سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غيررسمي منتشر کرد:
🔴سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح
⏹واکاوي انتقادي نوشتارها و گفتارهايي از آقايان:
🔘رسول جعفريان
🔘عبدالکريم سروش
🔘 عباس عبدي
🔘 محسن کديور
🔘مهدي نصيري
🔵با آثاري از:
🔸محمد جعفري هرندي
🔸عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸احمد فربهي
به کوشش برادر ارجمند: دکتر علیرضا جوادزاده
.💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
هدایت شده از حوزه انقلابی
هفته قبل در جلسه ای طرح کتاب جنگ شناختی در اقتصاد کرونا را با هم قطعی کردیم.
روی تابلو 5 مرحله از جنگ شناختی را توضیح می داد.
شناسایی رگه های بهاییت در نظام بهداشت و درمان ایران از دیگر فعالیت های ایشان بود.
▪️ حمید رضا مقصودی
✍️ برخی از نوشتههای ایشان که در سایت اندیشکدهٔ مطالعات یهود منتشر شده است:
1️⃣ روند پیشرفت اسطورههای یهودی در تاریخ
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-myth/5803
2️⃣ هالیوود یهودی صهیونیستی
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5886
3️⃣ فعالیت چشمگیر مسیحیت صهیونیستی در عرصهٔ رسانه
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/christian-zionism/5909
4️⃣ اسطورهٔ «ارض موعود» و شهر زایان
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5918
5️⃣ اسطورهٔ «مادر» و قبیلهگرایی متعصبانه
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/7222
6️⃣ اسطورهٔ «قوم برگزیده» و «نژاد برتر»
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hol
🆔@howzehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سال 64 ما درگیر فاو بودیم، آقای نهاوندیان دست زن و بچهشو میگیره میره آمریکا، دکترای اقتصاد میگیره!
شما لیبرالها شکست خوردید!
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١)
🔴 یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم.
✍️به قلم مهدی فرمانیان
🔸قصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
🔹مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
🔹ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
🔹سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
✔️« آینده افغانستان از آن طالبان است».
این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.
✅حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟
🔹در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٢)
🔴 تکفیر و تَکَتُّف
🔹در جنگ شوروری با افغانستان، عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.
🔹این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.
🔹یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.
🔹حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.
🔹النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
🔹بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.
✔️طالبان این گونه اند...
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٣)
🔴 آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان
🔹 طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.
1️⃣ تفکرات مذهبی:
🔹طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.
✔️ نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
🔹از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند.
🔹طالب ها به پیروی از تصوف به قبور ا
ولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.
✔️بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف، هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».
2️⃣ رسوم قومیتی:
🔹در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.
🔷 حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی در مناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان، همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.
🔹در کنار این مسائل، نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤)
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٥)
🔴 تفاوت طالبان با داعش
🔹شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.
🔹 تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.
🔹نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
✔️به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".
🔹 به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
🔘 همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.
🔹 این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد و عنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرف
ت.
✔️ این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!
🔹اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.
✔️ از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.
🔺اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.
🔺دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.
🔺سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.
❌ بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است.
⚡️ناگفته های از طالبان(٦)
🔴 طالبان و شیعه
🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین».
🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود.
🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٧)
🔴 آینده افغانستان در سپهر طالبان
🔹 آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است:
1⃣ بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم.
البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید.
2⃣ چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند.
3⃣ پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما، هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد.
4⃣ به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.
5⃣ افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای روزن
امه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم.
6⃣ خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا.
✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت....
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
چند نکته راجع به وظیفه ما در قبال شیعیان افغانستان و طالبان👇
https://t.me/muslimnair
دوستان عزیز سلام!
ضمن عرض تسلیت ایام محرم و آرزوی سلامتی و امنیت و آرامش برای ملت افغانستان و شیعیان این سرزمین👇
1️⃣ طالبان، تقریبا همه خاک افغانستان را تصرف نمودند و کنترل و مدیریت شهرها حتی کابل را بدست گرفته و بیرق شان را بالای ارگ کابل برافراشته اند.
2️⃣ برخورد طالبان با برنامه های مذهبی شیعیان تا کنون مثبت بوده و فعلا کاری به شیعیان ندارد و در برخی از مساجد با صراحت اعلام کرده اند که همانند سابق به عزاداری و اقامه نماز و... بپردازید در دیدگاه ما شیعه و سنی تفاوتی ندارند و همه شهروند افغانستان هستیم (اما در آینده چه خواهد شد خدا می داند)
3️⃣ تا کنون عملکرد شان با مال و جان و ناموس شیعیان مثبت گزارش شده و بعد از تصرف هرات و مزار و کابل گزارشی مبنی بر خشونت و قتل و کشتار هدفمند علیه شیعیان بالخصوص، از طرف این گروه دریافت نشده مگر موارد نادری که در میدان جنگ و درگیری اتفاق افتاده باشد.
4️⃣ فضای مجازی به گونه ایست که کوچکترین تحلیل و توضیح و ابراز نظر و... به راحتی در سراسر دنیا نشر می شود و طبعا طالبان هم این اخبار را رصد می کنند و حتی ممکن است در بسیاری از گروه ها به صورت ناشناس و با نام های مستعار حضور داشته باشند تا پیامهای منتشره را رصد نمایند که طبعا نظرات و تحلیل ها و دیدگاه های دوستان در تصمیمات طالبان راجع به آینده و برنامه مذهبی شیعیان بی اثر نخواهد بود.
⬅️ لذا با توجه به مطالب فوق دوستان عزیز و کاربران فضای مجازی خصوصا عزیزانی که در بیرون از مرز افغانستان به سر می برند، لطف کنند مواظب کلمات، تحلیل ها، نشر کلیپ ها و... باشند و هر آنچه نشر می دهند ابتدا خوب بیاندیشند که در شرایط کنونی تا چه حد برای شیعیان مظلوم افغانستان ثمره مثبت دارد و تا چه اندازه ممکن است شیعیان افغانستان را افراد مطیع قانون و خواهان امنیت و ایجاد آرامش در این کشور نمایش بدهد و آنگاه اقدام بر نشر کنند.
هراس از اینست که (در شرایط کنونی که طالبان همه چیز را در اختیار گرفته) نکند خدایی نکرده با فحاشی ها، تندروی ها، نظرات نسنجیده، تظاهرات ها و خیزش هایی که معلوم نیست از کجا و با چه اهدافی راه اندازی و مدیریت می شود و... زمینه شدت عمل و سختگیری طالبان نسبت به شیعیان را فراهم کند و بازهم ملت مظلوم ما شاهد برخورد های نامناسب و محدودیت هایی شدید باشند که ممکن است منشأ این محدودیت ها هم اقدامات و پیامهای نسنجیده افرادی باشند که در داخل افغانستان یا در کشورهای دیگر به سر می برند.
✅ امید که دوستان با حسن نیت بر این مطالب نگریسته و مواظب پیام های شان در فضای مجازی (اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و...) و این گروه باشند تا ببینیم طالبان در قبال شیعیان چه برنامه و اهداف و ایده دارند (گاهی تعادل، نرمش و سکوت، در صلاح مردم و بیانگر شجاعت افراد است)
به امید امنیت و آبادانی کشورم افغانستان و سربلندی شیعیان این سرزمین
✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت....
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
هدایت شده از تحولات جهان اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی سردار سلیمانی از حضرت علی اکبر قبل از عزیمت شهید بدرالدین به میدان نبرد
#ما_ملت_امام_حسینیم ✊
✅ https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
هدایت شده از تحولات جهان اسلام
#محرم۱۴۰۰
لبی که تشنه ترین بود را به اکبر داد
مکید آن لب و شد عشق ، التیام علی
به دید لشگریان گر چه بود، پیغمبر
تمام بغض عدو بود، بهر نام علی
«هوا ز جور مخالف چو قیرگون گردید»
زدند فرق علی را به انتقام علی
تنش به خاک و به خون تا که از جفا افتاد
رسید عطر خوش مهر بر مشام علی
به روی ماهِ خودش روی شاه را حس کرد
فتاد حضرت صیاد هم به دام علی
برای اینکه نباشد خجل از آن لبها
ز بغض دیده رساند اشک را به کام علی
نمی دهد به بهشت آن بهشتِ مدفن را
که زیر پا شده جای علی الدوام علی
(شعر: حامد آقایی)
▪️دانلود پوستر در:
✅ https://iswnews.com/52312
✅ https://eitaa.com/joinchat/134742021C10aa5fa2c9
44.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخرين خبر/ موسوي مبلغ کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با آخرين خبر پرده از خيانت و نقشه شوم آمريکا در افغانستان برداشت.
4_6017321178232784824.mp3
24.6M
💢 توصیه ویژه‼️
🎧 صوت گفتگوی زنده با موضوع: ابعاد پنهان #کرونا
🔶🔹 سخنران: مهندس محمدعلی #شکوهیان_راد
- متخصص مطالعات سایبرنتیک
- مدرس دانشگاه تهران
✳️ کارشناس مجری: آقای مهدی #اسلامی
- فرمانده قرارگاه جهادی شهید ابراهیم هادی
💠 محورهای موضوعی:
1⃣ برهه کنونی از نگاه غرب، درگیر #جنگ_جهانی_چهارم است (همراه با مستندات)؛
2⃣ #ایرانِ_شیعه، دشمن اصلی غرب در جنگ جهانی چهارم (همراه با مستندات)؛
3⃣ کرونا، یک استراتژی جنگی برای پیروزی غرب در جنگ جهانی چهارم (اثبات مستند)؛
4⃣ شرایط ایدهآل کشور در جنگ کرونا از منظر امام خامنهای
5⃣ افراد، سازمانها، روشهای مدیریتی و تاکتیکهای رسانهای کرونا، دقیقا با پروژهی کاهش جمعیت کشور یکسان است!
⭕️ لطفاً بشنوید و رسانه باشید.
📥 مشاهده و دانلود فایل تصویری در
📺 آپارات👇🏻
👉🏻 https://aparat.com/JTV
📺 روبیکا👇🏻
👉🏻 https://Rubika.ir/jebheh
✍️مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
علی احمد جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.
جلالى در سال ۱۳۲۳هجرى خورشیدى در ولایت غزنى متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.
او در سال ۱۳۴۳هجرى خورشیدى از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتى بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجرى خورشیدى نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکترى خود تحت عنوان "سیاست جهانى آمریکا" دفاع کرد.
جلالى بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست هاى مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسى در وزارت داخله این کشور به عنوان استاد کار کرد.
جلالی در سال ۱۳۶۰هجرى خورشیدى بعد از حمله نیروهای شوروى سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان به کار آغاز کرد.
او در سال ۱۳۶۱هجرى خورشیدى به عنوان خبرنگار در رادیو صداى آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسى و پشتو این رادیو انتخاب شد.
جلالی به دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ وزیر داخله/کشور افغانستان بود.
آقای جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که میخواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴👆 هوشنگ اسدی(چپگرا و در حال حاضر مقیم آمریکا) هم سلولی مقام معظم رهبری درزندان ساواک شاه ازخاطراتش در مصاحبه با شبکه آمریکایی voa میگوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️👆این فیلم مربوط به عزاداری محرم روستای کاکی در استان بوشهر است و مربوط ۷۰ سال پیش است که توسط یک امریکایی فیلمبرداری شده ،
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
رهبر مرموز طالبان کیست؟
🔺نامش « ملاهبهالله آخوندزاده» است. از فرماندهان پیشکسوت طالبان با سابقه جهاد با روس و آمریکا که علاقهای به عکاسان ندارد و اجازه نمیدهد که از او عکس بگیرند و از تلفن همراه هم استفاده نمیکند.
🔹 از خانوادهای فقیر و متولد روستای مانجوای قندهار است. خانواده او بعد از اشغال کشور توسط شوروی به بلوچستان پاکستان مهاجرت کرد و هبهالله در مدارس دینی کویته درس خواند تا به مقام اجتهاد رسید. پس از آن بود که با انگیزهای دینی وارد جنگ با نیروهای شوروی شد و در سال۱۹۹۶ به طالبان پیوست.
🔸خیلی زود اعتماد ملاعمر، موسس طالبان را جلب کرد و به در پنجسال زمامداری طالبان در افغانستان به ریاست محاکم عالی رسید. او نقش مهمی در اتخاذ راهبرد طالبان وصدور فتوا داشت.
🔹درسال ۲۰۱۲ از یک سوءقصد جان سالم به دربرد و همین باعث شد که واحد اطلاعاتی طالبان را پیریزی کند. در سال۲۰۱۶ وپس از ترور ملااختر، رهبر وقت طالبان، به رهبری طالبان برگزیده شدو کمیته مخفی کنترل ونظارت را برای امور ضدجاسوسی و کنترل نیروهای طالبان تاسیس کرد.
🔸او در مدیریت خود رویکردی به شدت امنیتی دارد و جز یک عکس، تصویری از چهره او وجود ندارد. ملاهبهالله آخوندزاده در انظار عمومی ظاهر نمیشود و به دادن پیامهای سالانه به مناسبت اعیاد اسلامی بسنده میکند. آخرین پیام او تاکید به عمران و خودکفایی بعد از استقلال افغانستان است./الجزیره
✅ کانال جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه ای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه #ولایت_فقیه توسط مرحوم آیتالله سید عادل علوی
🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزههای مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت.
▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم.
📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇
🌐 http://www.alawy.net
@rozaneebefarda
نقش احمد مسعود در افغانستان
احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود در ۲۰خرداد۶۸ هجری برابر ۱۰ژوییه ۱۹۸۹ میلادی در افغانستان بدنیا آمد و در دوازده سالگی پدرش را از دست داد. او به ایران آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ایران برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت. او یک سال را در یک دوره نظامی در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست گذراند. در سال ۲۰۱۲ وی دو دوره کارشناسی ارشد مطالعات جنگ در در کالج کینگز لندن شروع کرد و در آنجا کارشناسی ارشد خود را در رشته سیاست بینالملل کسب کرد
مراکز تحصیلی که احمد مسعود در آنجا درس خوانده اندکی معرفی می شود
اول مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست (Royal Military Academy Sandhurst) نام یک دانشکده افسری بریتانیایی است که در سال ۱۹۴۷ بنیاد شدهاست. آموزشهای اولیه برای افسران ارتش بریتانیا در این دانشکده آموزش داده میشود
یکی از دانشجویان نظامی اعزامی ایران به یک کالج نظامی در انگلیس در زمان شاه می گفت انگلیس ها روی تک تک دانشجویان کار اطلاعاتی برای جذب می کردند و ما هر چه به مقامات ایرانی گزارش می دادیم تاثیری نداشت
دوم دانشگاه کینگز لندن یا کینگز کالج لندن (به انگلیسی: King's College London) با بیش از ۲۰ هزار دانشجو بزرگترین و پرسابقهترین کالج دانشگاه لندن است. کینگز کالج لندن در ردهبندی دانشگاههای انگلستان در ردههای درجه اول و پایینتر از دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج قرار دارد و یکی از ۲۰ دانشگاه برتر اروپا است. دانشگاه کینگز در سال ۱۸۲۹ بنا شد و نام آن به جرج چهارم پادشاه انگلستان بازمیگردد. رییس این دانشگاه یکی از شاه دختهای سلطنتی است.
فرزند احمدشاه مسعود روز دوشنبه ۱۶ اوت با انتشار مقالهای در مجله فرانسوی لا رِگل دو ژو (La Règle du jeu/ قاعده بازی) تاکید کرد که تصمیم دارد همچون پدرش مبارزه برای آزادی را در زمان قدر قدرتی «استبداد» در افغانستان سازماندهی کند.
مجلهای که مقاله آقای مسعود را منتشر کرده از سوی برنار-هانری لوی، اندیشمند فرانسوی هوادار مداخلات نظامی بشردوستانه منتشر میشود. آقای لوی یکی از طرفداران پروپا قرص حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ میلادی بود!
احمد مسعود با اشاره به نوشتههای وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا در دوره جنگ و مارشال دو گل، رئیس مقاومت فرانسه در تبعید در زمان اشغال فرانسه به دست آلمان نازی از کشورهای عرب، ایالات متحده، اروپا، فرانسه و دیگران کمک خواست: «خطابم به همه شما است. شمایی که به ما پیشتر و در جریان مبارزه برای آزادی علیه شوروی و طالبان در ۲۰ سال پیش آنقدر کمک کردید: شما دوستان عزیز آزادی! آیا بار دیگر ما را همچون گذشته یاری خواهید کرد؟ با وجود خیانت بعضیها، ما به شما اعتماد زیادی داریم!
احمد مسعود ریاست سازمان سیاسی موسوم به «جبهه مقاومت» را بر عهده دارد. وی یکشنبه شب همراه با برنار-هانری از دولت فرانسه تقاضای کمک کرده بود.
او اعراب، آمریکا و اروپا این حامیان اولیه القاعده یعنی قاتلان پدرش را دوستان عزیز آزادی و کشورهایی می داند که به آنها اعتماد زیادی دارد
احمد شاه مسعود دو روز قبل از حمله یازده سپتامبر توسط القاعده بشهادت رسید
دیروز جوبایدن گفته بود ما شکست خوردیم اما روشهای جایگزین خود را دنبال می کنیم.
شاید احمد مسعود را بتوان در آینده به عنوان اهرمی در برابر استبداد قومی طالبان بحساب آورد اما اشکال عمده او خاستگاه غربی اوست که احتمالا در معادلات آینده جزء برگ های بازی غرب در افغانستان بکار گرفته خواهد شد
🔴 دیروز، امروز و فردای افغانستان
♦️تحلیلی خواندنی و آموزنده درباره افغانستان؛ از شهابالدین فرخیار، آشنای دیرینهی افغانستان با نگاهی جامع و تحلیلی منطقی از حوادث و فرآیندهایی که به امروز منجر شدهاند.
۱- دوست عزیزی دیروز پیغام داد: آخرین خبرها چیست؟
نوشتم: کدام خبر؟
نوشت: افغانستان. نوشتم: در افغانستان اتفاقی افتاده است؟
نوشت: مگر خبرها را دنبال نمی کنی؟ طالبان دو باره برگشته اند!
نوشتم: مگر رفته بودند؟...
۲- این مکاتبه به هیچ وجه جنبهی شوخی ندارد.
این روزها بسیاری در جستجوی تحلیل شرایط افغانستاناند و دلیل بازگشت ساده و بدون مقاومت طالبان به قدرت را جستجو میکنند. تصور عموم از وقایع افغانستان چنین است که گروهی افراطی با برداشتهای شاذ از اسلام، سی سال پیش با حمایت پاکستان کشور را اشغال کردند و پناهگاه سازمان القاعده شدند و پس از وقایع ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا و متحدانش از مراکز شهرها عقب رفتند و مردم به جان آمده از دوران حکومت آنها با کمک آمریکا حکومتی دمکراتیک بنا نهادند. با یک نیروی نظامی بیش از ۳۵۰ هزار نفری و پارلمانی با حضور اجباری ۲۵ درصدی زنان، مطبوعات آزاد و بی شمار ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی که رشک مردم همسایهاش ایران بود که همچنان آخوندها بر آن حکومت میکنند.
۳- پرسش این است که بدنهی اصلی جامعهی افغانستان در پاسخ به پرسش کیستی و چیستی خود به شما چه میگویند. به عبارت دیگر یک افغان مهمترین وجه هویتی خود را چه میداند؟ پاسخ به این پرسش دشوار نیست. مردم ساکن در جغرافیایی که امروز افغانستان نامیده میشود هویت خود را با دین اسلام تعریف میکنند و بلافاصله به سوی مذهب متمایل می شوند. یک ساکن افغانستان که به جامعهی اکثریت این کشور تعلق دارد خود را یک مسلمان سنی میداند و تا نیازی نباشد به لایههای دیگر هویتی خود وارد نمیشود.
♦️لایهی دوم هویتی یک افغان مسلما هویت قبیلهای اوست، اما این لایه از هویت او در برابر لایه اول که اسلام است تنها در شرایطی خاص و ویژه خود را مینمایاند. غلبه و سلطه ی لایهی اول هویتی یک نفر ساکن افغانستان را نه در زمان حضور طالبان در قدرت که پیش و پس از آن باید جستجو کرد. بدنهی اصلی گروه طالبان همان نیروهای مجاهدین در دوران شوروی بودند که پس از نزاع آنها بر سر قدرت در قامت گروه طالبان البته با پول و سلاح عربستان و لجستیک پاکستان به عنوان نیرویی رهایی بخش ظهور پیدا کردند و با کمترین مقاومت در راه رسیدن به قدرت از سوی مردم خسته از جنگهای داخلی پذیرفته شدند.
۴- برای این که بدانیم طالبان هیچگاه نرفته بودند که دو باره باز گردند خوب است مجموعهی فتواها، سخنرانیها و موضع گیریهای علمای افغانستان را در دوران حکومت به اصطلاح دمکراتیک بررسی کنیم. در تمام این سالها شمار اندکی از علمای اهل سنت بودند که حاضر شدند اصل عملیات انتحاری بی هدف و کور را محکوم کنند. در مورد خارج از دین اعلام کردن طالبان تقریبا هیچ چهرهی شناخته شدهای حاضر به انجام این کار نشد. بر خلاف تبلیغات حکومت اجرای حدود اسلامی تنها به مناطق تحت حکومت طالبان تعلق نداشت. حتی در همان روز های اول قاضی القضات حکومت دمکراتیک از میان ملاهایی انتخاب شد که سابقهی همکاری با طالبان را داشتند. آنچه معمولا جامعهی بیرونی افغانستان را در مورد هویت آنان به اشتباه میاندازد گزارشهای رسانههای غربی و بویژه از نوع فارسی زبان آن است.
افغانستان دوران پس از طالبان با این تصویر معروف آغاز میشود که گروهی از مردان پشت در یک سلمانی صف بستهاند تا ریش خود را بتراشند و یا در گوشهای دیگر چند تن زن و دختر جوان فرنجیهایشان را از سر بر میدارند.
خطای عمدهی ناظران بیرونی از همینجا نشأت می گیرد. چنین تصاویری از افغانستان دمکراتیک که تا نشان دادن تیم فوتبال دختران و یا حتی هفتهی مد پیش میرود باعث میشود ناظر بیرونی تصور کند افغانستانی با اندیشههای لیبرالیستی وجود دارد که سرگرم مبارزه با مشتی افراط گرای اسلامی به نام طالبان است که هر از چندی با انجام عملیات انتحاری مردم کوچه و بازار را میکشد. در حالی که به جز آن درصد ناچیزی که ممکن است واقعا تمایلات لیبرالیستی داشته باشند به شما قول میدهم بسیاری از همان چهرههای به ظاهر لیبرال در مورد لایهی اول هویتی خود تردید ندارند که مسلمان سنی هستند و اگر پایبند به قوانین شریعت نیستند نه از روی بی اعتقادی به آن است که خود را فردی گناهکار به حساب میآورند و به طرق مختلف دست به توجیه آن میزنند.
♦️در مقابل دعا نویس با نسبت دروغ به او که گویا قرآن را آتش زده است نمایشی به راه میاندازد و با کمک برخی از معتقدان و باورمندان، فرخنده را به طرز فجیعی میکشند. در این روایت از این حادثه چنین وانمود میشود که این رفتار به دایرهای کوچک و خاص از مردم تعلق دارد در حالی که قاتلان این جنایت از اقشار مختلف جامعه
از کسبه گرفته تارهگذران همه در آن دخالت داشتندوبه فجیعترین شکل ممکن دست به این جنایت زدند. فردای ماجرا گروه واقعا انگشت شماری از زنان و گروه کوچکی از جوانان با حمایت دولت به خونخواهی و بزرگداشت فرخنده برخاستند و چنین وانمود شد که فرخنده به گروهی از روشنفکران لیبرال جامعه تعلق دارد که با مظاهر تحجر و عقب افتادگی به مبارزه برخاسته و قربانی اندیشه طرقی خواهانهی خود شده است.
در حالی که موضوع نه تنها وارونه که چند مرتبه از اندیشههای متحجر جاری متحجرانه تر است. فرخنده به گفتهی خانوادهاش مدتی بود که گرایش وهابی گری پیدا کرده بود و با همان هیبت و هیأت زنان عربستان یعنی روبنده بیرون میرفت و در روز حادثه از موضع یک سلفی که هر گونه ساختن مزار و متولی گری و دعانویسی را خلاف توحید میدانند با ملای دعا نویس به مجادلهی لفظی میپردازد و به آن سرانجام ناگوار میرسد. فرخنده در حقیقت از پیروان اندیشههای القاعده بوده است.
۵- پرسش مقدر بی شک اکنون این است که بدین ترتیب آیا میان جامعهی افغانستان که حنفی مذهب هستند با طالبان پیرو القاعده تباینی وجود دارد؟ که اگر چنین است پس این دو چگونه با هم جمع شده اند؟
♦️ پاسخ آن است که جریان اصلی در بدنهی طالبان همان معتقدان سنتی جامعهی حنفی سنی هستند که با معتقدان به جریان القاعده زاویه دارند و هیچگاه رویهی آنها را به طور کامل به رسمیت نشناختند و در دوران باصطلاح جهاد جز گروه عبدالرسول سیاف که حتی نام خود را به عبدالرب تغییر داد دیگران تابع اندیشهی وهابیها نشدند اما از پول و لجستیک دستگاه تبلیغاتی عربستان موسوم به الرابطه العالم اسلامیه بهرهمند میشدند.(این موضوع را جای دیگری باید بررسید) سیاف نیز البته بعدها از آنها جدا شد که این خود باز شرح و داستان دیگریست.
♦️پس جامعهی سنتی و مذهبی افغانستان جامعهای تقریبا همگون بوده است که از سدههای پیش با همین عقاید زیسته است و حتی عمده ترین دلیل جدا شدن این پاره از بدنهی ایران پس از سست شدن قدرت صفویان و بدنبال آن مرگ نادرشاه همین مسئلهی مذهب است که با رشتهی باریکی تا ۱۸۵۰ میلادی به ایران پیوند داشت که آن هم با تلنگر عامل خارجی و فتور و سستی قاجاریه به سادگی آخرین پیوندهای سیاسی خود را از دست داد و با نامی ساختگی به کشوری تازه بدل شد.این مردم در طول تمام این سدهها درون جامعهی سنتی خود قائل به همین اندیشههای نوع طالبانی بودهاند.
♦️ اما این که چرا نشانههای آن را در غالب تلاش برای رسیدن به قدرت در دورههای پیش از انقلاب ثور نمیبینیم، باز به دلیل طولانی شدن باید زمان دیگری به آن پرداخت اما مختصر آن که در دوران پادشاهیهای گذشته جامعهی سنتی و کهن افغانستان در غالب آبادیها و شهرهای بسیار کوچک اصولا با تغییر عمدهای روبرو نشده بودند تا واکنشی از خود نشان بدهند. تلاش مدرنیزاسیون دوران امان الله خان که همان وقت هم مخالفتهای برخی ملاها را به دنبال داشت اصولا تا این اندازه گسترده و تأثیر گذار نبود که بدنهی اصلی جامعه را به واکنش وا دارد و یا تلاش کند تا به زور و قهر آن را اعمال کند. ورود کمونیستها به صحنه که با اصلاحات افراطی تا سطح روستاها گسترش یافت اولین تکانهی جدی به جامعهی افغانستان بود که با ورود ارتش روسیه به اوج رسید و به مرکز تسویه حساب دو ابر قدرت از یک سو و منازعهی اسلام انقلابی بر آمده از انقلاب ایران، که هوادارانی در جهان سنی نیز داشت با عربستان به عنوان نمایندهی جریان رسمی از سوی دیگر به اوج رسید. و چنین بود که افغانستان به یک باره مرکز توزیع پول و سلاح شد تا هر یک از این جریانها تلاش کند تا پیروز اصلی این میدان تعیین کننده شود. در این میان جامعه ی سنتی و فقیر افغانستان که تا پیش از آن از راه دامداری و کشاورزی و البته مواد مخدر، زندگانی عقب افتادهی قرون وسطایی خود را سپری میکرد اکنون برای حفظ چفت و بست سنتی عقایدش به تلاطم افتاد و در برابر متجاوزان شوروی از یک سو قد علم کرد و با پول و سلاح های بی دریغ سرازیر شده به کشور به گروها و احزاب و به قول خودشان تنظیمهای مختلف تقسیم شد.
۶- از این مرحله به بعد کسب قدرت و ریاست به اهداف خداجویانهی اسلامی رهبران آنها نیز اضافه شد و لایهی دوم هویتی نیز مورد استفاده قرار گرفت، اما نه چنان آشکار، که بر لایهی نخست سایه بیندازد.
از این رو در آن هنگام دیدن اقوام مختلف در هر یک از این احزاب امر خارق العادهای نبود و دیدن تنظیمهای گوناگون در یک جغرافیای واحد قومی امری عجیب نمینمود. هر یک از تنظیمها در مناطق مختلف پایگاههایی داشتند و یک منطقه با ترکیب قومی به ظاهر یکسان ممکن بود با فرماندهانی از همان قوم و قبیله تابع گروهها و تنظیمهای مختلف باشند.
از این مرحله است که اقتصاد کشاورزی و شبانی و در مرحلهی سوم کوکناری افغانستان وارد مرحلهی اقتصاد جنگ و مواد مخدر میشود با پایهای ازاسلام
مباح میدانند اما تفکری از طالبان که زیر تأثیر القاعده بودند از بنیان آن را رد می کنند. در دوران تازه که بن لادن مرده است و القاعده از کار افتاده و یا کم توان به نظر میرسد و نسلی تازه از رهبران طالبان ظهور پیدا کردهاند، به نظر کار طالبان از این بابت آسانتر است و دیگر کسی احساس دین زیادی به آنها نمیکند.
♦️پولها و سلاحها اکنون از سوی کسانی میرسد که اصراری بر آن اندیشههای تند روانه ندارند و بازگشت به باورهای جاری در جامعهی سنتی و تفاهم با طالبان را بلا مانع میدانند.
۸- موضوع تمایل به تغییر و یا شکوفایی تحصیل و گرایش به مدرن شدن بیشتر متوجه جامعهی اقلیت شیعه این کشور است که با آمدن طالبان مجبور به عقب نشینیهایی در این زمینه هستند، همانطور که طالبان باید در مورد گروههای افراطی خارجی نظیر داعش و جنبشهای آسیای میانهای یا ایغورها و نیز امنیت مرزهای ایران و حفظ امنیت شیعیان قولهایی بدهند که به ظاهر مجموع وقایع در آن مسیر در حرکت است. البته همیشه میتواند عاملی غیر مترقبه وارد شود اما در شرایط کنونی احتمال آن بسیار ضعیف است.
٢٤مرداد ۱۴۰۰
🆔 eitaa.com/eisavim
مناطق پشتون نشین راکه تا پیش از آن سرحدشمالی مینامیدند وهمواره مورد مناقشهی با پشتونها بود به پختون خواه یعنی نام مورد درخواست پشتونهای منطقه تغییر دادند و خواستهای ملی آنان را در مقابل هویت اسلامی کاملا کمرنگ ساختند.
۵- مردمی که در میان جنگ و با اقتصاد جنگ بزرگ شدهاند و در تمام عمر از جنگ به معنای پول مزدوری ارتزاق کردهاند. برخلاف تصور اولیه به ندرت آمادهی وارد شدن به جنگهای طولانی مدتند. آنها نیروهای ارزان قیمتی هستند که با گرفتن مزدی اندک و تا وقتی پشتیبانی دارند و چشم اندازی از غنیمت و زن و زمین در پیش رو باشد میایستند و میجنگند، اما به محض آن که این پشتیبانی و آن چشم انداز رخت بربندد آنها به استخدام طرف دیگر در میآیند.
نبرد دو سوی این ماجرا تا تزریق پول به هریک از طرفها و حضور و وجود پشتیبانی تا همین چند ماه پیش ادامه داشت. پاکستان به نمایندگی از عربستان و امارات یک لحظه هم از حمایت و تأمین طالبان دست نکشید، اما آمریکاییها وقتی عزم رفتن کردند در این سوی ماجرا همه چیز فرو ریخت. این مرحله با تجربه و درسهایی از گذشته هم همراه بود و طالبان این بار به توصیهی حامیانشان قرار نداشتند که با همان شیوههای تندروانهی گذشته عمل کنند. این بار آمریکاییها و عربهای متحدشان بر سر یک چیز توافق داشتند، آوردن حکومتی بر سر قدرت که رویهای تهاجمی با دنیا نداشته باشد اما به اندازهی کافی از ویژگیهایی برخوردار باشد که مانع نفوذ و حضور گستردهی ایران شود. از نظر آنها قرار نبود عراق دیگری در همسایگی ایران بوجود بیاید. گرچه عوامل کافی برای آن کار را هم نداشت اما با سرمایه گذاری بر سر برخی از فاکتورها میتوانست و میتواند نفوذ ایران را افزایش دهد. برخلاف تصور اما این فاکتورها که مهمترین آن میتواند زبان باشد برخلاف تصور از کارایی لازم برای سود بردن از آن به عنوان یک فاکتور تعیین کننده برخوردار نیست. همانطور که مثلا این فاکتور برای عربستان در رقابت آنها با ایران در عراق عمل نکرد (این خود باز ماجرای دیگریست)
♦️خلاصه آن که در هیچ یک از شهرها و بویژه روستاهایی (در مورد شهر به جز از دو سه شهری که تا حدودی واجد شرایط این نام هستند در موارد دیگر نباید فریب این عنوان را خورد) که طالبان در این روزها در جریان راهپیمایی خود اشغال یا آزاد میکنند هیچ دلیل سه گانهای از تضاد عقیده از دست رفتن ثروت یا تفاوت عمدهی فرهنگی و زبانی میان بدنهی اصلی جامعه با طالبان وجود ندارد که بتواند انگیزهای قوی برای مقاومت باشد. همان گونه که عرض کردم این سومی (زبان) بخصوص هیچگاه در میان تودههای مردم موضوع قابل معارضهای نبوده است. آنچه این موضوع یعنی زبان را بیشتر پیش چشم آورده منازعات داخل مجلس در دورهی باصطلاح دمکراتیک است که برخی تلاش داشتند تا از آن در جهت پیشبرد منافع سیاسی خود بهره ببرند. این به این معنا نیست که چنین تضادی از بنیان بی اساس است، اما نکته آن است که این وجه از هویت افراد همچنان در برابر لایهی نخست کم رنگ و بی جان است و مؤثر عمل نمیکند و تقریبا در هیچ کجا تبدیل به برخورد نظامی نشده است. این جامعه در طول سدهها از زبان فارسی به عنوان زیان میان قومی استفاده کرده و هنوز هم این کار را میکند. با آمدن طالبان در این مقطع بر سر قدرت چنانچه بخواهند مورد پذیرش جامعه جهانی قرار بگیرند مکانیزمهای سابق در مورد زبان چون همیشه عمل خواهند کرد مگر آن که تغییرات تازهای در بنیانهای فکری جامعه پدیدار شود. که در کوتاه مدت کاملا بعید است.
۷- جامعهی کنونی افغانستان با تاکید چند باره بر این موضوع که از نظر هویتی جامعهای یک پارچه است و هنوز به طور جدی دچار رنسانس و نوزایی نشده با طالبانی که به اجرای محدودتر حدود اسلامی بپردازد و با مظاهر تمدن مانند رادیو تلویزیون و فوتبال و ورزش و تحصیل محدود زنان موافقت کند مشکلی ندارد. جامعهی افغانستان حتی آنهایی که از برخی از این مظاهر استفاده میکنند شخصا قائل به حلال یا مباح بودن آن نیستند. کشتن بسیاری از زنان و دختران در افغانستان به دلیل رفتارهای مدنی یا حتی هنر پیشگی و گویندگی و خوانندگی نه به دست طالبان که معمولا اعضای خانوادهی خود این افراد اتفاق میافتد.
تفاوت طالبان در این موارد با مردم عادی آن است که قاطبهی مردم واکنش در برابر چنین پدیدههایی را از جملهی حقوق خانوادهها میدانند، اما طالبان میخواهد اجرا و تعیین آن را خود به دست بگیرد.
تحصیل دختران نیز موضوعی است که در حالت عادی نیز امری فراگیر و همه جانبه نبوده است. اختلاف طالبان با قاطبه ی مردم (اشتباه نشود، به درصدی از مردم که متفاوت هستند کاری نداریم) نه در اصل اولویت شوهرداری و بچه داری زنان که بر سر تعیین حدود و سن اجرای آن است. موضوع شوهر دادن دختران در سنین ۱۲ سالگی در افغانستان امری عادیست و بسیار ی تحصیل تا این سن و درس خواندن را امری
افراطی ِوارداتی که این بار به مراتب متحجرانهتر و افراطیتر ازگذشته است وبه وضوح باپول و قدرت و امکانات نیز پیوند پیدا میکند.
♦️این دورهای است که روسها افغانستان را ترک کرده، مجاهدین کابل و شهرهای بزرگ را در محاصره دارند و دولت نجیب روزهای آخر خود را میگذراند. آمریکا با احساس پیروز مطلق جنگ سرد کمکهای خود را قطع کرده و در صدد پیچیدن کامل طومار زندگانیِ قدرتی به نام شوروی است و دیگر به افغانستان توجه ندارد و این درست روزهایی است که القاعده در حال برآمدن است و برخلاف جنگ ابر قدرتها که به ظاهر به پایان رسیده نبرد بزرگ ایدئولوژیک دیگری در جهان اسلام در حال آغاز شدن است. (در این باره در کتاب افغانستان سرزمین درهها تا حدودی به آن اشاره کرده ام. در بخش عربهای افغان و ماجرای کشته شدن عبدالله عزام) این نبرد از نظر عربستان بسیار حیاتی است و نباید بخشی از همسایهی ایران شیعه که از نظر زبانی و فرهنگی (این موضوع فرهنگ نیاز به توضیح دارد. عجالتا و اجمالا در اینجا به مفهوم برخی مشترکات) بخش جدایی ناپذیر ایران بوده است، در میانهی این کارزار از دست برود. این نبرد اما با سرکشی و جاه طلبی کاذب نیروهای اسلامی سنی که (در آن کتاب کل این ماجرای انقلابی گری سنی را توضیح دادهام که نوعی واکسینه کردن جهان سنت در برابر اسلام انقلابی شیعه بود و مورد موافقت غرب) پیروزی بر شوروی را به حساب خود میگذراند رنگ و صورت دیگری به خود میگیرد و مرگ عزام که رهبر اصلی القاعده بود به نام آمریکا نوشته میشود و به ظهور بن لادن میانجامد. از این جاست که با سه گانه؛ اسلام انقلابی شیعه به رهبری ایران، و جریان انقلابی سنی به رهبری القاعده تحت حمایت عربستان و وجه سوم یعنی آمریکا مواجهیم (این نیز نیاز به فرصتی دیگر دارد) نقش پاکستان نیز دقیقا از این مرحله است که پر رنگ میشود. کشوری که زمانی بخشی از نیروهای غرب و جهان سنی برای مقابله با شوروی بود و نقش توزیع کننده امکانات و لجستیک آن و البته منافع سرشار اقتصادی از قِبَل آن را داشت، در این مرحله خود را در برابر تحولات جدید و منافع از دست رفته تنها میبیند و از طرفی با هرج و مرجی که پس از سقوط کابل رخ میدهد احتمال بازگشت افغانستان به همان مسیر سنتی خود که با پاکستان سر ناسازگاری داشت قوت میگیرد.
♦️موضوع خط دیورند و پیوند سنتی افغانستان با هند (شرح این نیز بماند) پاکستان از این مرحله است که وارد کارزار میشود و با جذب نیروهایی از بدنهی مجاهدین سابق و البته پشتونهای نواحی قبایلی خود که با اقوام پشتون افغانستان یک قوم و قبیلهاند طالبان را برای ایجاد موازنه و حتی برتری بر هند شکل میدهد. این نیروها بر دو پایه شکل میگیرند، نخست ایدئولوژی اسلامی و دیگر قبایل شرقی پشتون. این طرح با حمایت گسترده عربستان و امارات که قصدشان ایزوله کردن ایران در نواحی شرقی و ایجاد کانون خطر برای آن است همراه میشود.
♦️حضور سه میلیون افغان در داخل ایران که همواره در حال رفت و آمد هستند و یک اقلیت نسبتا قابل توجه از شیعیان در مرکز افغانستان و اقتصاد وابستهی آن به تولیدات ایران و در سالهای اخیر، برگرداندن راههای تجاری افغانستان از بندر کراچی به سوی چابهار به اندازهی کافی زمینههای نگرانی پاکستان و عربستان را فراهم میآورد. بخش اول این راهبرد تا زمان حملهی القاعده به برجهای دوقلو به خوبی پیش میرود. دیپلماتهای ایرانی در مزار به دست طالبان کشته میشوند. مرزهای شرقی ایران نا امن میشود و باز گرداندن مهاجران در دستور کار ایران قرار میگیرد و راههای عبور ومرور مهاجران بسته میشود. این راهبرد تا زمان حملهی القاعده به برجهای دوقلو بخوبی کار می کند اما پس از آن با ورود آمریکاییها و تشکیل دولت جدید با تکیه به نیروهای شمال و مجموعهای از اقوام مختلف به شکست میانجامد. اما چیزی که موجب شکست این راهبرد میشود عملیات خودسرانهی القاعده است که برای خود رسالتی جهانی و آخرالزمانی قائل است و از همین جاست که نیروهای طالبان عقب مینشینند، اما نابود نمیشوند. در کشوری که به سرزمین درهها معروف است چیزی به عنوان نابود کردن کامل حریف وجود ندارد، بویژه که آنها با پاکستانی همسایهاند که نوار نسبتا پهنی از مرز آن با افغانستان متعلق به اقوام پشتون است که در امور داخلی خود کاملا خود مختار هستند. این منطقه و نوار مرزی که به “قبایل ایجنسی” معروف است در جریان استقلال پاکستان از هند به شرط حفظ خودمختاری به پاکستان پیوستهاند. منطقهای که همواره مورد مناقشه افغانستان با پاکستان بوده و تقریبا هیچیک از رهبران افغانستان تعلق آن را به پاکستان نپذیرفته اند، این مناطق با افغانستان هیچ مرز قابل تشخیصی چه از نظرجغرافیایی، نژادی، مذهبی و یا زبانی و فرهنگی ندارند. از اینرو پاکستانیها به طور هوشمندانهای یک تهدید امنیتی را به یک فرصت راهبردی تبدیل کردند.
آنها حتی نام
هدایت شده از اسرار پیدا
✋
رهبر مرموز طالبان کیست؟
🔺نامش « ملاهبهالله آخوندزاده» است. از فرماندهان پیشکسوت طالبان با سابقه جهاد با روس و آمریکا که علاقهای به عکاسان ندارد و اجازه نمیدهد که از او عکس بگیرند و از تلفن همراه هم استفاده نمیکند.
🔹 از خانوادهای فقیر و متولد روستای مانجوای قندهار است. خانواده او بعد از اشغال کشور توسط شوروی به بلوچستان پاکستان مهاجرت کرد و هبهالله در مدارس دینی کویته درس خواند تا به مقام اجتهاد رسید. پس از آن بود که با انگیزهای دینی وارد جنگ با نیروهای شوروی شد و در سال۱۹۹۶ به طالبان پیوست.
🔸خیلی زود اعتماد ملاعمر، موسس طالبان را جلب کرد و به در پنجسال زمامداری طالبان در افغانستان به ریاست محاکم عالی رسید. او نقش مهمی در اتخاذ راهبرد طالبان وصدور فتوا داشت.
🔹درسال ۲۰۱۲ از یک سوءقصد جان سالم به دربرد و همین باعث شد که واحد اطلاعاتی طالبان را پیریزی کند. در سال۲۰۱۶ وپس از ترور ملااختر، رهبر وقت طالبان، به رهبری طالبان برگزیده شدو کمیته مخفی کنترل ونظارت را برای امور ضدجاسوسی و کنترل نیروهای طالبان تاسیس کرد.
🔸او در مدیریت خود رویکردی به شدت امنیتی دارد و جز یک عکس، تصویری از چهره او وجود ندارد. ملاهبهالله آخوندزاده در انظار عمومی ظاهر نمیشود و به دادن پیامهای سالانه به مناسبت اعیاد اسلامی بسنده میکند. آخرین پیام او تاکید به عمران و خودکفایی بعد از استقلال افغانستان است./الجزیره
✅ کانال جامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانه ای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155