eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
397 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎پس‌لرزه‌های مجازی و شناختی زلزله و ماموریت ما! ▫️آواربرداری، خدمت رسانی و حضورمیدانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. تفاوت تفکر جمهوری اسلامی با تفکر آمریکایی_اروپایی همین است که تک تک شهروندانش را در جای جای پهناور کشورش، جدی می‌گیرد‌. شهروند درجه یک و دو و ترک و کرد و عرب و... هم ندارد. ▫️اما آنچه که حائز اهمیت است و غالبا جدی گرفته نمی‌شود، برندینگ کار است. اساسا تصویرسازی یک کنش استراتژیک در موقعیت های بحرانی است. مثلا غربی ها بحران در متن را‌ با آرامش در عکس و تصویر، جبران می‌کنند. سعی بر این دارند که حتی‌الامکان ضعف‌های خود را رسانه‌ای نکنند و دلیل این مساله نیز اولویت امنیت و تصویرسازی مثبت از است. ▫️علی‌رغم اینکه این مدل حکمرانی و شیوه مدیریت، ریاکارانه و نمایشی است اما نکته مهمی را در بردارد. مدل غربی برای خدمت نکرده‌اش از تکنیک تصویرسازی بهره می‌برد ولی نیروی جهادی ما در خدمت جامعه از سرما یخ می‌زند اما دوربینی برای پوشش و رفع سوءتفاهمات و جعلیات مجازی پشت سر خود نمی‌بیند و ناسزا و تهمت نیز درو می‌کند. ▫️ را دست کم نگیریم و در عرض فعالیت خدماتی و جهادی، دوربین بدست باشیم و اثر قلم(pen effect) را جدی بگیریم. با گزارش‌‌های متعدد میدانی،مصاحبه با مسئولین، کارشناسان و مردم، منبرهای گره‌گشای کوتاه و همنشینی با مردم، می‌توان پس‌لرزه‌های مجازی_شناختی را مدیریت نمود. ▫️در میدان بودن نظام و بسیج و روحانیت را باید به تصویر کشید. طوری که حکمرانی و مدیریت بحران آقای جمهوری اسلامی، متفاوت‌تر از جعلیات مجازی در تاریخ ثبت شود. 🆔@asre_Tabyin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎دیداری با طعم‌ کودکانه و تِم استراتژیک ▫️با ورود ایشان، بچه ها یکصدا و یکنفس جیغ و کف و هورا کشیدند و کلی ذوق زده شدند و بالا و پایین پریدن کودکانه چاشنی شادی شان کردند. گفتار ساده و کوتاه، نماز خاطره انگیز و گفتگوی پدرانه و تشویق انتهای سرودشان با دستی که یادگار جانبازی برای انقلاب بود همگی حکایت از یک در جبهه فرهنگ و تربیت داشت. ▫️باید اذعان نمود که حضور ایشان در میان دهه نودی‌ها یک اتفاق ساده نبود. جشن تکلیف دهه نودی‌ها در محضر رهبرانقلاب را باید یک استراتژی دانست و در واقع حکایت از توجه جدی جمهوری اسلامی به مساله تربیت نسلی دارد. آینده پژوهی و تربیت نسل مومن به آرمان ها در همه جای دنیا سابقه دارد. ▫️ امروز ما نیز برای تربیت چنین نسلی که هویت مدار، آرمان‌گرا و مومن باشند، و خاطره بازی است. در سنین خردسالی و اوایل نوجوانی، مهمترین مساله تربیتی، تمرکز بر و حافظه بچه‌ها در جهت تولید خاطرات مثبت، موثر و ماندگار است. فناوری تولید ادبیات هم سرودها و هم‌خوانی هایی است که اینروزها شاهد رواج و کثرتشان در رسانه‌های رسمی و غیررسمی هستیم. ▫️مسیر درستی است و مدیریت قوه خیال و تولید ادبیات برای دهه نودی‌ها بایستی در کانون های فرهنگی، مساجد و هیآت مذهبی رونق پیدا کند و به تدریج، محورهای معرفتی و بینشی به چرخه تربیتی اضافه شود و مکانیزم هدایت و فعالیت فرهنگی تکمیل گردد. این مدل تربیتی وقتی با یک خاطره ‌بینهایت هیجان انگیز همچون دیدار رهبری گره می‌خورد، در ذهن و ارتکاز کودکان، بدون تردید تبدیل به یک نقطه‌عطف خواهد شد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🖋 لطفا وقتش را بیشتر کنید!/آمریکایی که هست، آمریکایی که میشناسیم! ▫️چرا بی‌خانمان‌ها در آمریکا انتخاب می‌کنند به زندان بروند؟ قاضی از کریس کارور می‌پرسد که چرا وکیل نمی‌گیری وقتی رایگان است؟ کریس صحبت‌های قاضی را قطع می‌کند و می‌گوید: یکسال زندان برای من کم است! من بی‌خانمان هستم!/منبع: گاردین ▫️در آمریکا سالانه ۶٠٠ هزار نفر از زندانیانی که آزاد می‌شوند با مشکل مسکن مواجه می‌شوند و تعداد زیادی از این افراد بی‌خانمان می‌مانند. در حقیقت افرادی در این کشور هستند که جرم انجام می‌دهند و به زندان می‌روند! اما بعد از آزاد شدن از زندان با مواجه می‌شوند. زندان در مقایسه با سرمای خیابان قطعا گزینه مطلوب‌تری است فلذا فرد تصمیم می‌گیرد با انجام جرم مجددا به زندان برود و این چرخه همچنان ادامه دارد! ▫️مسلما این خبر و تصویری که ایجاد می‌کند با آنچه که تابحال از بهشت آمریکا در خاطرمان نقش بسته بود، در جدی است. تفاوت واقعیت و بازنمایی همین است و اساسا کار رسانه همین ری‌استارت و خلق واقعیت هاست. ▫️واقعیت در عصررسانه، دیگر یافتنی نیست و بیشتر بافتنی است و ساختنی. آنچه که میبینیم را هم باید با عینک سوال از چیستی و چاشنی پرسش از چرایی همراه کنیم تا مبادا اسیر تکنیک های تدوین و فتوشاپ و زاویه دوربین و.... شویم. قدرت امروز در ، کیبورد کامپیوترها، پُست‌ها، کامنت‌ها و لایک‌های شبکه‌های اجتماعی رقم می‌خورد. برگ برنده در دست کسی است که چرخه تولید خبر، تصویر، فیلم و سریال را در اختیار داشته باشد. 🆔@asre_Tabyin
🔎گاف بی‌بی‌سی؛ این قسمت، نوزده بهمن ▫️آیت الله خامنه‌ای همیشه برای رسانه‌های بیگانه سورپرایز دارند. دیدارشان به مناسبت ، حسابی نقطه زن بوده و پیج و آنتن انگلیسی را کرده است. ▫️این رسانه برای جبران این نقطه‌زنی، مطابق عادت همیشگی‌اش، دست به دروغ و جوسازی و برچسب‌زنی کرده و واژه‌ها و عبارات ضعیف و سمّی مثل "دیداری تشریفاتی"، "دختران نابالغ"، "نارضایتی‌های ارتش و خروج گسترده پرسنل ارتش" را برای کوچک‌نمایی و روایت تقلیل‌گرایانه از یک دیدار کاملا حساب شده، به استخدام درآورده است. ▫️نکته مضحک این روایت مسموم آنجاست که این آنتن لورفته و پرتناقض گویا که دچار اختلال تقویمی و بحران زمان شده و نوشته: هرساله در چنین روزی(نوزده بهمن) فرماندهان، پرسنل و خلبانان ارتش به دیدار آیت الله خامنه ای می‌رفتند. راستی الان در لندن چندم بهمن است؟۲۲بهمن و راهپیمایی انقلابی؟ 🆔@asre_Tabyin
از استاد پرسیدم موبایل دارید؟ گفت: بله شماره‌اش رو گرفتم. هر وقت زنگ میزدم خاموش بود! یه روز باهاش لای درختهای دانشگاه قدم میزدم. از تو جیبش موبایل رو درآورد روشن کرد به کسی زنگ زد و دوباره خاموش کرد گذاشت تو جیبش! گفتم استاد این چه کاریه؟ پس موبایل برای چی گرفتین؟ گفت موبایل نگرفتم که هرکی هر وقت خواست منو پیدا کنه؛ گرفتم خودم هر وقت خواستم به کسی زنگ بزنم! خدا رحمتش کنه؛ چقدر عقلش می‌رسید. یکی از بلاهایی که موبایل سر ما میاره همینه که "همیشه در دسترس" میشیم. آدم یکی از اصیل‌ترین نیازهاش، "خلوت" رو داره به فراموشی میسپره و اگر دقیقه‌ای امکان در دسترس بودن رو از دست بده، مضطرب میشه. 🖋وحید یامین‌پور 🆔 @asre_Tabyin
یادداشت امروز: علیرضا محمدلو نوشت:اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم/منبرها را با مِمبرها گره بزنیم https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16066 🆔 @asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکه‌های خبری ترکیه پس از زلزله ▫️اگر در چندروز گذشته شبکه‌های خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران می‌شوید. ▫️با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشان‌دهنده میزان آسیب‌های جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ▫️این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و به‌خصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی،مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر می‌گردد. ▫️در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکه‌های خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار،همه دست می‌زنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت آنها دارد. ▫️تاکید بر زنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده، زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند، تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد. ▫️خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند ✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات 🆔 @asre_Tabyin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با موضوع؛ دشمن و سرمایه گذاری بر پدیده و استحاله در انقلاب اسلامی و بایسته های مقابله با آن 🔸مهمانان برنامه: ▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو(مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی) ▫️دكتر علیرضا افشار(ریاست اندیشكده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی) ▫️دكتر رضا اكبری پویا(كارشناس مسائل سیاسی) : 1⃣ چرا از نفوذ و نفوذی گفتگو می‌کنیم؟ 2⃣ تاریخچه و مانیتورینگ پدیده نفوذ از اول انقلاب تا امروز 3⃣ محورهای نفوذ مستقیم و غیرمستقیم 4⃣کدام مدل نفوذ عمیق‌تر و جدی‌تر است؟ 5⃣ نقش شبکه‌های اجتماعی در تعمیق پدیده نفوذ 6⃣ تاثیر شبکه نمایش خانگی در شکل‌گیری نفوذ 7⃣راه‌کنش مقابله با نفوذ و نفوذی ها در جریان انقلاب 🆔 @asre_Tabyin
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔎ده گلوگاه‌ اصلی فرهنگ و تربیت ‌و هویت ۱.صدا و سیما( بیشتر و رادیو کمتر) ۲.صنعت کتاب و نشر و بالاخص زرد و فانتزی و فقدان معناگرایی و تعالی ۳.فضای مجازی و که با ولنگاری موجود، جولانگاه فیک نیوزها شده است. ۴.شبکه نمایش خانگی و ۵.موسیقی و کنسرت/اگر موسیقی اصیل حمایت و ترویج نشود به سمت افسرده سازی و فانتزی بازی سوق پیدا می‌کند ۶.بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌‌های دوستی شکننده ۷.سینما/اگر مدیریت و راهبری نشود به سمت سیاهنمایی و زردسازی میل می‌کند ۸.سلبریتی‌ و فرهنگ شهرت/ اگر حواسمان نباشد در حباب اطلاعاتی و تله پژواک غرق می‌شوند و غرق می‌کنند. ۹.ورزش و خصوصا صنعت فوتبال که اگر مدیریت نشود سر از فساد و باندبازی و خیال‌انگیزی‌های نوجوان سوز در می‌آورد. ۱۰.صنعت مد و لباس که در برخی نقاط با شیب تندی به سمت ابتذال حرکت می‌کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_Tabyin
🔎چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟ ▫️برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید: : هر‌آنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هر‌چیزی که به‌طور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیر‌مستقیم و با‌تأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگ‌های یک فیلم، مکان‌ها و شخصیت‌های آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایه‌های مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صدا‌ها و بازی‌ها، همگی، بخشی از دنیای متن‌اند و ارجاع به آن‌ها و استفاده از آن‌ها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن می‌گردد. : زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل می‌گیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق می‌کند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی ‌دارد و آثاری خلق می‌کند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط می‌شوند، نیز، در اساس از جهان‌بینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفته‌اند که به نوبۀ خود‌ به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است. : فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم. 🆔@asre_Tabyin