eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
463 عکس
170 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| ♦️ نگاهی به رشته‌ی مطالعات زنان و مطالعات جنسیت در سطح بین المللی و ایران ▫️بخش اول ✍🏼| الهه سادات شفیعی ▪️برای بررسی تاریخچه‌ی رشته‌ی مطالعات زنان، آگاهی از بسترهای اجتماعی و سیاسی آن زمان در غرب اجتناب ناپذیر است. اولین جرقه‌های این رشته دردهه‌ی شصت میلادی که به عصر جنبش‌های آزادی بخش از جمله جنبش‌های زنان در غرب برمی‌گردد و همین زمینه‌های اعتراضی، بستر را برای تاسیس آکادمیک این رشته در دانشگاه‌های آمریکا فراهم کرد و به سرعت گسترش یافت. درواقع مطالعات زنان یک رشته‌ی معطوف به کنش و کنشگران اجتماعی بوده است، از همین رو بسیاری از فعالین ابتدایی این رشته بدون چشم‌داشت مادی و با اهداف آرمانگرایانه و رهایی زنان از ظلم تاریخی در دپارتمان‌های مطالعات زنان حضور داشتند، افرادی که پیش از آن در بسیاری از جنبش‌های اجتماعی دیگر، مانند جنبش‌های ضد جنگ فعال بوده‌اند. ▪️تفاوت مطالعات زنان با بسیاری از رشته‌های دیگر علوم انسانی، علاوه بر مباحث نظری، با تبیین راهکارهای عملی برای بهبود شرایط اجتماعی زنان همراه بوده است. در واقع رشته‌ی مطالعات زنان بازوی آکادمیک جنبش‌های فمینیستی بوده است و در موج دوم فمینیسم ما عملا با یک صورتبندی علمی در رشته‌ی مطالعات زنان در دانشگاه موجه هستیم که پشتوانه‌ی علمی جنبش‌های فمینیستی را فراهم می‌کرد. در ابتدا فقط زنان مورد مطالعه‌ این رشته بودند و هیچ دسته‌بندی و قشر دیگری حق ورود به بررسی‌های این رشته را نداشتند؛ زیرا اعتقاد موسسان این رشته بر این بود که زنان دچار ظلم تاریخی و فرودستی واقع شده‌اند و فقط زنان می‌توانند زنان را نجات دهند و اساس گفتمان فمینیست‌ها در دهه‌ی 1970، حول محور زنان می‌چرخید، به همین خاطر ادبیات تولیدی در این دوران کاملا زنانه بود. ▪️بعدا کم‌کم در دهه‌ی هشتاد و ورود به دوران پست مدرن، فمینیست‌های موج سوم به دنبال تفاوت‌های درونی جنبش‌های زنان رفتند و این انتقاد را به فمینیست‌های موج دوم وارد می‌کنند که شما نباید ملاک مقایسه را مردان قرار دهید، بلکه باید زنان را باشرایط مختلف و با یکدیگر مورد مقایسه و مطالعه قرار بدهید. مثلا اینکه موج دوم متاثر از زنان سفیدپوست طبقه‌ی متوسط است، حال آنکه زنان سیاهپوست و زنان طبقات پایین‌تر نیز باید مورد توجه مطالبات فمینیستی قرار بگیرند و از این رو زبان‌دار کردن زنان حاشیه‌ای بسیار پررنگ شد و کم‌کم ادبیات جدیدی پیرامون آن شکل گرفت. همچنین در موج سوم شاهد تغییر موضع جنبش‌های زنان از رویکردهای جهان‌شمول در موج اول و دوم، به سمت رویکردهای متکثرگرا و خرد هستیم و نقطه‌ی اصلی رویکردهای فمینیستی از تقابل با مردان به تعریف جایگاه زنان در نسبت با جریان‌های جهانی مانند نسبت زنان با سرمایه‌داری و مدرنیته و پست مدرن و... تغییر موضع پیدا کرد و این روند به دلیل جریان‌های اجتماعی مختلف، مدام در حال تغییر بوده و هست و همین امر سبب شد تا کم‌کم زمینه فراهم شود و مطالعات زنان به سمت مطالعات جنسیت میل پیدا کند. بدین ترتیب از آن‌جا که گرایش به تکثر در مباحث مختلف نمود و بروز و ظهور جدی پیدا کرد، گرایش به سمت پذیرش طیفی از جنسیت، و نه تنها مردانگی و زنانگی، نیز پررنگ شد و گرایش‌های جنسی متفاوت و هویت‌های جنسیتی مختلفی مطرح و زمینه برای تولد رشته‌ی مطالعات جنسیت فراهم ‌شد. ▪️یکی از سوالات اساسی در آن دوران این بود که: آیا مطالعات زنان قابلیت پوشش انواع هویت‌های جنسیتی را دارد؟ قطعا خیر؛ و در ادامه این سوال مطرح شد که: آیا می‌شود مطالعات جنسیت مطالعات زنان+ مطالعات فمینیستی+ مطالعات مردان+ همجنسگرایان+ مطالعات کوئیرها را پوشش دهد؟! در پاسخ به سوال دوم مقاله‌ای در مجله‌ی تفاوت به رشته‌ی تحریر در آمد که در آن به تبیین این موضوع پرداخته بود که بله، مطالعات جنسیت همین است و در واقع این تغییر عنوان از مطالعات زنان به مطالعات جنسیت، زبان‌دار کردن گرایش‌های مختلف جنسی بود. اما قصه فقط به اینجا ختم نمی‌شود و درواقع هدف اصلی رشته‌ی مطالعات جنسیت در سطح بین المللی، مشروعیت بخشیدن و تولید ادبیات علمی برای انواع همجنسگرایی‌ها و همباشی‌های خارج از چارچوب ازدواج رسمی پا به عرصه گذاشته است. ناگفته نماند که در این بین برخی از فعالین جنبش‌های زنان از تولد مطالعات جنسیت خیلی راضی نبودند و معتقد بودند که دولت‌ها بخاطر سیاست‌های مختلف و بخصوص سیاست‌های مالی به مطالعات جنسیت پرداخته‌اند و از طرفی با تقویت مطالعات جنسیت، مسائل زنان از محوریت اصلی خارج می‌شود و این مطلوب ایشان نبود. 📥 ادامه دارد... 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
1401.12.02 مسئلۀ‌حجاب‌و‌عدالت‌جنسیتی.mp3
39.35M
♦️ «مسأله حجاب و عدالت جنسیتی» 🎙 حجت الاسلام دکتر شجریان @rahbariefarhang 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 بی‌بی‌سی گزارش داد «برخی مراکز مشاوره بارداری بحرانی در انگلستان، زنان انگلیسی را برای انجام سقط جنین فریب می‌دهند.» 📥 ادامه یادداشت 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبر_روز 📌 بی‌بی‌سی گزارش داد «برخی مراکز مشاوره بارداری بحرانی در انگلستان، زنان انگلیسی را برای ا
♦️سقط جنین اجباری! 📌 بی‌بی‌سی گزارش داد «برخی مراکز مشاوره بارداری بحرانی در انگلستان، زنان انگلیسی را برای انجام سقط جنین فریب می‌دهند. اما این فریب چیست؟! توسط چه نهادهایی اتفاق می‌افتد؟! در انگلستان ارائه‌دهندگان دارای مجوز سقط جنین در وب‌سایتی با نام اختصاری NHS معرفی شده‌اند که توصیه به سقط جنین می‌کنند اما ۲۱ نهاد از این مراکز به عنوان مراکز پزشکی گمراه‌کننده خطاب شده‌اند زیرا اطلاعاتی در رابطه با عوارض سقط جنین برای زنان، به آنان ارائه می‌کنند. از جمله این عوارض عبارتند از: "سندروم پس از سقط جنین، افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، ناباروری و سقط‌های ناخواسته احتمالی در آینده و اختلالات روانی می‌باشد."» ▪️آنچه با بررسی اخبار ارائه شده از بی‌بی‌سی در مورد مراکز سقط جنین و فعالین این حوزه می‌توان استنباط نمود این است که میان پزشکان و متخصصین زنان و زایمان اختلاف نظرات جدی در ارائه‌ی بی‌طرفانه‌ی مطالب علمی در رابطه با سقط جنین و افزایش آگاهی زنان در این رابطه وجود دارد به قدری که مراکز درمانی طرفدار سقط جنین، مراکز سقط جنینی که در راستای آگاهی بخشی از مضرات سقط جنین به زنان تلاش می‌کنند را با عناوین غیرعلمی و غیر اخلاقی خطاب می‌نمایند‌. ▪️نکته‌ی دیگر آنکه مواجهه‌ی مراکز قانونی سقط جنین در انگلستان با پدیده‌ی بارداری زنان متفاوت است و این امر می‌تواند ناشی از خط مشی سیاسی که توسط آنان اتخاذ شده است باشد. برای مثال مراکز سقط جنینی که تنها درصدد انجام سقط جنین به خواسته‌ی مراجعه کننده‌شان هستند به بارداری به چشم یک بیماری نگاه می‌کنند و جنین را عامل بیماری‌زایی می‌خوانند که باید حذف گردد. در عین حال مراکز نام‌برده در مواجهه با سقط جنین زنان آنان را از مضرات این عمل به لحاظ جسمی و روحی آگاه می‌کنند و حتی زنانی را که از عمل سقط جنین منصرف شدند به واسطه‌ی خیریه‌هایی که حامیان مالی‌شان می‌باشند، حمایت مالی می‌کنند. این درحالی است که انگلستان نیز همانند کشورهای مختلف دنیا با چالش پیری جمعیت مواجه است؛ و این نکته قابل تامل است که هژمونی فردمحوری و نگاه‌های اومانیستی مبتنی بر لذت، مانع از سیاستگذاری مناسب جمعیتی حتی به قیمت جان انسان دیگر می‌گردد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت ♦️ نگاهی به رشته‌ی مطالعات زنان و مطالعات جنسیت در سطح بین المللی و ایران ▫️بخ
♦️ نگاهی به رشته‌ی مطالعات زنان و مطالعات جنسیت در سطح بین المللی و ایران ▫️بخش دوم ✍🏼| الهه سادات شفیعی ▪️همانطور که پیشتر گفته شد مطالعات مردان و اقلیت‌های جنسی که به اختصار با ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌آی‌اِی پلاس مشخص می‌شوند نیز ذیل مطالعات جنسیت مطرح می‌شود. اساسا ما در بحث مفاهیم و مفهوم‌سازی در مباحث زنان و جنسیت باید بسیار دقیق باشیم. عدالت جنسیتی امروز در اسناد بین المللی اصطلاحی جا افتاده و دارای تبار و بار معنایی خاصی است و با آنچه ما در سخنان بزرگان دینی خود می‌بینیم متفاوت است. البته در همین اسناد بین المللی نیز اگر قبلا به دادن امتیازهای برابر بین زنان و مردان تعریف می‌شد امروز با دادن امتیاز برابر به اقلیت‌های جنسیتی (ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌آی‌اِی پلاس) معنا می‌شود. هر چند ممکن است بحث پرداختن به مطالعات مردان از حوزه‌های مورد نیاز پرداخت ما باشد ولی نباید از منظر مطالعات جنسیت مرسوم به آن پرداخته شود، بلکه باید با مفاهیم پایه و مبتنی بر معرفت‌شناسی اسلامی راه اندازی شود. ♦️ اما بحث مطالعات زنان در ایران ▪️همانطور که گفته شد رشته‌ی مطالعات زنان در غرب بازوی علمی افکار فمینیستی بود ولی در ایران برای بهبود وضعیت زنان ما نیاز به الگویی در مقابل الگوهای فمینیستی داشتیم و سیاست‌گذاران این رشته با هدف تحکیم بنیاد خانواده و تبیین رویه‌های مناسب در مقابل رویکردهای فمینیستی، تصمیم به راه اندازی رشته‌ی مطالعات زنان گرفتند تا در این رشته کارشناسانی تربیت شوند که با تبیین نگاه‌های اسلامی در مقابل نگاه‌های فمینیستی به تبیین این مواضع و تقویت مبانی اسلامی در این زمینه بپردازند. حال اینکه این رشته چقدر توانسته به این اهداف دست یابد یا خیر جای بحث مفصل می‌طلبد که در این مجال نمی‌گنجد. ▪️گفته شد تغییر نام در رشته نشان‌دهنده ماهیت و رویکرد رشته است و اساسا همین حساسیت‌ها سبب تاسیس مطالعات اسلامی زنان در حوزه‌های علمیه‌ی بانوان نیز شد، تا دانش‌آموختگان، در کنار فقه و اصول و عقاید، حقوق اسلامی زنان بخوانند و با رویکرد انتقادی به این مباحث بپردازند و باب جدیدی در این رشته را باز کنند که رویکرد قوی‌تری در مباحث اسلامی داشته باشد و بهتر بتواند مسائل و شبهات پیرامون مسائل زنان را از منظر اسلامی مورد بررسی قرار دهد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥 ✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب. 🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایده‌های خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند. 🔰در پایان از ایده‌های برگزیده تقدیر خواهد شد. 💢 طرح‌های خود را به لینک زیر ارسال فرمایید: 📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 @fekrefarda @D_gofteman 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ آش شورِ تبلیغات همجنس‌گرایی 📌 «حجم تبلیغات همجنس‌گرایی و تشویق مردم غرب به واسطه‌ی رسانه‌هایش به این انحراف اخلاقی، گستردگی قابل ملاحظه‌ای یافته است به طوری که برخی از فعالان مجازی آمریکایی لب به اعتراض گشوده‌اند و به بی‌سابقگی تبلیغاتی چنین روند ضد اخلاقی اذعان کرده‌اند.» 📥 ادامه یادداشت 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ آش شورِ تبلیغات همجنس‌گرایی 📌 «حجم تبلیغات همجنس‌گرایی و تشویق مردم غرب به واسطه‌ی رسانه‌هایش به
♦️ آش شور تبلیغات همجنس‌گرایی 📌 «حجم تبلیغات همجنس‌گرایی و تشویق مردم غرب به واسطه‌ی رسانه‌هایش به این انحراف اخلاقی، گستردگی قابل ملاحظه‌ای یافته است به طوری که برخی از فعالان مجازی آمریکایی لب به اعتراض گشوده‌اند و به بی‌سابقگی تبلیغاتی چنین روند ضد اخلاقی اذعان کرده‌اند.» ▪️ترویج و فراهم نمودن بستری برای رویکرد ضدفرهنگی و ضداخلاقی همجنس‌گرایی در غرب به صورت یک مکانیسم یکپارچه درحال پیاده‌سازی است. روبنای این بسترسازی رسانه‌ها و انواع تبلیغات بصری می‌باشند که مخاطبین گسترده‌ای از گروه‌های خردسال و کودکان تا بزرگسالان را در بر میگیرند. اما برای ترویج همجنس‌گرایی که در مخالفت با فطرت انسانی است، همانگونه که شاهد اعلام تعجب و اعتراض از اقشار فرهیخته‌ی جامعه‌ی غربی در نسبت با تبلیغات سرسام‌آور همجنسگرایی هستیم نیاز به سرهم‌آوری مبانی نظری در جهت تسهیل القاء بد، قبیح و زشت نبودن همجنس‌گرایی است لذا غرب به واسطه‌ی تولید الهیات همجنس‌گرایی و به خدمت گرفتن برخی مبلغان دینی مسیحی در حال پیش بردن پروژه‌ی گسترش و عادی‌سازی همجنسگرایی می‌باشد! ▪️جالب آنکه این روش در روند انقلاب جنسی که حدود ۱۹۷۰ در غرب به وقوع پیوست نیز پیاده‌سازی شد، آنجا که نظریه‌پردازانی چون "شولامیت فایرستون" ازدواج و نهاد خانواده را مایه‌ی انقیاد و عدم رشد زن معرفی کردند و به او در جهت تامین نیازهای جنسی و عاطفی‌اش توصیه به داشتن روابط نامشروع به عنوان جایگزینی مطلوب برای ازدواج شرعی نمودند. در نهایت با ایجاد کمپانی‌های سینمایی در جهت تولید فیلم‌های پورن، صنعت سینما شاهد افزایش روسپیانی در قامت پورن استار بود. زنانی که خود سالها پس از خروج از صنعت پورن، اعتراف به اسارت در بند شهوات مردان و پژمردگی خود می‌نمودند اگرچه این اعترافات نتوانستند سدی در جهت گردابی که زنان غرب در آن به اسارت گرفته شده‌اند باشد، گردابی تحت عنوان خودشی‌انگاری. 🔺پ.ن: به جهت وجود اظهارات نامناسب، صحبت‌های پاپ در کلیپ ترجمه نشده است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عص
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست اول: حجت‌الاسلام قنبریان 📅 برگزار شده در: شنبه ۲۲ بهمن 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
-1152966911_195927780.pdf
4.57M
♦️ شماره جدید نشریه‌ی (به زبان انگلیسی) 🔖 باموضوع: زنان درجمهوری اسلامی ایران @rahbariefarhang 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#تیزر ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گ
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ سلسله‌نشست‌های «زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان» 🔹نشست اول || حجت‌الاسلام قنبریان 🗓 برگزار شده در: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ✔️ اولین امر به معروف حاکم توسط یک زن تحقق یافته است. ✔️ ظرف تحقق ولاء اجتماعی و امر به معروف مومنین و مومنات، جامعه است و بی‌حضور اجتماعی امکان‌پذیر نیست. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|