید. چقدر دقیق است کلام اهل بیت. مغز سردمیشود و با اذان گفتن گرمش میکنیم. درمان مشکلا
ت سر یکیش گرم کردن است صدای گرم اذان دعا قرآن جملات محبت امیز
بلند کردن صدای اذان در بحث اجنه، سحر،درمانهای معنوی موثر هست. در درمانهای مادی حتی مثلا طرف مغزش سرد شده اذان جبران میکند
صدای طبیعت بسیار آرام بخش هست صدای آبشار پرندگان برگ درختان درمان
✅درمان بینایی
حضرت میفرمایند:نگاه به زن باعث درمان بلغم میشود. نگاه به کعبه،سبزه وآب و چهره ی زیبا نور چشم را زیاد میکند. وفرمودن:بهترین رنگ برای لباس رنگ سفید، و رنگ سیاه بر غیر عزا نهی شده است.
البته عمامه، عبا، جوراب استثنا شده، کفش سیاه نهی شده اگر زرد نمی شود پوشید قهوه ای، سرمه ای و..... بپوشیم. نگاه به رنگ زرد طبق آیه قرآن باعث درمان افسردگی میشود وافزایش شادی می شود.
امام صادق علیه السلام فرمودند:نگاه به آسمان برای ضعف چشم خوب است.
و توصیه شده حتی اگر قرآن را حفظ هستید به صفحه آن نگاه کنید، باعث افزایش حافظه میشود. همان طور که خواندن نوشته های قبور باعث کم حافظگی می شود.
خب ما این درمان ها را داریم باید روش تمرکز کنیم و تاکید کنیم در درمان غیر خوراکی
🔶🔶🔶🔶🔶🔶
#جمع_بندی_هورمون_استروژن
ممنون از کسانی که کمک کردن به بحث هورمونها
تحلیلها در مورد استروژن خیلی دقیق بود
و همانطور که گفتید هورمون استروژن دقیقا همون صفراست
و البته جایگزین آن فقط گیاهان تخصصی زنان مثل رازیانه و پنج انگشت و انیسون و بومادران و شکوفه سنجد نیست
بلکه دیگر صفرازاها مانند زنجبیل و سنبل الطیب و پیاز و ... نیز موثر هست
و نیز صفرازاهای غیر خوراکی مثل حجامت و ماساژ و تحرک و ... موثر هستند
از طرفی پروژسترون رو اگر خلط گرم بدونیم دیگه خانمها باید کوه آتشفشان بشن!!
دو خلط گرم از یک اندام تولید بشه چه اتفاقی می افته؟
ضمن اینکه به گفته غربیها تعادل بین این دو هورمون در سلامتی بسیار مهم است
پس این دو خلط نمیتونن هردو گرم باشن
از طرفی ویژگی هایی مثل آرام بخشی و انعطاف رگها و ذخیره چربی و افزایش ایمنی بدن نشاندهنده بلغم هست
تقریبا همه چربیهای بدن غیر از کلسترول (یعنی چربی کبد، چربی خون، چربی شکمی، تری گلیسیرید و ...) از بلغم هستند
سیستم ایمنی و لنف هم بلغم هست
کاهش پروژسترون در سن یائسگی باعث گرگرفتگی می شود (یعنی استروژن فرصت خودنمایی پیدا میکنه)
این موارد دلالت بر این میکنه که این هورمون معادل خلط بلغم هست
نکته: وقتی میگیم بلغم ذهنتون درگیر یک خلط بد نشه
خون ما نیاز به 49درصد بلغم داره و این بلغم، جایگزین خون (دم) هست
#جمع_بندی_هورمون_پروژسترون
هورمون پروژسترون را که ما می گوییم از بلغم است تصور نکنید که تمام مشکلات ناشی از بلغم را باید گردن این هورمون انداخت.
بلکه زمانیکه این هورمون در بدن کاهش پیدا می کند، نشاندهنده ی این است که آن موضعی که باید این بلغم خوب را تولید و به کار گرفته بشود، غیر فعال شده و بلغم تولیدی بدن در جای دیگر بدن بروز پیدا کرده است.
مثل دوران یائسگی که این هورمون کاهش پیدا می کند استروژن اجازه خودنمایی پیدا می کند و حالت های گرگرفتگی های گاه و بیگاه به سراغ شخص می آید.
پروژسترون هم همین است اگر خودش تولید و در جای خودش استفاده بشود، بدن به آرامش میرسد، رگه های خونی انعطاف خود را خواهد داشت و سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد.
اما وقتی خود این هورمون در جای خودش تولید نشود و تعادل تولیدی آن به هم بریزد، جای دیگر بلغم تجمع پیدا می کند و در جای دیگر که تجمع کند میشود تیروئید کم کار، چربی شکم یا کیست تخمدان و ...
یعنی بلغم و سودا را ما همیشه دو خلط بد می دانیم در حالیکه به هیچ عنوان اینطور نیست
سودا یکی از مهم ترین اخلاط بدن است، استخوان های ما از سودا است
کسانیکه پوکی استخوان دارند به این دلیل است که سودای صالح بدن آنها کاهش پیدا کرده است.حتی بعضا طبق تحلیل های خیلی دقیق، صفرایی که اطراف استخوان ها وجود دارد وقتی به استخوان نفوذ کند گاهی اوقات باعث پوکی استخوان می شود زیرا طبع استخوان سرد و خشک است و گرمایی ندارد اگر گرمایی به این استخوان برسد و به داخل آن نفوذ کند، سودا را از هم پاشیده و استخوان را پوک می کند.
پس ما به سودای صالح خیلی نیاز داریم اما اگر همین سودا در جای خودش استفاده نشود در پا تجمع پیدا کند به خارپاشنه و میخچه تبدیل می شود.
اگر در خون تجمع پیدا کند به غلظت خون سرد تبدیل می شود و خون سوداوی و بروز افسردگی و استرس و اضطراب
اما اگر همین سودا در خون بسیار کم شود باعث قطع عدم خونریزی و کاهش پلاکت بشود. ما هر خلطی را در جای خودش، در جایگاه خودش و به میزان مناسب نیاز داریم. سودا برای استخوان و مو از واجبات است،بدن اگر سودای صالح تولید نکند بدن به جای تولید استخوان، غضروف تولید می کند و نرمی و پوکی استخوان ایجاد می شود. پس ما نیاز داریم
به بلغم هم همچنین ولی در بدن خانم ها در کنار صفرایی که اسم آن را استروژن می گذارند، بدن ان ها بلغم صالحی تولید میکند که تعادل هورمونی، تعادل تخمدانی و تعادل روحی و روانی یک زن را تامین می کند. این بلغم اگر در جای خودش تولید نشود در جای دیگر میشود کیست تخمدان یا چربی شکمی یا تیروئید کم کار و ...
پس بلغم از محل خودش خارج شده و در خودش اگر تولید نشود به بیماری تبدیل می شود. دقیقا مثل تکثیر سلولی ما نیاز به تکثیر سلولی داریم، این تکثیر سلولی وقتی بیش از حد بشود به سرطان تبدیل می شود.
سرطان طبق تعریف طب جدید همین است، با اینکه خود تکثیر سلولی عامل حیات است
پس بلغم به اندازه نیاز و سر جای خودش، تعادل روحی، روانی و جسمی یک انسان را تامین می کند و جایگزین خون است و سیستم لنفاوی و ایمنی بدن را تامین می کند و کار کرد مغز خیلی اوقات به بلغم است و اگر بیش از حد بشود کارکرد مغز را از تعادل خارج می کند.عضلات و جداره رگ ها از بلغم هستند که اگر در آنجا کم بشود شخص دچار تصلب شرایین می شود.
پس در جا و حد خودش بلغم باید باشد که اگر در جا و حد خودش نباشد باعث ایجاد بیماری می شود.
نکته دوم، علت بیان هورمون و جایگزین ها برای این بود که اولا شما به قدرت طب پی ببرید و دوما خودتان بتوانید هر چیزی را تحلیل کنید. این بحث برای این نیست که شما نگاه طب جدید را دنبال کنید و برای این نیست که بگوئیم شما برای درمان به آزمایشگاه برای سنجیدن هورمون افراد نیاز دارید و ما خودمان را به آزمایشگاه وابسته کنیم، فقط و فقط بحث آشنا شدن شما با جایگزین طبی آنهاست تا دست شما پر و قوی باشد.
ما بر اساس علایم بالینی و تشخیص و درمان های خودمان فقط و فقط باید جلو برویم.
#جمع_بندی_هورمون_اندروفین
1. جایگاه تولید: مغز
2. کارکرد: کاهش درد، آرام بخش
3. جایگزین طبی و معادل خلطی: صفرا
4. راه تولید صفرای مغز: خندیدن، نزدیکی، خوراک تند، فعالیت جسمی، گیاهان تخصصی مغز مثل سنبل الطیب و بادرنجبویه و اسطخودوس و بابونه و ...
5. نکته انحرافی طب غربی:
برخی راهکارهایی که برای افزایش صفرای مغز میدهند از لحاظ طب اسلامی ایرانی کاملا غلط است
مثلا گوش دادن به موسیقی و مصرف روزانه شکلات را به عنوان یکی از راههای افزایش اندورفین معرفی میکنند
در حالیکه موسیقی و شکلات و قهوه و ... گرم اول و سرد آخر هستند و صفرای اولیه و سودای سوخته تولید میکنند
یکی از راههای نفوذ شیطان، اصطلاحات و لغات بیگانه هست
وقتی بگیم اندورفین عامل شادی هست مجبوریم بریم سراغ موسیقی و شکلات و روابط آزاد جنسی و ...
اما وقتی بگیم صفرا به راحتی با تجویز ماساژ و پیاده روی و دیدن رنگهای گرم و برخی گیاهان میتوانیم بیشترین میزان شادی را به ارمغان بیاوریم