eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
398 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎ماتریس جنگ شناختی را بیشتر بشناشیم! 🔸ماتریس به آرایشی مستطیلی شکل از اعداد یا عبارات ریاضی که بصورت سطر و ستون شکل یافته گفته می‌شود. به طوری که می‌توان گفت که هر ستون یا هر سطر یک ، یک بردار را تشکیل می‌دهد.  ▫️در جنگ شناختی که منطق و محاسبات عامل یا ساختار، یا می‌شود شاهد هستیم که چند دسته سطر و ستون وجود دارد که بطور نامتناوب و البته هوشمندانه و بسته به موقعیت، در هم ضرب یا با هم جمع می‌شوند و سه یا چهارگانه‌های متنوعی را صورتبندی می‌کنند که به تعدادی از این سطر و ستون ها اشاره می‌کنیم؛ 🔴 طبقه‌بندی محتوا: 1⃣اطلاعات 2⃣ارتکازات 3⃣معرفت‌ها 🔴 سطح مخاطب: 1⃣ مسئولین(تصمیم‌گیران) 2⃣ رسانه‌ها 3⃣ روشنفکران 4⃣ مردم 🔴 هدف و پیامد: 1⃣ ذهنیت‌سازی 2⃣ فضاسازی 3⃣ فرهنگ‌سازی 4⃣ جریان‌سازی 🔴 ابزار و تکنیک‌ها: 1⃣ واژه(ادبیات)سازی 2⃣ نماد(اسطوره)سازی 3⃣ تصویر(عکس و فیلم و سریال)سازی 4⃣ انگاره و نظر(مشاوره‌)سازی 🔴 میدان اثر: 1⃣ فضای مجازی 2⃣ فضای ذهنی 3⃣ فضای حقیقی 🔴 جهت داده‌ها: 1⃣ آلوده(نادرست عمدی جهت‌دار) 2⃣ گمراه کننده(نادرست غیرعمدی نابجا) 3⃣ دستکاری شده(درست نابجای مکمل) ▫️حال اگر قرار بر برنامه‌ریزی و پدافندشناختی است بایستی این لایه‌ها را دقیق تبیین کنیم و نسبت لایه ها و تعداد مضرب‌هایی که از جمع یا ضرب سطر و ستون ها بدست می‌‌آید را بدست آوریم تا زمین جنگ شناختی بطور دقیق ترسیم شده و قابلیت تقابل متناسب از جانب ما را پیدا کند. ▫️مثلا برای فرد مسئول با چه محتوایی و از طریق چه ابزاری و در کدام میدان اثر و چه جهتی در داد‌‌ه‌ها و در نهایت چه هدفی، عملیات صورت می‌گیرد و محاسباتش را مهندسی و معیوب می‌کنند که دچار شده و و مسیر پیشرفت ایران را مذاکره با کدخدا و ارتباط با غرب تلقی می‌‌کند؟ ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_Tabyin
🔴 شبکه‌های اجتماعی و جاسوسی مدرن! جدیدترین شیوه جاسوسی در جهان، از طریق جمع آوری اطلاعات از «منابع آشکار یا عمومی» است. اینترنت، پایگاههای جستجو، پیام رسانها و خصوصا شبکه های اجتماعی. به این شیوه جاسوسی محترمانه از منابع قابل دسترس برای عموم، اوسینت ( Open-source intelligence (OSINT)) میگویند. از پستها و پیج شخصی شما در شبکه های اجتماعی، به راحتی اطلاعاتی همچون اطلاعات شخصی (از نام تا اطلاعات تحصیلی، عکس، محل کار و موقعیت مکانی)، حلقه دوستان و خانواده، شبکه ارتباطات شخصی و شغلی، زمینه فعالیت، علایق و عقاید، سطح کنش پذیری و.. قابل کشف و دسترسی است. 🔰 دوهفته پیش روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد، نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی مانند سیا از "OSINT" تامین می‌شود. بعنوان مثال می‌نویسد: "پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و حاوی اطلاعات حساسی درباره استقرار نیروهای روس در اوکراین بود، تأثیر سریع‌تر و قوی‌تری نسبت به تصاویر منتشر شده توسط شرکت‌های ماهواره‌ای از تحرکات نیروهای روسی داشت". 🔰تایمز مینویسد: آمریکا سالانه 90 میلیارد دلار برای جاسوسی از افراد و کشورها هزینه میکند. به این رقم دقت کنید. کل بودجه سالانه ایران حدود 39 میلیارد دلار است. و آمریکا سالانه بیش از دو برابر کل بودجه کشور 80 میلیونی ایران فقط صرف "جاسوسی" میکند. همچنین چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه این نوع جاسوسی (اوسینت) کار می‌کنند و حتی شرکت‌های خصوصی واحدهای خود را برای نظارت بر وب‌سایت‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب راه‌اندازی کرده‌اند تا از اولین کسانی باشند که از تغییرات مورد انتظار در وضعیت" امنیت جهانی" مطلع می‌شوند. 🔰در اینجا اهمیت فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی در «امنیت» و «ناامنی» کشورها آشکارتر میشود. هر کشوری که صاحب و مالک یک شبکه اجتماعی و پیام رسان است، به راحتی میتواند کاربران کشورهای هدف را جاسوسی و آنالیز کند. از طریق شبکه های اجتماعی، سرویسهای جاسوسی، به راحتی میتوانند نوسانات رفتاری و فکری جوامع را ارزیابی، کنترل و دستکاری کنند. 🔰 به عنوان مثال، سرویس جاسوسی آمریکا از طریق اینستاگرام تحلیل میکند که مردم ایران، مردم ترکیه، مردم عراق و..، با چه اخبار و حوادثی، عصبانی میشوند؟ از چه طریقی خشم اجتماعی فراگیر میشود یا فروکش میکند؟ چگونه و به چه چیز میخندند؟ چگونه و با چه سوژه هایی متحد میشوند و حالت دفاعی از کشورشان میگیرند؟ با چه مکانیسم تبلیغاتی، لایک میکنند؟ کامنت میگذارند؟ خرید میکنند؟ با چه سوژه ای دیوانه میشوند و شورش میکنند؟‼️ چگونه و با چه اخباری، میتوان سطح خودکشی، سطح افسردگی، سطح خشونتهای خانگی و.. را در یک کشور بالا برد. تمامی این اطلاعات، علاوه بر شناخت میدانی از روحیه اجتماعی یک ملت، از طریق شبکه های اجتماعی قابل کشف و کنترل است. 🔴 دقیقا به همین دلیل است که در شورشهای یک دهه اخیر در ایران و کشورهای مقابل آمریکا، نقش شبکه های اجتماعی پررنگ است. فتنه 88 فتنه بود. فتنه 98 فتنه و کانال آمدنیوز بود که با ساپورت ویژه این پیام رسان اسرائیلی به رشد عجیبی در حدود یک سال رسیده بود. فتنه 1401 فتنه بود. شبکه سلبریتیها و اینفلوئنسرها و شبکه های ماهواره، به شکل کاملا سازمان یافته حتی آرایشگر و میکاپ آرتیست ها را بعنوان لیدر آشوب به میدان فرستادند. افرادی که طی سه سال با پشتیبانی یکطرفه و انحصارگرای اینستاگرام، فالور به هم زده و در شرایط حذف تمامی حساب های حامی جمهوری اسلامی و تروریسم رسانه ای علیه هر کس که حتی یک تصویر و یک خط از مقاومت از شهید سلیمانی و کلا از شهدا سخن بگوید بالا آمده بودند دقیقا برای چنین روزی تعبیه شده بودند. جالب آنکه در این پروژه فالورسازی، سلبریتیها، بازیگران و فوتبالیستهای سفارتخانه ای، به شکل عجیب و کاملا هدایت شده ولی ظاهرا عادی به صورت تصاعدی رشد می یابند و سایرین، رشد عادی یا منفی کسب میکنند. نگاهی به کامنتها، کامنتهای ترولی و رباتی، بین پیجهای سفارتخانه ای و سازمانی با سایر پیج ها گویای این حقیقت است. نقش این شبکه تروریستی چنان در طراحی و اجرای کنش های جمعی در ایران و کشورهای هدف پررنگ است که به محض بالا رفتن کاربران پیام رسانهای داخلی (ایتا، روبیکا، بله و..) احساس خطر کردند و در یک دیکتاتوری علنی اقدام به حذف این اپ ها از گوگل پلی کردند. و سپس با برنامه «فیلترینگ ناقص» که دام نفوذی های لانه کرده در دستگاههای مرتبط با مدیریت فضای مجازی ماست، عصبانیت اولیه آنها فروکش کرد. دشمن به خوبی، «سوراخ دعا» برای فریب مردم ما را یافته است: رسانه./✍محمد عبدالهی 🔹متن کامل این مقاله: mshrgh.ir/1451118 🆔@asre_Tabyin
🔎زلزله، جنگ‌شناختی و ضلع سوم مدیریت بحران ▫️بحران های طبیعی، نظم عادی را از وضعیت انسانی جوامع به یغما می‌برند ‌و تعادل سیستمی را هم مختل می‌‌کنند. تشکیل ستاد بحران از فناوری هایی است که بشر امروز برای مدیریت وضعیت پیشامده تدبیر کرده تا آلام و مصائب جامعه‌ را به حداقل برساند و هزینه ها و تلفات را تا حدممکن به حداقل برساند. ▫️آنچه که به عنوان آسیب شناسی مدیریت بحران تابحال مطرح بوده، ضلع دومی است که توجه ستادمدیریت بحران را از کارویژه عمرانی و غذایی و تدارکات به سمت ریکاوری روحی و روانشناختی نیز جلب نماید. در واقع آنچه که در زلزله ها و سیل ها و....رخ می‌دهد علاوه بر ابعادجسمی و فیزیکال، اضلاع عاطفی و احساسی هم دارد که ضرورت حضور مشاوران و روانشناسان و همچنین روحانیت به عنوان تئوریسین های ایجاب می‌کند. ▫️اما در قضیه زلزله اخیر شهرستان خوی که جسم و روح مردم را آزرده خاطر نمود و بدلیل پس‌لرزه های کثیر و مستمر و برودت زمستانی توامان، وضعیت سکونت در منازل را نیز تاحدود زیادی در شهر و روستاها غیرممکن ساخت، شاهد یک هستیم. شدت و کثرت زلزله ها بطور طبیعی باعث کاهش آستانه تحمل مردم می شود ولی مساله تحت تاثیر شبهات و خوانش‌های غیررسمی تیز و تقابلی و متضاد در فضای رسانه‌زده، بایستی مورد توجه جدی واقع شود. ▫️دولت و مسئولین رده بالا با خدمات بموقع و حضور میدانی باعث دلگرمی مردم می‌شوند. حضور روحانیت دلسوز و مشاورین کاربلد می تواند آلام روحی و احساسی مردم را کاهش داده و باور و امید و انگیزه را به همان میزان افزایش دهد. اما با همه این اوصاف و علی رغم برخی کاستی های گزارش شده شاهد هستیم که آتش بیشتر از ابعاد جسمی و روحی، سوزاننده و شکننده نشان داده است. ▫️ستاد مدیریت بحران نیازمند ضلع سومی است که ابعاد ذهنی و رسانه ای ماجرا را مدیریت کند و با رصد و پاسخگویی دقیق نسبت به بحران به وجود آمده، از رنج و فرسودگی ذهنی جامعه جلوگیری به عمل آورد. در واقع نبایستی با تعمیم ضعف ها و به محاق رفتن خدمات نیروهای خدوم مردمی و بایکوت شدن حضور میدانی برخی از مسئولین رده بالا و روحانیت معزز، از طرفی دیگر شاهد جولان ، اهالی شهرت، شبه زمین‌شناسان و دانشمندنمایانی باشیم که جنگ شناختی را رونق بخشیده‌اند و بحران موجود را با ، مضاعف کرده‌اند. ▫️ ضمن تدارک آواربرداری از جسم و روح جامعه بایستی اقتضائات عصرجدید را جدی بگیرند و تا قبل از فوت وقت، گسل های شناختی ناظر بر علل و عوامل زلزله و همچنین تدارکات ناظر بر نتایج زلزله را با تیم های حرفه ای رسانه‌دان و کاربلد جبران نمایند و ابتکارعمل و اجازه ماهیگیری از آب گل آلود زلزله را از کف مغزافزارهای جنگ شناختی معاند برُبایند. ✍علیرضامحمدلو، کارشناس و مدرس رسانه 🆔@asre_Tabyin
‏ویلیامز و اولینران می‌گویند “رسانه از بحران اثر می‌پذیرد و بر بحران اثر می‌گذارد؛ آنچه مسلم است این است که یک مسئله زمانی به بحران تبدیل می‌شود که در کانون توجه رسانه‌ها قرار گیرد.”حالا باید گفت در ، توجه رسانه‌ها به بحران، بستری محیا برای تولید اخبار جعلی است. 🖋️سیدعلی موسوی 🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎پس‌لرزه‌های مجازی و شناختی زلزله و ماموریت ما! ▫️آواربرداری، خدمت رسانی و حضورمیدانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. تفاوت تفکر جمهوری اسلامی با تفکر آمریکایی_اروپایی همین است که تک تک شهروندانش را در جای جای پهناور کشورش، جدی می‌گیرد‌. شهروند درجه یک و دو و ترک و کرد و عرب و... هم ندارد. ▫️اما آنچه که حائز اهمیت است و غالبا جدی گرفته نمی‌شود، برندینگ کار است. اساسا تصویرسازی یک کنش استراتژیک در موقعیت های بحرانی است. مثلا غربی ها بحران در متن را‌ با آرامش در عکس و تصویر، جبران می‌کنند. سعی بر این دارند که حتی‌الامکان ضعف‌های خود را رسانه‌ای نکنند و دلیل این مساله نیز اولویت امنیت و تصویرسازی مثبت از است. ▫️علی‌رغم اینکه این مدل حکمرانی و شیوه مدیریت، ریاکارانه و نمایشی است اما نکته مهمی را در بردارد. مدل غربی برای خدمت نکرده‌اش از تکنیک تصویرسازی بهره می‌برد ولی نیروی جهادی ما در خدمت جامعه از سرما یخ می‌زند اما دوربینی برای پوشش و رفع سوءتفاهمات و جعلیات مجازی پشت سر خود نمی‌بیند و ناسزا و تهمت نیز درو می‌کند. ▫️ را دست کم نگیریم و در عرض فعالیت خدماتی و جهادی، دوربین بدست باشیم و اثر قلم(pen effect) را جدی بگیریم. با گزارش‌‌های متعدد میدانی،مصاحبه با مسئولین، کارشناسان و مردم، منبرهای گره‌گشای کوتاه و همنشینی با مردم، می‌توان پس‌لرزه‌های مجازی_شناختی را مدیریت نمود. ▫️در میدان بودن نظام و بسیج و روحانیت را باید به تصویر کشید. طوری که حکمرانی و مدیریت بحران آقای جمهوری اسلامی، متفاوت‌تر از جعلیات مجازی در تاریخ ثبت شود. 🆔@asre_Tabyin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎دیداری با طعم‌ کودکانه و تِم استراتژیک ▫️با ورود ایشان، بچه ها یکصدا و یکنفس جیغ و کف و هورا کشیدند و کلی ذوق زده شدند و بالا و پایین پریدن کودکانه چاشنی شادی شان کردند. گفتار ساده و کوتاه، نماز خاطره انگیز و گفتگوی پدرانه و تشویق انتهای سرودشان با دستی که یادگار جانبازی برای انقلاب بود همگی حکایت از یک در جبهه فرهنگ و تربیت داشت. ▫️باید اذعان نمود که حضور ایشان در میان دهه نودی‌ها یک اتفاق ساده نبود. جشن تکلیف دهه نودی‌ها در محضر رهبرانقلاب را باید یک استراتژی دانست و در واقع حکایت از توجه جدی جمهوری اسلامی به مساله تربیت نسلی دارد. آینده پژوهی و تربیت نسل مومن به آرمان ها در همه جای دنیا سابقه دارد. ▫️ امروز ما نیز برای تربیت چنین نسلی که هویت مدار، آرمان‌گرا و مومن باشند، و خاطره بازی است. در سنین خردسالی و اوایل نوجوانی، مهمترین مساله تربیتی، تمرکز بر و حافظه بچه‌ها در جهت تولید خاطرات مثبت، موثر و ماندگار است. فناوری تولید ادبیات هم سرودها و هم‌خوانی هایی است که اینروزها شاهد رواج و کثرتشان در رسانه‌های رسمی و غیررسمی هستیم. ▫️مسیر درستی است و مدیریت قوه خیال و تولید ادبیات برای دهه نودی‌ها بایستی در کانون های فرهنگی، مساجد و هیآت مذهبی رونق پیدا کند و به تدریج، محورهای معرفتی و بینشی به چرخه تربیتی اضافه شود و مکانیزم هدایت و فعالیت فرهنگی تکمیل گردد. این مدل تربیتی وقتی با یک خاطره ‌بینهایت هیجان انگیز همچون دیدار رهبری گره می‌خورد، در ذهن و ارتکاز کودکان، بدون تردید تبدیل به یک نقطه‌عطف خواهد شد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🖋 لطفا وقتش را بیشتر کنید!/آمریکایی که هست، آمریکایی که میشناسیم! ▫️چرا بی‌خانمان‌ها در آمریکا انتخاب می‌کنند به زندان بروند؟ قاضی از کریس کارور می‌پرسد که چرا وکیل نمی‌گیری وقتی رایگان است؟ کریس صحبت‌های قاضی را قطع می‌کند و می‌گوید: یکسال زندان برای من کم است! من بی‌خانمان هستم!/منبع: گاردین ▫️در آمریکا سالانه ۶٠٠ هزار نفر از زندانیانی که آزاد می‌شوند با مشکل مسکن مواجه می‌شوند و تعداد زیادی از این افراد بی‌خانمان می‌مانند. در حقیقت افرادی در این کشور هستند که جرم انجام می‌دهند و به زندان می‌روند! اما بعد از آزاد شدن از زندان با مواجه می‌شوند. زندان در مقایسه با سرمای خیابان قطعا گزینه مطلوب‌تری است فلذا فرد تصمیم می‌گیرد با انجام جرم مجددا به زندان برود و این چرخه همچنان ادامه دارد! ▫️مسلما این خبر و تصویری که ایجاد می‌کند با آنچه که تابحال از بهشت آمریکا در خاطرمان نقش بسته بود، در جدی است. تفاوت واقعیت و بازنمایی همین است و اساسا کار رسانه همین ری‌استارت و خلق واقعیت هاست. ▫️واقعیت در عصررسانه، دیگر یافتنی نیست و بیشتر بافتنی است و ساختنی. آنچه که میبینیم را هم باید با عینک سوال از چیستی و چاشنی پرسش از چرایی همراه کنیم تا مبادا اسیر تکنیک های تدوین و فتوشاپ و زاویه دوربین و.... شویم. قدرت امروز در ، کیبورد کامپیوترها، پُست‌ها، کامنت‌ها و لایک‌های شبکه‌های اجتماعی رقم می‌خورد. برگ برنده در دست کسی است که چرخه تولید خبر، تصویر، فیلم و سریال را در اختیار داشته باشد. 🆔@asre_Tabyin
🔎گاف بی‌بی‌سی؛ این قسمت، نوزده بهمن ▫️آیت الله خامنه‌ای همیشه برای رسانه‌های بیگانه سورپرایز دارند. دیدارشان به مناسبت ، حسابی نقطه زن بوده و پیج و آنتن انگلیسی را کرده است. ▫️این رسانه برای جبران این نقطه‌زنی، مطابق عادت همیشگی‌اش، دست به دروغ و جوسازی و برچسب‌زنی کرده و واژه‌ها و عبارات ضعیف و سمّی مثل "دیداری تشریفاتی"، "دختران نابالغ"، "نارضایتی‌های ارتش و خروج گسترده پرسنل ارتش" را برای کوچک‌نمایی و روایت تقلیل‌گرایانه از یک دیدار کاملا حساب شده، به استخدام درآورده است. ▫️نکته مضحک این روایت مسموم آنجاست که این آنتن لورفته و پرتناقض گویا که دچار اختلال تقویمی و بحران زمان شده و نوشته: هرساله در چنین روزی(نوزده بهمن) فرماندهان، پرسنل و خلبانان ارتش به دیدار آیت الله خامنه ای می‌رفتند. راستی الان در لندن چندم بهمن است؟۲۲بهمن و راهپیمایی انقلابی؟ 🆔@asre_Tabyin
از استاد پرسیدم موبایل دارید؟ گفت: بله شماره‌اش رو گرفتم. هر وقت زنگ میزدم خاموش بود! یه روز باهاش لای درختهای دانشگاه قدم میزدم. از تو جیبش موبایل رو درآورد روشن کرد به کسی زنگ زد و دوباره خاموش کرد گذاشت تو جیبش! گفتم استاد این چه کاریه؟ پس موبایل برای چی گرفتین؟ گفت موبایل نگرفتم که هرکی هر وقت خواست منو پیدا کنه؛ گرفتم خودم هر وقت خواستم به کسی زنگ بزنم! خدا رحمتش کنه؛ چقدر عقلش می‌رسید. یکی از بلاهایی که موبایل سر ما میاره همینه که "همیشه در دسترس" میشیم. آدم یکی از اصیل‌ترین نیازهاش، "خلوت" رو داره به فراموشی میسپره و اگر دقیقه‌ای امکان در دسترس بودن رو از دست بده، مضطرب میشه. 🖋وحید یامین‌پور 🆔 @asre_Tabyin
یادداشت امروز: علیرضا محمدلو نوشت:اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم/منبرها را با مِمبرها گره بزنیم https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16066 🆔 @asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکه‌های خبری ترکیه پس از زلزله ▫️اگر در چندروز گذشته شبکه‌های خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران می‌شوید. ▫️با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشان‌دهنده میزان آسیب‌های جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ▫️این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و به‌خصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی،مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر می‌گردد. ▫️در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکه‌های خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار،همه دست می‌زنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت آنها دارد. ▫️تاکید بر زنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده، زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند، تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد. ▫️خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند ✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات 🆔 @asre_Tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با موضوع؛ دشمن و سرمایه گذاری بر پدیده و استحاله در انقلاب اسلامی و بایسته های مقابله با آن 🔸مهمانان برنامه: ▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو(مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی) ▫️دكتر علیرضا افشار(ریاست اندیشكده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی) ▫️دكتر رضا اكبری پویا(كارشناس مسائل سیاسی) : 1⃣ چرا از نفوذ و نفوذی گفتگو می‌کنیم؟ 2⃣ تاریخچه و مانیتورینگ پدیده نفوذ از اول انقلاب تا امروز 3⃣ محورهای نفوذ مستقیم و غیرمستقیم 4⃣کدام مدل نفوذ عمیق‌تر و جدی‌تر است؟ 5⃣ نقش شبکه‌های اجتماعی در تعمیق پدیده نفوذ 6⃣ تاثیر شبکه نمایش خانگی در شکل‌گیری نفوذ 7⃣راه‌کنش مقابله با نفوذ و نفوذی ها در جریان انقلاب 🆔 @asre_Tabyin
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔎ده گلوگاه‌ اصلی فرهنگ و تربیت ‌و هویت ۱.صدا و سیما( بیشتر و رادیو کمتر) ۲.صنعت کتاب و نشر و بالاخص زرد و فانتزی و فقدان معناگرایی و تعالی ۳.فضای مجازی و که با ولنگاری موجود، جولانگاه فیک نیوزها شده است. ۴.شبکه نمایش خانگی و ۵.موسیقی و کنسرت/اگر موسیقی اصیل حمایت و ترویج نشود به سمت افسرده سازی و فانتزی بازی سوق پیدا می‌کند ۶.بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌‌های دوستی شکننده ۷.سینما/اگر مدیریت و راهبری نشود به سمت سیاهنمایی و زردسازی میل می‌کند ۸.سلبریتی‌ و فرهنگ شهرت/ اگر حواسمان نباشد در حباب اطلاعاتی و تله پژواک غرق می‌شوند و غرق می‌کنند. ۹.ورزش و خصوصا صنعت فوتبال که اگر مدیریت نشود سر از فساد و باندبازی و خیال‌انگیزی‌های نوجوان سوز در می‌آورد. ۱۰.صنعت مد و لباس که در برخی نقاط با شیب تندی به سمت ابتذال حرکت می‌کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_Tabyin
🔎چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟ ▫️برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید: : هر‌آنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هر‌چیزی که به‌طور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیر‌مستقیم و با‌تأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگ‌های یک فیلم، مکان‌ها و شخصیت‌های آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایه‌های مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صدا‌ها و بازی‌ها، همگی، بخشی از دنیای متن‌اند و ارجاع به آن‌ها و استفاده از آن‌ها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن می‌گردد. : زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل می‌گیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق می‌کند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی ‌دارد و آثاری خلق می‌کند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط می‌شوند، نیز، در اساس از جهان‌بینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفته‌اند که به نوبۀ خود‌ به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است. : فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم. 🆔@asre_Tabyin
🎯 تیک‌تاک: پلتفرمی که دنیای نوجوان‌ها را تباه و منفجر کرده است 🔹 چطور شد که نوجوانی ناگهان از ریانا و تیلور سوئیفت، پرطرفدارتر شد؟ 📍دنیای نوجوان‌ها همیشه تا حدی برای بزرگترها عجیب‌و‌غریب بوده است. کلمه‌های نامفهوم، خنده‌ها و گریه‌های افراطی، احساساتِ متناقض و فکر و خیال‌های فانتزی. اما این سال‌ها، ماجرا سرعت دیوانه‌کننده‌ای به خود گرفته است. طوری که انگار نوجوان‌های امروزی اساساً ساکنِ دنیای دیگری هستند که بقیه چیزی از آن نمی‌دانند. 🔺تیک‌تاک، شبکۀ اجتماعی‌ای که نوجوان‌ها به تسخیر خود درآورده‌اند، سیارۀ بیگانه‌ای است که در آن چهارده پانزده ساله‌های معمولی، از فوق‌ستاره‌های هالیوودی مشهورترند. ▪︎در تیک‌تاک چه می‌گذرد و چطور به اینجا رسیده است؟ 🔗 ادامۀ مطلب را اینجا بخوانید. 🆔@asre_Tabyin
🔎 رهبر انقلاب: ما در تبلیغات و کارهای رسانه‌ای ضعیفیم... 📩 پیشرفت کشور ما در شرایط تحریم موجب حیرت ناظران است اما در کار تبلیغات و رسانه‌ای کردن آنها هنوز تبحر لازم را نداریم 🔻 رهبر انقلاب: ما گفتیم که پیشرفت کردیم واقعیت این است؛ از خیلی از پیشرفتها ممکن است آحادی از مردم مطلع نباشند. خب، بله ما در تبلیغات و کارهای رسانه‌ای هم ضعیفیم، این را هم بدانید. در تبلیغات در کارهای رسانه‌ای ما آن تبحر و مهارت لازم را هنوز پیدا نکرده‌ایم یک مقداری ضعیفیم، لذا گفته نمی‌شود، دیده نمی‌شود، فهمیده نمی‌شود. آنهایی که میروند بازدید میکنند می‌بینند نمایشگاه‌ها را و بعضی جاها را، مبتهج میشوند. بعضی‌ها به شدت متعجب می‌شوند خارجی‌ها که می‌آیند گاهی اوقات اینها را می‌برند یک جاهایی را نشان‌شان میدهند تعجب میکنند میگویند شما در شرایط تحریم به این چیزها دست پیدا کردید؟ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir 🆔@asre_Tabyin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
: این روایت جالب را هم از فروش ایران به چین و روسیه بشنوید! 🔹با سفر مقامات ایرانی به کشور چین دوباره بحث فروش ایران به چین مطرح شده؛ بعنوان یک ایرانی که دغدغه‌ای جز پیشرفت ایران و ایرانی ندارم، توصیه می‌کنم یک‌بار برای همیشه این کلیپ را ببینیم تا متوجه شویم علت این‌همه هجمه علیه همکاری ایران با قدرت‌های شرقی چیست؟! 🆔@asre_Tabyin
🔎سرقت و مهندسی اجتماعی به سبک تلگرام 📷روایت یک کاربر فضای مجازی از جاسوسی پنهان تلگرام از گوشی خود! ✍با این قسمت از مساله کاری ندارم که اگر این اتفاقات در پلتفرمهای ایرانی رخ دهد، عده‌ای قیامت بپا میکنند، اما حواسمان باشد که پلتفرم‌های خارجی یک هستند و از طریق سرقت و فروش اطلاعات، تجارت می‌کنند. ▫️عربستان هم شانه به شانه سرویس های آمریکایی و اروپایی، از مشتری های پروپاقرص آنهاست. و اگر باشد آزادی هم معنی خواهد داشت والا بایستی باج بدهی تا امن بمانی. بلی گردش آزاد اطلاعات برای این جنتلمن های پشت میزنشین، چیزی جز سرقت و فروش اطلاعات و مهندسی اجتماعی نیست. ▫️در دانش ارتباطات و رسانه، معروف است که می‌گویند: رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم. اما نکته اینجاست که این تز با کدام استراتژی به ثمر می‌نشیند و رسانه چگونه به این قدرت دست پیدا می‌کند که و روش تفکر را مشخص کند؟ ▫️پاسخ این است که گاهی از مکتب برای پیاده سازی این طرح و رسیدن به قدرت مهندسی اجتماعی بهره می‌برند. هدف وسیله را توجیه می‌کند و سرقت اطلاعات و تجارت از طریق حریم خصوصی مردم با شعار گردش آزاد اطلاعات هم یک وسیله برای این هدف می‌تواند باشد. 🆔@asre_Tabyin
🔎"سلام فرمانده" یک نماهنگ ساده یا یک راه‌کنش فرهنگی_تربیتی؟ 🔸روز جمعه۱۲ اسفندماه و پیشاپیش عیدبزرگ نیمه‌شعبان، سرود و نماهنگ "سلام فرمانده۲" از شبکه ۳ سیما، رونمایی شد. ابوذر روحی و گروه سرود همراه با حدود ۱۰ هزار کودک و نوجوان دختر و پسر و اجرای ورژن جدیدی از "سلام فرمانده" که چندوقت پیش در مسجدمقدس به ضبط نهایی رسید، مهمان خانه‌ها و دل‌های دهه نودی ها و هشتادی های ایران از قاب تلویزیون گردید. 🔸اما چرا این نماهنگ را استراتژیک می‌دانیم و چگونه در خدمت قرار گرفته و بار گرانی را از دوش مراکز و ساختارهای عریض و طویل فرهنگی برداشته است؟ ▫️اساسا هر باوری برای تبدیل شدن به و رها شدن از فردیت و پیوستن به اجتماع، به عنصر هنر احتیاج دارد. سیر تطور از جهان ذهنی به جهان عینی به یک زبان مشترک و امر بین الاذهانی نیازمند است. ▫️هنر می تواند اعتقادات یک فیلسوف را امتداد اجتماعی ببخشد و از تنگنا و تنهایی و پیچیدگی برهاند. اساس تربیت هم بر همین سادگی توام با ظرافت و هنرمندی گره خورده است. اینکه بتوانیم غامض ترین گزاره ها را با نظم و نثر ادبی و در قالب شعر و سرود و قصه برای کودکان و نوجوانان، ترجمه و درونی سازی کنیم. ▫️در واقع فیلسوف و اندیشه‌ای موفق است که توان ارتباطی بالاتر و قدرت جمعیت سازی بیشتری داشته باشد. با این توصیف باید اذعان نمود؛ استراتژی درستی است که ارتباط نسل ها را با چاشنی هنر و در فرمت سرود و نماهنگ برقرار نماییم. اما این ماجرای ارتباط نسلی که بصورت "دو امدادی" عمل می‌کند، چگونه و با چه محقق و مستحکم می‌شود و در یک کلام، چه باید کرد؟ 1⃣خاطره‌سازی: اساس کودکی، حول قوه خیال کودکان می‌چرخد و بیشترین اتفاقات در ذهن و روان کودکان بر اساس رشد و تقویت قوای خیالی رقم می‌خورد. هرچقدر میزان تولید برای این سنین ببشتر باشد، گذشته خوب و محکم و قابل اتکایی برای کودک و نوجوان شکل خواهد گرفت. 2⃣ادبیات‌سازی: سرود و نماهنگ علاوه بر اینکه خاطره سازی در بَر دارد و تجربه زیسته‌ی مثبت و جذاب برای کودک و نوجوان خلق می‌کند، توان تولید ادبیات و از طریق واژه‌ها و عبارات ساده و شیرین و آهنگین را داراست. تربیت و باورسازی و مقاومت روان‌شناختی و با همراهی تمام قد در این مدل تربیتی را شاهد هستیم. 3⃣قهرمان‌سازی: از مهمترین فاکتورهای تربیتی، خلق و معرفی ایده‌آل و الگوهای ذهنی برای کودک و نوجوان است. اینکه به چه کسی اقتدا کند و رفتارش را بر اساس کدام کاراکتر تنظیم نماید یک مساله محوری در تربیت و نسل سازی است. جزییات رفتاری، نوع پوشش، مدل گفتار و قله زندگی را همین پروتاگونیست و تعیین می‌کند. نماهنگ و سرود، توان سامان بخشی به چنین ایده‌آلی را در ذهن و روان سنین کودک و نوجوان، داراست. 🔹متصل به بحث مذکور، این روزها اجراهای متنوع و جذابی را از مادحین اهل بیت در کنار کودکان و نوجوان با عنوان نماهنگ و سرود شاهد هستیم که برای و اتصال بیشتر حال و هوای هیاتی و مذهبی در جامعه، بسیار هم درست و اثرگذار است. 🔹در واقع اگر بخواهیم دایره وسیع‌تری از مردم‌ را با ، آشنا و همراه کنیم، به تولید فرمت ها و فناوری های متنوع تری بایستی فکر بکنیم. هیات در شکل و نوع جدید، از استندآپ حسینیه معلی تا نماهنگ های فراگیری از این دست، نشان می‌دهد که دین در ارتباط بین‌نسلی و سطح اثر اجتماعی، توان بالا و زبان رسایی دارد. 🔹علاوه بر این توصیفات، با رصد رسانه های بیگانه، شاهد تخریب این نماهنگ های مذهبی خصوصا "سلام فرمانده" در شبکه ‌های معلوم الحال بودیم و خواهیم بود. چرا که توان راهبردی ایران اسلامی را در زمین فرهنگ و تربیت، به رخ دنیا کشید و یک شبکه ارتباطی با ادبیات و ریتم مشترک ایجاد نمود و در واقع یک را صورت داد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎مسمومیت مدارس و التهاب ارزی، دو روی سکه جنگ ترکیبی 🔸تمام تلاش رقیب بیگانه در جنگ‌های فرانو و ترکیبی، در جهت زمین زدن انقلاب در زمین انقلاب رقم می‌خورد. یک جنگ درون زا و برون گرا و به اصطلاح نامتقارن که ترجمه دیگری از غرب‌زدگی و وطن ستیزی درون جمهوریت است. این بار قصد و استراتژی بیگانه، ایجاد بخاطر بازار و با تولید اتهام‌ و برچسب‌زنی‌ در ماجرای مسمومیت دختران است. ▫️در اغتشاشات اخیر از این فرمول بهره بردند و علی‌رغم فرسایش زمانی، بخش بسیار معدود و محدودی از و اشراف جامعه را با خود همراه دیدند و به تدریج و با جمع شدن لمپن‌ها و برخی فریب خوردگان کم سن و سال کف خیابان، از همراهی آنها نیز ناامید شدند. البته کمی شتابزده دست به کار شده بودند و و زخم و خراش‌هایی آفرید ولی همین تعجیل و شتابزدگی و از همه مهمتر، خطای محاسباتی در شناخت ذهن و ذائقه مردم ایران، باعث عقب نشینی و فروکش کردن ماجرا شد. ▫️در واقع نقطه ثقل ماجرا را بحران هویت، منزلت اجتماعی و قرار دادند و با دیواردفاعی ایدئولوژیک و اسلامیت و ایرانیت مواجه شدند و بی سر و صدا عقب نشستند. در واقع حجاب را دیوار برلین و نقطه حساس هویتی دیده بودند که ضرب در بحث های قومیتی و مذهبی و اقلیمی، توانش براندازی یا مهار جمهوری اسلامی را بزعم اتاق فکر براندازان، در برداشت. ▫️حال در یک آرایش مجدد و ترمیم تاکتیک چندماه قبل، جهت همراهی طبقه پایبن و متوسط جامعه در راستای ، دست به دستکاری بازار و التهاب نرخ ارز زدند که البته بی ارتباط با برقراری و تقویت روابط تجاری استراتژیک با چین و روسیه جهت دور زدن یا تضعیف دلار و رسیدن به بازار باثبات بدون دخالت دلار نبود. دوپینگ دلار بدون دلیل خاص اقتصادی و عبور از مرز ۶۰ هزار تومان در کمترین زمان ممکن، حکایت از وجود مهندسی و دستکاری، پشت ماجرای بازار داشت. ▫️لبه دوم بحران کارآمدی و ایجاد استیصال در بازار که جمهوریت را هدف گرفته، تولید التهاب در بحث و مسائل ایدئولوژیکی است. تلفیق و تضریب التهاب بازار با که با ماجرای مسمومیت برخی از مدارس دخترانه در قم و تهران و بروجرد، معنادار می‌شود، دلالت‌های فرمولیزه و پنهان قصه را به همراه دارد. اینکه چه جریانی به دنبال چه ماجرایی است با برخی فکت ها قابل رهگیری و مراقبت و تبیین است که اخیرا هم گزارش های جدی مسئولین، از عمدی بودن این حوادث حکایت دارد. ▫️مسمومیت دختران از مدارس قم شروع می‌شود و تعطیلی مدارس را دنبال می‌کند تا شکل و صورت یک حادثه فراگیر و سراسری را پیدا کند. 1⃣قم که دلالت مذهبی ماجراست و 2⃣دختران که دلالت جنسیتی قضیه بوده و ادامه قصه های ماه‌های اخیر است و 3⃣تعطیلی مدارس که دلالت بر فراگیری داستان دارد، کنار همدیگر یک را ترتیب می‌دهند. خصوصا که شیخ اصلاح‌طلب و روشنفکری مثل فاضل میبدی به موازات روزنامه غرب‌زده شرق و چند کانال سم‌پاش همسو، گرا و گمانه قمیزه بودن و خوانش دینی از حادثه را طرح و تقویت می‌کند. ▫️این موارد اگرچه موضوعی امنیتی هستند ولی فرمت و صورت فرهنگی و اقتصادی دارند و ضروری است که مخاطب درگیر با مساله با مسئول مربوطه با زمین حادثه‌ در ارتباط و گزارش دهی مستمر باشند. مراحل شناسایی و مراقبت و پیشگیری ها تا حد ممکن از جانب مقامات مسئول بیان شوند و تحلیل های ممکن نیز توسط تریبون‌ها و مطبوعات نزدیک به مسئولان، تبیین گردد. در کنار هوشمندی امنیتی و حضور میدانی و دلگرم کننده مدیران ارشد، بیان آرامش‌بخش و بموقع و تبیین و تحلیل‌های باورپذیر و بصیرت زاست نه موضع‌گیری‌های پارادوکسیکال یا زبان نارسا و بیان الکن و از راه دور و صرفا امنیتی. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_Tabyin
🔎تکنیک تکرار شبکه‌ای در مسمومیت پراکنی‌های اخیر! 1⃣جوخه ترور: مریم رجوی از مسمومیت سیستماتیک و اراده عامل پشت پرده می گوید و نظام را متهم به هیستری زن ستیزانه می‌کند. 2⃣بدون شرح: عبدالحمید مولوی این ماجرا را انتقام از خیزش اخیر زنان، توییت می‌زند و به برحق بودن اغتشاشات اخیر، صحه می‌گذارد!؟ 3⃣برادر شغال بی‌بی‌سی: دیلی تلگراف، تیتر مسموم و جهت داری می‌زند که در ایران، دختران را مسموم می‌کنند تا مدرسه نروند. 4⃣عمامه‌ به سر لیبرال: فاضل میبدی در روزنامه شرق از رادیکال‌های هزاره‌گرا و شبه طالبانی سخن می‌راند و ماجرا را منتسب به یک قرائت دینی از زنان در قم می‌کند. 5⃣ژورنالیست اصلاح‌طلب: عباس عبدی از نواصول‌گرایان متحجر نام می‌برد و علما را برای اتخاذ موضع در قبال این ماجرای مشکوک، دعوت می‌کند که البته آقای علوی بروجردی به درخواست ایشان در اتخاذ موضع نامعلوم، لبیک می‌گوید. 6⃣قهرمان‌پنبه فراری: علی کریمی هم از قافله عقب نمی‌ماند و به صراحت از مهسای امینی بعدی در تفسیر و تمدید این ماجرا نام می‌برد. 7⃣سلبریتی پشیمان: مجری سابق هم با عنوان فضای رعب و وحشت ایجاد شده، استوری می‌گذارد و خیلی مبهم به وضعیت موجود می‌تازد و مدعی می‌شود که عاملان جنایت در امنیت به سر می‌برند.(شاید نمی‌داند!) 🔸مخرج مشترک= متهم است.(کار خودشونه) ▶️برای تعمیق و تبدیل یک گزاره از خبرِ معلّق به باور جهت‌دار، از تکنیک تکرار شبکه‌ای استفاده می‌شود. باورپذیری یک موضوع وقتی از چند سکوی مختلف و حتی مستقل از هم مطرح می‌شود، افزایش می‌یابد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin