🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی
بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم میکنم:
1⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، #اقتصاد_توجه است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و #حواس_پرتی از مسائل هم عرض یا موازی به کار میرود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای #تولید_خشم صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه میشود، فرکانس استدلال پایین میآید و هیجان افزایش مییابد.
2⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید #نظم_اجتماعی و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، #زبان_اعتراض و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و #قطبی_سازی جامعه را هم فراهم میکند.
3⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمیاش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف میکنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر میدهد و یک #دمکراسی_کنترل_شده را رقم میزند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمیآید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک #نمایش_دمکراسی و صدای مردم است نه یک #مردمسالاری_اورجینال!
4⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و #برجسته_سازی صورت میگیرد، اتفاق پیچیده ای بنام #مارپیچ_سکوت(وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانهای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و #اکثریت_پنداری ساخته میشود که حتی شبکه سعودینشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر میکند.
#مکانیزم_اکثریتپنداری در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است.
5⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف میکند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی میتوان یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که #خلق میشود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله میداند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد #سنتکام و #لشگر_رباتها محقق میکند، چه خواهد گفت!؟
6⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته میشوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، #بازآفرینی و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، #خطای_شناختی و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و دادهکاوی وقتی مهندسی میشود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد میشود.
7⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بینالمللی منعکس میکند، ریسک سرمایهگذاری را بالابرده و #فرار_سرمایه را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای #تحریم و تهدید علیه کشور را نیز میتواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاریهای سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار #بحران_مقاومت و ناامیدی خواهند شد.
8⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار میرفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، #افکارعمومی است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و #فرهنگ_در_لحظه، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، #خبرپایه است. هشتگها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم میکنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به #ابتذال و سرگردانی نزدیکتر میکنند.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ هشتگ سازی و انقلاب رباتیک
💢 ببینید چگونه تولید محتوای این روزها #بزرگنمایی میشود.
🔹 بنگاه خبری CNN گزارشی درباره #جنگ_روایتها علیه ایران در شبکه های اجتماعی و توسط کمپینهای معترض به حکومت تهیه کرده که نتیجه جالب آن را ببینید ...!
🆔@asre_tabyin
⁉️ سه اشتباه بزرگ خواص در حوادث اخیر!
💠 رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح فرمودند «در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرفهای آنان با برنامهریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.» اما اشتباه خواص در این اغتشاشات و تحولات شبیه این چه بوده و هست؟
🔹 تقلیل سطح منازعه: یکی از اشتباهات برخی خواص جامعه ما در اینکه سطح منازعه کجاست؟ و دعوا بر سر چیست؟ به خطا می افتند. لذا بخشی از علت گفتن این عبارت که «دعوا بر سر مسئلهی باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست.» ناظر به همین اشتباه خواص است.
🔹 لاک پشت روایت ها: در جنگ روایت ها کسی پیروز است که جذاب ترین و سریعترین روایت را دارد. اما بدون تعارف باید گفت روایت های ما کلیشه ای و خسته کننده است و یا دیرهنگام مانند نوش داروی پس از مرگ سهراب. بخشی از این هم حاصل نشناختن تغییر ذائقه جامعه است. اینکه در این حوزه چه باید کرد نیازمند بحث مفصل است.
🔹 شترسواری دولا دولا: اشتباه دوم خواص ما عدم موضع گیری سریع و صریح است، در اغتشاشات و تحولات این چنینی یا موضع نمی گیرند یا بعلت ترس از کاهش محبوبیت یا بازخورد منفی در فضای مجازی و حقیقی دوست دارند موضع دوپهلو بگیرند و دولا دولا شترسواری کنند.
✍ یعقوب ربیعی
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهندسی هشتگها، تولید آشوب و خشم و اختلال در معرفت شناسی مخاطب
▫️چگونه در فضای مجازی، تشخیص راست و دروغ سخت و پیچیده میشود؟
▫️مارپیچ سکوت با چه ترفندی در فضای افکار عمومی حاکم میشود؟
▫️#ترندینگ مهسا امینی با چه فرایندی رقم خورد و چه میزان واقعی بود؟
▫️نبرد هشتگ ها و #انقلاب_مجازی چیست و از کدام پشت صحنه مدیریت میشود؟
✍این کلیپ فقط گزارشی مستند از مهندسی هشتگ ها ارائه میدهد و پاسخ سوالات مطرح شده را در یک جمله میتوان خلاصه کرد: فضای مجازی دنیای فراواقعیت و فریب است که مغز و روان افراد و جوامع را #گروگان میگیرد و #هک_شخصیت_انسان به معنای واقعی رقم میخورد.
🆔@asre_tabyin
🔎دیوارنگارهای با فهم غلط از یک راهبرد کلان
▫️در زمان های تلف شده یک بازی، برخی بازیکنان هستند که توان از آب درآوردن بازی را دارند. فهم درست از محیط بازی و تاکتیک های یک مربی و جاگیری مناسب برای ایفای چنین نقشی بسیار مهم است.
🔸الغرض که وقتی توان جبهه برای خنثی سازی یک بحران مهندسی شده صرف میشود، روا نیست که با کج فهمی و کجسلیقگی، خستگی را بر ذهن و تن مبارزان خط مقدم مضاعف کنیم.
🔹دیوارنگاره ای که در عرص ۲۴ ساعت بالا رفت و پایین آمد و حاشیه هایی در بر داشت و در خدمت #ضدروایت و فضای اعتراضی قرار گرفت. یعنی باعث شد که گفتمان ضعیفی جان نصفه ای بگیرد که اعتراض(اغتشاش) میکنم پس هستم!
🔹شاید منطق بزرگواران، فهم غلط و ناقص از مفهوم جذب حداکثری بعنوان یک راهبرد کلان بود. منطق و چتر این راهبرد اجتماعی، روی نقاط و خطوط و هندسه #خاکستری ماجراست نه روی نقاط و خطوط سیاهی که پرونده معلوم و اندیشه مشخصی دارند.
🔻اشتباه، هیجان زدگی و جوگیری با #وقاحت_نجومی و مستمر و شناخته شده که بیانیه خوانده و رسما کشف حجاب(نداشته) میکند، متفاوت است. رهبرانقلاب وقتی قاطبه هنرمندان و ورزشکاران را از عده معدود جدا میکنند، یعنی التفات دقیقی بر محور زاویه دار با انقلاب داشته و فرمودند: اعتنایی نشود!. اعتنانکردن کجا و در صدر دیوارنگاره حک شدن کجا!؟
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎تحلیل های سه گانه درباب عوامل و پروگاندای حاکم بر #اغتشاشات_اخیر
1⃣هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی
2⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی
3⃣براندازی با تکنیک تصویرسازی و مسمومیت خبری و مبتنی بر فراواقعیت
🆔@asre_tabyin
امواج شبهه.mp3
13.11M
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام
#رادیو_گفتگو؛
▫️برنامه زنده پخش شده از رادیو و اپلیکیشن ایران صدا، یکشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۶
🔻مهمانان برنامه:
🔹دکتر حسن صدرایی عارف، کارشناس رسانه و مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل بیت
🔸دکترعلیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔹مجری: آقای مصطفی صادقی، سردبیر روزنامه جامجم
🆔@asre_tabyin
🔎واژه "افکار عمومی" در بیانات رهبرانقلاب و یک دِرَنگ راهبردی_عملیاتی
▫️رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند:...وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، #افکار_عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره کشور هم بهطور قهری به آن سمت حرکت میکند.
🔹هرچند که این خطاب، ناظر به کشورها و ملت های منطقه بود، اما نسبت اضلاع مثلث ۱.خواص جامعه، ۲.افکارعمومی و ۳.تغییر سیاست های یک کشور را می توان از باب الغاء خصوصیت و یک #قاعده_کلی مورد تامل جدی قرار داد. در این مجال پیرامون واژه افکار عمومی تاملی کوتاه خواهیم داشت.
🔹در اندیشه کلاسیک، واژه و مفهومی که بر عمومیت و فراگیری یک اندیشه یا رفتار و نماد دلالت داشت را #فرهنگ مینامیدند. اما در عصرجدید و با ظهور تکتولوژی و رسانه با #پدیده_متفاوتی بنام افکارعمومی مواجه هستیم. تفاوت ایندو چیست و کجاست؟
▫️وقتی جوزف نای در #تقسیمبندی_قدرت به سه مدل سخت و نیمه سخت و #نرم اشاره میکند، رگه هایی از این پدیده را پرده برداری مینماید. اما در داخل کشور، توجهات از سطح مباحث فرهنگی جابجا نمیشود و یک مواجهه کلاسیک و روتین با مساله صورت میگیرد که چه بسا باعث آرایش ضعیف، کُند و غلط در موضوع پدافندغیرعامل در بلندمدت میشود.
اما تفاوت های فرهنگ با افکار عمومی چیست؟
1⃣ فرهنگ، معرفت پایه بوده، درحالیکه افکارعمومی، اطلاعات محور و #خبرپایه تعریف شده است.
2⃣ فرهنگ، بنیادین، عمیق و با پایداری نسبتا بالاست ولی افکار عمومی موقعیتی، سطحی و بشدت #سیال است.
3⃣ فرهنگ به تدریج شکل میگیرد و درونی سازی میشود، افکارعمومی چه بسا یک روزه و با #وایرال_شدن_یک_شایعه رقم میخورد.
4⃣ اهداف فرهنگ، باورسازی برای سبک زندگی است ولی هدف در افکارعمومی، #ذهنیتسازی برای کنشگری یا تقویت مارپیچ سکوت است.
5⃣ ابزار فرهنگ، کار فرهنگی و مطالعاتی است ولی ابزار در موضوع افکار عمومی، کنش رسانه ای، #عملیات_روانی و فعالیت ژورنالیستی_مطبوعاتی است.
6⃣ فرهنگ، خواص و مرجعیت فکری متمرکز دارد(شاید یک مطهری در سرچشمه کافی بود) ولی افکار عمومی دچار #چندمرجعیتی و شهروند_خبرنگار است و افسران جنگ نرم میطلبد.
7⃣ فرهنگ با تقویت عقاید و اخلاق و احکام، قوام مییابد ولی افکارعمومی با #سوادرسانهای و آشنایی با جنگ شناختی واکسینه میشود.
8⃣ برای تعمیق فرهنگ بایستی تاریخ را دوره کرد و برای مصونیت افکارعمومی باید #روایت_نخست و درست را جا انداحت.
💢بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ و اجتماع و بطورکلی خواص جامعه؛ لطفا افکارعمومی و مختصاتش را جدی بگیرید و #آرایش_مناسبتری را در جنگ رسانه ای امروز، تدارک و طراحی نمایید. وااسفا که فرهنگ را مدتهاست رها کردیم و نتیجه اش را در بیثباتی گاه و بیگاه افکارعمومی درو میکنیم.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پروژه کشتهسازی تا جریان سازی از فیلمها تا واقعیت
🔹سکانسی از سریال "Homeland"(میهن) که پشت پرده #پروژههای_کشتهسازی را به تصویر کشیده تا جامعه آمریکا و غرب را نسبت به این تاکتیک آگاه کند!!
🔸بخشی که نشان میدهد، کشته سازی، روایت سازی و #تولید_شایعه با یک فتوشاپ و کارجاسوسی، تخریب کادر درمان و پلیس و سرگردانی و استیصال رسانه و حاکمیت و در نتیجه تولید #خشونت اجتماعی چگونه اتفاق میافتد!
🔹اما همین تاکتیک و ترفند را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته و تا عملیات توهمی #تجزیه را به سرانجام برساند.
🆔@asre_tabyin
برنامه انعکاس کامل.mp3
24.69M
#رادیو_گفتگو
🔻برنامه انعكاس(پخش زنده شده)، چهارشنبه 20 مهر 1401 ساعت: 22:00 | بمدت: 1 ساعت و 50 دقیقه
▫️واكاوی امپراطوری رسانهای شبكه های اجتماعی تا هشتگ سازی و بحران آفرینی
🔸مهمانان برنامه:
▫️دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد علوم شناختی و رسانه
▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
1⃣عمق و #افق_اغتشاشات اخیر کجا و چه تاریخی بود و چرا به بن بست رسید؟
2⃣ #کشته_سازی و سایر گام های موثر برای جریان آفرینی رسانهای چگونه رقم خورد؟
3⃣نقش موثر متغیرهای فرهنگی همچون #شبکه_خانگی در شکل گیری اتفاقات کف خیابان اتفاقی بود یا آگاهانه؟
4⃣پدیده #نفوذ در ماجراهای اخیر چطور قابل ارزیابی است؟
5⃣آیا جهادتبیین در ماجرای اخیر به سبک #مناظرات_صداوسیما محقق شد یا اشتباه تاکتیکی بود؟
6⃣ چه افراد و ارگان هایی #پازل_دشمن را تکمیل کردند و از طرفی دشمن در چه گام هایی دچار لغزش و تعجیل راهبردی شد؟
7⃣ماجرای #هشتگ_سازی چه بود و چه میزان باعث فرسایش و پیشرفت اتفاقات کف خیابان شد؟
8⃣تاریخ دقیق و نقطه عطف #شروع_اغتشاشات امسال کِی بود و چه تفاوتی با ناآرامی های ۷۸ تا ۹۸ داشت؟
🆔@asre_tabyin
💢 تحلیل روشنفکرانه یا پارازیت روی صدای حقیقت؟
▫️«برای مواجههی عقلانی و منطقی با سخنان دیگران، همواره باید صرفاً خودِ سخن را دید و از پرداختن به انگیزهی گوینده اجتناب کرد.»
▫️به نظر من، این یکی از مؤلفههای #تصور_خام از مواجههی عقلانی و منطقی با سخنان دیگران است چون تأکید بیش از اندازه بر این وجه، بسیاری اوقات گمراهکننده و #عقیمکنندهی_نقد است.
▫️برای مثال، اگر خودمان را به موشکافی منطقی محدود کنیم، در واکنش به کسی مثل عباس عبدی چه باید گفت؟
#عبدی در توئیت اخیرش گفته است:
▪️ «یکی از مهمترین علل دوقطبی شدن جامعه، #جنگ_روایتها بجای کشف حقیقت است. دو طرف ماجرا درگیر این جنگ خانمان برانداز هستند و هر دو سو هم آن را تشدید میکنند به این دلیل رسانه میدان اصلی نبرد شده است. حقیقت تنها شهید این جنگ است.»
▫️چه باید گفت به چنین «تحلیلگر»ی که در یک توئیت کوتاه، با معانی ضمنی سخنانش،#چندین_حقیقت_مهم_را_سر_میبُرد؟
▫️آیا بهراستی مسئلهی ما در موقعیت کنونی این است که حقیقت «به اندازهی کافی» روشن نیست؟
▫️آیا دعوت به «کشف» حقیقت همواره بهجاست؟
▫️ آیا نمیتوان گفت بعضی وقتها دعوت به «کشف» حقیقت صرفاً تخطئهی احقاق حق، و #پارازیت_انداختن روی صدای انبوه حقیقتهایی است که پیشاپیش مکشوف اند؟
▫️آیا «دو طرف» منازعهی این روزها، که در این توئیت کوتاه دو بار (و هر دو بار بدون قائل شدن هیچ تمایزی میان «دو طرف») به آنها اشاره شده، واقعاً جایگاه یکسانی دارند؟
▫️ آیا در این «جنگ روایتها»، بهراستی هیچ کدام از روایتها نتوانسته «تحلیلگر کارکشته»ی ما را #قانع کند که به حقیقت نزدیکتر است؟ واقعاً هیچ یک از این روایتها، ولو اندکی، به حقیقت #نزدیکتر نیست؟!
▫️آیا این «دو طرف» منازعه که با شرکت در «جنگ خانمانبرانداز»، تحلیلگر «کارکشته»ی ما را نگران کردهاند، به یک اندازه در کشیده شدن جنگ به اینجا نقش داشتهاند؟
▫️آیا این واقعیت که یک طرف جنگ سالها (شاید دهها سال) برای احقاق مسالمتآمیز حق خود کوشیده است دلیلی نمیشود که تحلیلگر «کارکشته»ی ما میان این «دو طرف» فرقی بگذارد؟
▫️آیا تحلیلگر شدیداً «کارکشته»ی ما (که سی سال است به اظهارنظرهای اینچنینی مشغول است) نمیداند در موقعیتی که دهها شهید «حقیقی» به خاک افتادهاند، سخن گفتن از معنای مجازی شهید و طرح این ادعا که «حقیقت "تنها" شهید این جنگ است»، علاوه بر #مبتذل_کردن_مفهوم_حقیقت، به خاک و خون کشیدن دوبارهی آن شهیدان واقعی و نمکپاشیدن به زخم خانوادههای آنها و جامعه است؟
▫️بعید است که تحلیلگر کارکشتهی ما – هر قدر هم که در تحلیلگری بیاستعداد باشد – اینها را نفهمد. به همین دلیل است که معتقدم ایشان شاهدی تمامعیار به سود این مدعاست که «خواباندن صدای حقیقت در پوشش « #تحلیل_خونسردانه» کار خیلیهاست؛ و نمیشود همواره با شعار "مواجههی منطقی" از کنکاش در انگیزههای روانشناختی و غیرروانشناختی این گونه افراد اجتناب کرد».
---
پینوشت: محرکِ این پست، صرفاً توئیت عباس عبدی نبوده. در این روزها دهها نوشته با این ویژگیها مشاهده کردهام.
✍🏻 مهدی خسروانی
🆔@asre_tabyin
🔎آنفلونزای نیویورکی چیست و چگونه عمل میکند؟
▫️به گزارش #کیهان قسمت اخیر برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفتوگو با عنوان «شگرد رسانههای معاند برای تخریب وحدت جهان اسلام» و با حضور مهمانان، دکتر حسن صدرایی عارف و دکتر علیرضا محمدلو روی آنتن رفت.
▫️محمدلو گفت: اتفاقات اخیر و یا اتفاقات ماقبل و ما بعد از این ماجرا میبایست به درستی واکاوی شود و سهم هر یک از #فضاهای_ذهنی، #مجازی و #میدانی درست مشخص شود. این سه لایه را میبایست در کنار یگدیگر دید. در فضای ذهنی اتفاقهایی رقم میخورد و امتدادی در فضای مجازی پیدا میکند.سپس برجسته سازی صورت میگیرد و با بازنمایی نو به فضای میدان میآید.
▫️این تحلیگر رسانه در ادامه با اشاره به تکنیک های رسانهای معاند تشریح کرد: برجستهسازی، کانال انحرافی و #حرکت_از_پله_دوم از معروفترین شگردهای عملیات روانی است. در این شگرد، بخش اول یک رخداد و یا ماجرا که نقطه آغازین آن است حذف و نادیده گرفته میشود و در همان حال، روی پله دوم ماجرا، که نتیجه منطقی و پیامد طبیعی پله اول است، تاکید ورزیده و بزرگنمایی میکنند به گونهای که انگار تمام ماجرا همان پله دوم بوده است.
▫️وی افزود: راهحل ارائه شده نیکلاس برنز در برابر ایران، #پاشاندن_بذر_نفرت در قلب مردم ایران بود که نام یک ویروس پنج لایه با عنوان آنفلوآنزای نيويورکی به خود گرفت.
🔸ادامه گزارش را از طریق لینک های ذیل مطالعه نمایید.👇👇
▫️https://kayhan.ir/fa/news/251310/
▫️https://www.yjc.news/fa/news/8256375
🆔@asre_tabyin
🔎نگاهی کوتاه بر پست های اخیر چند سلبریتَک!
1⃣گرفتار #اخبار_جعلی هستند و ریل فیک نیوزها را ردیف میکنند.( کیایی)
2⃣برمبنای اخبار جعلی بازنشر شده، فاز جنتلمنی گرفته و #دعوت_به_ناآرامی میکنند.(دایی)
3⃣ در تایید و تشویق و #تشدید_ناآرامیها به عاملان اغتشاشات افتخار میکنند.(قاسمخانی)
4⃣ با #توهین_رادیکال به نظامی که سر سفره اش آدم شده اند، پازل اغتشاشات را تکمیل میکنند.(پولادی)
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
💠نسلِ z، نسل «ضد» نیست!؟
🔸بازار تحلیلهای نوجوانمحور داغ است. خب؛ خدا را شکر! اما عجالتاً اغلب تحلیلها دارد به سوی ایجاد یک #دیگری از نسل #نوجوان میرود.
تعبیر نسل Z هم که سر زبانها افتاده، در پارهای تفاسیر محافظهکارانه و سیاستزده به نسل «ضد» تغییر ماهیت داده؛ ضد جمهوری اسلامی!
این حد از فهم سیاسی و اجتماعی، نوبر است.
🔹محافظهکاران و متحجران، همراستا با اغیار و اجانب، چند دهه، بیوقفه و شبانهروزی تلاش کردند برچسب «دیگری» به بانوانِ کمحجاب ایرانی بزنند و موفق شدند با سماجت و بلاهت، چالش بیهودهای برای جمهوری اسلامی درست کنند؛ و لابد الان احساسشان این است که موفق شدهاند و این هزینه را ذخیرهی آخرتشان میدانند.
🔸حالا نشستهاند برای خلقِ دیگریِ دیگری برای جمهوری اسلامی؛ اینبار دارند با نوجوانان کلنجار میروند. احتمالاً البته در این مرحله از دیگریسازی، کارشان سادهتر باشد. چون مستقیم میتوانند در جلساتشان، نسل Z را نسل «ضد» بخوانند و قال قضیه را بکنند و جمهوری اسلامی را یالقوز کنند.
✍️روح الله رشیدی
🆔@asre_tabyin
🔎تکنیک دروغ و مکانیسم تربیت انسانِ آمریکایی!
🔹بوش وقتی میخواست به عراق حمله کند، ادعا کرد آنجا تسلیحاتی است که برای دنیا خطرناک است. بعدها حتی یک تصویر ساده از آن تسلیحات نشان داده نشد و مشخص بود آن دروغها صرفاً برای پذیرش حمله بوده است ...
🔹قریب به دو دهه گذشت که ترامپ رئیسجمهور شد، بسیاری از متفکران از جمله #هنری_ژیرو معتقد بودند دروغهای بیانتها در ساختار اجتماعی - سیاسی آمریکا که تبدیل به نوعی #تربیت_انسانِ_آمریکایی شده بود، باعث شد مردم از بوش سوال نکنند چرا آن دروغها را گفتی و آن تسلیحات کجا بود؟!
🔹ترامپ نیز در بازه پایانی انتخابات طی ۱۴ روز، ۹۴ دروغ گفت. بدون اینکه کسی بعداً از او بپرسد این دروغها چه بود که گفتی؟! امروز هم کسی نپرسیده!
🔻طیِ یک هفته گذشته ما با حداقل ۷، ۸ دروغِ خیلی بزرگ در ایران روبرو بودهایم و بد ماجرا اینجاست که جامعهی ما بعد از قطعی شدن برخی موارد و ایجاد تشکیک در باقی آنها، نیامده از رسانهها و سلبریتیها سوال کند که این دروغها را برای چه ساختید و برای چه منتشر کردید؟!
🔹اینکه حاکمیت در این باره وظایفی دارد یک سوی ماجراست، اما سویِ شاید بدتر ماجرا این است که وقتی دروغ برای ما محرز میشود چرا نمیرویم از آن فلان سلبریتی که این حرفها را منتشر کرده بپرسیم، اینها را از کجا آوردی؟! چرا عذرخواهی نمیکنی؟! چرا خطایت را جبران نمیکنی و ...
🔹شاید سلبریتیها برای ما بزرگتر از دروغهایشان هستند، شاید ...
✍حمید کثیری
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای عملیات روانی/بخش سوم 🔸تفاوت جنگ روانی و اقدامات روانی با عملیات روانی چیست؟ جنگ روانی اس
📝تکنیکهای عملیات روانی/ بخش چهارم
🔸در شمارگان پیشین به تعریف عملیات روانی و انواع آن در #طرحریزی_جدال_ادراکی پرداختیم. در این شماره به استمرار تبیین انواع تکنیک های عملیات روانی می پردازیم.
تحریک
🔹کارشناسان عملیات روانی با ترسیم چهره ای بی رحم و ضد انسانی از دشمن - که می تواند واقعی یا ساختگی باشد- و یا ترسیم چهره درد وسختی کشیده قربانیان این بی رحمی، می توانند قوه خشم و غضب مردم خودی و همچنین نیروهای دشمن و افکار عمومی را بیدار کنند و در همان حال احساس همدردی با قربانیان و یا بازماندگان آنان را در مخاطبان برانگیزند و از آن بهره برداری کنند.
🔸برای مثال زمانی که یک دختر پانزده ساله کویتی در دوران جنگ خلیج فارس در برابر کنگره آمریکا شهادت داد که سربازان عراقی در کویت نوزادان را می کشند و دستگاههای نگهداری نوزادان را میدزدند تا به عراق منتقل کنند، دل خیلی از افراد به درد آمد. ولی این نکته هرگز به جهانیان گفته نشد که او #دختر_سفیر_کویت در واشنگتن و عضوی از خانواده سلطنتی است و ظاهر شدن وی در کنگره توسط روابط عمومی شرکت ارتباطاتی «هیل و نولتون» به نمایندگی از سوی کویتیها بوده و این مساله کاملا صحنه سازی شده بود.
ایجاد ابهام و شائبه
🔹روش ابهام، برگرفته از نظریه روانشناسی #گشتالت است. به باور پیروان این نظریه، ذهن آدمی ابهام را برنمی تابد و تنش برخاسته از ابهام آدمی را به تکاپو وا می دارد و او را تا رفع آن فعال نگه می دارد.
🔸کارشناسان عملیات روانی برای تاثیرگذاری بیشتر، پیام خود را به صورت اشاره و مجمل به اذهان منتقل می کنند و این فرصت را به آنان می دهند که خود با اندیشیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب دست یابند.
شیوه تحريف
🔹دنیای واقعیت ها برای تمام مردم یکسان نیست. آنچه ما آن را واقعی یا تحریف شده میدانیم به تجربه های گذشته، خواسته های کنونی و امیدهای آینده ما بستگی دارد.
🔸تحریف طیف وسیعی از دروغ تا کتمان حقایق را در برمی گیرد و می تواند به شکل متهم نمودن و حقیر کردن مخالفان و تحریف و تعریف و بزرگ کردن امتیازات طرفداران باشد.
🔹مخدوش کردن اطلاعات، پرت کردن حواس مخاطب، جلب توجه او به مسائل دیگر به طوری که از موضوع اصلی غفلت کند، ساده کردن بیش از حد مسائل پیچیده از شیوه های تحریف واقعیتها به شمار می رود.
روش القای غم و نا امیدی
🔸غم نوعی از حالت روانی است که در اثر عدم تطابق انتظار فرد یا جامعه با موقعیت موجود و کنونی به وجود میآید.
🔹برای القای غم سعی میشود تصویر نامطلوب و نامتوازنی نسبت به انتظارات موجود، موقعیت و شرایط ارائه شده و متقابلا آرزوها و آرمانهای فرد یا جامعه، دور از دسترس قلمداد شود.
🔸در عملیات روانی #بزرگنمایی_نقاط_ضعف، کوچک نمایی نقاط مثبت در کنار بزرگنمایی آرزوها و خواسته ها و کوچک نمایی امکانات و دستاوردها یکی از روشهای القای غم و یاس است.
🔸القای غم و اندوه یکی از شیوه های مهم عملیات روانی است که ملهم از درک ماهیت روانشناسی و جامعه شناسی است و تصور و تلقین آن به آسانی صورت می گیرد؛ زیرا احساسات و عواطف افراد شبیه یکدیگر است.
🔹القای غم و اندوه، همچنین در وضعیت که متضمن تغییر و کاهش عاطفی، کاهش تنوع، کاهش زیبایی، کاهش امنیت و امیدواری و افزایش خشونت و سوءظن نیز باشد، صورت می گیرد.
شیوه تفرقه
🔸یکی دیگر از شیوه های اجرای عملیات روانی تفرقه است که با بهره گیری مناسب از شگردهایی چون #شایعات و پخش اکاذیب، اغراق و مبالغه، تحریف و دیگر ترفندهای مشابه، موجب ایجاد تغییرات موردنظر در اطلاعات افراد یا جامعه هدف و در نهایت باعث بروز وضعیت بحرانی میشود.
🔹این تغییر اطلاعات معمولا به کمک ایجاد نوعی #گسستگی_ذهنی و روحی پدید می آید که در نهایت به #شکستن_مقاومت_روحی_شهروندان و تضعیف وحدت ملی منجر می شود.
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎تکنیک روانشناختی "شورش علیه حقیقت"
1⃣دیکتاتوری مخفی چیست و #فریب_نرم چگونه اتفاق میافتد؟
2⃣چرا و چگونه همرنگ جماعت میشویم و #اکثریت_پنداری چگونه رقم میخورد؟
3⃣آزمایش روانشناختی "سالمون اَش" چگونه #موج_اکثریت را تحلیل میکند؟
4⃣ رد پای عوامل فرهنگی و ادبیاتی در "همراهی با جماعت" و "غلتیدن در تله اکثریت" حاکی از چیست؟
🆔@asre_tabyin
🔎سه چالش اصلی انقلاب در سه دهه بعد از جنگ و سه راهبرد کلان برای امروز
▫️شناخت ابَرچالشهای نظام در هر دهه یا دوره، برای طراحی نقشه ها، آرایش نیروها و بسیج توانایی ها اهمیت بسزایی دارد. اینکه تمرکز نظام در چه سمت و سویی رقم بخورد و اصل و فرع ماجرا را چگونه ببینیم حائز اهمیت است.
1⃣ چالش در بنیادهای معرفتی: نظام و انقلاب بعد از جنگ که نیاز به ریکاوری اقتصادی و آرامش روانی داشت، در #دهه_هفتاد با #سنگین_ترین_شبهات_معرفتی در ساحتهای فلسفی و ایدئولوژیک مواجه شد. پلورالیزم دینی، گستره دین، تساهل و تسامح، علم و ایمان و سکولاریزم و هرمنوتیک و تفسیرهای مختلف از دین، رهاورد و محور مباحث همان دوره بودند. در این دهه اندیشه های #شهیدمطهری و #آیتالله_مصباحیزدی و شاگردان این دو بزرگوار، آنتی تز شبهات بودند و تا حد زیادی توان جبهه انقلاب را تجمیع و ترمیم کردند.
2⃣ چالش کارآمدی، تولید علم و استراتژی های دانشی: در #دهه_هشتاد و با طرح مباحث تولید علم، شبهات و هجمهها بوی دیگری گرفت. هرچند که عبور از این مرحله هم برای تقویت و محک نظام، ضروری بود. اینکه روش و استراتژی جمهوری اسلامی در ساحت هویت دانشی و تولیدعلم بومی برای #کارآمدسازی و #استقلال_معرفتی چیست. رهبر عزیز انقلاب در همان اوایل دهه هشتاد با طرح #نهضت_نرمافزاری و ایده #کرسیهای_آزاداندیشی، شیوه مواجهه با این ابَرچالش را بیان نمودند. اشکال این برهه از طرف ما، ماندن بیش از اندازه در ساحت مبانی و ایستگاه نخست بود. طرح عریض و طویل مباحث مفهومشناختی و کلیشه کردنکرسی های آزاداندیشی را از آسیبهای این دهه میتوان برشمرد.
3⃣ چالش رسانه و مدیریت افکار عمومی با ظهور شبکههای اجتماعی: اگر بطور دقیق از شکلگیری چالش دهه اخیر(نود) تا به امروز سخن بگوییم، باید اذعان کرد که در ادامه دهه گذشته شکل گرفت. یعنی بخشی از #جنگ_شناختی بر مدار و سوار ضعف های دهه قبل و قبل تر خود بود. رونق تولید علم در سلولهای بنیادین و مهندسی هستهای و موشکی و نانوتکنولوژی به ساحت اقتصاد و فرهنگ امتداد نیافت. بانک و بورس و بازار دچار چالش بودند و هستند و رهبرانقلاب بارها با نامگذاری اقتصادی سالجدید، به تمرکز در حل این مساله تاکید و توجه داشتند و دارند. اما زبان رسانه و #گستره_شبکههای_اجتماعی در خدمت بزرگنمایی این ضعفها و کوچکنمایی قوتها قرار گرفت. هدفگذاری این چالش بزرگ، #فرسایش_سرمایه_اجتماعی و ایجاد تقابل میان افکارعمومی و انقلاب است.
🔻با این اوصاف اما چه باید کرد؟
1⃣در ساحت نخست بایستی در قالب توسعه و تدقیق #کارهای_فرهنگی، بنیادهای فکری_معرفتی و افق انقلاب اسلامی را به زبان #نسل_نو درآمیخت و بازخوانی مجددی برای دهه هشتادی و نودی ها در این زمینه داشت. حلقه های صالحین را گسترش کمی و کیفی داد و مدل های فرهنگی و روایی را روزآمد کرد.
2⃣در ساحت دوم نیز، مسیر تولید علوم انسانی را مثل سایر رشته های فنی و مهندسی و پزشکی البته با #رویکردی_عملگرایانه بازنگری نمود و ریل اثر و کاربست دانش ها و ایده های مطرح شده را تقویت کرد و سرگردانی طرحها، هرز رفتن اندیشهها و پایاننامهها و تالیفات را مدیریت نمود.
3⃣در ساحت سوم که افکارعمومی را توام با تردید و اطلاعات گمراه کننده و شایعات و #اخبارجعلی دچار مسمومیت خبری میکند، بایستی آرایش رسانه ای هدفمند را در دستور کار داشت. #تربیت_افسران_جنگ_نرم و شخصیت های تحلیلگر و ارتقای #سوادرسانهای و دروازه بانی خبر در کنار راه اندازی #شبکه _ملی_اطلاعات و تقویت پلتفرمهای داخلی برای بالابردن مقاومت ذهنی مخاطبین در #جنگ_شناختی، راه برون رفت از چالش دهه اخیر و آتی انقلاب اسلامی است.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
🔎سه پارادایم در تحلیل راهبردی ماجرای فیلترینگ!
▫️در بحث فیلترینگ، متغیرهای متعددی درگیر و دخیل در ماجرا هستند که هرکدام به تنهایی قادرند که نتیجه معادله را تغییر دهند. از تبعات فرهنگی ماجرا که دور زدن قانون و افزایش فیلترشکن ها و رواج ضدفرهنگ و اخلاقیات تا تبعات اقتصادی که اینروزها با عنوان کسب و کار مجازی مطرح می شود و متغیر جدی بنام امنیت که بعنوان دلیل جدی بحث فیلترینگ مطرح میشود.
🔻اما نگاه راهبردی چه میگوید؟ #سه_پارادایم با #سه_زبان متفاوت و #سه_کارکرد متنوع و البته #سه_گونه_استراتژی وجود دارد که مدنظر قرار دادن تمامی گونهها، ماتریس چندوجهی در بحث تصمیم سازی ایجاد میکند.
1⃣رویکرد و پارادایم سیاست: در این پیشفرض، دیپلماسی ما بسمت تسخیر #زمین_بازی است. استراتژی این روند، تاسیس و راه اندازی #شبکه_ملی_اطلاعات است و نتیجه و کارکرد این دکترین، #حکمرانی_سایبری در بلندمدت محسوب میشود.
2⃣رویکرد و پارادایم مدیریت: دیپلماسی این اگزیوم و پیشفرض بسمت #کنترل_بازی است و اینکه چه کسی در چه بستری عمل کند را مدنظر قرار میدهد. استراتژی این رویکرد هم #فیلترینگ و حمایت از پلتفرم های داخلی است. پیامد و کارکرد این دکترین، نتایج موقت و پارتیزانی در باب #امنیت و تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی بالا در بلندمدت خواهد بود.
3⃣رویکرد و پارادایم فرهنگ: زبان و دیپلماسی این نگرش، بسمت #شیوه_بازی است و تعیین میکند که هر بازیگری چگونه بازی کند. استراتژی این مدل هم ارتقا و #توسعه_سوادرسانهای است و پیامد و نتیجه اش در میان مدت، #تولید_سرمایه_اجتماعی و بازتولید مقاومت ذهنی در کاربران در برابر جنگهای شناختی است.
🔸رویکرد اول را باید تسریع بخشید تا زمین بازی را با قواعد خودی ترسیم کنیم. رویکرد دوم برای بزنگاهها در تمام دنیا اجرا میشود و درحد درمان موقت، طبیعی و معقول و ممکن است. رویکرد سوم از نان شب واجبتر است و همین الان هم برای اقدام پژوهی اش دیر است. جامعه ما امنیت و حکمرانی و فرهنگ را بایستی توامان تجربه کند و مواجهه کاریکاتوری امکان تداوم راهبردی ندارد.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin