eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
162 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
552 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اتفاقات «مشهد النقطه» و «وادی النخله» 🩸وقتی حاملان سر مقدس امام حسين (ع) در اثنای راه به «مشهد النقطه» رسیدند و سر مقدس را بر روی سنگ بزرگی که آنجا بود نهادند، ناگهان قطره‏‌ای خون از آن سر مقدس بر آن سنگ چکید و پس از آن هر ساله در روز عاشورا از آن سنگ خون می‏‌جوشید! و مردم از اطراف بر گرد آن صخره اجتماع می‏‌کردند و مجلس عزا و ماتم برای امام حسین علیه‏‌السلام برپا می‏‌داشتند. 🔺آن صخره تا ایام عبدالملک بن مروان همانجا بود، اما او دستور داد که آن سنگ را از آنجا منتقل کردند! و دیگر معلوم نشد که آن را کجا بردند! ولی مردم، بنای یادبودی در محل آن سنگ احداث ‏کردند و بارگاهی بر روی آن قرار دادند و آنجا را «نقطه» یا «مشهد النقطه» نامیدند. 📙مقتل الحسین (مقرم) ص ۳۴۶ ➖سپس شب را «وادی النخلة» (۱) فرود آمدند و در طول شب صدای نوحه جنیان را می‌شنیدند: نساء الجن یبکین من الحزن شجیات و اسعدن بنوح للنساء الهاشمیات و یندبن حسینا عظمت تلک الرزیات و یلطمن خدودا” کالدنانیر نقیات و یلبسن ثیاب السود بعد القصبیات ☝️زنان جن از غصه و حزن می‏‌گریند، و برای زنان هاشمی نوحه می‏‌نمایند؛ بر حسین و بزرگی این مصیبت‌ها ندبه می‏‌کنند و بر چهره خود لطمه می‏‌زنند؛ و جامه‏‌های سیاه بعد از لباس‌های کتانی در بر می‏‌کنند». 📓قمقار زخار ج ۲ ص ۵۴۸ 📒بحار الانوار ج ۴۵ ص ۲۳۵ (۱) مکانی به این نام در معجم البلدان و دیگر کتب یافت نشد، ولی در «مراصد الاطلاع» موضعی به نام «نخلا» ذکر کرده است که از نواحی موصل شرقیه نزدیک «خازر» است و شاید مراد از «وادی النخله» همان باشد. (مراصد اطلاع ج ۳ ص۱۳۶۳) 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🟢 چگونه بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟ 🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. 🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. 🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‌طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. 🔹اما اگر ربا را می‌خوریم و در عین حال، نماز را هم با نافله‌هایش می‌خوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است. 📗اسلام و نیازهای زمان (شهيد مطهری) ج ۱ ص ۲۱۱ 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓چه ذکری بگویم؟ ♨️ حسین بن ثویر گوید: كُنْتُ أَنَا وَ يُونُسُ بْنُ ظَبْيَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَةَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ كَانَ الْمُتَكَلِّمُ مِنَّا يُونُسَ وَ كَانَ أَكْبَرَنَا سِنّاً فَقَال‏: ... إِنِّي كَثِيراً مَا أَذْكُرُ الْحُسَيْنَ (ع) فَأَيَّ شَيْ‏ءٍ أَقُولُ؟ قَالَ: قُلْ «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِيدُ ذَلِكَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ يَصِلُ إِلَيْهِ مِنْ قَرِيبٍ وَ مِنْ بَعِيدٍ من و یونس بن طبیان و مفضل بن عمر و ابوسلمه سراج نزد امام صادق (ع) بودیم. يونس سنش از ما بیشتر بود و از بين ما فقط او صحبت می کرد. به حضرت عرضه داشت: .... من بسیار امام حسین (ع) را یاد می کنم، چه ذکری بگویم؟ حضرت فرمود: بگو "صلی الله علیک یا اباعبدالله" و این ذکر را سه مرتبه بگو چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد. 📕 کافی ج 4 ص 575 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (120) 📖 إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتَی‏ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ (يس/12) 📖 به یقین ما مردگان را زنده می‌‏کنیم و آنچه را از پیش فرستاده‌‏اند و تمام آثار آنها را می‌نویسیم، و همه چیز را در کتاب آشکار کننده‏‌ای برشمرده‏‌ایم» 📍عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) قَالَ: لَمَّا أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ قَامَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ مِنْ مَجْلِسِهِمَا فَقَالا يَا رَسُولَ اللَّهِ هُوَ التَّوْرَاةُ- قَالَ لَا قَالا فَهُوَ الْإِنْجِيلُ قَالَ لَا قَالا فَهُوَ الْقُرْآنُ قَالَ لَا قَالَ فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ ع فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ هَذَا إِنَّهُ الْإِمَامُ الَّذِي أَحْصَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيهِ عِلْمَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. از امام حسین علیه السلام نقل شده است که فرمود: چون این آیه بر رسول خدا نازل شد دو نفر برخاستند و گفتند: یا رسول الله، آیا امام مبین تورات است؟ فرمود: خیر. گفتند: آیا انجیل است؟ فرمود: خیر. گفتند: آیا قرآن است؟ فرمود: خیر. سپس امیرالمومنین وارد شد و رسول خدا فرمود: امام مبین این است. او امامی است که خداوند دانش و علم هر چیزی را در او جمع نموده است. 📙معانی الاخبار ص 95 🔮 👇👇👇 🍃 https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام على عليه السلام فرمود: و لَوِ اعتَبَرتَ بِما مَضى حَفِظتَ ما بَقِيَ اگر از آنچه گذشته است عبرت مى گرفتى، آنچه را مانده است قدر مى دانستى 📓نهج البلاغه، نامه 49 📜شخصى محضر امام زین العابدین (ع) رسید و از وضع زندگیش شکایت نمود. امام (ع) فرمود: بیچاره فرزند آدم هر روز گرفتار سه مصیبت است که از هیچ کدام از آنها پند و عبرت نمى گیرد. اگر عبرت بگیرد دنیا و مشکلات آن برایش آسان مى شود. مصیبت اول این که ، هر روز از عمرش کاسته مى شود. اگر زیان در اموال وى پیش بیاید غمگین مى گردد، با این که سرمایه ممکن است بار دیگر باز گردد ولى عمر قابل برگشت نیست . دوم هر روز، روزى خود را مى خورد، اگر حلال باشد باید حساب آن را پس ‍ بدهد و اگر حرام باشد باید بر آن کیفر ببیند. سپس فرمود: سومى مهم تر از این است .گفته شد آن چیست؟ امام فرمود: هر روز را که به پایان مى رساند یک قدم به آخرت نزدیک شده اما نمى داند به سوى بهشت مى رود یا به طرف جهنم . 📒بحار الانوار ج 75 ص 160 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 نگاه بدون قصد لذت ❓سؤال: اگر فردی قصد لذت در نگاه نداشته باشد اما در حین نگاه، لذت حاصل شود،حکمش چیست؟ مثلاً نگاه مغازه دار به مشتری. ✅ پاسخ ( آیت الله خامنه‌ای): 1️⃣ ابتدا توجّه داشته باشید در هر صورت و در هر جا و به هر نحو، نگاه حضوری و عمدی مرد به زن نامحرم مسلمان (به جز صورت و دست ها تا مچ در صورتی که زینت و آرایش نداشته باشد که نگاه به آن هم با قصد لذّت و ریبه صورت نگیرد)، جایز نیست؛ 2️⃣ اگر نگاه اول بدون قصد، سهوی و اتّفاقی باشد، معصیت نکرده ولی از استمرار نگاه باید اجتناب نماید؛ 3️⃣ همچنین نگاه عمدی به زنان لاابالی و زنانی که مقیّد به حجاب شرعی نیستند و اگر کسی آنها را امر به معروف کند در آنها تاثیری ندارد، نگاه عمدی به مواضعی که باید بپوشانند ولی رعایت حجاب نکرده اند، بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 4️⃣ افزون بر آن در هر صورت، اگر انسان بداند نگاه کردن به زنان (ولو در نگاه اول) منجر به تحریک شهوت او می شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده دارد (یعنی خوف افتادن در فساد و گناه در جایی که لذّت جنسی وجود ندارد امّا خوف یا احتمال زیادی وجود دارد که انسان به گناه بیفتد، مثلاً در لحظه بعد، نگاه او تبدیل به نگاه همراه لذّت جنسی شود یا منجر به سایر گناهان شود)، در این صورت نگاه کردن به آن ها جایز نیست. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
. 🔹 امام سـجـاد علیه‌السلام القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ، و يُنمي الرِّزقَ، و يُنسِئُ في الأجَلِ، و يُحَبِّبُ إلَى الأهلِ، و يُدخِلُ الجَنَّةَ. 💎 گفتار نيك: ١. دارايى را زياد مى‌كند، ٢. روزى را افزايش مى‌دهد، ٣. اجل را به تأخير مى‌اندازد، ۴. انسان را نزد خانواده محبوب مى‌گرداند، ۵. (شخص را) به بهشت مى‌برد. 🦋 📚 أمالي صدوق، ص۴٩ از سیره امام سجاد ع https://eitaa.com/asgaridehabadi
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔆 رفتار بسیار درس‌آموز امام سجاد علیه السلام با دشمن زمین‌خورده. ✍️هشام بن اسماعیل (حاکم مدینه در زمان عبدالملک بن مروان در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد کرده بود. با خاندان حضرت علی(ع) و مخصوصا امام علی بن الحسین زین العابدین(ع)، بیش از دیگران بدرفتاری کرده بود. 🔸ولید پس از به قدرت رسیدن، هشام را معزول ساخت و به جای او عمربن عبدالعزیز، پسر عموی جوان خود را حاکم مدینه قرار داد. عمر برای باز شدن عقده دل مردم، دستور داد هشام بن اسماعیل را جلو خانه مروان بن حکم نگاه دارند و هرکس که از هشام بدی دیده یا شنیده، بیاید و داد دل خود را بگیرد. 🔹مردم دسته دسته می‌آمدند، دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود که نثار هشام بن اسماعیل می‌شد. خود هشام بن اسماعیل بیش از همه نگران امام علی بن الحسین(ع) و علویین بود. با خود فکر می‌کرد انتقام علی بن الحسین در مقابل آن همه ستم‌ها و سبّ و لعن‌ها نسبت به پدران بزرگوارش، کمتر از کشتن نخواهد بود. 🔸ولی از آن طرف، امام به علویین فرمود :خوی ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن بعد از آنکه ضعیف شد، انتقام بگیریم، بلکه برعکس، اخلاق ما این است که به افتادگان کمک و مساعدت کنیم. هنگامی که امام با جمعیت انبوه علویین به طرف هشام بن اسماعیل می‌آمد، رنگ در چهره هشام باقی نماند. 🔹هر لحظه انتظار مرگ را می‌کشید؛ ولی بر خلاف انتظار وی، امام طبق معمول -که مسلمانی به مسلمانی می رسد - با صدای بلند فرمود:«سلام علیکم» و با او مصافحه کرد و برحال او ترحم کرده، به او فرمود : «اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم». پس از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت او را موقوف کردند. 📚استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۲۹۰-۲۸۹(با تلخیص) شهادت امام سجاد ع تسلیت باد https://eitaa.com/asgaridehabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام سجاد(ع) را تسلیت می‌گوییم🖤🏴 @DehabadResaneh
✳️ شیوه‌های کم سابقه در سیره تبلیغی امام سجاد (ع) امام سجاد (ع) با نکته‌سنجی و موقعیت شناسی و بهره‌گیری از شیوه‌های نو و کم‌سابقه تبلیغی، غیر از آن که توانست حرکت عدالتخواه امام حسین (ع) را زنده نگهدارد، رشته پیوند میان امام و مردم را نیز به خوبی حفظ کرده و مسیر رشد و پیشروی مکتب شیعه را هر چه بیشتر همواره ساخت. اين شيوه‌ها عبارت بودند از: ♻️ دعا و عبادت حوادث و بلايايى كه بر وجود امام زین العابدین وارد شده بود، موجب آن گرديد كه ایشان در عين آنکه تقیه را که مهمترين اصل دينى- سياسى بود، اختیار کند، اما با نقل احاديث، وظايف امامت و اهداف اصلاح‌ طلبانۀ پدر بزرگوار خويش را تداوم بخشد. 🔅 اهميت خاصى كه براى امام سجاد در میان شیعیان وجود دارد آن است كه او نخستين امامى است كه زهد مطلق را در زندگى روش خود قرار داد، چنانكه در هيچ جنگى و اختلافى وارد نشد و در هيچ امرى از امور دنيا دخالت نكرد و مسیر ویژه‌ای را براى مومنان پس از خود گشود كه پيش از وى نبود و آن دعاها و مناجات هاى مخصوص ایشان است كه از آنها رقّت بيان و سوز دل و شيوايى نمايان است. مجموعه نيايش‌هاى ايشان که پيام‌آور معنويت در جهان است و به زبان‌هاى مختلف ترجمه شده، امروز در کتابی با عنوان صحيفه سجاديّه در دسترس قرار دارد که به انجیل اهل بیت یا زبور آل محمد معروف است. ♻️ دفاع از حریم امامت امام سجاد (ع) در راستای احقاق حقوق امامت و بیان این جایگاه رفیع به دیگران، حتی به صورت محدود، تلاش می‌کرد و افراد فداكارى را دور خود گرد می‌آورد تا در مقابل ادعای امامت محمد بن حنفيه و پسرش ابو هاشم ايستادگى كنند. هدایت یافتگی ابوخالد کابلی از نمونه‌های این کوشش‌ها می‌باشد. ♻️ آینده نگری و تربیت نسل شیعه خفقان و هراس از امویان در عصر امام سجاد (ع) نیز ادامه داشت. اما ایشان بر اساس علم و آگاهی خدادادی و البته وضعیت آشفته و نابه‌سامانی که روز به روز در بدنه حکومت اموی خود نمایی می کرد، با آینده‌ نگری و موقعیت‌ شناسی، افرادی را تربیت و آماده سازی کردند که در مسیر گسترش مکتب شیعه به امامان معصوم پس از خود یاری رسانند. 🔅امام سجاد (ع) این هدف مهم را از طریق آزادسازی تعداد بسیاری از بردگان به انجام رساند. این حرکت، گرچه در ظاهر نشان از محبت و شفقت اهل بیت عصمت و طهارت نسبت به بردگان و جلوگیری از ظلم به آنها بود، اما پوشش بسیار مناسبی در برابر شک و شبهه از سوی حکومت اموی نسبت به رفتار امام (ع) محسوب می‌شد. سرانجام همین بردگان پس از آزاد شدن و تشکیل خانواده و ازدیاد نسل، در سالیان واپسین، بیشتر شاگردان امام باقر و امام صادق علیهما السلام را تشکیل دادند. ♻️ گریه و اشک ضامن بقاء حماسه حسینی روحیه حمایت از مظلوم و ظلم ستیزی، ثمره قیام سیدالشهداء (ع) و تحفه‌ای جاودان برای تمام عدالت‌خواهان دنیا می‌باشد. هرچند امام حسین (ع) با فداکاری این نهال مقدس را غرس کرد اما رشد و تکامل آن بر عهده امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و امامان دیگر بود. امام زین العابدین قادر بر بیان عمق فاجعه دردناک کربلا به صورت علنی نبود اما در بيشتر دوران زندگيش گريان و اندوهگين بود. هر خوردنى و آشاميدنى نزد او آورده می‌شد با اشك هاى او آميخته می‌گرديد. دوست و دشمن و خويش و بيگانه به حال او اندوهناک می‌شدند و از گريه او می‌گريستند. هنگامى كه آن حضرت از بازار قصابان می‌گذشت از آنها می‌پرسيد كه آیا حیوان خود را پيش از كشتن آب داده‌اند؟ سپس گريه‌كنان می‌فرمود: به راستی که ابو عبد اللّه (ع) تشنه سر بريده شد و بازاريان از گريه او می‌گريستند. 🔅از امام باقر (ع) نقل شده است كه يكى از دوستان امام سجّاد (ع) به آن حضرت عرض كرد: من بر تو بيم دارم كه براثر ادامه اين وضع هلاك شوى. در پاسخ او فرمود: چگونه گريه نكنم و حال آن‌كه ديدم پدرم و برادرم و عمويم و عموزادگانم و هفده تن از خاندانم در پيرامون من به قتل رسيدند. 📙خصال ج 2 ص 519-518 همین وضعیت سبب زنده نگهداشته شدن تاریخ انسان‌ساز عاشوراء و قیام امام حسین (ع) شد. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃 متوكل از پست ترين خلفاي بني عباس بود. وي تنها خليفه اي است كه به حضرت زهرا توهين كرده و انگيزه قتل وي نيز همين مطلب شده است. منتصر (پسر متوکل)از پدرش شنيد كه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)را دشنام مي دهد و ناسزا مي گويد. از دانشمندي (امام) پرسيد: كيفر كسي كه به حضرت فاطمه عليهاالسلام دشنام مي دهد چيست؟ جواب داد: كشتن چنين فردي واجب است. ولي بدان كه هر كس پدرش را بكشد عمرش كوتاه خواهد شد... منتصر گفت: من از كوتاهي عمرم كه در راه اطاعت و فرمان برداري خدا باشد باكي ندارم. به دنبال آن منتصر پدرش را كشت و پس از آن بيشتر از هفت ماه، زنده نماند... ٢٠ص١٣٠ https://eitaa.com/asgaridehabadi
تفسیر یک آیه : ********** الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ آل عمران - ١٣٤ همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند؛ و خشم خود را فرو می‌برند؛ و از خطای مردم درمی‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد. ********** نکته ها: این آیه، بدنبال محكوم كردن ربا در آیات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجید مى كند. یك واقعه ى تاریخى آورده اند: روزى یكى از خدمتكاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دریافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى.[149] امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ بنده اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فروبردن آن خشم است.[150] ----- 149) تفسیر مجمع البیان و روح البیان. 150) كافى، ج 2، ص 110. ********** پیام ها: - تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...» - انفاق، سخاوت مى خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء» - نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء» - متّقین محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم ومالك خویشتن اند. «الكاظمین الغیظ» - تقوا، از سعه ى صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس» - متّقى، منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى كند. «ینفقون، كاظمین، عافین» - در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس» - كسى كه مى خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «واللّه یحبّ المحسنین» - انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین» ********** https://eitaa.com/asgaridehabadi
هدایت شده از نغمه ها
5.28M
❁﷽❁ 📺 ۱۴۴۶ [علیه السلام] موضوع: 🔹مصائب ابن آدم از زبان امام سجاد (علیه السلام) 🎤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عسکری مسجدامیرالمومنین (علیه السلام) ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج ─┅═ঊঈ🏴ঊঈ═┅─
🍂گرفته قلبم و آه هم مدد مرا ندهد... برای درد فراقت کسی دوا ندهد... 🍂به‌راه مانده نگاهم بیا گل نرگس... کسی به جز تو پناهی به بینوا ندهد... اَلسّلامُ عَلی الحُسَین وَ عَلی علی اِبن الحُسَین وَ عَلی اَولاد الحُسَین وَ عَلی اَصحاب الحُسَین ♻️ امروز چهارشنبه ۱٠ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی ۲۵ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ذکر مخصوص روز چهارشنبه: «یا حَیُّ یا قَیّوم» ۱۰۰ مرتبه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ https://eitaa.com/asgaridehabadi
هدایت شده از جهاد تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای نخستین‌بار 🎥سخنان رهبرمعظم انقلاب خطاب به اسماعیل هنیه درباره فرزندان شهید او 🛑‍@TABEIN_14 یکی از فرزندان شجاع اسلام به درجه رفیع شهادت نائل آمدن این ضایعه را به پیشگاه حضرت ولیعصر عج و نائب امام زمان عج حضرت امام خامنه ای س و ملت غیور و مجاهد فلسطین تسلیت عرض می کنیم «اسرائیل محور و مرکز تمامی شرارت ها در منطقه و جهان اسلام است یکبار برای همیشه باید این باند جنایت کار را محو و نابود کرد تا جهان اسلام از تومور سرطانی رها یابند»
💠 حدیث روز 💠 💎 نظر امام سجاد (ع) درباره عمل همراه با تقوا 🔻امام سجاد علیه‌‏السلام: لایَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوی وَ کَیْفَ یَقـِلُّ ما یُتقَبَّلُ ❇️ کاری که با تقوا همراه باشد اندک نیست؛ چگونه آنچه مقبول خـدا قرار گرفته، انـدک محسـوب شـود. 📚 تحف العقول، ص ۳۱۸ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/asgaridehabadi
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام على عليه السلام فرمود: العُمرُ الّذي أعذَرَ اللّه فيهِ إلَى ابنِ آدَمَ سِتّونَ سَنَةً مدّت عمرى كه خداوند در آن عذر آدمى را مى پذيرد، شصت سال است. 📗نهج البلاغة، حكمت 326 📜امام صادق علیه السلام مى فرماید: زن زیبایى را روز قیامت در دادگاه عدل الهى حاضر مى كنند كه بخاطر جمال و زیبایى خود به گناه افتاده است؛ مى پرسند: چرا گناه كردى ؟ در پاسخ مى گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدى به این جهت به گناه آلوده شدم . خداوند دستور مى دهد مریم را مى آورند، و به آن زن گفته مى شود كه تو زیباتر بودى یا مریم؟ در حالى كه او را زیبا آفریدیم ، اما، او به خاطر جمال خود فریب نخورد. آنگاه مرد صاحب جمالى را در دادگاه حاضر مى كنند كه بخاطر زیبایى خود به گناه آلوده شده است مى گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدى و زنان به سوى من میل و رغبت پیدا كردند و مرا فریفتند و گرفتار گناه گشتم. در این وقت یوسف علیه السلام را مى آورند و به او مى گویند: تو زیباتر بودى یا یوسف؟ ما به او جمال و زیباى دادیم ولى فریب زنان نخورد!! سپس صاحب بلا را مى آورند كه به خاطر بلاها و گرفتارى هایش معصیت كرده است . او هم مى گوید: خداوندا! بلاها و مصیبت ها را بر من سخت كردى لذا به گناه افتادم . در این موقع ایوب علیه السلام را مى آورند و به آن شخص مى گویند: بلاى تو سخت تر بود یا بلاى ایوب ؟ در صورتى كه ما او را به بلاى سخت مبتلا كردیم اما مرتكب گناه نشد. 📔کافى ج 8 ص 228 📘بحار الانوار ج 7 ص 285 📕بحار الانوار ج 12 ص 341 🔮 شناسه 👇👇👇 🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 جدا شدن پیشانی از روی مهر به صورت سهوی ✍️ اگر پیش از تمام شدن ذکر ، پیشانی را از زمین بردارد، نمی تواند دوباره به زمین بگذارد و باید آن را یک سجده حساب کند ولی اگر سایر اعضا را سهواً از زمین بردارد، باید دوباره بر زمین بگذارد و را بگوید. 🔸اگر هنگام سجده، پیشانی به محل برخورد کند و بی اختیار از زمین بلند شود، باید دوباره پیشانی را بر زمین بگذارد و سجده را بگوید و روی هم یک سجده به حساب می آید. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آیا می‌توانیم در قنوت نماز به زبان فارسی دعا کنیم و وقتی دست‌ها را در میان نماز به سوی خدای متعال بلند کرده‌ایم، به زبان خودمان دعا کنیم و از او کمک بخواهیم؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت‌ الله خامنه‌ای: مانع ندارد. 🌷آیت‌ الله سیستانی: می‌توانید بعد از ذکر یا دعای عربی مثل صلوات، به فارسی نیز دعا کنید. 🥀 آیت‌ الله بهجت: جایز است و قنوت محقق می‌شود. 🥀 آیت‌ الله گلپایگانی: وظیفه قنوت به غیرعربی ادا نمی‌شود. 🥀 آیت‌ الله صافی گلپایگانی: وظیفه قنوتی انجام نمی‌شود، ولی مبطل نماز نیست. 🌷آیت‌ الله مکارم شیرازی: وظیفه قنوتی به غیر عربی محقق نمی‌شود. 🌷آیت‌ الله نوری همدانی: ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اگرچه ضرری به صحت نماز نمی‌زند. 🌷آیت‌ الله وحید خراسانی: ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اگرچه ضرری به صحت نماز نمی‌زند. 🥀 آیت‌ الله فاضل لنکرانی: وظیفه قنوت به غیر عربی ادا نمی‌شود. 🌷آیات‌ عظام خويی، زنجانی و تبریزی: احتیاط مستحب آن است که به غیر عربی دعا نکند. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ 🔰 محبت امام به شیعیان، گوهری گرانبها ✍🏻 در روایت آمده است «فردی خدمت امام سجاد (علیه السلام) رسید و از ایشان به سبب عیالواری و بدهکاری درخواست مساعدت کرد. اما ناگهان حضرت به خاطر شنیدن مشکلات او گریه می‌کنند و می‌فرمایند: مصیبتی است که شیعه ما اینگونه گرفتار باشد. فرد، امام را دلداری داد و از ایشان خواست که غصه او را نخورد. ✍🏻 حضرت فرمودند: من فقط این دو نان خشک را دارم، که برای افطاری و سحری گذاشته‌ام برای تو باشد. مرد، نان‌ها را گرفت و در دل گفت: این به چه درد من می‌خورد. در راه ماهی فروشی را دید، که ماهی‌های او در حال خراب شدن بودند، یک ماهی را با یک نان معاوضه کرد و یک نان را هم با مقداری نمک معاوضه کرد. در خانه برای تهیه ناهار شکم ماهی را شکافت و یک تکه جواهر گرانبها در آن یافت. ✍🏻 بعد مدتی، ماهی فروش و نمک فروش نان‌ها را پس آوردند و گفتند: نان، آنقدر خشک است، که ما نتوانستیم آن را بخوریم برای خودت باشد. و بعد هم فرستاده امام سجاد (علیه السلام) به در خانه او مراجعه کرد‌ و گفت: حضرت فرمودند به فلانی بگو آن نان را جز من روی کره زمین کسی نمی‌تواند بخورد نان را برگردان، و غرض این بود که دست گردانی شود و آن جواهر پربرکت را بفروش و بدهی خود را بده.» [1] ⬅️ برکت از ، حتی اگر نان خشک هم برسد، غنیمت است، برکت و رحمت است. محبت امام، برای شیعه این گونه است.✨ [1] أمالي صدوق: ص۴۵۳. 🍃🌹🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام ✍️ حضرت سجاد علیه السلام در روایتی پیوسته می فرمودند: کسی که چهار خصلت و خصوصیت در او جمع شود ایمان او کامل است و انسان را از گناه پاک می کند و هنگامی که خدا را ملاقات کرد خدا از او راضی است و آن چهار صفت عبارت است: 👌کانَ أَبى عَلىُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام یَقُولُ: اَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ کَمُلَ اِیمانُهُ، و مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِىَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ راضٍ: مَنْ وَفى لِلّهِ بِما جَعَلَ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاسِ، وَ صَدَقَ لِسانُهُ مَعَ النّاسِ، وَاسْتَحْیى مِنْ کُلِّ قَبیحٍ عِنْدَاللّه‏ِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ أَهْلِهِ. 1. مَن وَفَی لله بِما جَعَل علی نفسِه للناس. آن كه براى خدا، به تعهّد خود در قبال مردم عمل كند. مثلا اگر مسولی یا مدیری در برابر مردم تعهد دارد که آموزش یا معیشتی را اصلاح کند، به این تعهد عمل کند. اگر یک معلمی که تعهد دارد که ارشاد و راهنمایی کند، به تعهدش عمل کند. 2. و صَدَق لسانُه مع الناس، به مردم، راست بگوید، دروغ نگوید! ممکن است یک حرفهایی باشد که انسان نخواهد با مردم در میان بگذارد، اشکالی ندارد. بعضی از حرفها نباید گفته بشود، اما آنچه می‌گوید، مطابق با واقع باشد، دروغ نگوید! من و شما اگر مسئولیتی داریم، شغلی داریم، دولتی یا غیردولتی، با مردم که حرف می‌زنیم، راست بگوییم، خلافِ واقع به مردم نگوییم. 3. و استَحیَی مِن کلِّ قبیحٍ عند الله و عند الناس، از کارهای زشت حیا کند، هم در مقابل خدا حیا کند، هم در مقابل مردم. بعضی نه در مقابل خدای متعال حیا نمی‌کنند و نه در مقابل مردم! کار زشت را انجام می‌دهند در حالی که می‌دانند خدای متعال شاهد و ناظر است. 4. و حَسُنَ خُلقُه مع اهلِه، با خانواده‌اش خوش‌اخلاق باشد. بعضی از مردم آدمهای خیلی خوبی‌اند امّا رفتارشان با زن و بچه‌شان بسیار بد است! رفتار با خانواده، بخصوص با همسر، خیلی مهم است. 🔳https://eitaa.com/asgaridehabadi
جامع الاحادیث الکافي ج ۲، ص ۳۲۲ امام کاظم (علیه السلام) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي رَجُلَيْنِ يَتَسَابَّانِ فَقَالَ اَلْبَادِي مِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صَاحِبِهِ عَلَيْهِ مَا لَمْ يَتَعَدَّ اَلْمَظْلُومُ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/106510 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://myket.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث اصول کافی / ترجمه مصطفوی عبد الرحمن بن حجاج از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام در بارۀ دو مردى كه همديگر را دشنام دهند روايت كرده كه فرمود: آغازكننده بدشنام ستمكارتر است و گناه خود و گناه رفيقش بگردن اوست در صورتى كه آن كس كه ستم باو شده از حد نگذرد. https://noorlib.ir/book/view/2646?volumeNumber=4§ionNumber=1&pageNumber=13&viewType=html دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://myket.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث مرآة العقول : حسن كالصحيح. البادي منهما أظلم أي إن صدر الظلم عن صاحبه أيضا فهو أشد ظلما لابتدائه أو لما كان فعل صاحبه في صورة الظلم أطلق عليه الظلم مجازا ما لم يتعد المظلوم سيأتي الخبر في باب السباب باختلاف في أول السند، و فيه ما لم يعتذر إلى المظلوم، و على ما هنا كان المعنى ما لم يتعد المظلوم ما أبيح له من مقابلته، فالمراد بوزر صاحبه الوزر التقديري، و يؤيد ما هنا ما رواه مسلم في صحيحه عن النبي صلى الله عليه و آله و سلم قال: المتسابان ما قالا فعلى البادي ما لم يعتد المظلوم، قال الطيبي: أي الذين يشتمان كل منهما الآخر، و ما شرطية أو موصولة، فعلى البادي، جزاء أو خبر أي إثم ما قالا على البادي إذا لم يعتد المظلوم، فإذا تعدى يكون عليهما، انتهى و قال الراوندي (ره) في شرح هذا الخبر في ضرير الشهاب : السب الشتم القبيح و سميت الإصبع التي تلي الإبهام سبابة لإشارتها بالسب كما سميت مسبحة لتحريكها في التسبيح، يقول صلى الله عليه و آله و سلم: إن ما يتكلم به المتسابان ترجع عقوبته على البادي، لأنه السبب في ذلك، و لو لم يفعل لم يكن، و لذلك قيل: البادي أظلم و الذي يجيب ليس بملوم كل الملامة، كما قال تعالى: وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولٰئِكَ مٰا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ على أن الواجب على المشتوم أن يحتمل و يحلم و لا يطفئ النار بالنار، فإن النارين إذا اجتمعا كان أقوى لهما فيقول تغليظا لأمر الشاتم أن ما يجري بينهما من التشاتم عقوبته تركب البادي لكونه سببا لذلك، هذا إذا لم يتجاوز المظلوم حده في الجواب، فإذا تجاوز و تعدى كانا شريكين في الوزر و الوبال، و الكلام وارد مورد التغليظ‍ و إلا فالمشتوم ينبغي أن لا يجيب و لا يزيد في الشر و لا تكون عقوبة فعل المشتوم على الشاتم، إن للشاتم في فعله أيضا نصيبا من حيث كان سببه، و إلا فكل مأخوذ بفعله، انتهى. و أقول: الحاصل أن أثم سباب المتسابين على البادي، أما إثم ابتدائه فلان السب حرام و فسق لحديث سباب المؤمن فسق، و قتاله كفر، و أما إثم سب الراد فلأن البادي هو الحامل له على الرد، و إن كان منتصرا فلا إثم على المنتصر، لقوله تعالى: وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ الآية، لكن الصادر منه هو سب يترتب عليه الإثم، إلا أن الشرع أسقط‍ عنه المؤاخذة، و جعلها على البادي للعلة المتقدمة، و إنما أسقطها منه ما لم يتعد فإن تعدى كان هو البادي في القدر الزائد، و التعدي بالرد قد يكون بالتكرار مثل أن يقول البادي يا كلب، فيرد عليه مرتين، و قد يكون بالأفحش كما لو قال له: يا سنور، فيقول في الرد: يا كلب، و إنما كان هذا تعديا لأن الرد بمنزلة القصاص، و القصاص إنما يكون بالمثل، ثم الراد أسقط‍ حقه على البادي، و يبقى على البادي حق الله لقدومه على ذلك. و لا يبعد تخصيص تحمل البادي إثم الراد بما إذا لم يكن الرد كذبا و الأول قذفا فإنه إذا كان الرد كذبا مثل أن يقول البادي: يا سارق و هو صادق فيقول الراد: بل أنت سارق و هو كاذب، أو يكون الأول قذفا مثل أن يقول البادي يا زاني فيقول الراد: بل أنت الزاني، فالظاهر أن إثم الرد على الراد، و بالجملة إنما يكون الانتصار إذا كان السب مما تعارف السب به عند التأديب كالأحمق و الجاهل و الظالم و أمثالها، فأمثال هذه إذا رد بها لا إثم على الراد و يعود إثمه على البادي. و أقول: الآيات و الأخبار الدالة على جواز المعارضة بالمثل كثيرة، فمن الآيات قوله تعالى: فَمَنِ اِعْتَدىٰ عَلَيْكُمْ قال الطبرسي رحمه الله: أي ظلمكم فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اِعْتَدىٰ عَلَيْكُمْ أي فجازوه باعتدائه و قابلوه بمثله، و الثاني ليس باعتداء على الحقيقة، و لكن سماه اعتداء لأنه مجازاة اعتداء و جعله مثله و إن كان ذلك جورا و هذا عدلا، لأنه مثله في الجنس، و في مقدار الاستحقاق، و لأنه ضرر كما أن ذلك ضرر فهو مثله في الجنس و المقدار و الصفة، و قال: و فيها دلالة على أن من غصب شيئا و أتلفه يلزمه رد مثله. ثم إن المثل قد يكون من طريق الصورة في ذوات الأمثال، و من طريق المعنى كالقيامة فيما لا مثل له، و قال المحقق الأردبيلي قدس سره: و اتقوا الله باجتناب المعاصي فلا تظلموا و لا تمنعوا عن المجازاة، و لا تتعدوا في المجازاة عن المثل و العدل و حقكم. ففيها دلالة على تسليم النفس و عدم المنع عن المجازاة و القصاص، و على وجوب الرد على الغاصب المثل أو القيمة، و تحريم المنع و الامتناع عن ذلك، و جواز الأخذ بل وجوبه إذا كان تركه إسرافا فلا يترك إلا أن يكون حسنا، و تحريم التعدي و التجاوز عن حده بالزيادة صفة أو عينا، بل في الأخذ بطريق يكون تعديا و لا يبعد أيضا جواز الأخذ خفية أو جهرة من غير رضاه على تقدير امتناعه من الإعطاء كما قاله الفقهاء من طريق المقاصة. و لا يبعد عدم اشتراط‍ تعذر إثباته عند الحاكم، بل على تقدير الإمكان أيضا و لا إذنه بل يستقل، و كذا في غير المال من الأذى فيجوز الأذى بمثله من غير إذن الحاكم و إثباته عنده، و كذا ال
قصاص إلا أن يكون جرحا لا يجري فيه القصاص أو ضربا لا يمكن حفظ‍ المثل، أو فحشا لا يجوز القول و التلفظ‍ به مما يقولون بعدم جوازه مطلقا، مثل الرمي بالزنا، و يدل عليه أيضا قوله سبحانه: وَ إِنْ عٰاقَبْتُمْ فَعٰاقِبُوا بِمِثْلِ مٰا عُوقِبْتُمْ بِهِ قال في المجمع: قيل: نزلت لما مثل المشركون بقتلي أحد و حمزة رضي الله عنهم و قال المسلمون: لئن أمكننا الله لنمثلن بالأحياء فضلا عن الأموات، و قيل: إن الآية عامة في كل ظلم كغصب أو نحوه، فإنما يجازى بمثل ما عمل وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ أي تركتم المكافاة و القصاص و جرعتم مرارته لَهُوَ خَيْرٌ لِلصّٰابِرِينَ . و يدل عليه أيضا قوله سبحانه: وَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَهُمُ اَلْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ في المجمع أي ممن بغى عليهم من غير أن يعتدوا، و قيل: جعل الله المؤمنين صنفين صنف يعفون في قوله: وَ إِذٰا مٰا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ و صنف ينتصرون ثم ذكر تعالى حد الانتصار فقال: وَ جَزٰاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهٰا قيل: هو جواب القبيح إذا قال أخزاك الله تقول أخزاك الله من غير أن تعتدي، و قيل: يعني القصاص في الجراحات و الدماء، و سمي الثانية سيئة على المشاكلة فَمَنْ عَفٰا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اَللّٰهِ أي فمن عفا عما له المؤاخذة به و أصلح أمره فيما بينه و بين ربه فثوابه على الله إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلظّٰالِمِينَ، `وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولٰئِكَ مٰا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ معناه من انتصر لنفسه و انتصف من ظالمه بعد ظلمه أضاف الظلم إلى المظلوم، أي بعد أن ظلم و تعدى عليه فأخذ لنفسه بحقه، فالمنتصرون ما عليهم من إثم و عقوبة و ذم إِنَّمَا اَلسَّبِيلُ أي الإثم و العقاب عَلَى اَلَّذِينَ يَظْلِمُونَ الناس ابتداء وَ يَبْغُونَ فِي اَلْأَرْضِ بِغَيْرِ اَلْحَقِّ أُولٰئِكَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ أي مؤلم وَ لَمَنْ صَبَرَ أي تحمل المشقة في رضا الله وَ غَفَرَ له فلم ينتصر إِنَّ ذٰلِكَ الصبر و التجاوز لَمِنْ عَزْمِ اَلْأُمُورِ أي من ثابت الأمور التي أمر الله بها فلم تنسخ. و قيل: عزم الأمور هو الأخذ بأعلاها في باب نيل الثواب. و قال المحقق الأردبيلي قدس الله روحه بعد ذكر بعض تلك الآيات: فيها دلالة على جواز القصاص في النفس و الطرف و الجروح، بل جواز التعويض مطلقا حتى ضرب المضروب و شتم المشتوم بمثل فعلهما، فيخرج ما لا يجوز التعويض و القصاص فيه مثل كسر العظام و الجرح و الضرب في محل الخوف و القذف و نحو ذلك، و بقي الباقي، و أيضا تدل على جواز ذلك من غير إذن الحاكم و الإثبات عنده و الشهود و غيرها، و تدل على عدم التجاوز عما فعل به و تحريم الظلم و التعدي و على حسن العفو و عدم الانتقام و أنه موجب للأجر العظيم، انتهى. و أقول: ربما يشعر كلام بعض الأصحاب بعدم جواز المقابلة و أنه أيضا يستحق التعزير كما مر في كلام الراوندي، و قال الشهيد الثاني (ره) عند شرح قول المحقق: قيل: لا يعزر الكافر مع التنابز بالألقاب و التعيير بالأمراض إلا أن يخشى حدوث فتنة فيحسمها الإمام بما يراه القول بعدم تعزيرهم على ذلك، مع أن المسلم يستحق التعزير به هو المشهور بين الأصحاب، بل لم يذكر كثير منهم فيه خلافا، و كان وجهه تكافؤ السبب و الهجاء من الجانبين كما يسقط‍ الحد عن المسلمين بالتقاذف لذلك، و لجواز الإعراض عنهم في الحدود و الأحكام فهنا أولى، و نسب القول إلى القيل مؤذنا بعدم قبوله، و وجهه أن ذلك فعل محرم يستحق فاعله التعزير، و الأصل عدم سقوطه بمقابلة الآخر بمثله، بل يجب على كل منهما ما اقتضاه فعله، فسقوطه يحتاج إلى دليل كما يسقط‍ عن المتقاذفين بالنص، انتهى. و لا يخفى عليك ضعفه بعد ما ذكرنا، و أما رواية أبي مخلد السراج عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قضى أمير المؤمنين في رجل دعا آخر ابن المجنون فقال له الآخر: أنت ابن المجنون، فأمر الأول أن يجلد صاحبه عشرين جلدة، و قال له: اعلم أنك ستعقب مثلها عشرين، فلما جلده أعطى المجلود الشوط‍ فجلده عشرين نكالا ينكل بهما، فيمكن أن يكون لذكر الأب، و شتمه لا المواجه، فتأمل. https://noorlib.ir/book/view/3636?volumeNumber=10§ionNumber=1&pageNumber=264&viewType=html دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://myket.ir/app/org.crcis.noorhadith