eitaa logo
عصر هوشمندی
498 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🎦 ۱۴۹مین گفتگوی زندهٔ جبهه با حضور استاد معصومه ، کارشناس سواد رسانه‌ای موضوع: 🏴 مدیریت فضای مجازی؛ ضرورت‌ها و راهکارها 🌟 به همراه پرسش و پاسخ 🌟 ⏰ با کلیک بر روی یکی از نشانی‌های زیر👇🏻در ساعت ۱۸ امروز، ۵ شهریورماه ۹۹، این برنامۀ شنیدنی را تماشا کنید⁦… 🛰 پخش زندۀ تصویری برنامه در گپ: 👉🏻 https://gap.im/jebheh 🛰 پخش زندۀ این برنامه و مشاهدۀ آرشیو برنامه‌های قبلی در روبیکا: ⁦⁩⁦👉🏻⁩⁦ https://rubika.ir/jebheh 📥 دریافت فایل‌های صوتی برنامه‌ها در ایتا: 👉🏻 https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87 ، جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ██████████✊🏻@jebheh
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟ پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند. اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود. مدل های شش گانه حمایت اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم. حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد. را به نفع ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند. حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود. حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، را در پیش گرفتند. حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند. حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند. حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به امام زمان خویش نائل شدند. علیرضامحمدلو @asrehooshmandi
🔻بررسی «نقش رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر» ✅رسانه ها روحیه اصلاح گری و اصلاح پذیری را ترویج کنند ✅ رسانه‌ها در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه گری کنند ✅ رسانه‌ها شاخص های کمی و کیفی برای فرایند «معروف سازی» و «منکرگریزی» ارائه کنند 👉https://hawzahnews.com/x9Nxy @asrehooahmandi
یارانه‌ها در سبد مطبوعات؛ اقتصاد رسانه‌ها کی خودگردان می‌شود؟ ⬅️معصومه نصیری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه وقتی درصد بالایی از اقتصاد کشور، دولتی باشد، رسانه‌ها و بسیاری از نهادها وابسته به دریافت‌های دولتی می‌شوند، ادامه داد: این بزرگ‌ترین زنگ خطر برای همه موسسه‌ها بویژه بخش‌های فعال در حوزه رسانه‌ای است. نباید فراموش کنیم که رسانه‌ها باید در قالب شرکت‌ها و موسسه‌های رسانه‌ای فعالیت کرده و اقتصاد خودگردان داشته باشند. از این طریق هم محتوای بهتری تولید کنند و هم به غنای نیروها و خدمات خود یاری رسانند. ⬅️وی اضافه کرد: اینکه رسانه‌ای مجبور شود برای تغییرات قیمت کاغذ، تیراژ را پایین بیاورد، یا امنیت شغلی نیروهای خود را مخدوش کند و در نهایت هم محتوای تخفیف یافته‌ای را به مخاطب عرضه کند، در عالم واقع هم یارانه‌ای را دریافت کرده باشد که مشکلی از مشکلاتش را حل نکرده است و این در واقع یک فاجعه است؛ فاجعه‌ای که سراسر خسارت و نیازمند بازنگری در مدیریت رسانه‌ای است. ⬅️نصیری با تاکید بر اینکه این یارانه در هر شکل و شمایلی شاید در نگاه نخست و گام ابتدایی جذابیت داشته باشد، افزود: دولت و مالکان رسانه باید به سمت ارائه مدل‌های استقلال اقتصادی رسانه‌ها بروند. موضوع اقتصاد رسانه از مسائل محجور این حوزه است. مدلی که بتواند رسانه را به سمت خودگردانی سوق دهد و اینگونه نباشد که همه رسانه‌ها چشمشان به یارانه دولتی باشد. بلکه این مبلغ در قالب کمک به مناطق و نشریاتی اختصاص یابد که واقعا هنوز به حد بلوغ کافی نرسیده‌اند، تا توازن رسانه‌ای نیز حفظ شود. 👉 plus.irna.ir/news/83919644/ @asrehooshmandi
فناوری «تایپ مودبانه» از راه رسید/ کلمانت اهانت آمیز تار می شوند یک شرکت فنلاندی با استفاده از هوش مصنوعی فونتی را توسعه داده که با مقابله و کلمات تحقیر آمیز در متن را تار می کند. قلدری سایبری به مشکل فزاینده در عصر اینترنت تبدیل شده است. در همین راستا «تیتووری»(TietiEVRY)، شرکت فناوری فنلاندی امیدوار است تا با ارائه فونتی که بی ادبی را در نرم افزار ادیت متن، می پوشاند، این مشکل را حل کند. به طور دقیق تر این فونت در نرم افزارهای ورد و اوت لوک کلمات را تار می کند. این فناوری که «تایپ مودبانه»(The Polite Type) نام دارد و با استفاده از یادگیری ماشینی می تواند اصطلاحات اهانت آمیز را ردیابی و کلمات دیگری را جایگزین واژه های تحقیرآمیز کند. به عنوان مثال جمله « تو احمق هستی» با استفاده از این فناوری به «تو ساده لوح هستی» و جمله «من از تو متنفرم» به « من با تو مخالفم» تبدیل می شود. اصطلاحات تحقیرآمیزی که به نژاد، جنسیت و قومیت مرتبط هستند با کلماتی ساده که نشان دهنده یک گروه هستند، جایگزین می شوند. «تیتووری» ادعا می کند این نخستین فونتی است که قابلیت تار کردن را به عنوان ابزاری برای سانسور نفرت پراکنی استفاده کرده است. کیا هارینگ سخنگوی این شرکت می گوید: می خواهیم قلدرها درباره کلماتی که به کار می برند و معنای آنها، دوباره فکر کنند. قلدری به خصوص به کودکان و نوجوانان آسیب می رساند. فناوری «تایپ مودبانه» به طور رایگان قابل دانلود است و با بیشتر برنامه های فراوری کلمات همخوانی دارد. همچنین این فناوری در صورت آفلاین بودن کاربر نیز فعال است. منبع: دیلی میل @asrehooshmandi
عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات یعنی تسلیم در برابر دشمن 👉rasanews.ir/002mBg @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارشناس شبکه CNN: 🔹 ترامپ "منبع دروغ‌پراکنی" درباره مسایل پزشکی و انتخاباتی است؛ رسانه‌ها باید با شجاعت پخش سخنرانی‌های او را متوقف کنند و با دعوت از متخصصان [دروغ‌های او را برملا کنند]. اخبارجعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
انسان همانند خودرویی است که اعضای او، کارکرد بدنه خودرو، سامانه عصبی وی کارکرد سامانه انتقال نیرو و انتقال پیام، قلب او همانند پیشران، و فکر او همانند چراغ خودرو و سامانه راهیابی (ناوبری) است؛ و عقل نقش راننده خودرو را انجام می دهد و رانندگی درست یعنی تعقل و تنظیم تمام توانش ها در راستای هدف. عزاداری «عضوی» هماهنگ کردن ظاهر بدن با عزا؛ یعنی پوشیدن لباس مشکلی، سینه زدن و دیگر امور مربوط به وضعیت ظاهری بدن. عزاداری «حسی» تراز کردن شبکه ارتباطی در فضای واقعی و مجازی با معیارهای فرد حسینی و عزادار امام حسین؛ یعنی حتی دریافت داده یا ارسال داده ها در شبکه مجازی و واقعی که در ایام عادی نادرست نیست، ممکن است در محرم و برای عزادار حسینی نادرست باشد؛ چنان که لباس گُلگُلی چنین است. عزاداری «قلبی» خوشی و ناخوشی کردن ما باید تناسب با فرد حسینی و عزادار باشد؛ دوست داشتن و دشمن داشتن ما باید تناسب یابد. قدری از افراط و تفریط های عاطفی باید تراز شود. عزاداری «فکری» قواره شدن فکر با تراز اندیشه حسینی و اندیشیدن در چرایی عاشورا و درس ها و عبرتها و فاصله گرفتن از تحلیل هایی که ممکن است گوشه قبای عاشورا و امام حسین علیه السلام را بگیرد. عزاداری «عقلی» افراد محب امام حسین و بَکّاء که مثلا در قبل از انقلاب هم داشتیم؛ گویا در محرم، عزیزتر از فرزندشان کشته شده بود؛ شاید کسانی مثل علامه طباطبایی یا سید احمد خوانساری را بتوان این چنین دانست. ✍️ حجت الاسلام دکتر امامی میبدی @asrehooshmandi
⭕️ادارک نفرت 💢در نبرد شناختی موضوع درگیری در ایجاد ادراکی خاص نسبت به پدیده‌ ای مشخص است 💢با توجه به تصویر، BBC بدنبال ایجاد ادراکی مشخص از برگزاری هیئات حسینی است. 🔺به عبارت بهتر تلفیق آمار کرونا در ایران با تصویر عزاداران حسینی، یعنی شرکت و برگزاری مراسم موجب مرگ و میر افراد و شیوع ویروس خواهد شد. @asrehooshmandi
💢 قیام حسین(ع)؛ رسانه‌ای به عظمت تاریخ 💢عاشورا محصول انحراف، سکوت، فریب و تحریف... ✍معصومه نصیری_ مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای ◾️در زمانه‌ ای که کذب و نیرنگ فراگیر و چهره جهان اسلام را پوشانده بود حقانیت از میانه حج، راهی سرزمینی شد که بنا بود تاریخ ساز و تا قیام قیامت سرخی خونش ضامن برافراشته بودن بیرق حق‌طلبی در عالم باشد. اما این سوال همواره مطرح است که چطور مردمان آن زمانه توانایی تشخیص میان حق و باطل را نداشتند و چگونه برای اقدام علیه فرزند پیامبر(ص) متقاعد شده بودند؟ و اگر ما آن زمان می‌زیستیم در میان کدام سپاه بودیم؛ یزید یا حسین(ع)؟ ◾️از این منظر باید نگاهی انداخت به شرایط حاکم بر افکار عمومی آن روزگار و شیوه‌های عملیات روانی و رسانه‌ای سردمداران آن زمان و تکنیک‌های اقناع مخاطبان جهت اقدام علیه فردی که حقانیتش از روز روشن‌تر بوده است. ◾️بی‌شک عملیات روانی از زمان خلقت انسان تا به امروز در شکل‌های گوناگون رایج و در دوران مختلف همواره در راستای جهت دهی به افکار عمومی جهت نیل به نتیجه‌ای خاص به‌کار برده شده است. در عملیات روانی، جنگ، جنگ کلمات و شایعات در راستای تزلزل عقل و تغییر رفتار و اعمال است. ◾️در آن دوران حاکمان وقت سعی در القای دعو امام حسین(ع) برای خلافت و ریاست را داشتند و آنچه مورخان نگاشته‌اند حاکی از برجسته سازی ادعای غلط و پنهان سازی واقعیت یعنی مخالفت امام(ع) با تحریف‌ها و بدعت‌ها در دین از سوی حاکمان آن روزگار است. ◾️قلب واقعیت‌ها، برجسته‌سازی، دروغ و انگاره‌سازی های صورت گرفته همگی در وارونه‌سازی حق و باطل و جا به جایی حقیقت و دروغ نقش آفرینی کردند و اینگونه بود که در کنار بمباران خبری علیه امام حسین(ع)، وعده‌های اعطای مقام و پاداش، بالابردن هزینه‌های حمایت از امام معصوم و... همگی سبب انحراف افکار عمومی از حق و حقیقت به ظلم و انحراف شد. ◾️دستگاه جور که تخصص ویژه‌ای در وارونه نمایی و تغییرات جدی در حوزه دین رسول الله(ص) داشت، با استفاده از همین تکنیک‌های عملیات روانی با برچسب زنی و خبیثانه‌ترین روش‌ها خود را نماینده دین معرفی کرده و امام (ع) را سدی در برابر اجرای دین حقیقی و دشمن با پیامبر(ص). این در حالی است که امام حسین (ع) بارها علت قیام خود را نه دستیابی به حکومت که مقابله با محو دین و ظهور بدعت عنوان کردند. ◾️در این میان اما سکوت خواص و بی تفاوتی آنها، به وقوع واقعه عاشورا کمک کرد. واقعه عاشورا را باید محصول ، ، و دانست. عاشورا زاییده توام با خودکامکی و زیاده‌خواهی مردمی بود که در این نقطه مهم تاریخی درست نیندیشیدند و دقیق اقدام نکردند. ◾️در نهایت خون حسین، تفکر حسین و حقانیت حسین پیروز واقعی است. حقیقت از میان ظلمات سربرآورد و تا امروز روشنی‌راه جویندگان راه حق شده است. قیام حسین؛ به بلندا و عظمت تاریخ است و عاشورا تا ابد خواهد بود با تمام ویژگی‌های پیام و پیام‌رسانی و تاثیرات بر مخاطب. ✅و در پایان اینکه: نباید تصویر کنیم این فریب‌کاری مختص آن دوران بوده است. این رویه امروز در سیل خروشان پیام‌ها و بازار داغ رسانه‌های نوین و شیوه‌های جدید عملیات روانی نیز وجود دارد. ما به این جمله باور داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. تشخیص مرز میان حق و باطل و ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگرفتن و تلاش برای حق و عدالت‌طلبی آنچیزی است که امروز اگر می‌خواهیم در صف دشمنان دین قرار نگیریم، باید سرلوحه بینش و منش ما باشد. حسینی شدن فراتر از نظر، به عمل نیاز دارد. @asrehooshmandi
🔻مردگان پلید تاریخ دکتر شریعتی می گوید: آن‌ها كه تن به هر ذلتى مى‌دهند تا زنده بمانند، مرده‏‌هاى خاموش و پلید تاریخ‌اند! و ببینید آیا كسانى كه سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده‌اند و مرگ خویش را انتخاب كرده‌اند در حالى كه صدها گریزگاه براى ماندنشان و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود، توجیه و تأویل نكرده‌اند و مرده‏‌اند، این‌ها زنده هستند؟ یا آن‌ها كه براى زنده ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها كردنِ حسین و تحمل كردن یزید دادند، كدام هنوز زنده‌اند؟! کسانی که ذلت تایید استکبار و یزید روزگار را به جان می‌خرند و به آن افتخار میکنند و آنها که ظلم صهیونیست را می بینند و ساکت می‌نشینند، همان مرگان خاموش و پلید تاریخ اند. دکترین ما کل یوم عاشورا و کل الارض کربلاست. کربلا به رفتن نیست، به شدن است... @tahlile_siasi @tahlile_siasi