کانال حاج آقای طاقدره
مطالب قابل استفاده ای دارد
چنانچه عضو نیستید
پیشنهاد میکنم
عضو شوید.
🔸حزبی برای رُشد (بخش اول)
در نظام های سیاسی مبتنی بر رای مردم، وقتی پای انتخابات به میان می آید،معمولا شاهد حضور احزاب و جناح ها و مردان سیاست برای تصاحب قدرت هستیم.
🔹در نگاه بشر غربی همه چیز بازار است، همه چیز کالاست و قابل خرید و فروش، امروز می بینید در کشور ژاپن که با بحران کاهش جمعیت و پیر نسلی روبروست، شرکت هایی هستند که برای افراد تنها و بدون خانواده، حاضرند خانواده ی کرایه ای بدهند، قرارداد بسته میشود و با قوانین مشخصِ مَحدود برای چند ساعت باید چند هزار یِن بپردازید تا احساس رضایت از داشتن خانواده را بخرید. در حالی که در جامعه ی نابازار ما، خانواده بر مبنای محبت و مودت تشکیل شده تا جایی که امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: هَلِ الدّینُ اِلاَّ الْحُبٌّ!
《میزان الحکمة، باب 658، حدیث 3097 (جلد دوم، ص 215).》
🔹همانطور که اشاره شد الگوی غربی در همه شئون زندگی بشر بازار ساخته و مردم را مشغول معامله و مبادله کرده است، از آموزش تا امنیت، از فرهنگ تا رسانه، از سلامت تا سیاست.
اشک اندیشه| حسن هربان| عضو شوید 👇
✅ @ashkeandishe
حزبی برای رُشد (قسمت دوم)
🔸بازارِ سیاست نیز احزاب هستند، محلی برای عرضه قدرت به سیاستمداران از طریق حامیانشان، همانطور که در عرصه فرهنگ گرفتار تهاجم فرهنگی از سوی تمدن غربی بوده ایم در عرصه های دیگر نیز از اساسی ترین مناقشات تقابل الگوهای غربی و الگوهای اسلامی است، برای درک بهتر این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب را باهم بخوانیم :
ما دوجور حزب داریم یک حزب عبارت است از کانال کشی برای هدایتهای فکری؛ حالا چه فکری به معنای سیاسی، چه فکری به معنای دینی و عقیدتی. اگر چنانچه کسانی این کار را بکنند، خوب است. قصد عبارت از این نیست که قدرت را در دست بگیرند؛ میخواهند جامعه را به یک سطحی از معرفت، به یک سطحی از دانایی سیاسی و عقیدتی برسانند؛ این چیز خوبی است. البته کسانی که یک چنین توانائی داشته باشند، به طور طبیعی در مسابقات قدرت، در انتخابات قدرت هم آنها صاحب رأی خواهند شد، آنها برنده خواهند شد؛ لیکن این هدفشان نیست. این یک جور حزب است؛ این مورد تأیید است. میدان باز است؛ هر کس میخواهد بکند، بکند.
یک جور حزب، تقلید از احزاب کنونی غربی است - حالا من گذشته را کاری ندارم - احزاب کنونی غربی به معنای باشگاه هایی برای کسب قدرت است، اصلا حزب یعنی باشگاههائی برای کسب قدرت است؛ مجموعهای برای کسب قدرت. یک گروهی با هم همراه میشوند، از سرمایه و پول و امکانات مالی خودشان بهره مند میشوند، یا از دیگران کسب میکنند، یا بند و بست های سیاسی میکنند، برای اینکه به قدرت برسند.
(از کتاب کار باید تشکیلاتی باشد)
🔹مطابق دیدگاه رهبریِ عزیز، حزب مدنظر اسلام، حزبی برای رُشد است، رشد مردم در عرصه سیاسی باعث تقویت حکمرانی خواهد شد و ثمره آن تقویت کشور در تمامی زمینه خواهد بود.
اشک اندیشه| حسن هربان| عضو شوید 👇
✅ @ashkeandishe
❗️معجزه مشارکت
✅ باید رای داد، تا بعضی ها با سوء استفاده از مشارکت پایین راحت وارد مجلس نشن!
اشک اندیشه| حسن هربان| عضو شوید 👇
✅ @ashkeandishe
هدایت شده از نقدنامه
انتخابات، افراد و افکار تکراری
مهمترین رکن ضعفِ مشارکت در انتخابات خود مهمپنداری تشکلهای قارچی با حضور افراد و افکاری تکراری است.
@naghdname_ir
⭕️ سوال سخت:
آینده مطلوبت چه شکلیه؟!
🔸بعضی از مردم بیشتر میدونن چی نمیخوان تا اینکه چی میخوان، و این برای مردمی که میخوان آینده روشنی داشته باشن خیلی خطرناکه، مخصوصا در انتخابات که تعیین کننده آینده شهر و کشور هست.
🔹مثلا گاهی گفته میشه در اعتراض به وضع موجود رای نمیدم، فکر کرده اگر رای نده اعتراض کرده و حاکمیت مطابق مطلوب او تغییر موضع میده، در حالی که مسیر تحول از صندوق رای می گذره و غیر از این مسیر همه راه ها بن بستِ.
🔻 انگار درست تبیین نشده، مردم بعد از رای دادن وظیفه شون تمام نمیشه، بلکه بعد از انتخاب تازه شروع نظارت مردم بر عملکرد نماینده است. شروع مطالبه منافع جامعه است.
🔹 تاوقتی مردم نقش خودشون رو نپذیرن و جدی نگیرن و فکر کنن ما انقلاب کردیم شما برید مدیریت کنید خداحافظ!
ما رای دادیم شما برید مدیریت کنید خداحافظ!
آش همین آشه و کاسه همین کاسه!
🔸اساسا ساختار، و افراد درونش، هر قدر اهل تزکیه(پاکیزگی نفس) و جهاد(تلاش مستمر) باشن، تا مردم در صحنه نباشن، کار به سر انجام نمیرسه، چون ظرفیت و جهت ساختار میزان کارآمدی مشخصی داره که به تنهایی و بدون مردم، مطلوبیت مورد انتظار رو به نتیجه نمی رسونه.
اساس نطفه انقلاب اسلامی، به حضور مستمر و دخالت مستمر مردم در حاکمیت بسته شده، حالا شما فکر کن رفتی اصلح انتخاب کردی، میره دولت و مجلس و همه چی رو می چرخونه، اقتصاد و سیاست و فرهنگ و همه چیز هم درست میشه!
زهی خیال باطل.
مردم باید در همه شئون حاکمیت حضور فعال و منسجم و پیوسته و هدفمند داشته باشن تا کار به نتیجه برسه و هدف محقق بشه.
اینبار که رای دادید این جوری به ماجرا نگاه کنید!
اشک اندیشه| حسن هربان| عضو شوید 👇
✅ @ashkeandishe
هدایت شده از تأمل | یاداشت های وحید منصوری جلیلیان
44.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا در #خوزستان
یک گام عقبیم؟!
نقاط ضعف و قوت نظام مسائل استان خوزستان در ادوار مختلف را چه مجموعه ای تا بحال پایش و بررسی کرد است ؟!
وجود نگاه سلفی و جزءنگر در بین افراد و مجموعه های تصمیم ساز و تصمیم گیر استان خوزستان در مقاطع گذشته آثار زیان بار برای استان به همراه داشته است.
نگاه کلان و پهپادی به مسائل استان و ریل گذاری صحیح از طریق قانون گذاری و پیگیری تا حصول نتیجه توسط #نمایندگان_تمدن_ساز میتواند مسیر پیشرفت و توسعه استان را در درازمدت ایجاد کند.
#انتخاب_تمدن_ساز
دغدغه هایم را اینجا به اشتراک میگذارم:
✅ https://eitaa.com/Tamooll
عارف بالله شیخ عبدالقائم شوشتری:
مسئول دفتر حضرت اباعبدالله
آقا علی اکبر هستند؛ کارهای مربوط
به امام حسین را انجام میدهند،
کارهای مربوط به زیارت و مربوط به
مشکلات دست ایشان میباشد.
[ خرمن معرفت ص ۱۰۰ ]
🔶مذهب و هویت شهری
نیمه شعبان امسال، یک اتفاق خوب در آبادان با زحمت مجموعه های مردمی و زمینه پردازی رفقای پالایشگاه روی داد.
🔹حتما می دانید آبادان شهری بود که بواسطه حضور انگلیس ها و ساخت پالایشگاه در اطرافِ نخلستانها پدید آمد.
♦️آبادانِ جدید عناصر هویتی خود را یک به یک تولید می کرد، از محله های جدید تا اسکله ها و بندرها، از فیدوس تا سینماها، و اینگونه شهری صنعتی از بین نفت و دود پدید آمد.
🔸تلاش های انگلیس اما برای تغییر در بافت مذهبی شهر حتی باتوجه به حضور عقایدی نظیر گرایش به کسروی و بهاییت، با زحمت علمایی نظیر آیت الله قائمی و دیگر علما بی نتیجه ماند و این مردم دست از محبت پیامبر و اهل بیت علیها سلام برنداشتند.
🔹تاریخ آبادان پر است از چالش هایی که روایت آن فرصتی دیگر میطلبد، اما غرض اینکه باتوجه به دل سپردگی مردم آبادان به عناصر هویتی شهرشان، نظیر ساختمان سینما نفت، برگزاری جشن میلاد امام زمان در کنار این بنای باشکوه یکی از درست ترین تصمیم ها بود که در کنار شادی مردم در مراسمات مذهبی، حال خوشِ هویت شهری آبادانی ها را دوچندان کرد.
🔸دستمریزاد به رفقای جبهه فرهنگی انقلاب که از زمینه ای که فراهم شده بود، بهترین بهره را بردند و رو در رو با مردم شهر برای میلاد امام زمان شادی آفریدند.
🔻ان شاءالله توجه دادن مردم به حضرت موعود، با همدلی و هم فکری زمینه بسط فرهنگ مهدوی باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج
اشک اندیشه| حسن هربان| عضو شوید👇
✅ @ashkeandishe
36.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند کلام، در اهمیت مشارکت در انتخابات فردا، قدرت نمایندگی را دستان مردمی که رای می دهند و نمی دهند اعطا میکند..
اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇
✅ @ashkeandishe
قانون ۲۰ درصد.mp3
1.49M
⚠️ روز شنبه، نامزد برندهی انتخابات، باید از کیا تشکر کنه؟
🎧 بشنوید و اگه منطقی بود، به دیگران هم برسونید...
⭕️ در خصوص انتخابات مطالبی آماده کرده ام، که بزودی با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇
✅ @ashkeandishe
🔻در این روزگاری که روی دور تُند می رود، حوصله کنیم برای این چند سَطر:
🔸پرسیوال لوول، ستاره شناس، پس از سالها رصد در 1906 کتابی نوشت به نام کانالهای مریخ که نسبتا مقبول افتاد. او فکر میکرد شیارهای مریخ رودخانه هستند و اونجا مثل زمین افرادی زندگی میکنند! 🔹ما انسان ها عادت عجیبی داریم. معمولا نادانسته هامون رو با دانسته ها پر میکنیم. اگر دسترسی به مقصد نداشته باشی تصویر مبدا رو میگذاری جایش. تبریز هم احتمالا جاییه شبیه تهران، یا تهران هم قاعدتا تفاوت زیادی با آبادان ندارد.
🔸بسیاری از ما ایرانی ها وقتی به باقی کشورها فکر میکنیم پیش فرض هایی در نظر میگیریم. تصور میکنیم گینه و نروژ مثل ما معماری سنتی غنی دارند. یا دولت انگلیس و لبنان چیزی شبیه دولت ما هستند. مکزیک یا مصر یا همه دنیا با همان زبانی که هزاران سال بوده حرف میزنند. یعنی ما ناخودآگاه چیزهایی رو پایه قرار میدیم که معمولا همراه همیشگی ما بوده اند. بچه ای که از اول مادر داشته باشه فکر میکنه همه مادر دارند.
نه، درک دیگران از ملت و کشور مثل ما نیست. توجه دارید تقریبا تمام کشورهای اطراف ایران مرزهای نوپدید دارند؟ عراق، کویت، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و ... کشورهایی هستند که در سالهای اخیر "به وجود آمده اند". بعضی هایشان روز خاص برای جشن استقلال دارند. چطور میتوانیم شبیه به هم درباره ملیت فکر کنیم؟! تا به حال برایتان سوال نشده روز استقلال ایران چه روزیست؟! 22 بهمن روز پیروزی انقلاب است نه تاریخ به وجود آمدن ایران. ما روز استقلال به این معنا نداریم چون قبل از دوران شناسنامه ها اینجا بودیم. اصلا این استقلال دیگران با استقلال ما یکیست؟! ما حتی کلمات را هم در معنای ایرانیش پیش فرض میگیریم.
🔹یک پیش فرض دیگر هم هست: مردم. معمولا فکر میکنیم در همه جای جهان مردم عین ما هستند. امارات و سعودی و کویت فرقی با ما ندارند. آنها هم جمعیتی عمومی دارند، حرکت سیاسی میکنند، اعتراض دارند، آره و نه میگویند. این تصویر در جنگ افغانستان یک ضربه شدید خورد: اگر طالبان یک هفته ای دولت را میگیرد، مردم کجا هستند؟ اصلا هستند؟ همین سوال را می توانید به نسبت درباره آذربایجان، ترکمنستان، قطر و ... هم بکنید. متاسفانه همه مادر ندارند.
🔸ما حتی در پس زمینه ذهنمان فکر میکنیم بیشتر کشورها مثل هند و ایران مبارزات مردمی داشته اند. اما واقعیت این است که بسیاری از کشورهای جهان توسط دیگران تعریف شده یا فرایندش توسط اقلیت، نظامی ها، گروهک ها، خارجی ها، توافقات و ... انجام شده. اصلا حواسمان نیست که جزو معدود کشورهای جهان و تاریخ هستیم که انقلاب کردیم. خبر مهم اینکه همه انقلاب نمیکنند. موافق باشید یا مخالف، ما مردم ایران، در خیزشی همگانی، از شهر تا روستا بیرون آمدیم و گفتیم "نه". 22 بهمن 57 جشن تولد ایران نیست، جشن تکلیف ایران است. روز بلوغ ماست. روز ورود به بزرگسالی است.
و البته دنیای بزرگسالانه دنیای چالش هاست. دنیای مواجهه با واقعیت ها، دنیای رنج و لذت عمیق تر و حتی عشق. هیچ کودکی نمیتواند عاشق شود چون عشق فقط محبت نیست، رنج آلود است. ایران بالغ میتواند از مرداب جنگ هم تجربیاتی عاشقانه بسازد. چنین نگاهی در همان صحنه از سمت عراق رخ نداد.
تصویرسازی بعضیها از دوران پهلوی را ببینید، مثل نوستالژی برای رویای شیرین کودکی است! دورانی بدون غم و غصه که غذا میرسد و نگرانی سیاست برای بزرگترهاست. خیلی از کشورها و ملت ها در چنین دورانی اند. بعضا زندگی نسبتا خوشی هم دارند. خیلی ها به دنیا آمده اند اما همه بالغ نمی شوند. در این منطقه فقط ما هستیم که "شدیم". و این اصلا کم نیست.
🔹پیشرفت به برج های امارات و پول های کویت و نفوذ قطر نیست، به "شدن" جامعه است. در پشت همه ساختمان های بلند یک صندوق رای نیست. حتی صرف صندوق رای هم ملاک نیست. رشد، اراده است نه هدیه. 20 سال آمریکا در افغانستان دولت سازی کرد و در یک هفته فرو ریخت. صادراتی نیست. جوشیدنی است. و ما جوشیدیم.
اغراق نیست. خودستایی نیست. نژادی نیست، برتری ذاتی نیست، تحقیر دیگری نیست، یک دارایی است. یک مسئولیت است. نعمتی که قدردانی میخواهد.
بله، تحریم هستیم، کم توانی داریم، صدجور اختلاف داریم ولی هستیم. خودمانیم. استقلال یعنی این. آزادی یعنی این.
🔻پ.ن: در قدردانی از نعمت ها باید مراقب بود به نگاه غرور، نژادی و استعماری نیفتاد. تک تک مردم جهان برابرند اما به هر حال در یک وضعیت نیستند. مردمان بسیاری سالها تحت ستم و تضعیف اند. این چیزی از احترامشان کم نمیکند چرا که همان ها روزی وارثان زمینند.
برداشته شده از کانال گنجه/ سلمان معمار
✅ @ashkeandishe
هدایت شده از سبقت / حبیب اله طاقدره
🥇فضیلت خواندن جوشن کبیر در شب اول ماه رمضان
امیرالمؤمنین(ع): جبرائیل در یکی از جنگها بر رسول خدا(ص) نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید: "....هر کس با نیّت خالص، دعای جوشن کبیر را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند متعال، شب قدر را روزىِ او میکند و برایش هفتاد هزار فرشته میآفریند که خدا را تسبیح میگویند و تقدیس میکنند و پاداش آنان را براى او قرار میدهد. اى محمّد! هر کس این دعا را بخواند، میان او و خداى متعال، حجابى نمیماند و از خداوند، چیزى درخواست نمیکند، مگر آن که خدا آن را به وى عطا مىکند ...
" مصباح کفعمی، ص۳۳۲ و مفاتیح الجنان.
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 شیطان کاری میکند که انسان فرصتهای عبادت را از دست بدهد!
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
کار شیطان ایجاد غفلت از فرصتها است؛ شیطان کاری میکند که انسان فرصتسوزی کند. فرض کنید انسان سحر شب جمعه را از دست داد، شیطان وسوسه میکند و به جای اینکه انسان برخیزد و با نماز اول صبح، جبران این نافلۀ شب را کند، انسان را غافل میکند به طوری که احساس خستگی میکند و احساس میکند که دیگر حالا نماز صبح هم اول وقت نخواند! این غفلتهایی که در انسان ایجاد میکند که یک فضیلت بزرگ را میگیرد و بعد آرامآرام یک نوع افسردگی در انسان ایجاد میکند و توفیق عبادتهای دیگر را هم میگیرد.
این بهعکس آن چیزی است که به ما فرمودهاند؛ فرمودهاند اگر فرصتی را از دست دادی بلافاصله تدارک کن و اگر نماز شبت را نخواندی قضا کن، اگر نماز صبح اول وقت از دستت رفت فضیلت وقت را از دست نده.
یکی از غفلتهایی که شیطان برای ما ایجاد میکند این است که در دستگاه محاسباتی ما تصرف میکند و نمیگذارد که درست محاسبه کنیم و هر چیزی را سر جای خودش و بهاندازه خودش بزرگ ببینیم. خبر را بزرگ و کوچک میکند و ما را با حادثههای کوچک مشغول میکند و از حادثههای بزرگ غافلمان میکند و درنتیجه حادثههای بزرگ مخفی میشوند.
#ماه_رمضان
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
دکتر کاوه فرهادی پرسش لاینحل مانده دکتر مصدق برای ایران معاصر.mp3
13.77M
فردا 29اسفند سالروز یکی دیگر از آرمانهای محقق نشده ملت ایران است: «ملی کردن نفت»!
روزی که آن را «ملی شدن نفت» نامیدیم و با خوش خیالی آن را تعطیل کردیم و جشن گرفتیم! در حالی که نفت اساسا ملی شدنی نبود!
آنچه دکتر کاوه فرهادی در این سخنرانی مطرح کردند برای من تازگی داشت و می تواند به پرونده ژئوپولتیک آینده اضافه شود:
نخبگان ایرانی روی نفت حساب ویژه ای باز کرده بودند تا ناکامی های زیادی را بوسیله آن جبران کنند و نه تنها نفت را ملی کنند، بلکه ملت ایران را با نفت احیاء کنند!
وطن پرستان بسیاری، که دکتر مصدق یکی از آنها بود، بسیار خوش بین بودند که نفت می تواند ما را به هسته بزرگان جهان متمدن بازگرداند و خلاء بوجود آمده از نابود شدن جاده ابریشم و ژئوپولتیک سنتی ایران را حل کند.
جنبش ملی کردن نفت اگرچه توانست نفت را از دست انگلستان بگیرد، اما نتوانست از هژمونی تمدنهای جدیدالتاسیس دریایی نجات دهد و به راحتی به تسلیم آمریکایی ها در آمد.
تحلیل دکتر کاوه فرهادی نیز از این شکست قابل تامل بود: مصدق نتوانست نهادهای بومی و ایرانی و اسلامی را با نفت ترکیب کند و نفت با همان معنای غربی اش باقی ماند و لذا به صاحب غربی اش یعنی آمریکا هم بازگشت.
من تاریخ دان نیستم که بتوانم بگویم مصدق خائن بود یا خیرخواه، اما حتما دوست داشت که نخست وزیر یک ایران قدرتمند باشد، اما نشد...
نشدنی که تا قطعنامه 598، تحریم مجدد و برجام و fatf همچنان پاسخ نفتی خود را پیدا نکرده است.
این هم یک صورت مساله خالص دیگر برای علوم اجتماعیِ ایرانی-اسلامی
🆔 @social_theory
🔹آسمان!
آسمان مرد و زمین زن در خرد
آنچه آن انداخت این می پرورد
جناب مولوی
آخرین باری که با آسمان گفتگو کردی کِی بود؟ شاید روزی زمین و آسمان تا این اندازه از هم دور نبودند!
شاید وقتی ساختمان ها، برج ها و آسمان خراش ها نبودند، دستان ما آدم ها راحت تر به ستاره ها می رسیده؟!
شاید روزگاری انسان، در آغوش آسمان زیست می کرده!
آخرین روز سال چهارصد و دو یک روز کامل باران بارید؛ و دوباره آدم ها به یاد آسمان افتادند، به یاد اینکه همه ی عالم این خاک خو کرده به ما، یا ما که خو کرده به این خاکیم نیست'
آسمان در طلوع، در ظهر، در همه حالات با ما حرف دارد، آسمان فقط زیبا نیست، حکیم است، حکمت دارد، آسمان به یاد ما می اندازد، ما بی اندازه ایم..
شب ها به یاد ما می آورد، در پس همه ی کهکشان ها و ستاره ها، علتی هست.
ما آدم ها با آسمان بزرگی خود را بیشتر می فهمیم، و کوچکی دنیا را، به قول عین صاد؛ دنیا بد نیست، دنیا برای ما آدم ها کوچک است.
سال نو به رنگ آسمان!
اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇
✅ @ashkeandishe
هدایت شده از سبقت / حبیب اله طاقدره
امروز سالروز شهادت شهید حمید قبادی نیا هست (۴ فروردین)
از طریق پیوند زیر هدایای معنوی خود را برای شهید ارسال کنید👇
https://yadcode.ir/qr/87585
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
(آیه ۷۱ توبه)
🔹این کلام الهی یعنی مسئولیت و ولایت آحاد افراد جامعه نسبت به هم انکار ناشدنی است، یعنی در جامعه ی الهی به من چه؟! و به تو چه؟! نداریم.
🔸شبهای قدر از سخنران و مستمع و مردم ،اگر از اخلاق فردی بگوییم و بشنویم اما از اخلاق اجتماعی، از مسئولیت های اجتماعی، از امر اجتماعی و سیاسی گفته و شنیده نشود، منشا تحول نخواهد بود، نه برای فرد نه برای جامعه.
🔹بستر زیست و تحول و دگرگونی و تربیت افراد در جامعه است، از خانواده تا مسجد و محله و مدرسه و محل شغل و کسب و خیابان و ...
🔸در شب های قدر طلب کنیم از خداوند کجی های افراد و کجی های جامعه مان را به عدالت راست کند، و به صراط مستقیم که همان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب است، هدایت شویم.
اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇
✅ @ashkeandishe
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
✅روضه ابن هلال برای شب نوزدهم رمضان!
✅روضه ما برای ندانستن قدر #فقه_حکایتها
📝حسین مهدیزاده
ما امیرالمومنین علی(ع) را روایت نکرده ایم. آنطور که کارهای فرزندش سیدالشهداء(ع) را از مکه تا کربلا و اول محرم تا 10 محرم و نهایتا در روز عاشورا را روایت می کنیم، اصلا بلد نیستیم، این چهار سال و اندی، حکومت پر از آب چشم و دود دل را روایت کنیم.
ما خیلی #نا_راوی شده ایم. اطلاعات داریم، اما اهل #قصه گفتن و حکایت یک دست درآوردن و بعد هم روایت کردن نیستیم! #نهاد_قصه گویی ما بسیار کُند و گاهی واگذار شده به دشمنان است و باورتان می شود اگر بگویم، غالب ما اصلا نگران نیستیم!
قبلا هم نوشتم که رهبر معظم انقلاب در توضیح #جهادتبیین فرموده بودند که ما در #جنگ_روایت_ها هستیم و جهادتبیین، #جهاد_روایت است، اما درک غالب از جهاد تبیین، پاسخ های #جدلی به #شبهه هاست و همچنان روایت ما از صحنه ها، کچل و لاغر و رها شده به زندگی خودش ادامه می دهد و رقیب ما، مدام روایت هایی پرپشت و چاق و دنباله دار از خود ما و زندگی گذشته و اکنون ما می دهد و برای آینده ما #رویاهای_تاریک تولید می کند و ما اصلا متوجه نیستیم که مساله #کلیت_روایت است، نه شبهاتی که در متن آن پراکنده شده است. در جنگ روایت ها، روایت رقیب، راستگویی هایش هم دشمنی و برای ضربه زدن و ناکار کردن است! روایتی که در جهت تخریب است، کلیتش خطر است و جوابش هم #نقد آن روایت تخریبی نیست چرا که نقد، خود تبلیغی است برای آن روایت! جوابش محاصره آن روایت است و در جریان انداختن روایت های صحیح و تبلیغ و انتشار آنها در افکار و خیال اجتماعی است!
امروز داشتم احوال محمد ابراهیم، ابن هلال ثقفی کوفی را می خواندم. او در این کتاب روایتی از یک سال و نیم آخر عمر امیرالمومنین(ع) داده است. روایتی که شما از هیچ کس دیگری این شکل از روایت را نمی بینید. عینیک و زاویه دید او برای نوشتن مقتل امیرالمومنین(ع) از یکسال و نیم قبل و از پایان سه سال جنگ نفسگیر شروع می کند. آنجایی که در اطراف جنگ نهروان، علی(ع) بر فراز منبر از آینده ای خوفناک با بنی امیه خبر غیبی می گفت و در گوشه دیگر شهر کوفه قبیله باهله و غنی برای دشمنانش دعای پیروزی می کردند!
ابن هلال ادامه میدهد که امیرالمومنین(ع) از نهروان برگشته بود و در نخیله برای سپاهیان آیه «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ» می خواند. یعنی برای آنها حرف موسی نبی(ع) را می خواند که به آنها می گفت که اى قوم من، به زمين مقدسى كه خدا برايتان مقرر كرده است داخل شويد و بازپسمگرديد كه زيانديده باز مىگرديد! سپاهیانش می آمدند و گریه می کردند و می گفتند سرما سخت است و ما را رها کن! و خلاصه یکی یکی و دسته دسته لشگرگاهش را ترک کردند و به شهر برمیگشتند تا اینکه امیرالمومنین(ع) هم ناگزیر شد به کوفه برگردد.
ابن هلال می گوید وقتی امیرالمومنین(ع) وارد کوفه شد، اول به سمت رزمندگان بنی هَمدان رفت، اما گروهی از آنها جلو آمدند و به او(ع) گفتند که یا علی! آیا برای طلب حکومت مسلمین را بدون جرم کشتن دادی؟!...
اینجا بود که مولای مظلوم ما قصه های آینده را ماه ها بود با زبان ایجاز و بر فراز منبر برایشان تعریف می کرد، با آه حسرت این جمله سوخته را گفت -و بعدا هم بارها و حتی بر سر منبر تکرار کرد- که «چه چیزی شقی ترین این امت را از اینکه محاسن من را به خود سرم خضاب کند باز داشته است؟!!!
🟢 داشتم احوال ابن هلال را می خواندم که او الغارات را حداقل در زمان امام هادی(ع) نوشته است. این فقیه ثقه و پرکار در سالهایی که با آغاز غیبت امام دوازدهم، خیلی ها مذهب امامیه را ترک می کردند و مثلا زیدی می شدند(رجوع کنید به مقدمه مرحوم شیخ طوسی بر کتاب تهذیب الاحکام) او تازه از زیدیه، امامی مذهب شد و تازه کتابی در معرفت الامام نوشت که قمی های سخت گیر را هم جلب کرد تا او را به قم دعوت کنند! وقتی به سیاهه بلند و بالایی که شیخ طوسی و ابن ندیم و نجاشی و... برای تالیفات او معرفی کرده بودند و امروز هیچ کدام از آنها دیگر موجود نیست الا همین کتاب الغارات، دود از سرم بلند شد! او #فقیه_راوی و دلمشغول فقه حکایات بود به جای #فقیه_مفهومی و #فقیه_اخلاقی و #فقیه_امرونهی ! نه اینکه آنها کم باشند که همه آنها هم مهم و بسیار مهم هستند، اما #فقیه_قصه_گو جای خالی اش خیلی پیداست! باورتان می شود که او کتاب سقیفه و فدک و شورا و بیعت با امیرالمومنین و مقتل او و سیدالشهداء (ع) و قیام توابین و مختار، تا کتاب از آینده ورود ما بر سر حوض کوثر و شفاعت نیز داشته است و ما آدم های قدرندان قصه ها و کلان روایت ها، هیچکدامش را امروز نداریم! همه این کتابهای مهم در تاریخ نابود شده اند!
🆔 @social_theory
راهپیمایی؟
این ملت برای اسلام جان می دهند، راهپیمایی روز قدس رژه ی مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای نابودی رژیم صهیونیستی است.
#قدس
🔰 قدس و جمعه بازار!
🔸تقریبا اکثر شهرهای ایران بازار روز دارند از یکشنبه بازار رشت تا دوشنبه بازار تنکابن یا جمعه بازار آبادان، یک روز در هفته دستفروش ها و تولید کنندگان محلی با اجناسی که معمولا خودشان تولید میکنند با مشتری هایشان، خیابان را قُرق می کنند و فضایی سنتی از بازار را پدید می آورند.
🔹چندسالی ست، محل زندگی من به جمعه بازار نزدیک است و معمولا جمعه ها توجه ام را جلب میکند که چه ساز وکاری، جمعه ها این نقطه از شهر را که اتفاقا از مرکز شهر فاصله دارد، به نقطه تجمع مردم و کانونی اجتماعی بدل می کند؟!
🔸معمولا پاسخی که به آن رسیده ام این است، مردم به دنبال بهانه و بهینه هستند، یعنی چه؟
یعنی بهانه های ساده و کم دردسر که میتواند خودشان و خانواده هاشان را سرگرم کند، اگر با اجناس ارزانتر از قیمت بازارهای معمول هم همراه شود، با خود بهینگی را همراه خواهد داشت و این یعنی، جمعه بازار بهانه و بهینه ی مطلوب مردم را با خودش دارد.
🔹پیوندی که بین مردم آبادان با جمعه بازار برقرار شده وقتی معنادار تر و قابل مطالعه می شود که بدانید با وجود جابه جایی چندباره مکانِ جمعه بازار طی سالیان گذشته همچنان رونق جدی این بازار برقرار است.
🔸همانطور که پیش تر گفتم، محل زندگی ام به این بازار نزدیک است، و طی سالیان گذشته کمتر بهانه ای موفق شده جمعه بازار را خلوت کند، از بارش باران های گاه بیگاه، تا نماز جمعه، یا حتی انتخابات، کافیست جمعه ها میزان تجمع و مراجعه مردم را در این بین مقایسه کنید، بسادگی جمعه بازار پیروز به میدان آوردن مردم بوده، اما جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ یک تفاوت جدی داشت.
🔸روز قدس امسال مردم، به جز آرمان آزادی قدس و ابراز تنفر از صهیونیست های جنایتکار و حمایت از مردم مظلوم غزه، بهانه های دیگری برای کوبیدن پاهاشان بر زمین، و پرتاب مشت هایشان به آسمان داشتند، فریاد خشم مردم آبادان، دلیل دیگری هم داشت، خون هایی که از سربازان ملت بر زمین ریخته شده بود، به جمعیت راهپیمایی به شدت و به شکل قابل ملاحظه ای افزوده بود.
طوری که حتی جمعه بازار هم از صبح تا ظهر خلوت ترین ساعات خود را داشت، و این یعنی آرمان قدس برای مردم بهانه و بهینه است، حتی بیشتر...
اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇
✅ @ashkeandishe