eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
701 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش نخست 🔰 #جوانترین_نماینده_مجلس:👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش نخست 🔰: 🔺مجید انصاری نحوه آشنایی خود با حضرت امام را چنین شرح می دهد: سالها قبل از انقلاب، اولین بار نام امام خمینی (ره) را از زبان حضرت آیت الله سبحانی که با دعوت ابوی در روستای خانوک منبر می رفت شنیدم و با دیدن تمثال مبارک ایشان بر روی کارت پستال شیفته ایشان شدم و اینها انگیزه ای شد برای رفتن به حوزه علمیه و قدم نهادن در راه انقلاب. 🔺اوج مبارزات مجید انصاری بين سال های 56 و 57 است که به شهرهای مختلف سفر کرده و در مبارزات مردمی ایفای نقش می کند. وی در جریان تظاهرات 19 دی‌ماه در شهر قم مجروح شده و بعد از بهبودی مبارزات خود را ادامه می دهد. 🔺در آستانه پیروزى انقلاب در زرند کرمان و پابدانا مرکز معادن ذغال‏سنگ کشور به امر سازمان‏دهى مبارزات کارگرى و دیگر اقدامات ضرورى مشغول می شود. 🔺وی در سال‌های پس از انقلاب در کنار برخی دیگر از هم ‌رزمان خود به تشکیل و سازمان‌دهی کمیته‌های انقلاب اسلامی پرداخت. مجید انصاری در سال 1359، در سنّ 26سالگى به نمایندگى از سوى مردم زرند کرمان به مجلس شوراى اسلامى راه می یابد و به عنوان جوان ترین عضو مجلس در هیئت رئیسه سنی مجلس قرار می گیرد. 🔺وی در دفتر و بیت حضرت امام و بعدها در مؤسّسه تنظیم و نشر آثار و مرقد امام خمینى(ره) مشغول فعاليت های سیاسی می شود. 🔺پیش از آغاز جنگ، محمود انصارى یکی از اخوان انصاری در مصاف با گروهک‏ هاى ضدّ انقلاب در کردستان به شهادت می رسد. بعدها مجید انصاری در حسرت شهادت چنین می نویسد: نمی دانم چرا علی ‏رغم حضور در جبهه از هنگام حصر آبادان، عملیّات بیت ‏المقدّس، فاو و غیره و علی ‏رغم عضویّت ثابت در جلسه هفتگى حزب جمهورى اسلامى ایران و دیگر صحنه‏ هاى ایثار و شهادت، از قافله شهیدان عقب مانده و در کویر عطش‏ زاى زندگى دنیایى، هم‏چنان در حسرت جرعه آبى از کوثر شهادت به‏ سر می برم. ادامه دارد... پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| گسترش شبكه شیعه 💠 #امام_خامنه_ای: در شهر سامرا عده‌ای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی (عليه السلام) توانست آنها را اداره كند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبكه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مكتب را زیادتر كنند. 84/5/20 #امام_هادی #امامت #تشیع #قم #یمن 🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش نخست 🔺 برداشت دیگری از اسلام وجود دارد که به «اسلام آناتولیایی» مشهور است. اسلام آناتولیایی، چهره‌ای مدرن و بی‌آزار از اسلام ارائه می‌کند و منادی اسلامی است که دین را به حد شخصی تقلیل می‌دهد. رهبران‌ این تفکر، آن را «اسلام رحمانی» نیز معرفی می‌کنند.‌ این برداشت از اسلام نیز نوعی التقاط با لیبرالیسم است. 🔺 اسلام آناتولیایی امروز توسط محمد فتح‌الله گولن رهبری می‌شود. وی معتقد است، رهیافتی سکولار که ضدیتی با دین ندارد و اجازه آزادی مذهبی را می‌دهد هیچ مغایرتی با اسلام ندارد. وی عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است. او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب‌های آسمانی است. 🔺 گولن نوعی لیبرالیسم را در نگاه به ادیان رواج داد که بر مبنای آن نوعی بی‌قیدی نسبت به فعالیت‌های ضد اسلامی سایر ادیان، به ویژه ادیان غیرالهی، ترویج می‌شود. گولن به شدت با حکومت جمهوری اسلامی ایران مخالف است. 🔸 بعد از انقلاب، طرح اسلام رحمانی و ترویج آن عمدتاً با انگیزه ترویج لیبرالیسم و یا به قصد مقابله با انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد. این انگیزه، به خصوص در کلمات کسانی چون محسن کدیور، چهره خارج‌نشینِ ضد انقلاب، هویدا است. 🔸 زیرا وی طرح اسلام رحمانی را بهانه قرار داده تا حکومت جمهوری اسلامی را دیکتاتور معرفی کند و در نهایت نهادهای مدعی حقوق بشر را علیه ایران تحریک نماید. #اسلام_رحمانی #اسلام_گولنی ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920 🆔 @asbaat_ir
📝 | نقش علماء و روحانیون، قبل و بعد از انقلاب ✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش نخست 🔺در این سال (1341) استکبارجهانی ضد اسلام یعنی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم، تصور کردند که با رحلت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، محوریت مرجعیت مقتدر در ایران دچار تفرّق مرجعیت دینی شده و با رحلت مرحوم آیت‌الله کاشانی، مرجعیت سیاسی اسلامی، از بین رفته و با تسلط استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه پهلوی و سلطه شبکه فراماسونری و فرهنگ غربی، زمان برای براندازی اسلام و تشیع عاشورایی و مهدوی، مساعد شده و می‌توانند در پوشش اصلاحات! ملوکانه و انقلاب شاه و مردم و همه پرسی ملی (رفراندم) زمینه را برای لغو متمم قانون اساسی مشروطه که دین رسمی کشور را اسلام و مذهب را شیعه اثنی عشری اعلام کرده و آن را اصل لایتغیر تا ظهور امام زمان(عج) دانسته است، مساعد کنند تا یک نظام غیر دینی(لائیک) در ایران حاکمیت یابد و برای همیشه از مزاحمت اسلام، قرآن، عاشورا و مهدویت راحت شوند. 🔺 این برنامه که مورد حمایت و تأیید دولت آمریکا بود توسط نخست‌وزیر، اسدالله عَلَم که خود و پدرانش نوکران انگلستان در ایران بودند با پوشش لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی آغاز گردید. 🔺 امام خمینی(ره) به سرعت توطئه را شناخت و با مراجع تقلید در نشست منزل مرحوم آیت‌الله حائری در قم موضوع را به بررسی نهاد و توافق روحانیت را برای مقابله جدی با این توطئه شوم براندازی اسلام کسب نمود و سپس حرکت مردمی خود را با مردم متعهد مسلمان مطرح فرمود که اسلام در خطر است و من برای حفظ اسلام، یاری می‌طلبم. 🔺 مردم مسلمان و متعهد نیز با رهبری امام خمینی(ره) در صحنه حضور یافتند و ظرف دو ماه نهضت روحانیت به پیروزی مقدماتی رسید. شاه و عَلَم و اربابان آن‌ها عقب‌نشینی کردند و لایحه مذکور با اعلام رسمی دولت لغو شد. 🔺 این قیام اولین قیام مردمی اسلامی ایران پس از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد سال۳۲ بود که با رهبری مرجعیت و حضور روحانیت و قیام مردم متدین به پیروزی رسید و نقش روحانیت در این پیروزی نقش اوّل بود. 🔺 امام خمینی پس از این رویداد هشدار داد که این یک آزمایش بود و رژیم به‌زودی برنامه اصلی توطئه را شروع می‌کند و از مردم خواست تا صفوف مجاهدان مردمی فشرده‌تر باشد. 🔺 شاه در دی‌ماه سال ۴۱ این توطئه را شخصاً شروع کرد یعنی با تمام قوا وارد جنگ با اسلام شد و امام با بسیج مردم متدین به مقابله برخاست و ظرف ۱۶ سال نظام ستمشاهی را پایان داد و نظام جمهوری اسلامی آغاز گردید. 🔺 رهبری این انقلاب با مرجعیت و مدیریت اصلی در توده‌های مردم با روحانیت بود و الا گروه‌ها و احزابی مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق یا چریک‌های کمونیست هیچکدام قادر به رهبری مردم ایران نبودند. 🔺 بنابراین روحانیت، همان‌طور که امام بارها فرموده‌اند نقش مهم و ارزشمندی در همه نهضت‌های قبل از انقلاب و درون انقلاب اسلامی داشته‌اند و امام در برابر خطوط منهای روحانیت و مخالف روحانیت بارها هشدار دادند که روحانیت سد محکم در مقابل استعمار و استکبار و همه ضد ارزش‌هاست و شما این سد را نشکنید و قدر بدانید. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967 🆔 @asbaat_ir
💠 ضرورت کار تشکیلاتی، درس مبارزاتی امام هادی برای مقابله با دشمن 🔹 در نبرد بین امام هادی (علیه‌السّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیه‌السّلام) بود. 🔻 در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصله‌ی کوتاهی مُرد. 🔻 این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی به‌دست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزاده‌اش و به همین ترتیب بنی‌عباس تارومار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبه‌روز وسعت پیدا کرد؛ قوی‌تر شد. 🔹 حضرت هادی (علیه‌السّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آن‌جا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی می‌کردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت. 🔹 در همین شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیه‌السّلام) جمع شدند و حضرت توانست آن‌ها را اداره کند و به وسیله‌ی آن‌ها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام – با نامه‌نگاری و… – برساند. 🔹 این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبه‌روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. این عده چون شبکه‌ی قوی‌ای به‌وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمی‌توانست به آن‌ها دسترسی پیدا کند. 📚کتاب انسان 250 ساله 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3757 🆔 @asbaat_ir
🎙 | عدم حمایت از بنی‌صدر نشانه‌ای از بصیرت سیاسی جامعه مدرسین دکتر یعقوب توکلی: 🔺 پس از انقلاب، مسؤولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتی به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامی تبدیل شد. 🔺 در همین رابطه در نهادهای مختلف حضور فعال پیدا کرد، مانند شورای انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضائی، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند. 🔺 در انتخابات‌ مختلف، رأی جامعه مدرسین یک رأی بسیار تأثیرگذار بود، البته گاهی هم ممکن بود که مردم به نظر جامعه مدرسین اقبال نمی‌کردند. یکی از این موارد عدم اقبال که بعداً سند افتخاری شد در دفتر جامعه مدرسین به عنوان یک جریان با بصیرت، این بود که علی‌رغم اقبال عمومی و حتی حزبی از بنی‌صدر، جامعه مدرسین ابتدا از جلال‌الدین پارسی حمایت کرد. 🔺 اما بعد به دلیل مشکل شناسنامه‌ای که وی داشت و از انتخابات کنار کشید، جامعه مدرسین به سمت حسن حبیبی رفت. این موضوع دقیقاً زمانی بود که بنی‌صدر توانسته بود آراء مختلف را به طرف خود بکشاند؛ اما در عین حال جامعه مدرسین به دلیل معلوم‌الحال بودن بنی‌صدر از وی حمایت نکرد و رضایت به شهرت و اشتهار فراگیر او در فضای سیاسی کشور که منتهی به ریاست جمهوری او شد نداد. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1185 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| اشتباه محاسباتی #مصدق 🔺 #امام_خامنه_ای: آن نكته‌ای كه فوق العاده اهمیت دارد این نكته است كه بعد از آن مجددا دولت مصدق روی كار آمد اولین عكس العملی كه نشان داده شد بی اعتنائی به مرحوم آیت الله كاشانی است. 🔺 مصدق دید مردم آمدند توی خیابان‌ها و شعار دادند و یا مرگ یا مصدق گفتند و یك عده‌ای كشته شدند مطلب بر او مشتبه شد خیال كرد این مردم از او حمایت می‌كنند نفهمید كه مردم از دین و از احساسات دینیشان دارند حمایت می‌كنند. 🔺 آن روزی كه به اسلام پشت كردند آن روزی كه خودشان را از اسلام و از قرآن و از احكام اسلامی و از فقاهت اسلامی جدا كردند مردم به آنان آن چنان پشت كردند كه درتاریخ به عنوان یك درس تاریخی باقی ماند. (روزنامه جمهوری اسلامی 63/4/30) #کاشانی #مصدق #بی_بصیرتی #شاه 🆔 @asbaat_i
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش ششم 🔰 #یونسی_و_فتنه_88:👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش ششم 🔰 : 🔺 در بین طیف اصلاح‌طلب شاید امثال علی یونسی را کم بتوان یافت که از اغتشاشات سال 88 تعبیر به فتنه می کند. وی در مصاحبه ای فتنه 88 را چالش امنیتی قلمداد کرد و معتقد است در این فتنه بیش از هر کس به جمهوری اسلامی، رهبری، و به امام(ره)، مردم، جناح‌های سیاسی ضربه وارد شد. 🔺 وی همچنین معتقد است اغتشاشات سال 88 دستپخت طیف است که در نیز با ورود به برخی مسائل کلی نظام، برای حاکمیت نگرانی و تشویش ایجاد کردند. 🔺 علی یونسی که خود را متعهد به امنیت کشور می‌داند، به وقت نیاز و در آن برهه حساس به بهانه هایی مانند اینکه مورد تهمت قرار می‌گیرد سکوت اختیار می کند و وارد دفاع از حریم نظام و ولایت نمی‌شود، وی در این خصوص می‌گوید: 🔸 «در آن موقع صدای هیچ‌کس شنیده نمی شد، صدای من نیز آن موقع به گوش کسی نمی‌رسید زیرا من آن زمان هیچ مسئولیتی نداشتم و تریبونی در اختیار بنده نبوده است.» 🔺 وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در ادامه می‌گوید: «من به شدت مخالف هرگونه تحرک غیرقانونی، تشنج خیابانی و شعارهای خلاف قانون و مصالح جمهوری اسلامی بوده و هستم. آن زمان هم مخالف بودم و از این که دوستان، و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع می‌کردم.» 🔺 با این حال خانواده علی یونسی از جمله کسانی بودند که در حوادث فتنه 88 به صورتی فعال نقش داشتند. فرزند علی یونسی، در حالی که با هدف شرکت در تجمع پراکنده و غیرقانونی 1 اسفند 88، در میدان انقلاب حاضر شده بود، توسط عوامل امنیتی و انتظامی دستگیر شد. 🔺 نامبرده که وکیل دادگستری بوده چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب استان تهران، برای دفاع از برخی متهمین همسو با جریان فتنه 88 اعلام آمادگی نموده است. ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریان‌شناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش دوم 📝 #يادداشت| انقلاب اسلامی و تحول در عرصه حج 🔺 امام خمینی با روحیه احیاگرانه‌ای که نسبت به دین داشت انقلاب اسلامی ایران را پایه‌ریزی کرد و حج را نیز در همین فضا تحلیل نمود و احیاگر حج ابراهیمی نام گرفت. 🔺 احیاگری دینی امام خمینی, با نگاهی جامع‌گرایانه به دین و معطوف به بهره‌گیری از عناصر دینی در نوسازی جهان بود. امام خمینی در مسیر احیاگری دینی اصالت‌هایی را که در سیر تحول تاریخی به خرافات و افسون‌های ذهنی و داوری‌های غیرواقعی آلوده شده بودند, بازسازی کرد. 🔺 از این رو احیاگری امام خمینی نه به معنای عقب‌ماندگی و عدم بهره‌مندی و بروز تمدن بود و نه با ایمان متدینین در تضاد بود. امام خمینی با طرح ابعاد واقعی اسلام به مسلمانان فهماند که اسلام علاوه بر ابعاد مناسکی, منبع قوی و پرتحرک در زمینه‌های مختلف سیاسی, اجتماعی و اقتصادی است. 🔺 از نظر امام خمینی# سیاست از #دیانت جدا نیست بلکه “اسلام تمامش سیاست است” و جدایی دین از سیاست از توطئه‌های #استعمار است. از نظر امام بین دیانت و سیاست رابطه تعاملی (تاثیر و تاثر) برقرار است. 🔺 امام خمینی با همین رویکرد و مبنا نگرشی جامع به حج داشت که هیچ گاه حج را در ابعاد فقهی و مناسکی خلاصه نمی‌کرد. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679 🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولی‌ها با اخباری‌ها در حوزه / بخش دوم 3️⃣ در دیدگاه اصولیون، اجتهاد واجب است و عموم شیعیان باید از مجتهد زنده تقلید کنند؛ در حالی که از نظر اخباری‌ها، اجتهاد و به تبع آن، تقلید، حرام است. 4️⃣ به عقیده اخباری‌ها، رهبران دینی در زمان غیبت کار ویژه­ی­ سیاسی ندارند یا دست کم این جایگاه تضعیف شده است. این دیدگاه برخلاف نظر اصولیون است. 5️⃣ در خصوص حوادث واقعه نیز دیدگاه دو گروه با یکدیگر تفاوت می‌کند: 🔺 اخباری‌ها امور را بر سه قسم می‌دانند: 🔸 الف) حلال بیّن یا واجب بیّن؛ 🔸 ب) حرام بيّن؛ 🔸 ج) امور مشتبه. اخباریون در امور شبهه‌ناک قائل به «توقف» هستند؛ یعنی به اصالة الاحتياط، اصالة الحظر و منع معتقد شده‌اند. 🔺 در مقابل، از منظر اصولی ها امور بر سه قسم است: 🔸 الف) حلال بیّن یا واجب بين؛ 🔸 ب) حرام بیّن؛ 🔸 ج) امور نامعلوم. اصولی امور نامعلوم را مباح می‌داند؛ به عبارت دیگر، اصولی بر حسب مورد، به اصاله البرائه و اصاله الاباحه قائل می شود. اصولی، اصاله الاباحه را هم در کلام، هم در اصول و هم در فقه به کار می‌بندد. 🔹 در کلام بحث بر سر این است که آیا ما اصالتا مکلف آفریده شده‌ایم یا آزاد؟ مطابق نظر اصولی‌ها، اصل، عدم تكليف است، مگر آنکه تکلیف ثابت شود؛ اما به عقیده اخباری‌ها، اصل آن است که ما مکلف آفریده شده‌ایم، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ بنابراین مطابق دیدگاه اخباری، اصل بر توقف و محدودیت است؛ اما بر اساس دیدگاه اصولی، اصل بر آزادی است و به این طریق، دامنه آزادی‌های انسان توسعه می‌یابد. 6️⃣ مطابق دیدگاه اخباری، بسیاری از علومی که امروزه کاربرد دارند، ممنوع است؛ حتی در حالت افراطی، ترجمه و تفسیر قرآن نیز ممنوع است؛ همچنین فلسفه حرام می‌باشد، زیرا فلسفه علمی است که پای عقل را به میان می‌آورد. اصول فقه و رجال نیز ممنوع است، چرا که به نظر این گروه، همه احادیث صحیح هستند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727 🆔 @asbaat_ir