eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
412 ویدیو
17 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌📱 به تصاویر مبتذل به صورت سهوی ⛔️💻 ➖➖➖➖ ❓ سؤال: هنگام کار با با تصاویر مبتذل یا برخورد می‌کنیم چیست؟ ✅ پاسخ: نگاه کردن و از رو ی جایز نیست. (1) 📡 توجه: فرد مومن نباید به که احتمال دارد در آنها با چنین برخورد کند وارد شود. ✅ در قرآن کریم میخوانیم: به مؤمن بگو (از نگاه ) فرو دارند... این براى آنان است.(2) ___________ 1- فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص96 2- سوره نور/30 . ➖➖➖➖ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌹◾️🌹◾️🌹◾️🌹 ⚫️ برداشتن آب از ابروی تاتو شده برای انجام مسح ✖️ ✖️ ➖➖➖➖➖➖ 🔲 سؤال: خانمی که حین برای مسح ندارد آیا می تواند از ابروهای تاتو شده استفاده کند؟ ◼️ پاسخ: ➖➖➖➖⬇️ 🌹 امام خامنه ای: در فرض سؤال، باید وضوء را بگیرد. [1] 🌹آیت الله مکارم: در هر صورت اگر رطوبت دستها خشک شده از سایر اعضای وضو (صورت و یا دستها) مقداری رطوبت بگیرد و مسح را با همان دست انجام دهد و بیش از این وظیفه ای ندارد. [2] 🌹 آیت الله سیستانی: باید وضو کند. [3] 🌹 آیت الله شبیری زنجانی: دوباره وضو بگیرد. [4] 🌹آیت الله وحید: حتی اگر ابرو هم داشته باشد باید بنابر إحتیاطِ واجب، محلِّ در وضوء را خشک کند و دوباره وضوء بگیرد. [5] 🌹 آیت الله فاضل: اگر دست ، برای کشیدن مسح نداشته باشد می تواند از ديگر وضو رطوبت بگیرد. البته بشرط آنکه شدن رطوبت کف دست به دلیل فاصله شدن زیاد بین اعضای وضو نباشد و لازم نیست حتما از برای مسح رطوبت بگیرد. [6] 🌹◾️🌹◾️🌹◾️🌹 ◾️ پی نوشت: ➖➖➖➖⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: vmsJvHgoJL8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701150001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 718648. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51672. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700079. ➖➖➖➖➖➖ ️🌹 رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷 شما یک دارید، پناهگاه اسلامی و آن بقعه علی ابن موسی (عليه السلام) است که کسی که یک همچو پناهگاهی دارد این قدرتمند است. 📚 صحیفه نور ، جلد ۱۰ ، صفحه ۱۲۶ 🗓 مورخ: ۱۳۵۸/۰۸/۱۲ ◾️ @ask_ahkam
⁉️ 46 👇 حکم پوشاندن پاها تا مچ برای بانوان در نماز چیست ؟ گزینه 1⃣: پوشاندن پاها تا مچ، در نماز و غیر نماز لازم است. گزینه 2⃣: پوشاندن پاها تا مچ، در نماز لازم نیست ولی باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. گزینه 3⃣: در هنگام نماز پوشاندن پاها تامچ برای بانوان واجب است. گزینه 4⃣: الف و ج صحیح است . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،18 آبان ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ در ، است، یا ؟ ✅ پاسخ➖➖➖➖☝️☝️ ➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ask_ahkam
فردا آخرین مهلت مسابقه
🤔حکم برگزاری ایام محسنیه🤔 ⁉️سوال : نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟ پاسخ: 🖊آیت الله مکارم شیرازی: توسل به ذيل عنايت معصومين (عليهم السلام) و فرزندان آنها کار بسيار خوبي است، ولي بهتر اين است که برنامه هاي جديدي که در ميان شيعه سابقه نداشته است ترتيب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. http://makarem.ir/newmain.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=250286&qid=250286&CatID=0 🖊 گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه (21/12/92) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداریش ها به تفریط می انجامد. این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البتهدر این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ http://zanjani.net/index.aspx?pid=99&articleid=54228 🖊آیت الله خامنه ای: مسأله‌ی دیگر، مسأله‌ی روضه‌هاست. روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌یی میخواند، عده‌یی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان، سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسیبن جعفر (علیه‌السّلام) - با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‌خوانی است - من لزومی نمیبینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است. من خودم الان در ایام ماه محرّم که نمیتوانم روضه بروم، چون آن احساس و عشقی که در دل هر شیعه هست و دلش میخواهد در عزاداری شرکت کند، لذا من این را با خواندن «نفس‌المهموم» حاج شیخ عباس قمی(11) - که یک کتاب عربی است - اشباع میکنم؛ این خودش گریه‌آور است و برای من کار چند نفر روضه‌خوان را میکند. حتماً لازم نیست که عزاداری به همان شکل سنتىِ روضه‌خوانی باشد که اولش چیزی میخوانند و بعد هم احیاناً آخرش دمی میگیرند و سینه‌یی میزنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلاً یک نفر با بیان خوب و لحن محزونی، وضع زندان رفتن حضرت موسیبن‌جعفر را بیان کند؛ حوادث تلخ زندان را بیان کند؛ بعد شهادت حضرت را بیان کند؛ بعد مراسم تشییع را بیان کند؛ در این صورت هر کس که آن‌جا نشسته باشد، دلش نرم میشود. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603 ___________ 🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾 ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍁 🍂🍃🍂🍁 🍃🍁 ➖ « به از » 🍂🍃🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁 ❓سؤال: شرط صحت اتصال طبقه بالا به جماعت چیست؟ پاسخ: ✅ امام خامنه ای: نسبت به اگر کسانی که در صف اول طبقه دوم می ایستند طوری است که اگر پایین بودند شرائط جماعت (اتصال صفوف وعدم حائل) را داشتند و عرفاً صدق کند یک جماعت است نماز جماعت صحیح است؛ نسبت به زن ها همین که عرفاً دو مکان محسوب نشود، کفایت می کند و با رعایت اتصال صفوف که در مردها گفته شد، جماعت صحیح است و وجود پرده یا دیگر مانع نیست. [1] ✅ آیت الله مکارم: در كه در طبقه بالا و مردان در طبقه هستند ما مى گوييم معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمت هاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت دارند و ديگران هم به آنها مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: پرده بين زنان ومردان موجب اشكال نيست. [3] ✅ آیت الله فاضل: در چند طبقه اگر طبقات بالایی زياد مرتفع نباشد و اتصال و جماعت صدق كند اقتدا صحيح است والا صحيح نيست. کیفیت اتصال طبقه بالا به اين است كه اگر فرضا بالا نبودند و محاذى همان مكان بالا در طبقه پايين قرار داشتند اتصال برقرار می شد، یا نه . البته در طبقات بالا بین اینکه مامومین طبقه بالا زن باشد یا مرد باشد فرق می کند، اگر طبقه بالا طوری باشد که مامومین اول و کسانی که در طرفی قرار دارند که از انجا امام دیده می شود، اگر امام را ببیند نماز جماعت صحیح است اما اگر طوری باشد که امام دیده نشود و دیوار یا پرده و امثال آن از امام باشد اقتداى زنها صحيح ولى مردها صحيح نيست. [4] ➖➖➖➖➖ ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 08L9npLhur4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508040035. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 546441. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502326. ➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصى فقه واحكام 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃 ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍁 🍂🍃🍂🍁 🍃🍁 ➖ ( ) در ❓ سؤال: حکم نگاه کردن به که به صورت میشود، چیست؟ 🍃 پاسخ: 👇👇 ➖ طبق نظر برخی از حکم به انسان را دارد. یعنی نمی توانند به غیر از و تا زنان نگاه کنند (البته بدون و به افتادن) و زنان هم فقط به جاهایی که مردان معمولا نمی پوشند میتوانند بدون قصد و ترس به گناه افتادن، نگاه کنند. ➖➖➖➖➖ ✅ منبع 👇👇 1 .توضیح المسائل، امام خمینی، ص 510 ،م 2309؛ توضیح المسائل، ایت الله مکارم، ص 401 ،م 2080؛ جامع االحکام، آیت الله صافی گلپایگانی، ج 2 ،ص 172 ،س 1713. ➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃 ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
⛔️ #حکم_شرکت_در_مجلس_گناه ✅ #جشن_عروسی_شادی ❌ #مرد_نامحرم ❌ #زن_بدون_حجاب ✅ پاسخ ➖➖➖➖➖☝️☝️ 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ @ask_ahkam
🍃🍂🍃🍁 🍂🍃🍁 🍃🍁 💢 و آن ❓ سؤال: ای را که را گرفتم و یک به بردم تا رهایش کنم ولی متاسفانه مرده بود، آیا گناه کرده ام و ام چیست؟ 🍃 پاسخ ➖➖➖➖👇👇 ✅ امام خامنه ای: اگر کشتن آن را نداشتید، گناهی مرتکب نشدید. [1] ✅ آیت الله مکارم: تکلیفی ندارید خوب است مقداری دهید. [2] ✅ آیت الله سیستانی: ندارید. [3] ✅ آیت الله وحید: خوب است به فقیرِ ای صدقه بدهید. [5] ➖➖➖➖➖ 🍃 پی نوشت: ➖➖➖➖👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: qMleRf7HMk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703130055. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 743274. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ============ 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍂🌴🍁🌴🍂🌴 🍁🌴🍂 🌴🍁 ❌🕸 به ⁉️ سوال: آیا نگاه کردن به فیلمهای اینترنتی جایز است؟ پاسخ ====== ⬇️ ✅ اگر کننده باشد یا دارای های و باشد، حرام است.(۱) 📚 حدیث ===== 👇 🌺 حضرت علیه السلام به می‌فرمود: «إِیَّاکُمْ وَ النَّظَرَ إِلَی الْمَحْذُورَاتِ فَإِنَّهَا بَذْرُ الشَّهَوَاتِ و نَباتُ الفِسقِ؛ از نگاه کردن به چیزهایی که ممنوع هستند بپرهیزید که همانا بذر شهوات و شاخ و برگ فسق است» (۲) ➖➖➖➖ ۱- فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص۹۸ ۲- مصباح الشریعه، ص ۱۰ ➖➖➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌴🍁🍂🌴🍁🍂🌴🍁🍂🌴 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍄🌿🍄🌿🍄 🌿🍄🌿🍄 🍄 🔷 در آن ❓ سؤال: اگر در شک کنیم که چه نمازی می خوانیم مثلا ندانیم نماز می خوانیم یا ، تکلیف چیست؟ ➖➖➖➖ ➖ پاسخ 👇👇 🔷 امام خامنه ای: اگر شك كند نمازى را كه خواندن آن است نماز ظهر است يا نماز عصر، چنانچه نماز ظهر را خوانده باشد، نمازى كه در دستش است مى شود و اگر نماز ظهر را نخوانده باشد يا در اينكه نماز ظهر را خوانده يا نه شك نمايد، چنانچه نماز عصر را به جا نياورده و در بين آنها باشد، بايد به نماز ظهر كند. [1] 🔷 آیت الله مکارم: باید تا نماز ادامه داشته باشد و اگر طوری شود که نداند چه می کند نمازش باطل است. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: در اين فرض اگر نداريد كه ظهر را انجام داده ايد آن را بكنيد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: نمازی که از نماز نیت آن را داشته اید، واقع می شود. [4] 🔷 آیت الله وحید: اگر شک کند نمازی که می خواند ظهر است یا عصر چنانچه نماز ظهر نخوانده این را نماز ظهر قرار می دهد و ادامه می دهد و اگر قبلاً نماز ظهر را خوانده نمازش باطل است مگر اینکه این نماز را نماز عصر بداند ولی شک داشته باشد از اولِ نماز، نیتِ نماز عصر داشته یا نه که در این صورت نمازش صحیح است و باید آن را به ادامه دهد. [5] 🔷 آیت الله فاضل: اگر کنید که چه نمازی می ، اگر نماز ظهر را اید، به نیت نماز ظهر ادامه دهید، اگر نماز ظهر را اید در صورتی که قبلا به نیت ظهر نماز را نخوانده باشید یا ندانید، به نیت نماز عصر بدهید. [6] ➖➖➖➖➖➖ 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9GnSWpAIhP0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507150087. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 540119. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34237. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24171. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502141. ➖➖➖➖➖➖ 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍄🌿🍄🌿🍄🌿🍄🌿🍄🌿🍄🌿 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🎄🌲🍃🎄☘ 🍃🎄🌲🍃☘ 🍃🎄☘ https://eitaa.com/ask_ahkam ❓ سوال: استفاده از اینترنت برای کودکان جایز است؟ 🍃👈 پاسخ: 👇 🍃🌺 اگر کشیده شدن به باشد و ترس در و وجود داشته باشد، حرام است. ✅ چند نکته 👇👇 1- برای استفاده از و ، و و گذاری داشته باشید. 2- آسیب های اینترنت و بازی های رایانه را برای آنها با و مهربان بیان کنید. 3- از مهمترین مواردی که جنبه پیشگرایانه دارد، نصب و رایانه در محلی که قابلیت فیزیک و توسط بر عملکرد فرزندان باشد. 🌺 منبع: کتاب فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص 88 ➖➖➖➖➖ 🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌳☘🎄🌳☘🎄🌳☘🎄🌳
#جواب_مسابقه 46 🔰 ✅ گزینه دو برندگان این هفته کاربران محترم :r 🎊 م منصوروار 🌼 یادگار با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
🌳🍃🍁🍂🍂🍁 🍂🍁🍃🍂 🍃🍁 🍁 🔶 از و از آن ❓ سؤال: آبا توجه به لزوم نیت در اعتکاف، اگر بر هم زدن اعتکاف را نماید ولی ‌پشیمان شود، اش چیست؟ 🔶 پاسخ: ➖➖🍃👇 🍃🔶 امام خامنه ای: در فرض سوال اعتکاف می شود. [1] 🍃🔶 آیت الله مکارم: بازگشت و از نيّت اعتكاف جايز نيست; هر چند هر دو مستحب يا واجب باشد. بنابراين كسى كه دو اعتكاف بر اثر و بر او واجب شده و اكنون به نيت انجام اعتكاف نذرى معتكف گرديده، نمى تواند نيّت خود را به اعتكاف ديگر تغيير دهد. همچنين تغيير نيّت اعتكافى كه به از سوى فلان صورت گرفته، به ميّت ديگر، يا به انسان زنده جايز نيست. همانگونه كه تغيير اعتكاف به اعتكاف براى ، يا بالعكس جايز نمى باشد. [2] 🍃🔶 آیت الله سیستانی: استمرار نيت نيست استمرار ماندن شرط است. [3] 🍃🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قصد کرده معتکف نباشد یا نسبت به استمرار اعتکاف برای او مستقر حاصل شده، اعتکافش باطل است. [4] 🍃🔶 آیت الله فاضل: اگر معتکف کند که اعتکاف را به هم بزند و بعد پشیمان شود و به اعتکاف ادامه دهد در صورتی که از نشده باشد، اعتکاف صحیح است. [5] ➖➖➖ 🔶 پی نوشت: ➖➖🍃👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: eaVDxfAE3A. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601200159. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 597169. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40438. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600231. ➖➖➖➖➖➖ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌳🍂🍁🌳🍂🍁 🌳🍂🍁🌳 🌳🍂 🍁 ❓ سؤال: آیا کردن با اشکال دارد ؟ 🍃🔷پاسخ ➖➖➖👇 ➖ اگر شدن به باشد یا از و استفاده شود جایز نیست و است. 🍃♦️ نکته: ممکن است چت کردن در ابتدا چت کردنی که گناه محسوب می شود را نداشته باشد؛ ولی به صورت ﷼افرادی که اقدام به کردن می کنند، در ادامه و بعد از مدتی به گناه آلوده می شوند، در این صورت نیز چت کردن حرام است و نباید آن را آغاز نمود . 🍃 منبع: کتاب فقه و زندگی- احکام رایانه واینترنت ص 100 ⚠️ ➖➖➖➖➖ 🍂🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍂🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
➖➖➖➖➖ ❓ آیا #نگاه_حرام جزء #گناهان_کبیره است؟ 🍃 ☝️☝️ پاسخ ☝️☝️ 🍃 پاسخ در تصویر بالا ➖➖➖➖➖ ➖ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ @ask_ahkam
🌿🌺🌿🌺🌿🌺 🌺🌿🌺🌿 🌿🌺 🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌿♦️ در ♦️❓ سوال: آیا می توانند، و و و را بلند بخوانند؟ ➖➖➖➖👇👇 🌿♦️ پاسخ ➖➖👇 ✅ می توانند یا آ بخوانند ولی اگر را می شنود، بهتر است آهسته بخوانند. 🌿🌺 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir ➖➖➖➖ 🌿♦️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🌿♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🍃🌸 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam و ❓ سوال: آیا ، نشر و تایید مطالبی مانند ( زدن، کردن، و و ...) که در می شود، جایز است ؟ ♦️🌸 پاسخ: خواندن، نشر و تایید اینگونه از مطالب جایز نیست.[1] 🍃🌸 حدیث: ♦️🌸 امام کاظم علیه السّلام فرمودند: ♦️ «مَن ذَکَرَ رَجُلاً مِن خَلفِهِ بِما هُوَ فیهِ، مِمّا عَرَفَهُ النّاسُ لَم یَغتَبهُ، وَ مَن ذَکَرَهُ مِن خَلفِهِ مِمّا لا یَعرِفُهُ النّاسُ، إغتابَهُ، وَ مَن ذَکَرَهُ بِما لَیسَ فیهِ فَقَد بَهَتَهُ؛» «هر کس چیزی بگوید که در او هست و هم آن را می دانند، نکرده است، هر کس پشت سر دیگری چیزی بگوید که در او هست، ولی مردم دانند، غیبت او را کرده است، و هر کس چیزی درباره کسی بگوید که در او نیست، به او بهتان زده است.[2] ♦️🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند: ♦️ «هرکس برادر ایمانی خود را بزند و او را کند از اهل خواهد بود.[3] ➖➖➖➖➖ ✔️ پی نوشت 👇 1-فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص 110 2- اصول کافی، ج2، ص358 3- بحارالانوار،ج75،ص260،ح58 ➖➖➖➖ 🌸♦️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌸♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ سؤال: با چه حکمی دارد،؟ 🔵 پاسخ ➖➖➖ تصویر ⬆️⬆️ ❌ 🚫 ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ @ask_ahkam
♻️ و ♻️ ❓ آیا اتصال سوند موجب شدن وضو می شود؟ ⭕️ پاسخ ➖➖➖👇 ✳️ امام خامنه ای: صِرف آن تا كه خارح نشود، باعث باطل شدن وضو نمى گردد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: و وضو نیست همچنین سوندهایی که برای است تا زمانی که ادرار نشده باشد مبطل وضو نیست. [2] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر ادرار خارج شود وضو باطل می شود. [3] ✳️ آیت الله وحید: خود عمل سوند زدن وضو را باطل نمی کند مگر بول خارج شود. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر بازدن سوند، ادرار خارج شود وضو باطل می شود و اگر ادرار خارج نشود وضو باطل نمی شود. [5] ➖➖➖➖➖ ◀️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 543877. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403080221. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15833. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6590. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400769. ➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷◾️ 🌹 و در ❓ سؤال: آیا های می توانند از باب نهی از منکر، افرادی که مطالب در گروه می گذارند، اخراج کنند؟ ◾️🌷 پاسخ: ابتدا با و ملایم آنها را کنند و دهند که در صورت تکرار گذاشتن مطالب انگیر و حرام در گروه، اخراج خواهند شد. اگر واقع نشد و راه دیگری هم برای از او وجود نداشته باشد او را اخراج کنند. _____________ منبع: 👇👇 ◾️ فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص 112 ➖➖➖➖ ◾️ رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: «مَنْ لَمْ یَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ لَمْ یَتَّقِ اللهَ.» «بحارالأنوار، ج. ۶۸، ص. ۳۳۶» امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: «کسی که در مقابل مردم بی باک باشد و رعایت مسائل اخلاقی و حقوق مردم را نکند، تقوای الهی را نیز رعایت نمی‌کند.» ◾️🌷 @ask_ahkam