eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.7هزار دنبال‌کننده
660 عکس
397 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎ضلع سوم؛ توده سازی، چریک سازی یا جماعت سازی؟ ▫️تب نماهنگ کودکان و نوجوانان افزایش یافته و یک معنای ضمنی را در طول دلالت های صریح و واضحش به دنبال دارد. نقش این آثار را فارغ از نقدهای تک سایز به فرم و ادبیات و شعرشان، بایستی در مقوله فرد و فرهنگ و جامعه بررسی کرد. اما چطور؟ خیلی کوتاه و تیتروار و در حد نمایه زنی عرض می‌کنم: ▫️لیبرالیسم، برای تحقق هژمونی و سلطه به تعبیر گرامشی، می‌کند و با توسل به هالیوود و سرگرمی و صنعت فرهنگ و شهرت، فردیت ها را گسترش می‌دهد. مارکسیسم برای تقابل، می‌کند و یاغی‌‌گری را در برابر لیبرالیسم افزایش می‌دهد. چگوارا و فیدل کاسترو نتیجه نگاه‌های پدافندی و اندیشه انتقادی مارکسیست هاست. ▫️اندیشه دینی برخلاف موذی گری‌های لیبرالیستی و فریادهای سلبی مارکسیستی، با اصالت بخشیدن توامان به فرد و فرهنگ، و جامعه سازی می‌کند. به جای تسخیر فرد یا ضدیت با ساختار، نسخه کنشگری فرد فعال برای جامعه پویا ارائه می‌دهد. یدالله مع الجماعه برای چنین تفکری قابل صدق است. ▫️در عصری که و دو ضلع سنتی برای قدرت های راست و چپ دنیا تلقی می‌شود، ضلع سوم را هم باید جدی گرفت. نیروی انسانی پویا و و پای کار و اهل فکر، توان جبران خلاهای‌ موجود در بخش انرژی و اطلاعات را دارد. ▫️از این زاویه و به چشم قدرت نوظهور هم می توان سرودها و نماهنگ ها را تحلیل کرد. اصالت تربیت و فرهنگ که تولید قدرت هم می‌کند و توان چانه‌زنی را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی ارتقا می‌بخشد. ✍️علیرضا محمدلو 🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از فکرت
🔘 | ✅ رسانه، اقتصادِ توجه و هک آخرالزمانی 🖋علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی ▪️رسانه‌های جریانِ اصلی در آخرالزمان، مأموریت دارند که انسانی کوتوله و منظم در فرمت و تراز نظام لیبرالیسم و برای منافع امپریالیسم را شکل و سامان ببخشند و هرگونه یاغی‌گری و حرکت برخلاف جریان غرب در این ریل‌گذاری و مهندسی، محکوم است و با برچسب آنرمال بودن و تروریسم و جا مانده از توسعه، جریمه و تحریم می‌شود. ▪️مأموریت انگاره‌سازی، با چاشنی آخرالزمانی و در پارادایم لیبرالیستی صورت‌بندی می‌شود. بدین معنا که طوفان، سونامی، ویروس، زامبی و آنتاگونیست(ضدقهرمان) و سایر پاندمی‌ها، عموما با مبدأ و منشأ شرقی و دینی و جهان سومی به تعبیر غربی‌ها رخ می‌دهد و قهرمانِ ماجرا، یک انسان و کاراکتر غربی و آنگلوساکسون، تعریف می‌شود. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔎استراتژی انتظار، از اندیشه تا اقدام 🔸انتظار یک امر درونی و انگیزشی فقط نیست که یک استراتژی است. عادت نیست که فرهنگ است. انفعال و ایستایی نیست که حرکت و دینامیک است. مخدر و درجازدن و غر زدن نیست و حتی از دعا کردن صرف هم فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد. یک پک جامع از برنامه‌ریزی و اقدام و مراقبت و ریسک پذیری است. 🔸عبور از دغدغه های شخصی و زندگی فردی و ورود بی‌تعارف به عرصه کنشگری اجتماعی است. نظم نمازهای یومیه، صبر روزه داری و باهوشی شب زنده‌داری و اعتکاف را باهم دارد. صحنه دوست یابی و دشمن ستیزی، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. 🔸با بی‌تفاوتی و خنثی بودن غریبه است و روزمرگی را سم زندگی می‌داند. دانایی را برای دانایی نمی‌خواهد و بینش گره‌گشا و توانایی حل‌مساله را محور علم‌آموزی قرار می‌دهد. عدالت خواهی در مکتب انتظار، مسیر آرمان گرایی است و منطق شامل بر تحقق عدالت، حکمرانی مبتنی بر ولایت تعریف می‌شود‌. 🔸شبیه آسایشگاه نیست و شباهت کمی به پادگان دارد و بیشتر به باشگاه شبیه است و لذت و سختی و حرکت و هدف توامان قابل درک است. فردگرایی و یاغی گری نیست ولی در ساختار و مارپیچ‌های سکوت زمان و مکان هم هضم نمی‌شود. یک بده بستان جدی با جماعت و آمد و شد حساب شده با جامعه است که رشد مرکب فرد و جامعه‌ را هماهنگ پیش می‌برد. 🔸نق زدن نیست و حلقه اتصالی از وادی نظر تا صحنه عمل است. همواره بخشی از راه حل است نه بُرشی از صورت مساله. روایت تراژیک و دور از واقعیت نیست و اقدامی دراماتیک و در قلب حادثه است. جاماندن و آرزو کردن نیست بلکه آوانگارد است و اهل تحلیل و پیش بینی. 🔸و بالاخره اینکه دیپلمات و پشت میزنشین حراف و یقه سفید و فیلسوفی برج عاج نشین نیست که انقلابی خوش فکر در میدان است و مسائل ذهنی‌اش را از عینیت و میدان و برای میدان، کشف و تدارک می‌بیند و صورت‌بندی می‌کند. ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/12/19/1-33/ 🆔@asre_Tabyin
✳️ تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین! 🔻 شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! 🔸 آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است، چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. 🔺 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 👤 استاد_اصغر طاهرزاده 📚 از کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ 🆔@asre_Tabyin
🔎 ۱۰ نکته و دو نقد کوتاه درباره سریال شهباز(نجوا) 🔸جهت شکستن این عادت که سریال های حاشیه دار شبکه خانگی را مصرف می کنیم ‌و از کنار سریال های خوب و حداقل با پیام های مثبت تلویزیون، در ای عبور می‌کنیم(مثل سریال خوب تمام رخ که یکماه پیش، بی‌سر و صدا تمام شد)چندخطی می‌نویسم. 🔸مجموعه تلویزیونی شهباز در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در ۳۰ قسمت از شبکه یک سیما پخش شد و دیشب به خط پایان رسید که نکات ویژه و قابل تاملی داشت. ۱. یک دختر نخبه جوان بود که در نوع خودش قابل تحسین است و امیدواریم این ایده یعنی نقش و بازیگری زنان در پیشرفت و امنیت جامعه به نحو غنی‌تر و دقیق‌تری تبیین و تکثیر شود تا لنز نظری انقلاب اسلامی به مساله زن را در قاب تصویر، با فراگیری بالا و به درستی روایت کنیم. ۲.مخاطرات فضای مجازی و حوزه سایبرنتیک را به تصویر کشید و از برای اولین بار و بطور واضح در قالب یک سریال سخن گفت. ۳.روایت خودمانی تر و صمیمی‌تری از بچه‌های حوزه امنیت را ارائه داد. انسان هایی که علی‌رغم فشار کاری بالا، یک زندگی موازی عادی با همه حواشی اش مثل سایر مردم دارند ولی دقت بیشتر در تعامل با محیط و حتی عواطف و دلسوزی حداکثری آن ها را از بقیه متفاوت می‌کند. ۴.آسیب ها و مخاطرات تنهایی و دور از خانواده بودن دختران دانشجو و خوابگاهی را هم بنوعی مطرح کرد که بایستی تدبیر عاجلی برای حفظ کیفیت تحصیلی توام با حذف این حواشی و آسیب ها برای بانوان اتخاذ کند. ۵.اهمیت در هر سطحی را جهت پیشگیری از سوءاستفاده متذکر شد. از افشای نیاز و مسائل شخصی در اینستاگرام و طرح نقطه ضعف در فضای بازی‌های رایانه ای برای دوستان مجازی تا سرریز اطلاعات تحت عنوان کاغذ باطله در ، پاشنه آشیل افراد در بحث امنیت سایبری است. ۶.اهمیت توجه به نخبگان و پرهیز از تنبیه و طرد سنگین برای اشتباهات خرد این قبیل افراد که اتفاقا زمینه جذب بالایی در گروه‌ها و فرقه‌های خرابکار و معاند دارند. آقا مجیدهای مسلط به و رفتار درست با نیروها و لایه های مختلف دوست و بیگانه در سازمان های امنیتی را باید تکثیر و تقویت کرد. ۷. تفکیک رفتارهای فراسیستمی در خدمت سیستم از رفتارهای آنارشیستی و ضدسیستمی یک هوش و توان مدیریتی بالاتری می‌طلبد. عملکرد ، سر خود بود ولی و برای بقای سیستم تلاش می‌کرد. در سریال ۲۴ که از خط منافع ملی کشورش هیچوقت خارج نشد ولی با قواعد خودش بازی کرد. باید برای نخبه در هرسطحی میدان داد و نظارت کرد و بازی گرفت. ۸.خانواده را بایستی بیشتر حمایت کرد. افراد نجیبی که زیست متفاوت و غریبانه ای را در بودن و نبودن همسرانشان تجربه می‌کنند. فراق، مخفی کاری، دلهره و اضطراب و کلی سوءتفاهم و غافلگیری که بایستی حمایت شوند تا حامی مناسب و مقاومی برای سربازان گمنام امام زمان(عج) باشند. ۹.علیرضاهای سیستم را باید همچون حسام، باور داشت و برای حل مساله در شرایط پیچیده از توان فکری و مهارت های فردی و تیمی‌اش کمک گرفت. لنز مدیران ما بایستی جوان پذیرتر باشد تا سیستم های چابک تر و پویاتری را در خدمت مردم و جامعه تجربه کنیم. ۱۰. نکته دیگر اینکه همچون امنیت نیروگاه ها، سدها و شخضیت های سیاسی و امنیتی بازتامین شود. حفره‌های سایبری و امنیتی گاهی از سر غفلت یا عدم توجه به امنیت یک نیروی علمی اتفاق می‌افتد. آژانس های بین المللی و سرویس های جاسوسی، مشتری پروپاقرص اطلاعات علمی و کاراکترهای دانشی جامعه هستند. ۱۱.اشکال این سریال این بود که شخصیت پردازی اش تاحدودی ضعیف بود. آدم های سریال، عمق زیاد و قصه خاصی نداشتند و تقریبا هم‌شکل بودند. الا یک سری جزییات که بعضا در خاطرات گذشته یا آهنگ گوشی‌شان هویدا می‌شد. درمقابل، سریال لاست(Lost) در ژانری نزدیک و با کلی بازیگر ولی باقصه های متفاوت گیرا در همان فصل اول داشت. ۱۲.نکته دیگر در اولویت سنجی ایده داستانی در نسبت با مسائل مبتلابه جامعه است. به جای و حواشی سایبری اش می شد از و اوسینت و اطلاعات آشکاری که بصورت روزمره مصرف می کنیم و در اختیار پلتفرم های خارجی قرار می دهیم، سریال و فیلم بسازیم. 🔹روزنامه انگلیسی تایمز گزارش می‌دهد؛ نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی مانند سیا از "OSINT" تامین می‌شود. همچنین چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه این نوع جاسوسی کار می‌کنند. اهمیت صدها میلیون کاربر فضای مجازی در عصرجدید را که برای ذائقه سنجی و جامعه شناسی و مهندسی سیاسی از طریق پلتفرم های بیگانه برای سرویس های جاسوسی معاند به فروش می‌رسد، بایستی جدی گرفت. ✍️علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیگر رسانه 🆔@asre_Tabyin
🚦ابراز نگرانی هنری کیسینجر از توسعه هوش مصنوعی 🔸هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریچارد نیکسون و جرالد فورد و نویسنده کتاب نظم جهانی، بر این باور است که سیستم‌های به سبک «ChatGPT» می‌توانند آگاهی انسان را نابود کنند، موج جدیدی از عرفان‌های مذهبی فناورانه به وجود بیاورند و اساساً واقعیت را تغییر دهند. 🔸متن کامل را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=5078) بخوانید. 🆔@asre_Tabyin
🔎مثلث تحول در بیانات رهبر انقلاب با کلیدواژه "مردم" ▫️سخنرانی اخیر رهبر انقلاب، به معنای واقعی راهبردی بود. هم را به تعبیر استراتژیست ها شامل می‌شد که البته شیب مثبت گرایی و توجه به نقاط قوت بیشتری داشت(بنیه قوی و تاب آوری و ایمان مردم، شاخص ترین نقطه قوت بود) و به منفی بافی های روشنفکرمآبانه شبیه نبود. ▫️هم شفاف و بیتعارفی را در بر داشت و در فاز سوم ماجرا، شیوه ها یا حداقل _معقول_مواجهه را در لایه های مختلف بیان داشتند. اما ساحت های سه گانه ای که ایشان به عنوان استراتژی تحول، مورد توجه قرار دادند؛ 1⃣ تحول ساختارها "با مردم": رهبر انقلاب، نقطه شروع تحول را شناسایی درست نقاط ضعف دانستند و بعد از بیان چند نمونه از نقطه ضعف ها در کنار فهم درست نقطه قوت ها، راه حل ماجرا در بخش ساختاری را توجه به افکارعمومی و مشارکت مردمی دانستند."برای اینکه خواسته‌ها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید ""، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود."ایده ایشان برای حل مساله در ساحت های کلان نظام، بارش فکری عمومی و حرکت به سمت کانون های نخبگانی و مردمی است که سازوکار تحقق این شیوه را از دستگاه ها مطالبه کردند. 2⃣ اصلاح سبک زندگی "در مردم": ایشان بخش دوم ماموریت های اصلاحی کشور را مربوط به سبک و شیوه زندگی مردم دانستند. مساله اسراف و تجمل گرایی و تعصب داشتن نسبت به کالای داخلی بخاطر کارگر ایرانی از جمله مواردی بود که ایشان به عنوان "اصلاح " بیان داشتند. 3⃣ تقویت اطلاع رسانی "برای مردم": ضلع سوم حکمرانی و تحول در بیانات مقام معظم رهبری، توجه ویژه به مقوله رسانه و اطلاع رسانی است. "یک توصیه‌ی مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. ▫️در واقع، افکار عمومی، سبک زندگی و رسانه برای تحولات مثبت در سال جدید مورد تاکید قرار گرفتند. دولت و مسئولین محترم در بخش های مختلف بایستی مردم را بخشی از راه حل دانسته و از ریسک طرح و تبادل مسائل با افکار عمومی، هراس نداشته باشند. ▫️همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ "هدف دشمن، تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار و است". آنتی تز این ماجرا و روش خنثی ساز نیت و دکترین دشمن نیز "با مردم"، "در مردم" و "برای مردم" است که رکن جدی جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار می‌روند. ✍علیرضا محمدلو،مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_Tabyin
▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب 🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملامت می‌کند و چندقطبی های متنوعی را دامن می‌زند، یک خطای محاسباتی و فاصله قابل تامل از واقعیت و میدان در دیدگاه این مقام مسئول خوش‌فکر و انقلابی دیده می‌شود که نیاز به بازاندیشی و نزدیکی بیشتر به جهان عینیت دارد. هم اینجاست که یک مساله چندضلعی را تک ساحتی تحلیل می‌کنند و ابعاد ماجرا را به یک ضلع خاص و روشن تقلیل می‌دهند. 🆔@asre_Tabyin
🔎مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی ▫️مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به ، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف می‌رود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانه‌ای و خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است. ▫️باید اذعان داشت که در حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا می‌کنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این بدون شک چنین حکمی‌ خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر می‌رسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ می‌بازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و مبتنی بر ، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت. ▫️اساسا و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت می‌شود. ▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان داده‌های ناظر بر نقش ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند. 🔻اما چه باید کرد؟ 1⃣اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت می‌یابد، نمی شود که نقش بی‌بدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بی‌حجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و را بطور حداکثری از دست خواهند داد. 2⃣بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت‌ فرهنگی جامعه به یک خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار می‌روند. 3⃣ افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گره‌گشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفت‌ها و ضعف و زاویه‌ها نیز تا حد زیادی با ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست. 4⃣ مدیریت رسانه‌: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمی‌افتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و ، افق‌گشا، پیشران و قهرمان‌طور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکل‌های مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساخت‌های رسانه‌ای و و قلدری‌های کاذب را کنترل و حداقلی نماید. 5⃣ پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار می‌دهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیه‌سازی‌های هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎کلان طرحی سه ضلعی پیرامون تبیین و تعمیق مساله حجاب ▫️مقدمتا عرض کنم با دو طیفی که مبتلا به رادیکالیسم و برداشت‌های تک‌ضلعی در برداشت از فرمایشات رهبرانقلاب هستند حرفی ندارم. اینکه فرهنگ اصل است و تقدم رتبی دارد یا قانون برجسته تر است و تقدم زمانی دارد هم جز و هرمنوتیک بر دستگاه فکری جبهه انقلاب نخواهد افزود. ▫️جالب است که هر دو طیف هم گزاره ها و فکت های قابل استناد دارند و یکی به تدین و کشف حجاب کنندگان برای برداشت فرهنگی از کلام رهبری تمسک می‌‌ورزد و دیگری به و شرعی خواندن کشف حجاب استناد می‌ کند و دریافتی متفاوت و قانون محور از بیانات ایشان دارد. ▫️این دو طیف اگر دور هم ننشینند و گفتگوهای بی‌تعارف و متعدد و باحوصله نداشته باشند، جز ساخت فرقه‌های فرهنگی و سیاسی در ایستگاه تفسیر از بیانات رهبر انقلاب، مطلب نویی عاید جبهه انقلاب نخواهد شد. ▫️اما بنظر می‌رسد که فارغ از این در تقدم و تاخر استراتژی‌ها، در مقام تبیین و حل مساله چه باید کرد؟ پیوست های امنیتی و فعال کردن ظرفیت های دولتی جهت مراقبت و کنترل اوضاع را اگر فاکتور بگیریم، در مقام تبیین و تاثیر فرهنگی چه کنیم؟سه محور کلان با کلی جزییات ناظر بر هر فاز را می‌توان طرح نمود: 1⃣ انگاره‌سازی: اساس رفتارسازی و مهندسی اجتماعی بر این است که انگار‌ه های غلط را بزداییم و بینش ها و انگاره‌های صحیح را جایگزین کنیم. بایستی در سراسر کشور فعال شوند و مدارس و دانشگاه ها و پارک ها و پاتوق های مردم‌نشین هر هفته و هر روز از گفتگو و دریافت اندیشه‌های دینی و انقلابی با چاشنی خلاقیت و ابتکار و ورودهای نو به مسائل آغشته گردند. چشم و گوش و ذهن و زبان مردم بایستی با ادبیات و منطق دینی آشناتر شود و یک عملیات گسترده شبهه زدایی مستقیم یا غیرمستقیم با محوریت گعده‌های صمیمی و پرمحتوا با مخاطب ها و طیف های متنوع و البته رده‌بندی شده استارت بخورد. 2⃣ فضاسازی: ناگفته پیداست و بدیهی است که بسیاری از مسائل فرهنگی و باورهای اجتماعی، تحت تاثیر فضاسازی و غلبه اتمسفری شکل می‌گیرد یا تثبیت و تعمیق می‌گردد. جو زبان دانی، جو فیلم بینی، جو فوتبالی و جو معنوی و جو پیاده روی و جوهای مثبت و منفی بسیاری که متکی بر باورها و انگاره‌های پیدا و پنهان ایجاد می‌شوند ‌و مخاطبان بسیاری را ، همراه می‌کنند. در بحث حجاب هم بایستی فکر بکنیم و از ظرفیت های ادبی و مردمی و دینی و سنتی و مدرن و نماهنگ ها و جمع خوانی ها و جشنواره های محله جات و...برای فضاسازی به نفع تثبیت و تعمیق و توسعه انگاره حجاب، استفاده کنیم. 3⃣ قهرمان سازی: بدون شک از ابزار مهم فرهنگ سازی، ارائه الگو و مهندسی ناخودگاه جامعه با تولید و توصیف و تصویر قهرمان است. رمان بنویسم و داستان بسازیم و فیلم و مستند تولید کنیم و وارد ارتکازات و عادت‌واره های جامعه بشویم. اگر قرار بر پیروزی اندیشه‌هاست، تفکری که قهرمان داشته باشد، برگ برنده دست اوست. از طرفی نیز جامعه ای که تاریخ دارد، استعداد اسطوره سازی را هم داراست. هر ماه برای مصرف بصری و تخیل کودک و نوجوان و جوان جامعه، تولیدات ویژه تدارک ببینیم و بطور غیرمستقیم، باورهای درست را در ذهنیت جامعه تقویت کنیم. دریغ از مومنه محجبه باورپذیر برای قاب تلویزیون و خصوصا سینما و شبکه خانگی!! ▫️این مدل بایستی با حوصله و طی چندماه و با مراقبت های ویژه و رفت و برگشت ها و بازخوردگیری های متعدد پیرامون جزییات عملیات پی گرفته شود تا بتدریج و البته فراگیر، شاهد تغییرات و تحولات جدی‌تر باشیم. آنچه که اهمیت دارد، توجه به نقش و انگاره‌سازی و ذائقه سازی در فرایند تولید امید و اعتماد ‌و اعتبار اجتماعی است. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند. 🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم می‌شود. 🆔 @taalighat