هدایت شده از پاتوق پیشرفت و نوآوری
شعارهای سال در #دهه_هفتاد
روزهای ابتدای قرن جدید فرصتی است که یکبار به مشت سرمان نگاه کنیم و ببینیم که برای رسیدن به این نقطه، چه کارهایی کردیم و چه کارهایی نکردیم و چه کارهایی باید انجام میدادیم و ندادیم و چه کارهایی باید انجام نمی دادیم و دادیم.
دهه هفتاد که کشور در مسیر #توسعه قرار گرفت و در پی جبران ویرانی های ناشی از #جنگ بود رهبر انقلاب با شعارهای سال سعی میکنند نسبت #امام_امت را به خوبی رعایت کنند و در روزهایی که سبقت تجملگرایی آغاز میشود #عدالت_اجتماعی را تاکید میکنند و جامعه را به #وجدان_کاری #انضباط_اجتماعی و #انضباط_اقتصادی هدایت میکنند و تلاش میکنند #صرفه_جویی و #پرهیز_از_اسراف #قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و اخلاقی را برای جامعه تجویز میکنند.
تاکید ایشان در تمام این سال ها بر موضوع اقتصاد، اتفاقی است که ناشی از بی توجهی ها در طول تمام این سالیان است. روزهایی که با قیمت های سر به فلک کشیده مواجه نبودیم و داشتیم ریل حرکت کشور را میگذاشتیم اما غلبه مسائل فرعی بر موضوعات اصلی، جامعه را منحرف کرد و به جای مطالبه این موضوعات بحث هایی انحرافی بر افکار عمومی غلبه کرد و نتیجه آن را در انتخابات #دو_خرداد دیدیم که چگونه مطالبه سیاسی را جایگزین مطالبه رفاه و اقتصاد جامعه کردند...
ادامه دارد
#محسن_دوباشی
یازدهم فروردین هزار و چهارصد و یک
یادداشت راز سرزمین آفتاب از آثار کمتر دیده شده سید مرتضی آوینی است.
پرسشی که چه عواملی باعث می شود اقلیم ژاپن با آغوش باز توسعه پذیر بشود و ایرانی ها همیشه در برابر این تحول از خود مقاومت نشان دهند.
این نگاه آوینی اگر امروز مجددا جامعه شرق را بررسی کند دو قله مرتفع دیگر نیز کنار ژاپن شناسایی میکند ؛ چین و کره
حال سوال اینجاست که ملت چرا حتی فقر خود را به یک توسعه رایگان ترجیح می دهند.
برای مطالعه یادداشت کامل به سایت عصر پیشرفت مراجعه نمایید!
asr-e-pishraft.ir
#ایران_قوی
#ایران
#توسعه
#پیشرفت
#عصر_پیشرفت
#جهاد_تبیین
#جهادتبیین
#ژاپن
یکی از فعالیت های اندیشکده عصر پیشرفت، رصد ماهانه فعالیت برخی اندیشکده های مشهور در کشورهای مختلف است. این گزارش ماهانه می تواند برای افراد مختلف در رشته ها و عرصه های متنوع مفید بوده و آنها را به برخی از آخرین نتایج بررسی ها و پژوهشهای اندیشکده ها راهنمایی کند.
در این لیست بیش از ۴۰ گزارش در شاخه های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، سلامت، انرژی، محیط زیست، حکمرانی، خاورمیانه، ایران و... معرفی شده اند
میتوانید از طریق سایت عصر پیشرفت به آدرس زیر به متن کامل گزارش دسترسی پیدا کنید
www.asr-e-pishraft.ir
#رصد_اندیشکده
#اندیشکده
#اندیشکده_های_جهان
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
#حکمرانی
#عصرپیشرفت
وارثان مرتضی
شرف المکان بالمکین
شرافت مکان ها برآمده از اعتبار انسان هایی ست که بدان تکیه میکنند.
این روز، به اعتبار وجود مردی معتبر است که امام راحل(ره) در رثای شهادتش فرمود؛ من فرزند بسیار عزیزی از دست داده ام و در سوگ اونشسته ام.
شلیکگلولهی نفاق،به اندیشهی این معلم متفکر، تنها جسمش را در خون غلتاند، ذرات وجود مطهرش اما در جان شاگردانش باقیست.
مثل همه موضوعات دیگر تعلیم نیز در دوگانه توسعه و پیشرفت صاحب روایتی متفاوت است. و انسان سازی می تواند مرز جداکننده این دو جبهه باشد.
#معلم
#روز_معلم
#روز_معلم_مبارک
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
پس از دهه 1960 میلادی به دلیل تحول در مفهوم توسعه ، " تعلیم و تربیت " در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جایگاهی ویژه پیدا کرد و نقش نیروی انسانی آموزش دیده و تأمین آن برای توسعه جوامع در اولویت قرار گرفت. به عبارتی می توان گفت توسعه مفهومی انسانی پیدا کرد.
به همین دلیل در کشور هایی مثل ژاپن که گفتمان توسعه در آن حاکم است، تربیت معلم از حساس ترین مولفه های نظام تعلیم و تربیت است و شایستگی نظام آموزشی را در شایستگی معلمان خود می دانند. افزایش کیفیت نظام های آموزشی در دهه های اخر قرن بیستم مورد توجه گفتمان توسعه قرار گرفت و از این رو بود که توصیه نامه اجلاس بین المللی تعلیم و تربیت ، در سال 1996 ، آموزش و پرورش را به عنوان بهترین انتخاب و کلید طلایی برای رویارویی با چالش های موجود اجتماعی معرفی کرد.
در این اجلاس،بر تقویت نقش معلم ، افزایش حرفه مندی های وی بر اساس تغییر بنیادی در شیوه های آموزش دادن به او ، ایجاد علاقه به یادگیری در طول عمر ، پیوند " مهارت در دانش " با " مهارت در شیوه های یاددهی - یادگیری " ، تسلط بر راهبردهای آموزشی در شرایط متفاوت یادگیری های دانش آموزان و ... تأکید شد. در کتاب " تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش " نیز که محصول گردهمایی های سال های 1980 و 1981 " یونسکو " است ،این چنین آمده است که : تحول در نقش معلم ، موجب شد در برنامه های تربیت معلم تغییراتی پدید آید.
از جمله این تغییرات این بود که اغلب کشورهای پیشرفته دوره های تربیت معلم را طولانی ساختند و برای معلمان کارآموزی ها و باز آموزیهایی پیش بینی کردند. مساله ای که در این گفتمان قابل توجه است،نقش معلم در آماده سازی نیروی انسانی است. لفظ مشترک معلم در گفتمان توسعه و گفتمان پیشرفت،نباید ما را از حقیقتِ تفاوت معنایی این دو باز بدارد.
در گفتمان پیشرفت، معلم نه صرفا تعلیم دهنده ی آموزه ها و مهارت هاست،که در پرورش و رشد محصلین، به مثابه ی یک انسان ، نقش دارد. مخاطب گفتمانتوسعه، انسان بریده از عالم معنایی ست که نقش اقتصادی اش، بر دیگر ابعاد وجودش سیطره دارد و هر آموزشی که بدو می آموزند، تراش دادن تکه آهنی را می ماند که قرار است در آینده ای نه چنداندور، وارد چرخ دنده های بازار اقتصادی شود. غفلت از ابعاد غیر مادی وجود انسان در این کشورها، به آمار بالای خودکشی و افسردگی در دانش آموزان در کشوری مثل ژاپن بی ارتباط نیست.
در گفتمان پیشرفت طبق اسنادی چون سند تحول بنیادین آموزش پرورش، خروجی نظام تعلیم و تربیت، انسان مومن و خردمندی ست که در نقش آفرینی اقتصادی خلاصه نمی شود و همه ی آموزش ها و کنشگری های اجتماعی و اقتصادی اش، برای نیل به هدف والاتری صرف می شود. در این مساله که گفتمان پیشرفت به صورت کامل تحقق نیافته است، شکی نیست.
مساله اساسی و قابل توجه اما، یافتنمسیر چگونگی تحقق این مهم است که علاوه بر بازخوانی مفاهیمی چون پیشرفت و توسعه و تفاوت این دو، نیازمند بازخوانی نقش معلمین و اساتید و فرهنگ سازی معانی برخواسته از گفتمان پیشرفت است.
چرا که الگوی آموزش و پرورش هر کشوری، تابع الگوی توسعه آن کشور است.حال که ما تمنای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در سر داریم، می بایست الگویی متناسب با این نگاه را در آموزش و پرورش دنبال نمائیم.
در این الگو است که معلمان به عنوان افسران پیشرفت، نقش حساسی در تربیت انسان های امیدوار و تمدن ساز ایفا میکنند و با آگاهی این قشر به نقش خود است که این آرمان محقق می شود.
فردا روز جهانی ماما است. جایگاه ماما تقریبا در تمام دنیا شناخته شده و با اهمیت است. ماهیت تعیین روز جهانی به نام یک حرفه یا شاید بیشتر یک جایگاه اجتماعی خود نشانه از همین مسئله است. مسئله دیگر نوع نگاه جوامع به این جایگاه است. نگاهی که گاها در قیاس حرفه ای چون متخصصین زنان و زایمان شکل میگیرد یا از جامعه تخصصی غالبا ناراضی خود. در این یادداشت پس از بررسی شاخص های نقش آفرینی این حرفه به ارزیابی عملکرد فنی حرفه یا صنعت مامایی در کشورهای مختلف با تفکیک قید توسعه یافته یا درحال توسعه پرداخته شده است.
#مامایی
#روز_جهانی_ماما
#روزماما
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
آمریکا اولین بار در 1924 هشتم می را به عنوان روز جهانی مادر به کشورهای بسیاری تلقین کرد. در این راستا حجم بالایی از تولیدات و آثار بین المللی را شاهدیم. یعنی هویت سازی برای یک روز. اما ناگهان نگاه متفاوتی بر جو حاکم میشود. تا حدی که سازمان ملل بارها کشورهای مختلف را به خاطر داشتن روزی به نام مادر محکوم کرده و این حرکت را غیر قانونی می خواند. علاوه بر دولت ها که حتی کلمه مادر را نیز دیگر حذف کرده و عبارت فرد باردار را جایگزین آن می کنند، سیاست های اجرایی ابرکمپانی های بزرگ دنیا نیز به همین طریق کشده می شود. گوگل در اقدامی اعلام می کند کسی از واژه خانواده استفاده نکند. ادعا می کند این واژه توهین به همجنس بازان و زنانی است که شغلشان را بر فرزندشان ترجیح داده اند.
جهان توسعه، جهان تناقص هاست.
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
#روزمادر
#روزمادرمبارک
#مادر
#پیشرفت
آمریکا در سال 1924 میلادی با نام گذاری دومین یکشنبه ی ماه می به عنوان روز جهانی مادر کشورهای بسیاری را در ثبت چنین روزی با خود همراه کرد. علت این نامگذاری هم به پاس فعالیت های انسان دوستانه و صلح محور انجمنی از زنان به رهبری آنا جارویس بود که با هدف ایجاد صلح و آشتی ملی، و بعدها بهبود بهداشت زنان در جهت نجات کودکان از مرگ و میر ادامه پیدا کرد.
در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان روزی به این نام برای تجلیل از مقام مادر وجود دارد، اما باید دید با تغییرات ساختاری نهاد خانواده و تاثیراتی که جنبش های فمنیسم و لیبرالیسم بر آزادی روابط جنسی، قانونی شدن سقط جنین، عرفی سازی فرهنگ زندگی مشترک خارج از چارچوب ازدواج و تعهدات اخلاقی، تقبیح خانه داری و الزام به اشتغال، حمایت از همجنسگرایی و دگرباشی و تشویق تک والدی گذاشته است، تا چه میزان زنانِ عصرکنونی، حاضر به تجربه ی نقش مادری و برعهده گرفتن مسئولیت های آن هستند و تا چه میزان تعاریف گذشته از مادری در حقایق مدرن جوامع می گنجد.
از زمانی که «سیمون دوبوار» غریزه مادری را نفی و آن را حاصل تربیت یک نظام مردسالارانه دانست، جنبش های آزادی زنان برای رفع تناقض میان مادری و فمنیسم تلاش کرده اند. آنها در ابتدا با تکیه بر رهایی زنان از موانع رشد فردی که شامل وظایف مادری و همسری می شد و پس از آن با اذعان به ضرورت بقای نسل و تعریف پارادایم های نزدیک تر به خانواده به دنبال راه های جایگزین از جمله رحم اجاره ای، مادران مجرد، تشکیل پانسیون ها و خدمات مختلف نگهداری از فرزندان و... بوده اند. در حالی که فمنیست پستمدرن تعریف متفاوتی از خانواده در مقابل فمنیست رادیکال ارائه می دهد، باز هم معنای حقیقی حاصل نشده و نتیجه کلیت فمنیسم تغییر در ساختار نهاد خانواده و شکل مادری بوده است.
بر همین اساس فرانسه از پیشتازان حمایت از ازدواج همجنس گرایان بوده و در سال 2013 آن را به تصویب رسانده است. همچنین پارلمان فرانسه به خاطر حفاظت از حقوق همجنسگرایان کلمه مادر و پدر را از مدارس این کشور حذف کرده و پس از آن دانش آموزان والدین شماره 1 و 2 دارند. ازدواج و ارتباط جنسی با محارم نیز در سال 2021 در این کشور وجهه ی قانونی پیدا کرد.
قوانین حمایت از سقط جنین که امروزه یکی از محورهای اصلی توسعه جهانی و شاخص های رفع تبیض علیه زنان در اسناد بین المللی شناخته می شود، در جهت آزادی جنسی زنان، به قبح زدایی آن می پردازد و به هر روی در تلاش است تا با تاکید بر حق مالکیت زن بر بدن خویش از سقط جنین به عنوان عامل توانمندسازی زنان و تسلط بر زندگی جنسی و زادآوری خود یاد کند.
اگرچه که باید دید با وجود آمار بالای سقط جنین در سنین زیر 18 سال، بارداری حاصل از روابط نامشروع و ناخواسته، این فرایند قانونی سازی بیشتر به نفع چه کسانی است؟ به نقل از گاردنر امروزه در 22 کشور سرمايه داري غربي سالانه بیش از حدود 6 ميليون و در سراسر جهان حدود 70 ميليون سقط جنين صورت مي گيرد.
همچنین با گسترش فردگرایی و تجرد در کشورهای توسعه یافته از جمله ژاپن و انگلیس با نرخ پایین باروری، افزایش جمعیت سالمند و افزایش آمار خودکشی به خصوص در بین نوجوانان، زنان و دختران جوان وزارت تنهایی و پیشگیری از خودکشی تاسیس شده است که تلاش می کند از انزوا و تنهایی افراد جلوگیری کند. این در حالیست که توسعه ی صنعتی بی توجه به تاثیر خانواده و نقش مادر در شکل گیری شخصیت، مانند اقدام یکی از شرکت های ژاپنی در طراحی پستانک های مخزن دار دارای حرارت و دمای مشابه با سینه مادران، به دنبال جایگزین کردن ربات های مادر با انسان است.
در شرایطی که توسعه یافتگی در جهان و روند افزایشی نرخ توسعه در کشورهای غربی هم زمان با انزوای گسترده ی اجتماعی افراد و تشکیل کمپین های جایگزین مادران و محبت اجاره ای پیش می رود، هنوز در ایران و فرهنگ اسلامی، نقش وراثتی و تربیتی ساختار مادر و خانواده حائز اهمیت و فاقد جایگزین شناخته می شود. در گفتمان اسلامی ایرانی پیشرفت، مادری نه تنها عامل سرکوب نیازهای فردی و اجتماعی زنان نیست بلکه در جایگاه پرورش استعدادهای ذاتی و تکامل روحی آنها، در حفظ ستون کلی جامعه نیازمند حمایت همه جانبه است.
با همه این توصیفات ایران نیز در عمل در قبال نقش مادر نه تنها ضعف های بسیاری از خـود نشان داده، بلکه تناقض هایی دوچندان به نسبت گفتمان های شعاری خود خلق کرده است. شاید یکی از واضح ترین مبانی این تناقض عدم پیشبینی اصول اولیه نقش مادر در قانون و سیاست گذاری تشکیلات اجرایی کشور باشد. مواردی چون اجبار پنهان زنان شاغل به عدم فرزندآوری یا اقدام بافاصله زمانی بسیار نمونه های واضحی در این زمینه اند.
جریان توسعه در ایران سالهاست به روایتهای متنوعی از علل و عوامل عقبماندگی ایران پرداخته و بهدنبال راهیابی و کشف استراتژی مناسب جهت نیل به «توسعه غربی» میباشد. در این بین دکتر مجتبی لشکربلوکی به روایتی راهبردی و برگزیده از ده اندیشمند جریان توسعه پرداخته و نظرات ایشان را در قالب چهار جلد کتاب منعکس نموده است. او همچنین در جلد پنجم سعی کرده مدلی برای لایهبندی عوامل توسعهنیافتگی ایران ارایه نماید و نهایتاً در جلد ششم، استراتژی توسعه ایران از نظرگاه خویش را عرضه کرده است.
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر پیشرفت مطالعه نمایید
www.asr-e-pishraft.ir
#عصرپیشرفت
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
#توسعه_ایران
#مجتبی_لشکربلوکی
29.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرزهای یکطرفه!
روز زن در ریاضیات که اندکی پیش بود، مدیون دکتر مریم میرزاخانی است. تنها زن برنده جایزه فیلدز!
برای متصدیان فعالیت های دانش بنیان شرایط مهاجرت به مراتب آسان تر از شرایط به ثمر رساندن مأموریتشان است. با اینکه مدت ها است تمرکز سیاستگذاران کشور روی تولید و استفاده از استعداد نخبگان در داخل است اما در سی سال گذشته مهاجرت ۲.۲ برابر شده است. به بهانه این مناسبت نگاه مجددی به موضوع مهاجرت داشتیم.
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
www.asr-e-pishraft.ir
#ایران_آینده
#پیشرفت
#عصرپیشرفت
#مهاجرت
#مریم_میرزاخانی
نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بیگمان، نقطه عطف حرکت انقلابی مردم ایران بود که نهایتاً به انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ منتهی شد. اما چه بستر تاریخی-اجتماعیای سببِ پدید آمدنِ این حادثه گردید؟
چه اتّفاق ویژهای در سالهای نخست دههی چهل شمسی رخ داده بود که امام را به این جمع بندی رسانده بود که در برابر کلّیت دستگاه سلطنت قیام نماید؟
در این یاداشت به بستر اجتماعی شکلگیری نهضت پانزده خرداد ۱۳۴۲؛ با تاکید بر نظریه توسعهیِ پشتیبانِ انقلاب سفید پرداخته شده است.
لینک مشاهده متن کامل یادداشت:
http://asr-e-pishraft.ir/?p=6881
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
#ایران_آینده
#پیشرفت
#عصرپیشرفت
#قیام_پانزده_خرداد
#اصلاحات_ارضی
مقاومت برای پیشرفت
مقاومت در برابر نظام “مرکز – پیرامون”، شرایط امکان پیشرفت در جهان امروز
محور مقاومت در اعتراض به نظم سلطهجوی جهانی شکل گرفته است. مقاومت، حرکتی انتقادی، ائتلافی ایدئولوژیک و راهکاری منطقی برای خارجشدن از یوغ سیاستهای طبقه حاکم بر جهان است.
لینک مشاهده متن کامل یادداشت:
https://asr-e-pishraft.ir/?p=6894
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
#ایران_آینده
#پیشرفت
#عصرپیشرفت
#مقاومت
#محور_مقاومت
تمدن رضوی
حضور تمدنی حضرت رضا(علیهالسلام) در ایران، حلقهی وصل تمدن نخستین به تمدن نهایی اسلام
حضور حضرت رضا علیه السلام در ایران و ماجرای ولایتعهدی ایشان در دستگاه خلافت عباسی در زمان مأمون، مسألهی مهمی ست که نمیتوان به سادگی از آن گذشت. شاید بتوان گفت مهمترین نمود سیاسی و البته فرهنگی سیره ایشان، همین ولایتعهدی باشد. آیا پذیرش ولایتعهدی، یک امر کاملاً انفعالی و یا تحمیلی و اجباری بود؟ آیا امام رضا به اجبار و با اکراه آن را پذیرفتند و در ادامه هم با انفعال و اکراه، در میدان بازی مامون قرار گرفتند؟ یا آنکه در عین تهدید مامون، حضرت، این تهدید را به فرصتی تاریخی تبدیل کردهاند؟
لینک مشاهده متن کامل یادداشت:
https://asr-e-pishraft.ir/?p=6926
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
#ایران_آینده
#پیشرفت
#عصرپیشرفت
#تمدن_رضوی
#تمدن_اسلامی
رصد اندیشکده های جهان - اردیبهشت ۱۴۰۱
یکی از فعالیت های اندیشکده عصر پیشرفت، رصد ماهانه فعالیت برخی اندیشکده های مشهور در کشورهای مختلف است. این گزارش ماهانه می تواند برای افراد مختلف در رشته ها و عرصه های متنوع مفید بوده و آنها را به برخی از آخرین نتایج بررسی ها و پژوهشهای اندیشکده ها راهنمایی کند.
از جمله گزارش های مهم این ماه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ناتو چیست؟ (Council on Foreign Relations)
2. متاورس چیست؟ (Chatham House)
3. ارزیابی همهگیری کرونا در 24 ماهگی (Observer Research Foundation)
4. تاثیر سرمایه انسانی چین (Center for Strategic and International Studies)
5. غلبه بر فرسودگی شغلی (Bruegel)
6. حمایت از ورود مجدد زندانیان به جامعه با استفاده از فناوری (RAND Corporation)
7. بحران بانکی لبنان (Institut francais des relations internationales)
8. چگونه هوش مصنوعی ممکن است بر نوآوری تأثیر بگذارد (Brookings Institution)
9. بحران اعتیاد به مواد افیونی در ایالات متحده (Council on Foreign Relations)
10. چگونه از افراط گرایی در شبکه های اجتماعی جلوگیری کنیم؟ (RAND Corporation)
مشاهده لیست کامل این گزارش ها در سایت عصر پیشرفت:
http://asr-e-pishraft.ir/?p=6907
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
#ایران_آینده
#پیشرفت
#عصرپیشرفت
#اندیشکده
#رصد_اندیشکده
بازگشت به خویشن
ایدهای در میانهی طرح ترقی و تنزّل تمدنی
نگاهی به نظریه هویتی دکتر علی شریعتی
سخن گفتن پیرامون چیستی هویت جمعی ما ایرانیان امروزه به یکی از دالهای محوری گفتمانهای مختلف فکری تبدیل شده است. طی چند دهه گذشته شاید کمتر اندیشمندی را بتوان یافت که در حوزه مسائل اجتماعی، توسعه، پیشرفت و … تأملات و یا طرح اصلاحی داشته، اما به مقوله هویت توجه ننموده باشد. در این یادداشت تلاش شده است تا ایده دکتر علی شریعتی از هویت جمعی ما ایرانیان را طرح کرده و به بحث بگذارد.
لینک مشاهده متن کامل این یادداشت:
https://asr-e-pishraft.ir/?p=6947
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
#عصرپیشرفت
#پیشرفت
#ایران_آینده
#دکتر_شریعتی
#هویت_ایرانیان
نگاهی به بینش تمدنی دکتر علی شریعتی
نگرش انتقادی به تمدن غرب و ظرفیت تمدنی اسلام از منطق دکتر شریعتی
هرچه از زمان فوت دکتر شریعتی دورتر میشویم، فهم بیشتری از نوع نگاه او به «سیطرۀ تمدن غرب» و «ظرفیت های اسلام» در مواجه با تمدن غرب پیدا می کنیم. به قطع میتوان دکتر شریعتی را یکی از مهمترین نظریه پردازان در حوزه «تمدن غرب» و «تمدن اسلامی» دانست.غربی که در نگاه او مایه های اساسی تمدن خودش را از اسلام گرفته و البته امروزه مسلمانان و سایر مردم جهان را با بیماری ها و چالش های متعددی مواجه کرده است. و در نقطه مقابل اسلامی که به عنوان یک ایدئولوژی، «جهان، انسان، رابطه انسان و جهان» را در آن مي بينيم.
حضور سالیان متمادی در غرب و مطالعۀ آن، دغدغهمند بودن نسبت به دین و مردم، داشتن نگاه اجتماعی و آشنایی با مباحث دینی، حضور فعال و انقلابی در متن جامعه و واقعیت های موجود در آن، در کنار داشتن قلمی شیوا و روان از دکتر شریعتی شخصیتی جذّاب برای مطالعه در این زمینه ساخته است.
در این نوشته نگاهی به بینش تمدنی دکتر شریعتی میاندازیم تا او را بیشتر بشناسیم و ببینیم در چه جایگاهی ایستاده است: شیفته تمدن غرب شدن در اثر کج فهمیِ آن؟ متعصب روی سنّت ها و جمود بر آن چه در گذشته بودیم؟ یا شناخت ظرفیت ها و گذر از خودساختههای بی مبنای گذشتگان؛ همراه با فهم عمیق از تمدن غرب و خود باخته نشدن در برابر آن؟
مشاهده متن کامل این یادداشت از طریق لینک زیر:
https://asr-e-pishraft.ir/?p=6974
عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
#عصرپیشرفت
#پیشرفت
#ایران_آینده
#دکتر_شریعتی
#هویت_ایرانیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دقیقا چهارماه تمام از روزی که دانش بنیان و اشتغال آفرین بودن دو ماموریت جدید برای تولید مشق شد گذشته است. و این به معنای گذشت یک سوم تمام سالی است که وقت برای اثر بخشی در این حوزه وجود دارد. همین حالا از خود بپرسید؛ مفهوم یک نهاد دانش بنیان را میشناسید؟ تفاوت دانش بنیان ها با استارتاپ ها چیست؟ چرا اصلا دانش بنیان و اشتغال آفرین؟ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟ نهضت دانش بنیان ها ثمره نگاه کدام جریان در ایران است؟
#دانش_بنیان
#دانش_بنیان_سازی
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
#به_توان_دانش
#عصرپیشرفت
#ایران_آینده
#پیشرفت
#ایران_قوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام دانش بنیان؟
چندی پیش آقای دکتر عادل آذر در یادداشتی اینگونه بیان داشتند:
"در حال حاضر علیرغم توسعه علمی کشور طی سالهای پس از انقلاب اسلامی و کسب رتبه شانزدهم در تولید علم و برخورداری از سرمایه انسانی آموزشدیده جایگاه ایران در اقتصاد جهانی دیجیتال و دانشبنیان جایگاه مناسب و در خور شأن جمهوری اسلامی نمیباشد. در حالیکه سهم تولیدات دانشبنیان از کل تولید ناخالص داخلی در آمریکا دوازده درصد، چین بیست و هفت درصد، ژاپن نوزده درصد، آلمان بیست و سه درصد، کره بیست و نه درصد و هند شانزده درصد میباشد، در ایران علیرغم وجود بیش از شش هزار و هفتصد شرکت دانشبنیان سهم آنها در تولید ناخالص داخلی فقط نیم درصد میباشد. علاوه بر این بر اساس شاخص اقتصاد دانشبنیان یا (KEI) که یک معیار جهانی برای سنجش کشورهای مختلف از نظر درصد رشد اقتصاد دانشبنیان است، رتبه کشور ما در این زمینه نود و چهار میباشد که جایگاه مناسبی حتی نسبت به برخی کشورهای کوچک آسیائی مثل تایوان نیز نمیباشد..."
حال سوال پیش میآید که موتور محرک اقتصاد دانشبنیان چیست؟ پاسخ یک چیز است: شرکتهای دانشبنیان.
در این یادداشت ما به بررسی تعریف شرکتهای دانشبنیان ذیل سه روایت جامعه دانشگاهی، خبرگان اجرایی، و سیاستگذار و قوانین مربوطه می پردازیم.
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر پیشرفت مطالعه نمایید
https://asr-e-pishraft.ir/?p=7000
#شرکت_دانش_بنیان
#سورنا_ستاری
#عصرپیشرفت
#دانش_بنیان
#رهبری
#حضرت_آقا
#شعار_سال
#معاونت_علمی_ریاست_جمهوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو روایت از صنعتیسازی در ایران
تدوین نقشهی راهبردی صنایع کشور و دانشبنیان شدن آن چگونه ممکن میشود؟ دکتر فرتوکزاده در این یادداشت، تلاش داشته دشواریها و سختیهای راه پیش روی صنعتیسازی ایران را تذکّر دهد و به نزاع دو روایت از صنعتیسازی پرداخته و تفاوت میان استراتژی «جایگزینی واردات» و استراتژی «زنجیره ارزش» را توضیح داده است.
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصرپیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید
https://asr-e-pishraft.ir/?p=7012
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان
#به_توان_دانش
#عصرپیشرفت
#ایران_آینده
#اقتصاد_سیاسی
#صنعتی_سازی
#حمیدرضا_فرتوکزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیست بوم دانش بنیان
یکی از دغدغههایی که معمولاً ذهن دانشجویان و دانشگاهیان را به خود مشغول کرده است، تولید محصول بر اساس دانش خود و نقشآفرینی موثر در توسعه اقتصادی کشور است. از طرفی در سالهای اخیر با رشد چشمگیر اکوسیستمهای دانشبنیان مقداری از این دغدغهها مرتفع شده است اما آنگونه که باید این اکوسیستمها نتوانستهاند در توسعه اقتصادی کشور نقشآفرینی کنند. ممکن است یکی از دلایل این ناکامی، عدم توجه و مطالعه علمی ارتباط میان دانشبنیانها و توسعه اقتصادی از طرف دغدغهمندان این حوزه باشد. اگر میخواهید با مدل جدیدی از ارتباط اکوسیستمهای دانش بنیان و توسعه اقتصادی آشنا شوید، کتاب «اقتصاد توسعه دانشبنیان» میتواند گزینه مناسبی باشد.
کتاب «اقتصاد توسعه دانشبنیان: توسعه به مثابه ساخت اکوسیستمهای دانشبنیان» توسط دکتریعقوب انتظاری عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی تألیف و به همت انتشارت همین موسسه در ۳۸۲ صفحه منتشر شدهاست. در این یادداشت به مرور ایدهی اصلی کتاب و فصلهای مختلف آن پرداخته شده است.
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصرپیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید
https://asr-e-pishraft.ir/?p=7026
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان
#به_توان_دانش
#عصرپیشرفت
#ایران_آینده
#اقتصاد_توسعه
#معرفی_کتاب
#زیست_بوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجتالاسلام امیر نجاتبخش در مسیر حرکت «شرکت دانشبنیان بهیار صنعت سپاهان»، برادر خود، مهندس نوید نجاتبخش ـ رئیس هیئت مدیره این شرکت ـ را همراهی کرده است. تجربهی این همراهی، همدلی و همزبانی، تامّلاتی را در پی داشته و وی تلاش داشته در پرتو مسیری که این شرکت میپیماید، و در گفتگو و همفکری با برادر خویش، به مسئلهی علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در کشور بیاندیشد. در این مسیر، از ظرفیت اندیشهی دکتر رضا داوری اردکانی و استاد اصغر طاهرزاده نیز بهره برده و بهیار صنعت را میتوان از معدود شرکتهای دانشبنیان دانست که به تامّلات فلسفی و نظری در زمینهی علم و تکنیک و فناوری، راه گشوده است. تاسیس «بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت» در کنار این شرکت دانشبنیان، نموداری از همنشینی تفکّر و تکنیک در این شرکت است. برآیند این همنشینی، فهم خاصّی از مسئلهی «تولید دانشبنیان» بوده که آن را به مثابه «گشایش راه آینده» کشور نمودار کرده است.
در این نوشتهها، تولید همچون بستر و زمینهای برای گشایش راه تفکّر و فلسفه و علوم انسانی، مردمی شدن اقتصاد و مسیر عدالتطلبی در روزگار کنونی مطرح شده است. شاید این نوشتهها از دغدغههای متعارف و رایج شرکتهای دانشبنیان، قدری دور انگاشته شود، ولی روایتی از بودن در متن یکی از بهترین شرکتهای دانشبنیان کشور است.
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصرپیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصرپیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید
https://asr-e-pishraft.ir/?p=7020
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان
#به_توان_دانش