eitaa logo
آرشیو تدریس استاد نظری زاده
5.6هزار دنبال‌کننده
31 عکس
4 ویدیو
16 فایل
آموزش های صوتی طب اسلامی توسط استاد نظری زاده مباحث دیگر در کانال نمک @namak14
مشاهده در ایتا
دانلود
1_66799588.mp3
14.73M
✅ درمان (1) ✅ 👌👌 بسیار بسیار مهم
🔶🔶🔶🔶🔶🔶 درمان (1) اولین رکن درمان👈پرهیزات قبل از ورود به بحث بیماریها باید اصول کلی را در مورد درمان بگیم که در هر نسخه ای باید رعایت شود اصلی ترین و مهم ترین پایه درمان پرهیز است امام صادق علیه السلام به طبیب هندی فرمودن :معده خانه دردها و پرهیز درمان است در روایات دیگر دارم اصل درمان اصل دارو پرهیز است ولی وقتی این پرهیزات گفته میشه خیلی بیمار جدی نمیگیره مثلا مریضی مشکل معده درد دارد اگر سریع زنجبیل و هاضوم و.. بدهیم یک برهه کوتاه خوب میشه اما دوباره برمیگردد یا درمان نمیشوند به دلیل اینکه پرهیزات را انجام نمیدن یا ما به بیمار نمیگیم الان بیماری زیاد شده چرا؟ علت را باید به دست بیاریم. کسی که معدش مشکل پیداکرده خدا دادی که نبوده این بیماری از یک جایی شروع شده وقتی بررسی میکنیم می‌بینیم بیمار اهل ماست و دوغ و خیار و گوجه و ترشیجات و کلا سردیجات بوده کسی که علت بیماریش خوردن سردیهاست وقتی علت بیماری را از بین نبریم دوباره بیماری بر میگرده بر فرض که یک دوره درمان هم بکند کسی که بیماری اگزمای پوستی داره واهل کاکائو و نوشابه و قهوه بوده و مواد شوینده شیمیایی استفاده میکرده تا زمانی که این شوینده ها رو از بیمار نگرفتیم این درمان محقق نمیشود بارها دیدیم سالها دارو خوردن و اگزما به استخوان رسیده وقتی بررسی میکنیم دارو زیاد خورده ولی کسی پرهیزات رو بهش نگفته . روغن نباتی و مرغ و سس و نوشابه و چیپس پفک و آدامس و مواد شیمیایی و ریکا و شامپو و مواد شوینده شیمیایی و.. استفاده میکنه اینها همه باعث تشدید بیماری میشود بیماری بوده که اگزمای شدید داشته وبا دادن پرهیزات شدید و داروهای خیلی مختصر تصفیه کنده های کبد مثل انار سکنجبین دو سه وعده کاسنی خوردن و انجام حجامت درمان میشوند. اصل درمان پرهیزات است که باید علت بیماری را پیدا کنیم کسی که سر درد داره باید ببینیم علت این سردرد چیست گوش دادن آهنگ یا کنار کارگاهی هست که سر و صدا زیاده تا زمانی که اینها ترک نشود سر درد و مشکلات اعصاب هست اول باید اینها را کنار بگذارد و بعد سراغ روغن بنفشه و بقیه درمانها رود بسیار مهم هست پرهیزات شخصی میاید صفراوی هست و زود عصبانی میشود باید سوال کنیم چقدرسیر و پیاز مصرف میکند ادویه چقدر استفاده میکنید کسانی که صفراوی اند و زود عصبانی می‌شوند نباید استفاده کنن یا حد اکثر هفته ای یک بار حالا مدام صفرا بر بدهیم تا چشمه جوشان صفرا را کنترل نکرده ایم نمیتوانیم درمان بدهیم و یکی از علل شکست نسخه های غربی همینه تو کار تدبیر و پرهیزات نیستن . هشت سال درس خوندن اما فقط دو واحد تغذیه گذراندن آن هم تغذیه غربی که سردی گرمی نمیدونن کسی اسم داشت بایک دوره دو ماهه درمان شد اما بعد از چند وقت گفت اسم برگشته پرسیدیم چی میخوری چه چیزی وارد زندگی کردی که قبلا نبوده گفت چند وقتی هست شروع کردم به ترشی خوردن خب کسی که در سن 60 سالگی و در فصل پاییز هست و بعد ترشی میخورد در این فصل،سه تا سردی سن و فصل و خوراک معلوم هست بیماری بر میگردد در بحث ریزش مو مثلا فوری میگویم فلان روغن را بمال. باید ببینیم علت چی بوده خیلی باب شده که علت را پیدا نمیکنن فقط حفظ میکنن مثلا هاضوم برای معده خوبه هرکسی مشکل معده داره براش تجویز میکنه یا اگر مریضی کمی وخیم تر باشه میره سراغ مرکب 8 و دارو علت را اول پیدا کنیم و پرهیزات اولین گزینه ی نسخه باشه در هر بیماری از سرماخوردگی تا انواع سرطان ها گاهی پرهیزات روحی روانی هست مثلا بگیم تلویزیون اخبار نبیند یا بیرون بروید کنار سبزه و آب بروید گاهی پرهیزات معنوی باید بدهیم مثلا شخصی خیلی خودش را حبس کرده باید سفری برود پرهیزات خوراکی هم باید بدهیم. بدلیل اینکه تغذیه های امروز بسیار خراب هست مثلا روغن های آفتاب گردان و سویا و.. که واقعا اصل نیست چون روغنش ارزانتر از مثلا خود تخمه آفتاب گردان میافتد اینها مشتقات نفت هست یا آبلیمو واقعا آبلیمو نیست یک عدد لیمو وارد کارخانه نمیشود و در حجم زیاد آبلیمو تولید میشود یک انگور وارد کارخانه نمیشود ولی یک تن سرکه تولید میشود چون اینها همه اصل نیستن ما بالکل باید پرهیز بدیم ترک مواد کار خانه ای از آب معدنی تا سس و مرغ همه را باید کنار بگذارند اگر کسی واقعا نمیتوند کنار بگذارد ولی خیلی کم مصرف میکند مثلا سه ماه یکبار بستنی میخورد با این میشود کنار اومد ولی بعضی مواد کارخانه ای مثل مرغ و روغن نباتی و مایع وسس و نوشیدنی ها کامل باید حذف شود باید راحت به بیمار بگوییم اگر ترک نکند خوب نمیشود نباید درمان خودمان را زیر سوال ببریم. اگر نمیتواند ترک کند درمانش را کنار بگذاریم بعضی میگویند روغن طبیعی گران هست باید بگیم غذا بدون روغن بخورن . آب پز کنن بخار پز کنن مثلا کسی رماتیسم دارد دستور شنبلیله انجیر عالیه گرمی خوردن نوره زدن زنجبیل خوردن عالیه اما تا زمانی که وسواس به آب را کنار نذا
شته بی فایده هست در بسیاری از موارد ما فقط با پرهیزات جلو میریم جوانی هست کودکی هست خیلی اوقات استخوان ساق پایشان درد میگیره این پا درد ها بالای 95 درصد از خوردن سردیهاست . مواردی که داشتیم فقط گفتیم سردی نخورید خیار گوجه ماست دوغ را کناربگذارید و در مرحله بعد ترشیجات را با این موارد کامل درمان شدن بدون اینکه روغن مالی بدهیم و خوردن گرمیهاو.. اینها خوب هست ولی قدرت پرهیزات بالاس که بسیاری از بیماریها را باهمین پرهیزات میشود درمان کرد وقتی طرف غذای آلوده و سودا زا میخورد سوسیس کالباس و نوشابه مطمئنا ما نمیتوانیم یبوستش را درمان کنیم. یبوست را میخواهیم درمان کنیم باید ببینیم علت چی بوده باید بگیم غذای سودا زا نخور بعدش بگیم حالا دمنوش گل سرخ و انجیر و الو و.. هم بخور یا روغن مالی هم بکن ولی اصل درمان را طبق روایات پرهیزات قرار بدیم که متاسفانه اکثر طب سنتی و اسلامی ها هم فقط 12،13 مورد دارو نوشتن ویک مورد پرهیزات ننوشتن کسی که ام اس داره فقط دارو میدن از مرکب 1 به بالا ولی هیچ پرهیزات نمیده هیچ اصلاحاتی نمیدهد. مواد کارخانه ای در در زندگی باشد سلامتی آنجا بی معناست. در ام اس اگر کل گرمی های عالم را بدیم ولی سردی حذف نشود اعم از غذا یا هوای سرد یا استرس و اضطراب یا هر سردی روحی و جسمی درمان بی معناست. یا طرف با خوردن گرمی ها موقتا بهتر میشود مثلا میگوید بهتر راه میروم گزگز پاها بهتر شده و اون طبیب هم فکر میکنه درمان صورت گرفته و ادعای درمان ام اس میکند. اما بعد از دوسه ماه دوباره میافته. تاکید میکنیم 👈در هر بیماری اولین رکن باید پرهیزات باشد کسی که مشکل قلبی داره تا وقتی که سیگار میکشه و چای غلیظ میخوره در روز سه چهار بار تا وقتی روغن مایع نباتی میخوره هر چقدر تقویت کننده های قلب بدهیم فایده ندارد بیماری های مختلف را اول میرویم سراغ پرهیزات و اصل آن هم مواد کارخانه ای هست که ماله همه هست بزرگ و کوچیک و زن و مرد در بیماریهای سرد راس پرهیزات ترشیجات و لبنیات قرار میدیم. اگر خیلی معتاد به لبنیات هست شیر را میگیم استفاده کند حالا با گلاب یا شیره یا عسل یا یک گرمی و خیار و گوجه را حداقل در پاییز و زمستان حذف میکنیم کسی که خیلی گرمه ادویه سیر و پیاز را حذف میکنیم کسی که سوداش بالاس همان مواد کارخانه ای کفایت میکنه کسی که بلغمی هست مایعات تماما آب دوغ دمنوش ها فقط موقع عطش آب جوشیده استفاده کنه پس در هر مزاجی و هر بیماری اول باید پرهیزات را بگوییم 🔶🔶🔶🔶🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌❌❌❌❌ قسمت دوم : دومین رکن درمان ، پرهیز از دارو است . دومین رکن درمان که اهل بیت علیهم السلام خیلی تاکید کرده اند ، پرهیز از دارو است . ما در روایت داریم که امام صادق علیه السلام به یکی از شیعیانشان توصیه کردند : « آب کمتر بخور که همه ی دردها را آب خوردن زیاد به وجود می آورد » و بعد فرمودند : « تا زمانی که بدنت درد را تحمل می کند از دارو بپرهیز . » این شیوه ی درمان کجا و شیوه ای که شخص تا وقتی سرما خورد ، ده دوازده تا قرص و آمپول و قطره استفاده می کند کجا. ما «طب شیمیایی» را کلا باطل و شیطانی می دانیم . به دلیل این که فقط دارو است و هیچ چیزی جز دارو نیست . حتی پرهیزهایی هم که می گویند ، پرهیزهای واقعی نیست . یعنی مثلا اگر می گویند سرخ کردنی نخورید ، فلان غذا را نخورید ، باز اشتباه می گویند . هر چند خیلی از آن ها همین پرهیزها را هم نمی گویند .‌بلکه می گویند قرص بخور ، دارو بخور . طب شیمیایی که کلا باطل است . هم شیوه اش ،‌هم تشخیصش ، هم پرهیزش ، هم درمانش . همه چیزش باطل است . اما متاسفانه یک عده به اسم « طب اسلامی » و « طب سنتی » فقط دارو می دهند . به چه دلیلی ؟ فقط به این بهانه که ، مردم از ما دارو می خواهند ! ما همچنان که مردم را با طب اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام آشنا کردیم باید با این موضوع هم آشنا کنیم که : بدن شما نباید خیلی با دارو آشنا شود . دارو بدن را پیر و ضعیف می کند . حضرت علیه السلام می فرمایند : « تا زمانی که بدنت درد را تحمل می کند ، از دارو بپرهیز .» شما با اصلاحات غذایی ، با گیاهان ، با میوه ها ، با سبزی ها ، با چیزهایی که دارو نیست درمان کنید . شخصی که سرما خورده ، « آویشن » استفاده کند . آویشن سبزی امیرالمومنین علیه السلام است . به دارو نرسیم . یا در مورد « بیماری های معده » ، از همان اول وارد بحث دارو نشویم . تا جایی که می توانیم با گرمی ها با اصلاحات با خوراک برویم جلو . برخی می گویند : مردم انتظار دارو دارند و داروها زودتر جواب می دهند. این حرف ، حرف اشتباهی است . چه کسی گفته دارو زودتر جواب می دهد ؟ خیلی اوقات ما با یک نمک با یک ادویه مثل زنجبیل با یک سبزی مثل کاسنی ،‌خیلی راحت می توانیم درمان کنیم تا دارویی مثل صفرابر. با کاسنی درمان کن . با خرفه درمان کن . چرا با صفرابر ؟ این ها خیلی زودتر صفرا را پایین می آورند تا داروی صفرابر . پس دارو ، آخرین مرحله است . ما اول « پرهیزها » را داریم بعد « اصلاحات غذایی » بعد « پاکسازی ها» بعد « درمان با خوراکی ها » را .‌بعد می رسیم به دارو . اما متاسفانه برخی مرحله ی آخر را مرحله ی اول قرار داده اند . امام کاظم علیه السلام فرمودند : « تا زمانی که می توانید از معالجه ی طبیبان پرهیز کنید.» طبیبان آن زمان که طب شیمیایی نخوانده بودند .‌همین طب گیاهی و طب سنتی و طب اسلامی بوده .‌همین طب های بی خطر . اما باز اهل بیت علیهم السلام این جوری تاکید می کنند . حضرت علیه السلام می فرمایند : « کم اش می کشاند به سمت زیاد .» یک ذره که بخواهی دارو بخوری ، دوباره داروی بعدی ، بیماری بعدی ... همین طور می آید . باید با اصلاحات غذایی با اصلاحات مزاجی جلو رفت نه با دارو . در روایت دیگری امام کاظم علیه السلام می فرمایند : « هر دارویی ، دردی را تحریک و تهییج می کند .» هیچ دارویی نیست مگر این که یک دردی را به هیجان می آورد . این نص کلام معصوم است . « هیچ چیزی برای بدن نافع تر از پرهیز نیست .پرهیز از همه چیز ، غیر از آن چیزی که بدن به آن احتیاج دارد . » این روایت در کافی جلد ۸ صفحه ۲۷۳ حدیث ۴۰۹ روضه ی کافی آمده . هر دارویی دردی را تحریک می کند . داروی شیمیایی که نیست .‌این ها همه داروی گیاهی است .‌داروهای گیاهی را حضرت علیه السلام می فرمایند درد را تحریک می کند و یک درد دیگری را به هیحان می آورد . در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می فرمایند : « کسی که سلامتی اش بر بیماری اش غلبه دارد و با دارویی خودش را معالجه می کند و به خاطر این درمان می میرد ، من از او بیزارم .» امام علیه السلام می فرمایند تا زمانی که سلامتی غلبه دارد سمت درمان نروید . سمت دارو و معالجه نروید . با همین اصلاحات درستش کنید . باز در روایت دیگری حضرت علیه السلام می فرمایند : « تا زمانی که بدنت طاقت درد دارد از دارو بپرهیز .» در روایت دیگری که منسوب به امیرالمومنین علیه السلام است داریم : « دارو مثل صابون می ماند همان طور که صابون لباس را تمیز می کند ، کهنه اش هم می کند .» دارو هم همین است . درست است که بدن را پاکسازی می کند و بیماری را دفع ، اما بدن را پیر و ضعیف هم می کند . اگر ما به بدن « قوت » بدهیم ، خودش همه ی بیماری ها را درمان می کند . پس رکن دوم درمان ، پرهیز از دارو است تا جایی که امکان دارد . ما سبزی ای داریم به اسم « بادرنجبویه » این سبزی درمان تمام مشکلات مغز و اعصاب
است . از آلزایمر و میگرن و افسردگی بگیرید تا بروید بیماری های بالاتر مثل ام.اس و پارکینسون و ... بادرنجبویه سبزی امیرالمومنین علیه السلام است . این را استفاده کنیم . هر جوری که می توانیم ، خام ، پخته ، دمنوش . ما تقریبا ۱۲۰۰۰ روایت طبی از اهل بیت علیهم السلام داریم . از این ۱۲۰۰۰ روایت ، حداکثر ۳۰ روایت دارو است ؛ مرکب یک ، یک روایت . مرکب دو ، یک روایت و ... حداکثر ۳۰ تا روایت در مورد این داروها داریم . اما ۱۲۰۰۰ روایت چه می گوید ؟ روایاتی که در مورد « نمک » داریم . در مورد « نوره » داریم . درمورد « روغن مالی » داریم . در مورد « میوه ها » داریم . در مورد « سبزی ها » داریم ، خیلی بیشتر از روایاتی است که در مورد داروها داریم . تاکیدی که اهل بیت علیهم السلام روی « انار» کرده اند خیلی بیشتر از تاکیدی است که روی داروها کرده اند . تاکیدی که اهل بیت علیهم السلام روی « نمک » کرده اند ، خیلی بیشتر از تاکیدی است که مثلا روی مرکب دو کرده اند . این که کیسه ی بیمار را پر از دارو کنیم ، خلاف اهل بیت علیهم السلام و خلاف روایات و خلاف نص کلام معصوم است و ما نباید خلاف اهل بیت علیهم السلام عمل کنیم . اول پرهیزات بعد اصلاحات غذایی . از دارو باید پرهیز کرد . این داروفروشی ها به آبروی طب اسلامی لطمه می زند .‌ ❌❌❌❌❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_66800290.mp3
16.96M
✅ درمان (3)✅ درمان تمام بیماری ها با غذاهای بویایی و لمسی و شنوایی و بینایی...
🔶🔶🔶🔶🔶 درمان (3) سومین رکن درمان👈درمان های غیر خوراکی این سومین رکن را خیلی روش تمرکزکنید و تحقیق کنید و در زندگی و نسخها وارد کنید چون اهمیت بسیار زیادی دارد. در طب جدید که خبری ازش نیست و در طب سنتی هم به این گستردگی مطرح نشده ولی در روایات خیلی تاکید شده. امام باقر علیه السلام میفرماید:طب در سه چیزه. روایت دیگر میفرمایند در پنج چیزه :سعوط، حقنه، قی، حمام، حجامت. حجامت که مشخص هست، حقنه نوعی تنقیه هست باید مایعات روغن گرم و آب را وارد روده کرد، سعوط یعنی داخل بینی کشیدن شامل انفیه و روغن میشود، قی همان استفراغ عمدی است وحمام خوب دقت کنید پنج رکن اصلی طب رو امام میفرماید هیچ کدام خوراکی نیست و اسم اینها رو میگذاریم پاکسازی. پس اصل درمان رو اهل بیت پاکسازی قرار دادن حتی پرهیزات هم جزوه پاکسازی میاید حجامت پاکسازی خونه، تنقیه پاکسازی گوارش،سعوط پاکسازی مغز قی پاکسازی معده، حمام هم پاکسازی بدن و عضلات از بلغم در روایت دیگر میفرمایند طب در 7چیزه . علاوه براین 5چیز نوره و شربت عسل را میآورند. تنها خوراکی که مطرح کردن شربت عسل هست. این نگاه کجا و نگاهی که فرد را نه به خوراکی بلکه به دارو میبندد پيامبر (ص) میفرمایند:درد سه تا درمان سه تا. درد بلغم و مره و دم و درمان حمام و اسهال و حجامت هیچ کدام از درمانها را خوراکی ذکر نکردن. شاید بعضی بگویند برای اسهال باید خوراکی خورد برای اسهال راه خیر خوراکی هم هست اگر هم خوراکی باشد باز اهل بیت بر پاکسازی قرار دادن. در روایت دیگر درمورد اصل طب میفرمایند بهترین دارو:فصد، حجامت، سیاهدانه که دوتاش غیر خوراکی هست. روایت دیگر میفرمایند :حجامت، حقنه، سعوط، نوره من تا حالا نسخه ای ندیدم که حقنه تجویز کرده باشه. حقنه پاکسازی روده هست خیلی بیماری ها با پاکسازی روده درمان میشود حکما میفرمایند یبوست ام الامراض هست. پیامبر(ص) میفرمایند بهترین چیزی که باهاش درمان میکنید حقنه هست دردهای درون را درمان میکند بودن راتقویت میکند. همیشه میگوییم چی بخوریم تقویت شویم ، تنقیه کنید. چه کسی واقعا قبول میکند با تنقیه بدن تقویت شود. در روایت دیگری میفرمایند :اگر کسی قی عمدی کند درمان 70 درد هست وجای دیگر میفرمایند درمان همه دردها. این را هم در نسخه ها ندیدیم مثلا برای مشکلات معده سوزش معده درد معده قی عمدی سه مرحله در سه هفته بدهند. برای همین تاکید میکنیم اصل درمان👈پاکسازی و پاکسازی هم اصلش👈خیر خوراکی هاست ✅درمانهای غیر خوراکی به فرموده اهل بیت رکن درمان های غیر خوراکی 5مورد هست. ما 5حس داریم:لامسه، بینایی، بویایی، چشایی،شنوایی چشایی برای خوراکی هست 4تای دیگر هم عامل تقویت بدن هست هم عامل ضعف هم عامل درد هست هم عامل درمان. ما از همه حواس تغذیه میکنیم درمان ایجاد میکنیم یا بیماری ایجاد میکنیم. ✅درمان از طریق لمس اصلی ترین حمام هست. مراحل حمام👈نوره (هرچند بدن مو نداشته باشه چون اصل بر پاکسازی و شیمی درمانی هست) حنا (حنای بعد از نوره موضوعیت دارد یک باب روایت داریم این مورد) سدر و گل ختمی، تعریق، کیسه کشی و چرک گیری، روغن مالی، ماساژ. این حمام باعث میشد طرف 120 سال عمرکند و مریض نشود. حمام بیمارستان هست به جای بیمارستان باید حمام بسازیم. حمام باعث معتدل شدن طبایع میشود. رگ و اعصاب رانرم میکند دومین درمان از طریق لمس روغن مالی هست. پيامبر (ص) به امام حسین (ع) میفرمایند:یک روز در میان بدنت را روغن مالی کن تا به سنت پیامبرت عمل کرده باشی. مشکلاتی که با روغن مالی میتوانیم درمان کنیم:مشکل معده روی معده روغن سیاهدانه بزنیم، مشکلات رماتیسم، سردرد،ریزش مو، گرمی کبد روی کبد روغن بمالیم تا خنک شود، درمان ریح، ترک دست و پا، یبوست، مشکلات مغز کم خوابی ، برای خونسازی عمومی ترین روغن، روغن زیتون هست و بهترین روغن بنفشه کنجدی برای همه چیز عالی هست. مورد بعد از غذای لمس شنا است برای گرم مزاجها و صفراوی ها، بچهای پیش فعال ✅درمان با بوییدنی ها عطر گلاب نوره روغن های خوش بو این بوها گرم هست و مغز را گرم میکند. افسردگی، ام اس، پارکینسون، مشکلات مغز و اعصاب همه را میتوان درمان کرد با بوها. دود اسفند و کندر دود هیزم، الان میگویند فضولات الاغ اما فقط این نیست. فضله حیوانات دیگر مثل کبوتر و گاو و.. هم گرم هست برای دود کردن و استفاده به جای خاک. امام صادق علیه السلام در توحید مفضل میفرمایند:اگر مردم می‌دانستند چه چیزی در این فضولات هست علم کیمیا را رها میکردن و میامدن سراغ اینها. عفونت گلو، رحم، سینوزیت خیلی راحت با این دود ها درمان میشود. هر کدام از بوییدنی ها یک جلسه بحث دارد ولی اینجا خلاصه میگویم ✅غذای شنیداری امام صادق علیه السلام میفرمایند:کسی که چهل روز گوشت را ترک کند بد اخلاق میشود در گوشش اذان بگویید. چقدر دقیق است کلام اهل بیت. مغز سردمیشود و با اذان گفتن گرمش میکنیم. درمان مشکلا
ت سر یکیش گرم کردن است صدای گرم اذان دعا قرآن جملات محبت امیز بلند کردن صدای اذان در بحث اجنه، سحر،درمانهای معنوی موثر هست. در درمانهای مادی حتی مثلا طرف مغزش سرد شده اذان جبران میکند صدای طبیعت بسیار آرام بخش هست صدای آبشار پرندگان برگ درختان درمان ✅درمان بینایی حضرت میفرمایند:نگاه به زن باعث درمان بلغم میشود. نگاه به کعبه،سبزه وآب و چهره ی زیبا نور چشم را زیاد میکند. وفرمودن:بهترین رنگ برای لباس رنگ سفید، و رنگ سیاه بر غیر عزا نهی شده است. البته عمامه، عبا، جوراب استثنا شده، کفش سیاه نهی شده اگر زرد نمی شود پوشید قهوه ای، سرمه ای و..... بپوشیم. نگاه به رنگ زرد طبق آیه قرآن باعث درمان افسردگی میشود وافزایش شادی می شود. امام صادق علیه السلام فرمودند:نگاه به آسمان برای ضعف چشم خوب است. و توصیه شده حتی اگر قرآن را حفظ هستید به صفحه آن نگاه کنید، باعث افزایش حافظه می‌شود. همان طور که خواندن نوشته های قبور باعث کم حافظگی می شود. خب ما این درمان ها را داریم باید روش تمرکز کنیم و تاکید کنیم در درمان غیر خوراکی 🔶🔶🔶🔶🔶🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ممنون از کسانی که کمک کردن به بحث هورمونها تحلیلها در مورد استروژن خیلی دقیق بود و همانطور که گفتید هورمون استروژن دقیقا همون صفراست و البته جایگزین آن فقط گیاهان تخصصی زنان مثل رازیانه و پنج انگشت و انیسون و بومادران و شکوفه سنجد نیست بلکه دیگر صفرازاها مانند زنجبیل و سنبل الطیب و پیاز و ... نیز موثر هست و نیز صفرازاهای غیر خوراکی مثل حجامت و ماساژ و تحرک و ... موثر هستند از طرفی پروژسترون رو اگر خلط گرم بدونیم دیگه خانمها باید کوه آتشفشان بشن!! دو خلط گرم از یک اندام تولید بشه چه اتفاقی می افته؟ ضمن اینکه به گفته غربیها تعادل بین این دو هورمون در سلامتی بسیار مهم است پس این دو خلط نمیتونن هردو گرم باشن از طرفی ویژگی هایی مثل آرام بخشی و انعطاف رگها و ذخیره چربی و افزایش ایمنی بدن نشاندهنده بلغم هست تقریبا همه چربیهای بدن غیر از کلسترول (یعنی چربی کبد، چربی خون، چربی شکمی، تری گلیسیرید و ...) از بلغم هستند سیستم ایمنی و لنف هم بلغم هست کاهش پروژسترون در سن یائسگی باعث گرگرفتگی می شود (یعنی استروژن فرصت خودنمایی پیدا میکنه) این موارد دلالت بر این میکنه که این هورمون معادل خلط بلغم هست نکته: وقتی میگیم بلغم ذهنتون درگیر یک خلط بد نشه خون ما نیاز به 49درصد بلغم داره و این بلغم، جایگزین خون (دم) هست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هورمون پروژسترون را که ما می گوییم از بلغم است تصور نکنید که تمام مشکلات ناشی از بلغم را باید گردن این هورمون انداخت. بلکه زمانیکه این هورمون در بدن کاهش پیدا می کند، نشاندهنده ی این است که آن موضعی که باید این بلغم خوب را تولید و به کار گرفته بشود، غیر فعال شده و بلغم تولیدی بدن در جای دیگر بدن بروز پیدا کرده است. مثل دوران یائسگی که این هورمون کاهش پیدا می کند استروژن اجازه خودنمایی پیدا می کند و حالت های گرگرفتگی های گاه و بیگاه به سراغ شخص می آید. پروژسترون هم همین است اگر خودش تولید و در جای خودش استفاده بشود، بدن به آرامش میرسد، رگه های خونی انعطاف خود را خواهد داشت و سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد. اما وقتی خود این هورمون در جای خودش تولید نشود و تعادل تولیدی آن به هم بریزد، جای دیگر بلغم تجمع پیدا می کند و در جای دیگر که تجمع کند میشود تیروئید کم کار، چربی شکم یا کیست تخمدان و ... یعنی بلغم و سودا را ما همیشه دو خلط بد می دانیم در حالیکه به هیچ عنوان اینطور نیست سودا یکی از مهم ترین اخلاط بدن است، استخوان های ما از سودا است کسانیکه پوکی استخوان دارند به این دلیل است که سودای صالح بدن آنها کاهش پیدا کرده است.حتی بعضا طبق تحلیل های خیلی دقیق، صفرایی که اطراف استخوان ها وجود دارد وقتی به استخوان نفوذ کند گاهی اوقات باعث پوکی استخوان می شود زیرا طبع استخوان سرد و خشک است و گرمایی ندارد اگر گرمایی به این استخوان برسد و به داخل آن نفوذ کند، سودا را از هم پاشیده و استخوان را پوک می کند. پس ما به سودای صالح خیلی نیاز داریم اما اگر همین سودا در جای خودش استفاده نشود در پا تجمع پیدا کند به خارپاشنه و میخچه تبدیل می شود. اگر در خون تجمع پیدا کند به غلظت خون سرد تبدیل می شود و خون سوداوی و بروز افسردگی و استرس و اضطراب اما اگر همین سودا در خون بسیار کم شود باعث قطع عدم خونریزی و کاهش پلاکت بشود. ما هر خلطی را در جای خودش، در جایگاه خودش و به میزان مناسب نیاز داریم. سودا برای استخوان و مو از واجبات است،بدن اگر سودای صالح تولید نکند بدن به جای تولید استخوان، غضروف تولید می کند و نرمی و پوکی استخوان ایجاد می شود. پس ما نیاز داریم به بلغم هم همچنین ولی در بدن خانم ها در کنار صفرایی که اسم آن را استروژن می گذارند، بدن ان ها بلغم صالحی تولید میکند که تعادل هورمونی، تعادل تخمدانی و تعادل روحی و روانی یک زن را تامین می کند. این بلغم اگر در جای خودش تولید نشود در جای دیگر میشود کیست تخمدان یا چربی شکمی یا تیروئید کم کار و ... پس بلغم از محل خودش خارج شده و در خودش اگر تولید نشود به بیماری تبدیل می شود. دقیقا مثل تکثیر سلولی ما نیاز به تکثیر سلولی داریم، این تکثیر سلولی وقتی بیش از حد بشود به سرطان تبدیل می شود. سرطان طبق تعریف طب جدید همین است، با اینکه خود تکثیر سلولی عامل حیات است پس بلغم به اندازه نیاز و سر جای خودش، تعادل روحی، روانی و جسمی یک انسان را تامین می کند و جایگزین خون است و سیستم لنفاوی و ایمنی بدن را تامین می کند و کار کرد مغز خیلی اوقات به بلغم است و اگر بیش از حد بشود کارکرد مغز را از تعادل خارج می کند.عضلات و جداره رگ ها از بلغم هستند که اگر در آنجا کم بشود شخص دچار تصلب شرایین می شود. پس در جا و حد خودش بلغم باید باشد که اگر در جا و حد خودش نباشد باعث ایجاد بیماری می شود. نکته دوم، علت بیان هورمون و جایگزین ها برای این بود که اولا شما به قدرت طب پی ببرید و دوما خودتان بتوانید هر چیزی را تحلیل کنید. این بحث برای این نیست که شما نگاه طب جدید را دنبال کنید و برای این نیست که بگوئیم شما برای درمان به آزمایشگاه برای سنجیدن هورمون افراد نیاز دارید و ما خودمان را به آزمایشگاه وابسته کنیم، فقط و فقط بحث آشنا شدن شما با جایگزین طبی آنهاست تا دست شما پر و قوی باشد. ما بر اساس علایم بالینی و تشخیص و درمان های خودمان فقط و فقط باید جلو برویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1. جایگاه تولید: مغز 2. کارکرد: کاهش درد، آرام بخش 3. جایگزین طبی و معادل خلطی: صفرا 4. راه تولید صفرای مغز: خندیدن، نزدیکی، خوراک تند، فعالیت جسمی، گیاهان تخصصی مغز مثل سنبل الطیب و بادرنجبویه و اسطخودوس و بابونه و ... 5. نکته انحرافی طب غربی: برخی راهکارهایی که برای افزایش صفرای مغز میدهند از لحاظ طب اسلامی ایرانی کاملا غلط است مثلا گوش دادن به موسیقی و مصرف روزانه شکلات را به عنوان یکی از راههای افزایش اندورفین معرفی میکنند در حالیکه موسیقی و شکلات و قهوه و ... گرم اول و سرد آخر هستند و صفرای اولیه و سودای سوخته تولید میکنند یکی از راههای نفوذ شیطان، اصطلاحات و لغات بیگانه هست وقتی بگیم اندورفین عامل شادی هست مجبوریم بریم سراغ موسیقی و شکلات و روابط آزاد جنسی و ... اما وقتی بگیم صفرا به راحتی با تجویز ماساژ و پیاده روی و دیدن رنگهای گرم و برخی گیاهان میتوانیم بیشترین میزان شادی را به ارمغان بیاوریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1. جایگاه تولید: غدد فوق کلیوی 2. کارکرد: افزایش ضربان قلب و فشار خون جهت مقابله با عوامل اضطراب و استرس (به تعبیر دیگر آدرنالین یعنی هیجان) 3. معادل خلطی: صفرا یکی از راههای تشخیص معادل خلطی هورمونها، بررسی تاثیرات هورمون هست وقتی آدرنالین خیلی زیاد ترشح میشه شخص احساس قدرت و انرژی داره ولی بعدش عوارضی مثل سردرد و بی خوابی و عصبانیت داره همچنین باعث تجزیه تری گلیسیرید (چربی سرد: بلغم) میشه همه اینها نشان دهنده صفراوی بودن این خلط هست این هورمون (بخوانید صفرا) اگر بیش از حد تولید شود باعث مرگ زودرس میشود چرا؟ چون حرارت غریزی بدن را کم میکند استفاده بیش از حد از صفرا مانند سوختن سریع هیزم هست که گرما و نور زیادی تولید میکند اما زود خاموش میشود صفرای زیاد هرچند باعث فعالیتهای چشم نواز مثل حرکات رزمی کاران و ... میشود اما باعث از بین رفتن حرارت ذاتی و در نتیجه مرگ میشود 4. راه تولید صفرای کلیه: روایتی جالب از امام رضا علیه السلام که در رساله ذهبیه امده است حضرت فرمودند اصل فرح و شادی از کلیه هست و دو رگ از کلیه به صورت وصل است که غم و شادی را در چهره آشکار میکند پس برای تولید متعادل صفرای کلیه باید از گرم کننده های کلیه مثل زنیان و گردو، سنجد، شال بستن، نوره و ... استفاده کرد (یکی از دهها خاصیت بستن شال به پهلو افزایش شادی است) 5. نکته انحرافی طب غربی: طب جدید راههایی مثل پرت شدن از بلندی یا سرعت زیاد یا فیلمهای پرهیجان یا ورزشهای رزمی را پیشنهاد میکند همانطور که گفتیم این راهها باعث کاهش طول عمر و کاهش حرارت غریزی بدن میشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1. جایگاه تولید : غدد فوق کلیوی 2. کارکرد: مقدار کم آن برای تنظیم قند و فشار خون مناسب است مقدار زیاد آن باعث استرس دائمی و کاهش کیفیت خواب و احساس خستگی بعد از خواب و کمر درد و اشتهای کاذب و مشکلات روده (یبوست) میشود 3. معادل خلطی: سودا اگر به عوارض این هورمون دقت کنید میبینید که دقیقا معادل سوداست مقدار کم آن مفید است اما مقدار زیادش باعث بیماریهای سوداوی می شود 4. راه درمان: چون هورمون (بخوانید خلط) خوبی نیست برای همین باید در بدن کم بشه که درمانش رو میدونید 5. نکته آخر: اشتهای زیاد در اکثر موارد به خاطر رطوبت زیاد معده هست اما در موارد معدودی به خاطر سودای معده هست بالاخص کسانی که بعد از استرس گرسنه میشن و درمان این اشتهای کاذب درمان سوداست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا