بسم الله
1️⃣دردهه شصت، مناجاتخوانی از شئون عالمان واصل و سالکانِ دلسوختهای چون آیتالله شهید دستغیب بود. در سبک مناجاتخوانیشان، رعایت نغمه و آهنگ و موسیقیِ دعا به شدت مغلوبِ ابتهال درونی و ناله و سوز باطنیِ مناجاتخوان بود. مردم حسب برخی روایات، باورشان این بود که وقتی در مجلس استغفار، یک نفر بخشوده شود، خداوند همه را خواهد بخشید. از سوی دیگر معتقد بودند که سالکی مانند آیتالله دستغیب ره در این مجلس مناجات، بخشوده خواهد شد. برای همین خودشان را به مسجد جامع شیراز میرساندند تا با مرکزیت آن سالک دلسوخته، در مغناطیس رحمت الاهی قرار بگیرند و با اشکهای او قلبشان را جلا بدهند.
مناجاتخوان در آن سبکِ مناجاتخوانی، «خودش رو به قبله مینشست» و با «حال تضرع وابتهال» دعا را نه برای شنواندن به مردم بلکه برای «لابه و عرض حاجتِ خودش به محضر پروردگارش» زمزمه میکرد. او خودش را در مقابل خدای خودش میدید و «برای حال پریشان و قلب منکسرِ خودش» مناجات میخواندن نه برای شنیدن اهل مجلس. چنین بود که دعا با نغمه و آهنگِ از قبل تمرین شده، خوانده نمیشد بلکه با حال باطنی و تضرع قلبی و سوز دل خوانده میشد.
نمونه دیگری از این مناجاتخوانانِ متضرّع، مرحوم حاج آقا مهدی مظاهری ره بود که تا اواخر دهه نود، مؤمنان اصفهان از انفاس قدسیاش در مناجات خوانی بهره میجستند. چنان که هنوز در تهران از دعای کمیل های حاج آقا حسین انصاریان زید عزه، چنین بهرهای برده میشود.
2️⃣از نیمههای دهه هفتاد، صدا و سیما ذائقه دعاخوانان و باور مناجاتیان را تغییر داد. سبکی از دعاخوانی رواج یافت که در آن، تهیه کنندههای سیما، مداحان بزرگوار را در لوکیشنی مخاطبپسند، روی صندلی و رو به مردم (نه توی محراب و رو به قبله) نشاندند. جاذبه بصری رسانه اقتضا میکرد که مناجاتخوان به جای حال تضرع و ابتهال، «ظاهری جذاب و رسانهپسند» را به نمایش بگذارد! مداحان و ذاکران بزرگوار هرچند شخصاً اهل سوز باطن و ابتهال و تضرع باشند، اما مردم آنان را به «سبک و نغمه و آهنگ مناجات خوانی و صدای دلنشین» میشناختند نه به سوز و گداز سالکانهی قلبی.
چنین بود که سبکی از مناجاتخوانی رواج یافت که در آن، سوز و گداز باطنی و ابتهال و عرض حاجت، مغلوبِ «سبک و نغمه دعا» شد. توجه به نزول رحمت الاهی و آمادهسازی قبلیِ قلب برای جلب این رحمت واسعه، مغلوبِ «توجه به ادای درست کلمات»و «تلاش برای عقب نماندن از فقراتِ متنِ دعا» شد! قطعاً چنین سبکی از مناجاتخوانی، بیفایده نیست و نباید انکار و تضعیف و تخریب شود اما آن مناجاتخوانی، چیز دیگری بود!
3️⃣گاهی از خودم میپرسم که ما حوزویان در کجای این تغییر فرهنگی قرار میگیریم؟ در کجا کوتاهی کردهایم؟ و حالا چه رسالتی داریم؟
محمد عشایری منفرد
21 فروردین 1403
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
26.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
18.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_منتخب #نهج_البلاغه
#بیان_امیر
👈حکایت جالب اثر کلام امیرالمومنین(ع) بر فرستاده ی طلحه و زبیر‼️👌
داستان جالب شخصی که نماینده و فرستاده ی طلحه و زبیر برای مذاکره ی پیش از جنگ با امیرالمومنین(ع) بود اما پس از دیدار مولای متقیان علی(علیه السلام) سرنوشت دیگیری پیدا کرد👌🙏
🎙استاد #عشایری
#تاریخ_پخش :1402/01/20
✅ #به_اشتراک_بگذار
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله
🟣آیا خوارج از دولت امیرالمؤمنین ع، مطالبه اقتصادی نداشتند؟ (قسمت اول)
⏹منتقدان جریان عدالتطلبی، عدالتطلبان را از احتمال خوارجشدگی بیم میدهند. عدالتطلبان در دفاع از خود ادعا میکنند که خوارج، خشکمغزانی بیعقل بودند که انتقادشان از حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام، صرفا جنبهی مذهبی داشت و اثری از عدالتطلبی اقتصادی در مطالباتشان وجود نداشت. بنابراین چنین خطری در طالع عدالتطلبان امروزی وجود ندارد!
🔸مراجعه به تاریخ صدر اسلام، رگههایی از عدالتطلبی اقتصادی را نیز در مطالبات و انتقادات خوارج، نشان میدهد. پیش از شروع جنگ نهروان، خوارج انتقادات خود را از دولت امیرالمؤمنین علیه السلام مطرح کردند. وقتی امیرالمؤمنین پاسخ انتقادات آنها را دادند، هشتهزار نفر از سپاه دوازدههزار نفری آنها، پاسخهای ایشان را کافی دانسته و از خارجیگری توبه کردند! (زیبایی شناسی تأثیری کلام امیرالمؤمنین علیه السلام)
🔻نخستین انتقاد خوارج در این گفتگو، این بود که چرا پس از پیروزی در جنگ بصره، به ما که آن روزها سربازان تو بودیم، اجازه ندادی زنان و فرزندان سپاه مغلوب را به کنیزی بگیریم؟ (الفتوح لابن اعثم ج4، ص: 269)
▪️ با توجه به ارزش اقتصادی کنیزان، معلوم است که صدر انتقادات خوارج از دولت علوی علیه السلام، مطالبه اقتصادی بوده است.
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغه
#یادداشت
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #بیان_امیر :
با موضوع کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه ❤️
📅روز یکشنبه
🌐 👈🏼 لینک مشاهده پخش زنده📡 LIVE
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغة
#بیان_امیر
#اطلاعیه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔶 إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ
🔹 امام خامنه ای: رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوهی الهی.
#طریق_القدس
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
bayan amir 1403.1.26.mp3
12.6M
🔊#فایل_صوتی #بیان_امیر
#برنامه_زنده
✍🏼در این برنامه استاد عشایری به شبهات زیر پاسخ میدهند :
1.بر اساس خطبه 146 نهج البلاغه آیا امیرالمومنین(ع) در حمله به ایران به خلفا کمک کرده است؟
2.بر اساس خطبه 146 نهج البلاغه آیا امیرالمومنین(ع) همگام و همراه با خلفا بوده است؟
#تاریخ_پخش : 1403.01.26
📡مرکز رسانه ای ولایت
📲مدیریت فضای مجازی
🔰 @velayattv
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغة
#بیان_امیر
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
34.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_منتخب #نهج_البلاغه
#بیان_امیر
👈رابطه و تعامل محبت آمیز امیرالمومنین(ع) با ایرانیان👌🙏
توضیحات استاد عشایری منفرد در مورد علت مشاوره دادن امیرالمومنین(ع) به خلیفه ی سوم در جنگ با ایرانیان و رابطه ی عجیب و محبت آمیز مولای متقیان علی(علیه السلام) با ایرانیان در زمان فتح ایران و دوران خلافت و حکومت ایشان بر ایران👌
🎙استاد#عشایری_منفرد
#تاریخ_پخش : 1403.01.26
🔰 @velayattv
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
20.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ_ویژه #ریلز #بیان_امیر
🎙 استاد عشایری
🎥 تا به مشکلات اینجور نگاه کردی؟!!
✅برنامه بیان امیر
💠روزهای یکشنبه ساعت 19:30
📺از شبکه جهانی ولایت
☑️ برای پیوستن به کانال کافیه روی لینک بزنی👇
🔰 @velayattv
#استاد_عشایری_منفرد
#شبکه_ولایت
#نهج_البلاغه
#بیان_امیر
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد عشایری (حفظه الله) در دیباچهی بحث خارج قاعده اقدام که در ماه مبارک رمضان (1445) ارائه شد، چهار جلسهی اول را به مباحث ارزشمندی درباره قواعد فقهیه اختصاص دادند که در آن، بیش از 10 مسأله بررسی شده است:
1. قواعد فقهیه در تاریخ فقه اهل سنت چه تطوراتی داشته است؟
2. مباحثی مانند «الاشباه و النظائر» در فقه اهل سنت چگونه پدید آمد و چه تأثیری بر روند فقه اهل سنت نهاد؟
3. چه شد که اهل سنت از آثار «الاشباه و النظائر» به آثاری مانند «الفروق» رسیدند؟
4. تفاوت «نظریه فقهی» با «قاعده فقهی» چیست؟
5. تاریخ قواعد فقهیه در فقه امامیه چه سرگذشتی داشته است؟
6. «الاشباه و النظائر» در فقه امامیه با «الاشباه و النظائر در فقه اهل سنت» چه شباهتها و چه تفاوتهایی دارد؟
7. مهمترین آثار قواعد فقهیه در فقه امامیه کداماند و تفاوت آنها با یکدیگر چیست؟
8. ماهیت قاعده فقهی چیست و با مسائل اصولی چه تفاوتی دارد؟
9. «ابهام در ماهیت قواعد فقهی» را کدام اندیشمندان امامیه درک کرده و برای آن چارهجویی کردهاند؟
10. به هر کدام از این راهحلها ، چه نقدی وارد است و راهحل جایگزین پیشنهادی چیست؟
11. پیامدهای فقهی ابهام در ماهیت قواعد فقهیه چیست؟
علاقه مندان میتوانند صوت جلسات را از طریق لیست سنجاق شده یا 👈از این طریق👉 اقدام کنند.
#استاد_عشایری_منفرد
#فقه
#روش_شناسی
#قواعد_فقهیه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared