eitaa logo
اسفار استاد عابدینی
154 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
🔸آرشیو درس اسفار ج۶ و٧ و٨، استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا #عابدینی 👌بارگذاری روزانه صوت درس 🔻شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه‌ 📌ساعت١۸:۰۰ 📌قم، میدان روح الله، معلم٢١ دارالعلم امام حسن ع ✅ کانال اصلی @abedini 👤ادمین @msalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آغاز موقف سادس : بحث از صفات سمیع و بصیر الهی *{الموقف السادس في كونه تعالى سميعا بصيرا}*
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه ٧۶ ( سال ١٣٩٩_١۴۰۰ ) 🔻ج۶ موقف۶ -١ 📌کل موقف در ٢ جلسه (٧۶ و ۷٧) - در سمیع و بصیر بودن خداوند متعال *{الموقف السادس في كونه تعالى سميعا بصيرا}* 🔸 🔻دوشنبه ۴ اسفند تا سه‌شنبه ۵ اسفند ۹۹ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR I @Abedini 🔹 @Asfaar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله 🔰 شرح جلد ۶ درس اسفار 🌐 https://eitaa.com/Asfaar 🔸 ✅ سال ١٣٩٧_١٣٩٨ 🔸آغاز شرح جلد ۶ اسفار 🔻آغاز سفر سوم، الهیات بالمعنی الاخص (ج۶۵) 🔹موقف اول - در اشاره به واجب الوجود (در ١٢ فصل) 📌 فصل ۱ - برهان صدیقین در اثبات خدا (۶۶ تا ٧۴) 📌 فصل ۲ - اشاره به مناهج دیگر در وصول به معرفت ذات الهی (٧۵ تا ٧٩) 📌 فصل ۳ - وجوهی از دلایل محقق اهل فارس (۸۰ و ۸۱) 📌 فصل ۴ - در اشاره به طریقه های دیگر اثبات (برای اقوامی از جمله الهیون، و طبیعیون) (٨٢ تا ٨۶) 📌 فصل ۵ - واجب ماهیت ندارد، و ماهیت واجب همان انیّت اوست (٨۶ تا ۹۰) 📌 فصل ۶ - در توحید واجب، که شریکی ندارد در وجوب (۹۱ تا ۹٣) 📌 فصل ٧ - قول بعض محققین در توحید (محقق دوانی و...) و بررسی و دلایل ردشان (٩۴ تا ۱۰۲) 📌 فصل ٨ - شریک نداشتن واجب در الوهیت. الهِ عالم واحد است (۱۰٣ تا ۱۰۵) 📌 فصل ٩ - خداوند بسیطُ الحقیقت است از هرجهت (و ترکیب داخلی ندارد) (۱۰۶ و ۱۰۷) 📌 فصل ١۰ - واجب حقیقتش فصل مقسِّم ندارد. (۱۰۷ و ۱۰۸) 📌 فصل ١١ - واجب در هیچ مفهومی مشارک و مِثل ندارد (۱۰۸) 📌 فصل ١٢ - واجب تعالی (در بساطتش) تمام الاشياء و کل الموجودات است(در فاعلیت) و الیه ترجع الامور کلها (درغایت) (۱۰٩ تا ۱١٢) 🔸 ✅ سال ١٣٩۸_١٣٩۹ 🔹موقف ثانی : بحث از صفات الهی بر وجه عموم و اطلاق ( شامل ۵ فصل ) 📌 فصل ١ - در اشاره به اقسام صفات (١ تا ٣) 📌 فصل ٢ - کدام قسمت‌های صفات ثبوتیه لایق ذات است (۴ و ۵) 📌 فصل ٣ - نقد نظر بعض متأخرين در اینکه (برای ذات صفت راه ندارد و) صفات، واجب است که نفس ذات خدا باشند (۵ تا ٨) 📌 فصل ۴ - در تحقیق قول به عینیت صفات کمالیه برای ذات احدیه (۹ تا ۱۸) 📌 فصل ۵ - صفات الهی در مصداق عین ذات واحد اند، و در مفهومات کثیرند (١۹ تا ٢١) 🔸 🔹موقف ثالث : بحث از علم الهی (شامل ۱۳ فصل) 📌 فصل ١ - در ذکر اصول و مقدمات که این مطلب منتفع از آنهاست (٢٢ تا ٣۴) 📌 فصل ٢ - در اثبات علم خدا به ذاتش (٣۵ و ٣۶) 📌 فصل ٣ - در علم خدا به ماسوایش (٣۶ تا ٣٨) 📌 فصل ۴ - در تفصیل مذاهب [فکری] مردم در علم خدای تعالی به اشیاء (٣۹ و ۴۰) 📌 فصل ۵ - در اشاره به بطلان مذهب اعتزال و مذهب منسوب به اهل تصوف (۴۰ تا ۴٢) 📌 فصل ۶ - در نظرات افلاطونیون [قائلین به مثل عقلیه و صور الهیه]، و نظرات فرفوریوس و اتباعش [در اتحاد عاقل و معقول] (۴٢) 📌 فصل ۷ - در حال قول به ارتسام صور اشیاء در ذات خدای تعالی (۴٢ تا ۵٩) 📌 فصل ۸ - نقد ملاصدرا بر قول مشائین به ارتسام صور اشیاء در ذات خدای تعالی (۶۰ تا ۶۴) 📌 فصل ۹ - در مذهب قائلين به علم ذاتی اجمالی خدا به اشیاء (۶۵ تا ۶۸) 📌 فصل ۱۰ - قول به علم ذاتی اجمالی خدا به ممکنات ماسوای معلول اول، و علم ذاتی تفصیلی خدا فقط به عقل اول (۶٩ تا ٧١) 📌 فصل ١١ - قول علم خدا به اشیاء با اضافه اشراقیه (٧٢ تا ۸۰) 📌 فصل ١٢ - قول صریح حق و یقین خالص و ادق در علم الهیِ سابق بر هر شئ (٨١ تا ١۰۰) 📌 فصل ١٣ - در مراتب علم خداوند به أشياء (۱۰١ تا ١١٢) 🔸 ✅ سال ١٣٩۹_١۴۰۰ 🔹موقف رابع : بحث از قدرت الهی (شامل ۱۴ فصل) 📌 فصل ١ - در تفسیر معنی قدرت (١ تا ۹) 📌 فصل ٢ - قدرت الهی عین فعلیت و وجوب است، و در ما قدرت عین قوّه و امکان است (۹ تا ١٢) 📌 فصل ٣ - در دفع اقوال بعضی افراد (١٣ و١۴) 📌 فصل ۴ - شیوه دیگری در ابطال رأی اینکه اراده باید تعلق به دوطرف ممکن داشته باشد (١۴ و ١۵) 📌 فصل ۵ - در حکایت نظر متکلمین در مرجح و داعی برای اراده خلق عالم (١۶ و ١٧) 📌 فصل ۶ - در پاسخ برخی شبهات و دفع بعض توهمات (١٧ تا ٢١) 📌 فصل ۷ - در تفسیر اراده و کراهت (٢٢ تا ٢٨) 📌 فصل ۸ - در دفع شبهات پیرامون اتحاد اراده با علم الهی و ذات الهی و سببیت اراده قدیمه بر ایجاد حادث (٢٩ تا ٣۵) 📌 فصل ۹ - در یاری کردن روایات و نقل بر آنچه گفتیم از فرق بین اراده الهی و اراده ما (٣۶ تا ۴۴) 📌 فصل ١۰ - در حکمت خدای تعالی و عنایت و هدایت و جود الهی (۴۵ و ۴۶) 📌 فصل ١١ - در شمول اراده الهی بر جمیع افعال هستی (۴۶ تا ۵٣) 📌 فصل ١٢ - در حل باقی شبهات وارده بر اراده قدیمه و بعض شبهات وارده بر اراده حادثه (۵٣ تا ۶٢) 📌 فصل ١٣ - در تصحیح قول به نسبت تردد و ابتلاء نظیر آنها (مانند بداء و استجابت دعاها و...) (۶٢ تا ۶۶) 📌 فصل ١۴ - در استیناف قول در استجابت دعاها به وجه تفصیلی و دفع اشکال وارد شده به آن (۶۶ تا ٧١) 🔸 🔹موقف خامس : بحث از حیات الهی (شامل ۴ جلسه) 🔸 🔹موقف سادس : بحث از صفات سمیع و بصیر الهی (شامل ٢ جلسه) 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR I @Abedini @Asfaar
بسم الله 🔸 آرشیو صوت شرح جلد ٧ اسفار 🔻آغاز موقف سابع از سفر سوم: صفت متکلم الهی 📌 لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/asfaar/294 📌لینک سروش 🌐 https://splus.ir/abedini.asfar/370 📌 از تاریح ۶ اسفند ١٣٩۹، در صوت جلسه ٧٨ سال تحصیلی ١٣٩٩-١۴۰۰ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR I @Abedini @Asfaar
🔸 آغاز موقف سابع : بحث از صفت متکلّم الهی *{الموقف السابع من السفر الثالث في أنه تعالى متكلم و المعارف التي سنخ لنا في تحقيق الكلام و الكتاب‌، و الفرق بينهما حسبما أفاده الله بالإلهام}*
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه ٧۸ ( سال ١٣٩٩_١۴۰۰ ) 📌آغاز جلد هفتم اسفار 🔸آغاز موقف سابع: در صفت متکلم الهی 🔸 🔻 ج۷ - موقف۷ - فصل١ -۱ 📌 در ١ جلسه (۷۸) - در تحصیل مفهوم تکلم *{الفصل (1) في تحصيل مفهوم التكلم‌}* 🔸 🔻 ج۷ - موقف۷ - فصل٢ -۱ 📌 در ٣ جلسه (۷۸ تا ۸۰) - در تحصیل غرض از کلام *{الفصل (2) في تحصيل الغرض من الكلام‌}* 🔸 🔻چهارشنبه ۶ اسفند ۹٩ 🔸 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR I @Abedini 🔹 @Asfaar