eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش ششم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 2️⃣ تقویت جریان منتقد و یارگیری از جریان خاکستری 🔸 برای تقویت پایگاه و اندیشه منتقد جریان انقلابی باید از درون حوزه مدد گرفت. فرید مدرسی به خوبی می‌داند کسی از بیرون حوزه نمی‌تواند به صورت مستقیم بر حوزه اثر بگذارد. 🔸 پس باید حرف‌های مورد تمایل او و اصلاح طلبان از زبان حوزویان بیرون آید لذا او با سرمایه گذاری اجتماعی چند ساله، با طیف وسیعی از حوزویان ارتباط گرفت که بخش قابل توجهی از ایشان یا منتقدهای جدی نظام به شمار می‌آیند و یا متمایل به منتقدین و یا رسماً مخالفین جریان انقلاب هستند. 🔸 شناسایی این افراد، ارتباط گیری، مصاحبه گرفتن و به سخن درآوردن ایشان و در نهایت برجسته سازی مواضع آن‌ها و چهره سازی از ایشان فرآیندی است که مدرسی در این سال‌ها در پیش گرفته است. 🔸 مدرسی به خوبی می‌داند برخی در حوزه تمایل ویژه‌ای به کناره‌گیری از سیاست دارند و از طرفی منتقد انقلاب اسلامی هستند. این افراد و اندیشه و گفتار آن‌ها باید در سطح وسیع برجسته سازی شود تا یارای مقابله با تفکر مستقر انقلاب را داشته باشد. 3️⃣ ارتباط گیری هدفمند با چهره‌های شاخص حوزوی 🔸 وی علاوه بر ارتباط گیری با چهره‌های منتقد و گاه مسئله دار با چهره‌های شاخص حوزوی که اتفاقاً ارتباطی با فضای فکری وی نیز ندارند، ارتباط گرفت. او حتی گستره ارتباط گیری خود را به محدود نکرده و در حوزه نجف نیز ارتباطاتی را پی گرفته است. 🔸 حسن ارتباط با این افراد موجب خوش گمانی به وی و جریان متبوعش شده و ادامه حضور وی در قم را تسهیل می‌کند. او به خوبی می‌داند در قم کوچکترین خطا، موجب حذف او خواهد شد لذا بسیار محتطانه عمل می‌کند تا مبادا از دایره حضور حوزوی حذف نشود. پس وی نیازمند تأیید یا حداقل خوش گمانی چهره‌های شاخص و مقبول حوزوی است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| پای درس عاشورا 💠 #امام_خامنه‌ای: یک عده کج فهم نگویند که #امام_حسین (ع) شکست خورد. یک عده کج فهم نگویند که راه امام حسین (ع) معنایش این است که همه ملت ایران کشته شوند. کدام انسان نادانی، چنین حرفی را ممکن است بزند. یک ملت از حسین بن علی (ع) باید درس بگیرد، یعنی از دشمن نترسد، به خود متکی باشد، به خدای خود توکل کند. 🗓 10 تیر 1371 #مکتب_حسینی #عاشورا #انقلاب_اسلامی 🆔 @asbaat_ir
📌 3️⃣ پاسخِ پرسش سوم اسباط/ بخش نخست 🔹 سؤال: چرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان که در بسیاری از مسائل از پایگاه اظهار نظر می‌نمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار می‌کنند، نسبت به در عزاداری‌ها و برخی در هیات‌های مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمی‌دهند و موضع نمی‌گیرند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ علی: مگر این روحانیون روشنفکر و به اصطلاح آن روزی که "ولایت امیرالمومنین (ع)" را به دوستی معنا کرد و یا برادرش رئیس حزب منحله العیاذبالله گفت: «اگر امام زمان هم بیاید می شود آن را کرد» و یا هاشم مقلدان مراجع تقلید را به حیوانی تشبیه کرد، به میدان آمدند که حالا برای هیأت مذهبی دل بسوزانند!؟ 2️⃣ ابراهیم: به این آقایان ، بگویید، اگر فرصت کردند، این پرسش شما را هم در پرسش‌های خود از علما و فضلا داشته باشند. 3️⃣ ناشناس: از دفاع اینها در نشست‌ها و همایش‌های علمی نوشتید، شما انتظار دارید اینها که خودشان در همایش‌ها و نشست‌ها شبهه‌سازی و شبهه‌افکنی می‌کنند با خرافات بجنگند؟ شما خودتان بروید یک گزارشی از این نشست‌ها مثل نشست‌های که می‌گویند اصلا غیر قانونی است و مجوز هم ندارند تهیه کنید، ببینید چند درصد موضوعات آنها بر ضد اساس اسلام انقلابی است؟ اسلام انقلابی که احیاء کننده هیأت مذهبی در جهان است. 4️⃣ صبا: خود نواندیشان و غربگرا از خرافات و بدعت‌ها استقبال می‌کنند؛ چون می‌دانند به مرور زمان، این خرافات آهسته آهسته هیأت‌های مذهبی را به انحراف می‌کشاند به خاطر همین سکوت می‌کنند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 3️⃣ پاسخِ پرسش سوم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش سوم: 5️⃣ یس: آقایانی که آوازه نواندیشی‌شان گوش فلک را پر کرده –البته شما بخوانید نوع اندیش به خاطر اینکه هر روز از یک موضوع مقوله نوع خاصی برداشت دارند و درصدد اسلامیزه کردن آن هستند- چرا به موضوع بدعت‌ها و خرافات هیأت‌ها وارد نمی‌شوند؟ به خاطر این است، از دو طرف نان می‌خورند و یک دکان نان خوری آنها بسته می‌شود، در مقابل بدعت‌ها ایستادن می‌خواهد. این امامین انقلاب و یاران آنها هستند که برای دفاع از دین هزینه می‌دهند. 6️⃣ سیدهاشم: وقتی معلم اخلاقی چون آیت الله در ضمن نقد به موهونات و خرافات به موضوع می‌پردازد آقای تمام قد به میدان می‌آید و ضمن حمله به این عالم اخلاقی او را متهم به زیر سئوال بردن ضروریات دین می‌کند، ولی همین بزرگوار وقتی رئیس جمهور ، برجامی به حرکت امام حسین (علیه السلام) نگاه می‌کند و برداشتی سخیف‌تر از صاحب کتاب می‌گیرد و آن را به حرکتی برای مذاکره می‌خواند، سکوت می‌کند! همین هفته قبل در دفتر ریاست جمهوری بدحجابی چه عرض کنم، کشف حجاب صورت گرفت باز سکوت کردند. 7️⃣ ناشناس: این سئوال شما مرا به یاد خاطره‌ای از مرحوم آیت الله حاج شیخ انداخت، نقل است در سال 1365 جمعی از معاودین عراقی در شهر میبد می‌خواستند قمه بزنند برای اجازه نزد آیت الله اعرافی رفتند و ایشان مخالفت کرد، درمیان آن معاودین شیخی بود که ضمن اشاره به مجوز فقهی قمه زنی از سوی برخی از علما گفت: «آنها که فرقشان عزیزتر از علی اکبر نیست» حاج شیخ روبه آن روحانی کردند و فرمودند: «حرف‌های عوامانه می زنی! حضرت علی اکبر(ع) که خودش بر فرقش شمشیر نزد» و سریع بلند شد آن جمع را ترک کرد. می‌خواهم بگویم، مخالفت با خرافه‌ها و حرکات موهن می‌خواهد، اینها شجاعت این را ندارند. 🆔 @asbaat_ir
#عكس_نوشته| ضرورت برپایی #مجالس_عزاداری 💠 #امام_خامنه_ای: مجالس عزاداری برای اين است كه دل‌های ما را با حسين بن علی (ع) و #اهداف آن بزرگوار نزديك و آشنا كند. 🗓 10 تير 1371 🆔 @asbaat_ir
📌 4️⃣ پرسش چهارم: 🔹 به چه دلیل و غربگرا تلاش دارد واقعیت ماجرای کربلا را تغییر دهد؟ چرا حقیقت که اوج علیه و قیام در برابر در دین پیامبر اکرم(ص) و با دشمن بود را به گفتگو، و تعامل با ظالم، معنا می‌کنند؟ 🔹 چه افراد و جریان‌هایی در از این تحریف آشکار، استقبال کردند و آن را نمودند؟ کدام با انتشار برخی مطالب، برای تثبیت این تحریف تلاش نمودند؟ چه ارتباطی بین جریان لیبرال درون نظام و جریان توجیه‌گر آن در داخل حوزه وجود دارد؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عاشورا درس تسلیم‌ناپذیری در مقابل زر و زور و #تزویر #شهید_مدرس (ره): «پدرم سیداسماعیل، اجداد طاهرین ما را، سرمشق عبرت قرار می داد و می‌گفت: #تسلیم_ناپذیری در برابر زور و ستم را از جد شهیدمان، #سیدالشهداء (علیه السلام) بیاموزیم . یزید بن معاویه، در مقابل بیعت به آن حضرت، مال و منال فراوان و زندگی آسوده وعده داد. ولی او در راه مبارزه برای #حق و حقیقت و دفاع از ایمان و عقیده خویش، آن وعده‌ها را نادیده گرفت و خون پاک خود و خانواده‌اش حتی نوجوانان و کودکان #شیرخوار خانواده را فدا کرد.» 📚 حکایت‌هایی از شهید مدرس، ص ۶۶ 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش چهارم 💠 مکان دفتر تبلیغات 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش چهارم 💠 مکان دفتر تبلیغات 🔸 مطابق گزارش سیدحسین موسوی تبریزی از تاریخچه دفتر تبلیغات، (ره) به وی دستور می‎دهد مرکزی برای امر تبلیغ تأسیس کند. حضرت امام (ره) در ضمن به شیخ نیز دستور می‎دهد، محلی برای دفتر تبلیغات در اختیار قرار دهد. 🔸 ایشان نیز خانه دولتی رئیس قم، واقع در اول خیابان را به او می‎سپرد. نوه امام آسیدحسین نیز شبانه پیش آقای یزدی می‎رود و کلید این خانه را می‎گیرد و در اختیار سیدحسین موسوی تبریزی قرار می‎دهد. 🔸 لذا سیدحسین موسوی تبریزی به همراه برخی از فضلا مانند ری‌شهری، فهيم كرمانی، مرحوم فاكر و فعالیت خود را در آن مكان آغاز و تعداد 2500 نفر مبلغ را برای اعزام به مناطق مختلف كشور ساماندهی می‎کنند. 🔸 با برملاشدن و پس از آن کودتای و روشن شدن همکاری مرحوم شریعتمداری با کودتاچیان، جامعه مدرسین در حرکتی انقلابی در تاریخ 31 فروردین 1361 با صدور بیانیه‎ای، عدم شایستگی مرحوم شریعتمداری را برای مرجعیت اعلام کرد. 🔸 با این اعلام و همچنین اذعان خود مبنی بر اینکه اموال دارالتبلیغ از بیت‎المال مسلمین بوده، سیدحسین موسوی تبریزی (دادستان كل انقلاب در آن برهه) كه از طرفی عضو هيئت مديره دفتر تبليغات محسوب می‎شد و از سوی ديگر معتقد بود فعاليت دفتر تبليغات در راستای فعاليت‎ها و اهداف دارالتبليغ است، به امام خمینی (ره) پیشنهاد می‎دهد اموال دارالتبلیغ از جمله ساختمان مرکزی آن به دفتر تبلیغات منتقل شود، حضرت امام(ره) نيز موافقت می‎کنند. 🔸 با موافقت حضرت امام(ره) سیدحسین موسوی تبریزی که در آن زمان دادستان کل انقلاب بود در حکمی به سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی قم، مجوز مصادره اموال دارالتبلیغ را صادر می‎کند و آن ساختمان به عنوان مقر دفتر تبلیغات تعیین می‎شود. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| پیام #مهم عاشورا به #کارگزاران_حکومت؛ 💠 #شهید_مطهری (ره): شعارهای اباعبدالله شعار احیای اسلام است، این است که چرا #بیت‌المال_مسلمین را یک عده به خودشان اختصاص داده‌اند؟ چرا حلال خدا را حرام، و حرام خدا را حلال می‌کنند؟ چرا مردم را در دسته کرده‌اند، مردمی که فقیر فقیر و دردمندند، و مردمی که از پرخوری نمی‌توانند از جایشان بلند شوند؟ 📚 حماسه حسینی ص 188 🆔 @asbaat_ir
🚩 امر به و نهی از مهمترين معيار برای سنجش 🔺 «امر به معروف و نهی از منکر» همان سند بالادستی است که اگر چه در جمله‌ای کوتاه و گزاره‌ای کپسولی خلاصه شده است؛ از چنان جامعیت و شمولی برخوردار است که نه تنها هندسه اصول دیگر و مرزهای ماندن در اسلام و یا خارج شدن از آن را تعریف می‌کند بلکه به آنان می‌بخشد. 🔺 به همین دلیل است که اگر یک جریان و یا حزب و دسته سیاسی نسبت به این اصل حاکم بی‌توجهی نشان دهد، نباید در خروج وی از مدار اسلام و انصاف تردید کرد. 🔺 به همین دلیل است عناصر وابسته به جریان‌ها و احزاب، نوعاً در خود به شدت از طرح و سخن گفتن از مبناها پرهیز و خود و جامعه را سرگرم جزئیاتی می‌کند که آنان را به اهداف و سیاست‌های خود نزدیک می‌کند. 🔺 حتی هنگام بحث در زمینه مبنا و ریشه‌های پدیده‌ها و رخدادهای حزبی به تعریف کردن آن در یک اصل حاکم و یا تحلیل و تفسیر آن در منظومه‌ای جامع حاضر نبوده و نیستند؛ 🔺 چرا که به خوبی می‌دانند ورود به اين محدوده، در حقیقت ورود ساحت و میدانی است که آنان را به قبول و یا رد اصل حاکم بر اصول دیگر مجبور می‌کند و هر گونه اظهار نظری نسبت به این دو فریضه، اعتقاد آنان را به مبانی اسلام و انقلاب در منظر مردم مسلمان و مومن به سرعت آشكار می‌سازد و جامعه را به واکنش در برابر آن وا می‌دارد. ✍️ استاد حسن ابراهيم‌زاده 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش اول 🔺 🔸 به عنوان یکی از شاخصه‌های برجسته و جنبه‌های پرنفوذ دوره ، اندیشه‌ای بود که جهان و همه چیز را به خاطر انسان تفسیر و معنا کرد و انسان را در مرکز تأملات خود قرار داد و از این طریق توانست بر تمام وجوه اندیشه غرب، از اندیشه‌های دینی گرفته تا تفکرات فلسفی آن، تأثیر بگذارد. 🔸 متاسفانه در دویست سال اخیر اومانیسم، گاه در لابه لای مطالب مذهبی و گاه به صورت صریح و آشکار از طرف غرب‌زدگان و مزدوران سیاست‌های ، وارد شد. 🔸 حاملان و عاملان التقاط اسلام و اومانیسم را بخشی از سیاستمداران و ساکن فرنگ و همچنین برخی تحصیل‌کردگان ایرانی در اروپا تشکیل می‌دادند. 🔸 از میان کسانیکه این نوع تفکر را داشتند، می‌توان به میرزا عسگرخان افشار ارومی، میرزا صالح شیرازی، میرزا ملکم خان، میرزا فتحعلی آخوندزاده اشاره کرد. 🔸میرزا عسگرخان افشار ارومی از رجال سرشناس ارومیه و از سرکردگان سپاه فتحعلی شاه بود که در جنگ با نیز مشارکت داشت. همچنین او نماینده فتحعلی شاه قاجار در کشور فرانسه (پاریس) در زمان حاکمیت بناپارت بود که پس از آشنایی با فرنگ و تحت تأثیر افکار و آداب غربی به تشکیلات پیوست. 🔸 در تاریخ ۲۴ نوامبر ۱۸۰۸م، با پیوستن به لژ بزرگ اسکاتلند، به تعبير خودش به نور طریقت ماسونری منور شد و از عالم تاریکی پا به عالم روشنایی گذارد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3866 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط 📝 #يادداشت|حضرت امام(ره) سید مصطفی را امید آینده اسلام می‌دانست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 📝 |حضرت امام(ره) سید مصطفی را امید آینده اسلام می‌دانست 🔺 انقلاب اسلامی ایران ثمره تلاش ها و مجاهدت های مردان مردی است که در عصر حاضر به رهبری (ره) بنیان نهاده شد و اکنون نیز با صلابت به رهبری (مد ظله العالی) به پیش می رود. 🔺 از میان اقشار مختلف، قشر روحانی نقش بی بدیل در هدایت و همراهی مردم داشته و دارند و حلقه وصل رهبری انقلاب اسلامی با توده مردم هستند. 🔺 آنان به مثابه آیه مبارکه: «(مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلاً)» عده ای بر عهد خود پایدار ماندند و در این راه به فیض شهادت هم رسیدند و نام نیک خود را به یادگار گذاشتند و عده ای هم به شوق وصال و شهادت، همچنان بر عهد خود پافشاری می‌نمایند و مدافع نظام اسلامی و هستند. 🔺 البته هستند انقلابیونی که در گذر زمان با انقلاب اسلامی زاویه پیدا کردند و به نوعی از قطار انقلاب پیاده شدند. تاریخ، آینه عبرت‌هاست و چراغ راه آینده، برآنیم تا با ذکر مقاطع حساس تاریخ انقلاب اسلامی، مواضع و عملکرد برخی از روحانیون شناخته شده را در مبارزات قبل از انقلاب و همچنین در طول 40 سال بعد از انقلاب، به نظاره بنشینیم و قضاوت را به شما فرهیخته گرامی وا می‌گذاریم. 🔺 در اين بخش به شخصيت سياسی اجتماعی حجت الاسلام والمسلمين (ره) می‌پردازيم. سرفصل مباحث مطرح شده عبارت است از: 1️⃣ آقازاده حقیقی 2️⃣ دانش‌ور نوآور 3️⃣ وحدت در علم و علم 4️⃣ فرزند خلف خمینی 5️⃣ حلقه وصل مبارزین 6️⃣ بصیرت و هوشمندی سیاسی 7️⃣ درگذشت اسرارآمیز متن كامل اين يادداشت را می‌توانيد از لينك زير مشاهده كنيد: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3872 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_کتاب| همرزمان حسین (علیه السّلام) 🔺 تمام ائمّه(ع) در طول ۲۵۰ سال #امامت، لحظه‌ای از #جهاد و #مبارزه دست نکشیدند 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📚 معرفی کتاب| همرزمان حسین (علیه السّلام) 🔺 تمام ائمّه(ع) در طول ۲۵۰ سال ، لحظه‌ای از و دست نکشیدند 🔹 طرح انسان ۲۵۰ ساله باور برخی از نظریه‌پردازان را به چالش می‌کشد که می‌پندارند بعد از واقعه‌ ، عنصر مبارزه از میان فرزندان رسول خدا (ص) رخت بربسته است، در این طرح، از امام سجّاد تا امام حسن عسکری (ع) همه همرزمان امام حسین (ع) دانسته می‌شوند و به وضوح معلوم می‌شود که امامان معصوم (ع) با چه مرارتها و سختی‌ها و با چه مجاهدتی بار را به دوش کشیده‌اند در مواقع مناسب چه ضرباتی را بر دشمن وارد کرده‌اند و در لحظات خطر، چگونه به حملات دشمن، پاسخ مناسب را داده‌اند. 🔹 کتاب همرزمان حسین (علیه السّلام)، مجموعه‎ی ده سخنرانی در باب عنصر مبارزه در سیره‌ی ائمّه‌ی معصومین (علیهم السّلام) است که در محرّم سال 1393 هجری قمری برابر با بهمن 1351 هجری شمسی _ که فضای اختناق ستم‌شاهی و فشار و سرکوب مبارزان توسّط ساواک رژیم بیدادگر به اوج خود رسیده بود _ در «هیئت انصارالحسین علیه السّلام» تهران ایراد شده است. 🔹 معظّمٌ له در این سلسله سخنرانی‌ها، درباره‌ی اهمّیّت شناخت صحیح امامان و توطئه‌ی دشمنان برای تحریف چهره‌ی مبارزاتی آنان، معنای جهاد و مقصود از مجاهدت ائمّه (علیهم السّلام) سخن گفته‌اند. 🔹 وحدت شخصیّت معصومین (علیهم السّلام) در امر جهاد و حیات سیاسی امام سجّاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم علیهم السّلام را تحلیل کرده و با طرح «انسان 250 ساله»، مراد از آن را توضیح داده‌اند. 🔹 سپس به بیان حقیقت فعّالیّت‌های سیاسی آشکار امامزادگان از قبیل زیدبن علی (علیه السّلام) پرداخته اند، و سپس وجه توجّه ائمّه (علیهم السّلام) به شعرای مجاهد و برخورد سخت با علمای درباری را بیان کرده و مقصود از تقیّه را شرح داده‌اند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3880 🆔 @asbaat_ir
📸 |‌ عاشورا ضامن بقای دين 💠 : اساس دين با عاشورا پيوند خورده و به بركت عاشورا هم باقی مانده است. اگر فداكاریِ بزرگِ حسین بن علی (ع) نمی‌بود - كه اين فداكاری، وجدان تاريخ را به كلی متوجه و بیدار كرد - در همان قرن اول یا نیمه قرن دوم هجری، بساط اسلام به كلی برچيده می‌شد. 🗓 26 خرداد 1372 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش دوازدهم 🔰 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش دوازدهم 🔰 🔺 علی یونسی که مرد حاشیه ساز لقب گرفته است، در جریان عزل عضو شورای شهر یزد (سپنتا نیکنام) توسط شورای نگهبان، اینبار نه با اظهارت جنجالی بلکه نسنجیده و احیاناً هدفدار در حمایت از این عضو شورای شهری با زدن مهر سیاسی کاری تصمیمات و نظرات شورای نگهبان، به آن نهاد خدشه وارد کرد که به بخشی از سخنان وی اشاره می شود: 🔸 «البته ما از گله‌مندیم که متأسفانه در بسیاری موارد، در انتخابات، مصالح حکومت و مردم را رعایت نمی‌کنند؛ به‌ویژه آنجایی که بحث تأیید یا رد نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و قومی است. وزارت اطلاعات و شورای امنیت در اینجا می‌توانند نظر دهند و نظرشان معیار سنجش و تصمیم باشد؛ 🔸 چون این دو نهاد، به دلیل نوع مأموریتی که دارند، مصلحت مثلا کُردستان و سیستان‌وبلوچستان یا جاهای دیگر را که مغایرتی با امنیت و منافع ملی نداشته باشد، بهتر می‌دانند. 🔸 اما چون رد صلاحیت‌ها عمدتا یا با برخی اقتضائات دیگر صورت می‌گیرد، مقامات مسئول این استان‌ها که معمولا سیاسی هم نیستند و با هیچ جناحی ارتباطی ندارند و البته نوعا هم اگر بخواهیم نسبت سیاسی به آنها بدهیم، شاید به جناح اصولگرا نزدیک‌ترند؛ اما همیشه مصلحت دیگری داشته‌اند؛ چون نگاه آنان ناظر بر امنیت و منافع ملی بوده است. متأسفانه در همین انتخابات گذشته هم این مشکل را داشتیم که شورای نگهبان مصلحت امنیتی استانی را در نظر نگرفت.» 🔺اين سخنان یونسی در حالی مطرح شد که رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف بر حفظ و حراست از شورای نگهبان تأکید داشتند و تخریب شورای نگهبان را کار دشمنان و آمریکا برشمردند، ایشان در 28 بهمن سال 1394 در دیدار مردم آذربایجان شرقی فرمودند: 🔹 «یکی از کارهایی که آنها امروز بجد دنبال می‌کنند این است که شورای نگهبان را تخریب کنند؛ ببینید برادران و خواهران عزیز! تخریب شورای نگهبان معنا دارد. 🔹 از اوّل انقلاب با چند نقطه‌ی اساسی در کشور و در نظام جمهوری اسلامی بشدّت مخالف بودند که یکی‌اش شورای نگهبان بود؛ سعی کردند، تلاش کردند و از بعضی افراد داخلی غافل و بی‌توجّه هم سوءاستفاده کردند بلکه بتوانند بساط شورای نگهبان را جمع کنند -البتّه نتوانستند و نمی‌توانند- حالا درصددند تصمیم‌های شورای نگهبان را زیر سؤال ببرند. 🔹 البتّه آن‌کسانی که با دشمن در داخل هم‌صدایی می‌کنند، بیشترشان ملتفت نیستند چه‌کار می‌کنند. من متّهم نمی‌کنم کسی را به ؛ ملتفت نیستند، توجّه ندارند امّا واقع قضیّه این است.» 🔺 سخنان یونسی مبنی بر رعایت مصلحت استانی از سوی شورای نگهبان در حالی مطرح شد که مقام معظم رهبری قبلا در پاسخ به این دست از شبهات در 20 تیر 1386 در دیدار اعضای شورای نگهبان فرمودند: 🔹 «معیار عبارت است از مقررات و قانون. سلائق نباید دخالت کند. گرایش سیاسی، گرایش گروهی، گرایش جناحی نباید دخالت کند. سفارش و توصیه نباید دخالت کند. معیار بایستی بین خود و خدا، همان معیار قانونی باشد؛ هم در مسئله‌ی نظارتها، هم در مسئله‌ی قبول یا رد قوانین مجلس. فقط باید معیار را معیار قانون قرار داد. باید رعایت شود. 🔹 گاهی ممکن است انسان به نظرش برسد که اگر اینجا بر طبق قانون عمل کنیم، نباشد. در همان‌جا رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازم‌تر است ... ضابطه مقدم است بر هر مصلحت‌اندیشی، بر هر نگاه و دید و بینش.» 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش هفتم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش هفتم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 4️⃣ جریان سازی رسانه‌ای و مسئله سازی انحرافی 🔺 فرید مدرسی سعی می‌کند شاگرد خوبی برای باشد. هر چند هنوز پختگی‌ها و وزانت قوچانی را پیدا نکرده است ولی تلاش می‌کند گام به گام رشد کند. 🔺 یکی از اقدامات وی در حوزه تلاش در مسیر «مسئله سازی‌های » است. مسئله سازی به این معنی که همه توجهات را به یک امر معین معطوف دارد. حال این امر می‌تواند فی حد نفسه اصلی یا فرعی باشد ولی وقتی همه توجهات به آن معطوف شد، عملاً مسئله اصلی شده است. 🔺 گاه اتفاقی که یک «مسئله» به شمار نمی‌آید را با کار رسانه‌ای به «مسئله» تبدیل می کنند. همه توجهات به آن معطوف شده و همه از آن سخن می‌گویند. 🔺 در حالی که یا اساسا آن مسئله هیچ اهمیتی ندارد یا وسیله‌ای برای تعقیب هدفی دیگر است یا برجسته شدن آن زمینه به فراموشی سپردن مسئله اصلی را پدید می‌آورد. 5️⃣ خط رسانه‌ای و عملکرد مدرسی 🔺 فرید مدرسی سال‌هاست کانال معروفی در تلگرام دارد. بر خلاف تصور عمومی که وی به تنهایی این کانال را اداره می‌کند، این کانال با همکاری تیمی در حدود ۲۰ نفره اداره می‌شود که عملا هیئت تحریریه کانال وی به شمار می‌آیند. 🔺 این هیئت تحریریه در یک گروه تلگرامی با هم مرتبط بوده و روند کانال را ارزیابی می‌کنند. گاه بحث و جدل‌های جدی بین آن‌ها رخ می‌دهد. 🔺 به گزارش برخی اعضای این هیئت تحریریه فرید مدرسی برخلاف ظاهر آرامش، کمی عصبانی مزاج است و زود از کوره در می‌رود. او در این کانال و بعدها در توئیتر اهداف خود را پیگیری می‌کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
📝 | رسالت حوزه علمیه در از و با ؛ 🔹اوضاع بسیار عجیبی است، در حالی که تمام با تمام در دنیا در حال صف‌آرایی است و برخی کشورها و افراد با مشاهده قدرت ایران، در حال پیوستن به جبهه حق به رهبری ایران هستند، با و موضوع غیر واقعیِ خودکشی دختری که وارد ورزشگاه شده بود، و با به خدمت گرفتن ابزار رسانه، برای آینده سیاسی خود در انتخابات مجلس در حال تلاش است. 🔹جالب اینجاست که برخی نظام اسلامی(هم در دولت و هم در مجلس) نیز به جای تحقیق و بررسی درباره صحت و سقم مساله، آن را تکرار کردند و همان سخنی را مطرح نمودند که خواسته دشمنان انقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای بود. 🔹روشن است برخی افراد و حلقه‌های طراح اینگونه مسائل چه کسانی‌اند، انتظار است به این موضوع ورود کرده و با کسانی که همه چیز را فدای منافع خود می‌کنند و با شایعه‌سازی، امنیت روانی جامعه را به هم می‌ریزند برخورد مناسبی انجام دهد. 🔹از نوع بازی و گستردگی پوشش رسانه‌ای موضوع کنونی می‌توان پیش‌بینی کرد که در این چند ماهه باقیمانده تا انتخابات مجلس، التهابات ایجاد شده از ناحیه این شبکه نفاق، هر روز بیشتر خواهد شد. 🔹 و نیز باید در این زمینه ورود قوی‌تری داشته باشند، باید نسبت به ورود زنان به ورزشگاهها قاطع‌تر، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگویند تا شبکه نفاق، نظر چند نفر خاص را به عنوان جا نزند. 🔹علاوه بر آن علمای دین باید نسبت به شبکه نفاق و جریان ضد انقلاب و کسانی که امنیت جامعه را به هم می‌ریزند، احکام قاطع اسلام را بیان نمایند تا و با این پشتوانه راحت‌تر بتوانند به این مساله ورود کنند و جلوی جَوَلان این جریان گرفته شود. 🔹موثرین و صاحب‌نظران حوزوی نباید این را از یاد ببرند که دشمنیِ دشمن با انقلاب اسلامی منحصر به یک عرصه نیست بلکه را شامل می‌شود، اکنون که جنگ نظامی‌ای در کار نیست، نباید داشت و به امور روزمره حوزوی مشغول بود بلکه باید با هر روزه مسائل کشور ببینند دشمن و عناصر داخلی او کجا را هدف گرفته‌اند، در نتیجه به آن مساله ورود کنند و با قاطعیت و از موضع از انقلاب اسلامی دفاع کنند. انقلاب از ایجاد شد، خود حوزه نیز باید پشتیبان و نگهبان اصلی آن باشد. ✍️ حجت الاسلام محسن رضایی 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به حوزه علمیه اصفهان/ بخش دوم 💠 نقش مهم ملاعبدالله شوشتری در گسترش حوزه علميه اصفهان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش دوم 💠 نقش مهم ملاعبدالله شوشتری در گسترش حوزه علميه اصفهان 🔹 با استقرار سلطنت اول و اقدامات او عالمان شیعی نفوذ بیشتری پیدا کردند و حتی می­‌توان ادعا کرد که حوزه علمیه اصفهان در این دوره تأسیس شد. 🔹 یکی از عالمان بزرگی که حتی از او به عنوان پدر حوزه علمیه اصفهان یاد می­‌شود، ملاعبدالله است. وی که در نجف، نزد احمد بن محمد اردبیلی معروف به تحصیل کرده بود، حدود سال ۱۰۰۶ قمری از کربلا به اصفهان آمد و سپس به مشهد رفت و در آنجا ساکن شد؛ اما بنا به درخواست شاه عباس اول به اصفهان بازگشت. 🔹 شاه در اصفهان برای او مدرسه‌­ای ساخت و تدریس در آن را به او سپرد. وی در آن مدرسه به تدریس فقه و اصول و حدیث و رجال پرداخت و نقش مهمی در گسترش حوزه علمیه اصفهان داشت. 🔹 به گفته محمد تقی ، تعداد محصلان علوم دینی در زمان ورود شوشتری به اصفهان پنجاه نفر و در زمان وفاتش(۱۰۲۱) نزدیک به هزار نفر بوده است. از شاگردان وی می‌­توان به ملا محمد تقی مجلسی (۱۰۷۰)، میرمصطفی تفرشی (صاحب نقد الرجال) و میرزا رفیع الدین محمد بن حیدر نائینی (صاحب شرح اصول کافی) اشاره کرد. 🔹 از دیگر اشخاص تأثیرگذار در شکل‌گیری حوزه اصفهان می‌­توان به بهاءالدین عاملی معروف به (۱۰۳۰) اشاره کرد. 🔹 وی شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از آن جمله می­‌توان به محمد تقی مجلسی، صدر الدین شیرازی (۱۰۵۰)، ملامحسن فیض کاشانی (۱۰۹۱)، سید ماجد بحرانی (۱۰۲۸)، سید حسین مجتهد کرکی (۹۴۰)، جواد بن سعد بغدادی، ملاحسنعلی شوشتری (۱۰۷۵)، ملاصالح مازندرانی (۱۰۸۶) و رفیع الدین محمد نائینی(۱۰۸۰) اشاره کرد. 🔹 از دیگر دانشمندانی که در این دوره در حوزه اصفهان به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند، می­‌توان به لطف الله بن عبدالکریم میسی( ۱۰۳۲)، زين الدين بن محمد بن حسن جبعی، نواده شهید ثانی (۱۰۶۳)، میرداماد( ۱۰۴۰)، میرفندرسکی(۱۰۵۰)، ملارجبعلی تبریزی (۱۰۸۰)، آقاحسین خوانساری (۱۰۹۹) و پسرش آقاجمال خوانساری (۱۱۲۵)، علامه محمد باقر مجلسی (۱۱۱۰) و میر محمد اسماعيل حسینی خاتون آبادی (۱۱۱۶) اشاره کرد. 🔹 در این دوره حوزه علمیه اصفهان مهمترین حوزه علمی شیعیان شد و علمای بزرگ در بلاد مختلف بر آمده از این حوزه بودند. 🔹 عالمانی هم که خود در این شهر تحصیل نکرده بودند، نظر علمای اصفهان را در موارد خاص جویا می­‌شدند؛ برای مثال محمد امین مؤسس کتاب خود را برای اظهار نظر به اصفهان فرستاد. او همچنین پیش از مهاجرت به مکه معظمه و ابداع شیوه اخباری­گری به اصفهان آمده و با مباحثه­ای داشته است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir