📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند:
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ موضوع:
لایحهی ارتقای امنیت زنان؛ فرصتها و تهدیدها
♨️ نشست سوم:
▫️دکتر سمیه سادات حسنی حلم
▫️ حجتالاسلام محمدرضا کدخدایی
📅 زمان: ۵شنبه ۲۱ اردیبهشت
🕰 ساعت ۱۰
✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبتنام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید:
🔹 @Es_shafiee
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
May 11
#رصد_نامه
✅ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزهی زنان و خانواده گذشت؛
📌 افتخارآفرینی در سه عرصه حضور زن|رهبر معظم انقلاب
🖇 اینجا بخوانید
📌 علت و فلسفه پیدا شدن حجاب| شهید مطهری
🖇 اینجا بخوانید
📌 باید زیست عفیفانه را تبیین کنیم| عبدالحسین خسروپناه
🖇 اینجا بخوانید
📌 نقاب الفاظ مقدس| محسن قنبریان
🖇 اینجا بخوانید
📌 الگوی سوم زیستن| دکتر ابوالفضل اقبالی
🖇 اینجا بخوانید
📌 مروری اجمالی بر غزوه بنی قینقاع| حجتالاسلام حسن شفیعی کمال آبادی
🖇 اینجا بخوانید
📌 چرا بررسی مقوله سبک زندگی زنان در شبکههای اجتماعی ضروری است؟!| صغری عاشوری
🖇 اینجا بخوانید
📌 نگاه نو به زن در خط سوم| فاطمه امی
🖇 اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از فکرت
🔘#محفل | #نشست
چهارمین محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع:
✅ گِره حجاب؛ بازفهمی و بازطراحی
با حضور؛
مهدی جمشیدی، پژوهشگر فرهنگ
زمان: چهارشنبه،۲۰ اردیبهشت ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۳۰
مکان: قم، بلوار بسیج، نبش خیابان نجفزاده.
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
عصر زنان
#پرونده_ویژه | #یادداشت
🔶 سلبریتیسم و تأثیر آن بر مصرفگرایی و تجملگرایی زنان
#پرونده_تاثیر_سلبریتیسم
✍🏼|سیده ناهید موسوی
🔸 دین مبین اسلام برای تمام ابعاد زندگی بشر دستورات و قوانینی معین کرده است؛ از جمله سبک زندگی صحیح و میانه که در مسیر رضای خداوند باشد. اما ما انسانها با جادههای انحرافی مختلفی سبک زندگی را تغییر داده و از مسیر صحیح زندگی اسلامی و دینی خارج شدهایم. استفاده از منابع و نعمتهای مختلف رکن اصلی فرهنگ و سبک زندگی افراد و کل جامعه محسوب میشود.
🔹 بخش بزرگ آگاهی به افراد و جوانان به فرهنگسازی، ذهنیت سازی و القای الگوی رفتاری و زیستی از طریق فضای مجازی، سینما و تلویزیون است. محصولات رسانه تصویری، نظیر شبکههای اجتماعی تصویر محور، فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی تأثیرات شگرفی بر مخاطبان دارند. سرگرم سازی و جذابیت، طرح مضامین به صورت غیر مستقیم و نفوذ در ضمیرناخودآگاه مخاطب و برخورداری از گستره وسیع مخاطبان از ظرفیتهای قابل توجه این رسانهها است. به همین دلیل در کوتاه مدت قادرند یک سبک زندگی خاص را در طیفی وسیع گسترش دهند.
🔸 در چندین سال اخیر و گسترش اینترنت و فضای مجازی به گوشیهای تلفن همراه هوشمند تغییرات چشمگیری در نحوه زیستن کاربران و گرایشات بیش از حد آنان به مصرفگرایی و زندگی تجملاتی را شاهد بودهایم. چهرههای مشهورِ موسوم به سلبریتی و همچنین اینفلوئنسرها تبدیل به مروجان و مبلغان اصلی سبک زندگی مصرفی و تجملاتی هستند. آنها با استفاده از صفحات مجازی خود در شبکههای اجتماعی مختلف، تصاویر و ویدیوییهایی را برای فخرفروشی و تظاهر به موفقیت اقتصادی و یا کسب درآمد از طریق تبلیغات نمایش میدهند. همین عمل منجر به گرایش مخاطبان به سمت مصرف بیشتر میشود.
🔹 سفرهای تفریحی خارج از کشور، اقامت در هتلهای گران قیمت، استفاده از خودروهای لوکس، لباسها و لوازم آرایشی یا زیورآلات پرهزینه، به نمایش گذاشتن خوراکیهای غیر متعارف و دکوراسیون لاکچری و.. از عناصر اصلی و در حال ترویج توسط بسیاری از سلبریتیها و اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی است. برخی از این چهرههای مشهور و پرمخاطب، به گونهای در صفحات مجازی ظاهر میشوند و با جلوهگری سبک زندگی پرزرق و برق خود را به نمایش میگذارند که گویی دچار جنون مصرفگرایی هستند!
🔸 از سوی دیگر فیلمهای تجاری و سرگرمکننده با ستارههای بازیگری که هرسال به طور انبوه و متعددی تولید و در بسیاری از کشورهای جهان تکثیر میشوند نقش بسزایی در ترویج مصرفگرایی به سود حاکمیت سرمایهداری دارند. فیلمهایی با قالب جذاب و متنوع که به مثابه کلاس آموزش زندگی مصرفی عمل میکنند. مثلا فیلمهای هالیوودی که بمب ترویج فرهنگ و سبک زندگی لیبرال سرمایهداری به شمار میروند، به گونهای که نیازهای نه چندان ضروری را برای انسان بزرگ نمایی کرده و به طور ناخودآگاه به سمت خرید مجدد و احساس نیاز کاذب دچار میکنند تا در نهایت یکی از ارکان نظام اقتصادی سرمایهداری که مصرف و مصرفگرایی است را در دیگر جوامع ترویج و عملی کنند. در این بین سلبریتیها پرچمدار تبلیغ و اشاعهی این نوع از سبک زندگی، خانوادهها و جوانان را هر روز بیشتر از سبک زندگی اسلامی و توام با سادگی دور میکنند.
🔹 بی شک تجملگرایی افراطی در عصر کنونی حاصل تهاجم فرهنگی غرب به کشورها و خصوصا کشورهای اسلامی است. این پدیده همگانی میان زنان و مردان جامعه در حال رشد میباشد، و متاسفانه تبعات تجملگرایی در دراز مدت سبب بروز مشکلات متعددی در خانوادهها و دورشدن زنان از نقش والای مادری و همسری شده و پیروی از مد و مدگرایی بصورت افراطی و منفی باعث از دست رفتن فرصتهای ناب مادی و معنوی زندگی برای رسیدن به رشد و کمال علمی و معنوی زن میباشد.
🔸بنابراین در وهله اول، زن که مهمترین نقش را در خانواده ایفا میکند، باید بنای زندگی را بر اقتصادی متعال پایهریزی کند و ضمن الگودهی مناسب به فرزندان در قناعت، از همسر بیش از توان مالی وی توقع نداشته باشد. اما در وهله دوم، صدا و سیما که اصلیترین و پرمخاطبترین رسانه است وظیفه هدایت افکار عمومی به سمت الگوی صحیح و پرهیز از مصرفزدگی را دارد و قطعا همکاری رسانه و مسولان فرهنگی باید سهم خود را در به وجود آوردن فرهنگ اصیل و درخور سبک زندگی اسلامی بهجا آورند. در این بین میبایست برای هدایت کنشگری سلبریتیها در راستای اهداف اسلامی تدابیر جدی اندیشیده شود.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پیشنهاد_تماشا
🎞 خط سوم
📌 خط سوم، مجلهی ویژهی زنان ایرانی است که سهشنبهها و چهارشنبهها حوالی ساعت ۲۳ روی آنتن شبکهی دو سیما رفته و به صورت تخصصی مسائل و چالشهایی را که زنان در ایران با آنها دست و پنجه نرم میکنند مورد بررسی قرار میدهد.
🔺 برنامهی امشب خط سوم به بررسی «چالشها و مسائلی که زنان مهاجر در ایران» با آنها مواجه هستند میپردازد.
🔸امشب (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشتماه)
🔸ساعت ۲۳
🔸شبکه دو سیما
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#مصاحبه | #بازنشر
♦️ دکتر فریبا علاسوند در گفتگو با خبرگزاری فارس:
🔸 از انگیزههای اصلی که میخواهم دربارهاش صحبت کنم موضعی است که حضرت آقا در رابطه با مسألهی زنان دارند. هیچ کدام از جریانهای سیاسی کشور که هر دفعه به تناوب بر مجلس و دولت مسلط میشوند، در آن نقطهی شروعی که حضرت آقا هستند، اصلاً نمینشینند و آنجا قرار ندارند. هم در آن نشست راهبردی و هم در خلال بیش از یک دههی گذشته، تمام فرمایش ایشان در دیدارهایشان این بود که ما بحث ظلم به زن را جدی بگیریم.
🔸 بحث جنگ واژهها زمانی مهم است که واقعاً بدانیم آن عقبه در آن واژه وجود دارد. مثلاً اینکه ما واژهی «خشونت» را تغییر میدهیم به واژهی «امنیت» یا «کرامت»، برای ما مهم است. چون هم واژهی «امنیت» یک واژهی دروندینی است و هم واژهی «کرامت» یک واژهی قرآنی و مهم است. اما مثلاً میبینیم کلیدواژهی «خشونت» در ادبیات فمینیستی دارای گنبد و بارگاهی است که آن را با چیز دیگری عوض نمیکنند. یعنی روی آن حساسیت دارند. بعد میبینیم برای این واژه یک معنای بسیار وسیعی را در نظر میگیرند که مثلاً با چند اصل اسلامی یا حکم شرعی تضاد دارد... چون خشونت مبتنی بر فردگرایی را دنبال میکنند.
🖇 مطالعه کامل گفتگو
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|