eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
619 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰فرصت را مغتنم بشماریم قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) : 🍂ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها 🍃 در ایام زندگی شما، اوقات و فرصت های مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار می دهد، بکوشید از آن فرصت ها استفاده کنید ⬅️ 💠روایت را سید بن طاوس به نقل از انس بن مالک آورده است و روایت به صورت کامل چنین است: 🍃رسول خدا(ص) در روز یکشنبه ماه ذى القعده فرمود: ⁉️ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهید توبه کنید؟ گفتند: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم. 💠 پیامبر فرمود: 🍃 پس "غسل" کرده، 🍃 "وضو" گرفته 🍃 و چهار رکعت "نماز" بجا آورید. 🍃 در هر رکعت یک‌مرتبه "فاتحة الکتاب" 🍃سه‌مرتبه "قل هو اللّه احد" و یک‌بار "معوذتین" (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) بخوانید. 🍃آن‌گاه هفتادبار "استغفار" نموده 🍃و در پایان "لا حول و لا قوّة إلا باللّه" بگویید. 🍃در آخر بگویید: "یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت"؛ اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمی‌آمرزد» 💠آن‌گاه فرمود: بنده‌اى از امت من چنین عملى را انجام نمی‌دهد، مگر این‌که از آسمان به او ندا می‌رسد: 1⃣ بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت آمرزیده شد. 2⃣فرشته دیگر از زیر عرش ندا می‌کند: اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. 3⃣منادى دیگرى صدا می‌زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضى می‌نمایند. 4⃣ فرشته دیگرى ندا می‌کند: اى بنده! با ایمان از دنیا می‌روى ؛ دینت از تو گرفته نشده 5⃣ قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. 6⃣منادى دیگرى صدا می‌زند: پدر و مادرت راضى می‌شوند، گرچه خشمگین باشند، پدر و مادر تو و تمام خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهى بود. 7⃣جبرئیل ندا می‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهم که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبى به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید 🍂ان شاءالله همگی ؛ امروز توفیق انجام این عمل سبک با چنین آثار اعجاب آوری رو داشته باشیم 🍃التماس دعا 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آگاهی بدون عمل باعث غرور و خستگی میشود! ✍ #علی_صفایی_حائری 💠حرکت‌ها که نسنجیده باشد، در انسان باروری نمی‌آورد و علامت آن هم این است که یا مغرور عملمان میشویم و یا خسته از عمل. 💠 اگر ما را بکوبند خسته‌ایم و اگر تشویقمان کنند مغروریم. ولی اگر ریشه‌ها در ما پا گرفته باشد نه در تشویق‌ها غروری و نه در ضربه‌ها خستگی؛ که مدام باروری دارد: 🍃 {تؤتی اکلها کل حین } مستمراً میوه میدهد؛ چون ریشه‌ی ثابتی دارد: 🍃 {اصلها ثابت و فرعها فی‌السماء} 💠 کسانی که به تمامی عمرشان آگاهی بدست آوردند، ولی به اندازه یک لحظه هم گامی برنداشتند، بدانند که همین آگاهی‌ها، اغلال و زنجیرشان میشود و آنها را خرد و خسته میکند. 💠 آگاهی یک عمر را به دوش گرفته‌ایم ولی حرکت یک لحظه را هم نداشته‌ایم. باشد که هر کدام از ما مولد باشیم نه محتکر. 💠 مهم این نیست که من در نورم یا در تاریکی؟ مهم این است که نور در راه من افتاده یا در چشم من. نوری که در چشم افتاده، کور میکند، ولی نوری که در راه افتاده، عامل حرکت است. 📚حرکت، ص۳۳ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 از روی عبادت نمی شود فهمید ... ✍ استاد متفکر 💠 اگر ربا مي‌‌‌‌‌خوريم، نماز را هم با نافله هايش مي‌‌‌‌‌خوانيم، اگر خيانت به امانت مردم مي‌‌‌‌‌کنيم ولي زيارت عاشورايمان هم ترک نمي‌‌‌‌‌شود، مي‌‌‌‌‌فهميم که اينها عبادت نيست، عادت است. 💠از رسول خدا (ص) روايت شده است که ایشان فرمودند: { لا تَنْظُرُوا الَی طُوْلِ رُکوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ، فَانَّ ذلِک شَئْی اعْتادَهُ فَلَو تَرَکهُ اسْتَوْحَشَ لِذلِک وَلکنْ انْظُرُوا الی صِدْقِ حَدِیثِهِ وَ اداءِ امانَتِهِ} 💠یعنی هيچ وقت به طول دادن رکوع و سجود شخص نگاه نکنيد؛ يعني رکوعهاي طولاني وسجودهاي طولاني شما را گول نزند، ممکن است  اين از روي عادت باشد و اگر ترک کند وحشت کند. 💠 اگر مي‌‌‌‌‌خواهيد بفهميد اين شخص چگونه آدمي است، در راستيها و امانتها امتحانش کنيد چون امين بودن عادت بردار نيست، راست گفتن عادت بردار نيست ؛بر خلاف نماز خواندن. 📚اسلام و نیاز ها جلد ۱ صفحه ۲۱۱ 🌐 @ashora_karbala
🔰 یا (بخش چهارم) 🔷 💢این که میگویم در ایران متولّد شد، معنایش همین است. تا هرجا هم ادامه پیدا کرده، بیماری ادامه پیدا کرده است. ⁉️و اما این بیماری چه بود؛ یعنی کجا بروز میکرد؟ این را از زبان آل احمد برای شما ذکر میکنم. آل احمد در مشخصات روشنفکر میگوید: 👈یک مشخصات، مشخصاتِ عوامانه روشنفکر است. او میگوید معنای این نیست که عوام، روشنفکر را این‌گونه تصوّر میکنند؛ بلکه خود روشنفکر هم گاهی همین‌طور فکر میکند. ⬅️این خصوصیات سه تاست: 1⃣اوّل، مخالفت با مذهب و دین - یعنی روشنفکر لزوماً بایستی با دین مخالف باشد! 2⃣دوم، علاقه‌مندی به سنن غربی و اروپارفتگی و این‌طور چیزها؛ 3⃣سوم هم درسخواندگی. 💢این دیگر برداشتهای عامیانه از روشنفکری است؛ ممیّزات روشنفکر این است. یعنی اگر کسی متدیّن شد، چنانچه هم باشد، اوّل هنرمند عالم هم باشد، بزرگترین فیلسوف باشد؛ روشنفکر نیست! 🔹بعد میگوید این سه خصوصیتی که برداشت عامیانه و خصوصیات عامیانه روشنفکری است، در حقیقت ساده‌شده دو خصوصیت دیگری است که با زبان عالمانه یا زبان روشنفکری میشود آنها را بیان کرد. 1⃣یکی از آن دو خصوصیت، عبارت است از بی اعتنایی به و ؛ که این دیگر بحث عوامانه نیست؛ این است 2⃣دیگری، اعتقاد به ، رابطه علمی، دانش و قضا و قدری نبودن اینها؛ مثالهایی هم میزند. 💢این در حالی است که در معنای روشنفکرىِ ساخته و پرداخته ؛ که اینها آن را از فرنگ گرفتند و آوردند به‌هیچ‌وجه این و این خط و جهت و این معنا نیست! ⁉️ یعنی چرا باید یک روشنفکر حتماً به سنّتهای بومیش بی اعتنا باشد؟ علت چیست؟ 🔹 روشنفکری، عبارت است از آن حرکتی، شغلی، کار و وضعی که با سر و کار دارد. 🔹روشنفکر، کسی است که بیشتر با مغز خودش کار میکند، تا با بازویش؛ با اعصاب خودش کار میکند، تا با عضلاتش؛ این روشنفکر است. ⁉️چرا باید کسی که با تفکر خودش کار میکند، لزوماً به سنّتهای زادگاه و کشور و میهن و تاریخ خودش باشد، حتّی با آنها باشد، یا بایستی با مذهب مخالف باشد؟ ✅ پاسخ این سؤال در خلال حرفهای خود مرحوم آل احمد، یا بعضی حرفهای دیگری که در این زمینه‌ها زده شده، به دست می‌آید. علّت این است که آن روزی که مقوله روشنفکری؛ مقوله «انتلکتوئل» اوّل بار در فرانسه به وجود آمد، اوقاتی بود که ملت فرانسه و اروپا از خارج شده بودند؛ مذهب کلیسایىِ سیاهِ خشنِ خرافىِ مسیحیّت را پشت سر انداخته و کرده بودند. دانشمند را میکُشد، مکتشف و مخترع را محاکمه میکند، تبعید میکند، نابود میکند، کتاب علمی را از بین می‌برد. 💢این بدیهی است که یک عدّه انسانهای فرزانه پیدا شوند و آن که این خصوصیت را داشت و از و حرفهایی که هیچ انسان آن را قبول نمیکند ، پُر بود، به کناری بیندازند و به کارهای جدید رو بیاورند و دائرةالمعارفِ جدیدِ فرانسه را بنویسند و کارهای بزرگ علمی را شروع کنند. 💢 بدیهی است که اینها طبیعت کارشان پشت کردن به آن مذهب بود. آن وقت مقلّد ایرانی در دوره‌ی قاجار، که اوّل بار مقوله «انتلکتوئل» را وارد کشور کرد و اسم به آن داد و بعد به روشنفکر ؛ با همان خصوصیت ضدّ مذهبش ؛ تبدیل شد، آن را در آورد ✅ اسلامی که منطقی ترین تفکّرات، روشنترین معارف، محکمترین استدلالها و شفّافترین اخلاقیات را داشت. اسلامی که همان وقت در ایران همان کاری را میکرد که میخواستند در غرب انجام دهند! یعنی در برهه‌ای از دوران استعمار، روشنفکران غربی، با مردم مناطق استعمارزده غرب همصدا شدند. 💢 مثلاً اگر کشور اسپانیا، کوبا را کرده بود و ثروت آن‌جا (شکر کوبا) را در اختیار گرفته بود، که خودش فرانسوی است از مردم کوبا و از و از ، علیه دولت استعماری فرانسه دفاع میکرد و کتاب مینوشت به نام (جنگ شکر در کوبا) ⬅️به عبارت دیگر، روشنفکر غربی در برهه‌ای از زمان، با و با نظام حاکم بر خودش، به نفع ملتهای ضعیف مبارزه میکرد. ⁉️این کار در ایران به وسیله چه کسانی انجام میگرفت؟ به وسیله میرزای شیرازی؛ به وسیله میرزای آشتیانی در تهران؛ به وسیله سیدعبدالحسین لاری در فارس؛ اینها با نفوذِ استعمار مبارزه میکردند ⁉️ اما چه کسی به انعقاد قراردادهای استعماری و دخالت استعمار کمک میکرد؟ میرزا ملکم‌خان و امثال او و بسیاری از رجال قاجار که جزو روشنفکران بودند. یعنی درست مواضع جابه‌جا شده بود ♻️ادامه دارد... 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣٨) 💠امام (ع) بعد از ذكر چهار جمله حكمت‌آميز درباره عقل و حُمق و عُجب و حُسن خلق به چهار نكته ديگر درباره ترك دوستى با چهار گروهى كه صفات زشتى دارند مى‌پردازد 💠 نخست مى‌فرمايد: 🍃يَا بُنَيَّ، إِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الاَْحْمَقِ، فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَکَ فَيَضُرَّک 🍃فرزندم از دوستى با احمق برحذر باش، چرا كه او مى‌خواهد به تو منفعت برساند ولى زيان مى‌رساند؛ زيرا بر اثر حماقتش سود وزيان را تشخيص نمى‌دهد 💠 مصادقت به معناى دوستى است و مى‌دانيم دوستى افراد با يكديگر سرنوشت آنها را به هم پيوند مى‌زند و هر يك در زندگى ديگرى تأثير مى‌گذارد احمق كسى است كه بر اثر نادانى گرفتار اشتباهات بزرگ مى‌شود؛ خوب را بد و بد را خوب مى‌پندارد. تنها به ظاهر امور بسنده میکند و بر اساس همان قضاوت مى‌كند؛ غافل از اين‌كه گاه آنچه ظاهرش زيان‌آور است باطنى پرسود دارد و يا آنچه آغازش ضرر دارد پايانش بسيار پرفايده است 💠 به همين دليل گاه با اصرار، دوست خود را وادار به انجام كارى مى‌كند كه عاقبت دردناكى دارد و به عكس از كارى باز مى‌دارد كه سرانجامش بسيار قرين موفقيت و سعادت است و چون وسوسه‌هاى چنين فرد احمقى خواه ناخواه ممكن است در انسان اثر بگذارد، امام مى‌فرمايد پيوند دوستى خود را با چنين افرادى قطع كن 💠در بعضى از روايات آمده ( لاَ تُشَاوِرْ أَحْمَقَ ) با احمق مشورت نكنيد چون زیان میبینید .یا فرمودند(وَ مُماراةُ الاْحْمَقِ)چهار چيز قلب انسان را مى‌ميراند از جمله ؛ گفت و گوى با احمق است 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️چرا جرأت دفاع از افکار و عقائدمان را نداریم؟ ✍ #شهید_دیالمه 🔵بسيار اتفاق افتاده است که در يک محيط خانوادگی مي‌نشينيم و ديگران صحبت مي‌کنند و همه گونه به #دين و #انقلاب حمله می‌کنند، اما ما اين جرأت را نداريم که از #افکار و #عقائد خودمان دفاع کنيم. در اين حال سعي می‌کنيم سرمان را به يک بازي گرم کنيم يعنی ما چيزهايی که مي گويند را نشنيده‌ايم!! 🔵آن فرد همه چيز را زير سوال مي‌برد و به همه حمله مي‌کند، ولي ما در مقابلش #جواب نمی‌دهيم مگر اينکه چند نفر ديگر از #همفکران ما با ما همراه شوند. ⁉️چرا؟ چون در ذهنمان از هر يک از آنها ( همفکرانمان) #نقطه_اتکايی ساخته‌ايم و حالا احساس می‌کنيم مي‌توانيم به آنها اتکا کنيم؛ جايي که تک باشيم حرف نمی‌زنيم. اگر مثلاً در قطار و ماشين و اتوبوس تنها باشيم از حق هيچ دفاعی نمي‌کنيم! مثلاً در قطار نشسته‌ايم اگر فردی حرف بزند پيش خودمان مي‌گوييم ولش کن چه کسی حوصله بحث دارد! 🔵اين خودش نوعي سر پوش بر اصل مسأله است که #رعب ماست. اينها نشان مي دهد ما چقدر در زندگی اسير اين #ترس ها هستيم. علت اين رعب‌ها اين است که ما خداوند را باور نکرده‌ايم و به مرحله ''توکل'' نرسيده‌ايم. 💢اتکا و اعتماد به همفکران داریم اما به خدا اعتماد نداریم 📚 کتاب توکل صفحه۴۲و۴۳ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Harekat-www.einsad.ir_(1).pdf
1.24M
📚 پشنهاد دانلود و (حرکت) ✍مؤلف: علی صفایی حائری 📕 حرکت ؛ کتابی در تحلیل جریان فکری و تربیتی انسان است. 👤نویسنده در مقدمه کتاب مطلبی بسیار عالی بیان میکند که همان مطلب دلیل انتخاب این کتاب برای معرفی به شما عزیزان میباشد:👌 ✍هر کدام از ما در جایگاهی نشسته ایم و برایمان چه در خانه واداره و چه در محراب و منبر؛ اشتغال و فعالیتی است گاه به آنچه امروز داریم؛ قانع ایم و خیال می کنیم همان نهایت و غایتی است که می توانیم تامین کنیم . این در صورتی است که به محدودیت در انسان معتقد باشیم و او را در محدوده ای متوقف کنیم. اما اگر معتقد باشیم که؛ انسان گرچه استعدادهایش محدود است ولی با ترکیب آنها نامحدود و بی نهایت می شود؛ هیچ گاه جایگاهی را که داریم نقطه ی آخر نخواهیم دانست ؛ که حروف الفبا در ترکیب با هم بی نهایت کلمه و بی نهایت جمله به وجود می آورند ؛ استعدادهای انسان هم در ترکیب با یکدیگر ؛ بی نهایت استعداد می آفرینند. ✍آدمی که به ماهی چند هزار تومان حقوق و یک زن و بچه و برو بیایی و احیانا یک عنوان روشن فکری و چند جلسه سخرانی قانع است؛ دیگر چه می خواهد؟ اگر به این حد قانع باشد ، طبیعی است که حرکتی نکند ، طبیعی است که در رکودش بگندد. اگر به طهارت آب پاک چشمه ها و اشک پاک ابرها هم که باشد ، می گندد؛ که گندیدن ضرورت است ✍سلمان ها در حالی که کافر بودند حرکتشان آنها را به رسول منتهی کرد و زبیرها در حالی که با رسول بودند؛ رکودشان آنها را به کفر پیوند زد ✍کفری که با حرکت ما همراه باشد؛ وحشتی ندارد؛ وحشت آنجایی است که با رکودها پیوند خورده باشیم 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_صحیفه_سجادیه {ادامه شرح دعای ۴۴} 💠سیدالساجدین (ع) در اینجا به یکی از وظایف مهم مؤمنین اشاره میکنند و از خداوند توفیق احسان و رسیدگی به همسایگان را طلب میکند 💠این وظیفه متن صریح آیات و روایات است که مؤمنین را به رعايت حال همسايگان سفارش کردند. همسايه از كساني است كه مؤمن موظف به رسيدگي آنهاست ⁉️اما آيا اين وظيفه، وظيفه واجب شرعي است يا از اوامري است که نظير آن را درباره بسياري از مستحبات داريم؟ ♦️حقيقت آن است كه در بيانات تربيتي قرآن و اهل بيت (ع) بين اين دو تفكيك نشده است. شايد به اين علت باشد كه ما نيز در مقام عمل، نبايد بين واجب و مستحب مؤكّد، حجاب و مرزي قرار دهيم و تنها به فكر انجام تكليف واجب باشيم ♦️بسياري از سنتها نزديك به مرز وجوب است و بايد انسان سعي كند تا آنها را درست رعايت كرده و نگويد كه تكليف واجب نيست. یقیناً تربيت اسلامي، تنها عمل به واجبات نيست؛ شيوه رفتار اسلامي را بايد از اولياء دين ياد گرفت و به آن عمل كرد. لذا مؤمن ؛ موظف است كه از حال همسايگان اطلاع داشته باشد؛ تا اگر زماني نيازي داشته باشند، از آنان غافل نباشد 💠نقل است که صاحب مفتاح الکرامه نزد علامه بحرالعلوم میروند و علامه با تندی به صاحب مفتاح میگویند: شنيده ام همسايه ات در وضعيت بسيار بدي قرار دارد. مگر به او رسيدگي نمي‌كنيد؟ صاحب مفتاح؛ قسم میخورد كه از وضعيت آن همسايه اطلاع نداشته و نمي‌دانسته كه او گرفتاري دارد؛  مرحوم بحرالعلوم به ايشان ميفرمايند: اگر از وضعيت همسايه محتاج، اطلاع ميداشتي و رسيدگي نميكردي كه كافر مي‌شدي. من ميگويم چرا نبايد اطلاع داشته باشي؟ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسر_قرآن_کریم (آیه ۱۵۱ سوره آل عمران) 💠سنّت خداوند با همه اولیاء خود چنین است که هیبتی از آنان در قلوب مخالفینشان قرار می‌دهد و جلال خود را به واسطه آنان به نمایش می‌گذارد. 🍃سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ در تاریخ اسلام داریم که وقتی امیرالمؤمنین به لشکر کفار و منافقین میزد با اینکه خیلی از آنها جزو پهلوانان و دلیران عرب بودند اما مثل گله گورخری که از شیر فرار میکنند؛ همگی از حضرت میترسیدند؛این رعب را خدا در دل آنها می انداخت 💠پله پله 🍃الَّذِينَ كَفَرُواْ---بِمَا أَشْرَكُوا---بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ ؛ هر مشرکی ظالم هم می‌شود. مشرک خدا را در جایگاه حقیقی خود (یگانگی) قرار نمی‌دهد ابتدا شرک به میان می‌آید و سپس به کفر تبدیل می‌شود و کفر ظلم را در پی دارد 💠قانوناً آیه باید میگفت ما به دلیل کفر؛ در دل‌شان ترس می‌اندازیم اما خداوند می‌گوید به دلیل شرک، و این سخن از آن روست که وقتی بنده روی غیر خدا حساب باز می‌کند حتماً گرفتار اضطراب می‌شود 💠در حقیقت ترس از غیر خدا در قلب افراد نمایانگر غضب خدا بر آنهاست؛آرامش هر فرد نماد بارش رحمت خدای سبحان در زندگی اوست که ریشه در اعتقادات صحیح او دارد. همچنان که نگرانی‌ها نشان از ظلمی می‌دهد که در اعتقادات صورت گرفته است 💠مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا؛ هیچ دلیلی بر مشرک شدن در نگاه حق موجّه نیست. در نظام عالم همه چیز گواه بر وحدانیّت خداوند است. کسی نمی‌تواند بگوید من چون خلأ عاطفی و جسمی و مالی و… داشتم و خواستم خلأ زندگی خود را پر کنم به غیر خدا رو آوردم و مجبور به انتخاب غیر خدا شدم 🌐 @ashora_karbala
⁉️عامل ریختن خونهای ناحق؛ شکم های گرسنه و بدن های برهنه ی مردمان این عالم چیست؟ ✍ استا : 🔍 بروید از آغاز تاریخ زندگی بشر؛ راه بیفتید و هر خون ناحقی را دیدید؛ که زمین را رنگین ساخته است، برای تفسیر و تحلیل آن، مغز خودتان را خسته نکنید. آن خونِ ناحق را و و بنی‌نوعِ صاحبِ همان خون ؛ ریخته است. 🔍 در وسط این راه، به میلیون‌ها خرابی‌ها خواهید رسید. اگر برای شما ثابت شد که آن خرابی‌ها ؛ روزی آبادی‌هایی عالی بودند و روز دیگری؛ تیشه ی ستم، آنها را ویران کرده است، برای شناخت عاملِ آن ستم، هیچ راه دوری نروید، بلکه دنبال عاملِ حقیقی آن بروید که کبر و غرور و خودخواهی موجودی است؛ که نامیده می‌شود! 🔍 از هر جا و هر مکان و زمانی که ناله و شیون سوزناکی شنیدید ؛ که معلولِ فقدانِ عواملِ زندگیِ مناسبِ ناله و شیون‌کنندگان نبوده است، حتماً بدانید که کبر و غرور و خودخواهی حیواناتی موجب آن ناگواری‌ها بوده است! 🔍 اگر سر راهتان با شکم‌های گرسنه؛ و بدن‌های برهنه؛ و خرابه‌ نشینانی مواجه شدید، برای تفسیر این پدیده‌ های جانکاه، احتیاجی به فلسفه‌بافی‌های بیهوده ندارید؛ قطعاً بدانید کبر و غرور و خودخواهی موجوداتی ازخود راضی به نام بشر، روزگار آن مردم را سیاه کرده است! 🌓 هنگامی که به این نقطه از تاریخ رسیدید؛ که اوضاع همین امروز ماست، و علم و صنعت و به اصطلاح برخی از ساده‌لوحانِ تمدن: ی، در اوجِ پیشرفت است. 👤 اگر یک آدم آگاه و خردمند دیدید که در کمال هوشیاری و بدون کمترین تخدیر به شما گفت: من امروز در نقطه اعتلای تاریخ زندگی می‌کنم و هیچ نقص و نگرانی ندارم، زود از او بپرسید که از کجا آمده است؟ و کجاست نشانی مسکنی که در آنجا زندگی می‌کند؟ بپرسید: شما چیستید یا کیستید و چه فکر می‌کنید؟ آیا می‌توانید فردا را پیش‌بینی کنید که متکبران و مغروران و ؛ درباره فردای بشری چه می‌کنند و از جان بشر چه می‌خواهند؟ ♦️او اکنون سخنی می‌گوید که شبیه به حرف‌های خردمندانِ هوشیار کره زمین فعلی ما نیست. ✍در یک سخن کوتاه: تا بیماری خودخواهی و غرور و کبر از خاندان بشری با دوای معالجه نشود، به هر کجا که روی، آسمان همان رنگ است؛ 🖊والسلام 📑منبع: محمدتقی جعفری، ترجمه و تفسیر ، (ج ۱۳، ص ۱۳۷ - ۱۳۸) 🌐 @ashora_karbala
💠اسارت من ✍ دکتر #علی_شریعتی معاویه ابوذر را می‌شناخت که تا کجا به آزادی بردگان و سیری گرسنگان می‌اندیشد. غلامی را مأمور کرد که «این کیسه زر را به ابوذر بده، و اگر توانستی به او بدهی، آزادی!» غلام نزد ابوذر رفت، ابوذر اِبا کرد. غلام اصرار و التماس و پاسخ ابوذر تنها: نه! بالاخره گفت: «ای ابوذر! خدا تو را بیامرزد، این پول را بگیر که آزادی من در دادن این پول به توست.» و ابوذر بی‌درنگ گفت : «آری، ولی اسارت من نیز در گرفتن این پول از توست!» 📚کتاب ابوذر (صفحه ۲۱۸) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
alame-emamat (10).mp3
4.55M
🔰 دروس ➖جلسه دهم ✔️جلسه پایانی 🎤علامه ذوالفنون 🌐 @ashora_karbala
🔰فلسفه انفاق.... ✍ استاد متفکر : 💠اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد... 💠با دیگران یکی شدن و دل به جای دل آن ها نهادن، خود هدف است و هدفیست اساسی و قابل اهمیت. 💠نباید از یک جنبه انفاق را ملاحظه کرد و گفت فلسفه اش تنها سیر کردن شکم گرسنگان است؛ لذا می شود آن را از راه دیگر انجام داد. 💠بلکه فلسفه انفاق انسان سازی است زیرا انسان ها در سایه گذشتها، بخششها و ایثارها؛ روحشان روح انسانی می گردد. 💠روی این حساب کسی نمی تواند بگوید من شخص قانعی هستم و به بادامی می سازم و نمی خواهم چیزی داشته باشم لذا شخص کاملی هستم. 💠خیر شخصی که می تواند داشته باشد بایستی به دست آورد و با دادن مال، خود را تکمیل کند. نداشتن و ندادن کمال نیست، به دست آوردن و از خود جدا ساختن عامل سازندگی انسان است. 📚 آشنایی با قرآن، ج 2 ص 68 🌐 @ashora_karbala
🔰 یا (بخش پنجم) 🎤 💢مبارزه با دین کلیسایىِ سیاهِ خشنِ خرافىِ بعد از قرون وسطی در ، جای خودش را به داد! فکر کردند یکی از خصوصیات روشنفکری این است که باید با دین با مذهب، دشمن و مخالف باشد. 🔄البته هنوز هم که هنوز است، دنباله‌های همان خیل روشنفکران دوره پهلوی، از کتاب نویسِشان گرفته، تا شاعرِشان، تا محقّقِشان، تا مصحّحِشان، تا بیوگرافی نویسِشان، گاهی با صراحت همان خط را دنبال میکنند و از مثل 👤میرزا فتحعلی آخوندزاده ای، آن‌چنان تجلیل میکنند، که گویی از پیامبری تجلیل میکنند! برای این‌که میرزا فتحعلی به برکت ضدّیتش با دین و مبارزه‌اش با اسلام، هم رفت سر سفره نشست و نان آنها را خورد و کمک آنها را قبول کرد و هم بعداً وقتی که و به خامنه ی ما آمدند، به نام میرزا فتحعلی آخوندزاده راه انداختند! 🔷یعنی یک نفر، هم در حکومت تزاری طرفدار دارد، هم در حکومت بلشویکها که حکومت تزاری را برانداخته است! ⁉️شخصیت مضطرب را میبینید!؟ نقطه مشترک حکومت تزاری و حکومت کمونیستی چیست؟ ضدّیت با مذهب، ضدّیت با اسلام؛ و ایشان منادی ضدّیت با اسلام بوده است. ✅البته به نظر ما، در روشنفکری به معنای حقیقی کلمه، نه ضدّیت با مذهب هست و نه ضدّیت با تعبّد. یک انسان میتواند هم روشنفکر باشد؛ به همان معنایی که همه روشنفکر را تعریف کرده‌اند 👈کسی که به آینده نگاه میکند، کار فکری میکند، رو به پیشرفت دارد ؛ و هم میتواند مذهبی باشد، میتواند متعبّد باشد، میتواند مرحوم باشد، میتواند باشد، میتواند بسیاری از شخصیتهای روشنفکرِ مذهبىِ کاملاً مؤمن ما باشد که ما دیده‌ایم. هیچ لزومی ندارد که باشد. 💢جالب این‌جاست که وقتی قید را جزو قیود حتمی و اصلی روشنفکری ذکر میکنند، نتیجه این میشود که ، بزرگترین فیلسوف زمان ما که از فرانسه فلاسفه و شخصیتهای برجسته‌ای مثل به این‌جا می آیند و چند سال میمانند تا از او استفاده کنند، روشنفکر نیست. 🔷اما مثلاً فلان جوجه شاعری که به و مبانی سنّت و مبانی ایرانیگری اعتقادی ندارد و چند صباحی هم در اروپا یا امریکا گذرانده، روشنفکر است؛ و هرچه در اروپا بیشتر مانده باشد، روشنفکرتر است! ⛔️ببینید چه تعریف غلط و چه جریان زشت و نامناسبی به نام روشنفکر در ایران ایجاد شده بود! 💢در جریان کشور، روشنفکران با همین خصوصیات حضور داشتند؛ اما در . 🔷در قضیه ٢٨ مرداد، هیچ از جانب روشنفکران صورت نگرفت. البته ٢٨ مرداد نسبت به زمان ما، خیلی قدیمی و دور از دسترس است؛ لیکن شدّت عمل رژیم پهلوی در قضیه ٢٨ مرداد، با روشنفکرانی که احیاناً به یا نهضت ملی علاقه‌ای هم داشتند، کاری کرد که به‌کل کنار رفتند و هیچ مبارزه حقیقی از طرف مجموعه روشنفکر صورت نگرفت. ✅ در حالی که وظیفه روشنفکری ایجاب میکرد که به نفع مردم و به نفع آینده آنها وارد میدان شوند، شعر بگویند، بنویسند، حرف بزنند و مردم را روشن کنند؛ اما این کارها انجام نگرفت. ⬅️بعد به قضیه میرسیم که بزرگترین حادثه‌ای بود که در قرن حاضر در کشور ما، میان مردم و رژیم حاکم اتفاق افتاده بود. 🔷در پانزده خرداد، (رضوان‌اللَّه‌علیه) در قم و در روزعاشورا، آن‌چنان ولوله‌ای ایجاد کرد که یک ، بدون هیچ گونه رهبری مشخّصی در تهران، فردا و پس‌فردای آن روز به راه افتاد. 💢 شما ببینید، آن سخنرانی و آن حضور مردم، چه زلزله‌ای به وجود آورده بود. حرکت امام، با قویترین شکلی که ممکن بود انجام گیرد، انجام گرفت و مردم را به حرکت درآورد. ⬅️بعد هم سربازان رژیم به خیابانها آمدند و مردم را به گلوله بستند. چند هزار نفر - که البته آمار دقیقش را هرگز ما نتوانستیم بفهمیم - در این ماجرا کشته شدند و خونها ریخته شد. 💢 آل احمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با خون پانزده خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند! 🔷 همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند! این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد. 🌐 @ashora_karbala