39.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️بخش هفتم از نشست چالشهای انتخاب شهردار
🔹️از دیدگاه مواضع حقوق بشری، تصدی مشاغل عمومی از جمله آزادی سیاسی است؛ آیا این مصوبه مخل آزادی سیاسی اشخاص نیست؟ و آیا انتخاب شهردار جدید تهران منطبق با این موازین است؟
🔹️آقای زرافشان در پاسخ، اندیشه سیاسی اسلام و فقه شیعه را تبیین میکنند.
#آزادی_سیاسی
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#حقوق_بشر
#فقه_شیعه
استاندار ویژه .pdf
598.1K
✍نا ویژگی یک انتصاب ویژه
بهموجب مصوبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ هیئت وزیران و در اجرای ماده ۳ مصوبه مورخ ۱۳۷۷/۳/۲۸ شورای عالی اداری استاندار خوزستان تعیین شد. به موجب این ماده «استانداران به پيشنهاد وزير كشور و تصويب هیئت وزيران با حكم رئیسجمهور منصوب ميگردند». انتشار اخباری مبنی بر تعیین «استاندار ویژه» برای خوزستان به دلیل عدم تصریح قانونی به این عنوان و نیز عدم احصاء ویژگی ها و امتیازات خاص این استاندار نسبت به سایر استانداران موجب شده این انتصاب محل مناقشه باشد.
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️
✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل ۵ قانون اساسی...
(خطاب به یکی از نمایندگان)صحیح می گویید:اسلام نیازی به اینکه قانون اساسی پشتوانه او باشد،ندارد.این مطلب قبول
اما
انچه ما می کنیم این است که قانون اساسی یک ملت و یک جامعه مسلمان و یک انقلاب اسلامی قانون چنین جامعه و انقلابی بدان نیاز دارد که متکی به معارف اسلامی باشد.ما اگر از اول تا اینجا کوشیده ایم مبانی اسلام را در #قانون_اساسی بیاوریم بخاطر نیاز آن طرف نیست بخاطر نیاز این طرف است
✔️اگر تجمع این همه خبرگان چیزی لازم را بر محتوای قانون اساسی نیفزاید یا اصلاح نکند آنوقت مجلس خبرگان نیست!
#شهید_بهشتی
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
اســــاس
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️ ✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل
به مناسبت ۲۱ شهریور ماه ۱۳۵۸
سالروز تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۵۸ اصل ولایت فقیه با ۵۳ رای موافق ۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع آرا ۶۵ نماینده حاضر در جلسه خبرگان قانون اساسی به تصویب رسید.
به همین مناسبت فیلمی از سخنان نماینده اقلیت کلیمی در مجلس خبرگان قانون اساسی را ملاحظه فرمایید.
اســــاس
✍🏻به مناسبت سالروز پایان تحصن آیت الله شیخ فضل الله نوری پس از تعهد مجلس شورا به اسلامی بودن کشور و
بازخوانی دوگانه روحانیت – سیاست در جامعه ایرانی و نقش «مرجعیت» به مناسبت پایان تحصن شیخ فضلالله نوری در حرم عبدالعظيم الحسنی در تاریخ بیست و سوم شهریورماه سال یکهزار و دویست و هشتاد و شش هجری شمسی و پذیرش شروط ایشان توسط تجددخواهان در راستای مشروعه نمودن مشروطه
همانا استقرار و نفوذ یک تفکر در میان یک گروه، قوم یا دسته (اختصاصاً مذهب تشیع در میان ایرانیان) امری نه دفعی بلکه بهصورت تدریجی است. ازاینرو نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. امّا قطعاً مهمترین عامل در شیعی گشتن جمعیت ایران، تأسیس دولت صفویه و اعلام تشیع بهعنوان مذهب رسمی بوده است. امری که بیشک، بهواسطه چندین قرن تکوین کلام و فقه شیعه همراه با توسعه تصوّف در بستری از گرایشهای شیعی، از مهمترین پشتوانههای تاریخی آن به شمار میرود.
هجوم مغول و حذف دو پایگاه اسماعیلیه و خلافت نیز فرصتی مغتنم در اختیار متفکران شیعی گذارد تا بر محوریت بحث ولایت، دریچهای به مباحث نظری حکومت گشایند؛ لذا باتوجهبه مستندات تاریخی میتوان اذعان داشت که در قرون اخیر، تشیع و بهتبع آن نهاد روحانیت در ایران دچار تحوّلات و تحرّک بینظیری شد، بهطوریکه بعد از صفویه هر تغییر بزرگی در ایران اعم از مقابله با استبداد و استعمار، در آن روحانیت نقش داشته که نمونههای بارزی از آن را میتوان در «مشروطیت» مشاهده نمود.
اما همواره جامعه روحانیت، همانند تمامی اقشار و نهادهای واسط مدنی و سیاسی، یکدست نبوده و در برابر حوادث و رخدادهای اجتماعی، جهتگیریهایی حتی متناقض داشته و این تشتت آراء و نظرات، بعضاً آسیبهایی جدی به پیکره ساختار اجتماع دینمدار ایرانی وارد نمودهاست. شاید بتوان نمونه اعلای این تفاوت نگرشها را در همان دوره مشروطیت در تقابل جریانهای روشنفکران ملی - مذهبی جریان روحانیت سنتی و ناآگاه نسبت به مقتضیات زمان و جریان روحانیت آگاه بهوضوح دید؛ لذا جامعه دینمحور ایرانی برای تعالی خود، ناگزیر به یک عنصر ثانویه آگاه به مقتضیات زمان و درعینحال آشنا به ظرایف و دقایق تشیع بود. این جریان را میتوان همان «مرجعیت» دانست. مرجعیتی نوین با جهتگیریهای بهموقع سیاسی - اجتماعی و متمایز با مرجعیت تک ساحتی سنتی که نسبت به مسائل اجتماعی کماعتناست.
درواقع مرجعیت نوین، آغازی برای ایجاد یک نهاد واسط مذهبی با پشتوانه مدنی - سیاسی قوی بود. اقدامات علمایی نظیر میرزا محمدحسن شیرازی و میرزا محمدحسن آشتیانی در اعتراض به اعطای امتیاز تنباکو به ماژور تالبوت انگلیسی و شکلگیری یک جنبش اعتراضی قوی، تحرکات آگاهیبخشاند سید جمالالدین اسدآبادی، بستنشینی مردم به رهبری آیتالله بهبهانی و طباطبایی در حرم حضرت عبدالعظیم برای عزل مسیو نوژ و درخواست اجرای شریعت و تأسیس عدالتخانه و ادامه اعتراضات و بروز حوادث مسجد آدینه و تعطیلی بازار و عزیمت شیخ فضلالله نوری با گروهی حدود ۱۰۰۰ نفر به قم، همهوهمه، در راستای تحقق مرجعیت نوین و ساختارمندی روحانیت بهمثابه یک نهاد واسط مذهبی به شمار میرود.
اما با نگاهی به تاریخ معاصر خصوصاً از قبل انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، شاید بتوان شیخ فضلالله را پرچمدار این نهضت دینی - سیاسی دانست. تلاش آیتالله برای مقابله با انحراف مشروطه، برگ زرینی از تاریخ مشروطیت ایران است. شیخ شهید که شاهد تکاپوی غربگرایان برای انحراف مشروطه بود، کوشید تا با قید «مشروعه»، با این توطئه مقابله کند. ازاینرو در سوم تیر ۱۲۸۶ به همراه گروهی از یارانش در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) متحصن شد.
شعار شیخ، «مشروطه مشروعه» بود و در ۲۳ شهریور آن سال پس از وقوع اتفاقات متعدد و زحمات بسیار، سرانجام مجلسیان تجددخواه در مقابل شیخ تسلیم و با خواستههای ایشان از جمله اعلام مذهب تشیع بهعنوان مذهب رسمی و نظارت شرعی بر وضع کلیه قوانین و مقررات راجع به عدلیه موافقت نمودند.
سپس شیخ مجدداً به تهران بازگشت و ضمن اشتغال به درس و تربیت شاگردان در راستای نهادینهسازی نهضت به مبارزه با استکبار پیر پرداخت و در آخر با توطئه دشمنان قسمخورده اسلام به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
✒ علی جعفری، دانشآموخته حقوق عمومی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse
رشد از راه مشورت
امام حسن مجتبی علیهالسلام، در کلامی پرمغز، مشورت را عامل هدایت جامعه بهسوی رشد دانستهاند.
🔹«مَا تَشَاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إِلَى رُشْدِهِمْ»(۱)
▪️سیاق عبارت به نحوی است که چنین استنباط میشود که حاکم شدن فرهنگ #مشورت بر روابط اجتماعی چنان اصیل است که بیتردید #رشد و #تکامل را در پی دارد. لذا رابطه و نسبت میان مشورت مداری و استفاده از عقول جمع، چنان موضوعیت دارد که رشد و تعالی جامعه محصول پایبندی عملی به این مؤلفه است.
▪️نکته قابلاستفاده دیگر از این کلام آن است که رشد جمعی (رُشدِهِم) با اتکا به اصل مشورت، قابلدستیابی است.
چنین مینماید که بر همین مبنا است که در قرآن کریم مشورت (سوره شورى آيات ۳۶-۳۹)، در ردیف نماز و زکات از علامات #ایمان و از خصائص جامعه ایمانمدار شمرده است.
۱- حرانى، ابنشعبه، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلىاللهعليهوآله، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: ۱۴۰۴ق ص۲۳۳
_____
@asaas_discourse
اســــاس
✍🏻 وحدت اقتصادی جهان اسلام وحدت اقتصادی جهان اسلام به عنوان یک هدف در قانون اساسی پیش بینی شده
🔸️اصل یازدهم قانون اساسی در مقام اعلام یک باور است.
بر این اساس همه مسلمین یک امت واحده هستند. دولت ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد. تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام به عنوان هدف نهایی در این رویکرد کلان تصویر شده است .
🔹️در نگاه نخست وجوه مشترک میان مسلمین در پس نظم وستفالیایی حاکم، باید بسترهای تحقق این اتحاد را فراهم آورد اما تنها لحظه ای درنگ و تامل این فرض را در صحنه عمل با چالش های جدی مواجه می کند . کشورهای اسلامی توان حاکم کردن نگاه کلانی مبتنی بر اشتراکات، بر روابط خود نداشته اند و سازمان همکاری اسلامی و عملکرد آن گویای این مطلب است.
در چنین شرایطی و با وجود شکافهای سیاسی میان روابط کشورهای اسلامی، می توان از پیشبرد پروژه هایی در راستای تحقق وحدت اقتصادی نام برد؟ در شرایطی که اقتصاد خود یک مولفه سیاسی به شمار می رود، رسیدن به وحدت در این راستا در سطح کلان امر بعیدی به نظر می رسد.
🔸️اتحادیه اروپا که با مبنایی اقتصادی شکل گرفت و با هدف تامین منافع اقتصادی از قبل اتحاد، محدودیت هایی را در طول زمان بر خود تحمیل کرد، هرچند با چالش هایی جدی مواجه است اما توانسته است نمونه ای از همکاری موثر اقتصادی میان کشورهای عضو را همراه با سایه روشن های چنین اتحادی به نمایش بگذارد. این پیوند لاجرم بر هم سرنوشتی بیش از پیش کشورهای عضو دامن می زند وعلاوه بر اقتصاد، سایر مولفه های موثر در قدرت و منفعت را تحت شعاع قرار می دهد.
🔹️در شرایطی که تحقق وحدت اقتصادی و وجود پول، بازار و همکاری مشترک اقتصادی می تواند نقش بسیار موثری در کمرنگ شدن فشار وارده بر بدنه جهان اسلام داشته باشد و زمین بازی را تغییر دهد، رسیدن به چنین وحدتی در سطح کلان به واسطه نبود رویکردهای واحد سیاسی ، عملیاتی به نظر نمی رسد.
🔸️بلکه چنین ایده ای در این برهه ابتدا باید میان آن دست از کشورهای اسلامی که عملاً در اتخاذ رویکردهای مبنایی هم سو میباشند، یا میان کشورهای اسلامی با کشورهای غیر اسلامی که رویکردهای مشترک دارند شکل بگیرد .چرا که صرف وصف مسلمان بودن یک کشور ضرورتا به این معنا نیست که آن کشور برپایه اسلام و مبانی اسلامی استوار بوده و به آن پایبند است. هم چنین اشتراکاتی در سطح احکام حاکم بر مسائل مالی در برابر اختلافاتی در سطح تعیین مصداق طاغوت و کفر، یارای ایجاد وحدت را نخواهد داشت.
🔹️در واقع می توان ادعا کرد که تحقق کامل اصل ۱۱ منوط به تحقق مقدماتی است ، از جمله ایجاد و بسط اشتراکات واقعی و مبنایی در جهان اسلام.
#وحدت
#وحدت_اسلامی
#اقتصاد
#وحدت_اقتصادی
#اسلام
#مسلمین_جهان
#اصل_یازده_قانوناساسی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse
تا امت شدن ...
▪️حکومت در اندیشه اسلامی بدون فهم مفهوم امام و امت، و رابطه متقابل این دو قابل تبیین نیست.
▪️امت مفهومی ساختنی است، مردم در قالب های گوناگون، فرایند امت شدن را تجربه می کنند و با باور به مبدا و مقصد مشترک در مسیری مشترک قرار می گیرند. برای رسیدن به انتهای مسیر نیازمند قرار گرفتن در مبادی اولیه این مسیر هستند. وقتی داعیه حکومت جهانی مستضعفین تحت زعامت امام زمان در مکتب تشیع قطعی و یقینی است،ضروری است که مقدمات امت شدن را برای مستضعفین فراهم نماییم.
▪️امت واحده در ظل حکومت امام زمان تحقق مییابد، اما مقدمات آن باید پیش از تشکیل حکومت جهانی آماده شده باشد.
▪️قرار گرفتن در مسیرهای مشترک، مشق کردن امت بودن میان مستضعفین ، برای تحقق آن هدف غایی، لاجرم است.
▪️پیاده روی اربعین فرصت و بستری بسیار مغتنم در این فرآیند امت سازی به حساب می آید که حکومت اسلامی موظف است آن را میان تمام مستضعفین جهان توسعه دهد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚫امتداد رسالت حسین علیهالسلام
◾امروز این مصیبتهای بزرگ و این پیشامدهای وخیم در جهان اسلام روی میدهد، اما بیشتر مسلمانان از آنها متأثر نمیشوند و آنها را احساس نمیکنند. این یعنی وجدان امت اسلامی مرده است. آیا میشود این مرده را زنده کرد؟
هیچیک از مسلمانانِ امروز ویژگیهای امام حسین(ع) را ندارند تا بتوانند وجدان امت اسلامی را به لرزه درآورند. یک انسان بهتنهایی نمیتواند وجدان امت اسلامی را تکان دهد. پس چگونه میتوانیم وجدان این امت را بیدار سازیم؟
◾باید خود را آماده کنیم. مسلمانان باید خود را آماده سازند تا لحظات و ساعاتِ خوشیِ خود را فدا کنند. نباید انتظار داشت این امت بهخودیخود از خواب برخیزد؛ بلکه باید داشتههای گرانسنگ و ارزشمند خود را فدا کنیم؛ باید وقت و خون خود را فدا کنیم. البته امت نباید با این فداکاریها انتظار داشته باشند به همان دستاوردی برسند که امام حسین(ع) با فداکاری خود برآورده ساخت؛ بلکه باید بدانند که فداکاریشان بخشی از درازای یک خط است؛ این خطِ بلند با امتداد تاریخی خود میتواند بخشی از آن دستاورد بزرگ را که فداکاری امام حسین(ع) برآورد، محقق سازد.
◾همه ما باید خود را از نظر روحی و فکری آماده سازیم تا در حدی بالا از دِهش برای اسلام قرار بگیریم، به درجه تقدیم جان و روح برای اسلام، نه فقط در سطح گفتار و صرف وقت و تلاش برای اسلام.
◾این موقعیتها گاه ما را به گذشتن از جان و خون فرا میخواند. تا وقتی امت اسلامی با چنین دسیسههایی رویاروست، چنین رویدادهایی محتمل است. پس باید به خود القا کنیم که آمادهایم تا هرگاه اسلام از ما خواست، جان خود را ارزانی داریم.
◾همچنان که امروز در فلسطین و در بسیاری از کشورهای امت اسلام که اسلام و مسلمین در آنجا به مصائب و بلایا و بدبختیها گرفتارند، از ما خواسته میشود؛ از ما خواسته میشود تا وضعیت جایجای امت اسلامی را بهبود بخشیم و امت را به ساختار اسلامی صحیح خود بازگردانیم و احکام اسلام را در سطح حکومت و جامعه و فرد رواج دهیم؛ در زمین و کارگاه و مغازه، درباره کشاورز و کارگر و صنعتگر و ثروتمند و تهیدست.
◾باید همیشه به خود القا کنیم از ما همان چیزی خواسته میشود که از امام حسین(ع) خواسته شد؛ زیرا ما در خط امام حسین(ع) و اهلبیت ایشان حرکت میکنیم. این آن درسی است که باید از فداکاری سیدالشهدا(ع) بیاموزیم.
📚 کتاب امامان اهلبیت، صفحه ٣۶٨، با تلخیص
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⬛️روز پایان وحی
▪️امروز به مناسبت بزرگترین فاجعه در سراسر تاریخ بشر گرد هم آمدهایم.
▪️ به مناسبت فاجعهای دوسویه که یک سوی آن انقطاع وحی از تاریخ بشریت است؛ وحی پدیدهای است که انسان در طول تاریخ خود هیچ پدیده دیگری نمییابد که در فرهمندی و شکوه و اثرگذاری در زندگی و اندیشه آدمی همانند یا همپای آن شود.
▪️سوی دیگر این حادثه، پیدا شدن انحراف درون جامعه اسلامی است که بر اثر دسیسه گروهی از مسلمانان پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نمود یافت و راهی که از سوی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و از سوی خداوند متعال مقرر شده بود، به کجراهه کشیده شد.
▪️این روز ناخجسته، آغاز انحرافی درازدامن و فرجام وحیی طولانی و نیز پایان روزگاری برخوردار از وحی بود که ـ بر پایه برخی روایتها ـ در وجود یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر نمود داشته است.
▪️این روز، سرآغاز تیرگیها و سختیها و اندوهها، و خاستگاه حادثهها و بلایایی بود که در رویدادهای تاریخ جهان اسلام پس از درگذشت پیامبر والا رخ نمود. این رویدادها با حادثهای که در این روز رخ داد، همه پیوندی سخت و استوار دارند.
📚کتاب امامان اهلبیت، صفحه ۸۱
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اســــاس
«آموزه نبوی برای حقوق عمومی بومی؛ سازمان امامت اسلامی به مثابه پدری مهربان»
📍لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
📌 از جمله اصول بسیار مهم حاکم بر رابطه میان امت و امام در اندیشه حکمرانی ولایی اسلامی، پیوند عاطفی میان حاکم و مردم است. («وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَك» نامه46 نهج البلاغه «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِم» نهج البلاغه، نامه53).
رابطه میان امام و امت جنبه حکومتکننده و حکومتشونده آنگونه که در ادبیات سیاسی و حقوق اساسی بحث میشود ندارد. در این منظومه فکری، پیوند گریزناپذیری میان مفهوم ولایت و امامت وجود دارد و امام برآمده از متن امت و متکفل تأمین مصالح حقیقی آنها و پیشقراول امت در نیل به اهداف الهی است.
📌 در حدیثی بسیار چشمگشا چنین نقل شده که امام باقرعلیهالسلام از رسول خداصلیاللهعلیهوآله نقل کردهاند: امامت جز براى آن کس كه داراى سه خصلت باشد شايسته نيست: تقوا و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد؛ خويشتندارى كه خشمش را كنترل كند؛ و نيكو حكومت كردن بر افراد زيرفرمانش(رعیت)، تا آنجا كه نسبت به ايشان مانند «پدرى مهربان» باشد. («لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ إِلَّا لِرَجُلٍ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ حُسْنُ الْوِلَايَةِ عَلَى مَنْ يَلِي حَتَّى يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. - وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى حَتَّى يَكُونَ لِلرَّعِيَّةِ كَالْأَبِ الرَّحِيمِ.»).
نکته آنکه به مردم از آن جهت كلمه «رعيت» اطلاق شده كه حكمران، عهدهدار حفظ و نگهبانى جان و مال و حقوق و آزاديهاى آنهاست. به علاوه مفهوم رعیت مشتمل بر شهروندان دولت اسلامی میشود و اعم از مسلمان و غیرمسلمان و هر آنکه تحت پوشش ولایت امام است.
📌 مطابق این تعبیر نگاه امام به مردمان و رعیت (یعنی آن کس که باید او را حفاظت و رعایت نمود)، نه نگاهی از بالا به پایین و تحکمآمیز بلکه رویکردی پدرانه، مشفقانه و خیرخواهانه است. به بیان دیگر امامی که دارای شرایط مندرج در کلام بالا یعنی تقوا، خویشتنداری و خوشفرمانروایی است، بهسان پدر خانوادهای میماند که جز به صلاح اهل خانه نمیاندیشد.
ناگفته پیدا است که این بیان بههیچوجه در پی درانداختن حکومت پدرسالار و قیممآب آنطور که در اندیشههای سیاسی مغرب زمین مطرح و تجربه شده نیست. بلکه بر لزوم پیوند عاطفی و محبتآمیز میان امام و امت پافشاری دارد. بهعلاوه امام به مفهوم شخصیت حقوقی دولت اسلامی است و این اصل برای همه مسئولان در سراسر نظام مدیریتی مبتنی بر اندیشه امامت، شرط پذیرش سمت و بقای در آن است.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
رشد از راه مشورت
امام حسن مجتبی علیهالسلام، در کلامی پرمغز، مشورت را عامل هدایت جامعه بهسوی رشد دانستهاند.
🔹«مَا تَشَاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إِلَى رُشْدِهِمْ»(۱)
▪️سیاق عبارت به نحوی است که چنین استنباط میشود که حاکم شدن فرهنگ #مشورت بر روابط اجتماعی چنان اصیل است که بیتردید #رشد و #تکامل را در پی دارد. لذا رابطه و نسبت میان مشورت مداری و استفاده از عقول جمع، چنان موضوعیت دارد که رشد و تعالی جامعه محصول پایبندی عملی به این مؤلفه است.
▪️نکته قابلاستفاده دیگر از این کلام آن است که رشد جمعی (رُشدِهِم) با اتکا به اصل مشورت، قابلدستیابی است.
چنین مینماید که بر همین مبنا است که در قرآن کریم مشورت (سوره شورى آيات ۳۶-۳۹)، در ردیف نماز و زکات از علامات #ایمان و از خصائص جامعه ایمانمدار شمرده است.
۱- حرانى، ابنشعبه، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلىاللهعليهوآله، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: ۱۴۰۴ق ص۲۳۳
@asaas_didcourse
اســــاس
◼️خیرخواهی مستمر؛ تکلیفی همگانی برای جامعهسازی
▪️از آموزه های نبوی برای حقوق عمومی بومی
▪️در حدیثی از رسول خداصلیاللهوعلیهوآله در مورد پیوند وثیق میان دینداری و خیرخواهی برای پیشوایان و رهبران جامعه روایت شده است که اساس دين، خيرخواهى براى خدا و دين خدا و پيغمبر خدا و كتاب خدا و پيشوايان مسلمانان و همه مسلمانان است.
▪️«رأس الدّين النّصيحة للَّه و لدينه و لرسوله و لكتابه و لأئمّة المسلمين و للمسلمين عامّة» نهج الفصاحه، ص۴۹۶
▪️در برخی از روایات نیز آحاد افراد مسلمان به نصیحت و خیرخواهی نسبت به یکدیگر سفارش شدهاند و بر این امر بهجد تشویق شدهاند. به عنوان نمونه رسول خداصلیاللهعلیهوآله فرمودند:
▪️ « در روز قيامت، بزرگترين مردم از لحاظ مرتبه نزد خدا كسى است كه براى نصيحت خلق در زمين بيشتر دوندگى كند.»
«إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللَّهِ يَومَ القِيامَةِ أمشاهُم في أرضِهِ بالنَّصيحَةِ لِخَلقِهِ.» اصول کافی، ج٢: ص٢٠٨»
در حدیث مشهوری از پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله روایت شده است که خطاب به امت اسلامی فرمودند سه خصلت است كه دل هيچ فرد مسلمانى با آن خيانت نمیكند:
▪️ «خالص نمودن عمل براى خدا، خيرخواهى برای پيشوايان مسلمين، همراه بودن با جماعت مسلمين.»
«... ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ ...» اصول کافی، ج۱،ص۴۰۳
▪️این بیانات شیوا و بصیرتافزا همگی ناشی از این دریافت و تلقی است که سرنوشت آحاد جامعه اسلامی بههمپیوسته و تفکیکناپذیر است و صلاح و فلاح فرد در بند صلاح و فلاح همگان است.
▪️ دیگر آنکه، عموم مردم (و نه فقط دستگاه زمامداری) تکلیف به محیطسازی و جامعهسازی دارند و در این مسیر از هیچ خیرخواهی نباید دریغ کنند؛ چه نسبت به ارکان حاکمیت اسلامی و چه نسبت به آحاد مردم.
▪️گفتار و کردار خیرخواهانه البته متنوع و به تناسب موقعیت و مخاطب و اقتضاوات زمان و مکان متفاوت است.
▪️اخلاق خیرخواهانه، موتور حرکت آفرین جامعه است و نقطه مقابل گفتمان فردمحورانه و سکون آفرین «به من چه و به تو چه» قرار میگیرد.
_________
@asaas_discourse
دولت توحیدی در سایه امامت
▪️امام رضا علیه السلام در مسیر عبور از نیشابور به طرف مرو و در جمع کثیری از محبان و مشتاقان، حدیث قدسی سلسله الذهب را بیان فرمودند:
«کلمه لااله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي»
در ادامه حضرت میفرمایند:«فلما بشروطها و انا من شروطها»
▪️از این حدیث قابل برداشت است که توحید بدون ولایت و امامت تهی از معناست و رهرو آن به بیراهه خواهد رسید.
▪️امام در راس امت، مسئولیت تحقق توحید در بعد فردی و اجتماعی را داراست و بدون امام نه توحید فهمیده میشود و نه میتوان از تحقق عملی و اجتماعی آن سخنی به میان آورد. «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ»
کافی جلد ۱ ص ۱۴۵
▪️اصل ۲ قانون اساسی یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران را «امامت و رهبری مستمر» می داند و اصل ۵ ولایت فقیه را ادامه دهنده مسیر امامت در عصر غیبت معرفی می نماید.
▪️بنابراین در عصر غیبت ولی فقیه در راس جامعه و امت ، مسئول اصلی تحقق توحید در بعد فردی و اجتماعی است و وظیفه راهبری امت برای رسیدن به« امه وسطا »را داراست.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
42.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اساس از زبان نویسندگان قانون اساسی؛آنچه نگفتهاند : اصل ۹۱
🔰در جریان تصویب اصل 91 برخی از
اعضا با حضور حقوقدانان در شورای نگهبان مخالف بودند و معتقد بودند چون فقه اسلام از همه جهت غنی است حضور حقوقدانان در شورای نگهبان این توهم را به وجود می آورد که فقه اسلام ناقص است و قادر به حل برخی مسائل نیست و برای رفع این مسائل باید به حقوق مراجعه شود. نایب رئیس مجلس ( دکتر بهشتی ) در پاسخ بیان کردند که قانون اساسی ما مبانی غیر اسلامی ندارد ولی مصادیق تطبیقی حقوقی دارد که در بسیاری از مکاتب حقوقی دنیا وجود دارد و مصداق اصول حقوق اسلامی هم است. در تشخیص این مصداق صاحب فن بودن درحقوق، موثر است.
__
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷
🔰با توجه به سابقه تاريخي تلاش نظام طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي(۱) و مخالفت امام خمینی با آن اقدام(۲)و به تبع آن جدا كردن نسلهاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش اقدام قانونگذار اساسي در اساسي سازي تاریخ هجری در اصل ۱۷ قانون اساسی موجه به نظر مي رسد.
🔰قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را اساسی سازی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و اساسی سازی آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این امور است. در اصل ۱۷ مبدأ تاریخ رسمی کشور، یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخ ساز پیامبر از مکه به مدینه در درسال ۱۳ بعثت قرار داده شده و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافته اند را معتبر دانسته است.
🔰توضیح آنکه يكى از شعارها كه مربوط به يكى از اصول سياسى اسلام يعنى اصل استقلال خواهى اسلام است مبدأ تاريخ هجرى است. يكى از اصول اسلام اين است كه هيچوقت نمی خواهد يك مسلمان جيره خوار يك غيرمسلمان باشد و يا دست جامعه اسلامى به طرف يك جامعه ديگر دراز باشد و بدین ترتیب مقلد جامعه ديگر باشد. مبدأ تاريخ اسلام، تاريخ هجرى است.
🔰استعمارگران كوشش بسیاری كردند تا مبدأ تاريخ هجرى را از مسلمانان بگيرند و به جاي آن مبدأ تاريخ ديگري كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارند. مسلمين در زمان خلیفه دوم به فکر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه يك تاريخ مستقل براى خود ابتكار كنند. چون می دانستند دین اسلام مخالف تقلید و دنباله روى است. در میان دیدگاه ها و پیشنهادهای گوناگون (وفات پیامبر، بعثت پیامبر، ولادت پیامبر و هجرت پیامبر) پيشنهاد امام علیه السلام مبنی بر تعیین تاريخ هجرت به عنوان مبدأ تاریخ پذیرفته شد. هجرت، نماد استقلال جامعه اسلامی بود؛ چرا كه تا زمانی که مسلمانان در مكه بودند تحت نفوذ كفار قريش و در تقيه و خفا زندگي مي كردند و يك واحد مستقل نبودند و آزادی و حكومت مستقل نداشتند ولى پس از هجرت، تاریخ ورق خورد و مسلمانان حكومت مستقل تشكيل دادند و آزادى یافتند. بنابراين هجرت كه آغاز استقلال مسلمین بود آغاز تاريخ اسلامی تعیین شد. (مطهرى، لزوم تعظیم شعائر اسلامی در مجموعه آثار، ج25: 390-391)
🔰کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشت ساز ترین وقایع تاریخ اسلام، گامی در راستای وحدت امت اسلامی محسوب می شود. به علاوه این انتخاب، گامی در جهت لزوم استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان به عنوان یکی از تکالیف دولت اسلامی است.
۱. برای مشاهده فرآیند اقدام رژیم پهلوی و مجلسین سابق برای تغییر مبنای تاریخ رسمی کشور از هجری به شاهنشاهی و اسناد مرتبط نک: موسیوند زهرا و زیدی، سمیه، «تغییر تقویم هجری به شاهنشاهی به روایت اسناد مجلس سنا»، پیام بهارستان، شماره ۶، صص،۴۹۶-۴۷۱
۲. برای مشاهده مخالفت امام خمینی با تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی و تحریم استعمال این تاریخ نک: موسوی خمینی، صحیفه امام، ج۳: ص۱۷۳
_________
@asaas_discourse
اســــاس
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷ 🔰با تو
🔶🔹بازنشر به مناسبت سالروز هجرت حضرت رسول صلیالله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه🔹🔶
هدایت شده از اســــاس
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور
🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد!
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور
🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! اگر نخواهیم به عنوان یک ملت، معنای درصد آرای مردم به جمهوری اسلامی و محتوای قانون اساسی را، در تحلیل تاریخ و وقایع دخیل نماییم، باید منتظر باشیم که آرای ما نیز در ساحت تاریخ و عرصه سیاسی بی ارزش شوند.
🔸 وقتی اراده میکنیم و انقلاب میشود، وقتی در اوج کثرت، خود را به وحدتی میرسانیم و میشود #جمهوری_اسلامی، و تاریخ این تفاهم سیاسی مستند را ثبت میکند و محتوای این جمهوری اسلامی را با فراز و فرود بسیار تبدیل به سندی میکنیم بنیادین، یعنی نقطهی آغاز، #قانون است.
🔸 اما وقتی #جمهور، متکی بر این سند و برای اجرای این سند دست به انتخاب میزند، و رئیسجمهور انتخاب میکند، و رأیاش مصادره میشود برای آقای رئیس، روایت #دیکتاتوری آغاز میشود.
🔸کمتر از یک سال از رأی یک ملت به یک نظام سیاسی، و فقط دو ماه از #رفراندوم قانون اساسی آن گذشته است. زمستان 58 است. #بنی_صدر نهتنها در دوران زیست پیش از انقلاب و نه پس از آن، خود را مخالف رهبر انقلاب نشان نداده است بلکه با امام از فرانسه به ایران بازگشته و در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با رأی مردم حضور پیدا کرده است. جایی که امثال #رجوی، علیرغم نامزدی نتوانستند رأی مردم را کسب نمایند و اذعان دارد این انتخابات آزاد بوده و ادعا دارد در یک انتخابات آزاد، دلیل غلبه روحانیت و کسب اکثریت آرای مردم، از یک سو بیاعتبار بودن روشنفکران در آن فضا و از سوی دیگر حمایت #امام_خمینی از حضور روحانیون بوده است. وی معتقد است اکثریت با امام بود پس لیست امام رأی میآورد!
🔸انتخابات ریاستجمهوری برگزار و بنیصدر در انتخابات واجد #اکثریت چشمگیری از آرا میشود. کمی کمتر از یازده میلیون رأی در میان حدود 14 میلیون شرکتکننده. مشکلات از همان ابتدا آغاز میشود، مسائل متعدد است، اما مسئله لاینحل یک چیز است، بنیصدر در چهارچوب #قانون_اساسی نمیگنجد! و در گرو آن نیست.
🔸او رأی بالای خود را تاویل میکند. معتقد است مردم او را انتخاب کردهاند پس اوست که مقبولیت دارد، نه خمینی و نه قانون اساسی. درخواست رفراندوم دارد برای برونرفت از بحران! و مهر رفراندوم پیشین هنوز خشک نشده است. بنیصدر در مصاحبه تاریخ شفاهی ایران (هاروارد) صراحتاً میگوید در مقابل دیدگاه امام قرار داشته است، اما زمان و زمینه تقابل با امام فراهم نبوده است، و در حالی ادعا دارد مردم نیز با دیدگاههای او همسو بودهاند و ازاینرو منتخب مردم شده است که هم بر اقبال حداکثری مردم به امام اذعان دارد و هم تاریخ گواه است که در اوج نفاق چنین بینشی را به مردم عرضه نکرد تا پاسخ آن را در یابد، هرچند پس از مشخصشدن مواضعش آن چه باید دریافت.
🔸بارزترین وجه انتخاب رئیسجمهور، انتخاب #مجری_قانون_اساسی است. مجری آن چه ملت از پیش بر آن وفاق داشته است، اما عجیبترین وجه دیکتاتوری نیز آن است که پس از کسب رأی در بستر یک قانون، مردم و قانونشان زیر پا گذاشته شوند و رأی مردم به نفع شخص مصادره شود، آن هم الیالابد! یعنی در این منطق برگزاری همهساله انواع رفراندوم جایز است اما رأی مردم به ایشان با وجود تغییر و تبدل شخصیت یا کشف آن چه از روی نفاق بر زبان نیاورده بودند قابل تغییر نبوده و همواره قابل استناد است.
🔸رأی جمهور در چهارچوب قانون اساسی، و اعتبار نامزد و رئیسجمهور در گرو همین چهارچوب است، رأی مشروطی که دست آویز قدرتطلبی شود، اگر مختوم به عزل از جانب امت نشود، به #پایان_جمهوری ختم میشود. ۱۲۰ نماینده ملت ایران با طرح مسئله #عدم_کفایت_سیاسی بنیصدر در ۲۴ خرداد سال ۶۰، راه را بر چنین آغازی بستند و امام امت نیز، ۱ تیرماه با تأیید عدم کفایت و حکم به عزل مجری ناخلف، همداستانی امت و امام در پاسداری از جمهوریت و قانون اساسی را اعلام نمود.
...........................
@asaas_discourse