eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 #یادداشت| بررسی اندیشه‌های تجدیدنظر طلبانه شیخ علی اکبر حکمی‌زاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📝 | بررسی اندیشه‌های تجدیدنظر طلبانه شیخ علی اکبر حکمی‌زاده 🔸 وابستگی به حوزه علمیه و آراسته بودن به لباس روحانیت، موجب نمی‌شود که همیشه افراد مصون از اخلاقی و فکری و غیره باشند. 🔸 متاسفانه برخی از افراد پس از فراگیری علوم دینی و پس از سال‌ها تکیه زدن بر کرسی خطابه و سخنرانی، آرام آرام در مسیر انحراف از مسیر امامت اهل بیت (علیهم السّلام) و تمایل به اندیشه‌های اهل سنت و یا وهابیت قرار می‌گیرند. 🔸 البته عوامل گوناگونی در شکل‌گیری و بروز اینگونه انحرافات، وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها تاثیرپذیری از اندیشه‌های افراد طلب است. 🔸 شیخ علی اکبر و سید ابوالفضل برقعی نمونه‌ای از این افراد هستند که با تاثیرپذیری از تفکرات انحرافی، دچار انحرافات اساسی شدند و با نوشتن کتاب و ایراد سخنرانی‌های مختلف، اندیشه‌های انحرفای خود را بروز دادند. 🔸 علی اکبر حکمی‌زاده از جمله نویسندگان تاریخ معاصر ایران و از ارادتمندان به در دوره است که شهرت خود را به واسطه نگارش کتابچه «» بدست آورد او در این کتاب با حمله به روحانیت، علمای دین و آداب و سنن مکتب تشیع، التهابی در جامعه ایران به وجود آورد. 🔸 اقدام حکمی‌زاده با عکس‌العمل تند حوزه، علمای دین و مردمان متدین مواجه شد و حضرت (ره) را ناگزیر به پاسخ در قالب کتاب «کشف الاسرار» نمود. 🔸 علی اكبر حکمی‌زاده فرزند شيخ مهدی حکمی‌زاده (مدیر مدرسه رضویه در قم) و داماد آيت الله سيد ابوالحسن طالقانی (پدر مرحوم سيد محمود طالقانی) است. 🔸 علی اکبر خود یکی از طلاب مدرسه رضویه قم بود(۱) او در ابتدا پای‌بند سنن شیعه از جمله در برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت(ع) بود بطوریکه در مجالس روضه‌ای که همه ساله در روز عاشورا در برگزار می‌گردید، شرکت می‌کرد و خود در جمع عزادارن منبر مي‌رفت. 🔸 اما کم‌کم به تجدیدنظر نسبت به عقاید شیعه روی آورد و با انتشار نشریاتی به نقد عقاید تشیع پرداخت. این در حالی بود که اشتغال اصلی وی در دوران طلبگی صحافی کتاب بود و از سواد و علم کافی برای نقد عقاید شیعه برخوردار نبود. 🔸 امام خمینی(ره) با اشاره به این نکته در نقد وی در می‌فرماید: «همه اشتباه شما از همين پيدا شده كه گمان كرديد كه صحافی كه مدتی شغل شما بود با فن اجتهاد تناسب دارد!». ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عمال داخلی آمریکایی‌ها!!! 💠 #امام_خمینی (ره): اگر بنا باشد که شما به جای اینکه #اقتصاد مردم را درست کنید، به جای اینکه این کشور را بررسی کنید، ببینید کجاهاست که #مخروبه است و مردم از همه چیز ساقط هستند، به جای این اگر بنشینید سر مسند و با حرف و با فحاشی به هم، مسائل را #غفلت از آن بکنید، این همان است که قدرت‌های بزرگ می‌خواهند تا این مملکت خرابه بماند و صدای مردم درآید. این همان است. شماهم #عمال_آمریکایید، منتها ملتفت نیستید! 📚 صحیفه امام، ج 13، ص 202 #غربگرایان #اعتدالیون 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش دوم 💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش اول: سید حسین موسوی تبريزی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دوم 💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش نخست: سید حسین موسوی تبريزی 🔺 درباره تأسیس دفتر تبلیغات دو نقل از سوی مؤسسین این مرکز بیان شده است و از آنجایی که این دو نقل درباره منشا و ایده پیدایش دفتر تبلیغات متفاوتند، لذا به جهت امانت داری لازم است هر دو نقل مورد اشاره قرار گیرد. 🔺 این اختلاف از آنجایی ظاهر می‎شود که سیدحسین موسوی تبریزی منشأ ایده تأسیس دفتر را حضرت امام(ره) می‎داند اما جعفری گيلانی جرقه ايده تأسيس چنين مركزی را مشاهده فروش كتب ضاله در تهران توسط مردم می‎داند. 1️⃣ که از مهمترین موسسین دفتر به شمار می‎آید درباره تاریخچه دفتر اینگونه بیان می‎کند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‎در ؛ ستاد انقلاب شکل گرفت. 🔺 این پاساژ توسط حجت الاسلام مولایی؛ تولیت وقت حرم حضرت معصومه(علیها السلام) در اختیار انقلابیون قرار داده شد. بخش تبلیغات این ستاد انقلاب را آیت الله طاهری خرم‎آبادی به همراه آیت الله مؤمن و دو سه نفر دیگر برعهده داشتند. 🔺 مسئولیت کل این ستاد را جامعه مدرسین به که از جهت مدیریت قوی و کارآمد بود واگذار کرد. اما به دلايلی اين مركز تعطيل شد و از آنجا که فصل تابستان نزدیک بود و ضرورت حضور مبلغین در مناطق کشور احساس می‎شد، لذا (مسئول امور مالی دفتر حضرت امام) شخصی را پیش سیدحسین موسوی می‎فرستد و می‌گوید حضرت امام(ره) می‎خواهند او را ببینند. 🔺 وی درباره این دیدار می‎گوید: «وقتی خدمت امام رسیدم،‏‎ ‎‏ایشان فرمود: من از شما می‎خواهم که فوراً مرکزی را برای امر تبلیغات تأسیس کنید و به‏‎ ‎‏امور تبلیغی سر و سامان بدهید و این توان را من در شما می‎بینم و می‎دانم که به خوبی از‏‎ ‎‏عهده کار برمی‎آیید و بعد بلافاصله برخاست و از اتاق دیگر مقداری پول آورد و به من‏‎ ‎‏داد و فرمود: بروید کار را شروع کنید. 🔸 من نیز فردای آن روز با دعوت از آقایان ری‎شهری،‏‎ ‎‏شهید حقانی، عبایی، جعفری گیلانی و فهیم کرمانی و تقسیم استانها بین آنها کارم را‏‎ ‎‏شروع کردم و در عرض یک ماه برای حدود 2500 نفر از طلاب پرونده تبلیغی تشکیل‏‎ ‎‏دادیم و آماده اعزام برای تبلیغ کردیم». 🔺 بدین ترتیب سیدحسین موسوی به همراه جمعی از روحانیون که اولین هیئت مدیره دفتر تبلیغات را تشکیل می‎دادند با دستور حضرت امام(ره)، کارهای مبلغان را سروسامان دادند. این هیئت به منظور آماده سازی مبلغان، همایشی سه روزه برگزار کرد. 🔺 بعد از برگزاری همایش سه روزه و سخنرانی حضرت امام(ره) و اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان 58، امام خمینی(ره) در تاریخ 18 مردادماه همان سال که مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان و تولد امام حسن مجتبی(ع) بود، در حکمی‎آیت الله مومن را مأمور رسیدگی به امور دفتر تبلیغات می‎کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
💢 خوش‌آمدگویی به شاه 🔸 سید کاظم میرفیضی معروف به شریعتمداری، زمانی با برادرش در شهر تبریز، دکان قندفروشی داشت، وی فعالیت‌هایی در زمینه ورود به #مجلس_شورای_ملی_شاهنشاهی انجام داد که با موفقیت توام نبود. 🔸 یکی از برنامه‌های محمدرضای جوان، دیدار با علمای تبریز بود؛ اما جوّ آذربایجان به گونه‌ای بود که #علمای_متعهد_تبریز، ملاقات با شاه را اساسا حرام و فسق می‌دانستند. 🔸 اما شریعتمداری، موقعیت را مغتنم شمرده و علاوه بر ملاقات با محمدرضا پهلوی، نطق غرایی در روز چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۲۶ در مراسم خوشامدگویی به شاه ایراد می‌کند: «اعليحضرتا! طلاب علوم دینی فقط انتظار و تقاضا دارند که تناسب مقام خدمتشان مورد توجه ملوکانه واقع شوند.» 🔸 و در مقام پوزش نسبت به بی‌محلی سایر علما به شاه، می‌گوید: «بی نهایت متاسف و شرمنده هستیم و قهرا به آقایان هم دیر خبر رسیده که نتوانسته‌اند افتخار شرفیابی حاصل کنند!» در این مراسم، #شریعتمداری، ده هزار تومان از شاه دریافت نمود! 🔸 پس از فوت آیت الله بروجردی وی به مقام مرجعیت نائل آمد. در همان زمان، سران #جبهه_ملی، طی نشستی به اتفاق آرا شریعتمداری را شایسته طراز مقام مرجعیت شیعه دانستند و به تبلیغ او پرداختند. از همان زمان، رابطه میان ملی‌گرایان و شریعتمداری آغاز گردید. 🔸 به جز تبلیغ ملی‌گرایان، حمایت #رژیم_پهلوی از سید کاظم شریعتمداری نیز در تثبیت مرجعیت وی تأثیر داشت. هنگامی که در سال ۱۳۴۰ آیت الله بروجردی رحلت کرد، رژیم گمان می‌برد حوزه دیگر قدرت چندانی برای مقابله با اقدامات شاه را نخواهد داشت. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822 🆔 @asbaat_ir
📌 3️⃣ پرسش سوم: 🔹چرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان که در بسیاری از مسائل از پایگاه اظهار نظر می‌نمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار می‌کنند، نسبت به در عزاداری‌ها و برخی در هیات‌های مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمی‌دهند و موضع نمی‌گیرند؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
📌 2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش نخست 🔹 سؤال: و حوزه‌های علمیه در معرفی به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی ‌کند؟ 🔹چه و با چه انگیزه‌هایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: ✅ فرستاده شده از حسن: مرجع‌سازی افسانه نیست، همان روزی که فتوای تحریم تنباکو را دادند و قدرت شیعه آشکار شد، انگلیسی‌ها به فکر مرجع‌سازی افتادند. ✅ فرستاده شده از مقداد: سلام علیکم، وقت جنابعالی بخیر 🔺 مبحث بسیار مهمی است، باید تبیین شود که فلسفه حدود 140 مرجع صاحب رساله، در شهر مقدس قم، لزومی دارد؟ حضور و تایید صلاحیت این تعداد مراجع اساسا قرار است کدام گره معنوی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مادی را از زندگی مردم باز کند؟ حضور این تعداد عالم (کمی کمتر یا بیشتر)ظرف مدت این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چه نتایجی داشته؟ حوزه علمیه قم، و حوزه، تا چه اندازه از نفوذ در آن مجموعه مطلع هستند و برخوردشان با نفوذ جریانی در آن نهاد مقدس چگونه است؟ 🔺 و در پایان باید عرض کنم این تعدد آرا (به جهت حضور مراجع متعدد)، که همگی حضرات قرار است حول محور دین مبین اسلام و مذهب تشییع فتوا داشته باشند آیا این تعدد لازم است؟ در دوران‌های قبل مگر تعدد علما گره‌گشا و منبع خیر و برکت برای اسلام و مسلمین بوده؟ ✅ فرستاده شده از ناشناس: حوزه علمیه تشیع همیشه از نداشتن یک سیستم یکپارچه منظم رنج می‌برده و می‌برد. و اکنون که سیستم سنتی حوزه در حال مدرنیزه شدن است از طرفی می‌خواهد پایبند به سنت‌های دیرینه خود باشد و از طرفی می‌خواهد با سیل جامعه حرکت کند. این پارادوکس در وجوه مختلفی ایجاد دوگانگی کرده است. 🔺 از جمله مهمترین این مواضع بحث مرجعیت است. اگر قرار است مدرن باشند یقینا وجود یک نهاد بالادستی در امر تعیین مرجع لازم است، و اگر قرار است سنتی باشند حداقل شخص مدعی مرجعیت باید تاییدیه از دو مرجع تایید شده داشته باشند. این رویه حوزه شتر سواری دولا دولاست و راه به جایی نمی‌برد. ✅ فرستاده شده از استاد حوزه علمیه: درباره این پرسش شما که فرمودید: «اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد»، چند نکته به عرض مخاطبان محترم می‌رسانم: 🔺 اولاً: حوزه علمیه صاحب دارد و صاحب اصلی آن وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشرف) است، اقدامات این افراد هرگز به جایی نخواهد رسید. 🔺 ثانیاً: مردم مؤمن و مقلدان محترم تفاوت آنکه به دنبال مرجع شدن است با آنکه از مرجعیت گریزان و تنها به دلیل تکلیف بر این جایگاه مقدس تکیه می‌زند را به خوبی می‌شناسند. 🔺 ثالثاً: در صورت بازشدن جدیدی توسط کسانی که شأنیت این جایگاه را ندارند، خیلی زمان نخواهد گذشت از رفت و آمدهای نوع افراد به آنجا، مردم خود به ماهیت آن مرجع و آن بیت پی خواهند برد، می‌خواهم عرض کنم ناراحت نباشید. ✅ فرستاده شده از ح.الف: از انگیزه‌های جریان‌ها از مرجع‌سازی در نوشتید به نظر بنده، این یه چیز طبیعیه. مگر میشه دشمن از آنچه از اون ضربه خورده بگذرد و به مرجع‌سازی نپردازد. ✅ فرستاده شده از محقق مسائل سیاسی: سؤال شما مرا یاد نشریه «» قبل از انتخابات خبرگان رهبری انداخت. افرادی را به نام مصاحبه مجتهد معرفی کرد تا آنها را به مجلس خبرگان قالب کند، اینها مراجع آینده هستند!!! ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💢 ملی‌گرایی در قالب باستان‌گرایی در برابر اسلام‌گرایی 🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به
🔺 قالب‌های ترويج ملی‌گرايی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔸 کلیه گروه‌هایی که با پیشوند «پان» شناخته می‌شوند، در این مقوله می‌گُنجند؛ یعنی معتقد به برتری یک قوم بر اقوام دیگر هستند. 🔸 البته این تفکر در بین اقوام ایرانی، جایگاه چندانی ندارد، زیرا مردم ایران، مسلمان هستند و به برتری قومی و نژادی اعتقادی ندارند، اما در عین حال این تفکر، حیات کم‌رمق خود را تحت عناوین زیر ادامه می‌دهد. 🔹الف) پان ایرانیسم 🔸 تفکر «پان ایرانیسم» در بین فارس‌زبانان، تحت عنوان «حزب پان‌ ایرانیست»، از قدیم در ایران فعال بود و الان به خارج از کشور نقل مکان کرده و عمدتاً در فضای مجازی به تبلیغ افکار خود مبادرت می‌کند. 🔸این تفکر ابتدا در برابر سلطه مسلمانان بر ایران و در برابر ملی‌گرایی عربی شکل گرفت و منجر به قیام شعوبیه شد و در زمان بابک خرمدین در ایران به اوج رسید، اما مدتی بعد افول کرد و از رونق افتاد. 🔸 رشد مجدد این تفکر در فضای ایران، به زمان رضاشاه بر‌می‌گردد. در این زمان کسانی مانند محمدعلی فروغی و علی اکبر داور در ترویج این تفکر نقش عمده‌ای دارند. پهلوی دوم نیز تنور این تفکر را داغ‌تر کرد، اما انقلاب سبب افول این تفکر شد. 🔸 در سال‌های اخیر، گروهی به این تفکر دامن می‌زنند. نمونه این مسأله را می‌توان در تجلیل از بابک خرمدین در سال‌های اخیر مشاهده کرد که از زمان دولت اصلاحات به وجود آمد. 🔸 چند سالی است که در ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز تولد بابک خرمدین در قلعه «بذ» در اطراف کلیبر جمع شده و به رقص و پایکوبی می‌پردازند و مراکز خبری بیگانه نیز آن را ترویج می‌کنند. 🔸 ملی‌گرایی فارسی، عمدتاً علیه عرب‌ها و گاهی نیز علیه برخی قومیت‌های داخل ایران موضع دارد. نمونه آن، دعوا بر سر تعلق بابک خرمدین، به فارس یا ترک است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
📌 2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش پایانی 🔹 سؤال: و حوزه‌های علمیه در معرفی به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی ‌کند؟ 🔹چه و با چه انگیزه‌هایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: ✅ فرستاده شده از H.A: من نمی دانم شما دنبال چی هستید و کی هستید؟ 🔺 به نظر من سایت «» به سایت مرجع سازی و چهره سازی از میان تبدیل شده است. ✅ فرستاده شده از ناشناس: من به سؤال شما جواب نمی دهم. سؤال قحطیه رفتید دنبال ، دیواری کوتاه تر از مرجعیت پیدا نکردید؟! ✅ فرستاده شده از اکبر: این حق مردم است که جنس اصلی را از جنس بدلی بشناسند. این به نفع مرجعیت واقعی و اصیل است تا هرکس از راه رسید خود را مرجع ننامد و خلقی را در بَر خویش جمع کند؟ بهترین کسانی هم که می توانند به عنوان خُبره جنس اصلی را از بدلی تشخیص دهند، است. ✅ فرستاده شده از علی: قبای مرجعیت زیبنده بزرگان و علمایی است که در کنار درس و بحث و شاگردپروری، به فکر نظام و انقلاب و مسلمانان جهان هستند، نه کسانی که بعد از پایان درس و بحث، اطرافیانشان فقط به فکر جمع کردن مرید و مریدپروری هستند و از غم و درد مسلمانان جهان بی‌خبرند! ✅ فرستاده شده از استاد حوزه: روح امام شاد که همین روز را می دیدند که در فرمودند: دشمنان با نفوذ برخی و مشی مقدس مآبانه در طی بیست سال در حوزه های علمیه آنان را مهیای اهداف خود می کنند، راستی از نگارش وصیتنامه سیاسی الهی امام (ره) تا امروز چند سال گذشته است؟! ✅ فرستاده شده از طلبه جامعه المصطفی: فکر می کنم این تلاش برای بازکردن سرکنسولگری توی ، هم بوی مرجع سازی و یا پشتیبانی از برخی افراد مورد نظر خود را دارد! ✅ فرستاده شده از ناشناس: سیره علما و ضوابط در معرفی مراجع تقلید تا کنون همین گونه بوده است و تفاوتی نکرده، دیروز مردم به بزرگان رجوع می کردند که چه کسی اعلم است امروز به خاطر وجود رسانه ها بزرگانی دور هم جمع می شوند و به مردم اعلام می کنند، فکر نکنم چیزی فرق کرده باشد. اینکه گفته می شود نهادی شکل گرفته بی مورد است، این نهاد قبلا هم بوده، امروز رسانه اش تغییر کرده. ✅ فرستاده شده از A.F: این بزرگان که اول فرمودند: کسی از این نشست به دنبال مرجعیت نیست حالا چرا در حال سبقت گرفتن از همدیگر هستند. ✅ فرستاده شده از ناشناس: بعضیا از یک طرف داد سخن از استقلال حوزه می زنند و دخالت نکردن در برنامه های حوزه و مراجع اما خود همین دولتمردان از و مرتب به دیدنشان می روند، اینها کسانی هستند که تلاش می کنند، افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند. 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش ششم 🔰 #مجلس_هتاک! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش ششم 🔰 ! 🔺 شورای اسلامی نقطه عطفی در تاریخ قانون گذاری جمهوری اسلامی است. حضور مجید انصاری و جمع زیادی از یاران او در مجمع روحانیون و گروه های زاویه دار دیگر که حالا زیر چتر اصلاح طلبی گرد آمده بودند فضای این مجلس را دگرگون ساخت. 🔺این مجلس محصول سیاست های توسعه سیاسی و اصلاح طلبانه محمد خاتمی عضو شاخص به عنوان رییس جمهور است. در این مقطع توپخانه مطبوعات و همه مبانی نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفتند و انواع و اقسام سخنان هتاکانه به اسم آزادی منتشر می شد حتی راهپیمایی بر ضد خداوند هم مجاز شمرده شد. 🔺حال و هوای مجلس ششم هم از فضای سیاسی بی نصیب نبود بلکه بسیاری از مدیران مسئول و صاحبان روزنامه ها خود نماینده مجلس بودند. آنان حتی به رئیس جمهور وقت هم رحم نکردند و او را هم از دم تیغ انتقاد و اتهام گذراندند. تشنج در این مجلس امر رایجی بود طوری که رئیس جمهور وقت اذعان می دارد که هر ۹ روز یک را از سر گذراندم. 🔺حوادث مجلس ششم بالا گرفت و منجر به نوشتن نامه هتاکانه و بی ادبانه جمعی از نمایندگان به شد و در آن خواستار نوشیدن توسط رهبری شدند. جریان رد صلاحیت برخی از نامزدهای مجلس هفتم، مستمسکی شد تا عده ای از نمایندگان در مجلس تحصن کنند و به صورت دسته جمعی از نمایندگی استعفا کنند. 🔺آنان با ابزار رسانه های داخلی و خارجی، نظام اسلامی را به چالش کشیدند. اوضاع آن قدر زننده بود که بعدها مجید انصاری در اظهار نظری نسبت به عملکرد خود و دوستانش در مجلس ششم گفت: تندروی‌هایی مثل جریان در مجلس ششم صورت گرفت که از دید من زیبنده نبود. 🔺با ناکامی در انتخابات مجلس مجید انصاری به دولت می پیوندد وی در سال آخر ریاست‌جمهوری محمد خاتمی به‌عنوان معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور در هیأت دولت فعالیت های خود را ادامه می دهد. این در حالی است که از جمله انتقادات تند وی در این سال ها عدم راهیابی افراد شاخص مجمع روحانیون در منصب های نظام اسلامی است. ادامه دارد... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش پنجم 🔺 فرید مدرسی شاگرد محمد قوچانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش پنجم 🔺 فرید مدرسی شاگرد محمد قوچانی 🔸 (زاده ۳۱ شهریور ۱۳۵۵ در رشت)، روزنامه‌نگار اهل ایران وی سردبیر روزنامه اعتماد ملی، شهروند امروز، روزنامه هم‌میهن، هفته‌نامه ایراندخت، روزنامه آسمان ، هفته‌نامه آسمان، هفته‌نامه صدا و روزنامه مردم امروز بوده‌ و هم اکنون سردبیر ماهنامه مهرنامه و سیاست نامه می‌باشد. وی همچنین از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. 🔸 روزنامه‌های جامعه، نشاط و عصر آزادگان برای قوچانی آغاز دوره جدیدی از روزنامه‌نگاری بودند که در سال‌های پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ تجربه کرد و به تدریج با نوشته‌های انتقادی خود علیه اکبر و برخی از سیاست‌مداران محافظه‌کار به شهرت رسید. 🔸 او در سال ۱۳۷۹ به اتهام نشر اکاذیب و به مقدسات به مدت ۳۶ روز شد. قوچانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهدی حمایت کرد. هم چنین پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به سردبیری هفته نامه ایراندخت به مدیریت فاطمه کروبی منصوب شد. 🔸 وی در ادامه بازداشت‌های پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، روز شنبه ۳۰ خرداد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. و سرانجام جمعه ۸ آبان پس از ۱۳۱ روز بازداشت، رها شد. برخی منابع از سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی توسط وی خبر دادند. 🔸محمد قوچانی رکورددار روزنامه‌های توقیف شده در بین جریان است. وی از چهره‌های اصلاح طلبی است که سابقه بازداشت و نیز توهین به مقدسات در روزنامه‌های تحت مسئولیت او، در کارنامه وی موج می زند. 🔸 این چهره رسانه‌ای همان فردی است که اثر ویژه‌ای بر فرید مدرسی داشته است و به نوعی می‌توان فرید مدرسی را و نیروی تربیت شده قوچانی به شمار آورد. 🔸 محمد قوچانی فردی است که عملیات‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را در کارنامه خود دارد. اصلی و فرعی کردن مسئله‌ها، مسئله سازی های انحرافی، منحرف کردن ذهن جامعه از امور اساسی و برجسته سازی اندیشه مخالف و مقابل مکتب فکری امام و رهبری همه از تخصص‌های قوچانی به شمار می‌آید. 🔸 اساساً محمد قوچانی با تأسیس «مهرنامه» خط فکری روشنی را در تقابل با اندیشه بنیادین و تئوریک امام و رهبری در پیش گرفت. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798 🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولی‌ها با اخباری‌ها در حوزه / بخش پایانی 🔰 پی‌آمدهای پیروزی اصولی‌ها بر اخباری‌ها 🔹 در دوره فتحعلی شاه قاجار مجددا برای مدتی نزاع و بالا گرفت، ولی دوباره اخباری‌ها مغلوب شدند. 🔹 از آن پس، اصولی‌های برجسته‌ای ظهور یافتند، همچون شیخ جعفر کاشف الغطا، محمدحسن نجفی صاحب جواهر، حاج محمد ابراهیم کلباسی، سید محمدباقر شفتی در اصفهان، شیخ ابوالقاسم قمی صاحب قوانين الاصول در قم و سید مهدی بحرالعلوم در نجف. 🔹 فتحعلی‌شاه سعی می‌کرد تا با علما رابطه خوبی داشته باشد. در دوره محمدشاه به دلیل افزایش نفوذ صوفی‌ها در حکومت، مخصوصا از طریق میرزا آقاسی، صدر اعظم حکومت، رابطه شاه و علما تیره شد. 🔹 در دوره ناصرالدین‌شاه، به دلیل امتیازهایی که به بیگانگان داده می‌شد، تنش میان علما و دولت بالا گرفت. در این خصوص، می‌توان به اعتراض ملاعلی کنی به واگذاری امتیاز به روس‌ها، صدور فتوای تحریم تنباکو از جانب و فعالیت‌های جمال‌الدین اسد آبادی، اشاره کرد. 🔹 در این دوره، وضعیت علما در مقایسه با دوره‌های قبل تغییرات زیادی پیدا کرد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1️⃣ افزایش قدرت سیاسی علما 2️⃣ افزایش آثار مکتوب و علمی علما 3️⃣ افزایش حوزه‌های علمیه در قم، تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و عتبات 4️⃣ گسترش نظام قضاییِ عالمان دینی در کنار دستگاه قضایی عرفی دولت 🔹 در این دوره، منازل علما، مساجد و امام‌زاده‌ها جزء اماکن امن محسوب می‌شد و کسی حق تعرض به آن‌ها را نداشت. 🔹 به هر حال، تغییرات فوق موجب رشد و بالندگی حوزه و علما گردید و وضعیت مناسب‌تری برای مردم متدین فراهم ساخت. در واقع، این امور را می‌توان از پی‌آمدهای پیروزی اصولی‌ها بر اخباری‌ها دانست. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم 🔸 روشن‌فکران دینی امروز، یعنی
🎙 | آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش سوم 🔺 معتقد هستیم که در اولین قدم باید ثابت کنیم که در قلمرو دین است، بعد از آن به سراغ آیات و روایات می‌رویم. 🔺 در مراجعه به آیات و روایات به نکته غیر منتظره‌ای برخوردم که به این نکته اشاره دارد، اگر شما قلمرو دین را محدود کردید نشان می‌دهد که این‌گونه نیست که واقعاً به دین معتقدید ، و تنها دچار خطایی راهبردی شده‌اید. 🔺 این آیات و روایات به ما می‌گویند که نمی‌توان بر این افراد نام دین‌دار گذاشت؛ برای تأیید سخن خودم تنها به آیه شصت سوره نساء اشاره می‌کنم که خداوند متعال می‌فرمایند: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ». 🔺 یزعم به معنای گمان باطل و فکر بیهوده است؛ «ای پیامبر دیدی آن‌هایی که گمان می‌کنند به تو و حتی ادیان گذشته ایمان دارند» مشخص است که این آیه درباره افرادی است که خود را دین‌دار می‌دانند ولی نه ایمان به پیامبر(ص) دارند و نه ادیان گذشته، حال مشکل این‌ها چیست؟ نماز نمی‌خوانند؟ یعنی در چارچوب‌های حداقلی دین دچار اشکال هستند؟ بلافاصله می‌فرماید: «يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ»؛ چرا این‌ها دیندار واقعی نیستند؟ 🔺 از نظر فقهی شاید مسلمانند و بدنشان نجس نیست، زوجیت، ارث، دفن و همه این‌ها سر جای خودش هست و همه احکام مسلم را دارند، اما آیا این‌ها ایمان واقعی هم دارند؟ تدین واقعی دارند؟ قرآن می‌گوید، این‌ها می‌خواهند به سمت بروند و برنامه زندگی را از طاغوت بگیرند؛ آیا این‌ها مؤمن واقعی هستن؟ قرآن جواب منفی می‌دهد. 🔺 قرآن درباره کسانی که در غرب دغدغه‌های روشن‌فکری را دنبال می‌کنند و خود را معتقد به دین مسیحیت می‌دانند با بیان «يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ»؛ می‌گوید این‌ها به مسیح اعتقاد ندارند؛ ردپای این دیدگاه در آیات دیگر هم وجود دارد. در آیات دیگر می‌بینیم که هر پیامبری دو چیز را برای مردم به عنوان اصول اصلی دین بیان کرده است؛ «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»؛ این آیات خیلی با هم هماهنگ هستند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مجالس روضه سیاسی است 💠 #امام_خمینی (ره): در آن وقت، یکی از حرف‌ها که هی رایج بود، می‌گفتند: «#ملتِ_گریه»؛ برای اینکه مجالس #روضه را از دستشان بگیرند. اینکه همه مجالس روضه را آن وقت تعطیل کردند آن هم به دست کسی که خودش در مجالس روضه می‌رفت و آن بازیها را در می‌آورد، قضیه مجلس روضه بود؟ یا از مجلس روضه آنها یک چیز دیگر می‌فهمیدند و آن را می‌خواستند از بین ببرند؟ آنها فهمیده بودند که از این #مجالس_عزاداری یک کاری می‌آید که نمی‌گذارد اینها کارشان را انجام بدهند. 14 آبان 1359 #عزاداری #مجالس_روضه 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش دهم 🔰 / قسمت چهارم 🔹 د) نقض حقوق بشر در زندانها!!!👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش دهم 🔰 / قسمت چهارم 🔹 د) نقض حقوق بشر در زندانها!!! 🔺 در ابتدای اسفندماه 93 دستیار ویژه رئیس‌جمهور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، درست در برهه‌ای که دستگاه قضا در مراحل نهایی بررسی پرونده قرار داشت، سخنی گفت که رسانه‌های معاند و ضد انقلاب چندین روز بر روی آن مانور دادند. 🔺یونسی چنین اظهار کرد: «هم اکنون هم بسیاری از موارد نقض در زندان‌ها و محاکم و در خیلی جاها صورت می‌گیرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو دیده می‌شود و جمهوری اسلامی باید بتواند از دست این‌ها خلاص شود و من بهترین جا را برای گروه‌های تندرو مجلس می‌دانم. این افراد باید در مجلس حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض می‌کنند نباشند.» 🔺 در حالی دستیار رئیس جمهور وقت ایران از نقض حقوق بشر در زندان‌ها و محاکم قضایی ایران سخن گفت که رئیس قوه قضاییه و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مکررا با رد گزارش‌های احمد شهید، گزارشگر ویژه در امور ایران، نقض حقوق بشر را رد کردند و محاکمات را عادلانه و بر اساس اجرای قانون اسلامی دانستند. ♦️ این اظهارات همچون سایر اظهارات یونسی با واکنش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و مواجه شد. 1️⃣ محمدعلی اسفنانی، سخنگوی وقت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به سوء استفاده رسانه‌های معاند نظام از اظهارات یونسی در باره نقض حقوق بشر در زندانها و محاکم ایران، گفت: ادعای یونسی در مورد نقض حقوق بشر در زندانها و محاکم را قبول ندارم. و کسانی که چنین اظهاراتی می‌کنند خودشان مسئول سخنانشان هستند. 🔸 وی ضمن توجه به سوءاستفاده رسانه‌های معاند نظیر و موارد دیگر و تهیه خوراک خبری برای آنها از سوی یک مسئول ارشد دولتی، بیان کرد: طبق معمول دشمنان به دنبال بهانه هستند که از هر کاهی کوهی بسازند. 2️⃣ پورمحمدی وزیر وقت دادگستری نیز در پاسخ به این سوال که با تمامی این تفاسیر، آیا حقوق بشر براساس آنچه دستیار رئیس جمهور گفته در ایران نقض می‌شود؟ گفت: قطعا این‌گونه نیست. باید کسانی که این ادعا را کرد‌ه‌اند، پاسخ بدهند. 3️⃣ اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: اینکه یک مقام رسمی بخواهد یک حرف بدون ارائه اسناد و مدارک به مرجع ذیصلاح‌اش بزند، حتما خلاف است و در پاره‌ای موارد قابل تعقیب و پیگیری قضایی است. 🔸 اژه‌ای توضیح داد: شخص ایشان چنانچه اسناد و مدارکی در این خصوص دارد، باید ارائه دهد، ایشان کسی نیست که قوه قضائیه سیستم اطلاعاتی و انتظامی را نشناسد، اگر حرفی را که هنوز اسناد و مدارکی ارائه نشده و هیچ دستگاه ذیصلاحی رسیدگی نکرده اعلام شود، این مساله حتما قابل تعقیب و پیگیری است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🚩 عزاداری برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، #مسئله_سیاسی است 🔺 همیشه دشمن برای از بین بردن عزم و اراده جبهه حق به شبهه‌افکنی و ایجاد رخنه در باورها و اعتقادات می‌کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان و ایادی آنها که می‌دانستند نهضت امام خمینی(ره) الگوبرداری از قیام امام حسین(ع) است، شروع به شبهه‌پراکنی در این زمینه کردند. 🔺 حضرت امام(ره) در مقابل این شبهات موضع گرفتند و فرمودند: ««امروز دیگر ما انقلاب کرده‌ایم، روضه دیگر لازم نیست» از غلط‌هایی است که تو دهن‌ها انداخته‌اند؛ مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کرده‌ایم، دیگر لازم نیست که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه انقلاب کردیم که شعایر اسلام را بمیرانیم. 🔸 زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئله بسیار مهم #سیاسی_عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد [ه‌]، یک مسئله سیاسی است؛ یک مسئله‌ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد. 🔸 ما از این اجتماعات استفاده می‌کنیم. ما از آن «الله اکبر» ها، ملت ما از آن «الله اکبر» ها استفاده کرد. آن «الله اکبر» ها را باید حفظ بکنیم. این مظاهر و شعائر و اموری که در اسلام در آن سفارش شده باید فکر کنید که اینها یک مساله سطحی نبوده است که می‌خواستند جمع بشوند و گریه کنند، خیر. 🔸 ما ملت #گریه_سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشک‌ها سیل جریان می‌دهیم و خرد می‌کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3834 🆔 @asbaat_ir
🔰 تیزبینی حضرت امام(ره) مانع فریب خوردن برخی علما از سوی عَلَم شد 🔺 در مهر ماه 1341، رژیم شاه با تصور خلأ اقتدار مذهبی تصویب نامه را با شرایط جدید اعلام کرد. اسدالله عَلَم (نخست وزیر وقت) مامور اجرای آن شد. 🔺 با آگاه شدن علما از این مصوبه، مخالفت‌های صریحی از جانب آنان به ویژه حضرت (ره) اعلام شد و خواهان الغای سریع این مصوبه شدند. و با تلگراف‌هایی اعتراض خود را نسبت به لایحه مزبور ابراز داشتند . اما اسدالله عَلَم به آنها پاسخی نگفت. 🔺 با فشار علما و مردم مجبور به شکستن سکوت شد . عَلَم در تلگرافی خصوصی گفت: شرایط اسلامی بودن انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان همان نظر علمای اسلام است اما در این زمینه باید به حقوق اقلیت‌های مذهبی نیز توجه داشت. 🔺 وقتی این تلگراف به قم رسید، برخی از مراجع در درسشان از آن به تعبیر کردند؛ یعنی قسمت زیادی از موضوع حل شد. برخی حتی به بازار دستور چراغانی دادند که امام(رضوان الله تعالی علیه) سخت ناراحت شدند و گفتند: می­‌خواهند را به دست خودمان لوث کنند. 🔺 امام خمینی(ره) که خوش­‌باوری بعضی از علما را مشاهده کرد، مراجع را به نشستی برای تصمیمی واحد فراخواند. بعضی از مراجع قول نخست وزیر را برای اصلاح کافی می‌دانستند؛ ولی امام خمینی (ره) مخالفت خود را صریحا بیان کرد. 🔺 حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) در این جلسه، تحلیلی جامع از تلگراف عَلَم ارایه داد، نقشه­‌ها و توطئه­‌های فریبنده­‌ی عَلَم را تبیین کرد و علما را از پرهیز داد و سرانجام توانست مراجع را به ادامه­‌ی مبارزه تا نتیجه­‌ی نهایی قانع کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3840 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| کتاب اسرار هزارساله!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📝 |کتاب اسرار هزارساله!!! 🔸 گفته می‌شود علی اکبر حکمی‌زاده در ابتدای دوران طلبگی اهل زهد و تقوا بود و حتی برای پرهيز از زياده‌گويی و غیبت زير زبانش می‌گذاشت! اما به مرور پس از ارتباط با تجدیدنظر طلبانی همچون و شریعت سنگلجی، تحت تاثیر افکار آنان قرار گرفت و به انحراف گرایید. 🔸 تاثیرات وی از کسروی و پیروی از دیدگاه‌های او را می‌توان در ماهنامه همایون که توسط وی منتشر می‌شد به خوبی مشاهده کرد. به عنوان مثال در شماره نخست این نشریه که در مهر۱۳۱۳ه.ش منتشر شد، حکمی‌زاده ضمن تبلیغ آثار کسروی و تاکید بر این نکته که «امروز بر عموم ملل مشرق خصوصا بر هموطنان لازم است که آثار این استاد بزرگوار(کسروی ) را بخوانند»، مقاله‌ای با عنوان «بت پرستی» منتشر کرد که در آن، احترام به قبور ائمه اطهار علیهم السلام و امامزادگان مذمت گردید. 🔸 در مقاله دیگر از این نشریه با عنوان «این ره که تو می‌روی به ترکستان است» به مراسم سوگواری و عزاداری حمله شده است؛ در شماره ۷ این مجله، در مقاله «سرچشمه زندگی»، از به نام «انوشیروان دادگر» تمجید می‌کند و… . 🔸 حکمی‌زاده همچنین در کتاب اسرار هزار ساله به شرح دیدگاه‌ها و عقاید خود پرداخته است. وی کتاب اسرار هزار ساله را در ۶ گفتار با عناوین خدا، امامت، روحاني، حكومت، قانون و حدیث منتشر نمود. 🔸 مقدمه این کتاب با رویکردی مدافعانه از اقدامات رضاخان آغاز می‌شود و نویسنده در ادامه به بهانه مبارزه با خرافات و تاکید بر این نکته که در طول هزار سال خرافات و انحرافاتی به اسم دین وارد اسلام شده است، شعاير مذهبي و علمای شيعه را مورد نقد قرار می‌دهد. 🔸 حکمی‌زاده در این اثر، نقد خود را با طرح ۱۳ پرسش آغاز می‌کند و به ظاهر از علماء می‌خواهد به این پرسش‌ها پاسخ دهند اما قصد واقعی وی رسیدن به جواب نیست بلکه او به طور آشکار به تشیع می‌تازد و نقد تفکرات شیعه در موضوعاتی که بیشتر مورد توجه قرار دارد را مد نظر قرار می‌دهد. 🔸 وی در این ارتباط مساله توسل، عزاداري، استخاره، ساختن گنبد و بارگاه، اصل امامت و جایگاه احاديث در اسلام را مورد نقد قرار داده و همچنین جایگاه و قدرت مجتهد در عصر غيبت و ، القاء ناسازگاری برخی احادیث با عقل و زندگی و عدم علاقه مردم به دین، وضع قانون توسط بشر و اعتقاد به ابدی بودن قوانين اسلام و برخی امور دیگر را با نگاهی نقادانه مطرح می‌سازد که (ره) در به این مسائل پاسخ داده است. حکمی زاده پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۶۶ شمسی درگذشت. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش سوم 💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش دوم: محمد جعفری گیلانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir