﷽
#احکام_نجاسات
#اعلام_نجاست
✍در روايت است از امام صادق عليه السلام كه ميفرمايند:
كُلُّ شَيْءٍ نَظِيفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ. همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.(وسائل الشیعه ج3ص467)
⁉️ اگر ببینیم کسی چیز نجس یا متنجّسی را می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند یا جایی از منزل او یا امثال آن نجس شده است، آیا واجب است به او اطلاع دهیم؟1
❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس شده ایم
👈امام خمینی(ره): چنانچه صاحبش آن چیز را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند، مانند ظرف، واجب است نجس شدن آن را به او
بگوییم؛ بلکه چنانچه صاحبش آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى و طهارت واقعى است، استعمال مى کند؛ مثل وضو و غسل، در اینجا نیز بنابر احتیاط لازم، واجب است نجس شدن آن را به او بگوییم؛ ولی اگر در کارى که شرط
آن طهارت ظاهرى است استعمال مى کند؛ مثل لباس نمازگزار یا در کاری که شرط آن طهارت نیست ؛ مثل
سوزاندن بنزین، در این نمونه ها گفتن به او واجب نیست.
👈آیت الله خامنه ای: اگر از وسائلی است که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود، باید اطلاع دهد و اگر از وسائلی است که اطلاع باعث اخلال در مثل وضو و غسل شود بنابر احتیاط واجب اطلاع لازم است در غیر این موارد اطلاع دادن لازم نیست.
آیت الله سیستانی👈 لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید،به دو شرط: اوّل آنکه،طرف در معرض آن باشد که درمخالفت تکلیف شرعى واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال کند و اگر این چنین نباشد، لازم نیست بگوید. مثلا نجس بودن لباسى را که طرف با آن نماز مى خواند،لازم نیست به او بگوید؛زیرا پاک بودنلباس شرط واقعى نیست.دوّم آنکه، احتمال بدهد که طرف به گفتة او ترتیب اثر دهد و امّا اگر بداند که ترتیب اثر نمى دهد،گفتن لازم نیست.
آیت الله مکارم 👈در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابر احتیاط واجب باید خبر دهد.
❣ما سبب استفادۀ شخص از چیز نجس نشده ایم
مراجع تقلید 👈اعلام واجب نیست؛ بنابراین اگر ما ببینیم کسى چیز نجسى را مى خورد یا با لباس نجس نماز مى خواند، لازم نیست به او بگوییم.
📚1- سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقى، ج1،فصل فی احکام النجاسه،مسئلة 32و35؛خامنه ای، أجوبة الاستفتائات، سؤال 282؛ رساله آموزشی، ج1،فصل دوم، درس9 و سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج1،اقتباس از مسئلة 141تا146، سایت آیت الله مکارم
http://www.makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/255313/
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از در جستجوی حقیقت
حادثه پیجرهای لبنان تاکید دوباره ای بود بر لزوم استقلال سایبریک؛ چه در بعد سختافزاری و چه در بعد نرمافزاری؛
و از جمله: اینترنت ملی، گوشی ایرانی و.....
اینگونه اقدامات آسیبپذیری ما را کمتر میکند.
🌺🍃☘️🍃🌺
📌 شما هم صدای حقیقت باشید. به «در جستوجوی حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇
@jostojou
eclipse 1403_06_28.pdf
472.1K
توضیحاتی در باب خسوف (ماهگرفتگی) چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳👆
⚠️ برای اطلاع از اینکه نماز آیات در شهر شما واجب است یا خیر (ماه گرفتگی تمامسایهای یا نیمسایهای) به صفحات ۴ و ۵ مراجعه کنید
💠 #احکام | نماز قضای ماه گرفتگی
⁉️ سؤال:
یک ماه پیش ماه گرفتگی رخ داده و من تازه فهمیدم که یک ماه گذشته جایی که بودم ماه گرفتگی شده؛ آیا نماز آیات را باید به نیت قضا بخوانم؟
✍️ پاسخ:
🔹 اگر ماه به طور کامل گرفته بوده، باید به نیت قضا بخوانید.
⁉️ سؤال:
نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند.
✍️ پاسخ:
🔹 به نیت مافیالذمه بخواند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_نماز
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💢 قضای نماز آیات بانوان هنگام عذر شرعی
💠 سوال:
اگر هنگام عادت ماهانه، یکی از موجبات نماز آیات اتفاق بیفتد، وظیفۀ زن چیست؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ در نمازهای آیاتی که وقت معین و محدود ندارد مانند نماز زلزله، ادا و قضای نمازآیات بر حائض و نفسا واجب نیست و نیز در نمازهایی که وقت معین و محدود دارد مانند نماز خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی اگر در تمام وقت خورشید گرفتگی، حائض بوده، ادا و قضای نماز آیات واجب نیست.
.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📎 #احکام
📎 #احکام_بانوان
📎 #نماز_آیات
🍁🍂 سایت اسک احکام
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔rubika.ir/pasokhgoo_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
🗓 به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و خرید لوازمالتحریر
🔻مراقب این لوازمالتحریر باشید
🔹️تا به حال حساب کردهایم فرزندانمان در طول سال چندبار به تصاویر روی کیف و دفتر و مداد و… نگاه میکنند؟
🔹اگر فقط روزی ۱۰ بار، کیف خود را نگاه کنند (چه خودآگاه و چه ناخودآگاه) در طول سال تحصیلی بیش از ۲۰۰۰ بار میشود؟
♻️ اگر فقط روزی ۱۰ بار به دفتر خود را نگاه کنند؛ و ۱۰ دفتر هم داشته باشند در طول سال تحصیلی بیش از ۲۰٫۰۰۰ بار میشود.
🔹فرزندان ما در مدرسه تقریبا ۵ ساعت مداد به دست دارند؛ و در منزل هم همین قدر؛ پس در طول سال حدود ۲۰۰۰ ساعت، یا بهتر بگوییم ۱۲۰٫۰۰۰ دقیقه تصاویر روی مداد را مرور میکنند.
☑️حال خود حساب عروسک، پتو، لباس، حوله، تصویر رایانه و … را داشته باشید.
🚫 تصاویر غربی الگوی مناسبی برای فرزندانمان نیستند.
🔰 به عنوان مثال: تصاویر باربی؛ که افسر تهاجم فرهنگی است تاثیر مخربی بر ذهن کودکانمان دارد.
🔻آیا می دانید! محال است کسی ترکیب بدن باربی را حتی با عمل زیبایی به دلیل عدم تناسب بین اندازه پاها، بالاتنه، گردن، و صورت داشته باشد.
🔻آیا می دانید! بسیاری از دختران جوان به دلیل الگوقراردادن باربی در اندام؛ دچار سوء تغذیه میشوند.
🔻آیا می دانید! اگر تعداد عروسکهای باربی خریداری شده را کنار هم بگذاریم؛ هفت دور، دور کره زمین میچرخد فقط تعداد عروسکهای باربی خریداری شده در ایتالیا، از مجموع مردمش هم بیشتر است.
⏪ باربی یک نمونه است؛ باب اسفنجی، مرد عنکبوتی و.....
حال؛ این تصاویر دست کودکان ما چه میکند؟!!
باور کنیم از دشمن، خیری به ما نمیرسد. باور کنیم.... .
💢 برگرداندن نیت نماز قضا به نماز ادا
💠 سوال:
اگر قبل از نماز ظهر به نیت قضای صبح، نماز را شروع کند و بعد از تشهد رکعت دوم سهواً برخیزد و ذکر رکعت سوم را بگوید و قبل از رکوع به یاد بیاورد که نماز صبح را نیت کرده بود؛ آیا می تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند؟
✍🏻 پاسخ:
برگرداندن نیت از نماز قضا به نماز ادا صحيح نیست و در فرض مذکور باید بنشیند و سلام نماز را بگوید و بنابر احتیاط مستحب، پس از سلام، دو سجدۀ سهو انجام دهد.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
🍁🍂 سایت اسک احکام
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔rubika.ir/pasokhgoo_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
﷽
#احکام_خمس
#پرداخت_خمس
🔷 حکم پرداخت خمس توسط دیگری
🔹از مال خودش
⁉️ اگر شخصی بخواهد از اموالش، خمس اموال دیگری را بدون اجازه و اطلاعش بدهد،آیا مجزی است؟
👈آیات خامنه ای : بدون اذن و اطلاع مکلف نیز پرداخت خمس کفایت می کند.1
👈 آیت الله سیستانی : اگر انسان بخواهد از مال خودش به صورت تبرّعی و مجّانی، خمس شخص دیگری را بپردازد،چنانچه خمس به اموال شخص مذکور تعلّق گرفته باشد، پرداخت خمس با درخواست وی اشکال ندارد، ولی بدون اطلاع و درخواست او کافی نیست؛
امّا اگر خمس در ذمّۀ شخص مذکور باشد، پرداخت مجّانی خمس از طرف وی - هرچند بدون اطلاع یا درخواست وی - اشکال ندارد و کافی است؛ مانند اینکه مالک یا شخص دیگر شیئی را که به آن خمس تعلّق گرفته، اتلاف یا مصرف کرده و ضامن خمس آن شده یا مالک، خمس را با حاکم شرع یا نماینده وی دستگردان یا مصالحه کرده باشد.2
🔹 از مال مدیون به خمس بدون اذن او
⁉️آیا جایز است از اموال کسی که خمس نمی دهد بدون رضایتش خمسش را جدا کرده و پرداخت کنیم و کفایت می کند؟
👈امام خمینی:جایز نیست و کفایت نمی کند؛ بلی اگر عین مال موجود باشد صاحب مال می تواند فعلا بابت خمس حساب کند.3
📚1-استفتاء خصوصی امام خامنه ای، فایل (استفتائات جدیداردیبهشت1401
2-توضیح المسائل جامع، ج،2 م858
3-استفتائات حضرت امام، ج4 م3840؛ الرافد (جستجوی خمس) المطلب األوّل: مسؤولیّۀ الخمس بالنسبۀ ألغراض البیت وأموال الزوجۀ.
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_هفته_وحدت
#معنای_وحدت
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»
مسئلهی وحدت بین مسلمانها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئلهی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یکسری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است.
معنای وحدت این است:
با هم نزاع نکنند به وسوسهی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله میکند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند.
وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است، حرام است. به فتوای همهی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفادهی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهمالسلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهمالسلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست.
#تفرقه_افکنی
تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است.
#وحدت_حکم_شرعی
وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است.
#بحث_علمی
بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنهانگیزی بین مسلمانها نباشد، اشکالی ندارد.
#دوستی_و_رفت_و_آمد
حفظ عقاید حق واجب است. رفتوآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد.
#هدیه_گرفتن
هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسدهای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد.
#گوشت_ذبح_شده
گوشت ذبحشده توسط مسلمانان از هر فرقهای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است.
#پاکی_و_نجاست
مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبیها.
#مکانهای_مقدس
ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهمالسلام و امامزادهها، اشکالی ندارد.
#ازدواج
ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده داشته باشد، حتی هممذهب هم باشند، جایز نیست.
#خرید_و_فروش و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد.
#هم_سفره_شدن
اهل سنت مسلمانند و همسفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است.
#کار_کندن
کار کندن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است.
📚امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژهنامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج6،س 1632
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
💠 جریمه تأخیر در پرداخت اقساط
⁉️ سؤال:
آیا جایز است در حین معامله فروشنده شرط کند در صورت تأخیر در تسویه، خریدار مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کند؛ مثلا به ازای هر روز تأخیر یک میلیون تومان بپردازد؟
✍️ پاسخ:
🔹 دریافت جریمه، به جهت تخلف از تعهد اشکال ندارد؛ اما اگر دریافت جریمه در مقابل مهلت بیشتر برای پرداخت باشد، جایز نیست.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_معاملات
⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و...
🆔 @ask_ahkam
[ عکس ]
💢 لمس آیات قرآن در ایام عذر شرعی
⁉️ سؤال:
آیا خانم حائض اگر وضو بگیرد، می تواند به آیات قرآن، دست بزند؟ به آیات قرآن در موبایل چطور؟
✍️ پاسخ:
🔹 انجام کارهای مشروط به طهارت از جمله مسّ آیات قرآن کریم با چنین وضویی برای حائض جایز نیست؛ اما دست زدن به صفحه نمایش موبایل ـ هر چند برای قرائت قرآن باشد ـ نیاز به وضو ندارد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/276713
📎 #احکام_بانوان