eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی #اسباط : 📝 #یادداشت| حوزه علمیه و ساخت تمدن جدید ✍️ حجت الاسلام محمدی: 👇👇👇
💠 حوزه علمیه و ساخت تمدن جدید 🔺 حوزه‌های علمیه در انقلاب فقط نقش تاسیسی و حمایتی ندارند بلکه نقش بازتولیدی نیز دارند. چراکه بهترین منبع بازتولید انقلاب همان منبع تولید آن است. بنابراین فاصله گرفتن حوزههای علمیه از وصف انقلابی بودن به معنای ضعف پشتوانه فکری و ایدئولوژیک انقلاب است که بازتعریف و بازتولید آن در نسل‌های بعد را دچار مشکل می‌کند. 🔺رهبران و تئورسین‌های انقلاب رویکرد تمدنی داشته‌اند. یعنی امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و… که تئورسین‌های انقلاب بوده‌اند، رویکرد تمدنی نسبت به انقلاب داشته‌اند. امام خمینی(ره) انقلاب را یک گفتمان بسیار فربه و عظیمی در نظر می‌گیرد. یعنی وقتی ایشان صحبت می‌کنند گویا تمام تاریخ را می‌بینند و بر بلندای تاریخ ایران ایستاده‌اند. 🔺 در حوزه‌های علمیه چند رویکرد وجود دارد که رویکرد تمدنی در این بین خود را به خوبی نشان می‌دهد: 1️⃣ برخی با تمرکز بر رویکردی فردگرایانه، بیش‌ترین تمرکز خود را بر کسب دانش و تحصیل علم قرار می‌دهند و ملاک حوزه علمیه ایده‌آل و طلبه موفق را در این امر می‌بینند. 2️⃣ برخی دیگر نیز با ارائه قرائتی فردگرایانه از عرفان اسلامی همه چیز حوزه علمیه و طلبه را در اخلاق و عرفان می‌بینند. 3️⃣ برخی افراد نیز با رویکردی اخباریگرایانه، بر ظاهر دین تاکید دارند و شریعت (فقه) را مهم‌ترین بخش حوزه علمیه می‌دانند و همه موارد دیگر را به حاشیه می‌رانند. 4️⃣ برخی افراد با اصالت دادن به فعالیت سیاسی اجتماعی، تقید به درس و اخلاق را تقلیل می‌دهند و به بازتاب اجتماعی حوزه‌های علمیه خیلی اهمیت می‌دهند. 💢 سه گروه اول در یک رویکرد کلی به جریان‌های سنتی توصیف می‌شوند و گروه چهارم به روشن‌فکران یا متجددین دانشگاه رفته نام‌گذاری می‌شوند. 5️⃣ هیچ یک از جریانات فوق نماینده جریان انقلابی در حوزه‌های علمیه نیستند. انقلابی‌گری را با رویکرد تمدنی می‌توان توصیف کرد که در هیچ یک از موارد فوق خود را منحصر نمی‌کند بلکه با دیدی جامع‌گرایانه و شمول‌گرا در همه عرصه‌های فوق ورود می‌کند. 🔺 دقت در زندگی و شخصیت امام خمینی و مقام معظم رهبری حاکی از چند بعدی بودن شخصیت ایشان است که علاوه بر این‌که عالمی دینی هستند که درس خارج فقه و اصول دارند، بر اخلاق و عرفان جامعه‌گرا تاکید دارند و در عرصه سیاسی اجتماعی هم بیش‌ترین ورود و فعالیت را دارند. متن کامل یادداشت حجت الاسلام محمدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2940 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 🎙 #مصاحبه| مکتب تفکیک مخالف جریان عرفان نظری در حوزه‌های علمیه شیعی است دکتر فنائی اشکوری: 🔹 عرفان در حوزه‌های علمیه یک جریان در حاشیه بوده است و بسیاری از علمای فقه و کلام با عرفان مخالف بودند. چندان با استقبال مواجه نبوده است اما خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی و به برکت انقلاب و حضرت امام، عرفان در حوزه جایگاه خوبی پیدا کرد و در حال حاضر جزو درس‌های رایج حوزه است. 🔹 جریان‌های مختلف عرفان نظری در عالم اسلام نداریم. در واقع یک جریان بیشتر نیست که از «ابن عربی» شروع شده و تا به امروز ادامه داد و کسانی مانند «صدرالدین غونوی»، «جندی» و «ابن حمزه فناری» شارحان ابن عربی هستند. 🔹 یک جریان هم عرفان نظری با قرائت شیعی است – در واقع همین جریان ابن عربی است – که شاخص‌ترین شخص در این حوزه «سیدحیدر عاملی» است و بعد «ملا صدرا» که یک نوع وحدت بین فلسفه و عرفان ایجاد کرد و در واقع حکمت متعالیه ملاصدرا هم از فلسفه‌های گذشته استفاده می‌کند و هم از اندیشه‌های عرفان نظری. 🔹 آنچه که امروزه به نام مکتب تفکیک خوانده می‌شود و تعدادی از علمای خراسان داعیه‌دار آن بودند و کسانی هم در قم از این تفکر دفاع می‌کنند، برخی تعالیم عرفان و فلسفه را ناسازگار با آموزه‌های اسلامی می‌دانند و بین جریان‌های انحرافی و جریان سالم و حق تفکیک نمی‌کنند. متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇 #عرفان_نظری #مکتب_تفکیک 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2950 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| فمنیسم در ایران 🔺 عمده رشد فمینیسم در ایران به دوره اصلاح‌طلبان مربوط می‌شود. در این زمان برخی از زنان در این زمینه فعال شده و با فعالیت رسانه‌ای، تصویری دلپذیر از این تفکر را بر ذهن زنان جوان و تحصیل کرده و بی‌درد جامعه نشاندند که موجب جذب آنان شد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | مغرورهای ناتوان با تفکر لیبرالیستی 🔺 یکی از دوره‌های بروز تفکرات غرب‌گرایانه و لیبرالیستی در ایران پس از انقلاب، دوره‌ای است که جریان موسوم به اصلاحات قدرت را در دست گرفت. گرچه زمینه‌های ظهور این دوره در دولت کارگزاران آقای هاشمی بنا گردیده بود، اما رسما از خرداد ۱۳۷۶ با پیروزی آقای خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد. 🔺 امروزه رهبر جریان اصلاحات در ایران با نام سید محمد خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود. آقای خاتمی، شخصیتی با اندیشه‌های متمایل به تفکرات نظام سرمایه‌داری غرب می‌باشد که در دو دوره چهار ساله در ایران بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی همچون آزادی، جامعه مدنی و … را رواج داد. 🔺 دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی در ایران، متاسفانه دوره رواج اندیشه‌های التقاطی و آموزه‌های لیبرالیستی و نیز تضعیف مبانی فرهنگی و ارزش‌های اصیل اسلامی است. برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملک‌زاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3004 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| روحانیِ در تراز انقلاب 💠 شهید بهشتی: روحانی باید مرد سیاست و مبارزه باشد؛ اسلام را تبلیغ کند، به مردم خدمت کند، در متن جامعه بماند، موعظه کند و با انحرافات مبارزه کند. #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #شهید_بهشتی 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی بخش اول/ حجت الاسل
📌 اختصاصی : 🎙 | اوج سمینارها و همایش‌های دانشگاه مفید در دوران آقای خاتمی است حجت الاسلام والمسلمین لیالی: 🔺 بسیاری از نشست‌ها، همایش‌ها و سمینارهایی که در دوران آقای برگزار می‌شود، در دوران آقای بروز و ظهور زیادی نداشته است؛ اوج این برنامه‌ها در دوران آقای خاتمی است؛ بعدها هم این جریان نوگرایی و تجددگرایی دینی و گرایش بین علم و دین با علم دینی بیشتر مشاهده می‌شود. 🔺 جالب است که با رجوع به مجموعه کتب چاپ شده دانشگاه مفید و دقت در همایش‌ها و سمینارها، بخصوص در مجله علمی پژوهشی «نامه مفید» که قسمت‌های نامه فلسفی، نامه اقتصادی و نامه حقوقی را در خود دارد، از سال ۷۴ شروع شد و تا امروز چاپ می‌شود، نوع نگاه و تجدد‌گرایی دینی و دینی در تمام این قسمت‌ها مشاهده می‌شود. 🔺 یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه مفید، امضای تفاهم‌نامه‌ها و ارتباط با اندیشمندان و محافل علمی خارجی، اروپایی و آمریکایی در قالب همایش‌ها و سمینارها است؛ گرچه بعد از این دانشگاه مراکز دیگری مانند این کار را انجام داد و دیگر دانشگاه‌ها سعی دارند که چنین کارهایی را انجام دهند اما پایه‌گذار دعوت از اندیشمندان خارجی برای گفت‌وگو در بحث‌های گفت‌وگوی تمدن‌ها و ، در بحث کرسی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مانند این‌ها دانشگاه مفید بوده است. 🔺 این‌ها از صاحب‌نظران دپارتمان‌ها و آکادمی‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا دعوت می‌کردند تا در گفت‌وگوهای علمی دانشگاه مفید شرکت کنند؛ این مسأله اشکالی نداشت، اما به جای اینکه این مجموعه دریافت‌ها و مبانی دینی و معرفتی خود را به مهمانان انتقال دهند، از مبانی فکری و معرفتی مهمانان تأثیر می‌پذیرفتند و به نوعی پذیرش مبانی فکری غرب در عرصه‌های و بیشتر مشاهده می‌شد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📸 #عکس_نوشته| غربزدگی 💠 حجت الاسلام ملک زاده: سید حسن تقی زاده پیشرفت ایران را در گرو غربی شدن کامل ایران می دانست واعتقاد داشت: «صلاح این کشور منوط به این است که ایرانیان به طور کامل از نظر صورت، معنا، جسم و روح باید فرنگی مآب شوند.» #غربزده #نفوذ 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔰 هماهنگی علما در مقابل لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی حاصل ابتکار و مدیریت حضرت امام(ره) بود. 💢 لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بخشی از اصلاحات مورد نظر شاه و آمریکا بود که نمودهای ضد دینی صریح و روشنی داشت. در مهر ماه ۱۳۴۱، رژیم شاه با تصور خلأ اقتدار مذهبی تصویب نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را با شرایط جدید اعلام کرد. 💢 اسدالله عَلَم (نخست وزیر وقت) مامور اجرای آن شد. شاه که قصد داشت آخرین تیر خلاص را بر استقلال نیم‌بند ایران وارد آورد به سد محکمی چون خمینی برخورد. ♦️ به دنبال اعلام تصویب لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی در شانزدهم مهر توسط روزنامه‌ها، آیت الله خمینی ابتکار عمل را به دست گرفت و تلاش کرد تا مراجع با وحدت موضع به رسالت تاریخی خود عمل نمایند. 🔺 همان شب امام خمینی، دامادشان، حجت الاسلام اشراقی را به حضور آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری فرستادند تا مراجع را برای یک نشست فوری دعوت کنند. 🔺 امام در این نشست نقشه‌‌های استعمار و امپریالیسم  را برای مراجع تشریح کرد و تصویب لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی را نمونه‌ای از آن توطئه‌ها معرفی کرد و مسئولیت علما را در مقابل استقلال کشور و حفاظت از اسلام یادآور شد. 📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» ✍ حجت الاسلام روح الله حسینیان #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد 🌐 yon.ir/mRoDg 🆔 @asbaat_ir
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اختصاصی #اسباط: 📹 نماهنگ| جانباز انقلاب 🗓 به مناسبت 6 تیر سالروز ترور نافرجام مقام معظم رهبری 🔰 حضرت آیت الله العظمى خامنه اى در آیینه کلام حضرت #امام_خمینى قدس سره 1⃣ بازوى تواناى جمهورى اسلامى و خورشید روشنی بخش 2⃣ عالم به دین و سیاست و مبارز در خط مستقیم اسلام 3⃣ سرباز فداکار جبهه هاى دفاع و خدمتگزار ملت مظلوم 4⃣ معلم آموزنده و خطیب تواناى جمعه ها 5⃣ سازش ناپذیر با دشمنان و رحیم با دوستان 6⃣ خدمتگزار صادق 7⃣ متفکر و دانشمند #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 🔰 هشدار یاران مکتبی امام به غربزدگی دولت ها 👇👇👇
🔰 هشدار یاران مکتبی امام به غربزدگی دولت‌ها 💢 عمده دلیل مخالفت شاگردان مکتبی حضرت امام با مهندس بازرگان و نهضت آزادی، موضوع استکبار و رابطه با آمریکا بود. 🔺مهندس بازرگان به گونه‌ای دلبسته رابطه با امریکا بود که کاردار سفارت آمریکا در ایران، راجع به اشتیاق بازرگان به حفظ روابط دوستانه با آمریکا می‌نویسد: "مناسبات حسنه با ایالات متحده از اعتقادات شخصی نخست وزیر است؛ هنگامی که دادن پست وزارت خارجه به یزدی مورد بحث بود، نخست‌وزیر از یزدی درباره‌ی این نکته پرسیده بود تا اینکه اطمینان حاصل کرد که یزدی از مناسبات دوستانه با آمریکا پشتیبانی می‌کند." 💢 این طرز فکر در سیاست خارجه موجب شد تئوریسین‌های انقلاب مانند شهید بهشتی و مقام معظم رهبری با مبنای دینی و قرانی با آن به مخالفت بپردازند. 🔺 شهید بهشتی در این باره می‌فرماید: "به آن‌هایی که به حکومت لیبرال مستقل دل بسته‌اند بگوئید ساده‌اندیشی می‌کنید. این کمال‌ مطلوب شما در این منطقه‌ای که ما در آن قرار داریم، در شرایط سیاسی امروز جهان دوام نخواهد آورد.» 🔺 همین نکته در کلام مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، ایشان در همین زمینه می‌فرمایند: "اختلاف عمده‌ دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ آنها توجه نمی‌کردند که آمریکا تغذیه‌کننده‌ی رژیم طاغوت بود؛ این رژیم حالا برافتاده است امّا آن دستگاه تغذیه‌کننده هنوز باقی است، اگر به او میدان داده شود، دوباره ضربه خواهد زد." ♦️ غربزدگی و دلبستگی به آمریکا در تاریخ انقلاب همیشه طرفدارانی داشته که مقام معظم رهبری بارها این خطر را گوشزد کردند، ایشان در این زمینه می‌فرمایند: "تجلیات رویکرد دولت موقت در سال‌های بعد هم در برنامه‌ی سیاسی برخی گروه‌ها و جناح‌ها تکرار شد. افرادی پس از دشمنی با رویکرد نهضت آزادی در سال‌های ابتدایی انقلاب، ناگهان به همان رویکردی که سال‌ها در انتقاد آن می‌نوشتند و شعار سر می‌دادند روی آوردند و همان مدعیات را تکرار کردند. آنها از «درافتادن با آمریکا» و عواقب آن گفتند. 🆔 @asbaat_ir