eitaa logo
عصر جدید
809 دنبال‌کننده
83 عکس
14 ویدیو
2 فایل
👤eitaa.com/ahs_tafreshi اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ...
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️جمهوری اسلامی و انتقال فرهنگ مقاومت به ملت‌ها 🔰مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ▪️ما چه چيزی را به ملت فلسطين در برابر اسرائيل ياد داديم؟ هزاران بار هم كه بگويند به آن‌ها پول داديم؛ ما یک هزارم پولی را كه آن‌ها لازم دارند نداديم. هزاران بار هم كه بگوئيد كه تكنيك مديريت و غيره داديم؛ هرچه داديم یک هزارم نياز آن‌ها نبوده است. ▪️ولی به آن‌ها يک چيز داديم كه اسرائيل را درمانده كرده است و دشمن در برابر آن هيچ كاری نمی‌تواند بكند و آن، فرهنگ مقاومت برای خداست. ۱۳۷۶/۱۰/۲۱ ☑️@AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
📕کتاب «یک‌ ذرّه بیشتر از صفر»؛ ناشناختگی خلّاق انقلاب اسلامی با تأکید بر اندیشه‌ی سیاسی آیت‌الله‌ خامنه‌ای 📝عناوین و موضوعات کتاب: ▪️فصل اول: مسأله چیست؟ ▪️فصل دوم: ناشناختگی انقلاب اسلامی ▪️فصل سوم: کدام انقلاب؟ انقلاب سیاسی یا انقلاب اجتماعی؟ ▪️فصل چهارم: ناتمامی انقلاب اسلامی ▪️فصل پنجم: ناشنیدگی انقلاب اسلامی ▪️فصل ششم: نابسندگی محاسباتی ▪️فصل هفتم: چرخه‌ی عمل و نظر ▪️فصل هشتم: گذار به روایت اجتماعی راقی ▪️فصل نهم: نامحاسبه‌ی روزگار ✍به قلم دکتر محمدحسین طاهری ▪️۵۰۴ صفحه، انتشارات کتاب فردا 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🆔@Asre_jadid_57
⭕️همه ائمه علیهم‌السلام دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند. 🔰حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️من به نظرم میرسد راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد ‌باید کار بشود: 1⃣...بُعد معنوی و الهی...؛ جنبه‌ی قداست ائمّه (علیهم السّلام)؛ 2⃣جنبه‌ی کلمات و درس‌های این‌ها است... در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه‌ی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات،‌ معاشرت، دین، احکام؛ ائمّه‌ی ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود. 3⃣مسئله‌ی سیاست...؛‌ این همان چیزی است که بنده در آن [بررسی] سال‌های زندگی ائمّه، عمدتاً این را دنبال می‌کردم که ائمّه چه کار می‌کردند و چه کار می‌خواستند بکنند. ▪️بخش سیاست، بخش خیلی مهمّی است. سیاست ائمّه چه بود؟ این‌که امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند این‌ها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجّه کند قابل فهم نیست؛ آن‌ها هدف‌های بزرگی داشتند. هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت. و همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود. 📕بیانات در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام، ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ 🌐https://khl.ink/f/56340 پ.ن: ▪️در یک نگاه کلان، اهل بیت علیهم‌السلام در دنیا به دنبال ابلاغ، بسط و گسترش و عبودیت خدای متعال بوده‌اند که این امر مهم، به دلیل امکان ادبارِ برخی فاعل‌های انسانی بنا بر و ، ناچاراً از متن تخاصم همه‌جانبه‌ای عبور می‌نماید؛ به عبارت دیگر، دعوت انبیا و ائمه علیهم‌السلام مخالفینی دارد که به دلایلی از جمله حرص، حسد و طمع، نسبت به ولایت خدای متعال و حضرات معصومین، استکبار ورزیده‌ و در نتیجه در مقابل دعوت انبیا و ائمه صف‌آرایی می‌کنند. وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ سوره‌ی مبارکه‌ی انعام-آیه‌ی شریفه‌ی ١١٢ (ر.ک به گرو‌های معارض دعوت انبیا در طرح کلی اندیشه اسلامی) ▪️بنابراین اصل درگیری طواغیت و شیاطین انسی و جنی با اهل بیت علیهم‌السلام، غیرقابل انکار است اما سیاست حضرات در این درگیری چه بوده است، طرح‌شان برای دفع فتنه‌ها و توطئه‌‌های ، تبیین و ابلاغ و نجات چه بوده است، اهداف‌ بلندمدت-میان‌مدت-کوتاه‌مدت حضرات چه بوده است، با چه سازوکارها و مکانیسم‌هایی این اهداف‌ را دنبال نموده‌اند، برای سیاسی-اجتماعی ما در و اضطرار، چه خطوطی را ترسیم کرده‌اند که باید کنشگری خود را در آن سطح پیگیری نماییم؟ پاسخ صحیح به این دست از سؤالات، با فهم معتبر از ادله‌ی معتبره در اسلام‌شناسی که همان طریق قویم است، باید صورت بگیرد که از جمله آثار فاخر و برجسته‌ی موجود پیرامون این موضوع، کتاب انسان دویست‌و‌پنجاه‌ساله‌ی رهبر معظم انقلاب می‌باشد. 🆔@Asre_jadid_57
🔰آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله ▪️مباحث بکر نباید در درس مطرح گردد‌، موضوعات نو باید در لجنه‌های علمی بررسی گردد و سپس نتایج آن به کلاس‌ها منتقل شود. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ پنج رکن «روش‌شناسی اجتهاد» ▪️روش‌شناسی اجتهاد تلاشی است که به‌صورت توصیفی یا نقدی با هدف تحلیل منهج فقهی یک فقیه یا مجموعه‌ای از فقها انجام می‌شود. ▪️در روش‌شناسی اجتهاد، تمرکز بر روی تحلیل دقیق این مقومات پنج‌گانه است: ۱.فقه الموضوع ۲.فقه النصوص ۳.فقه الاقوال ۴.فقه التطبیق ۵.فقه الترتیب ▪️بنابراین روش‌شناسی فقهی، دارای پنج‌رکن و محور اصلی است؛ این ارکان خمسه را می‌توان در ذیل سه‌گانه «فقه التعیین، فقه التطبیق و فقه التفسیر» هم قرارداد. ▪️امر اجتهاد بایستی به‌طور دقیق و منظم انجام شود؛ مثلا باید ابتدا فقه النصوص را به‌طور کامل مسلط شد و سپس به فقه الاقوال پرداخته شود. 🌐ijtihadnet.ir/روش-شناسی-اجتهاد-فقهی/ 🆔@ravesh_ejtehad 🆔@Asre_jadid_57
⭕️برشکسته شدن کشورهای آسیای شرقی به علت وابستگی اقتصادی به سرمایه‌داران صهیونیست 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️[سررشته تحولات منفی در سطح بین‌المللی در دست کسانی است] كه آن‌ها به وسیله‌ی این تحولات می‌خواهند اهداف خودشان را -كه یا زر است یا زور- تأمین كنند و برای آن‌ها چیزی به نام هویت ملت‌ها اصلاً ارزش ندارد؛ كه متأسفانه این در صد سال، صد و پنجاه سال اخیر، در دنیا اتفاق افتاده است؛ تحولات كشورهای آسیایی و آفریقایی و امریكای لاتین در دام طراحی باندهای قدرت بین‌المللی افتاده است و طراح این‌ها صهیونیست و سرمایه‌داران بین‌المللی بوده‌اند. برای این‌ها آنچه مهم بوده، كسب قدرت سیاسی است كه بتوانند در كشورها و دولتهای اروپایی و غیره نفوذ كنند و قدرت سیاسی را در دست بگیرند و پول كسب كنند و این كمپانی‌ها، سرمایه‌های عظیم، كارتل‌ها و تراست‌ها را به وجود آورند. هدف این بوده است؛ آن وقت اگر اقتضاء می‌كرده است كه اخلاق جنسی ملتها را خراب كنند، راحت می‌كردند؛ مصرف‌گرایی را در بین آنها ترویج كنند، به‌راحتی این كار را انجام می‌دادند؛ بی‌اعتنایی به هویت‌های ملی و مبانیِ فرهنگی را در آن‌ها ترویج كنند، این كار را می‌كردند. این‌ها، اهداف كلان آن‌ها بوده است كه تصویر می‌كردند. ▪️آن‌وقت همیشه لشگری هم از امكانات فرهنگی و رسانه‌ای و روزنامه‌های فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت این‌ها بوده است، كه این‌ها امروز یواش یواش دارد پخش می‌شود و من پریروز در روزنامه -البته سه، چهار ماه قبل از این، من مقاله‌اش را دیده بودم- گزارشی از تشكیلِ «ناتوی فرهنگی» را خواندم. یعنی در مقابل پیمان ناتو كه امریكایی‌ها در اروپا به عنوان مقابله‌ی با شوروی سابق یك مجموعه‌ی مقتدر نظامی به وجود آوردند؛ اما برای سركوب هر صدای معارض با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و غیره از آن استفاده می‌كردند، حالا یك ناتوی فرهنگی هم به وجود آورده‌اند. این، بسیار چیز خطرناكی است. البته حالا هم نیست؛ سال‌هاست كه این اتفاق افتاده است. مجموعه‌ی زنجیره‌ی به هم پیوسته‌ی رسانه‌های گوناگون -كه حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‌ها و تلویزیونها و رادیوها- در جهت مشخصی حركت می‌كنند تا سررشته‌ی تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا كه دیگر خیلی هم آسان و رو راست شده است. در گرجستان كه یك تحول سیاسی اتفاق افتاد و جا به‌جایی قدرت انجام گرفت، یك سرمایه‌دار امریكایی و صهیونیست یهودی -البته اسمش معروف است، من نمی‌خواهم اسمش را بیاورم- اعلام كرد كه من ده میلیون دلار در كشور گرجستان خرج كردم و تحول سیاسی ایجاد كردم؛ خیلی راحت. ده میلیون دلار خرج می‌كنند، یك حكومت را كنار می‌گذارند، یك حكومت دیگر را سرِ كار می‌آورند! این‌ها باید روی مردم اثر بگذارند؛ باید اجتماعات درست كنند. در اوكراین هم همین كار را كردند؛ در جاهای دیگر هم همین كار را كردند. ▪️گاهی اوقات تأثیراتشان به شكل دیگری است و تعیین‌كننده است؛ شاید این را در یك جمع دانشجویی دیگر گفته باشم كه ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی -كه بسیار هم آدم پُركار و دقیق و جدی و پایبندی بود- به تهران آمد، به دیدن من هم آمد؛ همان اوقات بود كه تحولات گوناگونی در آسیای شرقی اتفاق افتاده بود؛ در مالزی، اندونزی و تایلند، و زلزله‌ی اقتصادی به وجود آمده بود. همین سرمایه‌دار صهیونیستی و بعد سرمایه‌دارهای دیگر، با بازی‌های بانكی و پولی توانستند چند تا كشور را به برشكستگی بكشانند. در آن وقت ماهاتیر محمد به من گفت: من فقط همین‌قدر به شما بگویم كه ما یك شبه گدا شدیم! البته وقتی كشوری وابستگی اقتصادی پیدا كرد و خواست نسخه‌های اقتصادی بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول را عمل بكند، همین‌طور هم خواهد شد.خود این بانك جهانی و صندوق بین‌المللی هم یكی از بخشها و قطعه‌های این پازل بزرگند. ▪️این خیلی خطرناك است كه سر‌رشته‌ی تحولات جهانی دست باندهای قدرت بین‌المللی باشد؛ كه امروز هست. اینها صهیونیستها و سرمایه‌دارهایند و عمدتاً هم در امریكا و در اروپایند. 📕بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان، ۱۳۸۵/۰۸/۱۸ https://khl.ink/f/3362 🆔@Asre_jadid_57
▪️طراحی تحولات منفی در سطح بین‌المللی در دست باندهای قدرت سیاسی و اقتصادی بین‌المللی افتاده است که هدفی جز کسب قدرت سیاسی(زور) و اقتصادی(زر) ندارند و هیچ ارجی برای هویت ملت‌ها و مبانی فرهنگیِ آن‌ها و اصول اولیه‌ی اخلاق انسانی قائل نبوده‌اند. ▪️آن‌چه امروزه غرب را از غربِ دوران جنگ سرد متمایز کرده است، ناتوی فرهنگی است که تصرف در لایه‌های هویتی و عمیق یک جامعه را رقم می‌زند تا از این طریق به اهداف شوم خود برسد. ▪️سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول نیز با ارائه نسخه‌های اقتصادی و در نتیجه وابستگی اقتصادی ملت‌ها، بخشی از قطعات این پازل بزرگند. 🆔@Asre_jadid_57
🔷 در صورت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان او آینده کشور و انقلاب چه می‌شود؟ 🔸در این مدت کوتاه خیلی از دلسوزان انقلاب تماس گرفته و نگرانی خود را از شهادت احتمالی آیت الله رئیسی اعلام کرده اند. ناگفته پیداست که دشمنان نظام هم از وقوع این پیش آمد احتمالیِ تلخ شادمان بوده و در پوست خود نمی‌گنجند زیرا شهادت وی را نقطه‌ عطفی برای تضعیف انقلاب می دانند. 🔸به گروه اول باید گفت که نگران نباشید و «إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ» و به گروه دوم هم باید گفت که مثل همیشه کور خوانده اید و «مَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيرُ ٱلمَٰكِرِينَ.» بله، قطعاً به لحاظ رسانه‌ای فوت رئیس جمهور یک کشور به عنوان شخص برگزیده توسط اراده سیاسی مردم آن حتی اگر غافلگیرانه و نتیجه یک سانحه هوایی هم نبوده و حاصل یک بیماری از قبل مشخص هم باشد، باز هم دردناک بوده و آثار به ظاهر منفی خود را دارد. 🔸با این حال، به طور قطع این قاعده ظاهری هیچ سنخیتی با نظام و مکتب ما نداشته و آنچه ما در این ۴۶ سال دیده‌ایم برعکس آن است! یعنی تمام این اتفاقات به ظاهر منفی، باطنی کاملاً مثبت داشته و موجب رشد و بالندگی هرچه بیشتر انقلاب شده و قدرت آن را از درون و بیرون تثبیت نموده است. 🔸سوال این است که مگر موجودیت جمهوری اسلامی تاکنون قائم به شخص بوده است؟ غیر از این است که اگر امروز حتی یک شعار مرگ بر اسرائیل هم در کره خاکی گفته می‌شود به واسطه ظهور حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران است! خُب ایشان هم به ظاهر امر دنیایی فوت کرد و از میان ما رفت اما آیا انقلاب آسیبی دید؟ اساساً آیا وی دستاورد انقلاب خود که تشکیل جبهه مقاومت در سراسر کره زمین بود را به چشم دید؟ 🔸بلاشک آنچه در زمان فوت حضرت امام خمینی (ره) علت نگرانی خیلی از دلسوزان انقلاب را به خود اختصاص داده بود، عدم درک عمیق از ذات انقلاب و باطن جبهه حق بود. آن روزها خیلی‌ها تصور می‌کردند که این انقلاب حاصل اتفاقاتی کاملاً اتفاقی و درون مرزی است و حال آنکه که چنین پدیده‌ای ماحَصل نبرد ۱۲۴ هزار پیامبر الهی و آزادگان طول تاریخ بود که در آن مقطع زمانی در قالبی مشخص تجلی پیدا کرد و آثار وضعی خود را نمایان ساخت. 🔸حتی خود حضرت امام خمینی (ره) هم به عنوان بنیانگذار ظاهری انقلاب، خود را در این پازل هیچ کاره می‌دانست و اعلام کرد: «ما در طول انقلاب بارها توسط امام زمان (عج) هدایت تحمیلی شده‌ایم!» این یعنی اینکه سرگذشت انقلاب و جبهه حق بیش از آنکه در نزد اراده انسان‌های عادی باشد، در کفِ مأموران خاص خداوند و همان کسانی است که وظیفه پاسداری از این نهضت را بر عهده دارند (ائمه اطهار علیه السلام). 🔸اگر بخواهیم در فضای سال‌های اخیر انقلاب هم سیر کنیم، به ظاهر امر دنیایی هیچ قدرت ظاهری در جمهوری اسلامی بالاتر از شهید سلیمانی وجود نداشت. آیا قدرت نظامی و منطقه ای ما با شهادت ایشان تضعیف شد و یا اینکه گسترش یافت؟ غیر از این است که قدرت جبهه مقاومت به دو بازه زمانی قبل و بعد از شهادت ایشان تقسیم شد و اتفاقاً قسمت بعد از شهادت ایشان قدرت بیشتری نسبت به قسمت قبل از شهادت او دارد؟ غیر از این است که عملیات «وعده صادق» نتیجه شهادت او و میوه حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد بود؟ 🔸حال سوال می‌کنیم که آیا شهادت رئیس جمهور شهید رجایی در اوایل کاشتِ درخت نوپای انقلاب موجب تضعیف کشور شد یا تثبیت قدرت آن؟ بلاشک موجب تثبیت قدرت کشور در آن زمان و بلوغ زودرس آن شد و حال به حمدالله ما که آن روزهای سخت را پشت سر گذاشته ایم، در صورت شهادت آیت الله رئیسی نیز غم و اندوهمان فقط به لحاظ مسائل انسانی و ملی است والا پیشاپیش هیچ نگرانی از وضعیت حال و آینده کشور نداریم و از این رو بوده است که رهبر معظم انقلاب لحظاتی پیش در پیام خود اعلام نمودند که: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.» 🔸در انتها ضمن دعوت ملت ایران و خواص جامعه به هوشیاری هرچه تمام در مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن، توجه خود و شما را به فرازی از صحبت‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در خصوص آینده انقلاب جلب می‌کنم: «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است. من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده‌اند می‌بوسم و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچه‌های آزادی و کمال نثار می‌کنم و به ملت عزیز و دلاور ایران هم عرض می‌کنم که خداوند آثار و برکات معنویت شما را به جهان صادر نموده است و قلب‌ها و چشمان پر فروغ شما کانون حمایت از محرومان شده است و شراره کینه انقلابی‌تان جهانخواران چپ و راست را به وحشت انداخته است.» ✍علی جهانبخش، قاضی دادگستری 👇 @ravayatefathavini
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir 🆔@Asre_jadid_57
📚 فیلم کامل | گفتگوی رهبر انقلاب با خبرنگار صداوسیما در نمایشگاه کتاب تهران؛ هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است. ✏️ اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. ✏️ نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد. ✏️ مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند. البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند. ✏️ فعالان فضای مجازی کتاب‌های خوبی را که در زمینه‌های مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتاب‌های مفید» را معرفی و ترویج کنند. ✏️ افزایش کارهای جدید، افزایش شمارگان کتابها و تجدید چاپ مکرر برخی کتابها از خبرهای خوب نمایشگاه امسال است. ✏️ دستگاه‌هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد. ✏️ ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و افزودند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام(ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
⭕️گفتگوی رهبر انقلاب با خبرنگار صداوسیما در نمایشگاه کتاب تهران ▪️دستگاه‌هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد. ▪️ ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و افزودند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام(ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد. 🌐Farsi.Khamenei.ir 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تصویر آثار فقهی رئیس جمهور شهید 🔰رهبر انقلاب: درس را جدی بگیرید تا به درد بخورید ▫️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. ▫️این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) ▫️@ravesh_ejtehad 🆔@Asre_jadid_57
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈عزای رئیسی، فرصتی برای احیای اخلاق سیاسی 👤علی علیزاده 📺شبکه چهار سیما 📆دوم خردادماه ۱۴۰۳ 🔗پی‌نوشت: انتشار گفتگوی مذکور، به‌منزله‌ی تأیید تمام محتوای مطرح‌شده در آن نیست. آ.علیزاده در این گفتگو روی دو نکته تأکید دارند: ١.لزوم دفاع از کلیت ساختمان دولت-ملت ایرانی. ۲.امکان تبدیل این تکانه و ترومای ملی به یک فرصت برای احیای اخلاق در سیاست. ▪️عروج آیت‌الله رئیسی ضربه‌ و جراحتی بزرگ بر پیکره‌ی سیاست در عالم جدیدِ مسیطر(مدرن) است که باید به احیای اخلاق در سیاست منتهی گردد. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️بانک جهانی و صندوق بین ‏المللی پول و سازمان تجارت جهانی؛ ابزارهای آمریکائی و استکباری 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️یک نکته‏ای را در اینجا من عرض بکنم و آن مسئله‏ی جهانی‌شدن است. جهانی‌شدن، اسم خیلی قشنگی است و هر کشوری فکر می‏کند بازارهای جهانی به رویش باز می‏شود. اما جهانی‌شدن به معنای تبدیل شدن به یک پیچ و مهره‏ای در ماشین سرمایه‏داری غرب، نباید مورد قبول هیچ ملت مستقلی باشد. اگر قرار است جهانی‌شدن به معنای درست کلمه تحقق پیدا بکند، باید کشورها استقلال خودشان -استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی- و قدرت تصمیم‏گیری خودشان را حفظ کنند؛ و الّا جهانی‌شدنی که ده‏ها سال پیش از طریق بانک جهانی و صندوق بین‏‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی و امثال این‏ها -که همه ابزارهای آمریکائی و استکباری بودند- به وجود آمده، ارزشی ندارد. بنابراین، یک اصل مهم، مسئله‌ی استقلال است؛ که اگر این نباشد پیشرفت نیست، سرابِ پیشرفت است. 🗓۱۳۸۸/۰۲/۲۷ بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان‌ 🌐https://khl.ink/f/6917 🆔@Asre_jadid_57
⭕️متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی (نمونه: ذیل دعای عرفه) ▪️این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزنده‌ای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است. ▪️به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّدالشهداء علیه السلام: «إِلَهِي‏ أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي‏... »،(۱) برخی از بزرگان، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانسته‌اند، ولی مرحوم مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشته‌‌اند. ▪️علّامه مجلسی پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، می‌افزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»(۲) ▪️همایی در مقدّمه مولوی‌ نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی ۷۰۹ ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است. (۳) ▪️حاج آقا این قطعه را افزوده‌شده به دعا دانسته و درباره‌ی علّت افزوده‌شدن این قطعه می‌فرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخه‌ای از نسخه‌های اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کرده‌اند که این صفحه، قطعه‌ی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخه‌های متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.» ▪️من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط می‌خواستم برخورد بزرگانی با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیش‌زمینه‌های ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روش متن‌شناسی نشان بدهم. به عقیده‌ من متن‌شناسی، راه روش‌مندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایره‌ی محدودی می‌توان از آن بهره جست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱.اقبال الأعمال: ج۱، ص۳۴۸-۳۵۰. ۲.بحار الأنوار: ج۹۵، ص۲۲۷-۲۲۸. ۳.مولوی نامه: ج۲، ص۱۸. 📕درس خارج اصول استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی، ۱ اسفند ۱۳۸۹ ‌ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️نسبت به کتاب سلیم‌بن‌قیس به‌نظر می‌رسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسی‌‌ای ندارد و چندان نسبت به آن نمی‌توانم اظهارنظر جدی کنم. 🔰استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی ▪️نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم می‌رسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسی‌‌ای ندارد؛ چون نوع مضامینی که در این روایت وجود دارد، در روایت‌های دیگر هم آمده است. ▪️البته یک سری اشکالات از قدیم به این کتاب شده است؛ یعنی از زمان ابن غضائری. یکی از این‌ها اشکالی است که ابن غضائری می‌کند که کاملاً هم وارد است. وی می‌گوید: شکی نیست که این کتاب «موضوع» است و قراینی بر این مسئله هم وجود دارد. از جمله در این کتاب آمده ائمه پس از امیرالمؤمنین(ع) دوازده نفرند که با حضرت(ع) سیزده نفر می‌شوند. اما گاهی مراد از 12 بعد از امیرالمؤمنین یعنی 12 با امیرالمؤمنین که مسامحه در تعبیر شده است. ▪️اما اشکال دیگر ابن غضائری که کاملاً وارد است که می‌گوید در روایتی آمده است که محمد بن ابی بکر، پدرش ابوبکر را نصیحت کرد که این قطعاً غلط است؛ زیرا این جزو مسلمات تاریخ است که محمد بن ابی بکر در حجة الوداع در بیداء به دنیا آمده است که بیداء اولِ مسجد شجره است. روایات معتبر بر این وارد شده است و جزو مسلمات و محکمات تاریخ است که نسبت به محمد بن ابی بکر وارد شده است که «نفثت أسماء بنت عمیس بالبیداء» که بیداء همان مسجد شجره است. ولی من تصور می‌کنم حتی همین هم قابل پاسخ است؛ ممکن است محمد بن ابی بکر با برادرش عبدالرحمن اشتباه شده باشد. ▪️به هر تقدیر، اگرچه این ان قلت و قلت‌ها دربارۀ این کتاب وجود دارد، ولی من چندان نیاز به بررسی در این مورد ندیدم؛ زیرا در غالب موارد، مضامین وارده در این روایت، در روایت‌های دیگری هم در کنار آن وجود دارد. وقتی مقالۀ شهادت حضرت زهرا(س) را می‌نوشتم، سعی می‌کردم نسبت به مضامینی که در کتاب سلیم بود از منبع دیگری هم آدرس بدهم که اگر کسی در این منبع اشکالی داشته باشد، منبع دیگر تکمیل کند. به هر حال چندان نسبت به او نمی‌توانم اظهارنظر جدی کنم. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️یکی از آفات انقلاب اسلامی، فقدان طرح و برنامه برای آینده از سوی روحانیت است. ▪️استاد شهید مطهری رحمه‌الله در کتاب «بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله‌ی اخیر» درباره‌ی آفات نهضت می‌گوید: «نهضت‌ها مانند همه‌ی پدیده‌های دیگر ممکن است دچار آفت‌زدگی شوند، وظیفه‌ی رهبری نهضت است که پیشگیری کند و اگر احیانا آفت نفوذ کرد با وسایلی که در اختیار دارد یا باید در اختیار بگیرد، آفت‌زدایی نماید.»¹ ▪️از نظر استاد شهید، یکی از آفت‌هایی که ممکن است یک نهضت انقلابی با ابتلا به آن‌ها از ادامه‌ی راه خود باز بماند، «ابهام طرح‌های آینده» است؛ به این‌معنا که بعد از پیروزی نهضت، هیچ‌گونه طرح مشخص و مدونی برای اداره‌ی جامعه و رفع مشکلات نداشته باشند یا به کلی‌گویی و سر دادنِ شعار درباره‌ی آینده بسنده کنند. ▪️استاد مطهری (ره) معتقد است که روحانیت و رهبران انقلاب اسلامی باید با بهره‌گیری از فرهنگ غنی اسلام طرح‌های آینده‌ی نهضت را مشخص نمایند. دراین‌باره می‌فرمایند: «روحانیت آن گروه مهندس اجتماعی مورد اعتماد جامعه است که به علل خاصی در ارائه طرح آینده کوتاهی کرده و لااقل به‌طور کامل و به امضاء‌رسیده ارائه نداده است. اما در مقابل، گروه‌های دیگر هستند که طرح‌ها و نقشه‌هاشان مشخص است؛ معلوم است جامعه ایده‌آل آن‌ها از نظر حکومت، از نظر قانون، از نظر آزادی، از نظر ثروت، از نظر مالکیت، از نظر اصول قضایی، از نظر اصول اخلاقی و... چگونه جامعه‌ای است.»² ▪️شهید مطهری ضمن اینکه معتقد است: «تجربه نشان داده که روشن‌نبودن طرح‌های آینده ضایعات اساسی به بار می‌آورد»،³ در ارتباط با این موضوع می‌گوید: «قطعاً نهضت باید طرح‌های روشن و خالی از ابهام و مورد قبول و تأیید رهبران ارائه دهد تا جلو ضایعات گرفته شود. ما خوشوقتیم و خدا را سپاسگزار که از نظر مواد خام فرهنگی، فوق‌العاده غنی هستیم. نیازی از این نظر به هیچ منبع دیگر نداریم. تنها کاری که باید بکنیم استخراج و تصفیه و تبدیل این مواد خام به مواد قابل استفاده است و مستلزم بیدار دلی و کار و صرف وقت است.»‌‌⁴ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ١.بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله‌ی اخیر، ص۹۱ ٢.همان، ص۱۰۰ ٣.همان، ص۱۰۰ ۴.همان، ص۱۰۰ 📕بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله‌ی اخیر، مرتضی مطهری، چاپ ۲۶، ۱۳۸۲، صص. ۹۱ الی ۱۰۰. 🆔@Asre_jadid_57
43.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 مطالبۀ رهبر معظم انقلاب از حوزویان برای مدیریت اختلافات فکری (ازجمله اختلاف فکری در فلسفه و عرفان) ▪️در حوزه ممکن است در مسائل گوناگون اختلاف ‌نظر وجود داشته باشد؛ در مسائل علمی که اختلاف‌ نظر هست، در جهت‌گیری‌های فکری که اختلاف ‌نظر هست، در زمینه‌های سیاسی هم اختلاف‌ نظر ممکن است باشد؛ این اشکال ندارد؛ «اختلافات را باید مدیریّت کرد». مواظب باشید اختلاف ‌نظرها به درگیری و تشنّج و ناخن زدن به چهره‌ی یکدیگر نینجامد! اختلاف فکری، در عین حال اتّحاد به معنای واقعی کلمه؛ لله، فی‌الله، فی‌سبیل‌الله» (منبع: بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه، 18 اردیبهشت 1398: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42475 ) 🌐https://eitaa.com/AvardGhaah پی‌نوشت: حل مسائل اساسی انقلاب اسلامی، وظیفه‌ی اولویت‌‌دار و مهم امروزِ علما و فضلای حوزوی است که سبب می‌گردد از پرداختن به حواشی و درگیری‌های غیرضروری که دارای اهمیت چندانی نیستند، بپرهیزند. متن‌کردن حواشی توسط عده‌ای، سرپوش روی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌هایشان در حل مسائل است که نه‌تنها هیچ دردی را دوا نخواهد کرد، بلکه در آینده ضرر و زیان‌هایی را به بار خواهد آورد. بسیاری از مسائل اولویت‌دار در دنیای کوچکِ ذهن‌های زنگ‌زده‌ی امثال حقیر، نامسأله‌های دوران جدید عالم هستند‌ و اگر نگاه‌مان محدود در قم نشود و با نگاهی واقع‌بینانه به قوم، منطقه و جهان سری بزنیم، مشکلات و مسائل اساسی را امور دیگری خواهیم یافت. 🆔@Asre_jadid_57
▪️امروزه حل مسائل اساسی انقلاب اسلامی، وظیفه‌ی اصلی و مهم علما و فضلای حوزوی است که سبب پرهیز از پرداختن به حواشی و درگیری‌های غیرضروری که اهمیت چندانی ندارند، می‌گردد. ▪️در متن‌آوردن حواشی توسط عده‌ای، از یک‌طرف سرپوش روی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌هایشان در حل مسائل است و از طرف دیگر، سنگ‌اندازی در مسیر کنشگرانی است که در عرصه‌ی نظر و میدان عمل، مشغول فعالیت هستند. این اقدام، نه‌تنها هیچ دردی را دوا نخواهد کرد؛ بلکه در آینده ضرر و زیان‌هایی را به بار خواهد آورد. ▪️بسیاری از مسائلی که در دنیای کوچکِ ذهن‌های زنگ‌زده‌ اولویت یافته‌اند، در حقیقت نامسأله‌های دوران جدید عالم هستند‌ و اگر نگاه‌مان محدود در قم نشود و با نگاهی واقع‌بینانه به قوم، منطقه و جهان سری بزنیم، مشکلات و مسائل اساسی را امور دیگری خواهیم یافت. 🆔@Asre_jadid_57
📝متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد: بسم الله الرّحمن الرّحیم ▪️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آن‌ها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. ▪️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق‌خوردن است ــ ایستاده‌اید. ▪️شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. ▪️جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سال‌ها است مبارزه می‌کند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است. ▪️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند. ▪️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است. ▪️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزش‌های وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود. ▪️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. ▪️«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. ▪️سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می‌کند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار می‌رود؟ ▪️سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمی‌کنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود می‌کنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند! ▪️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. ▪️بجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم. ▪️درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. ▪️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید. ✍سیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۳/۵ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️بحثی در باب حدیث عنوان بصری 🔰استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی ▪️دربارۀ عنوان بصری این نکته را باید در نظر داشت که اینکه می‌گویند عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متأخرین است، و الا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما اصلاً وجود خارجی ندارد. عنوان بصری روایت معروفی است که اولین بار در مشکاة‌الأنوار سبط شیخ طبرسی (نوۀ مرحوم صاحب مجمع‌البیان) یعنی مرحوم شیخ علی‌بن‌حسن وارد شده و پس از آن هم مرحوم شهید ثانی در منیة‌المرید از خط شهید اول و امثال این‌ها نقل نموده است و در منابع نیامده است. حتی دیدم که برخی گفته‌اند این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است؛ در حالی که حتی در منابع اهل سنت هم تا جایی که من مراجعه کردم چنین حدیثی وجود ندارد. حال این‌که از کجا چنین حدیثی آمده است؛ خصوصاً که شیوه‌های تعبیرش هم اصلا با شیوه‌های تعبیر روایات اهل بیت سازگار نیست. ▪️به نظرم چنین متونی را باید بالکل کنار گذاشت. خدا رحمت کند مرحوم آسید علی قاضی را که معروف بود که محور کارهای ایشان روایت عنوان بصری بوده است. این روش‌ها‌، روش‌های نادرستی است و اگر می‌خواهیم به روایات اعتماد کرده و محور ریاضات‌مان را روایات قرار دهیم، باید به روایاتی اعتماد کنیم که اصل داشته باشد؛ نه روایاتی که در مصادر حدیثی ما وارد نشده است. ▪️اشکال: مضامین این روایت مضامین عالی است. پاسخ: الفاظش که اصلاً با روایات اهل بیت متناسب نیست. البته برخی تعابیرش با روایت‌های مصباح‌الشریعة تطبیق می‌کند ولی مصباح‌الشریعة هم بنابر تحقیق از امام صادق(ع) نیست. آقای بروجردی در جلسه‌ای گفته بودند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» منبع ندارد. کسی در پاسخ ایشان گفته بود منبعش مصباح‌الشریعة است. آقای بروجردی فرموده بودند شما چگونه مصباح‌الشریعة را حدیث می‌دانید؟ در حالی که این کتاب برای شقیق بلخی است. 📕درس خارج اصول، 11 اردیبهشت 1396 🆔@Asre_jadid_57