📝 #یادداشت| سکولاری شدن حوزهها؛ آرزوی دیرینه دشمنان
🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلیترین حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن #جامعه_اسلامی، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
🔺 این حربه، با مؤلفههای خوش آب و رنگی به جامعه القاء میشد، مؤلفههایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، #قداست_دین و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج میگردید تا مسلمانان را تنها به مسجد و محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند.
🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید. در دوران حاكمیت حاكمان #اموی، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد.
🔺 بعد از امویان، حاكمان #عباسی نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانهای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد. در قرون گذشته نیز روند «جداسازی دین از سیاست» و «تضاد بین دین و علم» شتاب فزایندهای به خود گرفت.
🔺 این روند به ویژه در یك قرن اخیر به اوج خود رسید به گونهای كه جوامع اسلامی این مسئله را تقریباً امری پذیرفته شده تلقی كردند. بسیاری از متدینین و رهبران مذهبی با همان ذهنیتها و جهان بینیهایی كه به جدایی و تعارض میان دنیا و آخرت، آسمان و زمین، ماده و معنی، معاش و معاد، عقل و دین، علم و ایمان و عقیده و عمل، متمایل بودند، به طور طبیعی قائل به جدایی #دین از #سیاست نیز بودند.
🔺 دقیقاً بر همین اساس است که تلاش همه جانبه دشمنان بر جدا ساختن #حوزههای_علمیه به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه فکر دینی از سیاست و حکومت استوار گردیده است.
🔺 به تعبیر #مقام_معظم_رهبری: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به حوزههای علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
#نفوذ
#حوزههای_علمیه
#سکولاریسم
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1437
🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی سیاسی علامه مجلسی
🔹 علامه مجلسی از سال ۱۰۹۸ در زمان شاه سلیمان صفوی و در حالی که ۶۱ ساله بود به منصب #شیخ_الاسلامی رسید. بعد از مرگ این پادشاه و جانشینی سلطان حسین، مجلسی از سوی پادشاه جدید بر منصب شیخ الاسلامی ابقا شد.
🔹 شیخ الاسلام در دوران صفویان علاوه بر دریافت وجوهات شرعی به نظارت بر اجرای احکام شرعی و دستگاه قضاوت، اداره امور مدارس و مساجد و زیارتگاهها و تعیین #ائمه_جمعه و سایر مسائل مذهبی کشور میپرداخت.
🔹 مهم ترین اثرسیاسی علامه مجلسی، کتاب «آداب سلوک حاکم بارعیت» است. نگاه ایشان در این کتاب که ترجمه #عهدنامه_مالک_اشتر است، فقط به مباحث و مسائل #سیاسی است.
🔹 علامه مجلسی در معرفی این رساله و انگیزه تالیف آن می گوید: «این رساله ای است درترجمه بعضی از احادیث شریفه که در کیفیت سلوک ولات عدل با کافه عباد که ودایع رب الاربابند وارده شده. برای تنبیه ارباب غفلت و اصلاح اصحاب دولت که هم گنان منوط به صلاح ایشان است، و فساد ایشان، مورث اخلال نظام بنی نوع انسان که زبده مکنونات و اشرف مخلوقاتند.»
🔹 علامه مجلسی بعد از محقق کرکی از با نفوذترین علمای دوران صفوی بود. از فعالیتها و اقدامات مهم سیاسی وی در دوران تصدی شیخ الاسلامی که در تاریخ این دوران از آنها سخن به میان آمده است:
1️⃣ شکستن بت کفار هند در شهر اصفهان
2️⃣ بستن شمشیر سلطنت به کمر شاه و انشا خطبه مراسم تاجگذاری
3️⃣ به نگارش رساله «آداب سلوک حاکم با رعیت»
🗓 به مناسبت 30 مرداد سالروز بزرگداشت علامه مجلسی
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست
🔸 لفظ روشنفکری دینی در ابتدا از سوی کسانی به کار رفت که دارای دغدغههای #روشنفکری بودند و بیان حقایق موجود و کاستن از آلام جامعه را با نگاه خودشان در سر داشتند.
🔸 آنها چون در جامعهای دینی قرار گرفتند مجبور بودند چارچوبهای اصلی را رعایت کنند و خود را به اصل #دین معتقد نشان دهند، در حالی که این افراد دین را پایه و خاستگاه عمل خود قرار نمیدادند و قصد نداشتند که نگاه روشنفکری و #نواندیشی را از منظر دین بیان کنند.
🔸 برای مثال در مبارزات #انقلاب_اسلامی، خیلی از افراد به این نکته رسیده بودند که ما باید در مقابل نظام موجود مبارزه کنیم، اینها بیتوجه به اینکه مذهبی بودند یا نبودند، خود را روشنفکر مینامیدند.
🔸 پس این روشنفکران حتی با وجود اینکه به دین اعتقادی نداشتند، اما چون در محیط دینی فعالیت میکردند، خود را معتقد به آن نشان میدادند و سعی میکردند که در پوشش دین به کار خود ادامه دهند؛ البته برخی از این افراد چند گام جلوتر رفتند و دین را کنار گذاشتند.
🔸 برخی از #مارکسیستها در زندان به این نتیجه رسیدند که دین توانایی مبارزه ندارد؛ اینها کار اصلی و هدف خود را مبارزه تعریف کردند، پس از آن، هدف مبارزه را به اهداف خردتر با راهبردهای مشخص تبدیل میکنند که دین با بعضی از اینها مخالف است؛ ازاینرو در نهایت میبینیم یا دین را کنار میزنند و یا به دین حداقلی معتقد میشوند که امروز روشنفکری دینی ما به معنای منفی خود دچار همین نقیصه است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هفتم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت نخست
🔹 الف) کمک به موج ایران هراسی
🔸 همواره در برخی از دولت ها کسانی بودهاند که اظهار نظرهای گاه و بی گاه آنان باعث شده است که مشکلات فراوانی برای آن دولت به وجود بیاید. دولت یازدهم هم از این قاعده مستثنی بود با این تفاوت که اظهارات آقای حاشیه ساز دولت یازدهم، تبعاتی فراتر از دولت داشت.
🔸 علی یونسی یکی از افرادی است که در دولت در موارد زیادی که لب به سخن گفتن گشوده، اظهارات او حاشیه های فراوانی به وجود آورده که تا مدتها این حاشیهها وجود داشته است.
🔸 وی در دولت یازدهم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیتها بود که در این جایگاه نیز حواشیهایی داشته است. به عنوان مثال علی یونسی در همایش بزرگ هویت ایرانی در اظهار نظری عجیب گفته بود:
🔹 «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»
🔺 این اظهارات باعث شد که رسانه های غربی و عربی در راستای پروژه ایران هراسی این قسمت از سخنان او را برجسته کرده تا مسئولان عراقی نسبت به این گفته ها واکنش نشان دهند.
🔺 وزیر امور خارجه عراق در واکنش به سخنان یونسی، گفت: «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.»
🔺 همچنین وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیهای از آن ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیتها، اعلام میکند».
🔺 وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملیاش خدشهدار شود.»
🔺 این اظهارات نسنجیده به نوعی بر زحمات مستشاران نظامی ایران در عراق سایه افکند به طوری که عبدالباری عطوان، نویسنده معروف منطقه تصریح کرد:
🔹 «در حالیکه بیشتر ملتهای عربی، ایران را قهرمانی در برابر اشغالگریهای اسرائیل و توطئههای تجزیهطلبانه آمریکا قلمداد میکنند ولی اظهارات یونسی در زمانیکه مستشاران نظامی ایران در عراق حضور نظامی دارند، تصور خوب این ملتها از ایران قهرمان را تخریب کرد.»
🔺 همین امر سبب شد ۱۰۹ نفر از نمایندگان مجلس با امضای "تذکر کتبی" از حسن روحانی درخواست عزل وی را داشتند، همچنین برای ادای توضیحاتی از سوی دادستان ویژه روحانیت به دادگاه ویژه احضار شد.
پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| انتقاد #شهید_بهشتی از نهضت آزادی در بدو پیدایش
...وقتی در اساسنامه [نهضت آزادی] از #اسلام به عنوان يک مکتب و از نهضت آزادی به عنوان يک #حزب_اسلامی تمامعيار ياد نشده بود، به دوستان بنيانگذار نهضت آزادی انتقاد کردم و گفتم که اين حزب مکتبی نيست. اسمش را هم گذاشتهايد نهضت آزادی. آزادی که همه اسلام نيست.
🔹دوستان گفتند: براي اينکه ما میخواستيم آنان که آلرژی دارند روی عنوان اسلام، از اين تشکيلات فرار نکنند. ولی حقيقتش اين است که مرامنامه نشان ميداد که يک عده مسلمان آمدهاند يک حزب درست کردهاند. اما در اين تشکيلات سياسی، #اسلام را به عنوان يک #مکتب تمامعيار مطرح نکردهاند.
🔹به همين دليل كه از نظر مكتبی و مرامی ملتزم به اسلام نبودند، از اينكه عضو آن بشوم خودداری كردم.
📚او به تنهايي يک امت بود، ص 467
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش سوم
🔰#اتحاد_نامبارک!
🔺انتخابات ریاست جمهوری سال 84 پایانی است بر امتداد خط مشی مجمع روحانیون مبارز که مجید انصاری از اعضای اصلی آن است. اعضای مجمع بین حمایت از دبیرکل وقت خود و یا حمایت از رفیق سابق خود که حالا سال ها منتقد جدی سیاست های تعدیل اقتصادی او بودند متحیر می مانند.
🔺بالاخره اختلافات درون گروهی در این مقطع به اوج خود می رسد و عملا مجمع روحانیون مبارز به دو گروه تقسیم می شود. حامیان کروبی حزب اعتماد ملی را تشکیل می دهند و گروه باقی مانده، محمد خاتمی که چندی است ریاست جمهوری اش به پایان رسیده را به عنوان دبیرکل جدید خود قرار می دهند.
🔺مجید انصاری با ماندن در کنار دبیرکل جدید از نزدیکی نامزد های ناکام در انتخابات یعنی هاشمی رفسنجانی و کروبی با محمد خاتمی ابراز رضایت می کند و آن را امر مبارکی برمی شمارد.
🔺وی می گوید: «به اعتقاد من هر سه نفر در مباني فكري و اصولي مشترك هستند، دليلش نيز اين است كه هر سه به گرد محور امام جمع شده بودند. تجربه انتخابات رياست جمهوري نهم نشان داد كه جريان خط امام بايد به هم نزديك تر باشد. اگر جريان اصيل خط امام بخواهد قاعده تقسيم بر دو شدن را همين طور ادامه دهد مستهلك خواهد شد. از اين جهت نزديك شدن هاشمي، خاتمي و كروبي به يكديگر پديده مباركي است كه مي تواند براي كشور منشأ خير باشد».
🔺البته روند تاریخ نشان داد که این اتحاد نه تنها مبارک نبود بلکه سرمنشاء بسیاری از حوادث سیاسی تلخ بود و فتنه های بعدی در انقلاب اسلامی را رقم زد.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پاسخِ پرسش نخست اسباط:
🔹 سوال: چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم:
✅ پاسخ سوال اول: جریانی که در ابتدا هم سو با امام و ضد لیبرالیسم بود عمدتا در جریان چپ تعریف می شود. جریان چپ با پیروزی در سال 1918 با شعار های ضد امپریالیستی قدرت میگیرد. در ایران هم با جریاناتی مثل مجاهدین خلق،حزب توده و دانشجویان خط امام ظهور و بروز پیدا می کند. اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جریان چپ و اینتلکتچوال شکست سختی می خورد و کنار گذاشته می شود. در پی شکست این جریان جریان لیبرال و اینلایتنمنت اقدام به جذب باقی ماندههای این جریان میکند و کسانی که دریک زمان شعار های ضد امپریالیستی میدادند، خودشان حامی هژمونی سلطه و ضد جریان مذهبی موجود در ایران شدند.
این خلاصهای از روند تحول و علت تحول جریان چپ در ایران است.
✅ حجت الاسلام سید مهدی هاشمی:
سلام علیکم
علت برگشتن برخی از افراد، مخصوصا روحانیون انقلابی، از مواضع انقلابی خود، ریشه های مختلفی دارد :
1. برخی به مجرد یک پیش آمد و کم ظرفیتی خودشان از عقاید انقلابی برمیگردند، مثلا به آنها توهینی می شود یا احترامی نمی بینند.
2. خانواده و فرزندان بسیار اثر گذارند. در طول تاریخ بسیاری از شخصیت ها بواسطه انحراف فرزندان منحرف شده اند یا اسیر خواسته های آنها شده اند.
3. گاهی واقعا به آنها ظلمی می شود که نمی توانند بین خطای یک فرد در نظام اسلامی با اصل نظام تفاوت قائل شوند لذا احساس می کنند نظام از آرمان های خود منحرف شده و هیچ راهی جز تغيير نظام نیست.
4. برخی افراد از اول مبانی فکری اسلامی و اصولی نداشته اند و با توجه به جو اول انقلاب آنها هم نظر انقلابی داده اند، با فاصله گرفتن از آن فضا و قرارگرفتن در جو ضد انقلابی تغییر موضع داده اند.
5. برخی هم به دلیل ضعف بینش، با تغییر شرایط و برای حفظ وضع موجود مصلحت سنجی می کنند که اگر میخواهیم اسمی از جمهوری اسلامی بماند باید با نظام سلطه کنار آمد.
6. بعضی از افراد که دنیا دیده می شوند و پيشرفت ظاهری غرب را می بینند، دچار ضعف می شوند و راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی را کوتاه آمدن از اصول انقلابی و پذیرش سلطه آمریکا و غرب میدانند.
7. شاید همه این موارد خلاصه شود در عدم داشتن منظومه فکری اسلامی همه جانبه، پویا و مبتنی بر آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی.
اگر عقیده شخص درست شکل بگیرد به این راحتی منفعل عمل نمی کند و ثابت قدم می ماند. و همواره پشت سر ولی فقیه حرکت می کند نه جلوتر و نه عقب تر از ایشان.
والسلام.
🔹ما را در #پرسمان_اسباط، همراهی کنید.
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پرسش دوم:
🔹 #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#مرجع_تقلید
#سیره_علما
#ضوابط_حوزه
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشههای #تجدیدنظر_طلبانه شریعت سنگلجی
🔻 یکی دیگر از تجدیدنظرطلبان عقاید شیعه در ایران عصر پهلوی، شریعت سنگلجی است که در این دوره آزادانه به ترویج عقاید سلفیگری و وهابیت میپردازد.
🔻 حاج شیخ رضاقلی سنگلجی، معروف به شریعت سنگلجی، در سال ۱۲۶۹ (یا ۱۲۷۱ ش- ۱۳۱۰ قمري) در تهران به دنیا آمد. وی زمانی از طرف میرزا حسین خان موتمن الملک به حج رفت و همان سال با مطالعه آثار وهابیها به عقاید وهابیت گرایش پیدا کرد.
🔻 او به سبک #وهابیون حملات تند فراوانی را به بعضی از شعایر مذهبی شیعه مانند توسل، شفاعت و … آغاز کرد و مورد حمایت ضمنی دیکتاتوری #رضاخان نیز قرار گرفت به طوری که حضرت #امام_خمینی (ره) ضمن اشاره به این واقعیت در کشف اسرار مینویسد:
🔸 «چرا و به چه دلیل وقتی در رد کتاب شریعت (که به نام «اسلام و رجعت» در انکار رجعت نوشته شده بود) کتابی به نام «ایمان و رجعت» نوشته شده اجازه انتشار نمیدهند…»
🔻 سنگلجی به خیال خود میخواست آنها را با تفکرات جدید #مدرنیستی سازگار نماید و از این رو بسیاری از اعتقادات اسلامی را بر اساس مدرنیسم غربی و علوم جدید تفسیر و یا رد میکرد.
🔻 میتوان از عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، عبدالرحمن بدیع الزمانی کردستانی، مهندس مهدی #بازرگان، حاج میرزا یوسف شعار تبریزی، علی اکبر حکمی زاده، دکتر عباس زریاب خویی، دکتر سید صادق تقوی، مرتضی مدرسی چهاردهی، مهندس عزت الله #سحابی، حیدرعلی قلمداران به عنوان مهمترین افرادی نام برد که تحت تاثیر عقاید وی قرار داشتند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3693
🆔 @asbaat_ir