eitaa logo
هیئت دانشجویی علوم پزشکی اردبیل
192 دنبال‌کننده
548 عکس
41 ویدیو
1 فایل
هیئت انصارالمهدی (عج) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ خادمین اهل بیت علیهم السلام جلسات هفتگی : دوشنبه ها؛ از ساعت ۱۹:۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند " یا صاحب الزمان ... رخصت بده كه خیمـه ی مـاتم به پا كنیم پیـراهـن سیـاه بـه تن با شمـا كنیم آجَرَکَ الله یَا صَاحِبَ الزَّمان @arums_ansarolmahdi
✨️تفسیر آیه ی روز با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است. «خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان. چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال. وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد. جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن. سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه سازى (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است. مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمت ها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...» @arums_ansarolmahdi
" صَلَّیَ اللّهُ عَلَیکْ یا اَباعَبدِاللّهِ الْحُسَینْ " |مراسم روضه هفتگی و قرائت زیارت عاشورا -با کلام: حجت الاسلام خواسته -بانوای: کربلایی علی نوروزی 🗓️ یکشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۳ 🕗 راس ساعت ۱۸:۳۰ 🕌 مسجد امام علی علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه روز در انفاق و كمك، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسكین ...» بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینه ى پیدایش حقوق است. فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...» محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه» اسلام، حامى مستضعفان و حاكم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعه ى مسلمانان است. (بنابر این كه پیامبر به عنوان حاكم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسكین...» حتّى ثروتمندانى كه موقّتاً گرفتار بى پولى مى شوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل» اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلك خیر» ثروت مى تواند وسیله اى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه» امر به نیكى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلك خیر... هم المفلحون» رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئك هم المفلحون» ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
پادکست چراغ - قسمت چهاردهم.mp3
12.29M
✨️ شب پایانی ✒️ بازخوانی نامه ی ۵۳ نهج‌البلاغه 📃 این فرمان بنده ی خدا ، علی       امیرمومنان، به مالک اشتر پسر       حارث است ؛       در عهدی که با او دارد... @RadioMefda_Ardabil @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ @arums_ansarolmahdi
✨️ تفسیر آیه روز قرض الحسنه در تفاسیر مختلف آمده است كه این آیه به دنیال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مى كرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى نماید. زیرا همانگونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمك هاى مادّى مى باشد. موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع البیان شرایطى را براى قرض الحسنه بیان كرده است. از آن جمله: - از مال حلال باشد. - از مال سالم باشد. - براى مصرف ضرورى باشد. - بى منّت باشد. - بى ریا باشد. - مخفیانه باشد. - با عشق وایثار پرداخت شود. - سریع پرداخت شود. - قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد. - آبروى گیرنده وام حفظ شود. «قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مى گویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى شود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى شود كه در زمین پهن شده باشد. جهاد، گاهى با جان است كه در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در این آیه مطرح شده است. كلمه «كثیر» در كنار كلمه «اضعاف»، نشانه ى پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى كند كه كیست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا كه انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریك انسان، از این غریزه استفاده كرده و مى فرماید: «فیضاعفه اضعافاً» به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس كنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نكنند. با اینكه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى كند تا ما را به این كار تشویق نماید. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمان ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. @arums_ansarolmahdi
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
▪️نقل است که علامه امینى فرمودند: شب و روز تاسوعا و عاشورا براى سلامتى امام زمان عجل اللّٰه تعالی فرجه الشریف صدقه دهید؛ چون قلبِ حضرت اندوهناک جَدِّ غریب ‌شان سیدالشهداء علیه السلام است. @arums_ansarolmahdi
حسین جان... مارا چه نیاز به مقتل؟! نام شما، خود روضه ایست مجسم💔 عزاداریمان نذر ظهور شماست یاصاحب الزمان... آجَرَکَ الله یَا صَاحِبَ الزَّمان فِی مُصیبَتِ جَدِّک @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز «خشیت» ترس همراه با تعظیم و برخاسته از علم و آگاهى است. از عالمی نقل است : در كنار حرم امام رضاعلیه السلام خدمت علامه ى طباطبایى قدس سره رسیدم و عرض كردم: من در سال هاى اول تحصیلم همین كه مشغول نماز مى شدم، حالت گریه و خشوع داشتم، ولى اكنون كه با سواد شده ام در نماز غافلم، پس آیه «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء» چه مى گوید؟ ایشان فرمود: علمى كه شما دارید، یك سرى اطلاعات و محفوظات است، اگر علم واقعى بود، عبودیّت تو بیش تر مى شد. ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
﷽ "عزاداریمان نذر ظهور شماست یاصاحب الزمان... آجَرَکَ الله یَا صَاحِبَ الزَّمان فِی مُصیبَتِ جَدِّک" 🏴 مراسم عزاداری شب سوم شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و شام شهادت امام سجاد (ع) قاری : سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مادحین: کربلایی کربلایی زمان : پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ راس ساعت ۲۰:۳۰ مکان : مسجد امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (عج) @arums_ansarolmahdi
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز نیازهاى طبیعى بشر، زمینه اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش هاى آن توجّه داشت. «كلوا... ولاتتبعوا خطوات...» شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى كند. باید از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشیطان» روزهای زوج هفته ۳۰تیرماه۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز ترس از تهى دستى یكى از ریشه هاى بخل است. شنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi