eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
418 ویدیو
17 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ به ❓ سوال: اگر کسی به تصور اینکه هر یک از نماز به تنهایی کافیه، به سلام اول اکتفا کند، نمازهایش چه حکمی دارد؟ ✴️ پاسخ: ⬇⬇ 🔆 امام خامنه ای: اگر اطمینان به کفایت داشته نمازهای قبلی صحیح است اما در نمازهای بعدی باید رعایت کند. [1] 🔆 آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن مقدار را که دارد اینگونه نماز خوانده است تدریجا قضا کند. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر باشد قضا ندارد. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: نمازی که بدون یا رها کرده باشد را باید اعاده کند. [4] 🔆 آیت الله وحید: نماز باطل است و باید قضاء شود. [5] 🔆 آیت الله فاضل: اگر تنها به سلام اول اکتفا کند هرچند اشتباها باشد و یکی از دو سلام بعدی را نگفته باشد و تا زمانی که یکی از نماز را انجام بدهد متوجه نشود که سلام واجب را بگوید نمازش باطل است و هر مقداری که در گذشته نماز ها را بدون سلام های واجب نماز خوانده باشد باطل است لیکن در این مسئله می توانید به مرجع اعلم بعدی که در این فرض نمازهای گذشته شما را صحیح می داند رجوع کنید. [6] ________________________________ 🔶 پی نوشت: ⬇⬇ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: MUx0eu4RLlQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611050077. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 698534. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49739. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613426. ____________________________ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
تشهد فراموش شده
@ask_ahkam 🌺 عدم استفاده از جهیزیه و خمس آن 🍃 _____________________________ ❓ سوال: آیا به که و و به عنوان می کنند در صورت عدم استفاده، تعلق می گیرد؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: در فرض سؤال خمس تعلق نمی گیرد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: آنچه معمولاً مورد نیاز است خمس ندارد هر چند استفاده نشده باشد. اما هرگاه واقعآ مقدارى از آن زائد بر نیاز بوده باشد خمس دارد، بنابر احتیاط واجب. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: خمس آن واجب است مگر اینکه نبود آن مقدار که مورد استفاده واقع نشده کسر شان زن شمرده شود یا اینکه در معرض استفاده باشد مانند لوازم میهمانی در صورتی که تهیه آن هنگام نیاز برای او آسان نباشد .[3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: .موارد مذکور متعلق خمس است مگر آنچه در شان شما و در معرض استفاده بوده -هرچند اتفاقاً از آن استفاده نشود- و نتوان آن را در موعد نیاز بدون مشقت از راهی دیگری تهیه نماید. [4] 🌺 آیت الله وحید: بله متعلقِ خمس است. [5] ____________________________ ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: UrsFZ2ekRVk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612090101. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 708830. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50712. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. _____________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
سی و‌ شش 🔰 ✅ گزینه 3 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 یازهرا 🎊 یا فاطمه زهرا 🎊 🌼 تسنیم 🌼 🎊 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
▶️ @ask_ahkam ◀️ ❓ سوال: در صورتی که متوجه زلزله نشویم و پس از مدتی از طریق رسانه ها از وقوع آن با خبر شویم، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ امام خامنه ای: اگر در زمانی که عرفا زمان متصل به زلزله است علم به وقوع آن پیدا نکرده اید واجب نیست و تشخیص زمان متصل به عهده مکلف است. [1] ⬅️ آیت الله مکارم: اگر زلزله جز به وسيله دستگاه ها قابل درک نباشد نماز ندارد، و اگر قابل درک بوده اما او نفهميده، احتياط مستحب آن است که تا آخر عمر، هر وقت توانست بخواند. [2] ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر زلزله عرفاً- ولو برای عده ای- از اهل منطقه محسوس بوده است در هر حال، نماز آيات واجب می شود. [3] ⬅️ آیت الله وحید: اگر از أخبارِ رسانه ای إطمینان به وقوعِ زلزله پیدا کردید باید نماز بخوانید ولی بدونِ نیّتِ اداء و قضاء. [4] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر از طریق رسانه ها یا افراد دیگری یقین کنید که در شهری که شما ساکن هستید زلزله آمده باید را بخوانید فرقی نمی کند چند ساعت بعد بفهمید هر زمانی که بفهمید نماز آیات را بخوانید و به نیت ادا هم بخوانید. اگر یک ماه بعد هم بفهمید به احتياط واجب در مثل زلزله نماز آيات را بخوانید. [5] ======================== ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613609. ===================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
@ask_ahkam 🔻🔻🔻🔻🔻 ♨️ 💢 _____________________________ ⭕️ معرفی کسی که مرتکب گناه زنا شده است. ❓ سوال: آیا کسی که از گناه زنای دو نفر اطلاع یقینی دارد، واجب است ایشان را به دادگاه معرفی نماید؟ ⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔻 امام خامنه ای: جایز نیست. [1] 🔻آیت الله مکارم: در فرض سوال معرفی به دادگاه لازم نیست اما شخصی را که هم جنس خودش است نهی از منکر نموده و عواقب ارتکاب آن گناه کبیره را به او متذکر گردد. [2] 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [3] 🔻 آیت الله فاضل: خیر، چنین وظیفه ای ندارد. اگر ممکن است آنها را به روشی درست امر به معروف و نهی از منکر کند. [4] _____________________________ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1e767ac7ebb4ccc36f36d3a53041e8f6. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504050303. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31001. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501078. ___________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
تغییر سوره نماز بعد از ذکر «بسم الله ...
🔴 @ask_ahkam 🔴 ❓ سوال: اگر به درخواست ، را بیشتر از قیمت واقعی بنویسیم، چه تکلیفی داریم؟ ⭕️ پاسخ: 🔻🔻 🔻 امام خامنه ای: جایز نبوده و است و گیرنده است وشما باید توبه و استغفار کنید. [1] 🔻 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار جایز نبوده و چنانچه به صاحبش دسترسی دارید باید اصلاح نمایید. در غیر این صورت آن مقداری که اضافه نوشته اید را به نیت آن فردی که می خواهد مبلغ را به دیگری بدهد، به فقیری صدقه بدهید. [2] 🔻 آیت الله سیستانی: جایز نیست توبه و استغفار کنید. [3] 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که معامله طبق فاکتور انجام شده باشد صحیح است اما در صورتی که صدور فاکتور بالاتر از قیمت معاملی، به معنای تحقق معامله به آن قیمت و در نتیجه کذب باشد، یا موجب اضرار به دیگری شود جایز نیست و ضمان دارد. در غیر این صورت نیز اگر خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط جایز نیست. [4] 🔻 آیت الله وحید: کارِ إشتباهی انجام داده اید، نمایید و تصمیم بگیرید که دیگر خدایِ متعال ننمایید. [5] 🔻 آیت الله فاضل: نوشتن بیشتر از مبلغ خرید آن جایز نیست، اگر حق کسی با آن ضایع شود ضامن هستید، یعنی اگر مشتری جنس را برای خودش خریداری کرده، توبه کنید کفایت می کند ولی اگر مشتری واسطه در خرید بوده و جنس را برای کسی دیگر خریداری کرده و با فاکتوری که شما نوشتید او پول بیشتر از کسی دیگر بگیرد، شما نیز ضامن هستید. و در هر صورت چون نمی دانید حق کسی دیگر با آن فاکتور ضایع شده یانه، توبه کنید کفایت می کند و دیگر فاکتور برای کسی ننویسید، [6] _________________________________ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Mq6vAKFgXk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100078. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709096. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50738. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613816. ________________________________ 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔴 https://eitaa.com/ask_ahkam
▶️ @asak_ahkam 💠 و 💠 ◀️ سوال: آیا تکرار برخی آیات در نماز اشکال دارد؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ امام خامنه ای: تكرار اذكار نماز اگر به حدّ برسد، نماز را باطل مى‌كند. [1] ⬅️ آیت الله مکارم: تکرار کردن آیات و یا ذکرهاى و و براى ثواب یا براى احتیاط مانعى ندارد، امّا اگر به خاطر وسوسه باشد اشکال دارد. [2] ⬅️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3] ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: فی نفسه، تکرار قسمتی از قرائت، به ، اشکال ندارد. [4] ⬅️ آیت الله وحید: به در نماز إشکالی ندارد. [5] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر تکرار آیه چند بار به دلیل معنای زیبای بعضی آیات باشد و تکرار آن را به نماز نخواند و به قصد ذکر مطلق در هنگام نماز بخواند اشکال ندارد و نماز صحیح است. [6] __________________________________ ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای. [2]. استفتاء اینترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 677382. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 47457. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612479. _________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی صحیح است؟
💠 @ask_ahkam 💠 احکام پس از 🔷 سوال: خانمی که رحمش را برداشته و بعضی اوقات خون می بیند، حکم این خون چیست؟ 🔵 پاسخ:‌ ⬇️ 🔷 آیات عظام: رهبری، صافی، نوری، بهجت و تبریزی: اگر خون صفات و شرایط حیض را داشته باشد، حیض است و الا استحاضه است. 🔷 آیت الله سیستانی: استحاضه است. 🔷 آیت الله زنجانی: است و در جایی که یقین به خون زخم ندارد مانند زن های دیگر در صورت وجود شرایط، محکوم به و گرنه است. 🔷 آیات عظام: مکارم و اراکی: این خون نه حیض است و نه استحاضه (بلکه فقط شستن محل کافی است). 🔷 آیت الله فاضل: اگر خون نشانه های حیض را دارد، احتیاط احکام حیض را بر آن جاری کند. __________________________________ 🔵 منبع: ⬇️ رهبری، مکارم، نوری و بهجت: احکام بانوان جامعه الزهرا، ص 139؛ صافی: جامع الاحکام، ج 1، ص 42، س 130؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، ص 60، س 166؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، ص 58، س 260؛ اراکی: استفتائات، ص 12، س 4. ____________________________________ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 @ask_ahkam 🔷 وجود مانع در اعضای وضو و ضرر داشتن آب 🔷 🔷 💠 سوال: در صورت وجود در اعضای وضو و عدم امکان برداشتن آن و ضرر داشتن آب، تکلیف چیست؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه اى: باید غسل و وضوی جبیره ای بگیرید. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال كافى است اطراف چسب را بشويد، ولى اگر كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد بايد دست تر بر خود آن نيز بكشد و اگر ضرر دارد مستحب است پارچه پاكى روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: تيمم كنيد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بخاطر یا چسب زده شده، باید به دستور وضوی جبیره عمل کنید در غیر این صورت باید به دستور تیمم عمل کنید. [4] 🔷 آیت الله فاضل: اگر آب ضرر دارد وضوی جبیره ای بگیرید. یعنی جاهای دیگر را از بالابه پایین بشوید و اطراف چسب روی زخم را نیز بشویید و روی چسب زخم دست تر به نیت وضو بکشید و سپس از زخم به پایین را به نیت وضو بشوید. [5] —------------— 💠 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501397. __________________________________ 💠 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
چه چیزهایی با آفتاب پاک می شوند؟
⁉️ 37 👇 کدام گزینه در مورد پیشگیری از حاملگی صحیح می باشد؟ گزینه1⃣ زن مى تواند با استفاده از دارو يا آمپول، اگر زیان مهمی نداشته باشد از باردار شدن حتی بدون رضایت شوهر جلوگيرى كند. گزینه2⃣ عقیم کردن موقت به جهت کنترل جمعیت اگر زيان مهمى نداشته و باعث نگاه و لمس حرام نشود، اشكال ندارد. گزینه3⃣ به جهت كنترل جمعيت، زن و مرد مى توانند با استفاده از عمل جراحى كارى كنند كه ديگر نتوانند فرزندى بياورند. گزینه 4⃣ اگر باردارى ضرر و خطر جانى زن را به همراه داشته باشد، عقیم کردن دائمی او جایز است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 22 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ پوشش روی پا ♦️ ▪️▪️▪️▪️▪️ 💠 سوال : آیا پوشاندن روی پا در مقابل نا محرم واجب است؟ ✅ همه مراجع غیر آیت الله مکارم شیرازی: پوشاندن روي پا در مقابل نا محرم واجب است. 🔷 آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط واجب باید روی پا را هم بپوشاند. (‌نظر جدید) ➖➖➖➖ 📝 منابع: (توضیح المسائل مراجع؛ آیت الله نوری، آیت الله وحید خراسانی ؛ آیت الله خامنه ای: اجوبه الاستفتائات؛ آیت الله مکارم: استفتاء‌از سایت ) ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🌸سوال:🔽 ♦️ نماز خوندن با چادر نازک چه حکمی دارد؟ ✨💫✨💫✨💫✨ 🔷پاسخ: 🔶اگر زن در هنگام نماز غیر از چادر لباس کامل داشته باشد، سر و گردن هم با روسری و امثال آن پوشیده باشد، طوری که بدون چادر هم غیر از صورت و دست ها تا مچ پیدا نشود، نماز خواندن با چادر نازک اشکال ندارد. 💠‼️اما اگر غیر از چادر لباس خانم کامل نباشد، مثلا لباس آستین کوتاه پوشیده و یا گردن و موهای او پیدا باشد، در هنگام نماز باید چادر کاملا بدن او را بپوشاند. اگر چادر نازک باشد، طوری که از زیر چادر بدن پیدا باشد و دست و مو از زیر چادر پیدا باشد، نماز باطل است هر چند نامحرم هم حضور نداشته باشد. 🌷🍀🌷🍀🌷 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم تصرف در بیت المال چیست و راه جبران آن کدام است؟
💮 @ask_ahkam ⭕️ های جدا شده از لب و جاهای دیگر بدن ⭕️ ❓ سوال: آیا پوست هایی که از لب و جاهای دیگر جدا می شود، است؟ 💮 پاسخ: 👇 🔆 آیات عظام: امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، نوری، بهجت و گلپایگانی: پاک است ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند، اجتناب شود. 🔆 آیت الله سیستانی: چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود، پاک است. 🔆 آیت الله مکارم: پاک است اما اگر آن را با فشار جدا کنند، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد. —------------------ 💮 منبع: امام: 👇 تحریرالوسیله، نجاسات، چهارم، قبل از م 3؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 272؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الرابع، م 1؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، فی الاعیان النجسه، الرابع، م 392؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، النجاسات، م 530؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 91. ________________________________ 💮 رسانه تخصصی و 💮 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 37 👇 کدام گزینه در مورد پیشگیری از حاملگی صحیح می باشد؟ گزینه1⃣ زن مى تواند با استفاده از دارو يا آمپول، اگر زیان مهمی نداشته باشد از باردار شدن حتی بدون رضایت شوهر جلوگيرى كند. گزینه2⃣ عقیم کردن موقت به جهت کنترل جمعیت اگر زيان مهمى نداشته و باعث نگاه و لمس حرام نشود، اشكال ندارد. گزینه3⃣ به جهت كنترل جمعيت، زن و مرد مى توانند با استفاده از عمل جراحى كارى كنند كه ديگر نتوانند فرزندى بياورند. گزینه 4⃣ اگر باردارى ضرر و خطر جانى زن را به همراه داشته باشد، عقیم کردن دائمی او جایز است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 22 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗 ♦️♣️♦️ موارد ربای مجاز ♦️♣️♦️ ❌رباخواری یکی از گناهان کبیره است که در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است. 1 ⛔️گناه یک درهم ربا بزرگتر از آن است که انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا کند 2 ✅اما سه نوع ربا حرام نیست: ◀️ الف--ربای پدر و فرزند از یکدیگر. ◀️ ب--ربای زن و شوهر. ◀️ ج--ربا از کافری که در پناه اسلام نیست. 👌‼️نکته: 🔷ربای مادر و فرزند، ربای برادر و خواهر و نیز ربای بستگان و دوستان حرام است، واو این که طرفین راضی باشند. —---- 1- سوره بقره / 279 2- توضیح امسائل مراجع، ج2، ص 215 3- همان، م 2080 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✔️ 🌹توصیه های طلایی احکام 🌹✔️ 🌹 همان گونه که در هر مسأله مهم به متخصص و کارشناس ویژه مراجعه می کنیم، بکوشیم در مسائل و احکام دینی نیز به متخصص و کارشناس مربوطه- یعنی مرجع تقلید- مراجعه کنیم. ⬅️اگر تاکنون در تعیین مرجع تقلید کوتاهی کرده ایم، بکوشیم در آغاز زندگی مشترک این امر مهم را جدی بگیریم و همسرمان را نیز در این باره یاری کنیم. ⬅️ انتخاب دو مرجع تقلید توسط زن و شوهر، دلیل بر عدم تفاهم در زندگی مشترک نیست. 🌹 خمس تنها یک وظیفه ی دینی برای مردان نیست بنابراین سعی کنیم از ابتدای زندگی با مراجعه به یک روحانی آگاه به مسائل و یا با مراجعه به دفتر مرجع تقلید خود، برای خود و همسرمان اگر درآمد داشته باشد "حساب سال" مشخص کنیم و همه ساله به این تکلیف دینی عمل کنیم. ⬅️تاریخ سال خمسی بر اساس ضوابطی تعیین می شود و ممکن است سال خمسی زن و شوهر دو تاریخ متفاوت داشته باشد. ⬅️ شایسته است هنگام فرا رسیدن سال خمسی با ترتیب دادن مراسم جشنی- هر چند کوتاه و مختصر- در جمع خانواده، خمس را محاسبه کنیم تا هم به این تکلیف دینی اهمیت داده باشیم و هم دیگران را تشویق به این امر مقدس کرده باشیم. 🌹 اگر زن درآمدی و یا مثلاً مهریه نقدی و ارثیه داشته باشد چون تأمین مخارج زندگی به عهده ی او نیست معمولاً زودتر از مرد، حج بر او واجب می شود، شایسته است از این امر مهم دینی غافل نمانیم. 🌹گرچه مهریه حق زن است، ولی سعی کنیم در مطالبه ی آن از شوهرمان عرصه را بر وی تنگ نگیریم و به صفا و صمیمیت حاکم بر زندگی مان لطمه ای وارد نسازیم. شوهر نیز نباید در صورت توان مالی از پرداخت مهریه، طفره رود. 🌹اگر دوست داریم در آینده فرزندانی پای بند به احکام اسلام داشته باشیم بکوشیم از هم اکنون به پای بندی خودمان به احکام اسلامی عمق ببخشیم. فرزندان آینده اگر در این فضایی که ما فراهم آورده ایم قرار بگیرند خود به خود- تا اندازه ی زیادی- به احکام اسلامی اهمیت خواهند داد. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌹کانال احکام تخصصی فقه و احکام: https://eitaa.com/ask_ahkam
✈️ ❓ سوال: اگر در سفر هوایی به شیراز (وطن)، 5 الی 10 دقیقه قبل از فرود هواپیما، گفته شود، ورود به حد ترخص صورت گرفته و نماز و روزه کامل می باشد؟ 💮 پاسخ: 👇 🍃 امام خامنه ای: اگر جزء باشد، با نشستن هواپیما در فرودگاه، به وطن رسیده اید و نیت روزه صحیح است، در فرض سؤال، روزه صحیح نیست. [1] 🍃 آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از اذان ظهر به حد ترخص شیراز برسد و کاری که را باطل می کند انجام نداده باشد، نیت روزه می کند و روزه اش صحیح است. ضمنا معیار حد ترخص هوایی آن است که اگر فضا ساکت باشد صدای اذان را نشنود و افراد روی زمین دیده نشوند و در سفرهای هوایی حدّ ترخص بسیار زود حاصل می شود، چند دقیقه ای که از محل دور شوند به حدّ ترخص می رسند. [2] —------------— 💮 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: yAlEV8SdsCM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703130160. ________________________________ 💮 رسانه تخصصى فقه واحكام 💮 https://eitaa.com/ask_ahkam
خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا)