🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش نخست
🔺 یکی از مسائل مهم دوره صفویه، بحث اصولیگری و اخباریگری است. در این دوران، پس از استقرار مذهب تشیع در ایران، مسائل مهمی اتفاق افتاد که پیآمدهای سیاسی خاصی داشت، از جمله میتوان به مبانی اخباریها و اصولیون و تعارض آنها را مطرح کرد. كه در ذيل به برخی از تفاوتها در حوزه فقه سياسی اشاره میشود.
1️⃣ از دیدگاه اصولیون ادله یا منابع به چهار دسته تقسیم می شوند: کتاب، سنت، اجماع و عقل اما اخباریون، که طیف گستردهای از افراد افراطی و غیرافراطی را در خود جای دادهاند، در خصوص منابع، دیدگاههای مختلفی ارائه کردهاند.
🔸 اخباریون افراطی، حدیث را تنها منبع معتبر میشناسند، زیرا در دیدگاه اینها، فقط معصومین علیهم السلام مخاطب قرآن میباشند و غیر معصوم نمیتواند از این کتاب الهی استفاده کند؛ پس کتاب نمیتواند برای ما حجت باشد. و باید به احادیث ائمه مراجعه کنیم.
🔸 آنها اجماع را هم معتبر نمیدانند، زیرا آن هم به معصوم مربوط است. به نظر این گروه، عقل نیز معتبر نیست، چرا که عقل نمیتواند در خصوص آیات و احادیث اظهار نظر کند.
🔸 در این خصوص میتوانیم طیفی را در نظر بگیریم که در یک طرف آن اصولیها و در طرف دیگرش اخباریها قرار میگیرند؛ به گونهای که هر چه به وسط این طیف نزدیکتر شویم، اعتدال بیشتر میشود؛ به عبارت دیگر، در بین اصولیها و اخباریها، افراط و تفریط به چشم میخورد.
2️⃣ تفاوت دیگر اخباریها با اصولیها، مربوط به نوع تقسیم جامعه است: اخباریها مردم را به دو بخش «محدِّث» و «مستمع» تقسیم میکنند.
🔸 صنف محدث کسانی هستند که با احادیث ائمه آشنا بوده، آنها را برای مردم میخوانند؛ در حالی که صنف مستمع، به تکالیفی که محدثین بیان کردهاند، عمل مینمایند. در مقابل، اصولیها جامعه را به دو بخش مقلَّد (مجتهد) و مقلِّد (پیرو) تقسیم می کنند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
برای مطالعه بيشتر میتوانيد به لينك زير مراجعه كنيد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
🔹 باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند
🔺 مشروطهخواهان پس از برقراری حکومت به تصفیه حساب با مخالفان مشروطه پرداختند. طرفداران استبداد یعنی شاه و درباریان وحشت زده هر کدام به جایی پناه بردند امّا مشروطه مشروعه به رهبری شیخ فضل الله چون کوه مقاوم و استوار بودند.
🔺 پیشنهادهای مختلفی به شیخ فضل الله رسید تا به جایی پناهنده شود. سعدالدوله برای او پیام فرستاد که با وزیر مختار روس و انگلیس گفتگو کردم و برای شما جای مناسبی در سفارتخانه تهیه کردهام تا از خطر محفوظ باشید. یاران شیخ فضل الله خوشحال شدند امّا شیخ بدون عکس العمل در مقابل این پیام «لا حول و لا قوه الاّ بالله» میگفت.
🔺 پیشنهاد شد که اجازه بدهید پرچم هلند را که کشور بیطرفی است بر بام خانه نصب کنیم تا در امان باشید. شیخ با تبسمی استهزا گونه فرمودند: «باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت به من که از مبلغین احکام هستم اجازه فرماید، پناهنده به خارج از شریعت شوم.»
🔺 وی در پاسخ پیشنهاد دیگری اینچنین فرمود: «آیا رواست که من پس از هفتاد سال که محاسنم را برای اسلام سفید کردهام حالا بیایم و زیر پرچم بیگانه بروم!»
🔺 سرانجام مشروطهطلبان برای انتقام از شیخ فضل الله به منزل وی حمله کردند و شیخ را به شهربانی بردند. شیخ فضل الله چند روزی در شهربانی بود و در روز سیزدهم رجب برای محاکمه او را به عمارت گلستان بردند.
#مشروطه
#شيخ_فضل_الله
#روحانيت_متعهد
#روحانيت_اصيل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3740
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهارم 🔰 #ناکارآمدی_در_مدیریت: 🔺 به اذعا
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پنجم
🔰 #یونسی_و_قتلهای_زنجیره_ای:
🔸 محمد خاتمی در فتنه قتلهای زنجیرهای پس از چند سخنرانی آتشین، گروهی سه نفره را مأمور پیگیری ماجرا کرد. #علی_ربیعی، مسئول اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، #علی_یونسی، رئیس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح و ناصر سرمدی پارسا، معاون وقت امنیت داخلی وزارت اطلاعات اعضای این کمیته سه نفره بودند که گفته میشود، #سعید_حجاریان آنها را به محمد خاتمی پیشنهاد کرده است.
🔸 علی ربیعی بعدها در تنها مصاحبهاش درباره قتلهای زنجیرهای درباره چگونگی دستگیری متهمان میگوید: ما به افراد عمده این گروه یعنی عالیخانی و اسلامی (#سعيد_امامی)، بدون تردید شک داشتیم و حدس قوی میزدیم که قتلها کار آنها است.
🔸 لذا یک برنامهای در جلسهای ریخته شد که من یقین داشتم که به گوش اسلامی میرسد. در آن جلسه گفتیم که قرار است در چند روز آینده این افراد دستگیر شوند و اتفاقاً با آقای یونسی نیز هم نظر بودیم.
🔺 حجت الاسلام والمسلمین روح الله #حسینیان درباره سرنوشت کمیته تحقیق #خاتمی میگوید: «بعد از یک سال از رسیدگی به این پرونده خود آقای خاتمی به این نتیجه رسید که آن گروه، جریان رسیدگی را منحرف کردند.
🔹 پس از کشف این موضوع که گروه بازجویی اول انحرافی عمل کرده است، یونسی #وزیر_اطلاعات وقت در جلسهای از طرف آقای خاتمی پیام آورد که این مسئله در هیأت دولت مطرح شده است اما ما جواب حسینیان را چه بدهیم و خاتمی خواهش کرده بود که من دیگر موضوع را پیگیری نکنم تا به آن رسیدگی شود.»
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پرسش نخست:
🔹 چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#مذاكره
#آمريكا
🆔 @asbaat_ir
🔖#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش نخست
🔰#جوانترین_نماينده_مجلس:
🔺مجید انصاری نحوه آشنایی خود با حضرت امام را چنین شرح می دهد: سالها قبل از انقلاب، اولین بار نام امام خمینی (ره) را از زبان حضرت آیت الله سبحانی که با دعوت ابوی در روستای خانوک منبر می رفت شنیدم و با دیدن تمثال مبارک ایشان بر روی کارت پستال شیفته ایشان شدم و اینها انگیزه ای شد برای رفتن به حوزه علمیه و قدم نهادن در راه انقلاب.
🔺اوج مبارزات مجید انصاری بين سال های 56 و 57 است که به شهرهای مختلف سفر کرده و در مبارزات مردمی ایفای نقش می کند. وی در جریان تظاهرات 19 دیماه در شهر قم مجروح شده و بعد از بهبودی مبارزات خود را ادامه می دهد.
🔺در آستانه پیروزى انقلاب در زرند کرمان و پابدانا مرکز معادن ذغالسنگ کشور به امر سازماندهى مبارزات کارگرى و دیگر اقدامات ضرورى مشغول می شود.
🔺وی در سالهای پس از انقلاب در کنار برخی دیگر از هم رزمان خود به تشکیل و سازماندهی کمیتههای انقلاب اسلامی پرداخت. مجید انصاری در سال 1359، در سنّ 26سالگى به نمایندگى از سوى مردم زرند کرمان به مجلس شوراى اسلامى راه می یابد و به عنوان جوان ترین عضو مجلس در هیئت رئیسه سنی مجلس قرار می گیرد.
🔺وی در دفتر و بیت حضرت امام و بعدها در مؤسّسه تنظیم و نشر آثار و مرقد امام خمینى(ره) مشغول فعاليت های سیاسی می شود.
🔺پیش از آغاز جنگ، محمود انصارى یکی از اخوان انصاری در مصاف با گروهک هاى ضدّ انقلاب در کردستان به شهادت می رسد. بعدها مجید انصاری در حسرت شهادت چنین می نویسد: نمی دانم چرا علی رغم حضور در جبهه از هنگام حصر آبادان، عملیّات بیت المقدّس، فاو و غیره و علی رغم عضویّت ثابت در جلسه هفتگى حزب جمهورى اسلامى ایران و دیگر صحنه هاى ایثار و شهادت، از قافله شهیدان عقب مانده و در کویر عطش زاى زندگى دنیایى، همچنان در حسرت جرعه آبى از کوثر شهادت به سر می برم.
ادامه دارد...
پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| گسترش شبكه شیعه
💠 #امام_خامنه_ای: در شهر سامرا عدهای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی (عليه السلام) توانست آنها را اداره كند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبكههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مكتب را زیادتر كنند. 84/5/20
#امام_هادی
#امامت
#تشیع
#قم
#یمن
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش نخست
🔺 برداشت دیگری از اسلام وجود دارد که به «اسلام آناتولیایی» مشهور است. اسلام آناتولیایی، چهرهای مدرن و بیآزار از اسلام ارائه میکند و منادی اسلامی است که دین را به حد شخصی تقلیل میدهد. رهبران این تفکر، آن را «اسلام رحمانی» نیز معرفی میکنند. این برداشت از اسلام نیز نوعی التقاط با لیبرالیسم است.
🔺 اسلام آناتولیایی امروز توسط محمد فتحالله گولن رهبری میشود. وی معتقد است، رهیافتی سکولار که ضدیتی با دین ندارد و اجازه آزادی مذهبی را میدهد هیچ مغایرتی با اسلام ندارد. وی عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است. او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتابهای آسمانی است.
🔺 گولن نوعی لیبرالیسم را در نگاه به ادیان رواج داد که بر مبنای آن نوعی بیقیدی نسبت به فعالیتهای ضد اسلامی سایر ادیان، به ویژه ادیان غیرالهی، ترویج میشود. گولن به شدت با حکومت جمهوری اسلامی ایران مخالف است.
🔸 بعد از انقلاب، طرح اسلام رحمانی و ترویج آن عمدتاً با انگیزه ترویج لیبرالیسم و یا به قصد مقابله با انقلاب اسلامی صورت میگیرد. این انگیزه، به خصوص در کلمات کسانی چون محسن کدیور، چهره خارجنشینِ ضد انقلاب، هویدا است.
🔸 زیرا وی طرح اسلام رحمانی را بهانه قرار داده تا حکومت جمهوری اسلامی را دیکتاتور معرفی کند و در نهایت نهادهای مدعی حقوق بشر را علیه ایران تحریک نماید.
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش علماء و روحانیون، قبل و بعد از انقلاب
✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش نخست
🔺در این سال (1341) استکبارجهانی ضد اسلام یعنی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم، تصور کردند که با رحلت مرحوم آیتالله العظمی بروجردی، محوریت مرجعیت مقتدر در ایران دچار تفرّق مرجعیت دینی شده و با رحلت مرحوم آیتالله کاشانی، مرجعیت سیاسی اسلامی، از بین رفته و با تسلط استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه پهلوی و سلطه شبکه فراماسونری و فرهنگ غربی، زمان برای براندازی اسلام و تشیع عاشورایی و مهدوی، مساعد شده و میتوانند در پوشش اصلاحات! ملوکانه و انقلاب شاه و مردم و همه پرسی ملی (رفراندم) زمینه را برای لغو متمم قانون اساسی مشروطه که دین رسمی کشور را اسلام و مذهب را شیعه اثنی عشری اعلام کرده و آن را اصل لایتغیر تا ظهور امام زمان(عج) دانسته است، مساعد کنند تا یک نظام غیر دینی(لائیک) در ایران حاکمیت یابد و برای همیشه از مزاحمت اسلام، قرآن، عاشورا و مهدویت راحت شوند.
🔺 این برنامه که مورد حمایت و تأیید دولت آمریکا بود توسط نخستوزیر، اسدالله عَلَم که خود و پدرانش نوکران انگلستان در ایران بودند با پوشش لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز گردید.
🔺 امام خمینی(ره) به سرعت توطئه را شناخت و با مراجع تقلید در نشست منزل مرحوم آیتالله حائری در قم موضوع را به بررسی نهاد و توافق روحانیت را برای مقابله جدی با این توطئه شوم براندازی اسلام کسب نمود و سپس حرکت مردمی خود را با مردم متعهد مسلمان مطرح فرمود که اسلام در خطر است و من برای حفظ اسلام، یاری میطلبم.
🔺 مردم مسلمان و متعهد نیز با رهبری امام خمینی(ره) در صحنه حضور یافتند و ظرف دو ماه نهضت روحانیت به پیروزی مقدماتی رسید. شاه و عَلَم و اربابان آنها عقبنشینی کردند و لایحه مذکور با اعلام رسمی دولت لغو شد.
🔺 این قیام اولین قیام مردمی اسلامی ایران پس از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد سال۳۲ بود که با رهبری مرجعیت و حضور روحانیت و قیام مردم متدین به پیروزی رسید و نقش روحانیت در این پیروزی نقش اوّل بود.
🔺 امام خمینی پس از این رویداد هشدار داد که این یک آزمایش بود و رژیم بهزودی برنامه اصلی توطئه را شروع میکند و از مردم خواست تا صفوف مجاهدان مردمی فشردهتر باشد.
🔺 شاه در دیماه سال ۴۱ این توطئه را شخصاً شروع کرد یعنی با تمام قوا وارد جنگ با اسلام شد و امام با بسیج مردم متدین به مقابله برخاست و ظرف ۱۶ سال نظام ستمشاهی را پایان داد و نظام جمهوری اسلامی آغاز گردید.
🔺 رهبری این انقلاب با مرجعیت و مدیریت اصلی در تودههای مردم با روحانیت بود و الا گروهها و احزابی مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق یا چریکهای کمونیست هیچکدام قادر به رهبری مردم ایران نبودند.
🔺 بنابراین روحانیت، همانطور که امام بارها فرمودهاند نقش مهم و ارزشمندی در همه نهضتهای قبل از انقلاب و درون انقلاب اسلامی داشتهاند و امام در برابر خطوط منهای روحانیت و مخالف روحانیت بارها هشدار دادند که روحانیت سد محکم در مقابل استعمار و استکبار و همه ضد ارزشهاست و شما این سد را نشکنید و قدر بدانید.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مرجعیت
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967
🆔 @asbaat_ir
💠 ضرورت کار تشکیلاتی، درس مبارزاتی امام هادی برای مقابله با دشمن
🔹 در نبرد بین امام هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود.
🔻 در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد.
🔻 این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تارومار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
🔹 حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت.
🔹 در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام – با نامهنگاری و… – برساند.
🔹 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
📚کتاب انسان 250 ساله
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3757
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| عدم حمایت از بنیصدر نشانهای از بصیرت سیاسی جامعه مدرسین
دکتر یعقوب توکلی:
🔺 پس از انقلاب، مسؤولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتی به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامی تبدیل شد.
🔺 در همین رابطه در نهادهای مختلف حضور فعال پیدا کرد، مانند شورای انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، دستگاه قضائی، شورای تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند.
🔺 در انتخابات مختلف، رأی جامعه مدرسین یک رأی بسیار تأثیرگذار بود، البته گاهی هم ممکن بود که مردم به نظر جامعه مدرسین اقبال نمیکردند. یکی از این موارد عدم اقبال که بعداً سند افتخاری شد در دفتر جامعه مدرسین به عنوان یک جریان با بصیرت، این بود که علیرغم اقبال عمومی و حتی حزبی از بنیصدر، جامعه مدرسین ابتدا از جلالالدین پارسی حمایت کرد.
🔺 اما بعد به دلیل مشکل شناسنامهای که وی داشت و از انتخابات کنار کشید، جامعه مدرسین به سمت حسن حبیبی رفت. این موضوع دقیقاً زمانی بود که بنیصدر توانسته بود آراء مختلف را به طرف خود بکشاند؛ اما در عین حال جامعه مدرسین به دلیل معلومالحال بودن بنیصدر از وی حمایت نکرد و رضایت به شهرت و اشتهار فراگیر او در فضای سیاسی کشور که منتهی به ریاست جمهوری او شد نداد.
#روحانیت_اصیل
#بصیرت
#جامعه_مدرسین
متن کامل این مصاحبه را میتوانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1185
🆔 @asbaat_ir