eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
405 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎مدتی قبل، نشستی با موضوع "بررسی تحلیلی الگوهای موج آفرینی در فضای مجازی با تولیدات مذهبی، با تمرکز بر سرود «سلام فرمانده»" در اندیشگاه رسانو معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. سه محور مهمی که بنده در این نشست، طرح نمودم را خدمتتان تقدیم می‌کنم: 1⃣این سرود توانست را بشدت پایین آورد که در نوع خودش بینظیر بود و یک تئوری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه سن جنبش های اجتماعی حداقل از ۱۴ ۱۵ سال شروع می‌شود، فراموجی که توسط بچه های ۵ تا ۱۲ ساله خلق شد و حتی مرزهای جغرافیایی را هم در نوردید، یک جنبش اجتماعی را رقم زد که البنه نیاز به تعمیم نظری و فرهنگی بیشتری دارد. 2⃣این سرود در قبال دوگانه فرد و جامعه، امر سومی به نام را تاکید کرد که متناظر مفهومی آن فرهنگ و رسانه را می توان نام برد. فناوری و ابزار فضاسازی نیز مسجد و هیات و کانون‌های فرهنگی هستند که جهت بازتولید قدرت هم که شده بایستی جدی گرفته شده و حمایت شوند. 3⃣انسجام اجتماعی در قبال انسجام سیستمی، اثری بود که این سرود بر جای نهاد. غرب با تکیه بر فن سالاری و تکنولوژی، را پایه قدرت خود قرار داده و شرق و نظامات دین مدار، با توجه به سرمایه های معنوی و مردمی خود بایستی بر انسجام اجتماعی متمرکز شوند. لینک فیلم این نشست👇 https://majazina.ir/?p=3430 🆔@andisheengelabi
🔎دمکراسی، آزادی مطبوعات و اسارت مخاطب 🔸حس قدرت‌طلبی که در زیر لفافه‌ی دموکراسی به فعالیت مشغول است شاهکار خود را به چنان‌خوبی انجام داده که حتی وقتی مردم را به شدیدترین وضعی به بردگی می‌کشد، اینان به‌قدری شده‌اند که تصوّر می‌کنند معنی آزادی همین است و هرچه طوق اسارت تنگ‌تر می‌شود به نظر مردم چنین جلوه می‌کند که دایره‌ی آزادی وسیع‌تر شده است. 🔸همه با رضا و رغبت، بلکه با ذوق و شوق و جوش و خروش به ساز عده‌ی معدودی قدرت‌طلب بی‌باک می‌رقصند. آزادی‌خواهانِ طبقه متوسط، مغرور و خشنودند که مطبوعات آزاد شده و سانسور از میان رفته است. 🔸غافل از این‌که یا آن چند نفری که تمام روزنامه‌ها و مجلات را به ضرب پول در اختیار خود در آورده‌اند اسیران خود، یعنی خوانندگان را زیر تازیانه‌های سرمقاله‌ها و تلگراف‌ها و عکس‌ها و تصویرها به هر طرف که بخواهند سوق‌می‌دهند. اسوالد اشپنگلر 🆔@andisheengelabi
🔎در چهارمین پیش نشست کنفرانس بین‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» مطرح شد: حجت الاسلام حاجیانی: زیست سایبری امروز مبتنی بر منطق آمریکایی است/حجت الاسلام محمدلو: رویکرد سایبری موجود به اخلاق، ابزاری ، سکولار و مبتذل است 🔹رسانه نباید ساده‌لوح آفرین یا یاغی پرور باشد و به تعبیر رایزمن:« » تربیت کند که از دگر راهبری و انفعال خارج شده و به درون راهبری می‌رسند، انسان مستقلی که حقیقت و عدالت برایش اهمیت دارد و اخلاق بر آن‌ها شامل و حاکم است. 🔸موضوع اخلاق در حکمرانی سایبری را باید در ببینیم، اخلاق در ساحت حاکمیت که همان نقش حاکمان در نسبت با اخلاق در فضای سایبری است و ضلع دوم رسانه‌ها و ضلع سوم مردم هستند و اینکه مردم  به عنوان مصرف کننده چه پروتکل‌هایی را باید رعایت کنند تا شان زیست سالمی باشد و ضلع چهارم هم گروه‌های مرجع هستند که به شدت تأثیر گذار بوده و همان نخبگان و افراد مشهور و صاحبان تریبون و مخاطب و سکوی رسانه ای را شامل می شود. مشروح گزارش نشست را اینجا مطالعه بفرمایید https://v-o-h.ir/?p=44311 🆔@andisheengelabi
🔎اخبار زیگزاگی، اختلال شناختی و ضرورت مراقبت از افکار عمومی ◾️سکانس اول: قمه کشی و دعوای خیابانی که صحنه های ناراحت کننده و البته قابل تاملی را رقم زد و ذهن و جان هر شهروند عادی و البته مقام مسئول صاحب وجدانی را تکان داد و بررسی زمان و مکان دقیقش را هم از نظرها ربود. ◽️سکانس دوم: انعقاد کشور با هدفگذاری تجاری ۷۰ میلیارد دلاری میان ایران_روسیه و ایران_ترکیه بدون نیاز به برجام و FATF که صحبت از نظم نوین جهانی در غیاب غرب را به رسانه‌های بین‌المللی کشانید. ◾️سکانس سوم: برخورد فاجعه آمیز یک گشت و وَن پلیس با دختر بی‌حجاب و خانواده اش(هرچند که مورد توبیخ شدید قرار گرفت)که باعث تحریک احساسات و ایجاد جو منفی در افکار عمومی شد. ◽️سکانس چهارم: آماری را مرکز افکارسنجی درباره میزان اعتماد مردم به اصناف و نهادهای مسئول مختلف منتشر کرد که در صدر اعتماد مردم قرار داشتند و نهاد پلیس و امنیت با اختلاف خیلی کمی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. ◾️سکانس پنجم: آزار و اذیت چند دانش آموز توسط یک معلم در یکی از شهرها یا روستاهای خراسان جنوبی که با عنوان آزار و تعرض جنسی به ۱۸ دانش آموز در خبرها نقل شد! ◽️سکانس ششم: جشن _۱۰_کیلومتری عیدغدیر در خیابان ولیعصر تهران که با مشارکت ۳میلیون نفری مردم شریف و دیندار برگزار شد و رکوردی را در جشن های مذهبی با مشارکت مردم به ثبت رساند. 🔸این چند نمونه خبری که ذکر شد، مشتی از خروارها خبر مثبت و منفی است که طی چند روز اخیر، افکار عمومی را در نوردیده است. حجم بالایی از و دروغ(disinformation) را هم به این حجم خبری متناقض و پارادوکسیکال اضافه کنید که چه میزان تردید، بی‌اعتمادی و اختلال شناختی را بهمراه خواهد داشت. 🔸سوای از خنثی شدن اخبار مثبت به نفع اخبار منفی، با این اوصاف زیگزاگی از اخبار، چه بلایی بر سر این نظام، سرازیر می شود و مصرف افراطی، وارونه و غلط اخبار، چه کژکارکردهای فرهنگی و اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد آورد؟ 🔸مستحضرید که ، بَدنیوزها، آنارشیست ها، اپوزیسیون و البته برخی دوستان غافل و عوامل نادانشان با گاف‌های عجیب، نقطه مقابل انسجام اجتماعی(Social integration) پیشرفت و توسعه فرهنگی بوده و مرکز تهدید محسوب می‌شوند. 🔻در که تهدیدی نرم و تدریجی و قطره چکانی است و باهدف ذهنیت سازی منفی، تولید شکاف و بی‌اعتمادی میان مردم و حاکمیت بوده و در بازه میان مدت، نافرمانی مدنی فراگیر‌ را دنبال می کند، بایستی با اقدام درست، دلسوزانه، باحوصله و البته روایت بموقع، (عادتواره ها، ارتکازات و ذهنیت‌های اجتماعی فراگیر) را از محاصره شناختی دشمن نجات داد و سنگرهای فکری و فرهنگی را با تدابیر هوشمندانه، کم‌هزینه و با حفظ ادب و کرامت حفظ نمود. ✍علیرضامحمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎ژوئی سانس چیست؟ 🔹لذتی که در نهایت و به دلیل افراط و زیاده روی به درد و عذاب وجدان منتهی می‌شود. 🔹عصر مدرن که سرشار از مصرف گرایی مبتنی بر پرسه زنی و لذت گرایی است، مبتلا به ژوئی سانس مزمن است. 🔹اگر رفتار خود و اطرافیانمان را در فضای مجازی بررسی کنیم، به این نوع عذاب وجدان‌های ناشی از اتلاف وقت یا مواجهه یا خشونت یا شکست عشقی یا...که بعد از _زنی در فجازی نصیبمان می شود اعتراف می‌کنیم. 🆔@andisheengelabi
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای 🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر می‌کرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم می‌توان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و خبر انجام نداد. 🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد. 1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابن‌علی سر جنگ دارد و قدرت‌طلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیت‌طلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفت‌وگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.( و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی) 2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند. این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه می‌دانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض می‌شد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید می‌شد.(، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه می‌شود) 3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابن‌زیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیله‌ای، با بصیرت و سوادرسانه‌ای گره نخورده بود و بدون بررسی و ، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابن‌زیاد از دست دادند.( و استفاده از شخصیت‌های مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال) 🔸هرکدام از این موقعیت‌ها اگر با سوادرسانه ای همراه می‌بود و در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم می‌خورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمی‌شد. 🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمان‌شناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراه‌کننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات می‌دهد. ✍علیرضامحمدلو،کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟ پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند. اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود. مدل های شش گانه حمایت اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم. حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد. را به نفع ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند. حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود. حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، را در پیش گرفتند. حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند. حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند. حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به امام زمان خویش نائل شدند. ۴ واقعه عاشورا علیرضامحمدلو @andisheengelabi
چهار ویژگی راهبردی قیام عاشورا قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» جهت درک تفاوت نگاه موقعیتی_اجتماعی با نگاه جریانی_گفتمانی، ضروری است که وجوه تمایز حرکت امام را بازخوانی نماییم و چگونگی فرصت سازی در دل بحران ها را در این قیام تاریخی، رصد و رهگیری نماییم. اما آنچه که اطلاعات آشکار عاشورا بدون توسل به نگاه های عرفانی و فلسفی بازگو می نماید، اصلی قهرمان، ایدئولوژی، تشکیلات، رسانه در نافذ بودن و حرکت تاریخی امام حسین(ع) مشهود و قابل رویت است. ابَرقهرمانی برای مکتب سازی هرجنبشی برای داینامیک بودن و اثربخشی عمیق، نیاز به یک قهرمان و لیدر و آقای خاص دارد. شخصیتی که بینش و منش او شاخص کل جریان بوده و به تنهایی توان و افق گشایی و ظرفیت الگوشدن را دارا باشد. در یک کلام به تعبیر شهیدمطهری(ره)، امام حسین (ع) یک قهرمان و بلکه ابرقهرمان بود و شاهد ماجرا اینکه یارانش بدون تردید و عاشقانه برای مسیر و مرامش، جان می دادند و دیگران نیز به پاس عظمتش، کلاه از سر برمی داشتند. ایدئولوژی برای گفتمان سازی هر جریانی برای پایایی و عمق بخشی و گفتمان سازی، نیازمند به عقبه فکری و تاریخی و می باشد. امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی ایشان بشدت عمیق و اقناعی و استدلالی بود و خطبه منای ایشان برای توجیه هشتصدتن از نخبگان جامعه، گواه بر قیام حسینی است. تشکیلات برای شبکه سازی قهرمان بدون ایدئولوژی پایدار نمی ماند و بدون کادرسازی، در لابه لای سیاست و سانسورهای رسانه ای، گفتمانش خفه خواهد شد. پس جهت جریان_سازی و سپس گفتمان_سازی، نیاز به یک شبکه_سازی قوی و حساب شده می باشد. امام حسین علیه السلام جهت اینکه حرکت انقلابی شان در گوش جامعه معاصرش طنین انداز شده و گفتمان ایشان در کربلا دفن نشود، نمود. تربیت نیرو از خانواده خود تا افرادی که طی ده بیست سال مبارزه مخفی فرهنگی_سیاسی، سر از کوفه و بصره و بغداد درآوردند و برخی به عنوان سفیر و برخی نیز به عنوان منتقم قیام، دست به کنشگری در سطح کلان اجتماعی نمودند. رسانه ای برای جریان سازی در مرحله نهایی که برگ برنده تاریخی حرکت امام حسین(ع) شمرده میشود، آشنایی نخبگانی چون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و...با مخاطب شناسی و جریان رسانه ای بود. امتدادتاریخی عاشورا، نتیجه درک درست اصحاب امام با ، فرهنگ، سیاست و توان روایت سازی در کوران مصیبت و سختی و تنهایی با غلبه بر روایت و جریان ظلم حاکم بود. حلقه رسانه ای واقعه عاشورا، شهرهای استراتژیکی چون کوفه و شام و مدینه را طی یک مجاهدت رسانه ای هوشمندانه هرچندمظلومانه، تحت تاثیر و ظلم ستیزی امام و یارانش در نوردیدند. ۵ واقعه عاشورا علیرضامحمدلو @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنیک مدیریت کودکان در فضای اینترنت ▫️چه کار کنیم تا در ، محتوای مستهجن برای کودکان نشان داده نشوند؟ 🆔@andisheengelabi
تیتر مسموم و چهار محور جنگ شناختی 🔸رسانه لندنی_سعودی ایندیپندنت فارسی نوشته؛ چهار معضل لاینحل نظام اسلامی، زن، شادی، سگ و اطلاعات است و توضیحاتی جهت دار هم در خصوص هرکدام از این محورها ارائه می‌دهد. 🔹در توضیح و تحلیل این مساله باید گفت: یکی از کارکردهای جدی رسانه های جریان اصلی(main stream)، تعیین "دستور روز" است. 🔸عبارت مشهوری وجود دارد که می‌گوید: رسانه علاوه بر اینکه مشخص می‌کند "چگونه فکر بکنیم"، درباره اینکه "به چه چیزی فکر بکنیم" هم تعیین کننده است. 🔹علاوه بر چهار محوری که تیتر شده، کلیدواژه‌هایی مثل حجاب اجباری و موضوعاتی چون اجرا یا لغو کنسرت و ورزشگاه رفتن زنان و...، علاوه بر تولید حاشیه و جنگ روانی، را هدف قرار می‌دهند و جامعه را بلحاظ شناختی دچار اختلال و تردید می‌کنند. 🔸مساله زن، تولید دوقطبی کرده، فرهنگ دینی را مسموم می‌کند و می‌نماید؛ طرح مساله شادی و سگ گردانی، را هدف قرار می‌دهد و با القای وجود خفقان، احساسات عموم را علیه حاکمیت تحریک می‌کند. 🔹بحث گردش آزاد اطلاعات نیز ولنگاری فضای مجازی را بعنوان راهبردی ترین بستر در عصر حاضر، تئوریزه کرده و به دنبال پشتیبانی عملیاتی این ماجراست. 🔸تلاش استراتژیک در عرصه رسانه‌ای ایجاب می‌کند که با "تبیین درست و بموقع"، جامعه را تقویت و ترمیم نموده و مشت بیگانه را در جنگ‌شناختی برای افکار عمومی باز کنیم. ✍علیرضا محمدلو، کارشناس و تحلیگر رسانه 🆔@andisheengelabi
15.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ضرورت همراهی والدین در فضای مجازی 🔸 کودکان و نوجوانان خود را در فضای مجازی تنها نگذارید. 🔹 آسیب های تنها بودن کودکان در فضای مجازی و بیان چند نکته راهبردی برای والدین توسط استاد قنبری 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📝شش قاعده کلی در نظریه سواد رسانه ای_شناختی پاتر ۱. مسئولیت: مسئولیت ارتقا و پیشبرد سواد رسانه ای در خود فرد نهفته است و تا زمانی که شخص مسئولیت میزان سواد خودش را نپذیرد، انگیزه ای برای تغییر وجود نخواهد داشت. ۲. تأثيرات: افراد باید نسبت به حوزه اعم از مثبت و منفی حساس باشند. ۳. تفسیر: انسان موجودی تفسیرگر هست و باید بر فعالیت مسلط بوده بر آن کنترل داشته باشد. ۴. اهمیت معنا: این قاعده به اهمیت معنای به اشتراک گذاشته شده اشاره کرده و می گوید؛ افراد باید تعداد قابل توجهی تفسير خارج از ذهن خودشان را فرابگیرند؛ به طوری که بتوانند سایر افراد را درک کرده و از نمادهای رایج جهت برقراری ارتباط با آنها استفاده کنند. ۵. قدرت: بر طبق پنجمین قاعده یا قاعده کلی قدرت، دانش قدرت است. چنانچه افراد بخواهند بر ساخت معنی شان کنترل و تسلط داشته باشند نیازمند انواع خاصی از دانش هستند بدون این دانش آنها توانایی ایجاد تغییرات اساسی در جهت مثبت را نخواهند داشت. افراد لازم است بدانند چه ساختارهای دانشی به آنها بسیار کمک می کند و چگونه باید از آن استفاده نمود. ۶. هدف: هدف سواد رسانه ای تجهیز افراد جهت انتقال کنترل از سوی رسانه ها به سمت خودشان است. قدرت و اختیار را به فرد می دهد و بیان می دارد که اگر افراد نتوانند به ساخت معنا کنترل داشته باشند، رسانه ها این کار را انجام خواهند داد. منبع: برشی از کتاب "سوادرسانه‌ای" دبلیو جیمز پاتر 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎خطر حواس پرتی، فقدان خلوت و اقتصاد توجه در عصر دیجیتال در این عصر آکنده از تردید، پیش‌بینی‌ها بی‌ارزش شده‌اند. ولی یک پیش‌بینی انکارناپذیر هم هست: چیزی نمانده تا زمانی که هیچ‌کس روی زمین یادش نیاید دنیا پیش از اینترنت چه شکلی بود. صدالبته سوابقش خواهند ماند، که در بایگانی‌های نامحدود و ناملموس ابری ذخیره خواهد شد. ولی تجربۀ زیستۀ واقعی در کار نخواهد بود که بگوید پیش از ظهور کلان‌داده، اندیشیدن و حس کردن و انسان بودن چه شکلی داشت. وقتی که این اتفاق بیافتد، چه چیز از دستمان می‌رود؟ به عقیدۀ جیمز ویلیامز، استراتژیست سابق گوگل که فیلسوف درس‌خواندۀ آکسفورد و اخلاق‌شناس عرصۀ دیجیتال شد، آن که اکنون تجربه‌اش می‌کنیم فقط زوال معصومیت نیست. او در کتاب "از جلوی نورمان کنار بروید" خطر اخلاقی «اقتصاد توجه» فعلی را شرح می‌دهد. در این اقتصاد، ذی‌نفعان سرمایه‌داری در رقابت مداوم با همدیگر می‌خواهند حواسمان را پرت کنند تا سود ببرند. ویلیامز به من گفت که اگر راه‌های بهتری برای تنظیم و تعدیل حواس‌پرتی‌های مضرّ فناوری‌های عظیم نیابیم، بعید نیست اهداف و ارزش‌های شخصی و جمعی‌مان را به‌خطر بیاندازیم یا حتی اراده‌مان نیز به مخاطره بیافتد. او گفت: «اگر بتوان به یک معنا گفت هر چیز که متوجه آنی آنی، آنگاه در این کشمکش بر سر توجه‌مان آنچه به خطر می‌افتد توانایی ما برای تعیین و پی‌گیری آن نوعی از زندگی است که می‌خواهیم داشته باشیم، چه فردی و چه اجتماعی». او که مثل من در دنیایی بدون اینترنت بزرگ شده است، دلواپس آن است که ما همچنان «سرگرمی را با تفریح مخلوط کنیم، که متعاقباً فرصت‌هایمان برای تأمل و درون‌نگری کمتر و کمتر می‌شود». اگر تسلیم حواس‌پرتی‌های جنون‌آمیز اقتصاد توجه شویم، بومیان دیجیتال مثل بچه‌های من و شما را تهدید می‌کند: تنها ماندن با فکرها و خیال‌ها، تجربۀ مهمی است که شاید از کف آن‌ها برود. قبول، سرگرمی‌هایشان استادانه‌تر از چیزهایی است که ما داشتیم؛ بالاخره مگر آدم عاقلی پیدا می‌شود که به‌جای سفرۀ پرنعمت و آسمانی نت‌فلیکس، سراغ بازپخش‌های این‌جهانی سریال فرندز برود؟ اما چیزی که از دست می‌دهند، آن ساعت‌های خالی، بی‌قرار و کمابیش محزونی است که ما به ابرها زُل می‌زدیم و میان درخت‌ها لانه می‌کردیم. صدالبته شوق این چیزها به دلشان نمی‌افتد، چرا که این‌ها را نمی‌شناسند. ولی ما که می‌شناسیم، ما معصومان، مایی که معنای ساعات خالی و ملال را می‌دانیم. چون در همان ساعات بود که ناخواسته خودمان را می‌شناختیم، ساعاتی که اکنون ازدست‌رفته‌اند: تخیلاتی بازیگوش و تنبل و سرگردان، بی هیچ قید و بندی، در کمال آزادی. و این وضع گرچه گاهی کسالت‌بار و بی‌هیجان می‌شد، اما همۀ شگفتی‌های دست‌ساز بشر (از جمله خود اینترنت) از همین یک سرچشمه برخاسته‌اند: یک فرد، یک فکر، یک خیال‌بافی. مایکل هریس در کتاب پایان غیبت دقیقاً همین «از دست رفتنِ فقدان» را می‌کاود. آزمایش‌ها و آزمون‌های او برای ، مرا یاد میز پدرم می‌اندازد: او توصیه می‌کند که بدون تلفن به یک پیاده‌روی طولانی بروی. بعدازظهر یک روز را با قلم و کاغذ مشغول نوشتن باشی. بنشین و ۱۵۰ صفحه کتاب را یک‌باره بخوان. گفتنشان ساده است، ولی در عمل به طرز غریبی هولناک و دشوارند. هریس هم مثل ویلیامز گفت که خودش را بیشتر ناظر منتقد اثرات فناوری می‌داند تا یک آدم ضدفناوری. او اشاره می‌کند که همۀ اختراعات بشر، حتی آن‌هایی که بی‌خطر یا سودمند می‌شماریم مثل ماشین و کتاب، و آگاهی‌مان را مختل می‌کنند. با ظهور کلان‌داده هم خطری تهدیدمان می‌کند: اینکه غنای حیات درونی و ذهنی‌مان را از دست بدهیم. او گفت: «تجربه کردن فضای خالی، زمینه‌ساز رشد تخیل و اندیشۀ مستقل می‌شود، یعنی می‌توانی بدون فشار افکار عمومی یا ارتش روبات‌ها به ایده‌هایی از آن خودت برسی». بعلاوه، اتصال مجازی مانع توانایی‌مان در تماس برقرار کردن و همدلی می‌شود. «وقتی از اتصال اجتماعی با واسطۀ فناوری اشباع شوی، روزبه‌روز سخت‌تر می‌توانی توجهت را وقف آن‌هایی کنی که واقعاً با تو و کنار تو هستند». 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/9502/ 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
19.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎چگونه پیام های کپسولی فضای مجازی را مدیریت کنیم؟ 1⃣ سبک_زندگی_آلترناتیو و جایگزین برای بچه شیعه انقلابی در قبال فضای مجازی چه ویژگی هایی دارد؟ 2⃣چگونه باشیم تا نشویم؟ 3⃣مدیوم معارف عمیق و تکنیک دریافت معرفت ناب در یا کوچک نمایی رسانه‌ای چیست؟ 🆔@asre_tabyin
🔎مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 🔹برای تربیت نسل نوجوان چه باید کرد؟ سوالی است که تحت عنوان مدیریت فرهنگی یا کار تربیتی همیشه مطرح بوده و با پخش سریالی همچون یاغی، رنگ و بوی جدی تری هم گرفته است. 🔸جاوید به عنوان یک کودکِ کارِ کُشتی بَلد، به دوبنده‌ی تیم ملی می‌رسد ولی آیا عاقبت تمام کودکان و نوجوانان امروزی که به و نسلZ معروف شده‌اند، به این نقطه مشخص، ختم می‌شود؟ 🔹آنچه که از مجموع تجربه و شریعت و دانش تعلیم و تربیت بدست می‌آید، سه فاکتور اساسی است که بنیان‌های شخصیتی این نسل را شکل‌ می‌دهد و و یاغی را مدیریت می‌کند. 1️⃣ گذشته خوب و خاطرات استراتژیک: سن و سال کودک و نوجوان، اقتضای احساسات بالا و تخیل قوی را دارد. آنچه که عامل انحراف یا هدایت این نسل است، یا منفی است. غالب این تخیلات، تحت عنوان خاطرات، ثبت و ضبط می شوند و بایستی نسبت به شکل‌گیری خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، حساسیت و مراقبت ویژه را بکار ببندیم. مدیریت قوای خیال از طریق محیط دوستی سالم و کم‌حاشیه، و ماندگار معنوی و بقول روانشناسان، ساخت طرحواره های مثبت برای کودک و نوجوان با حفظ فاصله از فضای مجازی، اهمیت استراتژیک در تربیت کودک و نوجوان امروزی ایفا می‌کنند. 2️⃣آینده خوب و آرمان‌سازی الهام بخش: اینکه جاوید برای رسیدن به رویای خود، سخت‌ترین شرایط و پرریسک ترین موقعیت ها را می‌پذیرد، یعنی نسل نو بایستی برای ساخت آینده الهام بخش و پیش‌برنده و مثبت، آموزش ببینند. بخشی از توان تربیتی مجموعه های فرهنگی بایستی بسمت رویاپردازی های امیدآفرین و انگیزه بخش، هدایت شود. گیم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای بدلیل سرعت و تراکم بالا، فرصت تخیلات مثبت و آرمان‌های متعالی را سلب کرده اند و قهرمان‌هایی که سریال‌ها و کارتون ها برای کودک و نوجوان تدارک دیده‌اند، مبتلا به ضعف‌های هویتی هستند. 3️⃣ حال خوب با مهارت افزایی و ادب آموزی: بر اساس متون دینی، کودک و نوجوان از سن هفت سالگی بایستی در چارچوب و قواعد مشخصی حرکت کند. قانون پذیری و ادب آموزی، ولنگاری های عصر دیجیتال را مدیریت می‌کنند. از تاکتیک‌های کنترل تخیل و القای ادب برای کودک و نوجوان، است که می تواند ورزشی، معرفتی یا فنی باشد. 🔹این سه فاکتور با محوریت مدیریت خیال، از سنین آغاز تحصیل تا دوران بلوغ، نقشی بنیادی در تربیت استاندارد کودک و نوجوان دارند. مراقب تجربه های دیجیتال کودکان خود باید باشیم و چه بسا دوستی های خوب یا یک مسجد محله انرژیک و فعال یا عضویت در یک گروه ورزشی و کوهنوردی نوجوانان در عین سادگی و بساطت بتوانند، مسیر برای کودک و نوجوان را بدرستی رقم بزنند. 🔸خاطرات، الگوها و آداب، مثلث شکل‌گیری شخصیت هایی هستند که فقر و نداری و اختلاف طبقاتی از طرفی و دیجیتال زدگی و از طرفی دیگر، باعث نمی شود که یاغی شده یا و هویت‌های سرگردان را یدک بکشند. ✍️علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و فرهنگ لینک خبر در سایت اندیشکده: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/06/09/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d9%88-%d8%b3%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%db%8c%d9%90-%d8%a8%d9%88%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86/ 🆔@asre_tabyin
در یک کلام: مبتنی بر ۱.تقویت قوه خیال، ۲.ساخت تصویر ذهنی و ۳.تبیین قواعد حرکت؛ 1⃣اردو ببرید، 2⃣الگو بدهید، 3⃣ادب و مهارت بیاموزید...
📝 نظریه استحکام (تاثیر محدود) در رسانه و دانش ارتباطات 🔸این نظریه توسط پل لازارسفلد و برلسون در دهه ۴۰ قرن بیستم ارائه شد. 🔹در این زمان حاکم بود که میگفت رسانه ها تاثیر مطلق بر اذهان عمومی دارند، اما بر اساس نظریه استحکام، پیام قدرت ندارد و فرد به انتخاب خودش پیام را انتخاب میکند. پس مخاطب پویاست و تأثیر پیام های ارتباطی، تقویت عقاید موجود است. 🔸پیام، تغییرات بنیادی ایجاد نمی کند بلکه عقاید و گرایشات را استحکام می بخشد، یعنی تکیه اصلی بر مخاطب است. 🔹نام دیگر این نظریه وسایل و پیام های ارتباطی است. این نظریه به اصل انتخاب خاص اعتقاد دارد. به این معنی که رویارویی با پیام انتخابی است و به پارامترهای غیر ارتباطی مانند سن، شغل، خانواده که مربوط به مخاطب است برای اثرگذاری پیام اهمیت بیشتری می دهد. 🔅به نظر کازنو سه حالت را برای شناخت بر توده ها از طریق رسانه ها باید تمیز داد: ۱- تقویت عقیده موجود؛ ۲- ساختن عقیده تازه؛ ۳- تغییر عقیده. از دیدگاه کازنو تاثیر رسانه ها بیشتر تقویت عقیده موجود است. 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
📝رژیم مصرف رسانه ای / قسمت اول 🔸یکی از اصطلاحاتی است که در سالهای اخیر به طور مکرر در رسانه ها شنیده میشود و کارشناسان رسانه آن را نسخه ای ضروری برای جامعه امروزی میدانند. 🔹افراد در جامعه امروز در رده های سنی مختلف تا حد زیادی با رسانه ها سروکار دارند و در چنین شرایطی لازم است یک صحیح برای بهره مندی مطلوب از رسانه ها تعریف گردد. ☘رژیم مصرف رسانه ای چیست؟ رژیم مصرف رسانه شباهت زیادی با رژیم های تغذیه ای دارد که افراد برای داشتن یک زندگی سالم به دستورات آن توجه می کنند. در رژیم های غذایی، میزان مصرف مواد غذایی، طریقه مصرف، زمان مصرف و... با توجه به اثرات مواد غذایی و ویژگیها و نیازهای مصرف کننده، در دستورات غذایی قرار می گیرد. 🔸در رژیم مصرف رسانه ای نیز شرایط مشابهی حکم فرما است. هر فردی با توجه به شرایط سنی، شغلی، تحصیلی و... نیاز متفاوتی به رسانه ها دارد و بسته به این نیازها لازم است الگوی مصرف رسانه ای خود را تدوین کند. 🔹اخبار، بازی و سرگرمی، ارتباطات و... جزو مهم ترین کارکردهای رسانه ها هستند که اگر کاربران الگوی مصرف رسانه ای خود را به درستی تعریف نکرده باشند، این کارکردها میتوانند به کژکارکرد تبدیل شوند؛ بنابراین همه ما برای داشتن یک زندگی سالم در دنیایی که مملو از رسانه ها شده است نیاز به این نسخه داریم. 🔸همان گونه که تهیه رژیم مصرف غذایی نیاز به تخصص و دانش موردنیاز دارد و کارشناسان تغذیه در این خصوص مهارت دارند، برای تهیه رژیم مصرف رسانه ای نیز، نیاز به دانش و تخصصی به نام سواد رسانه ای داریم. 🔹سواد رسانه ای با ایجاد یک نوع می تواند انواع رسانه ها و انواع تولیدات آنها را شناسایی و از یکدیگر تفکیک کند. 🔸از نظر دکتر یونس شکر خواه؛ یکی از کارشناسان رسانه، سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. 🔹سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها بیاموزد که از و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. 🔸به دیگر سخن، سواد رسانه ای کمک می کند تا از سفره ی رسانه ها به گونه ای هوشمندانه و مفید بهره مند شویم. ☘رژیم مصرف رسانه های مجازی حال که تا حدی با رژیم مصرف رسانه ای آشنا شده ایم لازم است بخش ویژه ای را نیز برای در نظر بگیریم. 🔸از آنجا که در رسانه های مجازی و های_اجتماعی کاربران نقش فعال تری نسبت به سایر رسانه ها دارند و از به و تبدیل می شوند، شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی بیشتر از سایر رسانه ها افراد را در معرض ای قرار می دهند. 🔹در حال حاضر ده ها نرم افزار و شبکه اجتماعی بر روی تلفن های همراه افراد نصب است که هرکدام از آنها در کنار شباهت های کلی، خدمات و ویژگیهای متمایزی دارند که باعث می شود کاربران مجموعه ای از آنها را برای مصرف روزانه خود انتخاب نمایند. 🔸هر کدام از این شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز با میلیون ها کانال و صفحه، روزانه در حال تولید انبوه اطلاعات هستند که پرسه زدن در آنها می تواند تمام زمان های خالی یک کاربر را به خود اختصاص دهد؛ بنابراین برای رهایی از این انبوه اطلاعات نیاز به مدیریت مصرف اطلاعات داریم. ♦️ادامه در قسمت بعد... 🌐کانال عصرتبیین، عصررسانه 🆔@asre_tabyin