eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
194 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
784 ویدیو
42 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺🌺حدیث 1259 نصایح امام موسی کاظم به فرزندش 3170 - وَ قَالَ موسی بن جعفر عليه السلام: لِبَعْضِ وُلْدِهِ: يا بُنَىَّ إِيَّاكَ أَنْ يَراكَ اللَّهُ فى مَعْصِيَةٍ نَهاكَ عَنْها، وَ إِيَّاكَ أَنْ يَفْقِدَكَ اللَّهُ عِنْدَ طاعَةٍ أَمَرَكَ بِها، وَ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ، وَ لا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ التَّقْصِيرِ فى عِبادَةِ اللَّهِ وَ طاعَتِهِ، فَإِنَّ اللَّهَ لا يُعْبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ، وَ إِيَّاكَ وَ الْمِزاحَ، فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِنُورِ إِيمانِكَ، وَ يَسْتَخِفُّ مُرُوَّتِكَ وَ إِيَّاكَ وَ الضَّجَرَ وَ الْكَسَلَ، فَإِنَّهُما يَمْنَعانِ حَظَّكَ مِنَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ. آن حضرت به يكى از فرزندانش فرمود: اى پسر جان: مبادا خدا تو را در معصيتى كه از آن تو را نهى كرده ببيند، يا در طاعتى كه بدان تو را امر كرده نيابد، و بر تو باد كه هميشه سعى و تلاش كنى و هيچ وقت خود را در عبادت و اطاعت خدا بى تقصير نشمارى، زيرا كه خدا را نمى توان آنطورى كه حق اوست عبادت كرد، و بپرهيز از مزاح (و شوخى هاى زياد) زيرا كه آن نور ايمانت را مى برد و مردانگى تو را سبك مى سازد و از ملامت و كسالت بپرهيز كه تو را از بهره و نصيب دنيا و آخرت باز مى دارد. https://eitaa.com/asgaridehabadi
علیه السلام 💠 ایمان پدر همه ائمه 💠 ♦️علمای امامیه و نیز علمای زیدیه و برخی از علمای (1) اهل سنت به استناد روایات اسلامی و حکایات تاریخی بر این عقیده اند که ابوطالب پس از بعثت پیامبر(ص) و اعلان علنی اسلام در سال سوم بعثت پس از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین » (2) به آیین حیات بخش اسلام ایمان آورد و تا روزی که زنده بود مسلمان بود و با دلی مالامال از ایمان و اخلاص به آیین توحید از این دنیا رفت اما برای آن که از آیین یکتاپرستی بهتر دفاع کند و مسؤولیت خود را در حفظ جان پیامبر(ص) در پیشبرد اهدف اسلام بیشتر ادا نماید، تقیه کرد و ایمان و اعتقاد خود را نسبت به اسلام و پیامبر(ص) کتمان نمود. ✍اما مع الاسف بعضی به دور از حق و انصاف در اسلام ابوطالب تردید کرده و در مقام اظهار نظر توقف نموده و گفته اند که نسبت به اسلام ابوطالب امر به ما مشتبه است و در مسلمان بودن او تردید داریم. ‼️برخی دیگر از علمای اهل جماعت که نسبت به امیرالمؤمنین علی(ع) کینه قلبی داشته و برای جلوگیری از نشر فضایل آن حضرت از هیچ کوششی دریغ نمی کرده اند، برای پایین آوردن مقام و منزلت آن حضرت، نه تنها اسلام پدرش را انکار نموده، بلکه با گستاخی تمام گفته اند: ◾️«بعضی آیات کفر و عذاب در قرآن کریم در شان ابوطالب نازل شده است. درباره کسی که ابن ابی الحدید می گوید: «ان الاسلام لولا ابوطالب لم یکن شیئا مذکورا; اگر ابوطالب نمی بود از اسلام هم خبری نبود.»(3) 🔷برخی مغرضان در کتابهای خود، بدون اینکه تحقیق و بررسی در این باره کرده باشند. افکار مردم عوام را نسبت به این بزرگ مرد الهی و فدایی اسلام و قرآن، مخدوش کرده اند و کار را به جایی رسانده اند که اگر شیعه ای در مکه معظمه کنار پل حجون بخواهد بر سر مزار ابوطالب فاتحه ای بخواند و طلب مغفرت نماید، با تمسخر و عتاب مواجه خواهد شد. ♦️مغرضان و متعصبان چون نتوانسته اند حمایتهای شجاعانه و فداکاریهای مخلصانه آن مرد بزرگ را از اسلام و پیامبر(ص) انکار نمایند از این طریق خواسته اند آن از خود گذشتگی ها را توجیه نمایند و گفته اند که ابوطالب حمایتهایش از روی ایمان و اعتقاد به پیامبر(ص) نبوده بلکه به دلیل نسبت فامیلی و روی علاقه شدیدی که به برادرزاده اش محمد داشته است، در برابر مخالفان و مشرکان می ایستاد و از او دفاع می کرد تا جان پسر برادرش سالم بماند. اما به آیین و مکتب محمد(ص) کاری نداشت. 🔷دلایل ایمان محکم ابوالائمه علیهم السلام با اندکی تامل و دقت در حمایتها و جانفشانی های مخلصانه ابوطالب به بی اساس بودن این توجیهات و بی انصافی و غرض ورزی دشمنان اهل بیت پی می بریم; زیرا 1⃣مگر ممکن است شخصیتی مثل ابوطالب که از مقام و منزلت والایی در بین قریش و مردم مکه برخوردار بوده بر خلاف اعتقاد درونی خود و فقط بر اثر نسبت خانوادگی حاضر شود تمام هستی خود را فدای محمد(ص) نماید؟ 2⃣آیا ممکن است برای شخصیتی مثل ابوطالب به دلیل دوست داشتن برادرزاده اش فرزند خود علی(ع) را در خدمت او گزارد و سفارش کند تا پای جان از آیین او حمایت نماید؟ 3⃣ ایا ممکن است خود نیز حاضر شود مدت سه سال در شعب ابوطالب گرسنگی و تشنگی و فشارهای روحی و جسمی را تحمل کند و در کنار محمد(ص) و یارانش به دلیل تعصب قومی و فامیلی بماند؟ ⏺بدون تردید حمایتهای همه جانبه ابوطالب از پیامبر اسلام انگیزه الهی و معنوی داشته است; نه انگیزه ای مادی و تعصب قومی. به طور قطع او تشخیص داده بوده که «پیامبر(ص) مظهر کاملی از انسانیت و فضیلت است و آیین او بهترین برنامه سعادت بشریت است، و دفاع از چنین مکتبی، فضیلت و شرف است.» از این رو او با عقیده به آیین و مکتب اسلام در مقام دفاع از برادرزاده اش برخاست و مدت ده سال باقیمانده عمرش که پس از بعثت آن حضرت در قید حیات بود، لحظه ای از فداکاری و از خودگذشتگی ننشست و با قلبی مملو از ایمان و اعتقاد به خدا و قیامت و پیامبر(ص) جهان را وداع گفت و در جوار رحمت حق و رضوان او قرار گرفت سلام و درود خدا و پیامبران و فرشتگان بهشت بر او باد. ♦️در فداکاری و ایمان ابوطالب همین بس که ابن ابی الحدید درباره اش چنین اشعاری به ثبت رسانده است: و لولا ابوطالب و ابنه لما مثل الدین شخصا فقاما فذاک بمکة آوی و حامی و هذا بیثرب جس الحماما تکفل عبد مناف بامر و اودی فکان علی تماما(4) ♦️اگر ابوطالب و فرزندش علی نبود، ستون دین برپا نمی شد.ابوطالب در مکه از دین خدا حمایت کرد و به آن پناه داد; و علی در مدینه کبوتر دین را به پرواز درآورد.ابوطالب کاری را در دست گرفت و چون درگذشت علی آن را به اتمام رسانید. (1)زینی دحلان، مفتی مکه متوفای 1304 (2)شعراء (26) آیه 214. (3)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 142. (4) همان ج 14 ص۸۴ https://eitaa.com/asgaridehabadi
💠 در نمازها یا اذکاری که از ما قرائت آیت‌الکرسی خواسته شده، تا کدوم آیه باید بخونیم؟ تا آخر آیه ۲۵۵ بقره «و هو العلی العظیم» یا تا آخر آیه ۲۵۷ بقره«هم فیها خالدون»؟ ✅ پاسخ: 🌷 آیت‌ الله خامنه‌ای: اگر فقط گفته شده آیت‌ الکرسی خوانده شود، خواندن آیه اول تا «و هو العلی العظیم» کافی است. 🌷 آیات عظام سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، بايد تا آخرِ آیه‌ ۲۵۷، یعنی «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» خوانده شود. 🌷 آیت‌ الله مکارم: خواندن آیه اول (آیه ۲۵۵ بقره) تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» کافی است؛ اما مستحب است دو آیه بعد را هم بخوانید. 🌷 آیت‌ الله شبیری: خواندن آیه اول (آیه ۲۵۵ بقره) تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» است. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
1⃣➖ لباسی که نمی دانیم نجس شده یا نه بنا می گذاریم که پاک است و لازم نیست آن را آب بکشیم . (۱) 2⃣➖ لباسی که قبلا نجس شده و نمی دانیم آن را آب کشیده ایم یا نه ، باید آن را آب بکشیم. (۲) 3⃣➖ اگر یکی از دو لباس نجس شده ولی نمی دانیم کدام یک نجس است، با هیچ کدام نمی شود نماز خواند و باید هر دو را آب بکشیم. (۳) 4⃣➖ اگر به یکی از دو لباسی که نمی دانیم کدام یک نجس است ، دست خیس بزنیم بنا می گذاریم که دست پاک است زیرا یقین نداریم دستمان به لباس نجس خورده ولی باید هر دو لباس را آب کشید. (۴) ➖➖➖➖➖ ۱ - زیرا اصل بر طهارت است مگر خلاف آن ثابت شود. ۲ - زیرا در این گونه موارد بنا می گذلریم بر حالت سابق. ۳ - به علت وجود علم اجمالی. ۴ - زیرا ملاقی با احد اطراف علم اجمالی ، محکوم به طهارت است https://eitaa.com/asgaridehabadi
💠 راهکاری برای گناه نکردن 🌴 امام علی علیه السلام فرمودند: 🔷 هر کس بعد از نماز صبح در جایش بنشیند و سوره توحید را یازده مرتبه قبل از طلوع خورشید قرائت کند، آن روز مرتکب گناه نمی شود هر چند شیطان به سوی او طمع کند. https://eitaa.com/asgaridehabadi
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 رهبر انقلاب: در برنامه‌های اعتکاف کاری کنید که روحیه معنوی در میان جوانان تثبیت بشود 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز یکشنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۳، در پایان مجلس روضه‌ی شهادت امام کاظم علیه‌السلام که با حضور مسئولان ستاد مرکزی اعتکاف برگزار شد، بر اهمیت تثبیت حالات معنوی اعتکاف در جوانان تأکید کردند. رهبر انقلاب: 🔸دستشان درد نکند، خدا خیرشان بدهد ان‌شاءالله. خدا قبول کند از ایشان، این زحمتی که کشیدند، اعتکاف را رواج دادند. زمان ما اصلاً نبود، معمول نبود خیلی اعتکاف. در مشهد که اصلاً من ندیده بودم هیچ‌کس اعتکاف کند، هیچ، اصلاً. 🔸در قم در مسجد امام [حسن عسکری علیه‌السلام] در آن شبستان بالا، روبه‌رو، شاید مثلاً پنج تا، شش تا از این بین ستونها را پرده می‌کشیدند و هر پرده‌ای دو نفر یا سه نفر از طلبه‌ها آنجا [معتکف میشدند.] مجموعاً شاید در همه‌ی قم که همان منحصر میشد به مسجد امام [حسن عسکری علیه‌السلام]، شاید بیست نفر، بیست و پنج نفر، معتکف میشدند. 🔸این همه جوان، این همه مرد، زن، نوجوان، در همه جای کشور، در همه‌ی مساجد، این خیلی نعمت بزرگی است. منتها کاری کنید که این جوانی که می‌آید سه روز آنجا توجه پیدا میکند و حال و توسّل و تضرّع و تغییر در او به وجود می‌آید ــ قهراً دیگر، جوانها زود [تأثیر می‌پذیرند] ــ این بماند، این تثبیت بشود https://eitaa.com/asgaridehabadi
☑️ یاد و خاطره آیت الله عبدالنبی نمازی را گرامی می‌داریم 🔘 وی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که در ۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲، در سن ۷۸ سالگی، دار فانی‌ را وداع‌ گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- به خاک سپرده شد. 📝 مشاهده زندگینامه 👇 🌐 jameehmodarresin.org/99 ــــــــــــــــ روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔 @j_modarresin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ دوشنبه ٠٨ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٢۶ ١۴۴۶ 🌲 ژانويه 2025 27 Monday 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه، صدقه، اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 🔹 هر کس در شب بیست و هفتم ماه رجب، دوازده رکعت نماز بخواند که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، سوره‌ «اعلی» ده بار، و سوره «قدر» ده بار و هنگامى كه نماز را به پايان برد، صد بار «صلوات» بفرستد و صد بار به درگاه خداوند متعال «استغفار» كند؛ خداوند سبحان، ثواب عبادت فرشتگان را براى او مى‌نويسد. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز رحلت حضرت (ع) عموى بزرگوار پیامبر اکرم (ص) و پدر امیرالمومنین (ع) سه سال قبل از هجرت 💠 حدیث روز: 💎 امام باقر (ع): «لَوْ وُضِعَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا اَلْخَلْقِ فِي اَلْكِفَّةِ اَلْأُخْرَى لَرَجَحَ إِيمَانُه» «اگر ایمان ابوطالب (ع) را در یک کفّه ترازو و ایمان بقیه مردم در کفّه دیگر ترازو قرار گیرد، ایمان او سنگین‌تر است» 📚 بحارالأنوار، ج۳۵، ص۱۵۶ ‌ •┈┈••✾•┈┈• https://eitaa.com/asgaridehabadi
احکام ناصبی.mp3
1.93M
مناسبت: «سالروز رحلت حضرت (ع)» موضوع: «» ❓نواصب به چه کسانی می‌گویند و حکم شرعی آنها چیست؟ کسی است که با امام علی(ع) یا یکی از اهل بیت(ع) دشمنی بورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند! همچنین انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است. ✅ از نظر فقیهان شیعه، «» نجس و در حکم کفار هستند؛ از این‌رو خوردن حیوانی که توسط آنان ذبح شده، پرداخت صدقه به آن‌ها و ازدواج با آنان جایز نیست و از مسلمانان ارث نمی‌برند. ⬅️ بدیهی است از آنجا که عزیزان اهل سنت، مُحِب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، ناصبی محسوب نمی‌شوند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸؛ جواهر الکلام، ج۶، ص۶۴. https://eitaa.com/asgaridehabadi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز سالروز رحلت حضرت (ع) پدر بزرگوار حضرت (ع) و حضرت (ع) و عموی بزرگوار و حامی و ناصر پیامبر اکرم (ص) است، لذا سخن امروز را با عرض تسلیت و تعزیت به تمامی شیعیان و محبین مولای متقیان آغاز می‌نمائیم؛ حضرت ابوطالب (ع) و رئیس مکه و پیر و بزرگ قبیله قریش بعد از پدر بزرگوارشان حضرت عبدالمطّلب (ع) بودند؛ ایشان جمیع فضایل اخلا‌قی را دارا بودند، به صورتی که همه قبایل عرب، شخصیت و مکارم اخلاقی آن مرد بزرگ را ستوده و برای ایشان احترام ویژه‌ای قائل بودند؛ چنانچه از اکثم بن صیفی، حکیم معروف عرب پرسیدند: حکمت و ریاست و سیادت را از که آموختی؟ گفت: از حليفِ (دوست) علم و ادب، سید عجم و عرب، ابوطالب بن عبدالمطّلب؛ حضرت ابوطالب (ع) مانند پدری فداکار، چهل و دو سال در نهایت وفا و صمیمیت به کفالت و حمایت و یاری پیامبر اکرم (ص) همت گماردند و همسر مکرمه‌ ایشان حضرت فاطمه بنت اسد (س) نیز چون مادری مهربان به خدمت رسول خدا قیام کرده و پیامبر (ص) را از فرزندان خود بیشتر دوست و عزیز می‌داشتند؛ فرزندان شریف ایشان: «ام هانی، عقیل، جعفرطیار و امیرالمؤمنین (ع)» نیز از اولین مسلمانان بوده و همواره حامی و پیرو حقیقی رسول خدا (ص) و از مدافعان بزرگ دین مبین اسلام بودند؛ چنانچه به جرأت می‌توان گفت که هیچ خاندانی به اندازه آن‌ها به پیامبر اسلا‌م (ص) خدمت نکرده و خدمات هیچ خانواده‌ای نیز برای اسلا‌م، سودمندتر و با ارزش‌تر از آن‌ها نبوده است؛ آن‌هم در سخت‌ترین دوران زندگی پیامبر خدا؛ حضرت ابوطالب (ع) حتی در آخرین لحظات عمر نیز دست از حمایت از پیامبر (ص) برنداشتند و در وصیت خود سفارش فرمودند:‌ «ای جماعت بنی‌هاشم! محمد (ص) را تصدیق و اطاعت کنید تا رستگار و هدایت شوید» (الغدیر، ج ۷، ص۳۶۷) ✍️ پیامبر خدا (ص) نیز احترام و علاقه زیادی برای عموی گرامیشان قائل بودند و در مصیبت آن حضرت بسیار اندوهناک و گریان شده و فرمودند: «ای عمو! در صغیری پرورشم دادی، در یتیمی کفالتم نمودی و در کبیری یاری‌ام کردی، خدا به تو در برابر یاری من پاداش نیکو دهد» و سپس پیشاپیش جنازه ایشان می‌رفتند و می‌فرمودند: «ای عمو، صله رحم و مهربانی کردی و جزای نیکو دریافت نمودی» و هنگامی که به محل دفن ایشان رسیدند، فرمودند: «آن گونه برای شما، طلب آمرزش و شفاعت می‌کنم که جن و انس دچار شگفتی شوند» (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۷۶؛ و بحار الانوار، ج١٩، ص ۶٩) پس از رحلت حضرت ابوطالب (ع) جبهه‌ی مسلمانان در مکه بی‌پناه شد و این موضوع یکی از مهمترین علل هجرت مسلمانان به شمار می‌رود، زیرا با رحلت ایشان، مسلمانان و شخص پیامبر (ص) حامی اصلی خویش را از دست دادند و دشمنان در برابر آن‌ها جسور و گستاخ گردیدند؛ چنانچه در سیره ابن‌هشام نقل شده که: پس از وفات ابوطالب(ع)، قريش بر پیامبر خدا مرارت‌هایی رساندند که در حیات ایشان جرأت انجام آنها را نداشتند. (الغدير، ج٧، ص٢٧۶) ✍️ البته متأسفانه نواصب و وهابیون از شدت بُغض و دشمنی با امیرالمومنین (ع)، نسبت کفر و شرک به حضرت ابوطالب (ع) داده‌اند که با کمال تأسف برخی از عزیزان اهل‌سنت نیز تحت تأثیر آن‌ها واقع شده‌اند؛ درحالی که در احادیث مختلف در کتب شیعه و سنی علاوه بر خدمات ارزشمند ایشان به ایمان والای حضرت ابوطالب (ع) نیز اذعان گردیده که در این مجال به سه حدیث کوتاه در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✅ امام صادق (ع) فرمودند: «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف است که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک (مصلحتی) را اظهار کردند و خداوند به ایشان پاداش دو برابر عنایت فرمود (یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن)». (الکافی، ج۱، ص۴۴۸) همچنین حضرت صادق (ع) در حدیث دیگری، منکران ایمان ابوطالب (ع) را دروغگو شمرده و آن حضرت را از هم‌نشینان انبیاء، صدیقان و شهیدان و صالحان خوانده‌اند. (کنز الفوائد، ص۸۰) ✅ امام محمد باقر (ع) نیز فرمودند: «اگر ایمان ابوطالب (ع) را در یک کفه ترازو و ایمان تمام خَلق را در کفه دیگر بگذارند، ایمان ایشان سنگین‌تر خواهد بود» (شرح نهج‌البلا‌غه ابن‌ابی‌الحدید، ج۴، ص٣٣٨) ✍️ در پایان لازم به ذکر است که در دین شریف اسلام بر ضرورت احترام و تشکر از مُنعم تأکید فراوان شده و آن را دستوری انسانی و اسلامی دانسته است؛ لذا بر همه امت اسلا‌م، لا‌زم و واجب است که قدردان زحمات بی‌دریغ حضرت ابوطالب (ع) و خاندان شریف ایشان بوده و خدمات و رنج و مصائب آنان در یاری پیامبر اکرم (ص) و نصرت اسلام و اعتلا‌ی کلمه توحید را هرگز فراموش ننمایند. https://eitaa.com/asgaridehabadi