🔸 آغاز موقف خامس : بحث از صفت حیات الهی
*{الموقف الخامس في كونه تعالى حيا}*
072- ج۶ موقف۵ -١ - در حیّ بودن خداوند متعال - یکشنبه ٢۶-١١-۹٩ .mp3
14.88M
🔸جلسه ٧٢
( سال ١٣٩٩_١۴۰۰ )
🔻ج۶ موقف۵ -١
📌کل موقف در ۴ جلسه (٧٢ تا ۷۶)
- در حیّ بودن خداوند متعال
*{الموقف الخامس في كونه تعالى حيا}*
🔸
🔻حقیقت حیاتی که نزد ما در این عالم هست با ادراک (قوه علمیه) و فعل (قدرت عملیه) تمامیت می یابد
*{الحياة التي تكون عندنا في هذا العالم تتم بإدراك و فعل}*
🔸
🔻یکشنبه ٢۶ بهمن تا یکشنبه ٣ اسفند ۹۹
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR I @Abedini
🔹 @Asfaar
🔸 آغاز موقف سادس : بحث از صفات سمیع و بصیر الهی
*{الموقف السادس في كونه تعالى سميعا بصيرا}*
076- ج۶ موقف۶ -١ - در سمیع و بصیر بودن خداوند متعال - دوشنبه ۴-١٢-۹٩ .mp3
17.36M
بسم الله
🔰 #فهرست شرح جلد ۶ درس اسفار #استاد_عابدینی
🌐 https://eitaa.com/Asfaar
🔸
✅ سال ١٣٩٧_١٣٩٨
🔸آغاز شرح جلد ۶ اسفار
🔻آغاز سفر سوم، الهیات بالمعنی الاخص
(ج۶۵)
🔹موقف اول - در اشاره به واجب الوجود (در ١٢ فصل)
📌 فصل ۱ - برهان صدیقین در اثبات خدا (۶۶ تا ٧۴)
📌 فصل ۲ - اشاره به مناهج دیگر در وصول به معرفت ذات الهی (٧۵ تا ٧٩)
📌 فصل ۳ - وجوهی از دلایل محقق اهل فارس (۸۰ و ۸۱)
📌 فصل ۴ - در اشاره به طریقه های دیگر اثبات (برای اقوامی از جمله الهیون، و طبیعیون) (٨٢ تا ٨۶)
📌 فصل ۵ - واجب ماهیت ندارد، و ماهیت واجب همان انیّت اوست (٨۶ تا ۹۰)
📌 فصل ۶ - در توحید واجب، که شریکی ندارد در وجوب (۹۱ تا ۹٣)
📌 فصل ٧ - قول بعض محققین در توحید (محقق دوانی و...) و بررسی و دلایل ردشان (٩۴ تا ۱۰۲)
📌 فصل ٨ - شریک نداشتن واجب در الوهیت. الهِ عالم واحد است (۱۰٣ تا ۱۰۵)
📌 فصل ٩ - خداوند بسیطُ الحقیقت است از هرجهت (و ترکیب داخلی ندارد) (۱۰۶ و ۱۰۷)
📌 فصل ١۰ - واجب حقیقتش فصل مقسِّم ندارد. (۱۰۷ و ۱۰۸)
📌 فصل ١١ - واجب در هیچ مفهومی مشارک و مِثل ندارد (۱۰۸)
📌 فصل ١٢ - واجب تعالی (در بساطتش) تمام الاشياء و کل الموجودات است(در فاعلیت) و الیه ترجع الامور کلها (درغایت) (۱۰٩ تا ۱١٢)
🔸
✅ سال ١٣٩۸_١٣٩۹
🔹موقف ثانی : بحث از صفات الهی بر وجه عموم و اطلاق ( شامل ۵ فصل )
📌 فصل ١ - در اشاره به اقسام صفات (١ تا ٣)
📌 فصل ٢ - کدام قسمتهای صفات ثبوتیه لایق ذات است (۴ و ۵)
📌 فصل ٣ - نقد نظر بعض متأخرين در اینکه (برای ذات صفت راه ندارد و) صفات، واجب است که نفس ذات خدا باشند (۵ تا ٨)
📌 فصل ۴ - در تحقیق قول به عینیت صفات کمالیه برای ذات احدیه (۹ تا ۱۸)
📌 فصل ۵ - صفات الهی در مصداق عین ذات واحد اند، و در مفهومات کثیرند (١۹ تا ٢١)
🔸
🔹موقف ثالث : بحث از علم الهی (شامل ۱۳ فصل)
📌 فصل ١ - در ذکر اصول و مقدمات که این مطلب منتفع از آنهاست (٢٢ تا ٣۴)
📌 فصل ٢ - در اثبات علم خدا به ذاتش (٣۵ و ٣۶)
📌 فصل ٣ - در علم خدا به ماسوایش (٣۶ تا ٣٨)
📌 فصل ۴ - در تفصیل مذاهب [فکری] مردم در علم خدای تعالی به اشیاء (٣۹ و ۴۰)
📌 فصل ۵ - در اشاره به بطلان مذهب اعتزال و مذهب منسوب به اهل تصوف (۴۰ تا ۴٢)
📌 فصل ۶ - در نظرات افلاطونیون [قائلین به مثل عقلیه و صور الهیه]، و نظرات فرفوریوس و اتباعش [در اتحاد عاقل و معقول] (۴٢)
📌 فصل ۷ - در حال قول به ارتسام صور اشیاء در ذات خدای تعالی (۴٢ تا ۵٩)
📌 فصل ۸ - نقد ملاصدرا بر قول مشائین به ارتسام صور اشیاء در ذات خدای تعالی (۶۰ تا ۶۴)
📌 فصل ۹ - در مذهب قائلين به علم ذاتی اجمالی خدا به اشیاء (۶۵ تا ۶۸)
📌 فصل ۱۰ - قول به علم ذاتی اجمالی خدا به ممکنات ماسوای معلول اول، و علم ذاتی تفصیلی خدا فقط به عقل اول (۶٩ تا ٧١)
📌 فصل ١١ - قول علم خدا به اشیاء با اضافه اشراقیه (٧٢ تا ۸۰)
📌 فصل ١٢ - قول صریح حق و یقین خالص و ادق در علم الهیِ سابق بر هر شئ (٨١ تا ١۰۰)
📌 فصل ١٣ - در مراتب علم خداوند به أشياء (۱۰١ تا ١١٢)
🔸
✅ سال ١٣٩۹_١۴۰۰
🔹موقف رابع : بحث از قدرت الهی (شامل ۱۴ فصل)
📌 فصل ١ - در تفسیر معنی قدرت (١ تا ۹)
📌 فصل ٢ - قدرت الهی عین فعلیت و وجوب است، و در ما قدرت عین قوّه و امکان است (۹ تا ١٢)
📌 فصل ٣ - در دفع اقوال بعضی افراد (١٣ و١۴)
📌 فصل ۴ - شیوه دیگری در ابطال رأی اینکه اراده باید تعلق به دوطرف ممکن داشته باشد (١۴ و ١۵)
📌 فصل ۵ - در حکایت نظر متکلمین در مرجح و داعی برای اراده خلق عالم (١۶ و ١٧)
📌 فصل ۶ - در پاسخ برخی شبهات و دفع بعض توهمات (١٧ تا ٢١)
📌 فصل ۷ - در تفسیر اراده و کراهت (٢٢ تا ٢٨)
📌 فصل ۸ - در دفع شبهات پیرامون اتحاد اراده با علم الهی و ذات الهی و سببیت اراده قدیمه بر ایجاد حادث (٢٩ تا ٣۵)
📌 فصل ۹ - در یاری کردن روایات و نقل بر آنچه گفتیم از فرق بین اراده الهی و اراده ما (٣۶ تا ۴۴)
📌 فصل ١۰ - در حکمت خدای تعالی و عنایت و هدایت و جود الهی (۴۵ و ۴۶)
📌 فصل ١١ - در شمول اراده الهی بر جمیع افعال هستی (۴۶ تا ۵٣)
📌 فصل ١٢ - در حل باقی شبهات وارده بر اراده قدیمه و بعض شبهات وارده بر اراده حادثه (۵٣ تا ۶٢)
📌 فصل ١٣ - در تصحیح قول به نسبت تردد و ابتلاء نظیر آنها (مانند بداء و استجابت دعاها و...) (۶٢ تا ۶۶)
📌 فصل ١۴ - در استیناف قول در استجابت دعاها به وجه تفصیلی و دفع اشکال وارد شده به آن (۶۶ تا ٧١)
🔸
🔹موقف خامس : بحث از حیات الهی (شامل ۴ جلسه)
🔸
🔹موقف سادس : بحث از صفات سمیع و بصیر الهی (شامل ٢ جلسه)
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR I @Abedini @Asfaar
بسم الله
🔸 آرشیو صوت شرح جلد ٧ اسفار #استاد_عابدینی
🔻آغاز موقف سابع از سفر سوم: صفت متکلم الهی
📌 لینک ایتا
🌐 https://eitaa.com/asfaar/294
📌لینک سروش
🌐 https://splus.ir/abedini.asfar/370
📌 از تاریح ۶ اسفند ١٣٩۹، در صوت جلسه ٧٨ سال تحصیلی ١٣٩٩-١۴۰۰
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR I @Abedini @Asfaar
🔸 آغاز موقف سابع : بحث از صفت متکلّم الهی
*{الموقف السابع من السفر الثالث في أنه تعالى متكلم و المعارف التي سنخ لنا في تحقيق الكلام و الكتاب، و الفرق بينهما حسبما أفاده الله بالإلهام}*
078- جلد۷ موقف۷ - فصل١ - در تحصیل مفهوم تکلم - فصل٢ -١ - در تحصیل غرض از کلام - چهارشنبه ۶-١٢-۹٩ .mp3
17.02M
🔸جلسه ٧۸
( سال ١٣٩٩_١۴۰۰ )
📌آغاز جلد هفتم اسفار
🔸آغاز موقف سابع: در صفت متکلم الهی
🔸
🔻 ج۷ - موقف۷ - فصل١ -۱
📌 در ١ جلسه (۷۸)
- در تحصیل مفهوم تکلم
*{الفصل (1) في تحصيل مفهوم التكلم}*
🔸
🔻 ج۷ - موقف۷ - فصل٢ -۱
📌 در ٣ جلسه (۷۸ تا ۸۰)
- در تحصیل غرض از کلام
*{الفصل (2) في تحصيل الغرض من الكلام}*
🔸
🔻چهارشنبه ۶ اسفند ۹٩
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR I @Abedini
🔹 @Asfaar