eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
479 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کنار گذاشتن فطریه 💠 🔺🔺🔺🔺🔺 ❓سوال: کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟ 🌹🔹 آیت الله خامنه ای: عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند. 🌹🔸 آیت الله مکارم شیرازی: اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد. 🌹🔹آیت الله وحید خراسانی: اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است. 🌹🔸 آیت الله سیستانی اشكال ندارد. 🌹🔹 آیت الله شبیری : خیر، اشکال ندارد. 🌹🔸 آیت الله فاضل : اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ ⌨️ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام
🍃🌺 تکلیف فطریه میهمان در صورت اختلاف نظر مراجع تقلید 🌺 ❓ سوال: اگر فردی طبق نظر مرجع تقلیدش، فطریه او بر عهده میزبان است اما طبق نظر مرجع تقلید میزبان، فطریه میهمان بر عهده خودش است، تکلیف چیست؟ 🍃🌺 پاسخ: 👇👇 🍃🌺 همه مراجع: در این صورت فطریه بر کسی واجب نیست. ....................................... 🍃🌺 منبع: امام: 👇👇 تحریرالوسیله، کتاب الزکاه، س 17 و استفتائات، زکات، س 17؛ رهبری: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2655؛ صافی: جامع الاحکام، ج 1، س 563؛ زنجانی: استفتاء کتبی از دفتر، ش 101139؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 2، س 302؛ مکارم: استفتائات، ج 1، س 369؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 3331 و 3333؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 641؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 792. ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
❇ احکام خمس ❇ ➖➖➖➖ یک سال است خانه دار شده ایم و خیلی بدهکار هستیم آیا خمس به ما تعلق می گیرد ؟ ✅✅پاسخ: 💠شاید تعلق بگیرد و شاید هم نگیرد. اما مهم آن است که در زندگی خود حساب و کتاب داشته باشید. شما باید به دفتر مرجع تقلید خود ، نماینده ی او و یا کسی که از جانب او اجازه ی محاسبه دارد مراجعه کنید تا اموال شما حسابرسی شود . 👈🔸ممکن است مبلغی بدهکار نشوید و ممکن هم است یک مقداربدهکار شوید . اگر مبلغ زیاد بود و الان نتوانستید بپردازید راه حل دارد . به شما مهلت می دهند که درآینده و یا به صورت اقساط بدهی خود را بپردازید. ◀ اما صرف اینکه ما خانه نداریم و یا بدهکار هستیم پس خمس به ما تعلق نمی گیرد ، درست نیست . ممکن است به شما تعلق بگیرد اما مقدار آن کم باشد . ♦اصل مسئله این است که در زندگی خود نسبت به این واجب الهی و شرعی حسابرسی داشته باشید . ➖➖➖➖➖ 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
#جواب_مسابقه سی و‌ چهارم 🔰 ✅ گزینه 1⃣ برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 علی حیدری 🎊 و 🎊 م🎊 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
⁉ 💠نحوه پاسخ دادن جواب سلام در حین نماز چگونه است؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ❇پاسخ: ⬅در حال نماز، انسان نباید به دیگرى سلام کند و اگر دیگرى به او سلام کند، باید طورى جواب دهد که سلام مقدّم باشد؛ ✳ مثلًا بگوید: «السَّلٰامُ عَلَیْکُمْ» یا «سَلٰامٌ عَلَیْکُم» و نباید «عَلَیْکُمُ السَّلٰامْ» بگوید.[1] 🔸👈 شایان ذکر است که، انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فوراً بگوید و اگر عمداً یا از روى فراموشى جواب سلام را به قدرى طول دهد، که دیگر جواب آن سلام حساب نشود، در نماز نباید جواب بدهد و در غیر نماز هم، جواب دادن واجب نیست.[2] ➖➖➖➖ [1]. توضیح المسائل (محشّى)، ج 1، ص 622، م 1137 [2]. همان م 1138. 💠💠💠💠💠 سایت اسک احکام پاسخگویی سوالات احکام http://eitaa.com/ask_ahkam
🚹گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
⁉️ سی و پنج 👇 در شرایط سجده واجب قرآن به نظر مشهور مراجع کدام یک از موارد زیر صحیح است؟ گزینه1⃣جنب،حائض، نفساء و مستحاضه نمی توانند به آیات سجده دار گوش دهند. گزینه2⃣ موقع سجده برای خواندن یا شنیدن آیات سجده دار واجب است پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود. گزینه3⃣طهارت از شروط سجده نیست ولی ستر عورت واجب است. گزینه4⃣ گفتن ذکر در سجده، واجب است. گزینه5⃣ رو به قبله بودن باید حتماً رعایت شود. گزینه6⃣ پوشش کامل مانند پوشش در نماز برای زنان واجب است. گزینه7⃣گزینه های 2⃣و3⃣صحیح است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ، 2 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ کفاره شکستن قسم چه می باشد ؟ ♻️ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇️ آیت الله خامنه ای : سیر کردن ده فقیر یا پوشانیدن آنهاست و اگر نتوانست باید سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب باید پی در پی باشد. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیت ندارد میان دو چیز دیگر مخیر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (احتیاط مستحب آن است که این سه روز پشت سر هم باشد.) ❇️ آیت الله سیستانی: مسأله ۲۶۸۷ ـ اگر قسَم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلاً قسَم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند، چنانچه عمداً مخالفت کند گناه کرده است باید کفاره بدهد، یعنی: یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند انجام دهد، باید سه روز پی‌درپی روزه بگیرد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ لباس کفّار ♻️ 🔸🔸🔸 💠 پوشیدن لباس ها و استفاده از نمادهایی که فقط کفار از آن استفاده می کنند1 یا ترویج فرقه های منحرف می باشد2، حرام است. ◀️ از این رو پوشیدن لباس «رپ», «شیطان پرستی»3 ، «هوی متال»، «پانکی»، «ایمو ها»، «فشن ها»، «TSM»، لباس «کشیش ها», «راهب ها»، «خاخام ها», لباس مخصوص «هندوها» و دیگر دسته های کفار4، و استفاده از نمادها و نشانه های خاصّ آنان - مانند گردن آویز زرتشتی و صلیب - و آرایش مو و ظاهر به شکل ‌آنها برای مسلمان حرام است5. پوشیدن لباس هایی که نوشته یا نشانه ای در تأیید و ترویج فرقه ها و گروه های ضد اخلاقی دارد- مانند علایم هم جنس گرایی- حرام است. ☑️ آویختن صلیب حرام است. و اگر مردان هنگام نماز, صلیبی را که از جنس طلاست به گردن بیاویزند نمازشان6 باطل می شود.7 خرید و فروش و پوشیدن شلوارهایی که از چند ناحیه پاره هستند و توسط شبکه های ضد فرهنگی رواج داده می شوند, حتی اگر در مقابل نامحرم پوشانده شوند، به جهت ترویج شبکه های فساد حرام است. ✅ توجه 1⃣ بیرون گذاشتن هر قسمت از بدن – به جز صورت و کف دو دست – هر چند به مقدار کمی باشد، در انظار عمومی و دید نامحرم حرام است. 2⃣ در حکم لباس های حرام فرقی نمی کند که در جامعه و محیط ورزشی پوشیده شود یا در محیط منزل. 3⃣ پوشیدن لباس های مشترک میان کفار و مسلمانان - مانند کت و دامن- اشکالی ندارد. 4⃣. لباس هایی که قبلاً مخصوص کفار بوده, ولی هم اکنون مشترک است, بی اشکال است. ➖➖➖➖ 1. خامنه ای و مکارم: پوشیدن لباس کفار، در صورتی که سبب ترویج فرهنگ ‌‌آنان شود، جایز نیست.. 2. بهجت و سیستانی: بنابراحتیاط واجب. 3. برخی از نمادهای شیطان پرستی عبارتند از: صلیب وارونه، صلیب شكسته، ستاره پنج پر واژگون، سر بز، عدد 666، ستاره شش پر، پرچم رژیم صهیونیستی، (x) نماد کابالا، چشم لوسيفر و‌ چشم شیطان. 4. چه زن مسلمان در کشور اسلامی ساکن باشد و چه در کشور غیر اسلامی، مگر در موارد ضرورت. 5. رساله مصور احکام پوشش بانوان، م 47. 6. بهجت و خامنه ای: بنابراحتیاط واجب. 7. رساله مصور احکام پوشش بانوان، ص 111. 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ زمان پرداخت کفاره افطار عمدی روزه ✳️ ⭕️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: زمان پرداخت کفاره افطار عمدی چه زمانی است، آیا فردای همان روز می توان پرداخت نمود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: انجام داده و باید و استغفار نماید و علاوه بر قضا، کفاره نیز واجب است؛ و کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از دو ماه روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است و قيمت آن را مى‌توانيد از بازار بدست آوريد ولى بايد بدانيد دادن پول کفايت نمى‌کند مگر آنکه شخص فقير را از طرف خود وکيل کنيد تا نان و مانند آن خريده و سپس به عنوان کفاره از طرف شما براى خودش تملّک نمايد و بايد به آن کسى که وکيل شما قرار مى‌گيرد اطمينان داشته باشيد که به وظيفه شرعى خود عمل مى‌‌کند. پرداخت کفاره، زمان مشخص ندارد. [1] ✅ آیت الله مکارم: در فرض سوال اشکالی ندارد البته به جا آوردن کفاره واجب فوري نيست ولي نبايد طوري باشد که بگويند کوتاهي مي کند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: بله می تواند فردای آن روز بدهد. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. البته باید کفاره را به مسکین بپردازد. کفاره تاخیر در صورتی است که قضای روزه را تا ماه رمضان بعد بجا نیاورد و کفاره ترک عمدی روزه را می تواند در همان ماه رمضان به مساکین بدهد.( مسکین فقیری است که بیش از معمول فقرا در مضیقه و فشار معیشتی به سر می برد.) [4] ✅ آیت الله وحید: بلافاصله می تواند شصت فقیر را إطعام نماید. آنچه باید بعد از حلولِ ماهِ مبارک در سالِ بعد پرداخت شود کفاره تأخیر در قضاء است و کفارات و فدیه ها بلافاصله قابلِ اداء می باشد. [5] ________________________ ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ فطریه نامزد در دوران عقد و زن مطلقه در عده ⭕️ ⭕️ ⭕️ ====================== ❓ سوال: فطریه که به شخصی درآمده و در ایام است، به عهده کیست؟ ♻️ پاسخ: 👇👇 1⃣ فطریه دختر در دوران نامزدی: ✳️ همه مراجع: اگر نان خور باشد، بر عهده پدرش می باشد. 2⃣ فطریه زن مطلقه در دوران عده: ✳️ همه مراجع: اگر در و باشد، در صورتی که نانخور شوهر باشد، بر عهده شوهر است و الا خیر. —---------------- ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008. [2]. امام، نوری، مکارم، فاضل و خویی: عروه الوثقی، کتاب الزکات، زکات الفطره، فصل فیمن تجب عنه، م 19؛ رهبری: استفتائات جدید، زکات فطره، س 225 و کتاب احکام روزه، س 225؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الزکاه، م 1583؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 2002؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1350. ======================== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 ترشحات زرد رنگ در روزهای آخر حیض 💠 ✔️ ✔️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❓ سوال: ترشحات زرد رنگی که در روزهای پایانی حیض خارج می شود و حالت خون را ندارد، چه حکمی دارد؟ 💠 پاسخ: 👇👇 ✳️ آیات عظام: رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی و بهجت: اگر نباشد، حکم را ندارد و اگر خون باشد و قبل از روز دهم ببیند، حکم حیض را دارد و چنانچه بعد از ده روز باشد، است و خون بودن هم بر عهده زن می باشد. ✳️ آیات عظام: صافی و تبریزی: چنانچه عرفا به آن خون گفته شود، حکم خون را دارد و اگر قبل از ده روز باشد، حکم حیض را دارد. ✳️ آیت الله فاضل: حکم حیض را دارد. 💠 منبع: 👇👇 ➖ کتاب جامع احکام نموداری، مطابق با نظر 14 مرجع، ص 139؛ استفتائات جامع الزهرا، احکام بانوان، ص 127. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃 🍃❓ سوال: اگر زنی سه روز خون ببیند و بعد از چند روز پاکی، دوباره ببیند و مجموع خونها و پاکی ها بیشتر از ده روز نشود، روزهای پاکی چه حکمی دارد؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: سیستانی، صافی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، عبادت های خود را انجام و آنچه بر حائض حرام است را ترک کند. 🌸 آیات عظام:زنجانی و مکارم: حکم زنان پاک را دارد. 🌸 بقیه مراجع: حکم حیض را دارد. 🍃 منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 442 و 444. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃 یک از 🍃❓ سوال: اگر چند غسل بر کسی واجب شده و حال او معذور از انجام غسل می باشد، آیا انجام یک تیمم کفایت از آن چند غسل می کند، یا برای به جا آورد؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: امام، رهبری و فاضل: بنابر احتیاط واجب برای هر غسل یک تیمم نماید، کافی است. 🌸 آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، مکارم، اراکی، تبریزی و خویی: یک تیمم کافی است. 🌸 آیت الله وحید: اگر غسل جنابت در بین آنها باشد یک تیمم کافی و اگر نباشد به جای هر یک از آنها یک تیمم نماید. 🌸 آیات عظام: صافی و گلپایگانی: یک تیمم کافی است ولی اگر بدل از غسل جنابت تیمم کرد، دیگر بدل از سایر اغسال تیمم نکند مگر رجائا. —---------------- 🍃 منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 721. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و پنج 👇 در شرایط سجده واجب قرآن به نظر مشهور مراجع کدام یک از موارد زیر صحیح است؟ گزینه1⃣جنب،حائض، نفساء و مستحاضه نمی توانند به آیات سجده دار گوش دهند. گزینه2⃣ موقع سجده برای خواندن یا شنیدن آیات سجده دار واجب است پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود. گزینه3⃣طهارت از شروط سجده نیست ولی ستر عورت واجب است. گزینه4⃣ گفتن ذکر در سجده، واجب است. گزینه5⃣ رو به قبله بودن باید حتماً رعایت شود. گزینه6⃣ پوشش کامل مانند پوشش در نماز برای زنان واجب است. گزینه7⃣گزینه های 2⃣و3⃣صحیح است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه ، 2 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
#جواب_مسابقه سی و‌ پنجم🔰 ✅ گزینه 7⃣ برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 یا مهدی 🎊 و 🎊 HH 🎊 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
♦احکام قرائت نماز ♦ ♻سوال: معیاری برای بلندی صدا در نماز صبح و مغرب و عشا تعریف شده یا نه؟ یعنی چه اندازه ای صدق بلندی حساب میشه چون بعضا باعث اذیت و ازار دیگران میشه در این حالت وظیفه چیست ؟ 💠آیت الله خامنه ای :‌ ملاک اخفات (آهسته خواندن) عدم وجود جوهر صدا نيست، بلکه ملاک آشکار نکردن آن است و در مقابل، ملاک جهر (بلند خواندن) آشکار کردن جوهر صدا است. 💠آیت الله سیستانی : صدق عرفی است 💠آیت الله مکارم شیرازی :‌ منظور از بلند خواندن آن است که زنگ و جوهر صدا آشکار باشد و آهسته مانند صدای درگوشی. 💠آیت الله وحید خراسانی :‌ مناط جهر و اخفات (بلند خواندن و آهسته خواندن) صدق عرفی است . مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتّى حرف آخر آنها را بلند بخواند. اگر در جايى كه بايد نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند ، يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد صحيح است ، و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده ، لازم نيست مقدارى را كه خوانده دوباره بخواند. اگر كسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند ـ مثل اين كه آنها را با فرياد بخواند ـ نمازش باطل است. 💠آیت الله فاضل النکرانی : معيار بلندي صدا آن است که تن و جوهره صدا خارج شود و به حد داد زدن هم نرسد. و اگر تن جوهره صدا خارج نشود اهسته گفته مي شود مانند نجوي . و اگر عمدا باشد نماز باطل است . هم چنين اگر درحد داد زدن بلند بخواند نماز باطلا ست. ➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع اسک احکام پاسخگوی تخصصی احکام http://eitaa.com/ask_ahkam
♻ غسل حیض در حال جنابت ♻ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇آيا در حال حيض غسل ديگري مي توان انجام داد (غسل جمعه يا غسل ميت)؟ 🔷 پاسخ: ✅ زن در حال حيض ميتواند غسلهاي مستحب را به جاي آورد و صحيح است. 🔴 ودر مورد غسلهاي واجب مانند غسل جنابت ويا غسل مس ميت نيز نظر مراجع از اين قراراست که: 👈 لازم نیست غسل جنابت را در حال حیض انجام دهد ولی اگر انجام داد نظر مراجع تقلید به شرح ذیل است 💠 همه مراجع (به جز امام خمينى و آيت الله خامنه اى): آرى، غسل جنابت در حال حيض، صحيح است و از جنابت پاك مىشود. ۱ 💠 امام خمينى ره و آيت الله خامنه اى: بنابر احتياط واجب غسل جنابت در حال حيض صحيح نيست. ۲ ➖➖➖➖➖ ۱- آيت الله مكارم، استفتاءات، ج ۱، س ۸۷؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۱۶۳ و آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳، احكام الحائض. ۲- آيت الله خامنهاى، اجوبة، س ۱۷۵ و امام خمينى، تعليقات على العروة، ج ۱، م ۴۳، احكام الحائض. 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ سگ زینتی در تصادف ⭕️ ====================== ❓ سوال: آیا کشتن سگ زینتی در تصادف، موجب پرداخت خسارت است؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 امام خامنه ای: این گونه امور تابع و مربوطه است و از آن جایز نیست. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال وظیفه ای ندارد ولی بهتر است صدقه ای در راه خدا بپردازد. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: سگ ماليت ندارد. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: لازم نیست. [4] 🔴 آیت الله فاضل: در صورتی که یا یا نباشد ضامن نیست. [5] —------------— ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: o1VFTD7ISdg. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 720883. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51967. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700156. ============================ ♦️ رسانه تخصصی فقه واحکام ♦️ http://eitaa.com/ask_ahkam
اگر رطوبت باقیمانده در دست که برای کشیدن مسح لازم است، خشک شود، وظیفه چیست؟
❇️‌ کارت به کارت کردن فطریه و خرج کردن مبلغ کنار گذاشته شده ♻️ ♻️ ≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥ ♻️ سوال: وظیفه کسی که مبلغ را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ امام خامنه ای: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید باید دوباره بپردازید. [1] ✅ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن پول را هم به عنوان زکات فطره بپردازد. [2] ✅ آیت الله سیستانی: نبايد فطره را تبديل كند بلكه عين همان مال را به فقير بدهد واكنون است بايد دوباره بپردازد. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، اگر به از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن به حسابش واریز نموده، کافی است و گرنه ضامن است. [4] ✅ آیت الله فاضل: کارت به کارت کردن فطره زکات فطره اگر پول به فقیر برسد صحیح است، لیکن پولی که بابت زکات فطره کنار گذاشته بوده جایز نیست و مصرف کردن آن نیز جایز نبوده و اگر پولی را که بابت زکات فطره گذاشته بوده مصرف کرده چون نمی دانسته گناه حساب نمی شود. [5] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501398. ≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥≤≥ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam