eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
160 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! | ✍🏼| آقای مهدی تکلو 🔸 امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرق را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. اما دست‌کم آنچه مفروض است این است که هنوز آنطور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. 🔸 یعنی این‌گونه نیست که مولفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. 🔸 قرائت های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند، چه برسد به این‌که بعضا در صورت‌بندی کاملا متناقض می‌نمایند. 🔸 الگوی سوم یک صورت‌بندی نظری از یک تجربه‌ی تاریخی و‌ نظری مربوط به گذشته‌ی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم. قرار بود این صورت‌بندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناخته‌شدنش مساعدت کند. 📥 یادداشت کامل @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! ✍🏼| آقای مهدی تکلو ▪️قضاوت در مورد اینکه پروژه‌ی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیت‌آمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشم‌اندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کج‌دارومریز پیش می‌رود و در این حرکت فطری هم خاطره‌ای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. می‌توانیم راجع به این که این حرکت چقدر افت‌وخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما به‌هرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی می‌دانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشته‌ای داشته و به آینده‌ای هرچند کلی و مبهم پیش می‌رود. اما دست‌کم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آن‌طور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. ▪️یعنی این‌گونه نیست که مؤلفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربه‌های شخصی بسیاری خانم‌ها را دیده‌ام که یا کاملاً بی‌اطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاری‌های پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کرده‌اند. خب من به‌خوبی می‌توانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت می‌کنند و دست آخر جز مشتی گزاره‌های تکراری، کلی‌گویانه، شعاری و مهم‌تر از همه متناقض چیزی نصیبت نمی‌شود؛ لذا به نظرم گره‌های جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از به‌رسمیت‌شناخته‌شدن و امتدادیافتن آن است. ▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائت‌های موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیش‌ازاین انجام داده‌ام و از یک شگفتی با شما صحبت می‌کنم. قرائت‌های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورت‌بندی کاملاً متناقض می‌نمایند. نام همه‌ی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمده‌اند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینه‌های مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس می‌کنم الگوی سوم زن به‌درستی مبنای جامعه‌پردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان هم‌صدای نازکی از آن به گوش می‌رسد که چندان مناسب عرض‌اندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و هم‌افق‌ها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقش‌آفرینی‌های آنان، خیلی پیش از این‌ها می‌بودیم. ▪️الگوی سوم یک صورت‌بندی نظری از یک تجربه‌ی تاریخی و نظری مربوط به گذشته‌ی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم و چرخی را از ابتدا اختراع کنیم. قرار بود این صورت‌بندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناخته‌شدنش مساعدت کند. اما این تشتت در آراء که ناشی از تشتت در مبانی و روش‌شناسی است، به نظر سنگ اولی است که پیش پای این حرکت قرار گرفته است. ▪️این تشتت آراء از چیست؟ واقعیت این است که ما امروز با الگوی سوم زن که حاصل اجتهاد و تجربه‌ی شناختی رهبری است مواجه نیستیم. بلکه امروز حتی با صراحت هم نمی‌توانیم ادعا کنیم الگوی سوم محصولی از دستگاه فکری امام و رهبری و تجربه‌ی انقلاب اسلامی است! ما شاهد الگوی سوم‌های متعددی هستیم که برای باز کردن این کلاف سردرگم، بهتر است آن‌ها این‌گونه نام‌گذاری کنیم: الگوی سوم آقای فلانی و الگوی سوم خانم بهمانی. کسانی که واژگان را از ادبیات رهبری گرفته‌اند، اما محتوای آن را از طریق اجتهاد شخصی تأمین کرده‌اند؛ بدون پایبندی به این چارچوب و مبانی، قرائت خود را از «زن در اسلام» با نام الگوی سوم زن عرضه نموده و مدعی آن شده‌اند. درحالی‌که وقتی مبانی و دستگاه اجتهادی مستقل از تلاش فکری و مبانی اندیشگی خاص انقلاب اسلامی استخراج شود لازم است که ادبیات آن هم مستقلانه انتخاب شود. الگوی سوم یک پروژه اجتماعی بود و بنا بود از آن ثمراتی در حرکت کلان انقلاب اسلامی به دست آید. @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🔸حمایت از مادری در قلب تگزاس! ♦️ خبری جالب و قابل تامل از مدرسه‌ای در تگزاس آمریکا منتشر شده که مدرسه‌ی "پارک لینکلن" دانش‌آموزانی در رده‌ی سنی ۱۴ تا ۱۹ سال دارد. ادامه‌ی خبر از ویژگی خاص این مدرسه پرده‌برداری می‌کند؛ «ویژگی دانش آموزان این مدرسه این است که تمامی دانش آموزانش یا باردارند و یا صاحب فرزند هستند.» 🔸 آنچه که در این خبر جلوه می‌کند، سن ازدواج و مادری دختران نیست بلکه بسترسازی و حمایت دولت و نهاد آموزش از بخشی از دختران جامعه برای مادری است. کاملا برخلاف آنچه که در مدارس و حتی دانشگاه‌ها که اکثر دانشجویان به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند، رخ می‌دهد. 📥 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی 🔸حمایت از مادری در قلب تگزاس! ♦️ خبری جالب و قابل تامل از مدرسه‌ای در تگزاس آم
| ♦️ حمایت از مادری در قلب تگزاس! ▪️خبری جالب و قابل تامل از مدرسه‌ای در تگزاس آمریکا منتشر شده که مدرسه‌ی "پارک لینکلن" دانش‌آموزانی در رده‌ی سنی ۱۴ تا ۱۹ سال دارد. ادامه‌ی خبر از ویژگی خاص این مدرسه پرده‌برداری می‌کند؛ «ویژگی دانش آموزان این مدرسه این است که تمامی دانش آموزانش یا باردارند و یا صاحب فرزند هستند.» ▪️در این خبر آمده‌است که مدرسه «پارک لینکلن» شبیه سایر مدارس در آمریکاست اما صدای گریه‌ی کودکان و شیطنت‌های معمول بچگانه از آن شنیده می‌شود و ورود فرزندان به مدرسه ممنوعیت ندارد. 🔸 آنچه که در این خبر جلوه می‌کند، سن ازدواج و مادری دختران نیست بلکه بسترسازی و حمایت دولت و نهاد آموزش از بخشی از دختران جامعه برای مادری است. ♦️ اما وقتی نگاهی به وضعیت مدارس دخترانه‌ و دانشگاه‌های کشورمان بیاندازیم وضعیت اصلا مطلوب به‌نظر نمی‌رسد. 🔸وجه قیاس کشور ایران با مواردی هرچند نادر در کشورهای دیگر، از این جهت است که هرسال در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) در تجلیل از مقام مادری چه کنفرانس‌ها و برنامه‌های تلوزیونی که اتفاق نمی‌‌افتد؛ چه بایدها و نبایدهایی که در راستای حفظ کرامت و مقام زن توسط مسئولین در قوای سه‌گانه کشور بیان نمی‌شود؛ اما در عمل، شاهد آن هستیم که یک دانش‌آموز دختر در صورت تأهل و یا مادر بودنش باید با انبوهی از اقدامات مخفیانه به تحصیل اقدام کند تا از تحصیل محروم نشود. در دانشگاه‌ها نیز که اکثر دانشجویان به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند، هیچ حمایت ساختاری و عمومی در راستای تسهیل تحصیل مادران و زنان متأهل انجام نمی‌گیرد تا تزاحمات عارضی از این وضعیت نامطلوب، میان فرزندآوری و تحصیل «مجبور» به انتخاب یکی نشوند! 💢 لینک خبر 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: 🍃 إنَّ المَرأَةَ اِذا حَمَلتَ كانَ لَها مِنَ الأَجرِ كَمَن جاهَدَ بِنفسِهِ و مالِهِ فی سَبیل اللهِ عَزّوجلّ. 🍃 وقتی زن، باردار می‌شود پاداش او همانند کسی است که با جان و مال خود در راه خدای متعال جهاد می‌نماید. 📚| بحارالانوار، ج ١٠٣، ص ٢٥٢ 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💠بررسی جایگاه زن در اسلام؛زن در اندیشه آیت الله مصباح یزدی ✍🏼 | زینب تاجیک؛دکترای کلام امامیه ▪️آیت‌الله مصباح مهم‌ترین نکته در ارتباط با مسائل زنان را می‌‌دانند. برخلاف برخی که منکر ظلم و ستم تاریخی تمام جوامع مردسالار بر زنان می‌‌شوند، ایشان با انصاف کاملی که نشئت گرفته از شناخت اسلام است می‌‌گویند: بعد از ظهور اسلام علی‌‌رغم تلاش‌‌هایی که اولیای دین برای احقاق حقوق و رساندن زن به جایگاه فطری و الهی خودش در جامعه انجام داده است عادات و رسوم و فرهنگ‌‌های قومی و عوامل متعدد دیگر مانعی برای تحقق کامل این هدف شد و به‌عبارت دیگر تعالیم و ارزش‌‌های اسلامی در نقاط مختلف با ارزش‌‌های قومی و محلی و احیانا مذهبی غیراسلامی مشوب شده و از پاره‌‌ای از تعالیم یا تفسیرهای مختلف سوءاستفاده گردید. 👈ادامه مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید. http://fekrat.net/?p=6948 @zeinab_tajik 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
تو رسیدی به آرزوی خودت چه کند این جهان تباهی را؟ #۱:۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 پیامبرگرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم): 🍃 فَوقُ كُلِّ ذِی‌بِرّ‍ٍ بِرٌّ حتّی یُقتلَ الرّجُلُ شهیداً فی سبیلِ الله. 🍃 هر عمل نیکی، عملی نیکوتر از خود دارد مگر شهادت در راه خدا که عملی نیکوتر از آن وجود ندارد. 📚 | خصال، ج ١، ص ٨ 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ♦️ سیمرغ ایرانی ✍🏼 | الهه سادات شفیعی 🛑 "همه ما را تنها گذاشتند مگر ۲ نفر؛ حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس. این ۲ نفر بودند که با ما همراه شدند، ایستادگی کردند و توانستند جان دست‌کم ۳۰۰ هزار ایزدی را در ارتفاعات سنجار نجات دهند." این‌ها سخنان مراد شیخ کالو، از بزرگان جامعه ایزدی‌های عراق است، که به عنوان اولین ایزدی، داوطلبانه به حشدالشعبی پیوست و امروز فرمانده شاخه ایزدی آن است. ▪️بهتر است قبل از هر چیز بدانید که دیانت ایزدی در حقیقت آئینی میترایی است، از ریشه ادیان بابلی و سوری که آغاز آن به عراق برمی‌گردد و از جمله اولین آیین‌های بشری است که به وحدانیت خدا باور داشته است. پیروان این اقلیت دینی در منطقه‌ی سنجار و شنگال عراق که از مناطق کُردنشین هستند، زندگی می‌کنند. در ۳ اوت ۲۰۱۴ نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (د.ا.ع.ش) به شنگال حمله کردند و خیلی سریع این شهر و روستاهای اطراف را به تصرف خود درآوردند. بیش از ۷ هزار نفر کشته شدند و حدود ۵ هزار زن و دختر ایزدی به عنوان برده‌های جنسی ربوده شدند. ⁉️ اما ماجرا چیست؟! ماجرا همان داستان خلخال و پای زن یهودی‌ست! بیراه نگفته‌اند همیشه پای یک زن در میان است، ولی این بار پای هزاران زن درمیان بود، آن هم در کردستان، کردستان عراق! ▪️زنانی مظلوم که امیدشان را از دست داده بودند و مردانی که یا کشته یا به اسارت داعش درآمده بودند و یا آنقدر عِده و عُده‌ی کمی داشتند که از پس نیروهای وحشی و تا دندان مسلح داعش برنمی‌آمدند و به ناچار شاهد به بردگی رفتن زنانشان بودند. ▪️بسیار شنیده‌ایم مردان اصیل کرد باغیرتند و کوچکترین تعرض به زنان را برنمی‌تابند. فرقی هم نمی‌کند کرد ایران باشد یا عراق... اما روزی که این مردان در برابر اسارت زنانشان مستأصل شده بودند و کاری برای آزادی زنان از دستشان ساخته نبود، این حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس بودند که دل به دریا زدند و مردانگی و غیرت را دوباره برایشان سرمشق گرفتند. آن روزها هم عده‌ای به دنبال زن، زندگی، آزادی بودند! ولی نه از جنس شعار... ♦️ حاج قاسم رفت و زندگی زنان را آزاد کرد. ▪️همان روزها هم از غرب و شرق عالم صداهای ضعیفی به گوش می‌رسید در محکومیت جنایات داعش و پول‌هایی که در خفا به آن‌ها تزریق می‌شد تا در نهایت به اسارت و بردگی زنان منتهی شود، اما هنوز یک مرد مانده بود تا به نامردان ثابت کند: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری» ▪️آری، زن محترم است، زندگی مقدس است و آزادی ارزشمند، و این همه وقتی جایگاه اصیل خود را درمی‌یابند که به تاراج رفته باشند! شاید امروز وِز وِز مگس‌ها نمی‌گذارند برخی درست بشنوند، ولی زنان ایزدی کردستان فراموش نمی‌کنند که زندگی و آزادی به تاراج رفته‌ی خود را مدیون سیمرغ ایرانند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت ♦️ سیمرغ ایرانی ✍🏼 | الهه سادات شفیعی 🛑 "همه ما را تنها گذاشتند مگر ۲ نفر؛ ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ⚠️ این کلیپ حاوی خاطرات ناگواری از دختران ایزدی است که در چنگال داعش اسیر بودند! 🛑 درمرداد ۹۳ شهر شنگان واقع در استان موصل هدف قتل عام گروه تروریستی داعش قرار گرفت و پنج هزار زن و کودک ربوده شده و به عنوان برده درمناطق تحت سیطره داعش و کشورهای عربی فروخته شدند. 🛑 سرانجام سنجار(شنگال) در آذر ۹۳ با ورود مستقیم سردار و المهندس و به درخواست مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از محاصره‌ی نیروهای د.ا.ع.ش خارج شد و بسیاری از زنان ایزدی که به اسارت ایشان درآمده بودند آزاد شدند. 📥 متن یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 رسول اكرم صلى الله عليه و آله: 🍃 خَيرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذينَ لايَتَطاوَلُونَ عَلى أَهليهِم وَيَحِنُّونَ عَلَيهِم وَلا يَظلِمُونَهُم؛ 🍃 بهترين مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نكنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نكنند. 📚 | مكارم الأخلاق، ص ۲۱۶ 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور با رهبر انقلاب 🔹در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها، جمعی از بانوان فرهیخته و فعال عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی، چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. 🔹 رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با اشاره به درخواست جمعی از بانوان محترم برای برگزاری یک دیدار در ایام ولادت حضرت زهرا(س) فرمودند: «بانوان محترم از ما گلایه میکنند که این روز را باید به بانوان اختصاص میدادیم؛ حق هم با آنها است، منتها این جلسه، جلسه‌ی ریشه‌دار و سابقه‌داری است و نمیشود این جلسه را دست کم گرفت؛ باید یک روزی را برای دیدار خانمها هم ان‌شاءالله معیّن کنیم.» 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 امام صادق عليه السلام: 🍃 إنَّ المَرءَ يَحتاجُ فى مَنزِلِهِ وَعِيالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وَإن لَم يَكُن فى طَبعِهِ ذلِكَ: مُعاشَرَةٌ جَميلَةٌ وَسَعَةٌ بِتَقديرٍ وَغَيرَةٌ بِتَحَصُّنٍ؛ 🍃 مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نيازمند رعايت سه صفت است هر چند در طبيعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه و غيرتى همراه با خويشتن دارى. 📚 | تحف العقول، ص ۳۲۲ 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور با رهبر انقلاب 🔹در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الل
♦️ "آنچه در دیدار ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ با رهبری گذشت" ✍🏼 | صغری عاشوری 🔅 از ابتدای صبح که اندک اندک جمع مستان می‌رسیدند، آن‌هم در هوای پر از دود و غبار تهران، گه‌گداهی نیز میان جمعیت خردسالانی دست در دست مادر در میان جمع مستان بودند. وقت قرار بود و صندلی‌ها یک به یک پر شدند، پرده‌ها کنار رفتند و آقا وارد شدند. یک‌دست جمعیت برخواست و شعارها برای عرض ارادت بلند شدند. نوبت به سخنرانی ۵۰ دقیقه‌ای ۷ سخنران منتخبی رسید که هرکدام ۷ دقیقه فرصت برای سخنرانی داشتند. از دغدغه‌های یک زن خانه‌دار تا دغدغه‌های زنان در سازمان‌های رسانه‌ای یک به یک تبیین شدند. البته رسم نوینی که در کمتر سخنرانی‌های مردمی و تریبون‌داری سخنرانان در مقابل رهبری انجام شده بود اینبار بنا گردید و آن به تریبون رفتن خانم دکتر عاطفه خادمی معاون وزیر ارشاد اسلامی بود که خود از صف اولی‌های دارای تریبون می‌باشند؛ دومین رسم آنکه در میان ۱۰ سخنران اصلی یک زن تحصیل کرده از جامعه‌ی علمی مطالعات زنان و خانواده حضور نداشت درحالی‌که جامعه‌ی نخبگان مطالعات زنان غنی از زنان تحصیل‌کرده‌، دغدغه‌مند، متدین و انقلابی است! زنانی که دلخوش به داشتن تریبون در جهت گفتن از چالش‌هایی که زنان ایرانی با آن مواجه هستند بودند و این دلخوشی از آنان دریغ گردید! 🔅 آنان که در میان پژوهش‌های میدانی، فعالیت‌های فرهنگی و علمی‌شان در میان جامعه‌ی زنان مایل بودند به رهبری معظم انقلاب و سایر زنان دغدغه‌مند برسانند که زن در خانواده همسر و مادری است که فضای تنفس و حیات خانواده را فراهم میکند، قبل از رسیدن به این دو نقش، در نقش دختری وارد می‌گردد که اگر به سلامت نتواند این نقش را بگذراند آن موجود لطیف معطر و حیات‌بخش تبدیل به گازی سمی چون مصی علینژاد می‌شود که خانواده‌ی خود، جامعه و جهان را به فساد می‌کشاند. هویت‌یابی دخترانه در اولین نقشی که هر زنی آن را طی می‌کند در دنیای امروز مورد هجمه‌ی دشمن و بی‌توجهی متولیان فرهنگی ذبح می‌شود و در غربت تمام هیچ سخنی از نقش دخترانگی و هویت‌یابی او از زنانگی نشد. یا حتی در گزارش‌های خانم دکتری که معیار سلامت زنان را طبق معیارهای جهانی صرفا در پروسه‌ی بارداری تا زایمان زنان عنوان نمودند درحالی‌که دختران نیز در دایره‌ی زنان میگنجند؛ سلامت دختران در دوران قاعدگی بر احتمال باروری و کیفیت گذران دوران باروری آنان موثر است! 🔅 در این میانه اما دخترکان کوچک میان صندلی‌ها می‌دویدند، روی صندلی می‌ایستادند و در دستان‌شان کاغذهایی بود که با خط مادرشان چند کلمه عرض ارادت به آقا حک شده بود و آنان با خوشحالی آن کاغذ را برای دیدن آقا بالا می‌گرفتند. مادرانی که تند تند روی کاغذ نکته‌برداری میگردند از سخنان آقا و خیالشان راحت بود از آنکه توبیخ و شرمندگی برای حضور در جلسه با فرزند خردسال‌شان داشته باشند. این دست زیبایی‌ها کم نبودند در حاشیه‌ی این جلسه. 🔅 در مورد نکات ناگفته و خالی بودن جای پژوهشگران و فعالان انقلابی، متعهد، دانشمند حوزه‌ی زنان که غالبا دانش‌آموختگان رشته مهم و استراتژیک مطالعات زنان هستند، آنچه امیدبخش است توجه رهبری به مباحث زنان نه در قالب شعارهای انتخاباتی بلکه در جایگاه پدری مسئولیت پذیر است؛ آنگاه که سال گذشته دلخوری زنان فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده را من باب عدم دیدار رهبری با زنان در روز میلاد حضرت زهرا(س) را مطلع شدند بدون آنکه توجیهات معمول برخی صف اول نشسته‌گان را بیاورند، در نهایت تواضع ایرادات وارده را حق زنان را محق دانستند. امید می‌رود که ضعف‌های اولین دیدار با زنان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) در دیدارهای آتی مرتفع گردند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️پارلمان اروپا بر سر دوراهی؛ کارجنسی، به منزله جرم یا نهاد حقوقی_اجتماعی؟! 💢 در پی اختلاف رفتار کشورهای اتحادیه اروپا برسر رسمیت یا عدم رسمیت کارجنسی، پارلمان اروپا درصدد یک‌پارچه‌سازی در به رسمیت شناختن کار جنسی است. اگرچه تبدیل نمودن کارگر جنسی به کارجنسی، مشمول حقوق، مسئولیت‌ها و البته مصونیت‌هایی است حتی قتل! 📥 ادامه یادداشت 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی ♦️پارلمان اروپا بر سر دوراهی؛ کارجنسی، به منزله جرم یا نهاد حقوقی_اجتماعی؟! 💢
| ♦️ پارلمان اروپا بر سر دو راهی؛ کارجنسی، به منزله جرم یا نهاد حقوقی_اجتماعی؟! ▪️«برخی کشورهای اتحادیه اروپا همچون بلژیک، هلند، اتریش و آلمان کار جنسی را به عنوان یک شغل و نهاد حقوقی-اجتماعی به رسمیت شناخته‌اند و این درحالی است که سوئد و فرانسه کارجنسی را جرم‌انگاری نموده‌اند. این اختلاف رفتار به پارلمان اروپا رسیده و درصدد یک‌پارچه‌سازی اروپا در نهادینه کردن کارجنسی است. طرفداران نهادینه کردن کارجنسی همچون سانچز معتقدند عدم به رسمیت شناختن این امر، سبب کساد شدن بازار روسپیان و به سبب آن باعث افزایش قاچاق زنان می‌شود، لذا به عنوان فمینیست باید کار جنسی را به عنوان نهاد حقوقی اجتماعی پارلمان اروپا به رسمیت بشناسد.» ▫️تبدیل نمودن یک انحراف جنسی تحت عنوان «کارگر جنسی sex worker» به یک نهاد حقوقی به نام «کار جنسی sex work»سبب می‌شود تا این نهاد مشمول حقوق و مسئولیت هایی گردد. از جمله حقوق این نهادها مصونیت‌هایی است که به موجب تامین نیازهای جنسی جامعه پدیدار میشود خواه این مصونیت قاچاق زنان و دختران طبقه های پایین جامعه با ترس، فریب، ربایش و... باشد و خواه ارتکاب جرایمی چون قتل باشد! همانگونه که در زمان پهلوی دوم، شهرنو و پری بلنده به عنوان نهاد کار جنسی توسط محمدرضاپهلوی شناخته شده بودند و در روسپی‌خانه شهر نو دختران و زنان جوان مورد پسند درباریان را یا با ارعاب و تهدید و یا با ربایش به کام تجاوز و سپس به دام روسپی‌گری می‌انداختند! ▫️همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود در ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ فرمودند غرب با توجیه کاهش میل مردان به هوسرانی، در هوسبازی‌ها رفت اما میل هوسرانی در مردان کم نشد بلکه افسارگسیخته گشت. اگرچه به نیت حمایت از زن این پدیده رخ داد اما قربانی افسارگسیختگی هوس‌های مردانه، زنان گشتند و این در افزایش سرسام‌آور تجاوزهای جنسی به زنان و دختران کوچک قابل مشاهده است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔘 «ام‌البنین استراتژیست جهانی برای تمام قرن‌ها» ✍🏼| صغری عاشوری ▫️روز اولی که پا در خانه‌ی امیرالمومنین(ع) گذاشت و خانم خانه شد، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار بودند و در بستر بیماری خوابیده بودند. مادری‌اش از همان روز شروع شد، پرستاری‌شان کرد آن هم مادرانه وَ مشتاقانه بازگشت سلامتی‌شان را به تماشا نشست. انس و الفت مادرانه‌اش با فرزندان حضرت زهرا(س) با ادبی که ریشه در شرافت خانوادگی فاطمه کلابیه داشت به چندین صورت در طی دوران زندگی مشترکش با امیرالمومنین(ع) نمود پیدا کرد. ▫️اولین آن درخواستی بود از شوهر خود، امیرمومنان تا زین پس به نام ام‌البنین خوانده شود نه با نام فاطمه تا کودکان فاطمه شهیده(س) به یاد جفاهایی که در طفولیت‌شان، امت به مادرشان نمود نیفتند و پژمرده‌خاطر نگردند؛ گویی دل ام‌البنین بند شده بود به دل کودکان فاطمه شهیده(س)، طاقت پریشان‌حالی‌شان را نداشت حتی با یک اسم. محبت بر فرزندان فاطمه(س) را بر فرزندان خودش مقدم می‌شمرد. ▫️شاید سوالی ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد؛ چه شد که محبت بسیار ام‌البنین به فرزندان فاطمه شهیده(س) سبب نشد تا پسرانش به برادران و خواهرانشان همچون برادران یوسف، حسادت ورزند؟! آنچه فهم من از کندوکاو روایت‌های مکتوب از ام‌البنین به آن رسیده این است که او برای پسران خود تبیین کرده بود که حب به فرزندان فاطمه(س) فریضه‌ی دینی است آنقدر که خداوند در قرآن به آن دستور داده است " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى". گویی ام‌البنین خود آموزگار عشق و دلدادگی به اهل بیت(ع) بود و شیوه‌ی دلدادگی را به پسرانش عباس، عبدالله، جعفر و عثمان را هم در مقام عمل و هم در مقام ایمان آموخت. ▫️شجاعت ام‌البنین به گونه‌ای بود که در خفقان ایجاد شده پس از عاشورا به دست بنی‌امیه و مروان لعنة الله علیهم اجمعین که شیعیان تفتیش عقاید می‌شدند و سرخی خون‌شان سپیدی شمشیر مروانی‌ها را رنگین می‌نمود، بی‌واهمه در قبرستان بقیع تمثال چهار قبر به نشانه‌ی قبور پسرانش را ساخته بود و شروع به روضه‌خوانی می‌کرد. او حتی در مبارزه‌ی تبلیغی‌اش برای انتقال روایت عاشورا، شهادت مظلومانه‌ی اباعبدالله(ع) و یارانش از رویکرد روضه‌خوانی حضرت زهرا(س) پیروی میکرد و حق را مطالبه می‌کرد، بدون آنکه از شهادت فرزندانش شکایتی داشته باشد! ام‌البنین حتی از بلاغت اشعارش نیز برای دفاع از مظلومیت اهل بیت(ع) فرو نگذاشت آنگاه که مردم به او از بابت سوگ پسرانش تسلیت می‌گفتند، میفرمود: «تَدْعُوِنِّى وَیكِ ام الْبَنِین تُذَكِّرنِى بِلُیوثِ الْعَرِینِ كانَتْ بَنُونَ لِى اُدْعى بِهِمْ وَالْیوْمَ اَصْبَحْتُ وَلا مِنْ بَنِینِ» یعنى اى زنان مدینه! دیگر مرا ام‌البنین نخوانید و مادر شیران شكارى ندانید. مرا فرزندانى بود كه به سبب آنها ام‌البنینم مى‌گفتند، ولى اكنون دیگر براى من فرزندى نمانده است و همه را از دست داده ام. ▪️امروز سالروز وفات زنی بود که نه فقط الگو و مربی برای چهارپسرش بلکه برای تمام زنانی که می‌خواهند دامان‌شان محل عروج مردان باشند نیز الگو بود. به راستی اگر ام‌البنین نبود جمله‌ی از دامان زن، مرد به معراج می‌رود کلیشه‌ای جلوه می‌نمود اما ام‌البنین آمد، زیست و رفت تا یک استراتژی زنانه و جهانی را برای تمام عالم و تمام قرون بنمایاند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|