eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
406 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر ▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است. 1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم". 2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و را به عمومی و عملکرد نظام دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند»(بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،11/7/1401) 3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک است بدین معنا که فرد برای تسریع در رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...» ✍دکتر احمد اولیایی 🆔@asre_tabyin
💢 قدرت پروپاگاندا در مهندسی افکار با مقایسه ماجرای مهسا(ایرانی) و سارا(آمریکایی) ⭕️ جستجوی گوگلی واژه‌ی mahsa amini بیش از ۴۰میلیون، و sarah everard کمتر از ۲میلیون نتیجه دارد؛ یعنی اولی بیش‌از ۲۰برابر دومی ⭕️ مهسا در کنار یک پلیس زن ایرانی، بطور اتفاقی سکته کرده و در بیمارستان فوت می‌کند؛ سارا بعداز تجاوز پلیس مرد انگلیسی، بطور هولناکی سوزانده و رها می‌شود! ⭕️ فوت یکی، دستمایه‌ی اغتشاشات چندهفته‌ای شده و آشوبگران بدنبال براندازی حتی پلیس بی‌تقصیر را هم آتش می‌زنند؛ در قتل دیگری، پلیس مقصر حتی اعتراضات آرام چندروزه مردمی را برنمی‌تابد و سرکوب مراسم یادبود را حق خود می‌داند!/محمد جوانی پ.ن: به قول معروف، رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم! https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
⭕️ سه راهی سرنوشت‌ساز شبکه‌های اجتماعی خارجی 🔹سؤال عموم مردم این است که فیلتر برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی برداشته می‌شود یا خیر؟ 🔹برخی جریانات خاص هم زیان چند هزارمیلیاردی کسب‌وکارهای اینترنتی و و بیرون از مرزها فشار می‌آورند که هرچه زودتر این شبکه‌های اجتماعی خارجی باز شوند. 🔹جریان‌های دیگری نیز با استناد به که ثابت می‌کند شبکه‌های اجتماعی خارجی اثر منفی و حتی مخرب و براندازانه دارند، خواستار تعیین تکلیف این شبکه‌های خارجی هستند و راهکارشان هم فیلتر کردن است. 🔹جریان دیگری نیز با مسدودسازی اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد و روزمره مردم مخالف بوده، اما این مخالفت با فیلترینگ را به معنای موافقت با تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام به شکل گذشته و رهاشده نمی‌دانند. در ادامه به استدلال‌های این جریان می‌پردازم. 🔹ادبیات انتقادی نسبت به شبکه‌های اجتماعی در دنیای مدرن منحصر به ایران نیست./ از سال ۲۰۲۱ قانون‌گذاران سنای آمریکا بررسی به کاربران جوان را آغاز کرده‌اند، این تحقیق و تفحص، پس از آن شروع شد که یک کارمند سابق فیس‌بوک گزارش‌های داخلی این شرکت را به روزنامه وال‌استریت ژورنال ارائه داد و در آن درباره قدرت تأثیرگذاری محصولاتی مانند در تشویق نوجوانان به آزار رسانی به خود، به‌خصوص میان دختران جوان دست به افشاگری زد.دامنه این تحقیقات و انتقادات به سایر شبکه‌های اجتماعی و حوزه‌های امنیتی نیز کشیده شده است. 🔹روبیکا و هر محصول داخلی مشابه اینستاگرام همان عوارض و تبعات را در‌ پی خواهد داشت که اینستاگرام دارد. نمی‌توان بی‌توجه به ذات دنیای شبکه‌ای توقع داشته باشیم بتوانیم یک محیط سالم و ایمن درست کنیم. 🔹اگر قرار باشد با همان معماری ارزشی اینستاگرام و توییتر نمونه‌های داخلی را بسازیم، بازهم مسیر اشتباه گذشته را رفته‌ایم چون طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری توییتر برای طراحی‌شده است یا معماری اینستاگرام بر مبنای خودنمایی و است و بسیاری معتقدند مضرترین شبکه اجتماعی برای گروه سنی نوجوان همین اینستاگرام است.همان نوجوانانی که امروز به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی از پشت گوشی‌های موبایل و بازی‌های کامپیوتر بیرون آمدند و به شعارهای فریبنده بیرون از مرزها گوش فرا دادند و تبدیل اعتراض به اغتشاشش را تسهیل کردند. 🔹همان نوجوان و جوانانی که به neet ها معروف شده‌اند؛ نه کار می‌کند، نه درس می‌خواند و نه حرفه‌وفنی می‌آموزد. 🔹 در پیش روی تصمیم گیران است؛ بی‌هیچ توضیحی برای همیشه شبکه‌های اجتماعی خارجی پرکاربرد را ببندند، یا با (مردم و کسب‌وکارها) و همکاری اندیشمندان اجازه ساخت نمونه‌های داخلی مبتنی بر ارزش‌های ملی و درنهایت به آن‌ها داده شود یا اینکه بار دیگر بدون هیچ منطقی این شبکه‌های اجتماعی را رها کنند تا هرروز دیرتر از دیروز شود./ قدس 🌐با کانال عصرجدید، عصررسانه همراه شوید؛ https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎سی‌ان‌ان هم از هشتگ‌سازی رباتیک توییتری شاکی شد! 🔸محمد لسانی، پژوهشگر رسانه: در هفته‌های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و به‌خصوص در شبکه اجتماعی توئیتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد، به‌گونه‌ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می‌کرد. 🔻رکورد تاریخ توئیتر شکست! 🔹حجم تولید محتوا، هشتگ‌سازی و به‌خصوص فعال شدن ریترها (ریتوئیت‌کننده‌ها) کار را به‌جایی رساند که بنابر ادعای رسانه‌ها از چند جنبه شکسته شد. همه این رکوردشکنی‌ها بر اهمیت مساله افزود که واقعا چه اتفاقی در جریان است؟ 🔻کمپین‌های دستکاری هماهنگ چیست؟ 🔸سی‌ان‌ان مخفف (The Cable News Network) به‌عنوان نخستین شبکه خبری 24 ساعته آمریکا به این ترندینگ گسترده و ، حساس شد و در مطلبی با تیتر «جنگ روایت‌ها درمورد ایران در شبکه‌های اجتماعی»، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیرسوال برد. مهم‌ترین نقدی که این شبکه آمریکایی مطرح کرد روی «کمپین دستکاری هماهنگ» (coordinated manipulation campaigns) استوار است. 🔹این کمپین‌ها روی عملیات ازپیش‌تعیین‌شده و سازماندهی‌شده استوار است که یک مادرخرج و سفارش‌دهنده دارد. در این کمپین‌ها کاربران یا به‌طور مشخص ، خود را جای مردم جا می‌زنند و عموما فقط ارسال محتوا و بازنشر با هشتگ انجام می‌دهند و کامنت‌گذاری بسیار پایین و مخاطبان محدودی دارند. برای همین به این نوع کنش در فضای شبکه اجتماعی، «عملیات تاثیر» (INFLUENCE OPERATION) می‌گویند. ✅ادامه گزارش در لینکhttp://fdn.ir/74768 🆔@asre_tabyin
📡بنگاههای دروغ پراکنی و مدیریت اغتشاشات 🔴بررسی محتوای چند نمونه از شبکه های معاند فارسی زبان، نشان می‌دهد که در طول اغتشاشات اخیر نزدیک به ۱۷۰۰۰ خبر دورغ منتشر کرده اند که چیزی حدود ۴۰ درصد از کل اخبار آنها را شامل میشود./فارس 🌐کانال عصر جدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم می‌کنم: 1⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 2⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و جامعه را هم فراهم می‌کند. 3⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمی‌آید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک و صدای مردم است نه یک ! 4⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده ای بنام (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و ساخته می‌شود که حتی شبکه سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند. در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است. 5⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد و محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟ 6⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌ مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود. 7⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار و ناامیدی خواهند شد. 8⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و ، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، است. هشتگ‌ها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ هشتگ سازی و انقلاب رباتیک 💢 ببینید چگونه تولید محتوای این روزها می‌شود. 🔹 بنگاه خبری CNN گزارشی درباره علیه ایران در شبکه های اجتماعی و توسط کمپین‌های معترض به حکومت تهیه کرده که نتیجه جالب آن را ببینید ...! 🆔@asre_tabyin
⁉️ سه اشتباه بزرگ خواص در حوادث اخیر! 💠 رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح فرمودند «در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.» اما اشتباه خواص در این اغتشاشات و تحولات شبیه این چه بوده و هست؟ 🔹 تقلیل سطح منازعه: یکی از اشتباهات برخی خواص جامعه ما در اینکه سطح منازعه کجاست؟ و دعوا بر سر چیست؟ به خطا می افتند. لذا بخشی از علت گفتن این عبارت که «دعوا بر سر مسئله‌ی باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست.» ناظر به همین اشتباه خواص است. 🔹 لاک پشت روایت ها: در جنگ روایت ها کسی پیروز است که جذاب ترین و سریعترین روایت را دارد. اما بدون تعارف باید گفت روایت های ما کلیشه ای و خسته کننده است و یا دیرهنگام مانند نوش داروی پس از مرگ سهراب. بخشی از این هم حاصل نشناختن تغییر ذائقه جامعه است. اینکه در این حوزه چه باید کرد نیازمند بحث مفصل است. 🔹 شترسواری دولا دولا: اشتباه دوم خواص ما عدم موضع گیری سریع و صریح است، در اغتشاشات و تحولات این چنینی یا موضع نمی گیرند یا بعلت ترس از کاهش محبوبیت یا بازخورد منفی در فضای مجازی و حقیقی دوست دارند موضع دوپهلو بگیرند و دولا دولا شترسواری کنند. ✍ یعقوب ربیعی 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهندسی هشتگ‌ها، تولید آشوب و خشم و اختلال در معرفت شناسی مخاطب ▫️چگونه در فضای مجازی، تشخیص راست و دروغ سخت و پیچیده می‌شود؟ ▫️مارپیچ سکوت با چه ترفندی در فضای افکار عمومی حاکم می‌شود؟ ▫️ مهسا امینی با چه فرایندی رقم خورد و چه میزان واقعی بود؟ ▫️نبرد هشتگ ها و چیست و از کدام پشت صحنه مدیریت می‌شود؟ ✍این کلیپ فقط گزارشی مستند از مهندسی هشتگ ها ارائه می‌دهد و پاسخ سوالات مطرح شده را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: فضای مجازی دنیای فراواقعیت و فریب است که مغز و روان افراد و جوامع را می‌گیرد و به معنای واقعی رقم می‌خورد. 🆔@asre_tabyin
🔎دیوارنگاره‌ای با فهم غلط از یک راهبرد کلان ▫️در زمان های تلف شده یک بازی، برخی بازیکنان هستند که توان از آب درآوردن بازی را دارند. فهم درست از محیط بازی و تاکتیک های یک مربی و جاگیری مناسب برای ایفای چنین نقشی بسیار مهم است. 🔸الغرض که وقتی توان جبهه برای خنثی سازی یک بحران مهندسی شده صرف می‌شود، روا نیست که با کج فهمی و کج‌سلیقگی، خستگی را بر ذهن و تن مبارزان خط مقدم مضاعف کنیم. 🔹دیوارنگاره ای که در عرص ۲۴ ساعت بالا رفت و پایین آمد و حاشیه هایی در بر داشت و در خدمت و فضای اعتراضی قرار گرفت. یعنی باعث شد که گفتمان ضعیفی جان نصفه ای بگیرد که اعتراض(اغتشاش) می‌کنم پس هستم! 🔹شاید منطق بزرگواران، فهم غلط و ناقص از مفهوم جذب حداکثری بعنوان یک راهبرد کلان بود. منطق و چتر این راهبرد اجتماعی، روی نقاط و خطوط و هندسه ماجراست نه روی نقاط و خطوط سیاهی که پرونده معلوم و اندیشه مشخصی دارند. 🔻اشتباه، هیجان زدگی و جوگیری با و مستمر و شناخته شده که بیانیه خوانده و رسما کشف حجاب(نداشته) می‌کند، متفاوت است. رهبرانقلاب وقتی قاطبه هنرمندان و ورزشکاران را از عده معدود جدا می‌کنند، یعنی التفات دقیقی بر محور زاویه دار با انقلاب داشته و فرمودند: اعتنایی نشود!. اعتنانکردن کجا و در صدر دیوارنگاره حک شدن کجا!؟ ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام ؛ ▫️برنامه زنده پخش شده از رادیو و اپلیکیشن ایران صدا، یکشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۶ 🔻مهمانان برنامه: 🔹دکتر حسن صدرایی عارف، کارشناس رسانه و مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل بیت 🔸دکترعلیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔹مجری: آقای مصطفی صادقی، سردبیر روزنامه جام‌جم 🆔@asre_tabyin
🔎واژه "افکار عمومی" در بیانات رهبرانقلاب و یک دِرَنگ راهبردی_عملیاتی ▫️رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند:...وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، را به آن سمت حرکت می‌دهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاست‌های اداره‌ کشور هم به‌طور قهری به آن سمت حرکت می‌کند. 🔹هرچند که این خطاب، ناظر به کشورها و ملت های منطقه بود، اما نسبت اضلاع مثلث ۱.خواص جامعه، ۲.افکارعمومی و ۳.تغییر سیاست های یک کشور را می توان از باب الغاء خصوصیت و یک مورد تامل جدی قرار داد. در این مجال پیرامون واژه افکار عمومی تاملی کوتاه خواهیم داشت. 🔹در اندیشه کلاسیک، واژه و مفهومی که بر عمومیت و فراگیری یک اندیشه یا رفتار و نماد دلالت داشت را می‌نامیدند. اما در عصرجدید و با ظهور تکتولوژی و رسانه با بنام افکارعمومی مواجه هستیم. تفاوت ایندو چیست و کجاست؟ ▫️وقتی جوزف نای در به سه مدل سخت و نیمه سخت و اشاره می‌کند، رگه هایی از این پدیده را پرده برداری می‌نماید. اما در داخل کشور، توجهات از سطح مباحث فرهنگی جابجا نمی‌شود و یک مواجهه کلاسیک و روتین با مساله صورت می‌گیرد که چه بسا باعث آرایش ضعیف، کُند و غلط در موضوع پدافندغیرعامل در بلندمدت می‌شود. اما تفاوت های فرهنگ با افکار عمومی چیست؟ 1⃣ فرهنگ، معرفت پایه بوده، درحالیکه افکارعمومی، اطلاعات محور و تعریف شده است. 2⃣ فرهنگ، بنیادین، عمیق و با پایداری نسبتا بالاست ولی افکار عمومی موقعیتی، سطحی و بشدت است. 3⃣ فرهنگ به تدریج شکل می‌گیرد و درونی سازی می‌شود، افکارعمومی چه بسا یک روزه و با رقم می‌خورد. 4⃣ اهداف فرهنگ، باورسازی برای سبک زندگی است ولی هدف در افکارعمومی، برای کنشگری یا تقویت مارپیچ سکوت است. 5⃣ ابزار فرهنگ، کار فرهنگی و مطالعاتی است ولی ابزار در موضوع افکار عمومی، کنش رسانه‌ ای، و فعالیت ژورنالیستی_مطبوعاتی است. 6⃣ فرهنگ، خواص و مرجعیت‌ فکری متمرکز دارد(شاید یک مطهری در سرچشمه کافی بود) ولی افکار عمومی دچار و شهروند_خبرنگار است و افسران جنگ نرم میطلبد. 7⃣ فرهنگ با تقویت عقاید و اخلاق و احکام، قوام می‌یابد ولی افکارعمومی با و آشنایی با جنگ شناختی واکسینه می‌شود. 8⃣ برای تعمیق فرهنگ بایستی تاریخ را دوره کرد و برای مصونیت افکارعمومی باید و درست را جا انداحت. 💢بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ و اجتماع و بطورکلی خواص جامعه؛ لطفا افکارعمومی و مختصاتش را جدی‌ بگیرید و را در جنگ رسانه ای امروز، تدارک و طراحی نمایید. وااسفا که فرهنگ را مدت‌هاست رها کردیم و نتیجه اش را در بی‌ثباتی گاه و بیگاه افکارعمومی درو می‌کنیم. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin