🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است
🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که جریان فکری در #دانشگاه_مفید تقریبا در تمام رشتهها مدعی هستند که به سمت قرآن حرکت میکنند تا قرآن را امروزی کنند و آن را به نطق وادارند؛ حرکت به سوی قرآن با چنین رویکردی را چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت:
🔻احتمالاً میگویند که از دل قرآن جواب تمام مسائل را میدهیم؛ علامه طباطبایی نتوانست اما ما این کار را انجام میدهیم؛ این نگاه از دهه چهل شروع شد که چند گرایش دارد؛ برای مثال آیتالله #محمد_صادقی_تهرانی از این گروه بود؛ اقای رستگار جویباری هم از این گروه بود.
🔻قبل از انقلاب هم افرادی مانند سید رضا برقعی، سید اسدالله خرقانی، شریعت سنگلجی و بسیاری از اینها وجود داشتند که مفتون #غرب_گرایی و تجربهگرایی غرب شده بودند؛ آنها میخواستند تفسیر دینی از قرآن ارائه دهند، همه چیز را از قرآن استخراج کنند؛ مرحوم #بازرگان در کتاب «مطهرات در اسلام» و چند کتاب دیگر خودش سعی دارد اثبات کند که همه چیز را میتوان در قرآن پیدا کرد.
🔻بعد از انقلاب افرادی مانند #مهدوی_راد، #محمد_علی_ایازی، #فاضل_میبدی و دیگرانی که ادعای تفسیر نوین دینی دارند عرضه علوم جدید بر قرآن و آوردن نیازهای علمی جدید از قرآن را شروع کردند؛ این هم محل تأمل است؛ اینها تقریباً همان راه مرحوم طالقانی در کتاب پرتویی از قرآن را رفتند؛ گرچه مرحوم طالقانی موفق نشد سه جلد از کتاب تفسیر پرتویی از قرآن خود را ادامه دهد؛ اما این تفسیر برای طلبهها و یک تفسیر جدی نیست بلکه برای محافل دانشگاهی و علمی است.
🔻 افرادی که در دانشگاه مفید یک دکترای الهیات و معارف گرفتند و بحث تفسیر شرکت کردهاند، معمولاً #تفسیر_به_رأی میکنند و نگاه شخصی خود را از آیات #قرآن ارئه میدهند که نوعی اجتهاد به رأی از قرآن است.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
💢 آیت ﷲ مرعشی پیشگام مراجع در مبارزه با کاپیتولاسیون
🔺 #امام_خمینی به محض اگاهی از مفاد قانون #کاپیتولاسیون مواضع سخت و انقلابی اتخاذ کردند و آن سخنرانی معروف و مشهور را ایراد کردند. البته مراجع برخلاف لایه انجمنهای ایالتی و ولایتی مواضع صریح و روشنی نگرفتند؛ برخی مانند آیت الله #گلپایگانی سکوت اختیار کردند و برخی دیگر مانند #شریعتمداری مسئله کاپیتولاسیون را با شک و تردید بیان کرد.(خاطرات حسن روحانی)
🔺اما آیت الله #مرعشی نجفی پیشگام مراجع در مبارزه علیه کاپیتولاسیون بود. در بخشی از اعلامیۀ چهار صفحه ای ایشان آمده است: «آخر در کجای دنیا سابقه دارد که برای رقیت و بردگی یک مشت ملت محروم همچون قانون #وحشیانهای را وضع کنند. درصورتی که فعلاً تمام دول عقب افتاده هم برای احراز استقلال و کسب آزادی خود از قید استعمار قیام نموده و از نعمت حریت برخوردارمیباشند.
🔸 من یقین دارم که عقلای ایران به وضع و حال ایران خندیده و این نوع تصویبات را رجوع به قهقرا و #ارتجاع_سیاه تفسیر خواهند کرد؛ زیرا مصونیتی که برای آنها تصویب شده، برخلاف قوانین بین الملل و دور از شرافت و انسانیت و غیرت است.»
🔺علیرغم بیتفاوتی در سطح مرجعیت، #طلاب و #روحانیون، مبارزه بیوقفهای در این زمینه کردند و شبکۀ پیام رسانى نهضت را از تمام ابزارهاى لازم و امکانات بالقوه براى تکثیر و توزیع سخنرانیها و اعلامیههاى امام و سایر مراجع علیه لایحه بهرهمند کردند.
📝 به مناسبت سوم مرداد سالروز تصویب لایحه کاپیتولاسیون
#علمای_راستین
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید به انقلاب نگاه پروژهای دارد
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:
🔺 کسانی مانند امام(ره) و نحله ایشان بر این باور هستند که #انقلاب_اسلامی، یک پروسه، و یک #فرآیند است. این فرآیند از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ شروع و به ایجاد یک #تمدن_اسلامی منتهی میشود.
🔺 در نقطه مقابل این منطق، نگاهی وجود دارد که انقلاب اسلامی را یک #پروژه میبیند. به این معنا که انقلاب اسلامی یک پروژه بود که سال ۵۷ محقق شد. در این پروژه، نظام و حاکم جائر رفت و حاکمیت دینی جایگزین آن شد و با جایگزین شدن این حاکمیت دینی، پروژه انقلاب اسلامی هم به پایان رسید.
🔺 رویکرد پروژهای به انقلاب اسلامی منجر به این تحلیل میشود که اگر ما بخواهیم در تعامل با فرهنگ بین المللی، رویکرد متفاوت خود را داشته باشیم، نمیتوانیم در جامعه جهانی زندگی کنیم. لذا ما باید بر اساس این منطق، #عرفیگرایی را توسعه بدهیم تا رویکرد حداکثری انقلاب اسلامی سال ۵۷ کم بشود.
🔺 با چنین رویکردی، مسائلی چون #قصاص و یا الزام به #حجاب معنایی نخواهد داشت. اگر ما چنین رویکردی را بپذیریم دیگر نباید به دنبال انتشار اسلام و ترویج تشیع و مردم سالاری دینی در جهان باشم. در این منطق دیگر مبارزه با #اسرائیل اولویت ندارد.
🔺 لذا این جریانها معمولاً بر اساس یک اسناد پیشادینی یا بازخوانی دین بر اساس آن مبانی، رفتار میکنند. طبیعی است که رفتار آنها هم مبتنی بر همین مبانی است. این گونه نیست که آنها از مبانی خود عدول کرده باشند. لذا نواندیشی و تجددگرایی آنها بیشتر از اینکه در رفتار و کردار باشد، در مبانی فکری آنها وجود دارد. این مبانی فکری هم عمدتا به حوزه کلام بر میگردد.
🔺 شاید بتوان گفت که این جریانها به پروژه بودن انقلاب اعتقاد دارند و اساسا به پروسه و فرآیند انقلاب، عنایتی ندارند. اختلاف فکری این جریان با جریان اصیل #انقلاب منجر به درگیریهای پس از انقلاب شد. این جریان فکری در سالهای پس از انقلاب، مسائلی چون کم کردن فشار مذهبی، عادیسازی بحث حجاب، ورود اقتصاد #سرمایهداری، ورود فرهنگهای بیگانه و عدم باور به بحث تهاجم فرهنگی را دنبال میکردند.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
#نواندیشی
#اقتصادسرمایهداری
#تهاجم_فرهنگی
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پایانی
🔰 پشیمان از گذشته!!!
🔸 سیدحسین موسوی تبریزی که در جایگاه بسیار حساس دادستانی کل انقلاب مشغول فعالیت بوده و برخوردها و بگیر و ببندهایی در راستای حفظ #نظام_اسلامی در آن برهه سرنوشت ساز داشته است، اینک بعد از گذشت 30 سال از آن مسائل، احساس پشیمانی از آن برخوردها دارد و کأنّه میخواهد آن رویکرد را بدون پشتوانه منطقی و متعصبانه قلمداد کند و حرکتهایی که در زمان حال در جهت حفظ نظام انجام میشود تقبیح و غیر عاقلانه نشان دهد.
🔸 وی در خصوص عملکرد خویش نسبت به #شریعتمداری پشیمان است و در صورت بازگشت به گذشته از این عملکردهایی که باعث حفظ نظام اسلامی شد، دست برمیدارد، او در این باره با نشریه پایتخت کهن مصاحبهای داشته است که میگوید:
🔻«اگر برگردیم و قدرت قانونی داشته باشیم خیلی چیزها را من واقعاً حتی ممکن است آن موقع راضی باشم و الان راضی نیستم انجام گیرد ... در رابطه با مسئله #کودتا حالا دلایل محکمی که نداشت هیچی حتی آن مقداری هم که آقای شریعتمداری اعتراف کرده بود و آمدند پیش من گفتند و من نگفتم این کار را نکنید. به خاطر این بود که میدانستم کاری نمیتوانند بکنند ... میشد آقای شریعتمداری را حذف نکرد».
🔸 او در ادامه این اظهارات و حتی خطدهی به مسؤلین در وقایع پیش رو میگوید: «همین ماجرای #حصر آقای #کروبی و آقای #موسوی من یقین دارم خیلی خوب میشود حل کرد خیلی هم راحت میشود حل کرد هیچ مشکلی هم برای نظام نمیآورد و بلکه آبروی نظام هم آبرو و اعتبار مضاعف میآورد و این همه سرو صدا هم نمیشود».
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | ظلم به روحانيت اصيل
🚩 امام خمينی(ره): علمای اصيل اسلام هرگز زير بار سرمايهداران و پولپرستان و خوانين نرفتهاند و همواره اين شرافت را برای خود حفظ كردهاند و اين ظلم فاحشی است كه كسی بگويد دست روحانيت اصيل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمايهداران در يك كاسه است.
🗓 67/12/3
📚 صحيفه امام، ج 21، ص 276
#روحانيت_اصيل
#علمای_راستين
#روحانيت_متعهد
#امام_خمينی
🆔 @asbaat_ir
🔻 نهضت آزادی ايران
🔸 نهضت آزادی ایران در ارديبهشت ۱۳۴۰ شمسی، تأسيس شد. اولين دبير کل آن مهندس مهدی #بازرگان بود که تا هنگام مرگش در سال ۱۳۷۳ رهبری آن را بر عهده داشت و پس از او #ابراهيم_يزدی عهدهدار اين منصب شد.
🔻مواضع فکری #نهضت_آزادی، در امور زير خلاصه میشود:
1️⃣ تبعيت از قانون اساسیِ قبل از انقلاب
2️⃣ پيروی از #مصدق
3️⃣ قائل به رفورم و اصلاح ظاهری
4️⃣ طرفدار اسلام فردی
🔻سير تحول فکری و مواضع نهضت آزادی
🔸 نهضت آزادی به خصوص در مقطع زمانی اوجگيری و پيروزی انقلاب اسلامی به بعد، موضع سياسی متغيری داشته و رفتارش در برابر انقلاب در حال تغيير بوده است. تغيير مواضع نهضت را ميتوان به طور اجمالی طی چند مرحله بيان کرد:
1️⃣ پيوستن به موج انقلاب
2️⃣ تشکيل دولت موقت
3️⃣ ناسازگاری با امام و انقلاب
4️⃣ کوشش در تضعيف روحيه رزمندگان در زمان #دفاع_مقدس
5️⃣ اعتراض نسبت به قانون #قصاص
6️⃣ فعاليت ضد #ولايت_فقيه
7️⃣ اپوزسيون فعال نظام
📚 كتاب جریانشناسی احزاب و گروههای زاویه دار در ایران، به قلم مصطفی اسکندری
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر
🔸 دوره معاصر برای هر جامعهای از زمانی شروع میشود که رویداد سرنوشتسازی برای آن جامعه در آن مقطع اتفاق افتاده و هنوز کلاف آن رویداد در حال باز شدن باشد. برای ایران، این رویداد عصر #صفویه است، زیرا دولت ایران شیعی در این عصر تأسیس شد و تاکنون همین کلاف در حال باز شدن است.
🔸 #انقلاب_اسلامی نیز محصول تداوم اندیشه سیاسی تشیع است، در اثر حاضر نه #مشروطه نقطه آغاز تاریخ معاصر به حساب آمده است و نه آغاز قاجاریه، که برخی به دلیل مقارن بودن آن با انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه آنرا نقطه شروع تاریخ معاصر دانسته اند.
🚩 بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:
1️⃣ فصل اول: مفاهیم و چارچوب نظری
2️⃣ فصل دوم: نظام سیاسی و دولت در ایران معاصر
3️⃣ فصل سوم: #علما، نیروهای مذهبی و دغدغه حفظ دین
4️⃣ فصل چهارم: زمینههای اندیشهای تحولات سیاسی ایران معاصر
5️⃣ فصل پنجم: عقبماندگی و توسعه؛ ارزیابی تکاپوها
6️⃣ فصل ششم: شکافهای ساختاری، هویت و احزاب در ایران
7️⃣ فصل هفتم: روشنفکری، #سکولاریسم و سکولاریزاسیون
8️⃣ فصل هشتم: اقتصاد سیاسی ایران معاصر
9️⃣ فصل نهم: بیگانگان و تحولات ایران معاصر
📙 كتاب «تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر» اثر حجت الاسلام والمسلمين نجف لكزایی است كه به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3548
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش نخست
🔰 #آقازاده_حقیقی:
🔺حاج آقا مصطفی برخلاف این که فرزند شخصیتی همچون #امام_خمینی (ره) بود و می توانست از این موقعیت بهره برداری کند؛ اما هیچ وقت تلاش نکرد به عنوان یک آقازاده، تعیین کنندۀ سیاست و جریانات در کنار حضرت امام باشد.
🔺بلکه کوشید که هم حضرت امام به عنوان یک شخصیت مستقل صاحب تفکر با خط مشی خاص، در میان دیگران جلوه کنند و هم این که نخواست خودش یک شخصیت تبعی و پیرو داشته باشد.
🔺حضرت امام هم هیچ گاه اجازه نمی دادند که مسائل خانوادگی و عاطفی در امور #مبارزاتی و یا مسائل حوزه و اجتماع #روحانیت، دخیل شود. ایشان از ابتدا کوشیده بودند که فرزندشان تافتۀ جدا بافته ای در حوزه نبوده، مانند دیگران مطرح شود.
🔺و البته این شیوۀ تربیت، باعث شده بود که سید مصطفی بتواند در یک جوّ غیر وابسته در #حوزه_علمیه، خود را ساخته و به خاطر لیاقت و پشتکار خود، پنج سال پس از ورود به دوره خارج، در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آید. و اجازه اجتهادش را از والد معظم دریافت نماید.
🔺آقا مصطفی با تأثیرپذیری از پدر بزرگوارش، #ساده_زیستی را، روش پایدار و الگوی زندگی خود قرار داد. او بر خلاف بسیاری از آقازاده ها پرتوقّع نبود و خود را مانند دیگر طلبه ها تلقّی می کرد و زندگی خانوادگی و معیشتی اش نیز متفاوت از آنها نبود در نجف هم، در یک منزل 45 متری زندگی می کرد.
ادامه دارد...
#روحانیت_اصیل
#علمای_راستین
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی مبارزاتی، بُعد مهم زندگی آیت الله طالقانی
🔺 آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همهی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد #روشنفكری_دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلیها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند.
🔺 همان خصلت عمومی تقریباً [همه] #روشنفكران دیروز و شاید بعضاً امروز ما در آنها هم بود كه من یك وقت از یك نمایشنامهای نقل كردم آقای روی ایوان [را] كه پائین نمیآید توی مردم نمیآید با متن قضیه كار ندارد با میدان كار ندارد، بالای ایوان مینشیند تماشا میكند حرف میزند!
🔺 خب خیلی از روشنفكرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای #طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود، احساس درد میكرد حقیقتاً؛ این را ما كه با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میكردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود كه آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه كند.
🔺 لذا تبعات #مبارزه را هم قبول كرد [و به] زندان افتاد؛ هیچ اظهاری از آقای طالقانی بالواسطه [یا] بیواسطه نقل نشد؛ [البته] من هیچوقت با ایشان همزندان نبودم، اما همزندانهای ایشان هم نقل میكنند؛ خود ما هم دیدن ایشان میرفتیم [و] از پشت میلهای صحبت میكردند؛ دائم روحیه میدادند. (۱۳۸۹/۱۲/۰۹ -بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای ستاد نکوداشت آیتالله طالقانی)
🗓 به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی
#روحانیت_اصیل
#روشنفکر_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش دوم
📝 #یادداشت| شیخ هادی نجمآبادی روحانی تأثیرگذار بر جریانات انحرافی در تاریخ معاصر ایران
🔸 شیخ هادی #نجم_آبادی را شاید بتوان از مهمترین افراد در تاریخ معاصر ایران معرفی کرد که افکار و عقایدش تحت تاثیر جریان #سلفی_وهابی قرار داشت؛ پس از وی، بسياری از چهرههای شاخص مرتبط با تفكر سلفی و جریان #روشنفکری_دینی و یا تجدیدنظرطلبان در عقاید شیعه در ايران معاصر از شاگردان و دستپروردگان نجم آبادي و يا تحت تأثير انديشههای او قرار داشتهاند.
🔸 نجم آبادی گرچه سه سال قبل از نهضت #مشروطيت از دنيا رفت اما ديدگاهها و نظراتش در ميان بسياری از پرچمداران روشنفكری مشروطه تأثيرگذار بود و از او به عنوان يكی از زمينهسازان جنبش مشروطه نام بردهاند.
🔸 تنها اثر مكتوب شیخ هادی نجم آبادی، كتاب #تحرير_العقلا است كه در آن شرح ماجرای انحطاط مسلمين و شيوههای بازگشت اعتلاء را به شيوه خود بيان نموده است. محور انديشههای او در اين كتاب بر مبناي اعتقاد به بازگشت به سلف صالح و رويكرد مسلمانان صدر اسلام شكل گرفته است.
🔸 وی در بخشی از این کتاب با تهمت به شیعیان و توهین به عزاداران و توسلکنندگان به اهل بیت(ع) آنان را کسانی توصیف میکند که #عزاداری را صرفا جهت تداوم گناه و بهرهمندی از لذت آن انجام میدهند؛ زیرا آنان شنیدهاند که گریه بر مظلومیت حسین باعث آمرزش گناهان میشود و از طرفی به دلیل میل به گناه میخواهند خود را از لذت انجام گناه محروم نسازند پس به این اعمال متوسل میشوند!
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3554
🆔 @asbaat_ir