eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
707 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ، حزب احیای معروف‌ها 🔺 ازمیان احزاب اسلام‌گرا که پس از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کردند، «حزب برادران» در شیراز و منطقه بود که موسس آن، سید نورالدین شیرازی از علمای به نام این خطه بود. گرچه فعالیت این حزب از سال ۱۳۱۶ ه.ش آغاز شده؛ مرحله اصلی فعالیت آن از سال ۱۳۲۰ه.ش است. درباره نام این تشکیلات، روایات متفاوت است که از آن با عناوین «حزب اتحاد» و «حزب برادران» نیز یاد شده است. با نگاهی به مرام‌نامه این حزب به خوبی می‌توان انگیزه موسس و اعضای این حزب را در اجرای احکام اسلامی و تعظیم و استقلال ملی و احیای مشاهده کرد. در پشت کارت عضویت یکی از اعضای حزب برادران این جمله قید شده است، مرامنامه حزب برادران که خلاصه می‌شود در: 1️⃣ حفظ استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری 2️⃣ حفظ وحدت ملی ایران و توسعه مذهب جعفری «اثنی‌عشری» در آن 3️⃣ اجرای قانون اساسی به ویژه اعتبار نظارت علمای طراز اول و مجلس سنا و ایالتی و ولایتی 4️⃣ تحول فکری در شئون ملی و مبارزه با خرافات 5️⃣ لغو امتیازاتی که بر اثر خرافات و تعصبات جاهلانه در ادوار گذشته ایجاد شده و پابرجا کردن امتیازاتی که موافق با عقل و طبع باشد 6️⃣ استوار کردن مبانی روحانیت به نحوی که رتبه و راتبه در آن محفوظ باشد 7️⃣ تعلیم عمومی نظام و تقویت نیروهای دفاع و مبارزه با هرج و مرج 8️⃣ به کار انداختن منابع ثروت و افزودن منافع عمومی و تامین بودجه کشور به نسبت درآمد 9️⃣ مرکزیت ایران با رعایت آن که قطعات عملکرد از همه شئون اجتماعی بدون امتیاز برخوردار باشند 🔟 مبارزه با در جمع شئون اجتماعی 1️⃣1️⃣ ایجاد و تحکیم روابطه حسنه بین دول و ملل اسلامی 2️⃣1️⃣ ایجاد بهداشت عمومی از حیث تغذیه و دوا و سلامتی و مسکن و تکثیر نسل با تسهیل امر ازدواج 3️⃣1️⃣ تعلیم فرهنگ به وسیله اجرای تعلیمات اجباری و عمومی از حیث آموزش و پرورش ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| پیر مقاوم #دزفول 💠 مرحوم #آیت_الله_سیدمجدالدین_قاضی (ره): من دوست دارم پشت سر #بسیجی‌ها راه بروم تا خاکی که از راه رفتن آنها بلند می‌شود، به سر و رویم بنشیند. بلکه خدا به خاطر خاک پای این #بسیجی‌ها مرا از آتش جهنم نجات دهد و به #بهشت ببرد. 📚 عوامل فرهنگی و معنوی #دفاع‌مقدس #روحانیت_مبارز #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم: 8️⃣ روحانیت پوزه ابرقدرت‌ها را به خاک مالید، دنیای رسانه‌ای امروز ناگزیر است که بسیاری را چون سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی، شیخ عیسی قاسم و غیره را که در مقابل ظلم و ستم ایستاده نشان دهند، ظالمان امروز نمی‌توانند تصویر امام خمینی با لباس روحانیت را بر روی اسکناس‌ها در دنیا تماشا کنند و یا خبرگزاری‌ها رهبری انقلاب را با لباس روحانیت نشان دهند که نامه یکی از سران ابرقدرت‌ها را با واسطه یکی دیگر از سران دنیا برگرداند، اینها نمی‌خواهند عزت و شرف و پایمردی مقاومت و ... که امروز در لباس روحانیت ترویج می‌شود ببینند. 9️⃣ لباس شأنیت می‌خواهد به همان اندازه که کسی شأنیت لباس دارد باید به او گفت لباس بپوش، برخی که با تمام فضل و تقوا اگر به دلیل بیماری جسمی و یا عصبی توان حفظ حرمت این لباس را ندارند باید لباس نپوشند، این را که عرض می‌کنم غیر از خلع لباس است، خلع لباس مال آدم‌های خلافکار است ولی باید حوزه قانونی را هم داشته باشد که برخی را معاف کند از پوشیدن لباس. 🔟 مگر می‌شود کسی خود را سرباز بنامد و لباس سربازی نپوشد؟! 1️⃣1️⃣ اینهایی که می‌گویند لباس روحانیت را فقط در مسجد و مدرسه باید پوشید و لباس تبلیغ در بیرون نیست در حقیقت طرفدار سکولاریزم هستند، این بار از نوع جدایی روحانی از لباس، فردا می‌گویند گنبد و مناره‌ها را بردارید!! راستی شیطان چقدر با شیطنتش گام به گام جلو می‌آید!! 2️⃣1️⃣ از قدیم خیلی‌ها چشم دیدن روحانیت را نداشته و ندارند، ولی امروز یک عده‌ای در داخل حوزه از نداشتن نیاز به لباس روحانیت در جامعه برای تبلیغ سخن به میان می آورند، اینکه کسی بیاید و در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال ببرد، اگر نفوذی نباشد و یا تحت ‌تأثیر جریان‌های ضد حوزوی نباشد، قطعاً نادان است. 3️⃣1️⃣ این آقایی که در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال می‌برد خود در لباس روحانیت چه می‌کند؟ این تریبونی که به دست آورده به خاطر این لباس است این نمک خوردن و نمکدان شکستن است. 4️⃣1️⃣ لباس روحانیت یک پوشش سنگین با وقار و پوشاننده کامل بدن است و زیبنده کسانی است که عفت در پوشش و رفتار هم تبلیغ می‌کنند، لباس روحانیت به خاطر وقارش برای طلبه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که یک مبلّغ دینی با متانت حرکت کند و برخورد کند. 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش چهارم 4️⃣ موج چهارم: #تمدن_اسلامی 🔺 سه موج قبلی زمینه موج چهارم را ایجاد کرد. در واقع تکامل عینی سه مرحله قبل در تمدن اسلامی بروز می‌یابد. 🔺 مرحله چهارم نهضت‌های اسلامی و نتیجه تشکیل حکومت اسلامی و نظام‌سازی سیاسی، ایجاد تمدن اسلامی است. حلقه‌های زنجیر نهضت‌های اسلامی به یکدیگر متصلند و برای تکمیل و بقای هر مرحله گریزی از اجرای مرحله بعد نیست. 🔺 بر این اساس چشم‌‌انداز نهضت‌های اسلامی را تمدن اسلامی در نظر می‌گیریم که برای حفظ حکومت و نظام سیاسی باید به افق و اعتلای تمدنی اسلام فکر کرد. 🔺 به عبارت دیگر غرب به عنوان یک تمدن در مقابل اسلام، قدرت تمدنی خود را با #استعمار جهان اسلام به رخ کشید. نهضت‌های اسلامی حساسیت و مقاومتی در این رخ‌کشی تمدنی بود. 🔺 بنابراین برای رسیدن به این مرحله نهایی باید مراحل قبل را به قدرت و دقت انجام دهد این مراحل را می‌توان به ترتیب چنین ذکر کرد: نهضت‌های اسلامی پس از اینکه «خدا محوری» را در مقابل «انسان محوری» نظام سکولار غرب مطرح کردند، در صحنه سیاسی و اجتماعی نیز با ارائه نظریاتی مانند #ولایت_فقیه و مردم سالاری دینی، نظام #لیبرالیستی را به چالش کشیدند و در پایان باید با استقرار تمدن اسلامی این مبانی را حفظ کنند و انسجام بخشند. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط 8️⃣ پرسش هشتم: 🔹امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم‌ترین واجبات دین است، از آن‌جایی که بارزترین و مهم‌ترین حیطه این فریضه الهی، مربوط به عملکردِ مسؤولین و کارگزاران حکومت اسلامی می‌شود، آیا حوزه علمیه در این زمینه به رسالت خود عمل می‌کند؟ 🔹 چرا ساز و کار مشخصی از سوی حوزه علمیه برای رصد عملکرد مسؤولین و امر به معروف و نصیحت آنها در صورت لزوم، وجود ندارد؟ و آیا برای تحقّق همه جانبه این امر مهم، صِرف دیدارهای مسؤولین با برخی از علما و بزرگان و دریافت توصیه‌هایی از جانب آنها کافی است؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. #پرسمان_اسباط #حوزه_علميه #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #مسؤولین_حوزه 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش هشتم و پایانی 🔰 #تداوم_مواضع_افراطی! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش هشتم و پایانی 🔰 ! 🔺مجید انصاری در سال های بعد از با تداوم مواضع افراطی و تند، همواره خود را در صدر اخبار رسانه های مدعی اصلاح طلبی قرار داده است؛ از حمایت های بی دریغ او از گرفته تا بحث های جنجالی در مورد و حضور آنان در ورزشگاه ها، 🔺برگزاری کنسرت ها، دفاع مفرط و همه جانبه از عملکرد ، پافشاری بر تعامل با دنیا برای حل مشکلات و اشتغال جوانان و تجلیل از برجام _ با این که بود و دستاورد آن به قول دولتمردان فقط هیچ بود_ از موضاعاتی است که او با رسانه ها و در مجامع مطرح می کند. 🔺وی همچنین نظرات خود در رابطه با موضوعات در دستور کار را با فشار رسانه ای به دیگران تحمیل نموده و تهدید می کند که اگر لوایحی مثل در مجمع تصویب نشود با آن را به رای ملت واگذار می کنیم. او معتقد است ما هیچ راهی جز تصویب لوایح تحمیلی خارجی نداریم و باید هرچه زودتر این لوایح تعیین تکلیف شوند. 🔺بحث سیاسی شدن مداحی روز عید فطر، و مراسم مذهبی از موضوعاتی است که وی اظهار نظر تندی درباره آنها دارد. تناقض گفتار و رفتار انصاری آن جا آشکار می شود که وی در مصاحبه ای می گوید: «در جلسه نیمه شعبان یا غدیر یا مجالس سوگواری محرم و صفر، مردم برای انجام وظیفه دینی یا ابراز علاقه خود به (ع) می‌آیند، 🔺بنابراین انتظار ندارند این مجالس به مسائل سیاسی آلوده شود... مردم در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمده‌اند نه شنیدن . مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی می‌روند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی». 🔺اما دو هفته پس از این سخنان مجید انصاری، یک سخنرانی سیاسی در مراسم عزاداری محرم در ایراد می نماید و طبق معمول، به شدت از و رد صلاحیت ها برای مناصب نظام از جمله انتقاد می کند، 🔺وی که شدیداً معترض به سیاسی شدن منابر مداحی اهل‌بیت علیهم السلام بود، خود از فرصت حضور مردم در مراسم عزاداری بهره برده تا نظرات سیاسی جناح متبوع خود را بیان کند او به کلام خودش هم عمل نکرد که مردم برای عزاداری آمده‌اند و اگر قرار بود تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی می‌رفتند!. 🔺انصاری را می‌توان نمادی از اعتراض اصلاح طلبان به سیاسی شدن عزاداری‌ها دانست؛ البته آن‌ها فقط وقتی مخالف سیاسی شدن منبر‌ها هستند که آن سیاسی شدن به ضرر جناح‌شان باشد، وگرنه وقتی پای بیان مواضع خودشان وسط باشد، بهترین مکان برای ارائه بحث های سیاسی همین محافل و است. ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_المله/ بخش سوم 💠 آیا #مشروطیت برای تحدید #سلطنت کافی است یا نه؟ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه در کتاب و / بخش سوم 💠 آیا برای تحدید کافی است یا نه؟ 🔺 آيت الله نائینی در فصل سوم کتاب «تنبيه الامه و تنزيه الملّه» این سؤال را مطرح می­‌کند که آیا برای تحدید سلطنت کافی است یا نه؟ آنگاه در جواب، سه مطلب را بیان می‌کند: 1️⃣ نخست اینکه چون تصرفات زمام­دار بسیار محدود است، پس نمی‌تواند بدون و رای عموم ملت تصرف و اقدام نماید. ایشان با آیات و روایات بر این نکته تأکید می‌کند که مشورت ضروری است؛ 2️⃣ دوم آنکه چون حاکمان فعلی معصوم نیستند، لذا باید قوای قانونی به جای ملكات نفسانی باشد تا از طغیان حاکم جلوگیری گردد، اما برای معصوم ملكات نفسانی کفایت می­‌کند؛ 3️⃣ سوم آنکه حفظ حکومت اسلامی بر اساس دو رکن تعیین اساسی و است و آن هم جز در سایه اصل آزادی و مساوات ممکن نیست. 🔺 مباحث فصل چهارم کتاب، درباره اختلاف نظرهای ایشان با است. نائینی در این فصل، به همه اشکالاتی که درباره مشروطیت مطرح شده، پاسخ می‌گوید؛ از جمله اینکه مخالفين، آزادی را به معنای رهایی از دیانت تعریف کرده‌اند، ولی منظور ما از و حریت، آزاد شدن از استبداد و خودکامگی است. نکته شایان ذکر اینکه شیخ فضل الله نوری، زمانی تعبیر «کلمه قبیحه آزادی» را مطرح نمود که وی در مرحله سوم مشروطه به سر می­‌برد. 🔺 مرحوم نائینی درباره مساوات این طور آورده است: عده‌ای از مخالفین می‌گویند: مساواتی که مشروطه‌خواهان می‌­گویند به معنای یکسان بودن مردم در احکام اسلامی و زیر و رو شدن اسلام است؛ یعنی مرد و زن، کافر و مسلمان، بالغ و نابالغ، و عاقل و مجنون در ابوابی، مانند توارث، ، ، دیات و … ، مساوی هم باشند؛ حال آنکه منظور ما این نیست، بلکه مراد ما اجرای احکام و قوانین درباره مصادیق هر موضوع و عنوان، به تساوی بین مردم و حاکم است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش سوم و پایانی 💠 تفکر گولن در ایران 3️⃣ تبلیغ تفکر گولن توسط برخی روشنفکران 🔸 این اقدام نیز در سال‌های اخیر رخ داده است، برای مثال در مصاحبه با مجله ایران فردا می‌گوید: «در ترکیه یک بسته‌بندی نسبتاً جذابی از دین اتفاق افتاد … نهایتاً از دل درس‌خانه‌های نورچی‌ها ـ سعید نورسی و مجموعه تعالیمش‌ـ فتح‌الله گولن به عرصه می‌آید که عرف را می‌پذیرد. 🔹 برای اجتماع و آموزش ارزش قائل است. معتقد است که لزومی ‌ندارد، دین مستقیماً حضور پیدا کند، بلکه می‌تواند غیرمستقیم غایت‌هایش را دنبال کند. عنصر باطنی نقش‌بندیه نیز از سوی دیگر برای این طرز تفکر گولن زمینه ‌ایجاد می‌کند. من تعبیر «اسلام بدون اسلام» را به کار می‌برم؛ یعنی پیام‌های غیرمستقیم معنوی، اخلاقی و اجتماعی. 🔹 فتح‌الله گولن به عوض «متافیزیک حضور» (حضور مستقیم متولی دین و کنترل داشتن در جامعه)، «متافیزیک اثر» (حضور غیرمستقیم و اثرگذاری درونی دعوت دینی) را دنبال می‌کند. بر عکسِ متولیان رسمی ‌دین در ایران که متافیزیک حضور دارند! ماه محرم ما، نمونه‌ای از متافیزیک حضور است ... در اصرار بر تبلیغ مستقیم و دولتی مناسک و اجبار مستقیم است و نتیجه‌ این متافیزیک حضور، طبعاً شدن و نمایشی شدن و تکلف‌آمیز شدن و بی‌اثر شدن اعمال و تجربه‌های دینی است، اما گولن به جای متافیزیک حضور با متافیزیک اثر پیش رفت و قلمرو اجتماعی و مدنی و عرفی را جدی گرفت.» 🔸 سخنان برخی از شخصیت‌های حوزوی نیز می‌تواند موجب زمینه‌سازی برای نفوذ تفکر گولنی شود. آشنایی برخی از فضلای حوزه با‌ این جریانات، مربوط به حدود نیم قرن پیش است؛ در آن زمان که در کشوری مانند بردن نام اسلام، غنیمت و یک ارزش تلقی می‌شد. 🔸 شاید هم تفکر آن روز سردمداران اسلام‌گرایی در ترکیه تفکری سالم بود، اما آیا امروز نیز می‌توان سلامت فکری ادامه‌‌دهندگان آن تفکر را در ترکیه تأیید نمود؟ اگر جواب منفی نباشد، حداقل مورد تردید است، اما برخی شخصیت‌های حوزوی از این نکته غفلت کرده و در همین ‌ایام نیز به تعریف و تمجید از این تفکر و ادامه‌دهند‌گان آن می‌پردازند. 🔸 برای نمونه، آقای ، در مصاحبه با شماره ۱۴۲ مجله حوزه که در مهر و آبان ۱۳۸۶ منتشر شده است، در مورد این تفکر چنین می‌گوید: 🔹 «تركیه مسلمان چون ملاسعید نورسی و فتح‌الله گل را در طلیعه روشنفكران مسلمان قرن اخیر می‌شناسد كه پیروان و هواداران او تحت عنوان نورجی‌ها (یا نور طلبه‌لری) تقریباً همه جریان‌های روشنفكری دینی و احزاب اسلامی تركیه را زیر چتر خود قرار داده است.» ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیه‌السلام)/ بخش نخست 🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با #معاویه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی (علیه‌السلام)/ بخش نخست 🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با 🔺 دوران امام مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام) و حادثه‌ی آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثه‌ی سرنوشت‌ساز و بی‌نظیری در کل روند انقلاب اسلامیِ صدر اول بود. 🔺 دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. انقلاب اسلام، یعنی تفکر اسلام و امانتی که خدای متعال به نام اسلام برای مردم فرستاد، در دوره‌ی اول، یک نهضت و یک حرکت بود و در قالب یک مبارزه و یک نهضت عظیم انقلابی، خودش را نشان داد و آن در هنگامی بود که رسول خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم)، این فکر را در مکه اعلام کردند و دشمنان تفکر توحید و اسلام، در مقابل آن صف‌آرایی نمودند؛ برای این‌که نگذارند این فکر پیش برود. 1️⃣ دوره‌ی اول انقلاب اسلام 🔺 پیامبر، با نیرو گرفتن از عناصر ، این نهضت را سازماندهی کرد و یک مبارزه‌ی بسیار هوشمندانه و قوی و پیشرو را در به وجود آورد. این نهضت و ، سیزده سال طول کشید. این، دوره‌ی اول بود. 2️⃣ دوره‌ی دوم انقلاب اسلام 🔺 بعد از سیزده سال، با تعلیمات پیامبر، با شعارهایی که داد، با سازماندهی‌ که کرد، با فداکاری که شد، با مجموع عواملی که وجود داشت، این تفکر، یک حکومت و یک نظام شد و به یک نظام سیاسی و نظام زندگی یک امت تبدیل گردید و آن هنگامی بود که (ص) به تشریف آوردند و آن‌جا را پایگاه خودشان قرار دادند و را در آن‌جا گستراندند و اسلام از شکل یک نهضت، به شکل یک حکومت تبدیل شد. این، دوره‌ی دوم بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 🔹 قبل از بررسی جریان روشنفکری و نواندیشی دینیِ دفتر تبلیغات لازم است مواضع حضرت امام درباره روشنفکری بازگو شود تا به عنوان سنجه تشخیص سِرِه از ناسره مورد نظر قرار گیرد. 🔹 روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم می‎شود: 1. روشنفکران ؛ 2. روشنفکران که این نیز به دو قسم و فریب خورده، و و ستیزه‌گر تقسیم می شوند؛ 3. روشنفکران . 1️⃣ روشنفکران متعهد 🔸 از منظر امام خمینی روشنفکران متعهد، خودباوری دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام می‎پذیرد و هدف و جهت‌گیری این گروه، و ارزش‌های اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از است. 🔸 اين گروه به هویت ملی بها می‌دهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری می‌کنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. ایشان در پیام معروف خود به مناسبت سالگرد شهادت فرمودند: 🔹 «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیراسلامی فراموش شود». 2️⃣ روشنفکران خودباخته 🔶 الف) روشنفکران غافل و فریب خورده 🔸 این عده، ساده باورانی‌ هستند که دل در تمدن و جلوه‌های مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب می‌پندارند. البته موضع حضرت امام نسبت به این جریان فقط ردّ و دفع نبود بلکه در موضع این گروه برآمده و می‌فرمایند: «اساتید دانشگاه ما، همه نویسندگان ما، روشنفکرهای ما، همه بیدار بشوند، متوجه بشوند که غفلت‌ها شده است، تا حالا اغفال‎ها ما را کردند، مغزهای ما را عوض کردند ... باید فکر این معنی باشید که ما خودمان انسانیم، خودمان فرهنگ داریم، ما خودمان می‌توانیم تعلیم و تربیت کنیم و می‌توانیم کار انجام دهیم». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش چهارم و پایانی 💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با #ساواک و ضد انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله / بخش چهارم و پایانی 💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با و ضد انقلاب 🔸 ، نام آشناترین مقام امنیتی رژیم طاغوت بود که مستقیما در طراحی سیستم امنیتی رژیم و سرکوب انقلابی‌­ها نقش بلاواسطه‌ای داشت، ثابتی در مصاحبه‌ای درباره شریعتمداری می‌گو‌ید: 🔺 «از یکی از مقامات ساواک شنیده‌ام که حتی فکر کنم عید سال ۱۳۵۷ بوده که [شریعتمداری] به شما یا یکی دیگر از مقامات ساواک گفته: آقا گفتیم که این خمینی­‌چی­‌ها را جدی بگیرید که نگرفتید. من به شما می‌گویم که من به عنوان یک مجتهد به شما می‌گویم که او دارد علیه اسلام می‌کند و قتلش واجب است و شما می‌توانید آدم بفرستید و این را بکشید.» 🔸 ثابتی هم صریحا این گفته را تایید کرده و گفته است: «به من این مطلب را گفت و من گفتم: حضرت آیت الله، شما که این همه پیرو دارید، خب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید. ما که نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم، گفت: نه. من چرا بکنم؟ باید شما بکنید و شما مسئول هستید. برای اینکه امنیت مملکت را به هم زده. یعنی تا این حد مخالف [امام خمینی] بود.» 🔸 بدین ترتیب برای کسانی که نسبت به حضور او در نقشه­‌های خونینی مثل یا کودتای قطب زاده (که در هر دو، قتل امام جزو برنامه‌های اصلی بود) شک داشتند، ثابت می‌شود که از این شخص، چنین کارهایی نه تنها بعید نبوده بلکه دقیقا انتظار می‌رفته است! 🔸 ثابتی در جواب مصاحبه­‌گر که می‌پرسد: «واقعا آیت الله شریعتمداری با ساواک همکاری می‌کرد؟» می‌گوید: «من با او ارتباط داشتم و هر سال دوبار او را می‌دیدم… به مناسبت ، در قم می‌رفتم دیدنش. 🔺 بعد هم تابستان می‌رفت مشهد و وقتی می‌آمد چند روزی تهران می‌ماند و در خانه‌­ای در خیابان امیریه و من می‌رفتم و دیداری می‌کردیم. بقیه‌اش همه­‌اش [داماد شریعتمداری که بعدها هم جز متهمان اصلی توطئه براندازی قطب‌زاده بود و دستگیر شد] بود که واسطه بود. 🔺 اما شریعتمداری مأمور ما نبود. او شخصیتی وارسته و مستقل بود و در پاره‌ای موارد هم نظریاتی بر خلاف سیاست و داشت. قبل از اینکه عباسی دامادش، رابط ما بشود، زنجانی نامی که پیشکارش بود رابط با ساواک بود… شریعتمداری همیشه به من می‌گفت: «جلوی این خمینی­‌چی­‌ها را بگیرید.» بعد هم لیست اسامی خمینی­‌چی­‌ها یعنی طرفداران خمینی را عباسی می‌آورد به ما می­‌داد که اینها کی هستند که برای خمینی دارند در شهرستان­‌ها کار می‌کنند.» 🔸 چنان که دیدیم، از سخن ثابتی برمی­‌آید که این لودادن انقلابیون به ساواک عملی مستمر بوده. فرح پهلوی هم در خاطراتش که چند سال قبل از این در منتشر شد به یکی از همین لیست‌ها اشاره کرده و نوشته است: 🔺 «آیت الله شریعتمداری در نگرانی‌های همسرم شریک بود. او تعصب را نمی‌پذیرفت و پیام‌هایی برای می‌فرستاد و با ذکر نام روحانیان افراطی تقاضای دستگیریشان را می‌کرد. او معتقد بود که تظاهرات با ساکت کردن این افراد به پایان خواهد رسید. من این فهرست را دیده بودم. » 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #ابراهیمیان_زمان 💠 آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی: می‌دانم که آمدن من به #جبهه اثری ندارد، ولی می‌خواهم در #صحنه باشم، در صف #ابراهیمیان_زمان. 📚 مجله شمیم یاس تیر 1384، شماره 28 #روحانیت_مبارز #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔺 شیخ علی مراد خانی ارنگه معروف به «تهرانی» فرزند عزت الله در سال ۱۳۰۹ در روستای ارنگه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن تحصیلات ابتدایی با تشویق پدر به تحصیلات حوزوی روی آورد. 🔺 پس از فراگرفتن مقدمات علوم دینی به تحصیل دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام و امام خمینی پرداخت. پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تبلیغ و وعظ مشغول شد و در سال ۱۳۴۰ از طرف حضرت امام (ره) جهت ارشاد و تبلیغ مردم عازم خرم آباد گردید. 🔺 وی با بدری حسینی خامنه‌ای دختر مرحوم حاج ازدواج کرد و خود نیز از استادان برجسته شمرده می‌شد. 🔺 حیات سیاسی شیخ علی تهرانی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه است، در ذیل شخصیت ایشان، مبارزات وی، رفتارهای سیاسی، دشمنی‌های او با امام و یاران امام، پناهندگی به عراق، بازگشت به ایران و ابراز توبه نسبت به عملکرد گذشته خود بررسی شده که توجه مخاطبین گرامی را به آن جلب می‌کنیم. 1️⃣ دستگیری و تبعید توسط رژیم 🔸 شیخ علی تهرانی همواره از روحانیون مدافع بود که به همین دلیل مورد توبیخ استاد شهید مرتضی نیز قرار گرفت. 🔸 با آغاز نهضت اسلامی به رهبری (ره) شیخ علی تهرانی، فعالیت‌های ضد حکومتی خود را آغاز کرد و با تبعید امام به چند مرتبه مخفیانه و به صورت قاچاقی به عراق رفت و با امام دیدار کرد و پس از بازگشت به مبارزات خود تداوم داد. 🔸 با اوج‌گیری تظاهرات اعتراض‌آمیز، وی به عنوان یکی از فعالان سیاسی مشهد در مجامع انقلابی حضوری فعال داشت. در همان زمان نیز برای سخنرانی در از او دعوت کرد که وی پس از دو شب سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم 🔰 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم 🔰 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی 🔺 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی مدرن را باید در تمدن جدید غرب جستجو کرد، چرا که تمدن غرب از پاسخگویی به بسیاری از نیازهای معنوی انسان ناکام است. 🔺 یکی از نیازهای اصیل انسان است و لذا گرایش فطری بدان دارد. برخی از غربیان که خود از فریب‌خوردگان شیطان و جنود او هستند، از گرایش انسان‌ها به ادیان الهی وحشت داشتند. 🔺 لذا برای جلوگیری از این کار به روی آوردند تا حدی که به گفته دکتر حسینعلی قاسم‌زاده، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، در سخنانی با اشاره به ‌ایجاد بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرقه جدید در سه دهه گذشته، اظهار داشت: به صورت میانگین در این سه دهه، در هر دو هفته دو فرقه در دنیا ‌ایجاد شده است. 🔺 یكی از این فرقه‌ها كه خود دارای اشكال مختلفی است، شیطان‌پرستی می‌باشد كه نزدیكی بسیار زیادی با دارد. این تفکر انحرافی موفق شده است، جوانان بسیاری را در سطح دنیا جذب خود نماید. 🔰 بنیان‌گذار شیطان‌پرستی مدرن 🔺 بنیان‌گذار شیطان‌پرستی، ادوارد الکساندر کراولی معروف به آلیستر کراولی است. وی در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۷۵میلادی، در انگلستان متولد شد. 🔺 او که جادوگری مشهور بود، با نوشتن کتاب «» این فرقه را بنیان گذاشت. مهمترین اصل این کتاب، تأکید بر خواهش‌های نفسانی انسان است. 🔺 بعد از وی آنتوان شزاندر لاوِی متولد ۱۱ آوریل ۱۹۳۰ م. در شیکاگو است. وی مؤسس و کاهن اعظم «» و نویسنده کتاب «انجیل شیطانی» و بنیان‌گذار شیطان‌پرستی لاویی است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaa_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش پنجم 🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش پنجم 🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین 🔸 آثار آخوندزاده – که بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی و گاه همراه با شعرهای فارسی است و به زبان­‌های فارسی و روسی نیز ترجمه شده، در دوره مشروطیت اثرگذار بود. 🔸 وی از طرفداران و مبلغان تغییر رسم الخط عربی به الفبای لاتین بود. او بیش از بیست سال بر تغییر خط و الفبای فارسی تأکید می­‌کرد. 🔸 در مجموع، چند ویژگی در آثار و افکار آخوندزاده نشان­‌دهنده اثرپذیری­‌اش از فرهنگ اومانیستی است؛ مثلا به شدت غرب­‌گراست؛ به شدت با فرهنگ اسلامی و عربی دشمنی می­‌ورزد و مورد هجوم و هجو قرار می­‌دهد؛ به ناسیونالیسم و باستان­‌گرایی توجه جدی نشان می­‌دهد؛ یا اصلاح دینی را پیشنهاد می­‌کند؛ مبلّغ آزادی به سبک غربی است و در پی هدم أساس اسلام است. 🔸 همه آنچه بیان شد، بیانگر ریشه­‌های اومانیستی و لیبرال تفکر اوست و از آنجا که به تعبیری نمی­‌خواهد و در واقع نمی­‌تواند دین را حذف کند، پیشنهاد اصلاح دینی می­‌دهد. اصلاح دین و پروتستانتیسم او همان اومانیسم است با ظاهر و رنگ دینی در واقع، پروتستانتيزم همان اومانیسم و لیبرالیسم است به اضافه خدا. 🔸 طرح ایده ، اندیشه‌ای انحرافی به شمار می­‌آمد که چون سازگار با جوامع اسلامی به ویژه ایران نبود، جایگاهی نیز پیدا نکرد. 🔸 اگر اصلاح دینی یا رفرماسیون در دنیای غرب مطرح شد، دلیلش مقتضیات جامعه آن روز غرب بود؛ یعنی در واقع، واکنشی به ، اقدامات ضددینی و خودسرانه و خرافی رهبران کلیسا و همچنین انحرافات و تجملات گسترده­‌‌ای بود که در مسیحیت به وجود آمده بود. 🔸 با گسترش مسیحیت انحرافی در اروپا، (کشیش آلمانی) و جان کالون فرانسوی (ساکن سوئیس و متخصص الهيات)، نهضتی به­پا کردند که حاصل آن پروتستانتيزم بود. 🔸 در مقام مقایسه با جوامع اسلامی، مشکل در اینجا انحراف در دین نبود که نیازمند اصلاح باشد و از آنجا که دین در ایرانِ آن دوره، حاکمیت و دولت نداشت، همچون تاریخ غرب استبداد دینی نیز وجود نداشت؛ بلکه مشکل جامعه ایران و جوامع اسلامی، عقب‌ماندگی و توسعه­ نیافتگی بود که حاصل عمل نکردن به دستورها و ارزش­‌های دینی بود. 🔸 بنابراین، جوامع اسلامی و از آن میان ایران، نیازمند «احیای دین» بودند نه «اصلاح دین». اما برخی روشن­فکران همچون آخوندزاده با برداشت انحرافی، پیشنهاد اصلاح دین را مطرح می‌­کردند که در واقع، التقاطی بین اسلام، و بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌های فعال در 🔺 در مشروطه سه جریان حضور داشت: 1️⃣ غرب‌گرایان 🔸 سید حسن از سردمداران این جریان بود. دولت نیز در این گروه قرار داشت. خواسته این گروه، مشروطه غربی و تفکیک دین از سیاست بود. 2️⃣ طرفداران استبداد 🔸 ، درباریان، و دولت روسیه در این جریان قرار داشتند و از تداوم سلطنت استبدادی دفاع می کردند. 3️⃣ نیروهای دینی 🔸 علمایی، همچون ، بهبهانی و طباطبایی (در تهران) و آخوند خراسانی، مازندرانی و (در عتبات عالیات)، در این گروه قرار داشتند. خواسته این گروه، مشروطه در چارچوب تعالیم دین اسلام بود. 🔸 به هر صورت، مطابق اندیشه سیاسی نائینی، «» نهاد نظارت کننده بر نهاد غاصب حکومت یعنی شاه و دربار است، زیرا حکومت مشروطه دو رکن دارد: 🔹 الف: 🔹 ب: مجلس 🔸 در ظاهر مقرر شد که قانون اساسی بر اساس دین باشد و مجلس هم چیزی برخلاف دین تصویب نکند. همچنین که مقام تشریفاتی دارد، حق دخالت نداشته باشد. به هر حال، این نظریه‌ای ناقص است، چون مطابق دیدگاه نائینی، یک ظلم در آن وجود دارد. 🔸 اجمالاً می‌توان گفت که با اندیشه‌ای که نائینی تولید کرد، برای پذیرش دولت مدرن، یک گام به جلو برداشته شد، اما اندیشه و عمل سیاسی در ایران با بن بست مواجه گردید، زیرا پس از نائینی، چارچوب حرکت فعالان سیاسی ـ دینی به گونه‌ای بود که شاه در رأس قدرت بماند و حکومت مشروطه برقرار گردد. 🔸 از دیدگاه این گروه، قانون اساسی مشروطه، ملاک عمل بود. افرادی، مثل شهید مدرس، آیة اللّه کاشانی و آیة اللّه ، با حرکت در این چارچوب تلاش می‌کردند که قانون مشروطه پیاده شود. 🔸 نیز از لحاظ عمل سیاسی ـ و نه اندیشه سیاسی ـ مدتی در این چارچوب سخن می‌‌گفت. سرانجام ایشان این بن بست را در سال ۱۳۴۸ شکست و فرمود: قدر مقدور ما این است که نظام اسلامی را بدون وجود شاه تأسیس کنیم. 🔸 ایشان با صراحت اعلام کرد که تا شاه در رأس حکومت باشد، نمی‌توان انتظار داشت که از ظلم کاسته شود، پس باید نظام سلطنتی را از بین برد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir