eitaa logo
عصر هوشمندی
510 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده 🔹 بر اساس سبک زندگی فردی موفق و مورد قبول، ساختاری برای زندگی خود و فرزندانمان بسازیم. 🔹(سلامت جسم و روح)؛ در فضای رسانه، رعایت اصول ایمنی برای جسم و همینطور پرداختن به ایمنی روح حائز اهمیت ا 🔹؛ به منظور تأمین آرامش روان فرزندان در دنیای رسانه، همراهی آگاهانه والدین و مربیان همواره ضروری است. 🔹تدریج و ؛ آهسته و پیوسته! پیاده‌سازی اصول و قواعد می‌بایست تدریجی و مداوم باشد تا مفید واقع شود. 🔹؛ درصدی از فعالیت های افراد در فضای رسانه باید با فعالیت‌های فیزیکی و فکری جایگزین گردد. 🔹؛ والدین و فرزندان هر یک وظایف و تعهداتی مختص به خود را دارند که ملزم به انجام آنها هستند 🔹حاکمیت (قانون خدا و قوانین رسانه‌ای)؛ هر فرد از جانب خود موظف به رعایت قوانین شرع در خصوص استفاده از رسانه هاست. 🔹 (زمان، مکان، محتوا و ابزار)؛ در فضای رسانه مدیریت زمان و مکان، محتوا و ابزار تماما نیازمند کوشش خود فرد است و نه کس دیگر. 🔹 و آگاه سازی (مربیان، والدین و فرزندان)؛ کاهش آسیب های ناشی از فضای رسانه تنها با آموزش و آگاهی والدین میسر خواهد ب 🔹 هدفمند؛ برای مطالبات باید از مراجعی که می‌توانند بر رسانه ی هدف تاثیر داشته باشند درخواست نمود. @asrehooshmandi
🔹نیازمند یک بی‌خبری خود خواسته هستیم ▫️در گذشته ضرب المثل” بی خبری خوش خبری است” بیانگر این واقعیت بود که فرد لازم نیست از همه چیز و همه کس خبر داشته باشد بخصوص اگر این اتفاقات منفی بود و می توانست فرد را آشفته کند و البته بی خبری جزوی از زندگی آدمها بصورت ناخواسته بود چراکه سرعت انتشار اخبار و ابزارهای انعکاس اخباردر مراحل ابتدایی پیشرفت بود و موتورکوچک اینترنت این چنین قامت نگرفته بود. ▫️امروز بی خبری حتی به بهانه از دست رفتن گوهر کم یاب ”غافلگیری” از بین رفته است و اینهمه مطلع بودن ناخواسته و در جریان ریزترین امور دنیا قرار گرفتن، انسان‌ها را در معرض ناخواسته قرار داده که ‌با وجود پلتفرم‌های بسیار و امواج شدید اطلاع‌رسانی دنیای مجازی، انسان نیازمند یک است تا لختی آرامش یابد و تنهایی بیشتری را تجربه کند تا حس های زخمی خود را دوباره ترمیم کند و دوباره بتواند غم و شادی واقعی را خارج از نوشته ها و”” فضای مجازی تجربه کند. ▪️متن کامل را درasrehooshmandi.ir با عنوان «آیا عصر بی خبری پایان یافته است؟» مطالعه کنید. @asrehooshmandi
چطور اینترنت رو ترک کنیم! 📱باید به مدت ۳۰ روز از تمامیِ فعالیت‌های اختیاریِ آنلاین اجتناب کنید. در طول این مدت همهٔ چرخه‌های اعتیادی رو که ابزارهای دیجیتال می‌تونن ایجاد کنند ترک می‌کنید و شروع می‌کنید به کشف دوبارهٔ فعالیت‌های غیردیجیتالی‌ای که در شما حس رضایت‌مندیِ عمیقی ایجاد می‌کنند. 🔸مثلاً می‌تونید پیاده‌روی کنید، حضوری با دوستاتون صحبت کنید، به انجمن‌ها و گروه‌ها بپیوندید، کتاب بخونید یا حتی به ابرها خیره بشید. 🔸از همه مهم‌تر، این پاکسازی به شما فضا میده تا بتونید چیزهایی رو که در زندگی بیشتر از هر چیزی واستون ارزش داره از نو کشف کنید. 📱در پایانِ این ۳۰ روز، تعداد کمی از فعالیت‌های آنلاینی رو که به‌ دقت انتخاب شدند و معتقدید منفعتِ زیادی برای چیزهای ارزشمند در زندگیِ شما به همراه دارند، به برنامه‌تون برمی‌گردونید./تبیان آنلاین/ @asrehooshmndi
🔺 | بیشترین جستجوی گوگل ایرانیان در بهمن ۹۹ @asrehooshmandi
⭕️چگونه واگیری هیجانی منجر به فرمان پذیری از رسانه‌ها می‌شود؟ ◀️همواره یکی از نگرانی‌ها و موضوعات مناقشه برانگیز در بین روانشناسان سوءاستفاده از اصول و فنون روانشناسی در کنترل احساسات و تغییر نگرش و رفتار دیگران و در نتیجه اطاعت بی‌چون و چرا از مرجع قدرت و منبع کنترل بوده است. شاید این موضوع در نگاه اول اغراق شده به نظر برسد و این سؤال پیش بیایید مگر می‌شود به این راحتی فردی را با تمام احساسات و نگرش‌هایش تغییر داد و به کنترل خود درآورد. ◀️یکی از نتایج کنترل ذهن انسان توسط رسانه و ماشین‌های تبلیغاتی هستند. یعنی دقیقا همان چیزی که در آلمان نازی اتفاق افتاد. هانا آرنت در کتاب خود چنین نتیجه‌گیری کرد که بیشتر مردان شرورهیتلر صرفا انسان‌های عادی بودند که از دستورات مافوق اطاعت می‌کردند. یعنی این نتیجه‌گیری به این معناست که هریک از ما ممکن است وقتی که دستخوش تغییرات در احساسات، نگرش و رفتارمان به‌وسیله رسانه‌ها شویم در معرض اطاعت از آنچه به ما ارائه شده، دست به رفتارهای خاصی بزنیم. ◀️قدرت رسانه‌های همگانی را می‌توان به بهترین وجه از طریق پدیده نشان داد. بدیهی است که ما در عصر ارتباط‌جمعی به سر می‌بریم و درواقع حتی می‌توان گفت در دورانی که وجه مشخص آن متقاعدسازی همگانی است. اینجاست که اهمیت اطلاعات ورودی به ما مشخص می‌شود که وقتی ما تحت شرایطی باشیم که افراد و رسانه‌ها اطلاعات مدنظر خود را به ما تحمیل کنند ممکن است ناخواسته نگرش‌ها، هیجانات، احساسات و در مرحله آخر رفتار ما نیز تغییر کند. ◀️حقیقت نشان می‌دهند سه ویژگیِ «پیش‌بینی‌ناپذیری و غیرمنتظره بودن» اخبار، «ارتباط خبر با غرایز» و «مرتبط بودن خبرها با بقا، حفظ حیات و صیانت نفس»، بیش از سایر اخباری که رسانه‌ای می‌شوند تأثیرگذارند و برانگیختگی عاطفی ایجاد می‌کنند. زمانی که یک خبر تهییج‌کننده که آسیب‌های جامعه را بازنمایی می‌کند رسانه‌ای می‌شود، پدیده‌ای به نام «واگیری هیجانی» یا «emotional contagion» رخ می‌دهد. ✅سرایت هیجانی یا واگیری هیجانی به میان افراد اشاره دارد. این بدان معناست که ما با مشاهده هیجانات اطرافیان خود می‌توانیم تحت تاثیر حالات هیجانی آن‌ها قرار بگیریم و اگر این موضوع توسط رسانه ها پیگیری شود، ضریب نفوذ بالاتری پیدا می کند. حال این سرایت هیجانی می‌تواند کارزارهای مهمی همچون را بشدت تحت تاثیر خود قرار دهد. این سرایت هیجانی بازارهای اقتصادی را هم متأثر میکند و افراد به یکباره و بدون بررسی وارد بورس می شوند و .... ❇️، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
مجموعه «آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای» منتشر شد آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد. در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه کنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت، یکی از اصلی‌ترین راهبردها در جنگ رسانه‌ ای است.» 🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانه‌ای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایت‌ها و نقش‌آفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانه‌ای+ نمونه‌ها»، فصل سوم به «سواد رسانه‌ای واکسن مقابله با جنگ رسانه‌ای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانه‌ای علیه ایران» می‌پردازد. 🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار جاودانه اسلام و ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفت‌وگو منتشر شده است. 🔗برای دسترسی به این مجموعه به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید. 💢کتاب راهبردهای مقابله با جنگ روایت ها(بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانه های معاند) با مقدمه دکتر حسن بشیر نیز به زودی منتشر خواهد شد. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻وقتی حقیقت در عمق دروغ غرق می‌شود (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه است که برای تلفیق تصاویر انسان‌ها به کار می‌رود. فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربین‌ها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و می‌تواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. در فضای رخدادهای اجتماعی و رویدادهایی مثل ، حواستان به این دروغ پیچیده شده در زرورق واقعیت باشد. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
⭕️ به روایت دیتا 🔹ماجرای روز گذشته درگیری با سوخت‌بران و حمله به پاسگاه نیروی انتظامی که ۲ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشته است، ضمن ایجاد موج در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، از سوی برخی فعالان و جریانات رسانه‌ای به سمت‌وسوی دامن زدن به اختلافات قومیتی و پیوند زدن این موضوع با اتفاقات آبان حرکت کرده است. 📊 رصد دیتاک نشان می‌دهد از بعد وقوع این رخداد تا ساعت ۱۴:۳۰ امروز، کاربران توییتر با انتشار ۲۷۰۹ محتوا در ساعت، ۶۵ هزار توییت، ۵۴٫۷ هزار ریتوییت و ۲۶٫۷ هزار لایک نسبت به این رخداد کنشگری داشته‌اند. 🔹هشتگ‌های با ۳۳٫۵۴۷ بار تکرار، با ۵٫۳۵۳ مورد، با ۳۹۶۷ بار تکرار، با ۵۳۴۹ مورد و با ۲۳۸۴ بار استفاده، پرتکرارترین هشتگ‌های کاربران در بستر توییتر بوده‌اند. 🔹پرلایک‌ترین محتوا نیز توییتی است که به ارائه گزارشی به نقل از منابع محلی مبنی بر تیراندازی و جان باختن چند سوخت‌کش پرداخته است. 🔹آسیب‌های اجتماعی ضمن اینکه بستر ایجاد خشم اجتماعی هستند، همواره نقطه اتکایی برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمت‌وسوی روایت‌های مورد توجه رسانه‌ نیز به شمار می‌روند. نگاهی به روایت‌های متفاوت و گاها متناقض از سوی برخی جریانات رسانه‌ای، حکایت از شتاب‌زدگی برای برانگیختگی احساسات قومیتی و جریان‌سازی متاثر از آن دارد؛ این موضوع را در ماجرای کولبرها و... نیز شاهد بودیم. 🔹سوختبری، کولبری و ... به‌عنوان یکی از روش‌های تامین معاش بخشی از مردم در شرق و غرب کشور نه به‌عنوان یک موضوع قابل دفاع، که به‌عنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل در شان و مناسب محسوب می‌شود، موضوعی که قطعا ریشه در فقر و عدم تحقق دارد. مساله‌ای که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورت‌های رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کرده‌اند اما همواره مستعد است برای برهم زدن نظم عمومی و ایجاد تحرک اجتماعی و البته قومیتی. ✍🏻معصومه نصیری؛ تحلیلگر رسانه @asrehooshmandi
رونمایی از «ایران پرزیدنت» با هدف تحلیل نامزدهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ اولین استارت آپ (نوآفرین) تحلیل نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر مبنای داده‌های شبکه‌های اجتماعی با عنوان «ایران پرزیدنت» رونمایی شد. محمد رستم پور ـ مشاور سیاسی محصول ایران پرزیدنت ضمن اعلام این خبر که در ایران پرزیدنت محتواهای غنی به رایگان ارائه می‌شود تاکید کرد: هدفمان این بود که بگوییم قدرت داده‌های شبکه‌های اجتماعی این قدر زیاد است که می تواند رییس جمهور آینده را پیش بینی کند. داده‌های شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که هر نامزد چه وزنی در افکار عمومی دارد. www.irna.ir/news/84241040/ @asrehooshmandi
🗳نگاهی به کنش رسانه‌ای این روزهای رقبای انتخاباتی ۱۴۰۰ ✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه 🔻«کارزار» شاید بهترین صفت برای انتخابات باشد؛ کارزاری که محل سنجش برنامه، خرد، عقلانیت، عملکرد و رفتار است و بر این اساس با نگاهی به برخی رفتارهای جریانی، جناحی و فردی، در فرایندی که این روزها شاهد خوردن استارت آن هستیم، چند روش جهت جلب نظر افکار عمومی، انحراف، دوقطبی سازی با استفاده از انواع رسانه‌ها را شاهد هستیم. 1️⃣«بزن زیر میز به هر قیمتی»: این استراتژی اکثرا توسط افرادی که خودشان در حاکمیت مسوولیت داشته و دیکته نوشته‌شده‌ای دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها برای افکار عمومی از کارنامه خود، به قانون، سیاست‌ها، ساختارها و .. حمله می‌کنند و سعی در ایجاد انحراف اساسی در برداشت‌های مردم دارند. این‌ها می‌گویند برای موفقیت در این رقابت باید هزینه‌تراشی کرد و بهترین راه زدن بر زیر میز و قهرمان سازی از خود و گرفتن ژست‌های مردمی است. 2️⃣«فقط ما خوبیم»: این گروه خود را وامدار و مالک کشور می‌دانند و هر کسی غیر خودشان را می‌کنند. این گروه درباره حمایت‌های قبلی خود از کاندیداها و خروجی‌هایی که داشته است، هیچ توضیحی نمی‌دهند و تنها بر طبل اینکه اگر ما نباشیم همه‌چیز از دست خواهد رفت می‌کوبند. 3️⃣«رقیب هراس‌ها»: این گروه بیشتر از برچسب‌زنی و پیش‌بینی‌های هراس‌انگیز و زیر سوال بردن افراد و نه تفکرات و استدلال‌ها بهره می‌برند. این گروه به‌خوبی می‌دانند برانگیختن احساسات مردم، یک موفقیت محسوب می‌شود مخصوصا اگر این حس و دلهره باشد. پس درباره رقیب اهریمن سازی می‌کنند. 4️⃣«ما و مردم؛ آن‌ها و نظام»: این دسته دوقطبی سازان قهاری هستند که در گام نخست با عنوان سازی و برچسب‌زنی، فرد، گروه یا جریانی را ذیل یک کلمه یا گزاره قرار می‌دهند و از این طریق به هدف خود که قرار دادن مردم در برابر هم، مردم در برای حاکمیت و معنادار کردن انتخابات هست، حرکت می‌کنند. این گروه به‌ظاهر با شعارهای فریبنده خود را مردمی معرفی می‌کنند و هر کسی مقابل آن‌ها بود را محصول یک مافیا و زد و بند سیاسی. این دسته از تکنیک سیاه و سفیدنمایی استفاده می‌کنند. 5️⃣«می‌توانستیم؛ اما نگذاشتند»: گروهی از جریانات که قصد کنشگری انتخاباتی دارند همواره سعی در ارائه تصویر از نهادهای پنهان و پشت پرده که مانع شده‌اند آن‌ها کار کرده یا شعارهایشان را عملی کنند، بهره می‌برند. و نداشتن اختیارات قانونی و ... شاه‌بیت سخنان این دسته است. 6️⃣«تکرارکنندگان بی‌اثری»: این گروه با استفاده از تکنیک تکرار سعی می‌کنند القا کنند که رای شما اثر ندارد، نتیجه رای هم اثری ندارد و اوضاع بهبود نخواهد یافت و همه‌چیز نمایشی و فرمایشی است. این گزاره‌ها با تکرار افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. 7️⃣مبهم گویان: این گروه جز ترسیم دره عمیق کم‌کاری قبلی‌ها، همواره درباره خود، جریان و برنامه‌هایشان مبهم و کلی سخن می‌گویند و مخاطب متوجه راهکار یا برنامه آن‌ها برای حل مشکلات نمی‌شوند چراکه اساسا برنامه‌ای ندارند. این‌ها ضعف‌ها را به‌قدری بلند فریاد می‌زنند که دست خالی بودن خودشان ذیل این صدای بلند گم می‌شود. 💠قطعا گروه‌های دیگری نیز هستند که به مرور و انتخاباتی شدن بیشتر فضا، درباره آن‌ها خواهیم گفت اما مخاطب باید بداند اساسا در یا اغلب اوقات، واقعیت‌ها به‌طور بیان و بازنمایی می‌شوند تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند. ◀️این سلسله یادداشت‌ها ادامه خواهد داشت. @asrehooshmandi
⭕️نشست «زن و نظریه های رسانه ای» 🗓۸ اسفند ـ ۲۰۲۱/۲/۲۹ 🏢عراق ـ دانشگاه الزهرا (س) کربلا 🕗ساعت ۲۰ از طریق لینک زیر وارد نشست شوید. https://zoom.us/j/8359282262?pwd=K3hjTEhQTjkxdnhxRUxZM2ptWkJ2Zz09 @asrehooshmandi
📣 نشست آسیب ها، تهدیدها و چالش های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با محوریت: مولفه شناسی قوی شدن در فضای مجازی منطبق بر بیانیه گام دوم انقلاب 🗓یکشنبه: ۱۰ اسفند 🕰ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ 🏢دانشگاه الزهرا @asrehooshmandi
برنامه هشتگ گفتگو زنده 99/12/10 موضوع : فومو پیامد فضای مجازی مهمانان : ۱) دکتر معصومه نصیری 📝مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای ۲) دکتر محمد رستم پور 📝پژوهشگر سایبر و کارشناس فضای مجازی ۳) دکتر مریم حاجیلو 📝 روانشناس سلامت و مشاور خانواده رادیو گفت و گو @asrehooshmandi
🔹به این سوالات فکر کنید و اگر برایشان پاسخی نیافتید یعنی به بازنگری در نحوه استفاده‌تان از رسانه نیاز دارید وگرنه در امواج خروشان رسانه‌ای غرق می‌شوید. 🔹رسانه نباید ما را به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه هدفمند و مدیریت شده استفاده کنیم. شناخت رسانه، استفاده از آن را لذت‌بخش خواهد کرد. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
◀️پیامدهای سیاسی و اثرات حکمرانی پدیده فومو 🔰از برنامه هشتگ گفتگوی رادیو گفتگو_محمد رستم‌پور ⭕️پدیده فومو یا «ترس از دست دادن تجربه زیسته دیگران» (fear of missing out) پدیده نوینی است که از سال ۲۰۱۳ و همزمان با کلماتی همچون «سلفی» و «ایموجی» وارد ادبیات مربوط به مسائل حوزه اینترنت شده است. این مفهوم تاکنون موضوع حوزه‌های روان‌شناسی، ارتباطات، تبلیغات و علوم تربیتی مقالات و پژوهش‌های پرشماری بوده اما به صورت مشخص در حوزه علوم سیاسی یا جامعه‌شناسی سیاسی، کمتر سهمی داشته است. ⭕️ فومو در اصطلاح به پدیده‌ای گفته می‌شود که فرد به خاطر ترس یا هراس از از دست دادن تجربه، واقعه یا خبری که در شبکه‌های اجتماعی یا در همه محیط‌های مرتبط با جهان کوچک شده‌اش رخ می‌دهد، مرتباً گوشی خود را چک می‌کند و لحظه‌ای آن را از خود جدا نمی‌کند. در نتیجه، باید گفت اعتیاد اینترنتی، با فومو تفاوت دارد و تنها پیش‌درآمد یا لازمه آن است. ⭕️فومو به صورت ویژه در حوزه ارتباطات سیاسی که متشکل از موضوعاتی همچون رأی‌دهی، تعامل و مشارکت سیاسی است، تعریف می‌شود. میل به در جریان گرفتن از همه اتفاقات و رخدادها، میل به تجسس را افزایش می‌دهد و به دلیل تشدید مقایسه میان وضع خود و نمای ارائه شده یک نوع انزوای اجتماعی را به دنبال دارد. در نتیجه این میل و انزوا، میل به افشاگری نیز تشدید می‌یابد و شکلی از نارضایتی مطلق در وجود فرد متولد می‌شود. ⭕️ در چنین وضعی، فرد به هیچ چیز و هیچ کس راضی نمی‌شود. فومو را حسرت از پیش برنامه‌ریزی شده و سرخوردگی پیش‌بینی‌شده تعریف می‌کنند. در نتیجه این محرومیت و فشار روانی، با بی‌عملی همراه است و ممکن است فرد را به کارهای محیرالعقول وادار کند تا او از «مصرف‌کننده خبر» به «تولیدکننده خبر» تبدیل شود. با این نگاه، سومین نتیجه اجتماعی فومو پس از «میل به تجسس» و «گرایش به افشاگری»، «رادیکالیسم» است. مثل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در مارس ۲۰۱۹. ⭕️مبتلا به فومو سه شکل رویکرد با سیستم سیاسی دارد: در حالت ثبات سیاسی، به سیستم اعتماد ندارد. در حالت پیشابحران جامعه از نظر سیاسی، وفاداری سیاسی او شکننده می‌شود و در حالت بحران سیاسی، او به هیچ روی آشتی نمی‌پذیرد. در نتیجه باید گفت فومو امکان جلب اعتماد سیاسی را کم می‌کند و آشتی سیاسی را محال می‌سازد. اعتیاد اینترنتی، جامعه توده‌ای می‌سازد و فومو یک جامعه آنارشیستی که هیچ چیزی رضایت او را جلب نمی‌کند. ⭕️فومو چه زمانی از بین می‌برد؟ زمانی که منافع سیاسی و تجاری‌اش از بین برد. براساس یک پیمایش، ۶۰ درصد کسانی که به یک خرید برآمده از یک موج اینترنتی دست زده‌اند، هیچ نیازی به آن جنس یا کالا نداشته‌اند. تا زمانی که «خبرسازی» و «مشغول‌سازی» در وجه سیاسی و «مصرف‌گرایی» و «اشتهای خرید» در وجه تجاری پایدار باشد، سکه فومو رونق خواهد داشت. ⭕️ سیستم سیاسی باید به جای «ترس از دست دادن» اطمینان اینکه خبری نیست، بنشاند. این اطمینان به صورت اساسی با اقناع گره خورده. نباید پرونده‌های نیمه بسته را رها کرد و ابهامات ذهنی را بی‌پاسخ گذاشت. علاوه بر این، باید به تدریج در درمان توجه داشت و تفریحات کوتاه‌مدت مشابه با پاداش‌های ذهنی‌ای که کاربر از حضور مستمر در سیستم می‌گیرد، تعریف کرد. @asrehooshmandi
⭕️اخبار را وزن‌کشی کنید 🔺هیچ خبری خنثی یا بی‌طرف نیست. 🔺عقبه رسانه را بشناسیم تا با «ایدئولوژی» و «منبع مالی» اثرگذار در خبر منتشر شده آشنا شویم. 🔺برای مواجهه فعالانه با اخبار، تقویت تفکر انتقادی و بالا بردن توانایی تجزیه و تحلیل برایمان اولویت داشته باشد. ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
رشد مثل «اینستاگرام»، حاصل اهمیت پیدا کردن فرد و «خود» است. وقتی «خود» مهم می‌شود روایت بصری از خود نیز اهمیت پیدا می‌کند. در گرفتن عکس از پدیده‌های اطراف و ادیت آن با کمک فیلترهای ایسنتاگرام، «» اهمیت پیدا می‌کند. ما با کمک گوشی‌های هوشمند توانسته‌ایم روایت بصری خود از اطراف را ارائه کنیم و همین است که جهان را برای ما خوشایندتر می‌کند. اوج این مسئله در جایی است که به چگونگی تفسیر موج «سلفی» فکر می‌کنیم. «» به یک معنا یعنی آن‌قدر «من» اهمیت دارم که حتی حاضر نیستم برای گرفتن یک عکس با کیفیت‌تر از تصویر حذف شوم. در فضای غریبگی اکثر شبکه‌های اجتماعی، نمایش خود و ساده‌ترین راه آن یعنی نمایش تن، راهی برای شناساندن خود به دیگران هم هست 🗞منبع: گزیده‌ای از گزارشی به نام «وقتی فرد و روایت اهمیت دارند»، شماره 52 ، شهریور 1393 @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نگاهی به زیست مجازی فرزندان در پدران و مادران حتی لوگوی لایکی را هم نمی‌شناسند. شکاف دیجیتال و آگاهی امروز مشکل جدی والدین و از موانع جدی فرزند پروری صحیح در عصر رسانه است. @asrehooshmandi
⭕️آقایان! در مدیریت فضای مجازی غرب‌گرا باشید ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای 🔻در میان اخبار می‌خواندم بی‌بی‌سی اعلام کرده با تولید انیمیشن‌های انگلیسی به دنبال پایان دادن به سلطه کارتون‌های ایالات متحده است تا بینندگان دیزنی و نتفلیکس را به خود جلب کند و به نقل از مدیر آموزش کودکان بی‌بی‌سی گفته شده بود: کارتون‌های آمریکایی فرهنگ انگلیس را هدف قرار دادند و مانع از دریافت فرهنگ انگلیسی توسط کودکان می‌شوند که این بسیار خطرناک است و باید متوقف شود. 🔻همه کشورها در برابر دفاع از فرهنگ خود حساس هستند و عوامل مخرب را به حداقل می‌رسانند. در این صورت است که یک خواننده درجه چندم نمی‌تواند مختصات فکر و فرهنگی و نهادی یک کشور را به چالش بکشد و بشود موضوع اول پلتفرم‌ها. صیانت از فرهنگ و اخلاق اجتماعی برای همه اقشار، قبل از حمله ویروس ضد فرهنگ باید مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد، بعد از سیل فقط می‌توان خسارات و تلفات را شمرد. علاج واقعه بعد از وقوع ترین_رفتار_مدیریت_فرهنگی است تازه اگر علاج شود. 🔻اما چه کسانی باید برای اقدامات پیشینی صیانتی در فضای مجازی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند؟ آیا می‌توان از مدیرانی که مسوول صیانت از کاربران هستند و باید طراح یا مجری اسناد مرتبط در این زمینه باشند، اما خود به اپوزیسیون این اسناد تبدیل شده‌اند، توقع داشت ساده‌انگارانه و سرسری از این موضوعات عبور نکنند؟ در شرایطی که مجری خود شده است، والدین وظیفه سنگینی بر عهده دارند. موضوع اصلی تحقق از مسیر ارتقای مهارت‌های سواد رسانه‌ای و درونی سازی برخی اصول است؛ راهی جز آموزش وجود ندارد. 🔻اما یک نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، دقت به این مساله است که فقط ابراز نگرانی آن‌هم بعد از وقوع مساله، نه‌تنها راهکار هوشمندانه نیست بلکه گاهی کمک به دیده شدن محتوای منتشره باهدف و مهندسی ذائقه است. یادمان باشد برخی تغییرات بنیادین فرهنگی با عادی‌سازی و بازخوردگیری اجتماعی و البته سرگرم سازی رخ می‌دهد. 🔻موج ابراز نگرانی‌ها موجب شده است این موزیک ویدئو در اینستاگرام بیش از ۱۰میلیون بازدید بخورد و جستجوی الکسیس در موتورهای جستجو در دو روز گذشته تا ۱۰۰هزار بار سرچ پیش رود و تعداد فالورهای او به بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یابد و این یعنی ۷۰ برابر روال صفحه این فرد. 🔻استنلي كوهن از جمله كساني است كه بر روي در بريتانيا تحقيقاتي را انجام داده است. او می‌گوید ممكن است در دوره‌هایی خاص به علت ظهور يك وضعيت فرد يا گروهي از افراد كه جامعه آن را تهديدي براي ارزش‌ها و منافع اجتماعي تلقي كرده است و رسانه‌های گروهي نيز ماهيت آن را به‌گونه‌ای خاص و کلیشه‌ای ارائه می‌کنند، جامعه دچار هراس اخلاقي شود. پس از بروز يك هراس در جامعه يك فرهنگ كنترل اجتماعي براي مهار اين بحران به وجود مي‌آيد ولي به‌طور تناقض‌آمیزی باعث گسترش پدیده‌ی مزبور می‌شود. 🔻به اعتقاد كوهن اين حركت رسانه‌ها و نهادهاي كنترل اجتماعي به‌جای سركوب پديده باعث ترويج و تقويت آن می‌گردد لذا وي معتقد است كه در فهم پديده‌هايي این‌چنین تنها نبايد به اصل پديده توجه شود بلكه واكنش جامعه نسبت به آن بررسي گردد. ✅امروز زمان مطالبه گری جدی از سوی جامعه، نخبگان و دلسوزان است که برای ساماندهی وضعیت موجود فضای مجازی اقدامی صورت گیرد. با ابراز نگرانی صرف مشکلی حل نخواهد شد. مساله ساسی مانکن نیست او دارد کار خود را می‌کند، مساله انفعال و بی‌برنامگی زجرآور ما است. آقایان! لطفا در مدیریت فضای مجازی غرب‌گرا باشیم. کافی است نگاهی به نحوه مدیریت، صیانت و قوانین سایر کشورها در این زمینه بیندازید. @asrehooshmandi
🔻پنج ویژگی که او را از مخاطب منفعل جدا می‌کند: ◀️گزینش گر است ◀️فایده گراست ◀️هدفمند است ◀️خود را با رویدادها درگیر می‌کند ◀️در برابر نفوذ رسانه مقاومت می‌کند ، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
🔹زیرک باشیم! از آنجایی که هیچ رسانه‌ای بی طرف نیست و نظر و عقیده ما شدیدا تحت تاثیر رسانه هاست، لازم است زیرکانه با این فضا مواجه شویم. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبل از سرمایه گذاری در پول های دیجیتال این ویدئو رو ببینید. @asrehooshmandi