🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش 6
💠 گروههای سلفی معتدل در ایران
3️⃣ #جماعت_دعوت_و_اصلاح
🔸 جماعت دعوت و اصلاح ایران یک تشکل سیاسیـ مذهبی سنی ایرانی است که خود را پیرو مبانی فکری جنبش «#اخوان_المسلمین» توصیف میکند.
🔸 مقدمات تشکیل آن، توسط گروهی از طلاب ایرانی تحصیلکرده در #حلبچه عراق، فراهم شد که در رأس آنان #ناصر_سبحانی قرار داشت. وی در اواخر دهه ۶۰ اعدام شد. این جماعت در سال ۱۳۷۵ شمسی رسماً اعلام موجودیت کرد.
🔸 دبیرکل فعلی جماعت عبدالرحمن پیرانی است. وی در هر سه کنگره جماعت که در سالهای ۱۳۸۰، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹شمسی، به اتفاق آرای اعضای کنگره، به عنوان دبیرکل جماعت انتخاب شدهاست. وی هم اکنون عضو هیأت رئیسه «اتحادیه جهانی علمای مسلمین» است.
🔸 اعضای شورای مرکزی به ترتیب تعداد آراء عباراتند از: ۱.عبدالرحمن پیرانی ۲.سعدالدین صدیقی ۳.محمدعلی آریانژاد ۴.مصطفی اربابی ۵.مقداد پیرصاحب ۶.کشفالدین محمدیان ۷.داود نارویی ۸.حسین تیباش ۹.ستار اینهپور ۱۰.محمدرسول ابوالمحمدی ۱۱.یوسف جمالی ۱۲.عبدالباقی خاکزاد
🔸 این جماعت در ابتدای تشکیل، با تشکیلات مفتیزاده متحد شد و از پروژه خود مختاری کردستان حمایت کرد. پایگاه اطلاع رسانی «اصلاح» متعلق به این جماعت است.
🔸 جماعت، تمام مناطق سنینشین ایران را به عنوان حوزه فعالیت خود میشناسد اما عملاً اکثر رهبران آن کرد هستند. محل استقرار دفتر جماعت، تهران است. جماعت ایدئولوژی خویش را تلفیقی از اسلام سنی و #ناسیونالیسم و شعار خود را «آزادی، عدالت و برادری» اعلام کرده است.
🔸 «جماعت دعوت و اصلاح» در سالهای اخیر سعی کرده خود را نسبت به نظام موافق جلوه دهد، گرچه برخی سران آن اظهار میکنند که مورد بیمهری نظام هستند و به برخی برخوردهای نظام اعتراض دارند، مانند بستن دفتر جماعت در مشهد و یا تذکر به برخی هواداران، مانند تذکر به امام جماعت «سروآباد»، «دهگلان» و امام جماعت یکی از مساجد دیواندره.
🔸 در #انتخابات ۱۳۸۸ این گروه، در پی توافق با #موسوی و انعکاس مواضع ۸ مادهای وی در مورد «قومیتها» و «اقلیت مذهبی سنی»، از موسوی حمایت کرد و تبلیغات پرهزینهای نیز برای او انجام داد. آقای پیرانی در مصاحبه با «#الشرق_الاوسط» اعلام کرد: «مواضع تشکیلات به #اصلاح_طلبان نزدیکتر است».
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
📚 جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران، ص 368
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbaat_ir🔰
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش 9
💠 شناسنامه پژوهشکده امام خمینی و انقلاب!
🔺 یکی از نهادهای زیر مجموعه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام، «پژوهشكده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی» است. هدف اين پژوهشکده كه در سال ۱۳۷۵ كار خود را آغاز كرده، پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه امام و معرفی دیدگاه های ایشان و انقلاب اسلامی و همچنین تربیت محقق در این زمینه عنوان شده است.
🔺 اما این نهاد اکنون با اهداف خود فاصله دارد و اندیشه امام آنطور که باید در جامعه و دانشگاهها نهادینه نشده است. با نگاه به سابقه اساتید و مدیران این پژوهشکده، میتوان یکی از علل دوری از اهداف این مجموعه را حاکم شدن طیف خاصی دانست که چندان به امام و راه او اعتقادی ندارند و یا تفسیر جدیدی از اندیشه امام و انقلاب ارائه می دهند تا با نظم نوین جامعه جهانی قابل جمع باشد و آرمان #استکبارستیزی امام و دفاع از #مستضعفین عالم به فراموشی سپرده شود.
🔺 از افراد موثر در پژوهشکده حضرت امام، #سیدمحمدموسوی_بجنوردی است که اکنون به عنوان #پدر_فقهی_اصلاح_طلبان از او یاد میشود.
🔺 وی سال ۶۸ بعد از بیرون آمدن از #شورای_عالی_قضایی تمرکز خود را بر روی مجامع دانشگاهی قرار داد. او چند صباحی در خارج از کشور هم به تدریس پرداخت.
🔺 موسوی بجنوردی به عنوان یکی از نزدیکان حضرت امام، نظرات شاذ و #نواندیشانه خود را در موضوعات مختلف مطرح و معمولا منتقدان به نظام جمهوری اسلامی از او استقبال میکنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش نخست
🔰 ردّ صلاحیت شده
🔺 هادی غفاری فرزند آیت الله #حسین_غفاری در سال ۱۳۲۹ در آذرشهر تبریز به دنیا آمد. مادرش دختر آیتالله مقدس تبریزی بود. هادی غَفّاری عضو شورای مرکزی مجمع «#نیروهای_خط_امام» و رئیس مؤسسهی الهادی است. وی نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و در انتخابات مجلس چهارم، پنجم و هفتم #رد_صلاحیت شد.
🔸 هادی غفاری نقطه شروع مبارزات سیاسی خود را نه سالگی میداند و میگوید: «مبارزه سیاسی من از سن ۹ سالگی آغاز شد. پرونده فعالیت سیاسی من در #دبستان_رضوی، دبیرستان فخر رازی، دانشکده الهیات، ادبیات، فنی ، معماری و حتی پزشکی دانشگاه تهران عقبه سیاسی کاملا گرانسنگی برای من رقم میزند.»
🔺 هادی غفاری در این دوران با گروههای مختلف دانشجویی اعم از سیاسی و غیرسیاسی از جمله #نهضت_آزادی، #سازمان_مجاهدین_خلق، فدائیان اسلام و حتی گروههای #کمونیستی مراوده داشت و بعضا در مناظرههای درون گروهی شرکت میکرد.
🔺 وی طی دوره دانشجویی و طلبگی بر روی تفسیرهای قرآن کار کرد که ماحصل آن تفسیر سوره حمد بود که با عنوان «حمد میآموزد» نوشته هادی دهخوارقانی منتشر شد.
🔺 وی سال ۱۳۵۷ با #چادر_زنانه رفت و آمد میکرد. غفاری در مصاحبه با #روزنامه_اعتماد_ملی در این زمینه میگوید: «با چادر زنان به مسجد میرفتم، در بین زنان با عبا برمیخاستم و سخنرانی میکردم و باز با چادر و همراه زنان از مسجد خارج میشدم.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 16
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 5
3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد)
🔺 با آنکه اکثر فقیهان و محدثان از مخالفان صوفیه به شمار میروند و پارهای بدعتها و کجرویهای اهل تصوف واکنش تند فقیهان را در بر داشت.
🔺 اما میتوان جنبه زهد صوفیان را در برخی از فقیهان زاهد این دوره مشاهده کرد. این افراد از مخالفان جدی تصوف عملی و نظری هستند، با حکمت و فلسفه رابطهای ندارند و تنها میراثدار زهد تصوف پیشیناند.
🔺 این فقیهان پارسا کمکم در چشم مردم جانشین اقطاب صوفیه شدند و حرمتی که روزگاری مشایخ #صوفیه داشتند، نصیب آنان شد.
🔺 بزرگانی مانند #مقدس_اردبیلی، سید #بحرالعلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطاء از این زمرهاند. این افراد هر چند در دوران خود صوفی و عارف خوانده نمیشدند؛ اما در اوج مقامات معنوی بوده و حتی کشف و کراماتی نیز برای آنها نقل شده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 7
📝 #یادداشت| جریان حامی طیف #ملیگرا
2️⃣ #حسن_یوسفی_اشکوری
🔸 حسن یوسفی اشکوری یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشه #مهندس_بازرگان و #دکتر_شریعتی است که در مجلس اول شورای اسلامی در فراکسیون ملی- مذهبیها فعالیت سیاسی داشت.
🔸 فعالیتهای سیاسی وی بیشتر با نشریات و افراد همفکر خود در طیف #نهضت_آزادی بود. آقای اشکوری به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال میبرد، و بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید میورزد.
🔸 وی در جریان مناظرهای در همایش «#دموکراسی در بستر دین #رحمانی» که در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ برگزار شد گفت:
🔺 «من به حکومت مذهبی و فقهی از زمان #غیبت تا زمان حاضر اعتقاد ندارم، حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا میدانم». در مجموع آقای اشکوری نیز از جمله مروجان اندیشه #سکولار در برابر #حکومت_دینی است.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141
🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 3
🔰 نقش #علما در عصر #رضاشاه
🔺 کودتای رضاخان و #سیدضیاء در سوم اسفند ۱۲۹۹ (۱۹۲۱ م) به وقوع پیوست. در این دوره، همه جنبشها و نهضتهای اسلامی و غیر اسلامی در ایران سرکوب شدند.
🔺 در سال ۱۳۰۴، رضاخان پس از چهار سال به رضاشاه تبدیل شد، قانون اساسی تغییر کرد و سلطنت #پهلوی جایگزین سلطنت #قاجاریه شد.
🔺 پس از رحلت مراجع بزرگ عراق، مراجع دیگری وارد صحنه سیاسی این کشور شدند و با حضور #استعمار_انگلیس به مخالفت پرداختند: از جمله آنها آیت اللّه #نائینی (م ۱۳۱۶)، #سیدابوالحسن_اصفهانی (م ۱۳۲۵) و شیخ محمدمهدی خالصی (م ۱۳۰۲) میباشند.
🔺 این سه عالم به دلیل اعتراض بر پادشاه دست نشانده انگلیس، به ایران تبعید شدند. پس از ورود آنها به #قم، رضاخان از اولین کسانی بود که به دیدار آنها آمد.
🔺 در آن زمان، در تهران داستان جمهوری بر سر زبانها جاری بود. رضاشاه نیز این بحث را مطرح میکرد که باید سلسله قاجار برکنار و سپس نظام #جمهوری تأسیس شود.
🔺 الگوی وی نیز در این باره، کشور #ترکیه بود. به هر حال، رضاخان به حضور این سه عالم در قم رسید و از جایگاه فردی که داعیهدار مذهب است، به گفتگو با آنان پرداخت. نتیجه این مذاکرات به #توقف جمهوریخواهی انجامید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| فتنه 88 تطهیر نمیشود
💠 #آیت_الله_خوشوقت (ره): باید بر روی فتنهگران خط قرمز کشید. فتنه 88 تطهیر نمیشود. فتنهگران #کافر و #مرتد هستند و تطهیر نمیشوند. هر کسی سابقا و لاحقاً (قبل از این و بعد از این)، در فتنه #خاموش یا #آرام بود، باید بر روی اسم آنها نیز خط بطلان کشید.
🗓 12 دی 1391
#فتنه_88
#ارتداد
#بصیرت
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش پنجم
🔰 متون دینی توان پاسخگویی به مسائل روز را ندارند!!! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش پنجم
🔰 متون دینی توان پاسخ گویی به مسائل روز را ندارند!!!
🔺 ادامه مصاحبه غرویان با خبرنگار #روزنامه_شرق(خانم پروین بختیارنژاد): «موضوع عقلانیت در روزگار ما مسأله مهمی است. انسان یک موجود ثابت از همه جهات نیست. انسان یک موجود متحولی است و در هر زمان در طول اعصار یک زاویه وجودی تازه ای از انسان کشف می شود.
🔸 به اضافه اینکه محیط انسان دائما در تحول و دگرگونی است و محیط سیاسی، محیط اجتماعی، محیط طبیعی و جزئیاتی مانند پوشاک، و خوراک، روابط زندگی و غیره نیز تابع این تغییر است. پس می توان چنین تصور کرد که ابعاد مختلف زندگی انسان مرتبا در حال تحول است.
🔸 از طرح این مسائل می خواهم چنین استفاده کنم و بگویم بسیاری از حقوق انسان هم هست که چه بسا در گذشته های دور اصلا موضوعیت نداشته و مطرح نبوده مانند کارکردن و اشتغال زن در کنار مردان در جامعه.
🔸 در دوره هایی بوده که نیازی نبوده زنان خارج از خانه کار کنند، اما اینک شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، اجتماعی، طوری است که اقتضا می کند که زن هم در کنار مرد و درست پا به پای مرد فعالیت داشته باشد. ما برای اینکه حقوق انسانِ متحول را به دست بیاوریم، چاره ای نداریم جز اینکه به عقلای قوم در هر عصری مراجعه کنیم.
🔸 و اتفاقا سیره عقلا از نظر فقه و مبانی دینی ما، همیشه حجت بوده و مورد احترام قرار گرفته است. عقل و عقلانیت یکی از منابع تشخیص احکام دینی است.
🔸 عقل خود نیز یک منبع شناخت است همانطوری که سنت منبع است، همان طوری که اجتماعات علما در طول تاریخ برای فقیه و مجتهد و مستنبط احکامی دینی حجت است، عقل هم حجت است.
🔸 در روایات و آیات قران، عقل به عنوان یک پیغمبر باطنی معرفی شده است. حال اگر بخواهیم از عقل به عنوان پیغمبر واقعی استفاده کنیم، در حال حاضر چه باید بکنیم؟
🔸 من معتقدم که در هر عصری عقلای بشر آنهایی که یک وفاق نسبی جمعی روی آنها هست انسانهای فرهیخته و برگزیده هستند، اینها باید در هر عصری بنشینند و حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و حقوق کودکان را، حقوق مردان، حقوق کارگران و غیره را تدوین و تبیین کنند. البته نگاهی هم به متون دینی داشته باشند.
🔸 به هر حال #متون_دینی هم، بیانان و اشاره هایی به حقوق اصناف مختلف دارند ولی آنها کافی نیست و حرف نهایی را باید عقلای امروز بزنند.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 3
🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت سوم
💠 شخصیتِ محوری سازمان
🔸 محوریترین شخصیت این سازمان #بهزاد_نبوی است. از وی در عرصه سیاست ایران به «#چریک_پیر» یاد میشود. بهزاد نبوی در سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. پدر وی اهل سبزوار و مادرش اهل تبریز بود.
🔸 پدر و پدر بزرگ وی هر دو متهم به همکاری با گروههای#مارکسیستی بودند، گرچه خود نبوی آنان را «دارای عقاید و جهتگیریهای کاملاً #لیبرالی و طرفدار نظام #شاهنشاهی و نیز تا اندازهای مخالف با عقاید و معتقدات دینی» معرفی میکند.
🔸 پدر بهزاد، حسن نبوی، پیش از انقلاب، عنوان پایاننامهی خود را «از انقلاب #مشروطه تا #انقلاب_سفید» برگزید که نشان از عمق وابستگی او به رژیم سابق داشت.
🔸 مادر وی، خانم شیفته هروآبادی نیز از خانوادهای با تفکر چپ است، گرچه منصوره پیرنیا از عناصر ضد انقلاب در مریلند آمریکا سال ۱۹۹۵ درکتابی تحت عنوان «سالار زنان ایران»، وی را #فمینیست و به عنوان رئیس انجمن پرستاران ایران و عضو هیات داوران انتخاب پرستاران نمونه در دوره ستمشاهی معرفی میکند.
🔸 بهزاد نبوی دارای مدرک لیسانس الکترونیک از دانشگاه پلیتکنیک میباشد. نام مستعار وی در دوران قبل از انقلاب حمید جهانبین و اهل مراغه بوده است.
🔸 بهزاد نبوی سابقه #کمونیستی دارد. قبل از سال ۱۳۵۱ با گروه مصطفی شعاعیان به نام «جبهه دمکراتیک خلق» که همه مارکسیست بودند، همکاری داشت.
🔸 در سال ۵۱ دستگیر شد و در زندان «#قزل_قلعه» نمازخوان شد اما به مجاهدین خلق پیوست. در زندان با #شهیدرجایی و عباس دوزدوزانی آشنا شد و همین موجب شد تا بعد از اعلام تغییرایدئولوژی سازمان از آنان جدا شود.
🔸 گروهی از کسانیکه بعد از تغییرایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق، از آنان جدا شده بودند، گروه جدیدی را به عنوان «#امت_واحده» تشکیل دادند.
🔸 بهزاد نبوی، صادق نوروزی، مهدی نیکدل، محمد سلامتی از شاخصترین این افراد بودند. با این حال، این افراد تا مدتها با اعضای مجاهدین در ارتباط بودند. در آستانهی انقلاب اسلامی، بهزاد نبوی و همراهانش از زندان آزاد شدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 4
🔰 ائتلاف گروههای مشروطهخواه
🔺 مجموعا این تحولات یعنی تماس و برخورد با آموزههای غرب از یکسو و مورد مقایسه قرارگرفتن وضعیت ایران با غرب از سوی دیگر و همچنین برخی سیاستهای دولتی که نهایتا به وابسته و تحت الحمایه نمودن ایران به کشورهای اروپایی منجر شد، موجب بروز نارضایتی اجتماعی فراگیری در جامعهی ایران شد.
🔺 این نارضایتیها ابتدا در قالب جنبشهایی با ماهیت دینی و مذهبی و رهبری مرجعیت شیعی نظیر #نهضت_تنباکو خود را نشان داد. بروز چنین جنبشهایی، #ناصرالدین_شاه را وادار به اعمال محدودیت سیاسی بیشتر و جلوگیری از ادامهی تغییر و تحولات نمود.
🔺 اما با روی کار آمدن #مظفرالدین_شاه، محدودیتهای سیاسی کاهش یافت و مرزهای کشور به روی روزنامههای منتقدی چون «#حبلالمتین» و «پرورش» که در کلکته و #قاهره منتشر میشدند، باز شد و ممنوعیت مسافرتها نیز لغو گردید.
🔺 این سیاست که با هدف فرونشاندن مخالفت مردم اعمال میشد، مخالفان را به تشکیل سازمانهای نیمه مخفی تشویق کرد. نهایتا این تحولات در مرداد ۱۲۸۰ ش، منتهی به #انقلاب_مشروطه شد که این انقلاب در واقع محصول اتحاد میان #بازرگانان، #روحانیت و #روشنفکران_مدرن بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 @asbaat_ir