eitaa logo
اصحاب الیمین
23 دنبال‌کننده
21 عکس
7 ویدیو
0 فایل
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱) آقا جان دنیا دیگر طاقت دوری شما را ندارد العجل...
مشاهده در ایتا
دانلود
عَنْ أَبِي غَانِمِ الْخَادِمِ قَالَ: وَلِدَ لِأَبِي مُحَمَّدٍ عَليهِ السلام وَلَدٌ فَسَمَّاهُ مُحَمَّداً فَعَرَضَهُ عَلَى أَصْحَابِهِ يَوْمَ الثَّالِثِ وَقَالَ هَذَا صَاحِبُكُمْ مِنْ بَعْدِى وَ خَلِيفَتِي عَلَيْكُمْ وَهُوَ الْقَائِمُ الَّذِي تَمْتَدُّ إِلَيْهِ الأَعْنَاقُ بِالانْتِظَارِ فَإِذَا امْتَلَاتِ الأَرْضُ جَوْراً وَ ظُلْماً خَرَجَ فَمَلَأَهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا. ابوغانم می‌گوید: فرزندی از امام عسکری (علیه السلام) متولد شد که پدر بزرگوارش نام او را محمد گذارد. سپس در روز سوم ولادتش او را به اصحاب خود نشان داد و فرمود: بعد از من این کودک امام شما و جانشین من خواهد بود. او همان قائم است که مردم برای ظهور او انتظارها می‌کشند و وقتی که دنیا پر از ظلم و بی‌عدالتی شود، ظاهر گردد و جهان را پر از عدل و داد کند. بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۱، ص ۴۱، حدیث ۱۱ روز شانزدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى بْنِ حُصَيْنِ الثَّعْلَبِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ: لَقِيتُ أَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلى (عليهما السلام) في حَجَّ أَوْ عُمْرَةٍ فَقُلْتُ لَهُ كَبِرَتْ سِنِّى وَ دَقُّ عَظْمِي فَلَسْتُ أَدْرِى يُقْضَى لِي لِقَاؤُكَ أَمْ لَا فَاعْهَدْ إِلَى عَهْداً وَ أَخْبِرْنِي مَتَى الْفَرَجُ. فَقَالَ: إِنَّ الشَّرِيد الطَريد الفَريد الوحيد الْفَرْدَ مِنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورَ بِوَالِدِهِ الْمُكَنَّى بِعَمِّهِ هُوَ صَاحِبُ الرَّايَاتِ وَ اسْمُهُ اسْمُ نَبِي فَقُلْتُ أَعِدُ عَلَى. فَدَعَا بِكِتَابِ أَدِيمِ أَوْ صَحِيفَهِ فَكَتَبَ فِيهَا. حصین ثعلبی می‌گوید: حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) را در حج یا عمره ملاقات و عرض کردم ایام زندگانی ام به آخر رسیده و استخوانم فرسوده گشته و نمی دانم بالاخره سعادت رؤیت قیام شما را دارم یا نه. با من سخنی گفته و اطلاع دهید چه وقت فرج خواهد شد؟ پس فرمود: او تنهای طرد شده فرید و وحید است؛ او فرد جدا افتاده از اهلش است که پدرش کشته شده ولی او انتقام نگرفته است؛ کنیه او به نام عمویش است؛ او صاحب پرچم هاست و نامش نام پیغمبر است. گفتم برایم تکرار فرمایید پاره پوستی یا صحیفه‌ای خواست و آنچه فرموده بود، در آن نوشت. بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۴، ص ۱۰۸، حدیث ۱۰ روز هفدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (عليه السلام) في قَوْلِهِ «أَذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِير»* قَالَ: إِنَّ الْعَامَّة يَقُولُونَ نَزَلَتْ فِي رَسُولِ الله (صلى الله عليه و آله) لَمَّا أَخْرَجَتْهُ قُرَيْشٍ مِنْ مَكَّةَ وَ إِنَّمَا هُوَ الْقَائِمُ (عليه السلام) إِذَا خَرَجَ يَطْلُبُ بدم الحسين (عليه السلام) وَ هُوَ قَوْلُهُ نَحْنُ أَوْلِيَاءُ الدَّمِ وَ طُلّابُ التِّرَهِ. امام صادق (علیه السلام) در ذیل این آیه: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِير؛ به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت جهاد داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته اند، و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست»* فرمود: اهل تسنن می‌گویند این آیه درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد. هنگامی که قریش ایشان را از مکه بیرون کردند ولی حق این است که مقصود فقط قائم (عليه السلام) است هنگامی که خروج می‌کند و طالب خون حسین (علیه السلام) است و این معنای قول حضرت است که می‌فرماید ما اولیای دم حسین (علیه السلام) و طالبان ظلم بر اوییم. * سوره حج، آیه ۳۹ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۳۳، حدیث ۷ روز هجدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عليه السلام): في قوله «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاة»* فَهَذِهِ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِمْ) إِلَى آخِرِ الأَئِمَّةِ وَ الْمَهْدِى وَ أَصْحَابِهِ يَمْلِكُهُمُ اللَّهُ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ يُظْهِرُ بِهِ الدِّينَ وَ يُمِيتُ اللَّهُ بِهِ وَ بِأَصْحَابِهِ الْبِدْعَ وَ الْبَاطِلَ كَمَا أَمَاتَ السُّفَهَاءُ الْحَقُّ حَتَّى لَا يُرَى أَيْنَ الظُّلْمُ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ. امام باقر (علیه السلام) در ذیل آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقاموا الصلاة وآتوا الزكاة؛ همان کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم نماز برپا می‌دارند و زکات می‌دهند»* فرمود: این خصوصیت برای آل محمد (صلى الله عليهم) تا آخر ائمه است و خدا مهدی و اصحابش را در مشارق و مغارب زمین قدرت می‌دهد و دین را با او آشکار می‌سازد و به دست او و اصحابش بدعت‌ها و باطل را می‌کشد همان طور که سفیهان حق را کشته‌اند، تا اینکه ظلمی در جایی دیده نمی‌شود و امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌پذیرد. * سوره حج، آیه ۴۱ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۳۴، حدیث ۹ روز نوزدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
«أمن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ»* فَإِنَّهُ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ صَالِحٍ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (عليه السلام) قَالَ: نَزَلَتْ في القائم (عليه السلام) هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّى فِي الْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَا اللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُهُ خَلِيفَهُ فِي الْأَرْضِ. «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلفاء الأرض؛ آیا کیست آن کس که درمانده را چون وی را بخواند اجابت می‌کند و گرفتاری را برطرف می‌گرداند و شما را جانشینان این زمین قرار می‌دهد»* از امام صادق (علیه السلام) نقل است که حضرت فرمود: آیه درباره قائم (عليه السلام) نازل شده؛ به خدا قسم او مضطر است هنگامی که دو رکعت نماز در مقام ابراهیم می‌خواند و خدا را می‌خواند، پس خدا او را اجابت می‌کند و گرفتاری را برطرف می‌کند و او را خلیفه در زمین قرار می‌دهد. * سوره نمل، آیه ۶۲ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۳۵، حدیث ۱۱ روز بیستم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سألت أباجعفر (عليه السلام) عَنْ قَوْلِ اللهِ «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشَى»* قَالَ اللَّيل في هذا الموضع الثاني غَشَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (عليه السلام) فِي دَوْلَتِهِ الَّتِي جَرَتْ لَهُ عَلَيْهِ وَ أُمِرَ أميرُالْمُؤْمِنِينَ (عليه السلام) أنْ يَصْبِرَ فِي دَوْلَتِهِمْ حَتَّى تَنقَضى. قَالَ «وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى»** قَالَ النَّهَارُ هُوَ الْقَائِمُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيت (عليهم السلام) إذا قَامَ غَلَبَ دَوْلَةُ الْبَاطِلِ وَ الْقُرْآنُ ضَرَبَ فِيهِ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَ خَاطَبَ نبيه (صلى الله عليه و آله) بِهِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ فَلَيْسَ يَعْلَمُهُ غَيْرُنَا. محمد بن مسلم می گوید: از امام باقر (علیه السلام) درباره این قول خداى تعالى: «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشَى؛ سوگند به شب چون پرده افکند.»* پرسیدم فرمود: شب در این موضع، دومی است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در دولت باطل مستور کرد و حضرت مأمور به صبر گردید تا مدت دولت باطل تمام شود. «وَ النَّهارِ إذا تَجَلّٰى؛ قسم به روز چون جلوه‌گری آغازد»** فرمود این روز روشن قائم از ما اهل بیت (علیهم السلام) است که چون قیام کند، بر دولت باطل پیروز گردد. در قرآن برای مردم مثل‌ها زده شده و پیغمبرش (صلی الله عليه و آله) و ما ائمه را مخاطب به آن ساخته و جز ما کسی عالم به تأویل آن نیست. *سوره لیل، آیه ۱ **سوره لیل، آیه ۲ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۳۹، حدیث ۲۰ روز بیست و یکم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ مُثَنَّى الْحَنَاطِ قَالَ سَمِعْتُ أَبا جَعْفَرٍ (عليه السلام) يَقُولُ: أَيَّامُ اللَّهِ* ثَلَاثَةُ يَوْمَ يَقُومُ الْقَائِمُ وَ يَوْمُ الْكَرْهِ وَ يَوْمُ الْقِيَامَهِ مُثنّای حناط می گوید: از امام باقر (علیه السلام) شنیدم که فرمود: ایام الله* سه روز است: روزی که قائم قیام می‌کند روز رجعت و روز قیامت. *وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ و در حقیقت موسی را با آیات خود فرستادیم (و به او فرمودیم) که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این (یادآوری) برای هر شکیبای سپاسگزاری عبرت‌هاست (سوره إبراهيم، آیه ۵) بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۴۱، حدیث ۲۳ روز بیست و دوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (عليه السلام) فِي قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ»* قَالَ مَنْ أَقَرَّ بِقِيَامِ الْقَائِمِ عليه السلام أَنَّهُ حَقٌّ. امام صادق (علیه السلام) درباره این قول خداى عزوجل: «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالغَيبِ؛ آنان که به غیب ایمان می‌آورند»* فرمود: منظور کسانی هستند که به قیام قائم (علیه السلام) اقرار دارند که آن حق است. * سوره بقره، آیه ۳ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۴۶، حدیث ۲۸ روز بیست و سوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ عَلى (عليه السلام) في قوله تَعَالَى «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»* قَالَ: هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيُعِزُّهُمْ وَ يُذِلُّ عَدُوهُمْ. علی (علیه السلام) در ذیل این قول خداوند تعالى «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الوارِثين؛ و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم» فرمود: آنان آل محمد (صلى الله علی و آله) هستند که خدا مهدی آنها را بعد از تلاش فراوانشان می‌فرستد، پس آنها را عزیز و دشمنشان را خوار می‌کند. * سوره قصص، آیه ۵ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۵۱، حدیث ۳۵ روز بیست و چهارم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ زُرَارَة قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ عليه السلام: سُئِلَ أَبِي عَنْ قَوْلِ اللهِ «قَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَهُ»* حَتَّى لَا يَكُونَ مُشْرِكٌ وَ «يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ»** ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَمْ يَجِي تَأْوِيلُ هَذِهِ الْآيَهِ وَ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا سَيَرَى مَنْ يُدْرِكُهُ مَا يَكُونُ مِنْ تَأْوِيلِ هَذِهِ الآيَهِ وَ لَيَبْلُغَنَّ دِينٌ مُحَمَّدٍ (صلى الله عليه و آله) مَا بَلَغَ اللَّيْلُ حَتَّى لَا يَكُونَ شِرْكُ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ كَمَا قَالَ اللهُ. امام صادق (علیه السلام) فرمود: از پدرم درباره این قول خدا «وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّهُ كَمَا يُقَاتِلُونَكُمُ کافه؛ و همگی با مشرکان بجنگید چنان که آنان همگی با شما می جنگند»* پرسیده شد. فرمود: تا مشرکی باقی نماند؛ «وَ يَكونُ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه؛ و دين کلا برای خدا باشد»** سپس فرمود: تأویل این آیه هنوز نیامده و اگر قائم ما قیام کند هر کس که او را درک کند تأویل این آیه را خواهد دید و قائم (علیه السلام) دین محمد (صلى الله عليه و آله) را تا آنجا که شب پایش به آنجا رسیده می‌رساند تا جایی که دیگر طبق فرموده خداوند شرکی روی زمین باقی نمی‌ماند. * سوره توبه، آیه ۳۶ ** سوره انفال، آیه ۳۹ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۵۳، حدیث ۴۱ روز بیست و پنجم نماز برای ظهور @ashabolyamin
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ عَمَّنْ سَمِعَ أَبَا جَعْفَرٍ (عليه السلام) يَقُولُ: إِنَّ عَهْدَ نَبِيُّ اللَّهِ صَارَ عِنْدَ عَلِيَّ بْنِ الْحُسَينِ (عليهما السلام) ثم صار عِنْدَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلى ثُمَّ يَفْعَلُ اللهُ مَا يَشَاءُ فَالْزَمْ هَؤُلَاءِ فَإِذَا خَرَجَ رَجُلٌ مِنْهُمْ مَعَهُ ثَلَاثَمَائِهِ رَجُلٍ وَ مَعَهُ رَايَةُ رَسُولِ الله (صلى الله عليه و آله) عَامِداً إِلَى الْمَدِينَهِ حَتَّى يَمُرَّ بِالْبَيدَاءِ فَيَقُولَ هَذَا مَكَانُ القَوْمِ الَّذِينَ خُسِفَ بِهِمْ وَ هِيَ الْآيَهُ الَّتِي قَالَ اللَّهُ «أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَنْ يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ أَوْ يَأْخُذَهُمْ فِي تَقَلُّبِهِمْ فَمَا هُمْ بِمُعْجِزِينَ»* امام باقر (علیه السلام) فرمود: پیمان پیامبر خدا نزد على بن الحسين (عليهما السّلام) بود و سپس نزد محمد بن علی (عليهما السّلام) است و سپس خدا آنچه بخواهد می‌کند؛ پس ملازم اینان باش پس وقتی مردی از آنها همراه با سیصد تن قیام کرد و بیرق پیغمبر با وی بود به طرف مدینه رهسپار می‌گردد تا اینکه از بیداء می‌گذرد و می‌گوید: این است محل قومی که در زمین فرو می‌روند و این آیه‌ای است که می‌فرماید: «أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَنْ يَخْسِفُ اللَّهُ بِهِمُ الأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ أَوْ يَأْخُذَهُمْ في تَقَلُّبِهِمْ فَمَا هُمْ بِمُعْجِزِينَ؛ آیا کسانی که تدبیرهای بد می‌اندیشند ایمن شدند از اینکه خدا آنان را در زمین فرو ببرد یا از جایی که حدس نمی‌زنند عذاب برایشان بیاید؟ یا در حال رفت و آمدشان گریبان آنان را بگیرد و کاری از دستشان برنیاید؟»* * سوره نحل، آیه ۴۵ و ۴۶ بحارالانوار، ج ۵۱، باب ۵، ص ۱۵۶، حدیث ۴۴ روز بیست و ششم نماز برای ظهور @ashabolyamin