eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
408 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ ◾️ ========== ✳️ صحت تیمم در صورت ضرر داشتن آب برای محل مسح ❓ سؤال: اگر آب برای محل ضرر داشته باشد آیا باید ای انجام داد یا تیمم نمود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: در صورتی که آب ضرر داشته باشد باید تیمم کند. [1] ✅ آیت الله مکارم: هرگاه آب برای محلّ مسح ضرر داشته باشد چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با آب وضو مسح كند و بنابر احتياط واجب، تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بكند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد، باید تیمم کند [3] ✅ آیت الله فاضل: اگر آب روی جایی که مسح باید کشیده شود ضرر داشته باشد مانند آنکه يا يا در جلوى يا است اگر روی آن بسته است روی همان باند و چیزی که بسته شده مسح بکشد و اگر روى آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند، و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد، مسح لازم نيست ولى بايد بعد از وضو تيمم هم بكند. [4] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5f3c77e84502405bc592f95e5fa287b2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504070164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 504186. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501126. =========== ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ حکم پرداخت سهم سادات خمس به پسر سید 💠 💠 〰〰〰〰〰〰〰 ➖ سؤال: آیا در صورت داشتن می تواند سهم سادات خمسش را به پسر سید خود بدهد؟ ✔️ پاسخ: ⬇️ ✅ امام خامنه ای: جایز نیست. [1] ✅ آیت الله مکارم: پدر، مادر، فرزندان ( در صورت نياز و عدم توانائي بر تهيه نفقه) و زوجه، واجب النفقه انسان هستند، و خمس را نمي توان به داد. ولي در صورتي که واقعا نيازمند باشند که در صورت اجازه از مجتهد اشکالی ندارد. [2] ✅ آیت الله سیستانی: جایز نیست مگر اینکه لازمی داشته باشد که بر پدر واجب نیست. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: در رفع نیازهایی که تامین آن بر پدر لازم نیست جایز است و در غیر آن لازم نیست. [4] ✅ آیت الله وحید: خیر. [5] ✅ آیت الله فاضل: پسر واجب النفقه است و پدر نمی‌تواند سهم سادات خود را به پسرش هرچند سید و فقیر باشد، بدهد. [6] 〰〰〰〰〰〰〰 ✔️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0f3ac5563a6d87535abcdc7af6fa909a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506250128. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 482569. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30194. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 19560. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500604. 〰〰〰〰〰〰〰 🌐 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ آیا به درآمد #دانشجویی که تحت #تکفل #خانواده است ، خمس تعلق می گیرد ؟ #خمس ➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔 @ask_ahkam
◀️ انجام نماز و روزه قضای وصیت شده پدر و دریافت اجرت ❓ آیا می توانیم پس از ، نماز و روزه های قضای وصیت شده او را با اخذ اجرت به جا آوریم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◾️🌷 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1] ◾️🌷 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار در مورد نمازهایی که به انجام آن وصیت کرده است، اشکالی ندارد اما توجه داشته باشید که بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. [2] ◾️🌷 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] ◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قرائتتان صحیح باشد، مانعی ندارد مگر اینکه قرینه ای بر اراده غیر شما در میان باشد. [4] ◾️🌷 آیت الله وحید: وَصیِّ میّت باید شخصی را که موردِ إطمینان است و تمامِ أحکامِ نماز و تمامِ أحکامِ عباداتِ استیجاری را درست بَلَد است و بدان به صورتِ صحیح عمل می کند برایِ موردِ وصیّتِ میّت أجیر نماید و فرقی نمی کند آن شخص، دخترِ میّت باشد یا دیگری. [5] ◾️🌷 آیت الله فاضل: روزه های پدر را می‌توانید بگیرید، لیکن قضای نماز پدر مرحوم را در صورتی می‌توانید بخوانید که نماز شما صحیح باشد و بتوانید مخارج حروف کلمات را رعایت کنید و شرایط صحت نماز را بدانید و رعایت کنید، در غیر این صورت نمی توانید قضای نماز میت را بخوانید. [6] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502390. ➖🔻➖🔻➖🔻➖ ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ شک در گفتن صیغه نذر برای یکی از دو نذر و ادای آنها 💢 💢 ➖🔻➖🔻➖🔻➖ ❓ سؤال: چند سال قبل‌، دو مورد نذر داشتم که برای یکی از آن ها صیغه نذر خوانده بودم، اگر ندانم برای کدامیک صیغه نذر جاری کرده بودم، تکلیف ادای نذرها چیست؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ♦️ امام خامنه ای: باید هر دو را عمل کنید، مگر این که آن دو عمل اقل و اکثر باشند، که در این صورت انجام اقل کافی است. [1] ♦️ آیت الله مکارم: چنانچه فراموش کرده برای کدامیک از نذرها صیغه نذر خوانده و مي تواند احتياط کند، به هر دو نذر عمل نمايد؛ اما اگر احتیاط ممکن نیست و نمي تواند به هر دو مورد عمل نمايد، مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: بايد هر دو را انجام بدهيد. [3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر مورد نذر مردّد بين اقل و اكثر باشد، انجام حداقل کافی است در غیر این صورت باید هر دو را انجام دهید مگر مقداری که منجر به حرج گردد. [4] ♦️ آیت الله وحید: باید به هر دو عمل نمایید. [5] ♦️ آیت الله فاضل: اگر مورد را می دانید و نمی دانید برای کدام یکی از دو تا نذر خود نذر را گفته اید، احتیاط آن است که به هر دو نذر خود عمل کنید. [6] ➖🔺➖🔺➖🔺➖ ◀️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9GnSWpAIhP0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507150087. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 540119. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34237. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24171. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502142 ➖🔻➖🔻➖🔻➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🙋آیا زن میتواند بدون اجازه شوهر نذر کند؟ #عهد #قسم #نذر ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 @ask_ahkam
❌ افطار روزه قضا زودتر از اذان مغرب به دلیل اشتباه نرم افزار تلفن ⛔️ ⛔️ ❌❌❌❌❌ ❓ سؤال: کسی که روزه قضای گرفته ولی به خاطر نرم افزار گوشی یک ربع زودتر از افطار کرده است، چه ای دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ امام خامنه ای: روزه است و باید مجددا آن را بگیرید ولی چون افطار نبوده است کفاره ندارد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: اگر بعد از روزه را افطار کرده اید، روزه صحیح است. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب قضا کنید. [3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: باطل است. [4] ♦️ آیت الله وحید: روزه باطل است. [5] ♦️ آیت الله فاضل: اگر به خاطر اشتباه زودتر از اذان مغرب روزه را افطار کرده اید باطل است باید یک روز دیگر بجای آن روز، روزه قضا ماه رمضان را بگیرید. [6] 🔺➖🔺➖🔺➖🔺 ♦️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7RnCN5OaXQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610240079. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 695146. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49355. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613282. 🔺➖🔺➖🔺➖🔺 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 «نمازهای خوانده شده با چادر نازک» 🔶 🔻 🔺 🔶🔻🔶🔻🔶🔻🔶 ❓سؤال: من در جایی که نداشت با چادر نازک در حالی که از زیر آن نمایان بود، نماز خوانده ام و الان فهمیده ام که نباید این کار را انجام می دادم؛ تکلیف نمازهای چیست؟ ➖➖➖➖➖ 🔶🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔶 امام خامنه ای: اگر با اعتقاد به بوده است نمازهای گذشته تان هستند. [1] 🔶 آیت الله مکارم: چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس و نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: نمازهای سابق نیازی به تکرار ندارد. [3] 🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ۰_بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت اید را کنید. [4] 🔶 آیت الله وحید: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده اید نمازی که به این کیفیّت خوانده اید است و باید قضاء نمایید. [5] 🔶 آیت الله فاضل: اگر چادر نازک و نما باشد و زیر چادر لباس آستین کوتاه بپوشید و از زیر چادر پیدا باشد نماز باطل است، لیکن اگر مسئله را نمی دانستید، نمازهایی که تاحالا به این صورت خوانده اید صحیح است، از حالا به بعد با پوشش کامل نماز بخوانید. [6] —------------— 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502388. 🔶🔻🔶🔻🔶🔻 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 انجام غسل حیض بعد از اذان صبح و اطمینان از پاکی و تکلیف روزه 🔷 🔷 🔻🔻🔻🔻🔻 ❓ سؤال: از اذان صبح از شدم ولی 10:30 حاصل کرده و غسل کردم و روزه را هم باطل نکردم آیا روزه ام صحیح بوده است؟ 🔷🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر قبل از اذان صبح يقين به پاک شدن نداشتيد و بعد از اذان صبح پاک شديد، روزه آن روز صحيح نيست. [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه قبل از اذان پاک بوده اید باید غسل نموده یا اگر وقت نباشد نمایید و اگر آن را انجام نداده باشید روزه صحیح نیست. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر قطع داشته باشید به عدم وجوب تیمم در تنگی وقت، روزه صحیح است. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد موقع اذان از خون حیض پاک بوده یا خیر، تکلیفی ندارید ولی اگر آن موقع شک داشته ولی بعدا مطمئن شده که پاک شده روزه اش صحیح است. [4] 🔴 آیت الله وحید: و دارد. [5] 🔴 آیت الله فاضل: اگر قبل از اذان کاملا اطمینان به پاک شدن خود پیدا کرده و تا آن زمان کاری که روزه را باطل می کند انجام نداشته باشد، باید روزه کند و آن روز صحیح است. [6] 🔺🔺🔺🔺🔺 🔷 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 551044. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد استفتاء: 9403290384. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 344956. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16650. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، کد استفتاء: 7264. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل، کد استفتاء: 9401084 . 🔷🔺🔷🔺🔷🔺🔷 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ اشتباه در تشخيص امام جماعت واقتدا به نیت شخص خاص ❎ #اشتباه_درتشخیص_امام_جماعت ❎ #اقتدا_به_نیت_شخص_خاص ✅ @ask_ahkam
◽️ از در ⁉️ خانمی به دلیل شدید ، یکبار ایشان را به خاطر تأثیر بهتر، کمی بیشتر از میزان معمول می دهد که بعدا احتمالا به خاطر تاثیر دارو، ایشان افتاده و لگنشان می شکند و در بیمارستان قبل از انجام عمل جراحی بخاطر ترس از می نمایند؛ آیا این خانم در مرگ مادرشوهر مقصر بوده و باید دیه بپردزاد؟ ⬇️〰〰〰〰〰 پاسخ 〰〰〰〰⬇️ 🔴 امام خامنه ای: در فرض سؤال در قبال فوت ایشان ندارد. [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه اطمینان ندارند که در دیدن ایشان مقصر بوده اند به خود اعتنا نکنند و چیزی بر عهده ایشان نخواهد بود. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: به وی منتسب نیست. [3] 🔴 آیت الله فاضل: اگر مادر شوهر بعد از رفتن از خانه این خانم به منزل پسر دیگرش به زمین میخورد و پایش می شکند و سپس به تشخیص دکتر ها به دلیل ترس از جراحی پاهایش؛ می کند و می میرد، دینی به گردن خانم ندارد و ندارد و هیچ عمل عبادی خاصی بر خانم واجب نیست. البته اگر بتواند خوب است برای آن مرحومه کند و برایش بخواند و ثوابش را برای او هدیه کند، به خودش نیز داده می‌شود. [4] 〰〰〰〰〰〰 ⬇️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hi26gMapXC8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9511130176. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38172. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503310. ~~~~~~~~~~~ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💢 آن ❓ آیا انتقال قبر بدون نبش آن، جایز است؟ ✅ پاسخ ➖➖➖➖⬇️ ♦️ امام خامنه ای: در فرض سؤال اشکالی ندارد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: در صورتى که و از نظر لازم نیاید مى توان آن را به محل دیگرى منتقل نمود، ولى بهتر آن است که محل آن را تغییر ندهند. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: اگر موجب نبش نشود اشکال ندارد. [3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: انتقال قبر اگر موجب نبش قبر و هتک نباشد حرام نیست. [4] ♦️ آیت الله فاضل: انتقال قبر اگر بدون نبش قبر ممکن باشد و بر خلاف میت هم نباشد اشکال ندارد. [5] ➖➖⬇️ پی نوشت ⬇️➖➖ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: cf5f4df2915d7d8cc9f83ab0026ba07e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506190091. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 532507. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33589. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501929. ~~~~~~~~~~~ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #پوشاندن_موی_سر_زن_ازنامحرم ✅ پاسخ: ☝️☝️ 🆔 @ask_ahkam
🔷 ❓ سؤال: آیا کسی که دارد - مثلا است - می تواند بدل از غسل جمعه، تیمم نماید؟ 🔷 پاسخ ➖➖➖➖👇 ✳️ امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: هرگاه آب دارد ولى اگر غسل کند بيمارى او به طول انجامد، يا شدّت كند، يا معالجه آن سخت شود، در تمام اين موارد بايد بجای غسل، تيمّم كند ولى اگر مثلًا آب براى او ندارد بايد با آب گرم غسل كند و لازم نيست يقين به ضرر داشته باشد همين اندازه كه ضرر داشته باشد، كافى است كه تیمم بدل از غسل بجا آورد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: جایز است. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: بله، تیمم صحیح است. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر غسل کردن به دلیل بیماری برایش ضرر دارد، می‌تواند، روز جمعه بدل از غسل جمعه تیمم کند و خداوند ثواب غسل جمعه را با تیمم برایش عنایت می‌کند. [5] 🔷 پی نوشت: ➖➖➖⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hGQ5VBC3clY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606270103. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 659201. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45671. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611660. ============ ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
💰💰 ✅ نماز شب است، رکعت آن که به صورت دو رکعتی خوانده می شود، که نماز شب نام دارد و دو رکعت آن نماز است که مانند نماز صبح خوانده می شود، و یک رکعت هم نماز نام دارد که در آن و برای و طلب از خداوند منّان به ترتیبی که در کتاب های ادعیه ذکر شده، است. ✳️ بهتر است: در نماز شفع ركعت اول پس از حمد سوره ناس و در ركعت دوم پس از حمد سوره فلق را بخوانید و همچنین در نماز وتر پس از حمد سوره توحید را سه مرتبه و پس از آن سوره ناس و فلق خوانده شود. 🔷 در قنوت می توان به جای نام بردن ، به ذکر "اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات، الأحیاء منهم و الأموات بجاه محمد و آله" نیز اکتفا نمود. ◀️➖➖➖ منبع ⬇️ ✅ آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.irhttps://eitaa.com/ask_ahkam
❓ آیا ناخن مصنوعی را باید قبل از غسل میت جدا کرد، یا غسل جبیره انجام می شود؟ 🔷 پاسخ ➖➖➖⬆️ #ناخن_مصنوعی #غسل_میت ▶️ @ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌📱 به تصاویر مبتذل به صورت سهوی ⛔️💻 ➖➖➖➖ ❓ سؤال: هنگام کار با با تصاویر مبتذل یا برخورد می‌کنیم چیست؟ ✅ پاسخ: نگاه کردن و از رو ی جایز نیست. (1) 📡 توجه: فرد مومن نباید به که احتمال دارد در آنها با چنین برخورد کند وارد شود. ✅ در قرآن کریم میخوانیم: به مؤمن بگو (از نگاه ) فرو دارند... این براى آنان است.(2) ___________ 1- فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص96 2- سوره نور/30 . ➖➖➖➖ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌹◾️🌹◾️🌹◾️🌹 ⚫️ برداشتن آب از ابروی تاتو شده برای انجام مسح ✖️ ✖️ ➖➖➖➖➖➖ 🔲 سؤال: خانمی که حین برای مسح ندارد آیا می تواند از ابروهای تاتو شده استفاده کند؟ ◼️ پاسخ: ➖➖➖➖⬇️ 🌹 امام خامنه ای: در فرض سؤال، باید وضوء را بگیرد. [1] 🌹آیت الله مکارم: در هر صورت اگر رطوبت دستها خشک شده از سایر اعضای وضو (صورت و یا دستها) مقداری رطوبت بگیرد و مسح را با همان دست انجام دهد و بیش از این وظیفه ای ندارد. [2] 🌹 آیت الله سیستانی: باید وضو کند. [3] 🌹 آیت الله شبیری زنجانی: دوباره وضو بگیرد. [4] 🌹آیت الله وحید: حتی اگر ابرو هم داشته باشد باید بنابر إحتیاطِ واجب، محلِّ در وضوء را خشک کند و دوباره وضوء بگیرد. [5] 🌹 آیت الله فاضل: اگر دست ، برای کشیدن مسح نداشته باشد می تواند از ديگر وضو رطوبت بگیرد. البته بشرط آنکه شدن رطوبت کف دست به دلیل فاصله شدن زیاد بین اعضای وضو نباشد و لازم نیست حتما از برای مسح رطوبت بگیرد. [6] 🌹◾️🌹◾️🌹◾️🌹 ◾️ پی نوشت: ➖➖➖➖⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: vmsJvHgoJL8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701150001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 718648. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51672. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700079. ➖➖➖➖➖➖ ️🌹 رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷 شما یک دارید، پناهگاه اسلامی و آن بقعه علی ابن موسی (عليه السلام) است که کسی که یک همچو پناهگاهی دارد این قدرتمند است. 📚 صحیفه نور ، جلد ۱۰ ، صفحه ۱۲۶ 🗓 مورخ: ۱۳۵۸/۰۸/۱۲ ◾️ @ask_ahkam
⁉️ 46 👇 حکم پوشاندن پاها تا مچ برای بانوان در نماز چیست ؟ گزینه 1⃣: پوشاندن پاها تا مچ، در نماز و غیر نماز لازم است. گزینه 2⃣: پوشاندن پاها تا مچ، در نماز لازم نیست ولی باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. گزینه 3⃣: در هنگام نماز پوشاندن پاها تامچ برای بانوان واجب است. گزینه 4⃣: الف و ج صحیح است . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،18 آبان ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ در ، است، یا ؟ ✅ پاسخ➖➖➖➖☝️☝️ ➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ask_ahkam
فردا آخرین مهلت مسابقه
🤔حکم برگزاری ایام محسنیه🤔 ⁉️سوال : نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟ پاسخ: 🖊آیت الله مکارم شیرازی: توسل به ذيل عنايت معصومين (عليهم السلام) و فرزندان آنها کار بسيار خوبي است، ولي بهتر اين است که برنامه هاي جديدي که در ميان شيعه سابقه نداشته است ترتيب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. http://makarem.ir/newmain.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=250286&qid=250286&CatID=0 🖊 گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه (21/12/92) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداریش ها به تفریط می انجامد. این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البتهدر این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ http://zanjani.net/index.aspx?pid=99&articleid=54228 🖊آیت الله خامنه ای: مسأله‌ی دیگر، مسأله‌ی روضه‌هاست. روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌یی میخواند، عده‌یی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان، سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسیبن جعفر (علیه‌السّلام) - با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‌خوانی است - من لزومی نمیبینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است. من خودم الان در ایام ماه محرّم که نمیتوانم روضه بروم، چون آن احساس و عشقی که در دل هر شیعه هست و دلش میخواهد در عزاداری شرکت کند، لذا من این را با خواندن «نفس‌المهموم» حاج شیخ عباس قمی(11) - که یک کتاب عربی است - اشباع میکنم؛ این خودش گریه‌آور است و برای من کار چند نفر روضه‌خوان را میکند. حتماً لازم نیست که عزاداری به همان شکل سنتىِ روضه‌خوانی باشد که اولش چیزی میخوانند و بعد هم احیاناً آخرش دمی میگیرند و سینه‌یی میزنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلاً یک نفر با بیان خوب و لحن محزونی، وضع زندان رفتن حضرت موسیبن‌جعفر را بیان کند؛ حوادث تلخ زندان را بیان کند؛ بعد شهادت حضرت را بیان کند؛ بعد مراسم تشییع را بیان کند؛ در این صورت هر کس که آن‌جا نشسته باشد، دلش نرم میشود. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603 ___________ 🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾 ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍁 🍂🍃🍂🍁 🍃🍁 ➖ « به از » 🍂🍃🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁 ❓سؤال: شرط صحت اتصال طبقه بالا به جماعت چیست؟ پاسخ: ✅ امام خامنه ای: نسبت به اگر کسانی که در صف اول طبقه دوم می ایستند طوری است که اگر پایین بودند شرائط جماعت (اتصال صفوف وعدم حائل) را داشتند و عرفاً صدق کند یک جماعت است نماز جماعت صحیح است؛ نسبت به زن ها همین که عرفاً دو مکان محسوب نشود، کفایت می کند و با رعایت اتصال صفوف که در مردها گفته شد، جماعت صحیح است و وجود پرده یا دیگر مانع نیست. [1] ✅ آیت الله مکارم: در كه در طبقه بالا و مردان در طبقه هستند ما مى گوييم معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمت هاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت دارند و ديگران هم به آنها مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: پرده بين زنان ومردان موجب اشكال نيست. [3] ✅ آیت الله فاضل: در چند طبقه اگر طبقات بالایی زياد مرتفع نباشد و اتصال و جماعت صدق كند اقتدا صحيح است والا صحيح نيست. کیفیت اتصال طبقه بالا به اين است كه اگر فرضا بالا نبودند و محاذى همان مكان بالا در طبقه پايين قرار داشتند اتصال برقرار می شد، یا نه . البته در طبقات بالا بین اینکه مامومین طبقه بالا زن باشد یا مرد باشد فرق می کند، اگر طبقه بالا طوری باشد که مامومین اول و کسانی که در طرفی قرار دارند که از انجا امام دیده می شود، اگر امام را ببیند نماز جماعت صحیح است اما اگر طوری باشد که امام دیده نشود و دیوار یا پرده و امثال آن از امام باشد اقتداى زنها صحيح ولى مردها صحيح نيست. [4] ➖➖➖➖➖ ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 08L9npLhur4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508040035. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 546441. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502326. ➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصى فقه واحكام 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃 ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam