eitaa logo
عصر پیشرفت
6هزار دنبال‌کننده
90 عکس
18 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وارثان مرتضی شرف المکان بالمکین شرافت مکان ها برآمده از اعتبار انسان هایی ست که بدان تکیه میکنند. این روز، به اعتبار وجود مردی معتبر است که امام راحل(ره) در رثای شهادتش فرمود؛ من فرزند بسیار عزیزی از دست داده ام و در سوگ اونشسته ام. شلیک‌گلوله‌ی نفاق،به اندیشه‌ی این معلم متفکر، تنها جسمش را در خون غلتاند، ذرات وجود مطهرش اما در جان شاگردانش باقی‌ست. مثل همه موضوعات دیگر تعلیم نیز در دوگانه توسعه و پیشرفت صاحب روایتی متفاوت است. و انسان سازی می تواند مرز جداکننده این دو جبهه باشد.
پس از دهه 1960 میلادی به دلیل تحول در مفهوم توسعه ، " تعلیم و تربیت " در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جایگاهی ویژه پیدا کرد و نقش نیروی انسانی آموزش دیده و تأمین آن برای توسعه جوامع در اولویت قرار گرفت. به عبارتی می توان گفت توسعه مفهومی انسانی پیدا کرد. به همین دلیل در کشور هایی مثل ژاپن که گفتمان توسعه در آن حاکم است، تربیت معلم از حساس ترین مولفه های نظام تعلیم و تربیت است و شایستگی نظام آموزشی را در شایستگی معلمان خود می دانند. افزایش کیفیت نظام های آموزشی در دهه های اخر قرن بیستم مورد توجه گفتمان توسعه قرار گرفت و از این رو بود که توصیه نامه اجلاس بین المللی تعلیم و تربیت ، در سال 1996 ، آموزش و پرورش را به عنوان بهترین انتخاب و کلید طلایی برای رویارویی با چالش های موجود اجتماعی معرفی کرد. در این اجلاس،بر تقویت نقش معلم ، افزایش حرفه مندی های وی بر اساس تغییر بنیادی در شیوه های آموزش دادن به او ، ایجاد علاقه به یادگیری در طول عمر ، پیوند " مهارت در دانش " با " مهارت در شیوه های یاددهی - یادگیری " ، تسلط بر راهبردهای آموزشی در شرایط متفاوت یادگیری های دانش آموزان و ... تأکید شد. در کتاب " تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش " نیز که محصول گردهمایی های سال های 1980 و 1981 " یونسکو " است ،این چنین آمده است که : تحول در نقش معلم ، موجب شد در برنامه های تربیت معلم تغییراتی پدید آید. از جمله این تغییرات این بود که اغلب کشورهای پیشرفته دوره های تربیت معلم را طولانی ساختند و برای معلمان کارآموزی ها و باز آموزی‌هایی پیش بینی کردند. مساله ای که در این گفتمان قابل توجه است،نقش معلم در آماده سازی نیروی انسانی است. لفظ مشترک معلم در گفتمان توسعه و گفتمان پیشرفت،نباید ما را از حقیقتِ تفاوت معنایی این دو باز بدارد. در گفتمان پیشرفت، معلم نه صرفا تعلیم دهنده ی آموزه ها و مهارت هاست،که در پرورش و رشد محصلین، به مثابه ی یک انسان ، نقش دارد. مخاطب گفتمان‌توسعه، انسان بریده از عالم معنایی ست که نقش اقتصادی اش، بر دیگر ابعاد وجودش سیطره دارد و هر آموزشی که بدو می آموزند، تراش دادن تکه آهنی را می ماند که قرار است در آینده ای نه چندان‌دور، وارد چرخ دنده های بازار اقتصادی شود. غفلت از ابعاد غیر مادی‌ وجود انسان در این کشورها، به آمار بالای خودکشی و افسردگی در دانش آموزان در کشوری مثل ژاپن بی ارتباط نیست. در گفتمان پیشرفت طبق اسنادی چون سند تحول بنیادین آموزش پرورش، خروجی نظام تعلیم و تربیت، انسان مومن و خردمندی ست که در نقش آفرینی اقتصادی خلاصه نمی شود و همه ی آموزش ها و کنشگری های اجتماعی و اقتصادی اش، برای نیل به هدف والاتری صرف می شود. در این مساله که گفتمان پیشرفت به صورت کامل تحقق نیافته است، شکی نیست. مساله اساسی و قابل توجه اما، یافتن‌مسیر چگونگی تحقق این مهم است که علاوه بر بازخوانی مفاهیمی چون پیشرفت و توسعه و تفاوت این دو، نیازمند بازخوانی نقش معلمین و اساتید و فرهنگ سازی معانی برخواسته از گفتمان پیشرفت است. چرا که الگوی آموزش و پرورش هر کشوری، تابع الگوی توسعه آن کشور است.حال‌‌ که ما تمنای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در سر داریم، می بایست الگویی متناسب با این نگاه را در آموزش و پرورش دنبال نمائیم. در این الگو است که معلمان به عنوان افسران‌ پیشرفت، نقش حساسی در تربیت انسان های امیدوار و تمدن ساز ایفا میکنند و با آگاهی این قشر به نقش خود است که این آرمان محقق می شود.
فردا روز جهانی ماما است. جایگاه ماما تقریبا در تمام دنیا شناخته شده و با اهمیت است. ماهیت تعیین روز جهانی به نام یک حرفه یا شاید بیشتر یک جایگاه اجتماعی خود نشانه از همین مسئله است. مسئله دیگر نوع نگاه جوامع به این جایگاه است. نگاهی که گاها در قیاس حرفه ای چون متخصصین زنان و زایمان شکل میگیرد یا از جامعه تخصصی غالبا ناراضی خود. در این یادداشت پس از بررسی شاخص های نقش آفرینی این حرفه به ارزیابی عملکرد فنی حرفه یا صنعت مامایی در کشورهای مختلف با تفکیک قید توسعه یافته یا درحال توسعه پرداخته شده است.
آمریکا اولین بار در 1924 هشتم می را به عنوان روز جهانی مادر به کشورهای بسیاری تلقین کرد. در این راستا حجم بالایی از تولیدات و آثار بین المللی را شاهدیم. یعنی هویت سازی برای یک روز. اما ناگهان نگاه متفاوتی بر جو حاکم میشود. تا حدی که سازمان ملل بارها کشورهای مختلف را به خاطر داشتن روزی به نام مادر محکوم کرده و این حرکت را غیر قانونی می خواند. علاوه بر دولت ها که حتی کلمه مادر را نیز دیگر حذف کرده و عبارت فرد باردار را جایگزین آن می کنند، سیاست های اجرایی ابرکمپانی های بزرگ دنیا نیز به همین طریق کشده می شود. گوگل در اقدامی اعلام می کند کسی از واژه خانواده استفاده نکند. ادعا می کند این واژه توهین به همجنس بازان و زنانی است که شغلشان را بر فرزندشان ترجیح داده اند. جهان توسعه، جهان تناقص هاست.
آمریکا در سال 1924 میلادی با نام گذاری دومین یکشنبه ی ماه می به عنوان روز جهانی مادر کشورهای بسیاری را در ثبت چنین روزی با خود همراه کرد. علت این نامگذاری هم به پاس فعالیت های انسان دوستانه و صلح محور انجمنی از زنان به رهبری آنا جارویس بود که با هدف ایجاد صلح و آشتی ملی، و بعدها بهبود بهداشت زنان در جهت نجات کودکان از مرگ و میر ادامه پیدا کرد. در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان روزی به این نام برای تجلیل از مقام مادر وجود دارد، اما باید دید با تغییرات ساختاری نهاد خانواده و تاثیراتی که جنبش های فمنیسم و لیبرالیسم بر آزادی روابط جنسی، قانونی شدن سقط جنین، عرفی سازی فرهنگ زندگی مشترک خارج از چارچوب ازدواج و تعهدات اخلاقی، تقبیح خانه داری و الزام به اشتغال، حمایت از همجنسگرایی و دگرباشی و تشویق تک والدی گذاشته است، تا چه میزان زنانِ عصرکنونی، حاضر به تجربه ی نقش مادری و برعهده گرفتن مسئولیت های آن هستند و تا چه میزان تعاریف گذشته از مادری در حقایق مدرن جوامع می گنجد. از زمانی که «سیمون دوبوار» غریزه مادری را نفی و آن را حاصل تربیت یک نظام مردسالارانه دانست، جنبش های آزادی زنان برای رفع تناقض میان مادری و فمنیسم تلاش کرده اند. آنها در ابتدا با تکیه بر رهایی زنان از موانع رشد فردی که شامل وظایف مادری و همسری می شد و پس از آن با اذعان به ضرورت بقای نسل و تعریف پارادایم های نزدیک تر به خانواده به دنبال راه های جایگزین از جمله رحم اجاره ای، مادران مجرد، تشکیل پانسیون ها و خدمات مختلف نگهداری از فرزندان و... بوده اند. در حالی که فمنیست‌ پست‌مدرن تعریف متفاوتی از خانواده در مقابل فمنیست‌ رادیکال ارائه می دهد، باز هم معنای حقیقی حاصل نشده و نتیجه کلیت فمنیسم تغییر در ساختار نهاد خانواده و شکل مادری بوده است. بر همین اساس فرانسه از پیشتازان حمایت از ازدواج همجنس گرایان بوده و در سال 2013 آن را به تصویب رسانده است. همچنین پارلمان فرانسه به خاطر حفاظت از حقوق همجنسگرایان کلمه مادر و پدر را از مدارس این کشور حذف کرده و پس از آن دانش آموزان والدین شماره 1 و 2 دارند. ازدواج و ارتباط جنسی با محارم نیز در سال 2021 در این کشور وجهه ی قانونی پیدا کرد. قوانین حمایت از سقط جنین که امروزه یکی از محورهای اصلی توسعه جهانی و شاخص های رفع تبیض علیه زنان در اسناد بین المللی شناخته می شود، در جهت آزادی جنسی زنان، به قبح زدایی آن می پردازد و به هر روی در تلاش است تا با تاکید بر حق مالکیت زن بر بدن خویش از سقط جنین به عنوان عامل توانمندسازی زنان و تسلط بر زندگی جنسی و زادآوری خود یاد کند. اگرچه که باید دید با وجود آمار بالای سقط جنین در سنین زیر 18 سال، بارداری حاصل از روابط نامشروع و ناخواسته، این فرایند قانونی سازی بیشتر به نفع چه کسانی است؟ به نقل از گاردنر امروزه در 22 کشور سرمايه داري غربي سالانه بیش از حدود 6 ميليون و در سراسر جهان حدود 70 ميليون سقط جنين صورت مي گيرد. همچنین با گسترش فردگرایی و تجرد در کشورهای توسعه یافته از جمله ژاپن و انگلیس با نرخ پایین باروری، افزایش جمعیت سالمند و افزایش آمار خودکشی به خصوص در بین نوجوانان، زنان و دختران جوان وزارت تنهایی و پیشگیری از خودکشی تاسیس شده است که تلاش می کند از انزوا و تنهایی افراد جلوگیری کند. این در حالیست که توسعه ی صنعتی بی توجه به تاثیر خانواده و نقش مادر در شکل گیری شخصیت، مانند اقدام یکی از شرکت های ژاپنی در طراحی پستانک های مخزن دار دارای حرارت و دمای مشابه با سینه مادران، به دنبال جایگزین کردن ربات های مادر با انسان است. در شرایطی که توسعه یافتگی در جهان و روند افزایشی نرخ توسعه در کشورهای غربی هم زمان با انزوای گسترده ی اجتماعی افراد و تشکیل کمپین های جایگزین مادران و محبت اجاره ای پیش می رود، هنوز در ایران و فرهنگ اسلامی، نقش وراثتی و تربیتی ساختار مادر و خانواده حائز اهمیت و فاقد جایگزین شناخته می شود. در گفتمان اسلامی ایرانی پیشرفت، مادری نه تنها عامل سرکوب نیازهای فردی و اجتماعی زنان نیست بلکه در جایگاه پرورش استعدادهای ذاتی و تکامل روحی آنها، در حفظ ستون کلی جامعه نیازمند حمایت همه جانبه است. با همه این توصیفات ایران نیز در عمل در قبال نقش مادر نه تنها ضعف های بسیاری از خـود نشان داده، بلکه تناقض هایی دوچندان به نسبت گفتمان های شعاری خود خلق کرده است. شاید یکی از واضح ترین مبانی این تناقض عدم پیشبینی اصول اولیه نقش مادر در قانون و سیاست گذاری تشکیلات اجرایی کشور باشد. مواردی چون اجبار پنهان زنان شاغل به عدم فرزندآوری یا اقدام بافاصله زمانی بسیار نمونه های واضحی در این زمینه اند.
جریان توسعه در ایران سال‌هاست به روایت‌های متنوعی از علل و عوامل عقب‌ماندگی ایران پرداخته و به‌دنبال راهیابی و کشف استراتژی مناسب جهت نیل به «توسعه غربی» می‌باشد. در این ‌بین دکتر مجتبی لشکربلوکی به روایتی راهبردی و برگزیده از ده اندیشمند جریان توسعه پرداخته و نظرات ایشان را در قالب چهار جلد کتاب منعکس نموده است. او همچنین در جلد پنجم سعی کرده مدلی برای لایه‌بندی عوامل توسعه‌نیافتگی ایران ارایه نماید و نهایتاً در جلد ششم، استراتژی توسعه ایران از نظرگاه خویش را عرضه کرده است. شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر پیشرفت مطالعه نمایید www.asr-e-pishraft.ir
29.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرزهای یک‌طرفه! روز زن در ریاضیات که اندکی پیش بود، مدیون دکتر مریم میرزاخانی است. تنها زن برنده جایزه فیلدز! برای متصدیان فعالیت های دانش بنیان شرایط مهاجرت به مراتب آسان تر از شرایط به ثمر رساندن مأموریت‌شان است. با اینکه مدت ها است تمرکز سیاست‌گذاران کشور روی تولید و استفاده از استعداد نخبگان در داخل است اما در سی سال گذشته مهاجرت ۲.۲ برابر شده است. به بهانه این مناسبت نگاه مجددی به موضوع مهاجرت داشتیم. عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده www.asr-e-pishraft.ir
نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بی‌گمان، نقطه عطف حرکت انقلابی مردم ایران بود که نهایتاً به انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ منتهی شد. اما چه بستر تاریخی-اجتماعی‌ای سببِ پدید آمدنِ این حادثه گردید؟ چه اتّفاق ویژه‌ای در سال‌های نخست دهه‌ی چهل شمسی رخ داده بود که امام را به این جمع بندی رسانده بود که در برابر کلّیت دستگاه سلطنت قیام نماید؟ در این یاداشت به بستر اجتماعی شکل‌گیری نهضت پانزده خرداد ۱۳۴۲؛ با تاکید بر نظریه‌ توسعه‌یِ پشتیبانِ انقلاب سفید پرداخته شده است. لینک مشاهده متن کامل یادداشت: http://asr-e-pishraft.ir/?p=6881 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
مقاومت برای پیشرفت مقاومت در برابر نظام “مرکز – پیرامون”، شرایط امکان پیشرفت در جهان امروز محور مقاومت در اعتراض به نظم سلطه‌جوی جهانی شکل گرفته است. مقاومت، حرکتی انتقادی، ائتلافی ایدئولوژیک و راهکاری منطقی برای خارج‌شدن از یوغ سیاست‌های طبقه حاکم بر جهان است. لینک مشاهده متن کامل یادداشت: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6894 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
تمدن رضوی حضور تمدنی حضرت رضا(علیه‌السلام) در ایران، حلقه‌ی وصل تمدن نخستین به تمدن نهایی اسلام حضور حضرت رضا علیه السلام در ایران و ماجرای ولایتعهدی ایشان در دستگاه خلافت عباسی در زمان مأمون، مسأله‌ی مهمی ست که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. شاید بتوان گفت مهمترین نمود سیاسی و البته فرهنگی سیره ایشان، همین ولایتعهدی باشد. آیا پذیرش ولایتعهدی، یک امر کاملاً انفعالی و یا تحمیلی و اجباری بود؟ آیا امام رضا به اجبار و با اکراه آن را پذیرفتند و در ادامه هم با انفعال و اکراه، در میدان بازی مامون قرار گرفتند؟ یا آنکه در عین تهدید مامون، حضرت، این تهدید را به فرصتی تاریخی تبدیل کرده‌اند؟ لینک مشاهده متن کامل یادداشت: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6926 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
رصد اندیشکده های جهان - اردیبهشت ۱۴۰۱ یکی از فعالیت های اندیشکده عصر پیشرفت، رصد ماهانه فعالیت برخی اندیشکده های مشهور در کشورهای مختلف است. این گزارش ماهانه می تواند برای افراد مختلف در رشته ها و عرصه های متنوع مفید بوده و آنها را به برخی از آخرین نتایج بررسی ها و پژوهشهای اندیشکده ها راهنمایی کند. از جمله گزارش های مهم این ماه می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. ناتو چیست؟ (Council on Foreign Relations) 2. متاورس چیست؟ (Chatham House) 3. ارزیابی همه‌گیری کرونا در 24 ماهگی (Observer Research Foundation) 4. تاثیر سرمایه انسانی چین (Center for Strategic and International Studies) 5. غلبه بر فرسودگی شغلی (Bruegel) 6. حمایت از ورود مجدد زندانیان به جامعه با استفاده از فناوری (RAND Corporation) 7. بحران بانکی لبنان (Institut francais des relations internationales) 8. چگونه هوش مصنوعی ممکن است بر نوآوری تأثیر بگذارد (Brookings Institution) 9. بحران اعتیاد به مواد افیونی در ایالات متحده (Council on Foreign Relations) 10. چگونه از افراط گرایی در شبکه های اجتماعی جلوگیری کنیم؟ (RAND Corporation) مشاهده لیست کامل این گزارش ها در سایت عصر پیشرفت: http://asr-e-pishraft.ir/?p=6907 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
بازگشت به خویشن ایده‌ای در میانه‌ی طرح ترقی و تنزّل تمدنی نگاهی به نظریه هویتی دکتر علی شریعتی سخن گفتن پیرامون چیستی هویت جمعی ما ایرانیان امروزه به یکی از دال‌های محوری گفتمان‌های مختلف فکری تبدیل شده است. طی چند دهه گذشته شاید کمتر اندیشمندی را بتوان یافت که در حوزه مسائل اجتماعی، توسعه، پیشرفت و … تأملات و یا طرح اصلاحی داشته، اما به مقوله هویت توجه ننموده باشد. در این یادداشت تلاش شده است تا ایده دکتر علی شریعتی از هویت جمعی ما ایرانیان را طرح کرده و به بحث بگذارد. لینک مشاهده متن کامل این یادداشت: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6947 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
نگاهی به بینش تمدنی دکتر علی شریعتی نگرش انتقادی به تمدن غرب و ظرفیت تمدنی اسلام از منطق دکتر شریعتی هرچه از زمان فوت دکتر شریعتی دورتر می‌شویم، فهم بیشتری از نوع نگاه او به «سیطرۀ تمدن غرب» و «ظرفیت های اسلام» در مواجه با تمدن غرب پیدا می کنیم. به قطع می‌توان دکتر شریعتی را یکی از مهمترین نظریه پردازان در حوزه «تمدن غرب» و «تمدن اسلامی» دانست.غربی که در نگاه او مایه های اساسی تمدن خودش را از اسلام گرفته و البته امروزه مسلمانان و سایر مردم جهان را با بیماری ها و چالش های متعددی مواجه کرده است. و در نقطه مقابل اسلامی که به عنوان یک ایدئولوژی، «جهان، انسان، رابطه انسان و جهان» را در آن مي بينيم. حضور سالیان متمادی در غرب و مطالعۀ آن، دغدغه‌مند بودن نسبت به دین و مردم، داشتن نگاه اجتماعی و آشنایی با مباحث دینی، حضور فعال و انقلابی در متن جامعه و واقعیت های موجود در آن، در کنار داشتن قلمی شیوا و روان از دکتر شریعتی شخصیتی جذّاب برای مطالعه در این زمینه ساخته است. در این نوشته نگاهی به بینش تمدنی دکتر شریعتی می‌اندازیم تا او را بیشتر بشناسیم و ببینیم در چه جایگاهی ایستاده است: شیفته تمدن غرب شدن در اثر کج فهمیِ آن؟ متعصب روی سنّت ها و جمود بر آن چه در گذشته بودیم؟ یا شناخت ظرفیت ها و گذر از خودساخته‌های بی مبنای گذشتگان؛ همراه با فهم عمیق از تمدن غرب و خود باخته نشدن در برابر آن؟ مشاهده متن کامل این یادداشت از طریق لینک زیر: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6974 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دقیقا چهارماه تمام از روزی که دانش بنیان و اشتغال آفرین بودن دو ماموریت جدید برای تولید مشق شد گذشته است. و این به معنای گذشت یک سوم تمام سالی است که وقت برای اثر بخشی در این حوزه وجود دارد. همین حالا از خود بپرسید؛ مفهوم یک نهاد دانش بنیان را میشناسید؟ تفاوت دانش بنیان ها با استارتاپ ها چیست؟ چرا اصلا دانش بنیان و اشتغال آفرین؟ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟ نهضت دانش بنیان ها ثمره نگاه کدام جریان در ایران است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام دانش بنیان؟ چندی پیش آقای دکتر عادل آذر در یادداشتی اینگونه بیان داشتند: "در حال حاضر علی‌رغم توسعه علمی کشور طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی و کسب رتبه شانزدهم در تولید علم و برخورداری از سرمایه انسانی آموزش‌دیده جایگاه ایران در اقتصاد جهانی دیجیتال و دانش‌بنیان جایگاه مناسب و در خور شأن جمهوری اسلامی نمی‌باشد. در حالیکه سهم تولیدات دانش‌بنیان از کل تولید ناخالص داخلی در آمریکا دوازده درصد، چین بیست‌ و هفت درصد، ژاپن نوزده درصد، آلمان بیست و سه درصد، کره بیست و نه درصد و هند شانزده درصد می‌باشد، در ایران علی‌رغم وجود بیش از شش هزار و هفتصد شرکت دانش‌بنیان سهم آنها در تولید ناخالص داخلی فقط نیم درصد می‌باشد. علاوه بر این بر اساس شاخص اقتصاد دانش‌بنیان یا (KEI) که یک معیار جهانی برای سنجش کشورهای مختلف از نظر درصد رشد اقتصاد دانش‌بنیان است، رتبه کشور ما در این زمینه نود و چهار می‌باشد که جایگاه مناسبی حتی نسبت به برخی کشورهای کوچک آسیائی مثل تایوان نیز نمی‌باشد..." حال سوال پیش می‌آید که موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟ پاسخ یک چیز است: شرکت‌های دانش‌بنیان. در این یادداشت ما به بررسی تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل سه روایت جامعه دانشگاهی، خبرگان اجرایی، و سیاست‌گذار و قوانین مربوطه می پردازیم. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر پیشرفت مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7000
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو روایت از صنعتی‌سازی در ایران تدوین نقشه‌ی راهبردی صنایع کشور و دانش‌بنیان شدن آن‌ چگونه ممکن می‌شود؟ دکتر فرتوک‌زاده در این یادداشت، تلاش داشته دشواری‌ها و سختی‌های راه پیش روی صنعتی‌سازی ایران را تذکّر دهد و به نزاع دو روایت از صنعتی‌سازی پرداخته و تفاوت میان استراتژی «جایگزینی واردات» و استراتژی «زنجیره ارزش» را توضیح داده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7012
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیست بوم دانش بنیان یکی از دغدغه‌هایی که معمولاً ذهن دانشجویان و دانشگاهیان را به خود مشغول کرده است، تولید محصول بر اساس دانش خود و نقش‌آفرینی موثر در توسعه اقتصادی کشور است. از طرفی در سال‌های اخیر با رشد چشم‌گیر اکوسیستم‌های دانش‌بنیان مقداری از این دغدغه‌ها مرتفع شده است اما آن‌گونه که باید این اکوسیستم‌ها نتوانسته‌اند در توسعه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کنند. ممکن است یکی از دلایل این ناکامی، عدم توجه و مطالعه علمی ارتباط میان دانش‌بنیان‌ها و توسعه اقتصادی از طرف دغدغه‌مندان این حوزه باشد. اگر می‌خواهید با مدل جدیدی از ارتباط اکوسیستم‌های دانش بنیان و توسعه اقتصادی آشنا شوید، کتاب «اقتصاد توسعه دانش‌بنیان» می‌تواند گزینه مناسبی باشد. کتاب «اقتصاد توسعه دانش‌بنیان: توسعه به مثابه ساخت اکوسیستم‌های دانش‌بنیان» توسط دکتریعقوب انتظاری عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی تألیف و به همت انتشارت همین موسسه در ۳۸۲ صفحه منتشر شده‌است. در این یادداشت به مرور ایده‌ی اصلی کتاب و فصل‌های مختلف آن پرداخته‌ شده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7026
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت‌الاسلام امیر نجات‌بخش در مسیر حرکت «شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان»، برادر خود، مهندس نوید نجات‌بخش ـ رئیس هیئت مدیره این شرکت ـ را همراهی کرده است. تجربه‌ی این همراهی، همدلی و هم‌زبانی، تامّلاتی را در پی داشته و وی تلاش داشته‌ در پرتو مسیری که این شرکت می‌پیماید، و در گفتگو و همفکری با برادر خویش، به مسئله‌ی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بیاندیشد. در این مسیر، از ظرفیت اندیشه‌ی دکتر رضا داوری اردکانی و استاد اصغر طاهرزاده نیز بهره برده‌ و بهیار صنعت را می‌توان از معدود شرکت‌های دانش‌بنیان دانست که به تامّلات فلسفی و نظری در زمینه‌ی علم و تکنیک و فناوری، راه گشوده است. تاسیس «بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت» در کنار این شرکت دانش‌بنیان، نموداری از هم‌نشینی تفکّر و تکنیک در این شرکت است. برآیند این هم‌نشینی، فهم خاصّی از مسئله‌ی «تولید دانش‌بنیان» بوده که آن را به مثابه «گشایش راه آینده» کشور نمودار کرده است. در این نوشته‌ها، تولید همچون بستر و زمینه‌ای برای گشایش راه تفکّر و فلسفه و علوم انسانی، مردمی شدن اقتصاد و مسیر عدالت‌طلبی در روزگار کنونی مطرح شده است. شاید این نوشته‌ها از دغدغه‌های متعارف و رایج شرکت‌های دانش‌بنیان، قدری دور انگاشته شود، ولی روایتی از بودن در متن یکی از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7020
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر بزرگوار انقلاب، در نخستین روز قرن پانزدهم هجری شمسی، «تولیددانش‌بنیان» را به عنوان پیشران و بستر «فعّال‌شدن همه‌ی زمینه‌های پیشرفت» مطرح کردند. چنین تقریری از مسئله‌ی تولید ـ که در نگاه متعارف، صرفاً یکی از ده‌ها موضوع در منظومه‌ی اقتصادی و صنعتی کشور به حساب می‌آید ـ ما را در برابر این پرسش قرار می‌دهد که دانش‌بنیان شدن تولید حاوی چه ظرفیتی است که فعّال شدن تمامی زمینه‌های پیشرفت ـ اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ـ متوقّف بر آن است؟ در این پژوهش، ردیابی طرح مسئله‌ی تولید و فهم عقبه‌های تاریخی آن ـ یا به تعبیر دقیق‌تر، فهم «روند شکل‌گیری مسئله‌ی تولید» ـ در دیدگاه رهبری، نگارنده را به بازخوانی حرکتی سوق داد که از سال 1384ـ نخستین سال سند چشم‌انداز بیست‌ساله ـ و با ابلاغ «سیاست‌های کلّی بند ج اصل چهل و چهار قانون اساسی» آغاز شده بود. جستجوی این روند تاریخی، کمک می‌کند صورت‌بندی و تقریر مسئله‌ی تولید را در نسبت با سرچشمه‌های آن در سیاست‌های کلّی اصل چهل و چهار قانون اساسی ـ که در یک کلام، «جوشش و تحرک اقتصادی آحاد مردم» است ـ بیابیم. اکنون که سه سال به پایان زمان مقرّر چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی جمهوری اسلامی باقی مانده، با تمرکز و اجماع ملّی بر سر مسئله‌ی تولید دانش‌بنیان، شاید بتوان عقب‌ماندگی‌هایی را که نسبت به افق‌های تعیین‌شده‌ی این سند پیش آمده، جبران نماییم، ان شاء الله... شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت، به آدرس زیر، مطالعه نمایید http://asr-e-pishraft.ir/?p=7033
غفلت از «تولید دانش‌بنیان» به مثابه معیاری برای ارزیابی کسب و کارها پرسشی انتقادی از برنامه‌ی تلویزیونی «میدون»؛ توسعه‌ی تولید دانش‌بنیان یا تسهیل بازار مصرف؟ برنامه‌ی تلویزیونی «میدون» را می‌توان نموداری از گفتار رسانه‌ای موجود در زمینه‌ی کسب و کارها دانست که تلاش داشته با ارتقای مولّفه‌های نمایشی و جذب مخاطبین رسانه‌ی ملّی، ذهنیت عمومی را نسبت به این مقوله‌ی اقتصادی شکل دهد. در این نوشته، به ارزیابی جهت‌گیری محتوایی این برنامه‌ی تلویزیونی در نسبت با «تولید دانش‌بنیان» پرداخته شده است. نگاهی به موضوع کسب و کارهای مورد بحث در این برنامه و ملاک‌های داوری کسب و کارها نشان می‌دهد که تولید دانش‌بنیان به مثابه کانونِ پیشران اقتصاد مقاومتی، چندان در این برنامه مورد توجّه نبوده است. از یک سو، غلبه‌ی بیش از حدّ کسب و کارهای خدماتی نسبت به کسب و کارهای تولیدی، و از سوی دیگر، فقدان توجّه به دانش و دانش‌بنیانی، چه در محتوای کسب و کارها و چه در داوری‌ها، در این برنامه مشهود است. بر این اساس، پرسشی که پیش روی تولیدکنندگان این برنامه می‌تواند قرار گیرد، این است که چگونه می‌توان کسب و کارها را از حیث دانش و معیارهای دانش‌بنیانی مورد ارزیابی قرار داد و از این طریق به گفتمان‌سازی تولید دانش‌بنیان کمک کرد. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7055
ده شهر آینده‌گرای در حال ساخت در سراسر جهان ازآنجایی که ساخت یک شهر بزرگ ۱۷۰ کیلومتری آینه‌ای در صحرای عربستان تیتر اخبار را به خود اختصاص داده است، در این نوشتار ۱۰ شهر آینده‌گرا را که تا این لحظه برای ساخت آن‌ها برنامه‌ریزی شده‌است، مرور شده است. مشکلات جهانی از قبیل بحران مسکن و تغییرات اقلیمی، احساسات جاه‌طلبانه بسیاری را برای ساخت نسل جدیدی از شهرهای فوق هوشمند برانگیخته است. یک نمونه از این شهرها، شهر (The line) – یک آسمان‌خراش ۵۰۰ متری که نه میلیون نفر را در شمال غربی عربستان در خود جای می‌دهد – می‌باشد. BIG، Foster + Partners و OMA جزو چندین استودیو معماری هستند که به طرح جامع توسعه شهرهای آینده‌گرا کمک می‌کنند؛ شهرهایی که اغلب ادعا می‌کنند با هدف تمرکز بر پایداری طراحی می‌شوند. در این گزارش ۱۰ شهر جاه‌طلبانه که در دهه‌های آینده ساخته خواهند شد بررسی شده است شهر The line در عربستان‌سعودی، شهر Telosa در ایالات‌متحده آمریکا، شهر BiodiverCity در مالزی، پایتخت جدید اداری در مصر، شهر Amaravati در هند، شهر جنگلی هوشمند در مکزیک، شهر The Orbit در کانادا، شهر شناور Maldives در Maldives، شهر Chengdu در چین و شهر پارک فناوری در ایالات متحده آمریکا شما می‌توانید متن ترجمه شده این گزارش را در سایت عصر‌پیشرفت مطالعه نمایید. www.asr-e-pishraft.ir