📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش نخست
🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!!
🔺 از زمان تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب تا به امروز، نگاهها و نقدهای بسیاری از سوی حوزویان، درباره انگیزه تاسیس، سیاستها و اهداف و برخی رفتارها و گفتارهای اساتید و دانشپژوهان آن در محافل علمی و سیاسی مطرح شده است، که متاسفانه اغلب از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه یا بیپاسخ گذاشته شده و یا پاسخهای آنان به منتقدان قانعکننده نبوده است و گاه نیز منتقدان با برخوردهایی چون عدم شناخت جهان!! و نداشتن درک درستی از مقوله تبلیغ در عرصه بینالملل!! از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه روبرو شدهاند و چالشهایی را نیز در بدنه حوزه به دنبال داشته است.
🔺 بالا گرفتن تب نقد و گفتوگو درباره فلسفه وجودی دانشگاه ادیان و مذاهب و آنچه از آن به ناهمخوانی اهداف و رسالتهای آن از سخن تا عمل در حوزه و خارج از آن به ویژه در بین طلاب و فضلای انقلابی یاد شده، در کنار رد پای این دانشگاه و برخی از مسوولان، اساتید و دانشپژوهان آن در حوادث سیاسی و اجتماعی، دانشگاه ادیان و مذاهب را عملا در فهرست یکی از پدیدهها و خرده جریانهای ذیل یک جریان کلان در کشور قرار داده است.
🔺 همین ویژگی، پایگاه اسباط را بر آن داشت تا جریانشناسیِ «دانشگاه ادیان و مذاهب» به صورتی شفاف و دلسوزانه در فهرست مطالعات و بررسیهای راهبردی خود قرار دهد و به دنبال پاسخ به پرسشهای بسیاری از منتقدان باشد به همین منظور سراغ حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان رفتیم و با او به گفت وگو نشستیم که متن آن در ذیل تقدیم می گردد.
🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که ایده تأسیس این دانشگاه از کجا به ذهن شما رسید؟ و از شما نقل شده که گفتید: به امریکا رفتید و آنجا اتفاقاتی افتاد که به فکر تاسیس دانشگاه ادیان افتادید، گفت:
🔸 «من ششصد سفر خارجی رفتم، اگر خود را پرسفرترین روحانی ایران بدانم سخن گزافی نگفتهام. سفر خارجی را سفر تفریح، گشت و گذار و خوشگذرانی نمیدانم؛ تکلیفگرایانه به سفر میروم.
🔸 به یک معنا من آدم پنجاه و هفتی هستم؛ هنوز به مبانی #امام_خمینی(ره) و #مقام_معظم_رهبری معتقدم و شعار نمیدهم؛ کار باید اصولی پیش برود؛ افراد را در مراکز فکری نیاوردهایم که روی آنها کار کنیم.
🔸 ما سفر خارجی را یک رسالت و مأموریت میدانیم. الان با سفرهای خارجی که رفتم دنیا را خوب میشناسم و دنیا هم مرا خوب میشناسد. خارج از کشور که رفتم متوجه شدم کسی تشیّع و اسلام را نمیشناسد.
🔸 حرفهایی که میزنند بُلوف است؛ هیچ کس ما را دقیق و عمیق نمیشناسد؛ چیزی از ما نمیدانند. برای مثال در #بوسنی که برادرم شهید شد، کتاب «عقاید الامامیه مظفر» را دیدم؛ برایمان ترجمه کردند؛ در مقدمهاش نوشته بود، شیعه دستساز عبدالله ابن سبأ و مذهبی دروغین است و چون این افراد در جنگ بوسنی خودنمایی کردند این کتاب را برایشان چاپ کردهایم؛ بنده مانع از چاپ این مقدمه شدم.
🔸 بعد از فروپاشی شوروی به اتیوپی که در دست #کمونیست_ها بود رفتم؛ سقوط کرده بود و مسلمانان از فشار رها شده بودند؛ دویست هزار نفر در هر وعده که الله اکبر میگفتند برای نماز جماعت به بیابان میآمدند چون مسجد بزرگی نداشتند.
🔸 شب به دیدن امام جماعت آنجا رفتیم؛ از ما پرسید مذهبتان چیست؟ گفتیم: جعفری؛ گفت: کتاب، فقه یا تفسیری دارید یا یک مذهب اسم تهی هستید؟ یکی از همراهان ما که از محترمان بود سرش درد گرفت، گفتم: «انهم یعلمون کما تعلمون» شما چقدر ایشان را میشناسید؟!
🔸 بنابراین ما تصمیم گرفتیم در قم مرکز مطالعات و تحقیقاتی تأسیس کنیم که طلبهها ادیان و مذاهب را بشناسند در حالی که حتی در ایران استادی هم نبود.»
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش 6
🔰 جلوگیری از نفوذ بیگانگان
🔺 انگلیسیها خیلی زود فرد مورد نظر خود را در میان #قزاقان یافتند و او میرپنج[سرهنگ] #رضاخان_سوادکوهی بود که اندکی بعد به درجه سرهنگ دومی ارتقا یافت.
🔺 #ژنرال_آیرون_ساید درباره رضاخان میرپنج مینویسد: «به نظرم مردی قدرتمند و نترس آمد که کشورش را از صمیم قلب دوست دارد[!]. ایران برای روزگار سختی که پیشرو داشت[؟!] نیازمند یک رهبر بود و او بیتردید مردی فوقالعاده ارزشمند به حساب می آمد.»
🔺 هنگامی که در پایان جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی از ایران خارج شدند، آیرون ساید، فرماندهی نیروهای قزاق را به رضاخان سپرد و به تدریج او را برای #کودتا آماده کردند.
🔺 مخالفت شهید مدرس با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت وی در برابر کودتاچیان و ضدیت او با دولت و حکومت رضاخان، تماما در راستای یک سیاست بود که هدف آن مبارزه با #نفوذ_بیگانگان در ایران بود.
🔺 صبح روز کودتای سیا (سوم اسفند ۱۲۹۹) آیت الله مدرس و تعدادی از شخصیت سیاسی-مذهبی متنفذ به دستور #سیدضیاءالدین_طباطبایی رئیس دولت کودتا دستگیر و زندانی شدند. شهید مدرس تا پایان عمر دولت کودتا (خرداد ۱۳۰۰) حبس بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش 6
💠 گروههای سلفی معتدل در ایران
3️⃣ #جماعت_دعوت_و_اصلاح
🔸 جماعت دعوت و اصلاح ایران یک تشکل سیاسیـ مذهبی سنی ایرانی است که خود را پیرو مبانی فکری جنبش «#اخوان_المسلمین» توصیف میکند.
🔸 مقدمات تشکیل آن، توسط گروهی از طلاب ایرانی تحصیلکرده در #حلبچه عراق، فراهم شد که در رأس آنان #ناصر_سبحانی قرار داشت. وی در اواخر دهه ۶۰ اعدام شد. این جماعت در سال ۱۳۷۵ شمسی رسماً اعلام موجودیت کرد.
🔸 دبیرکل فعلی جماعت عبدالرحمن پیرانی است. وی در هر سه کنگره جماعت که در سالهای ۱۳۸۰، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹شمسی، به اتفاق آرای اعضای کنگره، به عنوان دبیرکل جماعت انتخاب شدهاست. وی هم اکنون عضو هیأت رئیسه «اتحادیه جهانی علمای مسلمین» است.
🔸 اعضای شورای مرکزی به ترتیب تعداد آراء عباراتند از: ۱.عبدالرحمن پیرانی ۲.سعدالدین صدیقی ۳.محمدعلی آریانژاد ۴.مصطفی اربابی ۵.مقداد پیرصاحب ۶.کشفالدین محمدیان ۷.داود نارویی ۸.حسین تیباش ۹.ستار اینهپور ۱۰.محمدرسول ابوالمحمدی ۱۱.یوسف جمالی ۱۲.عبدالباقی خاکزاد
🔸 این جماعت در ابتدای تشکیل، با تشکیلات مفتیزاده متحد شد و از پروژه خود مختاری کردستان حمایت کرد. پایگاه اطلاع رسانی «اصلاح» متعلق به این جماعت است.
🔸 جماعت، تمام مناطق سنینشین ایران را به عنوان حوزه فعالیت خود میشناسد اما عملاً اکثر رهبران آن کرد هستند. محل استقرار دفتر جماعت، تهران است. جماعت ایدئولوژی خویش را تلفیقی از اسلام سنی و #ناسیونالیسم و شعار خود را «آزادی، عدالت و برادری» اعلام کرده است.
🔸 «جماعت دعوت و اصلاح» در سالهای اخیر سعی کرده خود را نسبت به نظام موافق جلوه دهد، گرچه برخی سران آن اظهار میکنند که مورد بیمهری نظام هستند و به برخی برخوردهای نظام اعتراض دارند، مانند بستن دفتر جماعت در مشهد و یا تذکر به برخی هواداران، مانند تذکر به امام جماعت «سروآباد»، «دهگلان» و امام جماعت یکی از مساجد دیواندره.
🔸 در #انتخابات ۱۳۸۸ این گروه، در پی توافق با #موسوی و انعکاس مواضع ۸ مادهای وی در مورد «قومیتها» و «اقلیت مذهبی سنی»، از موسوی حمایت کرد و تبلیغات پرهزینهای نیز برای او انجام داد. آقای پیرانی در مصاحبه با «#الشرق_الاوسط» اعلام کرد: «مواضع تشکیلات به #اصلاح_طلبان نزدیکتر است».
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
📚 جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران، ص 368
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbaat_ir🔰
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش 9
💠 شناسنامه پژوهشکده امام خمینی و انقلاب!
🔺 یکی از نهادهای زیر مجموعه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام، «پژوهشكده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی» است. هدف اين پژوهشکده كه در سال ۱۳۷۵ كار خود را آغاز كرده، پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه امام و معرفی دیدگاه های ایشان و انقلاب اسلامی و همچنین تربیت محقق در این زمینه عنوان شده است.
🔺 اما این نهاد اکنون با اهداف خود فاصله دارد و اندیشه امام آنطور که باید در جامعه و دانشگاهها نهادینه نشده است. با نگاه به سابقه اساتید و مدیران این پژوهشکده، میتوان یکی از علل دوری از اهداف این مجموعه را حاکم شدن طیف خاصی دانست که چندان به امام و راه او اعتقادی ندارند و یا تفسیر جدیدی از اندیشه امام و انقلاب ارائه می دهند تا با نظم نوین جامعه جهانی قابل جمع باشد و آرمان #استکبارستیزی امام و دفاع از #مستضعفین عالم به فراموشی سپرده شود.
🔺 از افراد موثر در پژوهشکده حضرت امام، #سیدمحمدموسوی_بجنوردی است که اکنون به عنوان #پدر_فقهی_اصلاح_طلبان از او یاد میشود.
🔺 وی سال ۶۸ بعد از بیرون آمدن از #شورای_عالی_قضایی تمرکز خود را بر روی مجامع دانشگاهی قرار داد. او چند صباحی در خارج از کشور هم به تدریس پرداخت.
🔺 موسوی بجنوردی به عنوان یکی از نزدیکان حضرت امام، نظرات شاذ و #نواندیشانه خود را در موضوعات مختلف مطرح و معمولا منتقدان به نظام جمهوری اسلامی از او استقبال میکنند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش نخست
🔰 ردّ صلاحیت شده
🔺 هادی غفاری فرزند آیت الله #حسین_غفاری در سال ۱۳۲۹ در آذرشهر تبریز به دنیا آمد. مادرش دختر آیتالله مقدس تبریزی بود. هادی غَفّاری عضو شورای مرکزی مجمع «#نیروهای_خط_امام» و رئیس مؤسسهی الهادی است. وی نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و در انتخابات مجلس چهارم، پنجم و هفتم #رد_صلاحیت شد.
🔸 هادی غفاری نقطه شروع مبارزات سیاسی خود را نه سالگی میداند و میگوید: «مبارزه سیاسی من از سن ۹ سالگی آغاز شد. پرونده فعالیت سیاسی من در #دبستان_رضوی، دبیرستان فخر رازی، دانشکده الهیات، ادبیات، فنی ، معماری و حتی پزشکی دانشگاه تهران عقبه سیاسی کاملا گرانسنگی برای من رقم میزند.»
🔺 هادی غفاری در این دوران با گروههای مختلف دانشجویی اعم از سیاسی و غیرسیاسی از جمله #نهضت_آزادی، #سازمان_مجاهدین_خلق، فدائیان اسلام و حتی گروههای #کمونیستی مراوده داشت و بعضا در مناظرههای درون گروهی شرکت میکرد.
🔺 وی طی دوره دانشجویی و طلبگی بر روی تفسیرهای قرآن کار کرد که ماحصل آن تفسیر سوره حمد بود که با عنوان «حمد میآموزد» نوشته هادی دهخوارقانی منتشر شد.
🔺 وی سال ۱۳۵۷ با #چادر_زنانه رفت و آمد میکرد. غفاری در مصاحبه با #روزنامه_اعتماد_ملی در این زمینه میگوید: «با چادر زنان به مسجد میرفتم، در بین زنان با عبا برمیخاستم و سخنرانی میکردم و باز با چادر و همراه زنان از مسجد خارج میشدم.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 16
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 5
3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد)
🔺 با آنکه اکثر فقیهان و محدثان از مخالفان صوفیه به شمار میروند و پارهای بدعتها و کجرویهای اهل تصوف واکنش تند فقیهان را در بر داشت.
🔺 اما میتوان جنبه زهد صوفیان را در برخی از فقیهان زاهد این دوره مشاهده کرد. این افراد از مخالفان جدی تصوف عملی و نظری هستند، با حکمت و فلسفه رابطهای ندارند و تنها میراثدار زهد تصوف پیشیناند.
🔺 این فقیهان پارسا کمکم در چشم مردم جانشین اقطاب صوفیه شدند و حرمتی که روزگاری مشایخ #صوفیه داشتند، نصیب آنان شد.
🔺 بزرگانی مانند #مقدس_اردبیلی، سید #بحرالعلوم و شیخ جعفر #کاشف_الغطاء از این زمرهاند. این افراد هر چند در دوران خود صوفی و عارف خوانده نمیشدند؛ اما در اوج مقامات معنوی بوده و حتی کشف و کراماتی نیز برای آنها نقل شده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 7
📝 #یادداشت| جریان حامی طیف #ملیگرا
2️⃣ #حسن_یوسفی_اشکوری
🔸 حسن یوسفی اشکوری یکی از نزدیکان فکری و مروجان اندیشه #مهندس_بازرگان و #دکتر_شریعتی است که در مجلس اول شورای اسلامی در فراکسیون ملی- مذهبیها فعالیت سیاسی داشت.
🔸 فعالیتهای سیاسی وی بیشتر با نشریات و افراد همفکر خود در طیف #نهضت_آزادی بود. آقای اشکوری به طور آشکار احکام اسلامی را زیر سوال میبرد، و بر جدایی نهاد دینی از دولت تاکید میورزد.
🔸 وی در جریان مناظرهای در همایش «#دموکراسی در بستر دین #رحمانی» که در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ برگزار شد گفت:
🔺 «من به حکومت مذهبی و فقهی از زمان #غیبت تا زمان حاضر اعتقاد ندارم، حکومت از مقوله عرفی است و نهاد دین و نهاد حکومت را از هم جدا میدانم». در مجموع آقای اشکوری نیز از جمله مروجان اندیشه #سکولار در برابر #حکومت_دینی است.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141
🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 3
🔰 نقش #علما در عصر #رضاشاه
🔺 کودتای رضاخان و #سیدضیاء در سوم اسفند ۱۲۹۹ (۱۹۲۱ م) به وقوع پیوست. در این دوره، همه جنبشها و نهضتهای اسلامی و غیر اسلامی در ایران سرکوب شدند.
🔺 در سال ۱۳۰۴، رضاخان پس از چهار سال به رضاشاه تبدیل شد، قانون اساسی تغییر کرد و سلطنت #پهلوی جایگزین سلطنت #قاجاریه شد.
🔺 پس از رحلت مراجع بزرگ عراق، مراجع دیگری وارد صحنه سیاسی این کشور شدند و با حضور #استعمار_انگلیس به مخالفت پرداختند: از جمله آنها آیت اللّه #نائینی (م ۱۳۱۶)، #سیدابوالحسن_اصفهانی (م ۱۳۲۵) و شیخ محمدمهدی خالصی (م ۱۳۰۲) میباشند.
🔺 این سه عالم به دلیل اعتراض بر پادشاه دست نشانده انگلیس، به ایران تبعید شدند. پس از ورود آنها به #قم، رضاخان از اولین کسانی بود که به دیدار آنها آمد.
🔺 در آن زمان، در تهران داستان جمهوری بر سر زبانها جاری بود. رضاشاه نیز این بحث را مطرح میکرد که باید سلسله قاجار برکنار و سپس نظام #جمهوری تأسیس شود.
🔺 الگوی وی نیز در این باره، کشور #ترکیه بود. به هر حال، رضاخان به حضور این سه عالم در قم رسید و از جایگاه فردی که داعیهدار مذهب است، به گفتگو با آنان پرداخت. نتیجه این مذاکرات به #توقف جمهوریخواهی انجامید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| فتنه 88 تطهیر نمیشود
💠 #آیت_الله_خوشوقت (ره): باید بر روی فتنهگران خط قرمز کشید. فتنه 88 تطهیر نمیشود. فتنهگران #کافر و #مرتد هستند و تطهیر نمیشوند. هر کسی سابقا و لاحقاً (قبل از این و بعد از این)، در فتنه #خاموش یا #آرام بود، باید بر روی اسم آنها نیز خط بطلان کشید.
🗓 12 دی 1391
#فتنه_88
#ارتداد
#بصیرت
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش پنجم
🔰 متون دینی توان پاسخگویی به مسائل روز را ندارند!!! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir