اســــاس
✍️مسامحه در مشارکت و تزلزل اساسی ◾«رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت
✍️مسامحه در مشارکت و تزلزل اساسی
🔸ناگفته پیداست که امام خمینی(ره) به عنوان اولین رهبر انقلاب اسلامی از ابتدای شکلگیری، تا پیروزی آن و در سالهای پس از تشکیل جمهوری اسلامی بیش از هر شخص دیگر به آسیب های پیش رو و لوازم شکست و پیروزی آن اشراف داشت. امام ورای تمامی نهادها و ساختارهای نظام، ملتی را می بیند که همه چیز به «انگیزه» و «اتحاد» آن بستگی دارد.
🔸 امام امت در متن وصیتنامه پربار خود که میراثی گرانبها و راهی روشن در برابر دیدگان ماست، بیان می دارد:«وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود.»
🔸 امام دو وظیفه را برعهده مردم می داند، اول اینکه در صحنه باشند و انتخاب کنند و دوم اینکه در انتخاب خود دقت نمایند. امام بی پروا و روشن بر اهمیت و نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور تاکید می کند :« این حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس نمودهاید و نمودهایم. چه هیچ علاجی بالاتر و والاتر از آن نیست که ملت در سرتاسر کشور در کارهایی که محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ و در تعیین رئیس جمهور و وکلای مجلس با طبقه تحصیلکرده متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و غیروابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده؛ و توجه داشته باشند.»
🔸امام اگر چه بر لزوم وجود مرجع تشخیص صلاحیت ها و نهاد ناظر بر انتخابات واقف است، این امر را منافی لزوم هوشیاری و دقت مردم در انتخاب کارگزاران نظام نمی داند. لذا دلسوزانه هشدار می دهد:« از این قرار، عدم دخالت ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام میباشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آتیه؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.»ج
🔸از متن وصیتنامه می توان دریافت که چرا در بعض مقاطع «عدم حضور» و «مسامحه» می تواند در راس گناهان کبیره قرار گیرد. در پایان وصیت نامه امام خطاب به اشکالتراشان اعلام می دارد: « اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد به جای آن یک رژیم اسلامی دلخواهِ بقیه الله روحی فداه یا مطیع امر شما آقایان تحقق نخواهد پیدا کرد، بلکه یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت می رسد و محرومان جهان که به اسلام و حکومت اسلامی روی آورده و دلباخته اند مایوس می شوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد و شماها روزی از کردار خود پیشیمان می شوید که کار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد.»
🔸 روشن است که «عدم حضور» و «مسامحه» می تواند به شکست جمهوری اسلامی و به تبع آن به یاس دلباختگان به اسلام و حکومت اسلامی و در نهایت به انزوای اسلام بینجامد و این امر یعنی زیرپاگذاشتن والاترین واجب الهی که همان «حفظ اسلام» است؛ امری که به تعبیر امام، تمام انبیاء الهی در راه حفظ آن کوشش جانفرسا نموده اند.
______
@asaas_discourse
اســــاس
✒به بهانه قیام ۱۵ خرداد چگونگی تبلور نقش مردم در فرایندهای جامعه سازی،پیش و پس از آن اگر نظامی
در سحرگاه ۱۵ خرداد ۴۲ عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی آلایش حضرت امام ره در قم یورش برده و ایشان را که روز پیش از آن در عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه طی سخنان کوبنده ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.
پس از انتشار خبر دستگیری امام بسیاری از مردم قم به منزل ایشان رفته و همراه با فرزندشان حاجآقا مصطفی به سمت حرم حرکت کردند و شعار «یا مرگ یا خمینی» سر دادند.
در تهران و دیگر شهرها هم حرکتهای اعتراضی صورت گرفت که از آن جمله حرکت کشاورزان و کفنپوشان ورامین، دهقانان کن و مردم جماران بهسوی تهران و تجمعات بازاریان، دانشگاهیان و سایر اقشار بود که بیشتر این تجمعات به درگیری با رژیم و کشتار جمع زیادی از مردم منجر شد.
در واقع قیام ۱۵ خرداد جوششی از طرف مردم برای درهم کوبیدن رژیم و بهنوعی مقدمهای برای حرکتهای بزرگ بعدی بود؛ درواقع یکی از ابزارهای کلیدی هر نظام سیاسی برای تداوم حضور مردم در میدان تصمیمگیریها و تبلور آن در اذهان عمومی، انتخابات است که در تفکر حاکمیت سلطنت پهلوی، انتخابات برای عموم مردم یا وجود نداشت یا بهصورت فرمایشی و نمایشی (مثل برگزاری همهپرسی اصول ششگانه انقلاب سفید) بود. حرکت مردم با این سطح انبوه و گسترده در تمام نقاط کشور حتی با وجود کشتار گسترده بهنوعی بیداری مردمی و آگاهی نسبی ایشان به حق خویش در تعیین سرنوشت محسوب میشد.
از این زمان بود که مردم به طور مشخص خواستار سرنگونی رژیم شدند و با تمام وجود مقاومت و مبارزه کردند به همین جهت چنین حرکتی را مقدمه انقلاب و تبلور عینی نقش مردم در تغییر نظام سیاسی میدانند. در حقیقت مردم در این زمان بهجایگاه حقیقی خویش بهعنوان قدرت مؤسس پی برده و در پی انقلاب و تشکیل قوة مؤسس برآمدند.
در جریان شکلگیری نظام سیاسی، مردم با حضور میدانی و اعلام انزجار از حکومت مستقر بهنوعی بهجایگزینی نظام اسلامی بهجای سلطنت پادشاهی رأی دادند و با وقوع انقلاب و تثبیت نظام جدید اراده خود را محقق کردند.
البته برای استحکام این اراده و جلوگیری از بروز هرگونه خدشه در اراده تبلوریافته مردم امام خمینی به برگزاری رفراندوم امر کرده و پذیرش عمومی نظام مستقر را با رأی بالای مردم نیز تضمین کردند.
پس از آن با تصویب قانون اساسی جدید برای نظام سیاسی شکلگرفته پیشبینی تکرار اعمال اراده عمومی توسط مقنن اساسی بهصورت برگزاری انتخابات و مشارکت سیاسی مردم در انتخاب نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و روستا، رئیسجمهور، اعضای مجلس خبرگان و... انجام شد و در طول بیش از ۴۰ سال عمر این نظام بدون وقفه اجرا شد.
در حقیقت هر نظام سیاسی برای تداوم حضور مردم در میدان تصمیمگیریها و تبلور آن در اذهان عمومی دنیا میبایست از راهکار انتخابات استفاده نماید.
«مردم میبینند، میشناسند، تشخیص میدهند، دوست میدارند و رأی میدهند یعنی خود مردم هستند و احزاب نقش ضعیفی دارند؛ نقش حقیقی مال خود مردم است؛ مردم هستند که اراده میکنند و تصمیم میگیرند. از اول انقلاب تا امروز انتخاباتهای گوناگون حضور مردم را نشان داده و نقش آن را مسجل و مشخص کرده است.» *
حتی اگر نظام دائماً و با تغییر نسلها ماهیت خود را به رأیگیری نگذارد، مشارکت مردم در تعیین قانونگذاران، مجریان و بهطورکلی تصمیمگیران نظام تأیید قالب و محتوای آن و رأی به اصل نظام است و به تثبیت قدرت و استحکام پایههای آن حکومت میانجامد.
به همین جهت واقعة ۱۵ خرداد را میتوان سرآغاز اعلام ارادة عمومی و رأی قاطع مردم به اسقاط یک نظام دانست.
*بیانات در دیدار مردم استان سمنان 85/8/17
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
اســــاس
🥀 السلام عليک يا جعفر بن محمد الصادق 🥀
⚫ آیت الله سید محمد باقر صدر، با توجه به نقشی که در نظریه خود برای امام معصوم تعریف نموده است ، معتقد است پس از رحلت پیامبر (صلیالله علیه و آله) در تاریخ اسلام به دلیل بروز انحراف در جامعه، امکان تشکیل حکومت انسان کامل وجود نداشت. بنابراین ائمه در هر عصری بنا به ظرفیت جامعه موظف به ایجاد بسترهای این مهم بوده اند.
⚫ مطابق این دیدگاه مرحله اول، جلوگیری و اجتناب از صدمه دیدن و منحرف شدن محتوای حقیقت و دین بوده است.
⚫ مرحله دوم ایجاد گروهی به واسطه تربیت انسان های صالح است. این گروه صالح به عنوان یک سپاه عقیدتی پشتوانه ای برای تحرکات عقیدتی – نظامی امام به حساب می آید.
⚫ مرحله سوم ، آماده سازی برای به دست گرفتن حکومت است. در این مرحله قدرت نفوذ امام در نتیجه اقدامات پیشین به حدی رسیده است که زمینه و امکان تشکیل حکومت بیش از پیش بوده و امکان آسیب به اصل مکتب از میان رفته است.
⚫ شهید صدر معتقد است در دوران امامت #امام_صادق (علیهالسلام)، مرحله دوم مورد توجه بوده است. پرورش اندیشه و آگاه سازی عقیدتی در یک سپاه فکری بستر را برای نشر، پذیرش و تلاش برای تحقق آن در جامعه فراهم می نماید و جامعه را برای تغییری بنیادین آماده می سازد.
منبع: ائمه اهل بیت (ع) و دورهم فی تحصین الرساله الاسلامیه . صص ۱۲۶_۱۲۴
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ... ⚖📜
@asaas_discourse
میزان تأثیر گزارش خلاف واقع در کیفیت و نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان.pdf
156.3K
میزان تأثیر گزارش خلاف واقع در کیفیت و نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
4_5906942451460868569.pdf
2.12M
اصول مشترک، مانع جدال بینش ها
به مناسبت ۱۸ خرداد ۶۸، پیام آیت الله خامنه ای در آغاز مسئولیت رهبری
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
✍️مهر تأیید امام بر نظارت استصوابی؛
به بهانهی نامه مرحوم محتشمی پور وزیر کشور به حضرت امام در آستانه انتخابات مجلس سوم
🔺برگی از دوران حیات مرحوم حجت الاسلام محتشمی پور، در مقام وزیر کشور ، مربوط به سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد که ، فعالیت قابل توجه اعضای نهضت آزادی برای حضور در مجلس موجب نگارش یک نامه و طرح سوالی از امام میشود:
🔺«در حالیکه مادۀ ۳۰ قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را:
الف) اعتقاد و التزام عملی به اسلام.
ب) اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران.
می داند. آیا نهضت آزادی صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نموده و نماینده ای در مجلس داشته باشد؟»
🔺این نامه به تنهایی و فارغ از پاسخی که به آن داده شده، سندی تاریخی در تحلیل مفهوم نظارت استصوابی به حساب میآید.
در ادامه، متن نامهی ایشان و پاسخ حضرت امام، که تصریح بر رد صلاحیت اعضای نهضت آزادی دارد، عیناً نقل شده است.
@asaas_discourse
اســــاس
نامه حجت الاسلام محتشمی پور:
بسمه تعالی؛ محضرمقدس رهبرعظیم الشأن انقلاب اسلامی آیت الله العظمی امام خمینی ـ دام ظله العالی با عرض سلام و تحیات.
🔺نهضت آزادی پس از استعفا و برکناری دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، و حتی قوۀ قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است.
🔺 مسئولین نهضت با سمپاشیهای خود نسبت به سیاستهای دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئلۀ برائت از مشرکین و فاجعۀ خونین مکۀ مکرمه، جهاد مالی و تصمیمات شورایعالی پشتیبانی جنگ و بالاخره فرمایشات اخیر حضرت امام ـ روحی فداه ـ راجع به حکومت و ولایت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعیف نظام جمهوری اسلامی گام برداشته اند.
🔺با توجه به اهمیت و نقش سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی نهضت آزادی در ماههای اخیر فعالیت گسترده ای را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادی فعالیت سیاسی آنان و نیز حرکت تبلیغاتی گسترده ای راجع به انتخابات و راه یافتن به مجلس را آغاز کرده است.
🔺 آقای دکتر یزدی در جلسۀ مورخ 5 / 10 / 66 نهضت آزادی راجع به شرکت در انتخابات و نقش نهضت آزادی چنین می گوید:
«... برگزاری انتخابات مستلزم وجود جامعۀ باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم گذاشت این فتاوی را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصی که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد می کنم که، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».
🔺دیدگاه نهضت آزادی راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیه ای تحت عنوان «جنگ بی پایان» چنین است
«... آنچه فعلاً دیده می شود جنگی است بی پایان که می تواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم ایران باشد...، گفته اند حتی اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر یک نفر باقی بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزی جز «جنگ جنگ تا نابودی» هست؟».
🔺نهضت آزادی راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیه ای منتشر کرده که در آن آمده است:
«این چه فرمانی است و چه انقلابی در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستادۀ خدا قرار داده به او اختیار می دهد بر خلاف نصّ صریح و شاورهم فی الامر و بدون مشورت با امت تصمیم گیری در مصالح دولت و امور ملت نماید... الخ».
🔺 با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرمایید که:
1ـ آیا نهضت آزادی با چنین عقاید و تفکراتی می تواند به عنوان یک سازمان حزب و تشکیلات سیاسی در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود؟
2ـ در حالیکه مادۀ سی، قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را:
الف) اعتقاد و التزام عملی به اسلام.
ب) اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران.
می داند. آیا نهضت آزادی صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نموده و نماینده ای در مجلس داشته باشد؟
🔺 در پایان از درگـاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شریف و مقدس و پیروزی عاجل رزمندگان اسلام را مسئلت می دارم.
سید علی اکبر محتشمی ـ وزیر کشور»
@asaas_discourse
اســــاس
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور ـ ایّده الله تعالی
🔺 در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به امریکا است، و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.
🔺 در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
🔺«نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
🔺 نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی
@asaas_discourse
نامزدهای محترم قسم نامه ریاست جمهوری را نیک بخوانند
ببینند شانههایشان یارای تحمل آن تعهدات شرعی و قانونی را دارد!
#منتظر_انتخاباتیم
49.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹تحول فرهنگی تشنهی تصمیم و اقدام
رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی؟🤔
⬇️این یادداشت را مطالعه بفرمایید⬇️
@asaas_discourse
تحول فرهنگی؛ تشنة تصمیم و اقدام
🔰پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فضای حاکم بر فرهنگ جامعه هنوز بهدرستی از فرهنگ غربی فاصله نگرفته بود و محیط دانشگاهها و مراکز آموزشی به طور ویژه نیاز به اصلاح و چارهاندیشی در راستای فاصلهگرفتن از فرهنگ غربی و حاکم شدن فرهنگ اسلامی داشت.
🔰در نتیجه مدتی دانشگاهها و مراکز آموزشی به تعطیلی کشیده شدند تا اینکه حضرت امام خمینی مدظلهالعالی بهمنظور اصلاح و تغییر فرهنگ نادرست حاکم بر مراکز آموزشی و گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی، دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر نمودند که بعداً شورایعالی انقلاب فرهنگی نامگذاری شد.
🔰با عنایت به اهمیت و نقش کلیدی فرهنگ حاکم میان مردم، در اداره جوامع مختلف و خصوصاً جامعة اسلامی و نقش کلیدی آن در ابعاد دیگر مدیریتی جامعه چون اقتصاد و همچنین گذر راه صلاح و رستگاری و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی از مسیر علم و دانش و فرهنگ، متوجه نگاه تأکیدی حضرت امام (ره) و بعد از آن مقام معظم رهبری بر وجود نهادی به نام شورایعالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف عمیق فرهنگی و اسلامی در جمهوری اسلامی ایران میشویم.
🔰در اهمیت این نهاد حضرت امام (ره) و رهبری معظم سخنان نغز و پرمعنایی دارند که از جمله آن سخنرانی مقام معظم رهبری در ایام سالگرد تأسیس این شورا، در تاریخ ۱۳۹۲/٠۹/۱۹ میباشد. ایشان میفرمایند «شورایعالی انقلاب فرهنگی یکی از آن ابتکارات واقعاً بابرکت امام بزرگوار بود. اول ستاد انقلاب فرهنگی بود، بعد مسئلة شورای انقلاب فرهنگی که به ایشان پیشنهاد شد، بدون هیچگونه لِمَوبمَای پذیرفتند و حکم مستحکمی دادند. بعد، من از ایشان - رئیسجمهور بودم - سؤال کردم مصوبات ما [قانون باشد]، ایشان گفتند بایستی به مصوبات عمل بشود؛ یعنی حکم قانون به مصوبات دادند. یکی از آن کارهای مهم امام بزرگوار این بود.»
🔰آنچه محرز است و بیان شد جایگاه و اهمیت این شوراست که برای محقق شدن اهداف و آرمانهای امام راحل در راستای تأسیس این شورا، نیاز به سیاستگذاری درست و اجرای صحیح و اصولی و کارگزارانی متقی و دغدغهمند دارد.
🔰با نگاهی به اعضای شورا متوجه میشویم که حضرت امام (ره)، سران سه قوه و نهادهای اصلی علمی و فرهنگی را وارد شورا کرد تا با درنظرگرفتن همه ظرفیت علمی و فرهنگی کشور، شاهد تحولاتی اساسی و کارآمد بهواسطه این شورا در امور فرهنگی جامعه خصوصاً مؤسسات آموزشی و دانشگاهها بهعنوان مراکز اصلی تربیت نسل جوان و نوجوان انقلاب باشیم.
🔰ریاست شورا را رؤسای جمهور به عهده دارند و نقش کلیدی و اساسی رئیسجمهور در پیشبرد اهداف شورا امری انکارنشدنی میباشد و در هر دوره ریاستجمهوری با توجه به افکار و اهداف متعدد رؤسای جمهور محترم شاهد تحولاتی در مسیر اصلی شورا بودهایم. همچنین با تغییر دولتها و تغییر جهتگیریهای اعضای مختلف دولتها، معمولاً شاهد تزلزل در دستورات و مصوبات شورا بودهایم و بعضاً در یک دوره مصوبه دوره پیشین شورا به تصویب نرسیده و عملاً بهصورت تشریفاتی باقی مانده و نتیجهای در پی نداشته است.
🔰قاعدتاً تشریفاتی نمودن جایگاه این شورا، یکی از پایههای عدم تحقق تحول در این حوزه میباشد. حل پیچیدگیهای موجود در تحقق واقعی انقلاب فرهنگی در فضای علمی، نیازمند پیگیری اساسی رئیسجمهور چه در بخش سیاستگذاری و چه در بخش اجراست. در غیر اینصورت این شورا توان ایجاد تحول نخواهد داشت و فرهنگ، قربانی سیاستزدگی خواهد شد.
@asaas_discourse
🔺اساس را در کلاب هاوس دنبال بفرمایید
هم اکنون
🔺«چرا حتی معترضین نظام هم بتید در انتخابات شرکت کنند؟!»🔺
https://www.clubhouse.com/room/xn5BK0J3
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور
🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد!
@asaas_discourse
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور
🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! اگر نخواهیم به عنوان یک ملت، معنای درصد آرای مردم به جمهوری اسلامی و محتوای قانون اساسی را، در تحلیل تاریخ و وقایع دخیل نماییم، باید منتظر باشیم که آرای ما نیز در ساحت تاریخ و عرصه سیاسی بی ارزش شوند.
🔸 وقتی اراده میکنیم و انقلاب میشود، وقتی در اوج کثرت، خود را به وحدتی میرسانیم و میشود #جمهوری_اسلامی، و تاریخ این تفاهم سیاسی مستند را ثبت میکند و محتوای این جمهوری اسلامی را با فراز و فرود بسیار تبدیل به سندی میکنیم بنیادین، یعنی نقطهی آغاز، #قانون است.
🔸 اما وقتی #جمهور، متکی بر این سند و برای اجرای این سند دست به انتخاب میزند، و رئیسجمهور انتخاب میکند، و رأیاش مصادره میشود برای آقای رئیس، روایت #دیکتاتوری آغاز میشود.
🔸کمتر از یک سال از رأی یک ملت به یک نظام سیاسی، و فقط دو ماه از #رفراندوم قانون اساسی آن گذشته است. زمستان 58 است. #بنی_صدر نهتنها در دوران زیست پیش از انقلاب و نه پس از آن، خود را مخالف رهبر انقلاب نشان نداده است بلکه با امام از فرانسه به ایران بازگشته و در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با رأی مردم حضور پیدا کرده است. جایی که امثال #رجوی، علیرغم نامزدی نتوانستند رأی مردم را کسب نمایند و اذعان دارد این انتخابات آزاد بوده و ادعا دارد در یک انتخابات آزاد، دلیل غلبه روحانیت و کسب اکثریت آرای مردم، از یک سو بیاعتبار بودن روشنفکران در آن فضا و از سوی دیگر حمایت #امام_خمینی از حضور روحانیون بوده است. وی معتقد است اکثریت با امام بود پس لیست امام رأی میآورد!
🔸انتخابات ریاستجمهوری برگزار و بنیصدر در انتخابات واجد #اکثریت چشمگیری از آرا میشود. کمی کمتر از یازده میلیون رأی در میان حدود 14 میلیون شرکتکننده. مشکلات از همان ابتدا آغاز میشود، مسائل متعدد است، اما مسئله لاینحل یک چیز است، بنیصدر در چهارچوب #قانون_اساسی نمیگنجد! و در گرو آن نیست.
🔸او رأی بالای خود را تاویل میکند. معتقد است مردم او را انتخاب کردهاند پس اوست که مقبولیت دارد، نه خمینی و نه قانون اساسی. درخواست رفراندوم دارد برای برونرفت از بحران! و مهر رفراندوم پیشین هنوز خشک نشده است. بنیصدر در مصاحبه تاریخ شفاهی ایران (هاروارد) صراحتاً میگوید در مقابل دیدگاه امام قرار داشته است، اما زمان و زمینه تقابل با امام فراهم نبوده است، و در حالی ادعا دارد مردم نیز با دیدگاههای او همسو بودهاند و ازاینرو منتخب مردم شده است که هم بر اقبال حداکثری مردم به امام اذعان دارد و هم تاریخ گواه است که در اوج نفاق چنین بینشی را به مردم عرضه نکرد تا پاسخ آن را در یابد، هرچند پس از مشخصشدن مواضعش آن چه باید دریافت.
🔸بارزترین وجه انتخاب رئیسجمهور، انتخاب #مجری_قانون_اساسی است. مجری آن چه ملت از پیش بر آن وفاق داشته است، اما عجیبترین وجه دیکتاتوری نیز آن است که پس از کسب رأی در بستر یک قانون، مردم و قانونشان زیر پا گذاشته شوند و رأی مردم به نفع شخص مصادره شود، آن هم الیالابد! یعنی در این منطق برگزاری همهساله انواع رفراندوم جایز است اما رأی مردم به ایشان با وجود تغییر و تبدل شخصیت یا کشف آن چه از روی نفاق بر زبان نیاورده بودند قابل تغییر نبوده و همواره قابل استناد است.
🔸رأی جمهور در چهارچوب قانون اساسی، و اعتبار نامزد و رئیسجمهور در گرو همین چهارچوب است، رأی مشروطی که دست آویز قدرتطلبی شود، اگر مختوم به عزل از جانب امت نشود، به #پایان_جمهوری ختم میشود. ۱۲۰ نماینده ملت ایران با طرح مسئله #عدم_کفایت_سیاسی بنیصدر در ۲۴ خرداد سال ۶۰، راه را بر چنین آغازی بستند و امام امت نیز، ۱ تیرماه با تأیید عدم کفایت و حکم به عزل مجری ناخلف، همداستانی امت و امام در پاسداری از جمهوریت و قانون اساسی را اعلام نمود.
...........................
@asaas_discourse
اســــاس
صلاحیت نهادسازی رهبر؛ به بهانه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیتهای رهبر ناشی از پذیر
سازمان تبلیغات اسلامی، که نباید با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشتباه گرفته شود، نهادی است برخاسته از متن انقلاب اسلامی که در اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ و نخست در قالب شورای عالی تبلیغات اسلامی تأسیس شد و شروع به فعالیت نمود.
این سازمان نهادي است ديني و فرهنگي كه داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و با هدف اشاعه اندیشه اسلام، دفاع از اصول اسلامی و مبانی و آرمانهای انقلاب اسلامی و گسترش کمی و کیفی تبلیغات دینی و مردمی در چارچوب سياستهاي مقام معظم رهبري اداره ميگردد.
با درخواست اعضای شورای عالی، حضرت امام برای این نهاد، رئیس تعیین نمود و در اساسنامه مصوب ۱۳۸۷ رهبری مقرر شد رئیس سازمان مستقیما از طرف رهبر برای مدت پنج سال منصوب شود. لذا سازمان در شمار نهادهای انقلابی و زیرنظر مستقیم رهبری محسوب میشود.
تحلیل موضوع ساختارسازی رهبر از بعد حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. رهبر به مقتضای اصل ۱۰۷ قانون اساسی برای ایفای نقش و مسئولیت هدایتگری طرق و ابزاری در اختیار دارد که در قانون اساسی صریحاً از آنها سخنی به میان نیامده است. نفس تصدي مقام ولايت امر و امامت امت و یا ریاست کشور، الزامات و اقتضائاتي حقوقی در پی دارد.
به موجب اصل ۱۰۷ قانون اساسی، ولیفقیه همه مسئولیتهای ناشی از ولایت امر را بر عهده دارد و مطابق اصل ۵۷، این ولایت، مطلقه بوده و حوزۀ اختیارات وسیعی را دربرمیگیرد و منحصر در موارد مندرج در اصل ۱۱۰ نیست(سایر اختیارات رهبر مصرح در اصول ۱۱۲، ۱۷۶ و ۱۷۷ مّثبِت ادعای عدم انحصار است).
از این رو، ولي امر كه امام امت و رهبر جامعه اسلامي محسوب ميشود صلاحیت دارد وظايف و اختياراتي را اعمال كند كه صريحاً در اصل يا اصولي از قانون اساسي پيشبيني نشده باشد.
در این چارچوب او صلاحیت دارد اقدام به تأسیس مؤسسه، نهاد و یا شورایی نماید و برخی از اختیارات و مسئولیّتهای خود را به آن مؤسسه تفویض نماید. این صلاحیتها را میتوان بهآسانی و با استناد به اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی به عنوان «اقتضائات ریاست بر بخشی از قوه مجریه» برای رهبری اثبات نمود. تأسیس نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در این راستا ارزیابی میشوند.
بهعلاوه، تعیین ائمه جمعه در سراسر کشور(از طریق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور)، تعیین نماینده در نهادها و سازمانها و مؤسسات گوناگون مملکتی و تشکیل نهادهای انقلابی گوناگون در زمره تجلیات کارویژه هدایتگری نهاد امامت به شمار میروند.
شایان ذکر است که اصل تأسیس نهادهای گوناگون توسط رهبر، در عرف اساسی نیز تثبیت شده و هیچگاه این صلاحیت، خلاف قواعد و موازین حقوق اساسی تلقی نشده است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
ما را دنبال کنید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸پنجمین گفت و گوی زنده اساس🔸
به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی
برگزار خواهد شد.
با حضور
🔸دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔸علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه
محور گفتوگو:
🔸نقش شهید بهشتی در فرایند تصویب قانون اساسی
زمان
📆دوشنبه ۷ تیر، ساعت ۲۲🕙
بصورت لایو در صفحه اینستاگرام اساس
➡️@asaas_discourse1⬅️
.......................
با ما همراه باشید
@asaas_discourse
asaas_live5_p1_shahidbeashti.aac
21.58M
🔺صوت پنجمین گفت وگوی زنده #اساس /بخش اول
با عنوان
«نقش #شهید_بهشتی در فرایند تصویب #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران»
با حضور
🔺دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔺 آقای علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه
💠برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
⬇️اساس را دنبال بفرمایید⬇️
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Instagram.com/asaas_discourse1
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Telegram.me/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
Assas_live5_p2_shahidbeheshti.aac
25.6M
🔺صوت پنجمین گفت وگوی زنده #اساس /بخش دوم
با عنوان
«نقش #شهید_بهشتی در فرایند تصویب #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران»
با حضور
🔺دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔺 آقای علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه
💠برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
⬇️اساس را دنبال بفرمایید⬇️
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Instagram.com/asaas_discourse1
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Telegram.me/Asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://Eitaa.com/Asaas_discourse