#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٣۱)
💠پایه دومِ ایمان: یقین
امام علیه السلام در این فراز از شاخه هاى یقین سخن مىگوید و مىفرماید:
🍃وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
عَلى تَبْصِرَهِ الْفِطْنَهِ، وَتَأَوُّلِ الْحِکْمَهِ، وَمَوْعِظَهِ الْعِبْرَهِ، وَسُنَّهِ الْأَوَّلِین
🍃یقین بر چهار شاخه استوار است:
بر بینش هوشمندانه و عمیق و پى بردن به دقایق حکمت و پند گرفتن از عبرتها و اقتدا به روش پیشینیان صالح
💠ممکن است این چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد:
نخست علوم تجربى است که از «تبصره الفطنه» سرچشمه مىگیرد
دوم علوم نظرى است که از «تأویل الحکمه» به دست مىآید
سوم علومى است که از تاریخ نصیب انسان مىشود و مایه عبرت اوست
و چهارم علوم نقلى است که از سنن پیشنیان به دست مىآید.
هنگامى که انسان این چهار رشته علمى را پیگیرى کند و از آنها بهره کافى ببرد به مقام یقین مىرسد.
💠مثلًا درباره خداشناسى نخست چشم باز کند و به خوبى آثار پروردگار را در
جهان هستى ببیند سپس با اندیشه عمیق رابطه آن را با مبدأ آفرینش قادر و حکیم درک کند آنگاه از حوادث تاریخى عبرت بگیرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پیشنیان صالح و عالم به دست آمده مرور کند و علوم آنها را به علم خود بیفزاید تا یک خداشناس کامل گردد. همچنین در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_صحیفه_سجادیه
(دعای ۵۴-در زدودن غم و اندوه)
#جلسه_اول
🍃يَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ، يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّى، وَ اكْشِفْ غَمِّى
🍃اى زداینده اندوه و برطرف کننده غم،اى رحمن دنیا و آخرت ورحمت آورنده در دو دنیا،بر محمد و آلش درود فرست،و اندوه مرا برطرف ساز،و غم دلم را بزداى
💠می خواهیم ببینیم در جغرافیای فرهنگ قرآنی و اسلامی و روایی، به مسئلهی غم و اندوه چگونه نگاه میشود. پس از آن؛ زاویهی دید خود را با مبانی دینی هماهنگ سازیم.
💠ما در فارسی نیز دو واژهی همّ و غم را استفاده میکنیم.
از روایات و کتب لغت استفاده میشود که این دو عنوان، معانی کاملاً منطبقی با یکدیگر دارند. هر دو به معنای اندوه است و البته تفاوتهایی دیده شده.
💠به هر ترتیب در مورد تعریف همّ گفتهاند:
(إنَّ الهمّ هو الفکر فی إزاله المکروه و اجتلاب المحبوب)
همّ یعنی انسان چطور چیزی را که دوست ندارد، از خود دور کند و چیزی را که دوست دارد و مفید میداند، برای خود به دست آورد.
💠غم چیست؟!
غم عبارت از وقتی است که انسان یک محبوب را از دست میدهد و فرصت ازدواج یا تحصیل یا ... از دست میرود. تلاش کرده، اما به آن نرسیده است یا چیزی که نمیپسندد، نظیر مصیبت از دست دادن یک عزیز برای او اتفاق افتاده است.
💠اینها حالتی در شخص به وجود میآورد که غم نامیده میشود و حالت انقباض روانی است. مراتب این انقباض و گرفتگی با هم فرق میکند و هر مرتبه، آثار فکری و روانی و رفتاری، نظیر تمایل به انزوا دارد.
🌐 @ashora_karbala
4_6050894194556272646.pdf
3.44M
📕 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
« یادگار عصمت »
شرح تاریخ زندگانی و هجرت #حضرت_معصومه (سلام الله علیها)
✍ نویسنده : صفر فلاحی
📕این کتاب در ۶ بخش به مسائل مربوط به زندگانی حضرت معصومه(س) میپردازد
🔹بخش اول:
نگاهی به زندگی حضرت معصومه(س)
🔹بخش دوم:
برخی فضایل و کرامات حضرت معصومه(س)
🔹بخش سوم:
پیشینه سرزمین قم
🔹بخش چهارم:
علل مهاجرت حضرت معصومه(س) و علویان به قم
کیفیت قم قبل از ورود حضرت معصومه(س) و بعد از ورود ایشان
🔹بخش پنجم
نگاهی به سیر هجرت حضرت معصومه(س)
🔹بخش ششم:
نگاهی به هجرت در اسلام
🌐 @ashora_karbala
🔰 چرا عدهای #ریزش میکنند و از #قطارِ_انقلاب_اسلامی پیاده میشوند؟
✍ استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری:
💢انقلاب اسلامی حرکتی دربرابر #تمدن_غرب است که میبایست چند مرحله را پشت سر بگذارد:
1⃣ #مرحله_سیاسی، که در آن، تمایلات عمومی متناسب با ایدههای انقلاب اسلامی بسط و شرح مییابد.
2⃣ #مرحله_فرهنگی، که در آن عقلانیت اجتماعی به تولید میرسد و سازوکارهایی برای رسیدن به آرمانها و ارزشها پیریزی میشود.
3⃣ #مرحله_انقلاب در صنعت و محصولات است که درمجموع، تمدن نوینی شکل میگیرد.
💢 انقلاب ما اکنون در مرحله دوم است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از #عقلانیت_غربی و ورود به #عقلانیت_دینی است.
اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان های خود را در مقیاس ملی، منطقهای و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل راه برآمده از رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب اسلامی است، گذر کند.
💢 بهطور طبیعی، انقلاب اسلامی در این مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزشهایی روبهروست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمانها و برنامههای انقلاب اسلامی همگام شوند، بهتدریج ریزش میکنند.
⬅️به عنوان نمونه، آنها که نمیخواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب میپردازند. آنها راه #وصول_به_سعادت و #عدالت_اجتماعی را همین عقلانیت مدرن میدانند و میپندارند که انقلاب اسلامی به بیراهه میرود! درواقع، آنها آرمانهای انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را براساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را بهمعنای عبور از آرمانهای انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه میپندارند؛ از این رو، درمقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت میکنند و درنهایت، صف خود را از #صف_انقلابیون جدا میسازند.
⬅️بر این اساس ریزشها، به عدم همراهی عدهای با مرحلهای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی تحلیل میشود.
💢از سوی دیگر، در هر مرحله، #رویشی هم پدیدار میشود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینیِ کاربردی و سازوکار حرکت اجتماعی الهی در دنیای جدید، طراحی میشود، قشر وسیعی از نخبگان و روشنفکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی میشوند و به این سو میآیند.
این #ریزش_و_رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و خواهد داشت.
💢انقلاب اسلامی؛ در قدم اول به مبارزه با #زیاده_خواهی قدرتها پرداخت و به مبارزه با نظام سلطنتی بهعنوان یک ساختار عدالت گریز و دینستیز مبدل شد و درنهایت، به یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» رسید.
💢 در هریک از این مراحل، با دقیقتر شدن و تبیین بیشتر آرمانهای اسلامی، عدهای که برخی از ایدههای نظری و عملی خود را حذف شده میدیدند، از انقلاب جدا شدند! بهعنوان مثال در آنجا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که بهدنبال تحقق #جمهوری_سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمانهای خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
هواداران حکومت #دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند.
💢 از مرحلهای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی میاندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلوفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در #بسط_فرهنگی_اسلام و #انقلاب_اسلامی_در_مقیاس_جهانی و مبارزه با #نظام_استکباریِ حاکمِ بر جهان همکاری کنند.
⬅️به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از #اسلامیت_نظام، تا مرز درگیری نظامی با #استکبار ایستاد، حتی عده ای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل #هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آنکه به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند.
💢در کنار همه ریزشهایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی میدهد، رویشهایی بسیار گستردهای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله میتوان به #هویت_یابی افتخارآمیز شیعیان در جهان و رشد تشیع در جهان اسلام و سایر کشورها، توجه و گرایش به اسلام انقلابی و حتی تمایل بسیاری از کشورهای انقلابی به اسلام، و... اشاره کرد.
🌐 @ashora_karbala
✍استاد #علی_صفایی_حائری:
💠به شهادت آيهى آخر سورهى كهف،
🍃فمنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
ميان رجاءِ لقاءِ خدا و عمل صالح و عمل خالص؛ ارتباطى هست كه بايد آن را به دست آورد و بهره گرفت، مادام كه دل در دنيا باشد و از تنگى دنيا به ستوه نيامده باشد و شور و شوقى ديگر در او خيمه نزده باشد، تمامى كارهاى خدايى و آخرتى و تمامى نماز و جهاد و شهادت انسان دنيايى است و از اين محدوده بيرون نمىرود و آندم كه گرايش به غيب و اشتياق به روز ديگر و انتظار لقاء خدا در دل شعله كشيد، ناچار تمامى كارهاى دنيايى و خوراك و پوشاك و عيش و نوش انسان، انگيزهاى ديگر دارد و صبغهاى ديگر و هوايى ديگر، كه تمامى كارهاى پراكنده، آن هنگام كه در طرح جامع و برنامهى گستردهى تو شكل مىگيرد، هماهنگ و يگانه مىشود و علم و حالت به ثبات و سرمديّت مىرسد
📚 وارثان عاشورا، صفحه 16
🌐 @ashora_karbala
مصیبت عاشورا 1.mp3
7.09M
🎤صوت روضه خوانی علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
#شب_جمعه
#شب_زیارتی
#اباعبدالله_الحسین(ع)
#مصيبت_عاشورا
#روضه_کربلا
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
🍃 مَا عِندَكمُْ یَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبرَُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ یَعْمَلُون
(سوره نحل آیه ٩۶)
🍃 آنچه نزد شماست از اموال دنیویه، فانى شود و آنچه نزد خداست از خزائن رحمت ابدیه باقى می ماند. جزا می دهیم مزد كسانى را كه صبر كردند در پایدارى در دین بهتر از آنچه كه عمل كردند.
💠آنچه در زندگی دنیا ؛زخارف دنيوي
قابل دسترس شماست از رياست و جاه و مال و امثال اینها و همه مظاهر دیگر دنیوی دستخوش زوال و دگرگونی است ، چون اصولا زندگی مادی براساس حرکت و تغییر و زوال قائم است؛ در چهار روز دنياست ؛ بلكه نفس دنيا و حيوه دنيوي دار فانيست صد سالش با يك روزش تفاوت ندارد.
💠(و ما عند الله باق)
ولی آنچه در نزدخداست و آن را به پرهیزکاران وعده فرموده مانند سایر مظاهر آخرت؛جنات عاليه و درجات متعاليه و مقامات ساميه و فيوضات دائمه در عالم آخرت؛ باقی است و فنا و زوال در آن راه ندارد؛ برای كسانيكه اهل ايمان و تقوي و عمل صالح با شند.
همچنين عقوبات و عذاب ها و دركات و جهنم هم فنا وزوال ندارد براي كفار و معاندين و مخالفين و مشركين و منافقين.
💠(و لنجزين الذين صبروا )
چه صبر بر بليات و مصائب و اذيت هاي دشمن و چه صبر بر عبادات و جهاد في سبيل الله و چه صبر بر ترك معاصي و مخالفت او امر الهي و محرمات
🍃 (اجر هم باحسن ما كانوا يعملون) آنقدر فيوضات الهي شامل حال آنها ميشود كه هيچ ملك مقربي و نبي مرسلي تا ا ين اندازه تصور نمي كردند.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٣۱)
💠پایه دومِ ایمان: یقین
امیرالمؤمنین(علیه السلام) از شاخه هاى یقین سخن مىگویند و مىفرمایند:
🍃وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى تَبْصِرَهِ الْفِطْنَهِ، وَتَأَوُّلِ الْحِکْمَهِ، وَمَوْعِظَهِ الْعِبْرَهِ، وَسُنَّهِ الْأَوَّلِینَ
🍃یقین بر چهار شاخه استوار است:
بر بینش هوشمندانه و عمیق و پى بردن به دقایق حکمت و پند گرفتن از عبرتها و اقتدا به روش پیشینیان صالح
💠آنگاه امام (علیه السلام) میوه هاى هر یک از این شاخه هاى چهارگانه را بیان مىکند و مىفرماید:
🍃فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَهِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَهُ؛ وَمَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَهُ عَرَفَ الْعِبْرَهَ؛ وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَهَ فَکَأَنَّمَا کَانَ فِی الْأَوَّلِینَ
🍃کسى که بینایى هوشمندانه داشته باشد حکمت و دقایق امور براى او روشن مىشود و کسى که دقایق امور براى او روشن شود عبرت فرا مىگیرد و کسى که درس عبرت گیرد چنان است که گویا همیشه با گذشتگان بوده است.
💠از آنچه گفته شد روشن مىشود که یک پایه مهم ایمان، بر یقینِ حاصل از علم استوار است؛ علومى که از مبدأهاى متعدد سرچشمه مىگیرد و روح را سیراب مىکند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محکم مىسازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مىگردد.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_صحیفه_سجادیه
(ادامه شرح دعای ۵۴)
🍃يَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ
💠همّ و غم که حضرت از آن به خدای متعال پناهنده میشود، جزء مسائلی است که به ریشهشناسی و تجهیز انسان به منطق مدیریتی برای این هیجان عاطفی نیاز دارد.
در روانشناسی جدید، اینها معمولاً در محور هیجانها مورد بحث قرار میگیرد و از هیجان شادی و هیجان غم سخن میگویند.
💠از نظر توحیدی قاعده این است که مؤمن باید مالک هیجانهای خود باشد و بر هیجانهای نفسانی و روانی و عواطف خویش تسلط داشته باشد.
بدترین وضعیت این است که مؤمن مملوک هیجانها شود و آنها بر او مسلط شوند.
💠البته خیال نکنیم مالک شدن بر هیجانات امر آسانی است؛ چهاینکه در دعایی خطاب به خداوند عرضه میداریم:
🍃(أعوذُ بِکَ مِن سُلطان الهَمّ)
پروردگار من به تو پناه میبرم از اینکه همّ بر من مسلط شود و روی من بیفتد و نفس مرا بگیرد؛ همچنانکه انسان باید از تسلط غریزه به خدای متعال پناه ببرد.
همهی اینها باید مملوک مؤمن باشند و مالک آنها باشد.
💠 اگر انسان توانست مالک هیجانهای خود شود، به مقام شریف مالکیت بر خویشتن شرفیاب شده است که امیرالمومنین (ع) آن را به عنوان یک فرمان بر سالکان کوی حق تصریح کرد و فرمود:
🍃«املِکوا أنفُسَکُم»
مالک نفس خود و مسلط بر آن باشید و افسار نفستان به دست شما باشد.
💠 البته حضرت راهش را هم بیان کرده و فرمودهاند:
🍃بِدَوامِ جهادها
اگر بخواهید به این نقطه برسید، باید وارد جهاد دائمی با خودتان شوید که ذیل فهرست جهاد اکبر تعریف میشود.
🌐 @ashora_karbala
🔰شبهه تشکیل حکومت در زمان غیبت
🔹پاسخ #امام_خمینی (ره)
💢 یک دسته ای بودند که می گفتند «هرحکومتی اگر در #زمان_غیبت محقق بشود، باطل است و بر خلاف اسلام!» آنها خیال کرده بودند که «هرحکومتی باشد» در صورتی که آن روایات می گوید اگر کسی «با عنوان #مهدویت» عَلَمی بلند کند، باطل است.
💢 اینها نمی فهمند و نمی دانند دارند چه می گویند؛ به اینان تزریق کرده اند که این حرفها را بزنند، این اشخاص غافل را بازی داده اند! نبودنِ حکومت، یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکُشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند! بر «خلاف آیات الهی» ست!
💢 اگر یک سال، حکومت و نظام در یک مملکتی نباشد، آنقدر فساد می شود که آن طرفش پیدا نیست!
⁉️حضرت بیاید چه کند؟
«هرحکومتی در زمان غیبت، باطل است» یعنی هرج و مرج! یعنی عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید درستش کند!! ما باید درستش کنیم تا حضرت بیاید.
💢الان دیگر تکلیفی نداریم؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد؟ یا تکلیفش این است که مردم را دعوت کند به فساد؟! پس باید بنشینیم دعا کنیم به امریکا و اَذنابشان! [بندگانشان..] این که کسی بگوید
«آنها ما را به بازی بگیرند، هیچ کاری به کارشان نداشته باشیم؛ هرکاری خواستند انجام دهند» این باید خیلی آدم نفهمی باشد!
💢 بله، ما نمی توانیم دنیا را از عدالت پر کنیم، چون نمی توانیم او باید بیاید، اما ما باید زمینه را فراهم کنیم. این موافق قرآن است
📚 صحیفه امام خمینی، ج۲۱، ص۱۳
🔹توضیح: هر پرچمی به اسم مهدویت در #دوران_غیبت یعنی قبل از ندای آسمانی بلند شود باطل است!
🌐 @ashora_karbala
#لزوم_برنامه_ریزی
🔰 #مقام_معظم_رهبری
💠 نگوئیم ما که معلوم نیست پنجاه سال دیگر زنده باشیم، چرا برنامهریزی کنیم.
نخیر، جوری برنامهریزی کن که گوئی بناست تا آخر دنیا زنده باشی؛ همچنان که اگر برای خودت و به نفع خودت بخواهی برنامهریزی کنی، با چه جدیت و دقتی برنامه ریزی میکنی، برای نسلهای آینده هم که تو در آن وقت نیستی، همان جور برنامهریزی کن؛
🍃«اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا».
💠 نقطهی مقابل هم
🍃 و اعمل لأخرتک کأنّک تموت غدا
(من لا یحضر/ج۳/ص۱۵۶)
برای آخرتت هم جوری عمل کن، مثل اینکه فردا بناست از این دنیا بروی.
یعنی هم برای دنیا سنگ تمام بگذار، هم برای آخرت سنگ تمام بگذار.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🌐 @ashora_karbala
💠در حدیثى از امیرمومنان على (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود:
🍃«ما اَحَقَّ لِلاْنسانِ اَنْ تَکُونَ لَهُ ساعَهٌ لایَشْغَلُهُ شاغِلٌ یُحاسِبُ فِیْها نَفْسَهُ، فَیَنْظُرَ فیمَا اکْتَسَبَ لَها وَ عَلَیْها فى لَیْلِها وَ نَهارِها»
🍃چقدر شایسته است که انسان ساعتى براى خود داشته باشد، که هیچ چیز او را به خود مشغول نسازد و در این ساعت، محاسبه خویش کند و بنگرد ؛ در آن شب و در آن روز چه کارى به سود خود انجام داده و چه کارى به زیان خود.
📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه آل البیت ،چاپ اول،ج12،ص154
🌐 @ashora_karbala
💠 غزل زیبایی از #علامه_طباطبایی (ره):
🍃مِهرخــوبان دِل و دیــن از هَمه بی پَـــروا برد
رُخ شَــطرنج نبُرد آنـــــچه رخ زیبـــا بــــرد
🍃تو مَپـندار که مَجـنون سَـر خـود مجنـون گـشـت
از سـَمـَک تـا به سـُهایـش کشـش لـیلی بـُرد
🍃مـن بـه سَـرچشـمه خـورشـید نَه خـود بـُردم راه
ذرٌه یــــی بـودم و مِهــــر تـــو مــرا بالا بـرد
🍃مـَن خـَس بـی سـَر و پایـم کـه بـه سـیل افـتـادم
او که مـی رَفـت مـرا هــَـم بـه دل دریـا بــرد
🍃جـامِ صـَهبا زکـجا بـود مَـگر دسـت که بـود
کـه بـه یـک جِـلـوه دِل و دیـن زِهـمـه یکـجا بـرد
🍃خَـم اَبـروی تـو بـود و کـف مینـوی تـو بـود
کـه دَریـن بَـزم بِگـردیـد و دل شِـیدا بـرد
🍃خـودَت آمـوخـتی اَم مِـهـر و خـودت سـوختـی ام
بـا بـرافـروخـته رویـی کـه قـرار از مـا بـرد
🍃همـِه یــاران بـه سَـر راه تـو بـودیـم وَلـی
غـمِ روی تـو مـرا دیـد و زِ مــن یَـغـما برد
🍃هَـمه دِلـباخـته بـودیـم و هَـراسـان کـه غَــمـت
هـمـه را پـُشـت سـر انـداخـت مَـرا تنـها بــرد
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(آیه ۱۷۳ سوره آل عمران)
🍃الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»
🍃همان كسانى كه برخى از مردم به ايشان گفتند مردمان براى جنگ با شما گرد آمدهاند پس از آن بترسيد ولى اين سخن بر ايمانشان افزود و گفتند خدا ما را بس است و نيكو حمايتگرى است
💠بعد از جنگ اُحد که مسلمانان برگشتند سمت مدینه و هنوز به مدینه نرسیده بودند که به ذهن ابوسفیان و مشرکین رسید دوباره به لشکر اسلام که شمشیرها را زمین گذاشته و ناامیدانه برمیگردد حمله و کار را یکسره کنند لذا ابتدا شایعه انداختند؛ بناست به مدینه حمله بشود، بترسید از دشمن(قد جمعوا لکم فاخشوهم)
💠کار دشمن دلهره افکندن است، بترساند، ناامید کند.کار شیطان است؛ مال امروز هم نیست، همیشه بوده؛ در طول تاریخ و در طول تاریخ اسلام( إِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ)با تمام ابزارهای رسانه ای و تبلیغی و افراد منافق در صفوف مؤمنین سعی میکند بترساند.
💠پیامبر فرمود همانهایی که در جنگ شرکت داشتند و آنهایی که زخمخوردهاند، فقط همانها بیایند در این حرکت ؛ کس دیگری حق شرکت در این جهاد را ندارد(فزادهم ایمانا)
مطیع پیامبر بودند ؛ نشان دادند ؛شمشیر کشیدند
💠مؤمنین به خدا و رسول او گفتند(قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل) نترسیدند مرعوب نشدند ! آدمی که دلش به خدا متّکی باشد. وقتی به خدا متوکّل باشد، از هیچکس مرعوب نمیشود.
💠 بلند شدند رفتند و جواب دشمن را دادند؛ شکست دادند و غنیمت هم گرفتند و برگشتند
🌐 @ashora_karbala