eitaa logo
استاد عشایری منفرد
1.1هزار دنبال‌کننده
137 عکس
148 ویدیو
13 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️⚫️⚫️ 🔰اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرارِ، وَ إِمامِ الْأَخْيارِ، وَعَيْبَةِ الْأَنْوارِ، وَوارِثِ السَّكِينَةِ وَالْوَقارِ، وَالْحِكَمِ وَالْآثارِ، الَّذِي كانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُواصَلَةِ الاسْتِغْفارِ، حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ، وَالدُمُوعِ الْغَزِيرَةِ، وَالْمُناجاةِ الْكَثِيرَةِ، وَالضَّراعاتِ الْمُتَّصِلَةِ ... شهادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام را خدمت شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای شیخ‌طادی، سلام و سعادت بر اساس اخبار رسانه‌ها در جشنواره امسال دو قطعه لباس (یک روسری و یک کراوات) به صحنه آورده و کراوات را با توضیحاتی به جناب وزیر ارشاد اهدا کرده‌اید. پیشینه فرهنگی شما در عرصه سینما و نیز سابقه علمی و تجربی شما در عرصه طراحی لباس، برای این کاربر کوچک محصولات هنری‌تان، پرسشی را پدید آورده که خوب است از آن مطلع شوید. شما ارباب هنر، دقیقتر و عمیقتر از صاحب این قلم می‌دانید که لباس یکی از «ابزارهای ارتباطات غیرکلامی» (Non-verbal Comunication) شمرده می‌شود. وقتی نشانه‌شناس و فیلسوفی چون اومبرتو اکو (Umberto Eco) از تعبیر «گفتگو از طریق لباس» بهره می‌برد، وقتی آلیسون لوری تعبیر «زبان لباسها» (The language of clothe) را به عنوان نام کتابش برمی‌گزیند، ناگزیر باید باور کنیم که اولاً هر «قطعه لباس» یک واژه معنادار است، ثانیاً «هارمونی پوشش لباسهای یک فرد» نیز اندیشه، عادات و فرهنگ شخصی او را نمایان می‌کند و ثالثاً «نمای کلی پوشش یک جامعه یا یک قوم» نیز هویت تمدنی آن جامعه و آن قوم را بیان و ایجاد و تقویت می‌کند. چنین است که ریتم موزون و قافیه‌مندِ لباسهای یک تمدن و یک فرهنگ، می‌تواند «شعر لباسها» شمرده شود و مفاهیمی را منتقل کند که حتی اشعار سعدی و حافظ و نظامی و مولوی هم نمی‌توانند آن را منتقل کنند. چنین نگره‌ای به لباس، در سطح فیلسوفان و جامعه‌شناسان باقی نمانده بلکه نظر «طراحان لباس» را نیز به خود مشغول کرده است. چنان‌که هم‌قطاران شرقی و غربی شما نیز لباس را از «سطح کاربردی» فراتر برده و توانسته‌اند آن را در «ساحت مفهوم و دلالت» ادراک کنند. طراحانی چون کوساما، میاکه، بورلی سِمز و ... لباس را یک «عنصر هنری و معنادار و دلالت‌کننده» تلقی کرده‌اند که خود مستقلاً می‌تواند با تماشاگر سخن بگوید. با این مقدمه می‌خواهم یادی کنم از شخصیت تاریخ‌ساز دیگری که او نیز مانند شما در یک روز به یاد ماندنی، لباسی را به روی سِن برد و نیم‌ساعت حاضران به احترامش کف زدند. آن شخص خانم گاندی است که لباس زن هندی را در سازمان ملل به روی سِن برد. آن روزها شاید گاندی هیچ یک از گزاره‌های تئوریکی را که امروزه من و شما درباره «لباسِ مفهومی» خوانده‌ایم، نخوانده بود و اصلا با «نظریه‌ی لباسِ مفهومی» آشنایی نداشت ولی با همان شعور و آگاهی بسیط اما عمیق خود، این را می‌دانست که لباس، معنا دارد. برای همین در همه محافل بین‌المللی و ملاقات‌های رسمی، همان ساری‌های چهارهزارساله‌ی هندی را می‌پوشید تا به سران جهان بفهماند شما دو قرن آمدید سرزمین مرا استعمار کردید و همه تلاشتان را به کار گرفتید که ما را مثل خودتان کنید؛ من به عنوان مظهر زن امروز هند، با «لباس خودم» آمده‌ام تا به شما بگویم که همه تلاش‌هایتان بیهوده بوده و من خودم هستم (جمله‌ی اخیر از دکتر علی شریعتی). او ریشه و پیشینه‌ی لباس هندی را می‌شناخت، آن را «لباس خود» می‌دانست و معنا و مفهوم این لباس را نیز می‌فهمید و می‌خواست به غربیها هم بفهماند. او زبان گویای این لباس را در مقابل لباسهای غیربومی (که در سه قرن اخیر با پتک‌های مخملی بر مردم مشرق‌زمین تحمیل شده) نیز می‌دانست. هنر و ادبیات پسااستعماری (Postcolonial literature) را نیز می‌دانست. با خودم می‌گویم اصلا او شاید حتی این را هم می‌دانست که پُتک مخملی غربیها در ایرانِ ما نیز کدام «روسری‌ها» را از بین برده است؛ «گُلوَنیِ زنان لرستان» را، «یالُقِ زنان ترکمن را»، «چارقَد زنان بویراحمدی و قشقایی» را، «کلاو و سروین زنان کردستان» را و «دستمال کلاغی زنان شاهسون» را، «گشان‌چادر و مهنا و سریگ زنان بلوچی» را، «چادر و روبنده‌ی زن ایرانی» را و ....! آقای شیخ طادی عزیز، این مقدمات این سوال را برایم پدید آورده که آقای شیخ‌طادی هرچند ممکن است بر اساس دیدگاه‌های اجتماعی خود، برخی از روشهای اجتماعی به کارگرفته شده برای کنترل‌های فرهنگی را نپسندد اما به عنوان یک «استاد طراحی لباس» که باید با نظریه‌ی «لباسِ مفهومی» آشنا باشد، هر یک از «کراوات» و «روسری» را دارای چه مفهومی می‌داند؟ بی‌گمان کسی مثل پرویز شیخ‌طادی که بی‌بی مریم بختیاری را به عنوان «بانوی سردار» به دختران امروز ایران معرفی کرده، کسی که در حد خودش کوشیده تا پیش روی دختر امروز «دفتری از آسمان» بگشاید و به او بفهماند که دامن مادران شهیدان، گهواره‌ی پرورش آسمانی‌ترین مردان این مرز و بوم شده، هرچند به اندازه یک «دایناسورِ» گیرافتاده در داخل بانک، آشفته و عصبانی باشد اما در همین آشفتگی هم نباید معنای تمدنی و سابقه مفهومی «کراوات» را فراموش کند. مبادا روزی هنرمند را خواب ببرد که شاید جامعه را آب ببرد! ایدون باد. با احترام و فروتنی؛ محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم انقلاب اسلامی و حکومت امیرالمؤمین علیه السلام در اشاره فقهی مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی ره🇮🇷 🔰امام خمینی ره در تحریر الوسیلة، در ذیل چهارمین شرط امر به معروف و نهی از منکر (أن لايكون في إنكاره مفسدة)، مسأله ششم را به این نکته اختصاص داده است که اگر معروف و منکر از اموری چون حفظ نفوس مسلمانان، هتک نوامیس مسلمانان یا محو آثار اسلامی و ... باشد که مورد اهتمام شارع است، حتی ضرر جانی هم موجب رفع تکلیف نمی‌شود بلکه باید به اهمیت‌سنجی پرداخت و اگر لازم شد حتی از بذل نفوس هم نباید دریغ کرد. ✅مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در تفصیل الشریعة؛ در ذیل این مسأله پس از تأیید نظر فقهی امام خمینی ره آورده است: ✍️به همین جهت بود که این امام ماتِن (قدس سره) خودش نیز با طاغوت زمان خود مبارزه کرد چرا که او به دستور بیگانگان و استکبار و پیشتیبانی یهود در صدد از بین بردن اسلام و کندن ریشه و ساقه‌ی آن بود. در این مبارزه جمع کثیری از مردم و روحانیان به شهادت رسیدند و خود او نیز برای مدت زیادی از وطنش تبعید شد اما با این حال در همان روزهایی که به تحریر این متن مشغول بود، مبارزه را نیز ادامه داد تا بدانجای که طاغوت ناچار شد کشور را ترک کند. بعد از خروج طاغوت، امام به وطن بازگشت و با استعانت از پرودگار و حمایت جمع کثیری از روحانیان و مردم، انقلاب اسلامی را بنا نهاد. آن‌گاه یک حکومت اسلامی شیعی تأسیس شد که نه در آن جهان گسترده نظیری داشت و نه در طول تاریخ نظیری غیر از حکومت امام علی علیه السلام داشت که آن حضرت هم مدت حکمرانی‌اش اندک و اشتغالش به جنگهای ناشی از سنگ‌اندازی مخالفان فراوان بود. 📚«...و لهذه الجهة بارز الإمام الماتن قدّس سرّه الطاغوت في زمنه؛ لأنّه كان بصدد هدم الإسلام، و قطع اصوله و فروعه بأمر من الأجنبي العنود، و الاستكبار المستظهر باليهود. و قد استشهد في هذه المبارزة جمع كثير من الروحانيّين و غيرهم، و أمر بإقصائه عن وطنه مدّة طويلة، و لكنّه مع اشتغاله بتحرير المتن أدام المجاهدة معه، حتّى اضطرّ الطاغوت إلى الخروج من البلاد. و بعد خروجه جاء الإمام إلى الوطن، و بنى الثورة الإسلاميّة باستعانة من اللّه، و تأييد جمع كثير من الروحانيّين و غيرهم، فتأسّست حكومة إسلاميّة شيعيّة ليس لها نظير في الأرض - مع سعتها - و في التاريخ إلاّ زمن الإمام عليّ‌ عليه السّلام، الّذي كانت مدّة خلافته قليلة و اشتغاله بالحروب الكثيرة المنبعثة من المخالفين كثيرا» تفصیل الشریعة (الأمر بالمعروف و...)، صفحه: ۸۳ محمد عشایری منفرد 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مقاله جدید استاد عشایری مقایسه روش شناختی شیخ انصاری و محقق خوئی در بهره گیری استقلالی از اجماع برای استنباط حکم شرعی چکیده: روش‌شناسی اجتهاد فقهی یکی از عناصر نقش‌آفرین در پیشرفت مطالعات فقهی و اصولی و اجماع به اقسام گوناگون خود، یکی از راه‌های شناخت روش اجتهاد فقهی است. در میان فقیهان، شیخ اعظم انصاری و محقق خویی دو فقیه صاحب روش، به عنوان دو نماینده اصلی روش تراکم ظنونی ‌ـ ‌بنا به قولی ‌ـ و روش مدرسه‌ای، در به کارگیری عنصر اجماع در فرآیند اجتهاد، روش متفاوتی دارند. حال با توجه به این‌که اجماع در دو کارکرد استقلالی (سندی) و مکملی در عرصه استنباط ظاهر می‌گردد، پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سؤال است که اجماع به عنوان دلیلی مستقل، چه جایگاهی در استنباط حکم شرعی در روش شیخ انصاری در مقایسه با محقق خویی دارد. تحقیق حاضر، با جست‌وجو در آثار اصولی و فقهی دو فقیه و با روشی نقلی‌ـ‌تاریخی، به توصیف و تحلیل اشتراکات، افتراقات و انفرادات ایشان نسبت به جایگاه سندی و استقلالی نهاد اجماع در اجتهاد پرداخته و به این نتیجه رسیده است که با توجه به تفاوت دیدگاه هر کدام از دو فقیه در بحث حجیت ظنون، مانند حجیت و گستره حجیت اجماع و فتواهای فقیهان ، ظن خاص‌محوری یا عدم آن در خبر واحد و ...، در کنار برخی اشتراکات، دو فقیه در کمیت و کیفیت بهره‌گیری از اجماع در استنباط تفاوت قابل توجهی دارند. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
مدرسه اسلامي هنر با مشاركت موسسه آفرينشهاي هنري آستان قدس رضوي برگزار می‌کند؛ 🌍چهارمين همايش ملی فقه و هنر با عنوان "فقه هنر و حكمرانی" 🔹با حضور فقها و اساتید برجسته کشور زمان: چهارشنبه و پنج شنبه 25 و 26 بهمن‌ماه چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 8:30 الي 11 👈🏻آيين افتتاحيه با حضور: آيت الله مبلغي عضو مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه: ساعت 14:30 الی 16:30 🔹پنل مكتب هنر رضوي الگويي براي نقش آفريني هنر در حكمراني با حضور اساتيد محمد جواد استادي، امير مهدي حكيمي و رضا قائمي نيك 🔹پنل «نسبت فقه و هنر پس از جمهوري اسلامي» با حضور اساتيد: مجتبي الهي خراساني، دكتر زائري، محمد حسين نواب پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 11 🔹پنل «نقش حاكميت در حمايت از هنر اسلامي و مقابله با انحرافات»، با حضور اساتيد: رضا ميركريمي ، علي نهاوندي 🔹پنل «نظارت بر اجراي قوانين و سياستها»، با حضور اساتيد: محمد خزاعي، مهدي مقدادي، سيف الله صرامي پنجشنبه از ساعت 14:30 تا 16 🔹پنل «حكمراني در هنر و فتاواي فقهي»، با حضور اساتيد: مسعود معيني پور ، محمد عشايري ، پورمحمدي 🔹پنل «فقه هنر؛ سياست گذاري و قانونگذاري» با حضور اساتيد: محمود حكمت نيا، حسينعلي سعدي، محمدرضا فلاح تفتي پنجشنبه از ساعت 18 الي 20 👈🏻اختتاميه باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
📷 همایش ملی فقه و هنر با حضور استاد عشایری منفرد (حفظه الله) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared