eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
418 ویدیو
17 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ سی و پنج 👇 در شرایط سجده واجب قرآن به نظر مشهور مراجع کدام یک از موارد زیر صحیح است؟ گزینه1⃣جنب،حائض، نفساء و مستحاضه نمی توانند به آیات سجده دار گوش دهند. گزینه2⃣ موقع سجده برای خواندن یا شنیدن آیات سجده دار واجب است پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود. گزینه3⃣طهارت از شروط سجده نیست ولی ستر عورت واجب است. گزینه4⃣ گفتن ذکر در سجده، واجب است. گزینه5⃣ رو به قبله بودن باید حتماً رعایت شود. گزینه6⃣ پوشش کامل مانند پوشش در نماز برای زنان واجب است. گزینه7⃣گزینه های 2⃣و3⃣صحیح است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ، 2 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ کفاره شکستن قسم چه می باشد ؟ ♻️ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇️ آیت الله خامنه ای : سیر کردن ده فقیر یا پوشانیدن آنهاست و اگر نتوانست باید سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب باید پی در پی باشد. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیت ندارد میان دو چیز دیگر مخیر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (احتیاط مستحب آن است که این سه روز پشت سر هم باشد.) ❇️ آیت الله سیستانی: مسأله ۲۶۸۷ ـ اگر قسَم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلاً قسَم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند، چنانچه عمداً مخالفت کند گناه کرده است باید کفاره بدهد، یعنی: یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند انجام دهد، باید سه روز پی‌درپی روزه بگیرد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ لباس کفّار ♻️ 🔸🔸🔸 💠 پوشیدن لباس ها و استفاده از نمادهایی که فقط کفار از آن استفاده می کنند1 یا ترویج فرقه های منحرف می باشد2، حرام است. ◀️ از این رو پوشیدن لباس «رپ», «شیطان پرستی»3 ، «هوی متال»، «پانکی»، «ایمو ها»، «فشن ها»، «TSM»، لباس «کشیش ها», «راهب ها»، «خاخام ها», لباس مخصوص «هندوها» و دیگر دسته های کفار4، و استفاده از نمادها و نشانه های خاصّ آنان - مانند گردن آویز زرتشتی و صلیب - و آرایش مو و ظاهر به شکل ‌آنها برای مسلمان حرام است5. پوشیدن لباس هایی که نوشته یا نشانه ای در تأیید و ترویج فرقه ها و گروه های ضد اخلاقی دارد- مانند علایم هم جنس گرایی- حرام است. ☑️ آویختن صلیب حرام است. و اگر مردان هنگام نماز, صلیبی را که از جنس طلاست به گردن بیاویزند نمازشان6 باطل می شود.7 خرید و فروش و پوشیدن شلوارهایی که از چند ناحیه پاره هستند و توسط شبکه های ضد فرهنگی رواج داده می شوند, حتی اگر در مقابل نامحرم پوشانده شوند، به جهت ترویج شبکه های فساد حرام است. ✅ توجه 1⃣ بیرون گذاشتن هر قسمت از بدن – به جز صورت و کف دو دست – هر چند به مقدار کمی باشد، در انظار عمومی و دید نامحرم حرام است. 2⃣ در حکم لباس های حرام فرقی نمی کند که در جامعه و محیط ورزشی پوشیده شود یا در محیط منزل. 3⃣ پوشیدن لباس های مشترک میان کفار و مسلمانان - مانند کت و دامن- اشکالی ندارد. 4⃣. لباس هایی که قبلاً مخصوص کفار بوده, ولی هم اکنون مشترک است, بی اشکال است. ➖➖➖➖ 1. خامنه ای و مکارم: پوشیدن لباس کفار، در صورتی که سبب ترویج فرهنگ ‌‌آنان شود، جایز نیست.. 2. بهجت و سیستانی: بنابراحتیاط واجب. 3. برخی از نمادهای شیطان پرستی عبارتند از: صلیب وارونه، صلیب شكسته، ستاره پنج پر واژگون، سر بز، عدد 666، ستاره شش پر، پرچم رژیم صهیونیستی، (x) نماد کابالا، چشم لوسيفر و‌ چشم شیطان. 4. چه زن مسلمان در کشور اسلامی ساکن باشد و چه در کشور غیر اسلامی، مگر در موارد ضرورت. 5. رساله مصور احکام پوشش بانوان، م 47. 6. بهجت و خامنه ای: بنابراحتیاط واجب. 7. رساله مصور احکام پوشش بانوان، ص 111. 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ زمان پرداخت کفاره افطار عمدی روزه ✳️ ⭕️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: زمان پرداخت کفاره افطار عمدی چه زمانی است، آیا فردای همان روز می توان پرداخت نمود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: انجام داده و باید و استغفار نماید و علاوه بر قضا، کفاره نیز واجب است؛ و کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از دو ماه روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است و قيمت آن را مى‌توانيد از بازار بدست آوريد ولى بايد بدانيد دادن پول کفايت نمى‌کند مگر آنکه شخص فقير را از طرف خود وکيل کنيد تا نان و مانند آن خريده و سپس به عنوان کفاره از طرف شما براى خودش تملّک نمايد و بايد به آن کسى که وکيل شما قرار مى‌گيرد اطمينان داشته باشيد که به وظيفه شرعى خود عمل مى‌‌کند. پرداخت کفاره، زمان مشخص ندارد. [1] ✅ آیت الله مکارم: در فرض سوال اشکالی ندارد البته به جا آوردن کفاره واجب فوري نيست ولي نبايد طوري باشد که بگويند کوتاهي مي کند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: بله می تواند فردای آن روز بدهد. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. البته باید کفاره را به مسکین بپردازد. کفاره تاخیر در صورتی است که قضای روزه را تا ماه رمضان بعد بجا نیاورد و کفاره ترک عمدی روزه را می تواند در همان ماه رمضان به مساکین بدهد.( مسکین فقیری است که بیش از معمول فقرا در مضیقه و فشار معیشتی به سر می برد.) [4] ✅ آیت الله وحید: بلافاصله می تواند شصت فقیر را إطعام نماید. آنچه باید بعد از حلولِ ماهِ مبارک در سالِ بعد پرداخت شود کفاره تأخیر در قضاء است و کفارات و فدیه ها بلافاصله قابلِ اداء می باشد. [5] ________________________ ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ فطریه نامزد در دوران عقد و زن مطلقه در عده ⭕️ ⭕️ ⭕️ ====================== ❓ سوال: فطریه که به شخصی درآمده و در ایام است، به عهده کیست؟ ♻️ پاسخ: 👇👇 1⃣ فطریه دختر در دوران نامزدی: ✳️ همه مراجع: اگر نان خور باشد، بر عهده پدرش می باشد. 2⃣ فطریه زن مطلقه در دوران عده: ✳️ همه مراجع: اگر در و باشد، در صورتی که نانخور شوهر باشد، بر عهده شوهر است و الا خیر. —---------------- ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008. [2]. امام، نوری، مکارم، فاضل و خویی: عروه الوثقی، کتاب الزکات، زکات الفطره، فصل فیمن تجب عنه، م 19؛ رهبری: استفتائات جدید، زکات فطره، س 225 و کتاب احکام روزه، س 225؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الزکاه، م 1583؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 2002؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1350. ======================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 ترشحات زرد رنگ در روزهای آخر حیض 💠 ✔️ ✔️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: ترشحات زرد رنگی که در روزهای پایانی حیض خارج می شود و حالت خون را ندارد، چه حکمی دارد؟ 💠 پاسخ: 👇👇 ✳️ آیات عظام: رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی و بهجت: اگر نباشد، حکم را ندارد و اگر خون باشد و قبل از روز دهم ببیند، حکم حیض را دارد و چنانچه بعد از ده روز باشد، است و خون بودن هم بر عهده زن می باشد. ✳️ آیات عظام: صافی و تبریزی: چنانچه عرفا به آن خون گفته شود، حکم خون را دارد و اگر قبل از ده روز باشد، حکم حیض را دارد. ✳️ آیت الله فاضل: حکم حیض را دارد. 💠 منبع: 👇👇 ➖ کتاب جامع احکام نموداری، مطابق با نظر 14 مرجع، ص 139؛ استفتائات جامع الزهرا، احکام بانوان، ص 127. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃 🍃❓ سوال: اگر زنی سه روز خون ببیند و بعد از چند روز پاکی، دوباره ببیند و مجموع خونها و پاکی ها بیشتر از ده روز نشود، روزهای پاکی چه حکمی دارد؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: سیستانی، صافی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، عبادت های خود را انجام و آنچه بر حائض حرام است را ترک کند. 🌸 آیات عظام:زنجانی و مکارم: حکم زنان پاک را دارد. 🌸 بقیه مراجع: حکم حیض را دارد. 🍃 منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 442 و 444. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃 یک از 🍃❓ سوال: اگر چند غسل بر کسی واجب شده و حال او معذور از انجام غسل می باشد، آیا انجام یک تیمم کفایت از آن چند غسل می کند، یا برای به جا آورد؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: امام، رهبری و فاضل: بنابر احتیاط واجب برای هر غسل یک تیمم نماید، کافی است. 🌸 آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، مکارم، اراکی، تبریزی و خویی: یک تیمم کافی است. 🌸 آیت الله وحید: اگر غسل جنابت در بین آنها باشد یک تیمم کافی و اگر نباشد به جای هر یک از آنها یک تیمم نماید. 🌸 آیات عظام: صافی و گلپایگانی: یک تیمم کافی است ولی اگر بدل از غسل جنابت تیمم کرد، دیگر بدل از سایر اغسال تیمم نکند مگر رجائا. —---------------- 🍃 منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 721. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و پنج 👇 در شرایط سجده واجب قرآن به نظر مشهور مراجع کدام یک از موارد زیر صحیح است؟ گزینه1⃣جنب،حائض، نفساء و مستحاضه نمی توانند به آیات سجده دار گوش دهند. گزینه2⃣ موقع سجده برای خواندن یا شنیدن آیات سجده دار واجب است پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود. گزینه3⃣طهارت از شروط سجده نیست ولی ستر عورت واجب است. گزینه4⃣ گفتن ذکر در سجده، واجب است. گزینه5⃣ رو به قبله بودن باید حتماً رعایت شود. گزینه6⃣ پوشش کامل مانند پوشش در نماز برای زنان واجب است. گزینه7⃣گزینه های 2⃣و3⃣صحیح است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ، 2 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
#جواب_مسابقه سی و‌ پنجم🔰 ✅ گزینه 7⃣ برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 یا مهدی 🎊 و 🎊 HH 🎊 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
♦احکام قرائت نماز ♦ ♻سوال: معیاری برای بلندی صدا در نماز صبح و مغرب و عشا تعریف شده یا نه؟ یعنی چه اندازه ای صدق بلندی حساب میشه چون بعضا باعث اذیت و ازار دیگران میشه در این حالت وظیفه چیست ؟ 💠آیت الله خامنه ای :‌ ملاک اخفات (آهسته خواندن) عدم وجود جوهر صدا نيست، بلکه ملاک آشکار نکردن آن است و در مقابل، ملاک جهر (بلند خواندن) آشکار کردن جوهر صدا است. 💠آیت الله سیستانی : صدق عرفی است 💠آیت الله مکارم شیرازی :‌ منظور از بلند خواندن آن است که زنگ و جوهر صدا آشکار باشد و آهسته مانند صدای درگوشی. 💠آیت الله وحید خراسانی :‌ مناط جهر و اخفات (بلند خواندن و آهسته خواندن) صدق عرفی است . مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتّى حرف آخر آنها را بلند بخواند. اگر در جايى كه بايد نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند ، يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد صحيح است ، و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده ، لازم نيست مقدارى را كه خوانده دوباره بخواند. اگر كسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند ـ مثل اين كه آنها را با فرياد بخواند ـ نمازش باطل است. 💠آیت الله فاضل النکرانی : معيار بلندي صدا آن است که تن و جوهره صدا خارج شود و به حد داد زدن هم نرسد. و اگر تن جوهره صدا خارج نشود اهسته گفته مي شود مانند نجوي . و اگر عمدا باشد نماز باطل است . هم چنين اگر درحد داد زدن بلند بخواند نماز باطلا ست. ➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع اسک احکام پاسخگوی تخصصی احکام http://eitaa.com/ask_ahkam
♻ غسل حیض در حال جنابت ♻ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇آيا در حال حيض غسل ديگري مي توان انجام داد (غسل جمعه يا غسل ميت)؟ 🔷 پاسخ: ✅ زن در حال حيض ميتواند غسلهاي مستحب را به جاي آورد و صحيح است. 🔴 ودر مورد غسلهاي واجب مانند غسل جنابت ويا غسل مس ميت نيز نظر مراجع از اين قراراست که: 👈 لازم نیست غسل جنابت را در حال حیض انجام دهد ولی اگر انجام داد نظر مراجع تقلید به شرح ذیل است 💠 همه مراجع (به جز امام خمينى و آيت الله خامنه اى): آرى، غسل جنابت در حال حيض، صحيح است و از جنابت پاك مىشود. ۱ 💠 امام خمينى ره و آيت الله خامنه اى: بنابر احتياط واجب غسل جنابت در حال حيض صحيح نيست. ۲ ➖➖➖➖➖ ۱- آيت الله مكارم، استفتاءات، ج ۱، س ۸۷؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۱۶۳ و آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳، احكام الحائض. ۲- آيت الله خامنهاى، اجوبة، س ۱۷۵ و امام خمينى، تعليقات على العروة، ج ۱، م ۴۳، احكام الحائض. 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ سگ زینتی در تصادف ⭕️ ====================== ❓ سوال: آیا کشتن سگ زینتی در تصادف، موجب پرداخت خسارت است؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 امام خامنه ای: این گونه امور تابع و مربوطه است و از آن جایز نیست. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال وظیفه ای ندارد ولی بهتر است صدقه ای در راه خدا بپردازد. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: سگ ماليت ندارد. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: لازم نیست. [4] 🔴 آیت الله فاضل: در صورتی که یا یا نباشد ضامن نیست. [5] —------------— ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: o1VFTD7ISdg. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 720883. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51967. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700156. ============================ ♦️ رسانه تخصصی فقه واحکام ♦️ http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر رطوبت باقیمانده در دست که برای کشیدن مسح لازم است، خشک شود، وظیفه چیست؟
❇️‌ کارت به کارت کردن فطریه و خرج کردن مبلغ کنار گذاشته شده ♻️ ♻️ ≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥ ♻️ سوال: وظیفه کسی که مبلغ را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ امام خامنه ای: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید باید دوباره بپردازید. [1] ✅ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن پول را هم به عنوان زکات فطره بپردازد. [2] ✅ آیت الله سیستانی: نبايد فطره را تبديل كند بلكه عين همان مال را به فقير بدهد واكنون است بايد دوباره بپردازد. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، اگر به از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن به حسابش واریز نموده، کافی است و گرنه ضامن است. [4] ✅ آیت الله فاضل: کارت به کارت کردن فطره زکات فطره اگر پول به فقیر برسد صحیح است، لیکن پولی که بابت زکات فطره کنار گذاشته بوده جایز نیست و مصرف کردن آن نیز جایز نبوده و اگر پولی را که بابت زکات فطره گذاشته بوده مصرف کرده چون نمی دانسته گناه حساب نمی شود. [5] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501398. ≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ بدون حجاب کامل ⭕️ ...................................................... ❓ سوال: آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر این کار موجب تأیید یا ترویج کارحرام شود جایز نیست واگر نهی از منکر متوقف بر ترک معاشرت باشد باید ترک نماید و الا مرتکب گناه می شوید [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه همراهی با آن شخص تایید عمل او محسوب شود، جایز نبوده و گناهکار محسوب می شوید. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر اين كار تاييد رفتار او باشد گناه است. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که تایید گناه وی به حساب آید و یا هتک شخصیت کسی که همراه وی است جایز نیست. [4] —------------— ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: o1VFTD7ISdg. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 720883. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51967. ........................................................ ♦️ رسانه تخصصى فقه واحكام ♦️http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟(‌کاشت ناخن)
⏺ صدق در ⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1] ◀️‌ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل كند، بعد را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس را بر مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر . [2] ◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4] ◀️ آیت الله وحید: بله. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. _________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 🌀 💠 🌀 💠 ➖احکام معاملات ➖ ❓سوال: ⚜ ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟ 💠 پاسخ: 👈 ابتدا باید از کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول نیاز دارد. 😯 اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است ⛔️.همینطوری هم ده میلیون بدهیم و 12 بگیریم هم حرام است 📛 مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن در ذیل می آید: ✌️عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند: ✍ 1- قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و .. ✍ 2- قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست.🔻 مثل وکالت مضاربه و مشارکت. مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به 12 میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد. ↙️ اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم. 💯 1- قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان. 💯 2- قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره) 👌چند نکته: ✳️ 1- در این دو قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد. ✳️ 2- در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد.یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی. 📚 منبع: رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💥 کانال پاسخگویی به سوالات احکام ✨ ◀️ احکام تصویری ❗️ به كانال تخصصی فقه و احکام بپیوندید http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر مأموم مساوی با امام بایستد، نماز کدامیک باطل است؟
💠 کیفیت سجده در صورت عدم امکان خم کردن سر 💠 ⭕️ ⭕️ ====================== ❓ سوال: من عمل بینی انجام داده و نباید سرم را خم کنم، هنگام چگونه باید سجده را به جا بیاورم؟ 💠 پاسخ: ⬇️⬇️ 💠 امام خامنه ای: اگر می توانید را روی جای بلندی بگذارید و سجده کنید باید چنین کنید والا باید با (یعنی با ) سجده کنید. [1] 💠 آیت الله مکارم: كسى كه نمى تواند را بر بگذارد بايد به اندازهاى كه مى تواند خم شود و مهر يا چيز ديگرى كه سجده بر آن صحيح است بر محلّ بلندترى قرار دهد كه پيشانى به آن برسد و كف دستها و زانوها و انگشتان را بطور معمول بر زمين بگذارد هرگاه نتواند خم شود بايد با سر اشاره كند و الّا با ها اشاره مى نمايد، يعنى آن را به قصد سجده مى بندد و به نيّت سر برداشتن باز مى كند و در هر صورت احتياط واجب آن است كه مهر را بلند كند و بر پيشانى بگذارد، اگر هيچ يك از اينها را نتواند احتياط واجب اين است كه در قلبش نيّت سجده كند. [2] 💠 آیت الله سیستانی: با اشاره به و نماز بخوانيد واشاره سجود را قدرى پايينتر قرار دهيد. [3] 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون تحمل نتوانید به اندازه صدق رکوع و سجود خم شوید، باید برای رکوع و سجده با سر اشاره کنید و بهتر این است که مقدار اشاره برای سجده کمی بیشتر از رکوع باشد. [4] 💠 آیت الله فاضل: اگر پایین آوردن برای سجده ضرر دارد، به مقداری که می توانید سر را پایین بیاورید چیزی بلند مقابل خود بگذارید و مهر را روی آن بگذارید و سجده کنید. و هر مقدار از (کف دو دست و سرانگشت بزرگ پاها و نوک دو زانو) که ممکن باشد به زمین بگذارید و هر مقداری که ممکن نشود اشکال ندارد ولی کف دو دست را حتما در وقت سجده به زمین بگذارید. [5] —------------— 💠 پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501396. ======================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 از دیدگاه رهبری ❓ سوال: آیا موارد ذیل از مصادیق شغلی می باشد: 1⃣ شخصی که در طول سال هر هفته یک بار در ارتباط با به می رود نمازش است. مثل که در طول سال یک بار در ارتباط با شغلش به سفر می ورد. 🔹 پاسخ 1: این مطلب، صحیح است. 2⃣ شخصی که در طول سال یکبار به مدت یک ماه اشتغال به کاری دارد چنانچه بنا دارد همه ساله به این کار اشتغال داشته باشد، است. مانند . 🔹 پاسخ 2: اگر به مدت یک در هر سال باشد نماز کامل است. 3⃣ شخصی که قصد دارد همه ساله و حداقل یک از سال، برای شغلش به مسافرت برود که در این صورت سفرش حکم دارد و از همان سفر اول نماز کامل است. مانند شغل رانندگی در تابستان. پاسخ3: این مطلب، صحیح است. 4⃣ شخصی که فقط برای مدت مشخصی مثلا سه ماه ( هر چند قصد در سالهای آینده را ندارد)‌ برای شغلش به مسافرت برود، نمازش از همان ابتدا تمام است و هم صحیح می باشد، البته بشرطی که صدق سفر شغلی کند یعنی موکل به است ظاهرا قدر متیقن آن است که در این مدت شاغل به نحو متعارف باشد یعنی مستمرا سفر کند و به قدری که معمولا اشخاص ، کار می کنند(‌مثل ایام تعطیلی و عزاداری و امثال آن )‌تعطیل کند. پاسخ 4: این مطلب، صحیح است. ---------------------- 🔹 منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: l6dTqKib3Lc. ====================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی صحیح است؟
🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول 🚫 ⭕️ ====================== ❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار نباشد،‌ تکلیفی متوجه او می باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، شديد باشد لازم است را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2] آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3] ✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید و با هم مصالحه نمایند. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار کند و رضایت او را بگیرد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607. ========================= ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam