eitaa logo
عصر زنان
3.3هزار دنبال‌کننده
446 عکس
139 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| ♦️ «نه شرقی نه غربی» در قلب آمریکا! ▪️ گلیدا مارکرت زن آمریکایی و فعال ضد جنگ است. او از مخالفین سیاست‌های ایالات متحده‌ی آمریکاست و رژیم صهیونیستی را برآمده از سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ی آمریکا می‌داند. در طول سالیانی که از جنگ یمن می گذرد، بارها در حساب توئیتری خود صدای مظلومیت یمن و محاصره‌ی دارویی_غذایی و اقتصادی آنان را منعکس نموده است. ▪️ گیلدا مارکرت در میان سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ی کشورهای دنیا که با ژست بشردوستانه به توجیه جنگ و خونریزی می‌پردازند (همچون جنگ‌های ویتنام و اشغال افغانستان و عراق)؛ جمهوری اسلامی و رهبری آن را مدافع واقعی صلح دانسته و مبلغ آن شده است. ▪️او بارها در مصاحبه ها و مکتوباتش در صفحات خود در فضای مجازی، به افشاگری دروغ‌های شبکه‌های رسانه‌ای خارج از ایران خصوصا شبکه‌های فارسی‌زبان و اشخاص فعال در این شبکه‌ها پرداخته است. مسیح علینژاد یکی از آن‌هایی است که طعم تلخ طعنه‌ها و افشاگری‌های گیلدا مارکرت را بارها چشیده است. ▪️ گیلدا مارکرت به عنوان یک زن آمریکایی از آمار زنان پزشک در آمریکا گفته که به نسبت مردان ۳۴٪ است و این درحالی است که آمار زنان پزشک ایرانی ۴۰٪ است. او بارها از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان روشنگر مسیر حق یاد کرده می‌کند. ▪️ شاید بتوان گفت گیلدا مارکرت و امثال او در یک نگاه کلان، از مصادیق «زنِ نه شرقی و نه غربی» باشد. زنی که مغلوب دسیسه‌های تنانگی غرب و انزوا و بی‌اثری شرق نگردد؛ حق را تشخیص دهد و آن را تبلیغ کند. ▪️ خواه این زن گیلدا مارکرت آمریکایی باشد، خواه کونیکو یامامورا ی ژاپنی و خواه دختری در زیر پرچم جمهوری اسلامی در جغرافیای ایران... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 | @asrezanan_ir |
♦️ تطهیر چهره‌ی لیدرهای زن! 🔺 شاید این اولین دادگاهی بود که یکی از لیدرهای زن در آشوب‌های اخیر، با چادر حضور یافت، درحالیکه تصاویر این زن، بی‌حجاب در رسانه‌های حامی‌اش منتشر شده است. ⁉️ قرار است زنان آشوبگر از این به بعد با چادر در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند؟! ⁉️ در این صورت، حریم زن مسلمان ایرانی چگونه حفظ خواهد شد؟! @asrezanan_ir
| ✍🏼 | آمنه سادات موسوی ♦️ تطهیر چهره‌ی لیدرهای زن! این روزها، شاهد جنگ ارزش‌ها و ضدارزش‌ها هستیم، جنگی که رسانه‌های غربی و معاند با تمام توان، نیروهای خود را بسیج کرده اند برای زودن و نابودی هویت ایرانی- اسلامی. نیروهای زن در این آشوب‌ها، به عنوان پرچم‌دار این انقلاب‌، نقش پررنگی را ایفا کرده اند از لیدری تا تحت فرمان بودن. ▪️فضایی که رسانه‌های معاند از این زنان به تصویر می کشند، زنان شجاع و قوی‌ای‌ است که در برابر نظام قد علم کرده‌اند، اما هیچ‌وقت از جرائم و جنایات این قشر چیزی به تصویر نمی‌کشد. برخی از زنان در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیتِ مردم را شهید و مجروح کرده، اموال مردم را به آتش کشیده‌اند. این قشر از زنان، نه ارزش‌های دینی را قبول دارند و نه باورهای ملی را؛ زنانی که با خشن‌ترین رفتارها سبب جرم و جنایت می شوند درحالیکه حجاب برایشان محلی از اعراب ندارد. ▪️سازمان زندان‌ها، درباره «حقوق زندانیان و بازداشت شدگان و رعایت جنبه‌های اسلامی، اخلاقی و انسانی در برخورد با آنان» سال گذشته بخشنامه‌ای صادر کرده است که در بخشی از آن ممنوعیت اجبار استفاده از پوشش چادر برای زنانِ متهم آمده است. در این ابلاغیه تصریح کرده است: درموارد اعزام به خارج از زندان، الزام به استفاده از چادر یا الزام متهمان جرائم مالی (حقوقی) و افراد زیر 18 سال تمام شمسی به پوشیدن لباس متحد الشکل زندان، ممنوع است. آقای رئیسی نیز در زمان ریاست قوه قضاییه اظهار کرد: معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد. ▪️ اما متاسفانه ما شاهد بودیم که یکی از لیدرهای آشوب اخیر، که جوان‌ها تحت فرمان او بودند، برخلاف پوشش واقعی‌اش، در جلسه‌ی دادگاه حضور یافته است، متهمانی که رسانه‌ای شدن چهره‌شان با چادر، توهین به چادر و حجاب است. همچنین سبب می شود این زنان به عنوان نماد استقامت، مقاومت و مظلومیت در ذهن‌ها نقش ببندند، در حالی که این جماعت هیچ اعتقادی به وطن و باورها و اعتقادات ندارند. پوشش چادر برای این جماعت که براندازی نظام را می خواهند، یکی از حربه‌هایی است برای دفاع از تفکرات و راهشان، نه دفاع از نظام. زن شجاع در آرمان‌ها و تفکرات‌شان، زنی است که حجاب را قبول ندارد، به جنگ حیا و عفاف می رود و حجاب و حیا را عامل جنایت و ریختن خون‌ها می‌داند. این باور و القای ذهنی را متاسفانه در دادگاه مسببین شهید عجمیان به نمایش گذاشتند. شاید این اولین دادگاهی بود که یکی از لیدرهای زن با چادر حضور یافت، در حالی که تصاویر این زن بی حجاب در رسانه‌های حامی‌اش منتشر شده است. ⁉️ قرار است، زنان آشوب‌گر از این به بعد با چادر در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند؟ ⁉️ آیا قرار است، با پوشیدن چادر بر سر زنان اغتشاش‌گر، حریم زنان مسلمان ایرانی را از بین ببریم؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 | @asrezanan_ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ نقش و جایگاه طلاب خواهر در جامعه ▪️با توجه به نقش تبیینی و تبلیغی بانوان حوزوی، انتظار می‌رود امروزه کنش و اثرگذاری بیشتری از طلاب خواهر در سطح جامعه و بخصوص در مواجهه با شبهات و سوالات اعتقادی جوانان و نوجوانان ببینیم. ▪️ ولی حوادث اخیر نشان داد که این ظرفیت حوزه‌ی علمیه‌ی بانوان مورد غفلت واقع شده و برنامه‌ی منسجم و قاعده‌مندی برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این امکان در نظر گرفته نشده است. ▪️همین امر اهمیت پاسخگویی و ورود جدی مسئولین این حوزه را بیش از پیش ضروری می‌کند. در این گفتگو سعی شده به بخشی از سوالات مرتبط با این مبحث پرداخته شود. 🔺 مهمان: سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری، استاد حوزه و دانشگاه 🔗 لینک کامل گفتگو 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ «دیکتاتوری» بنام زن زندگی آزادی ▪️ شعاری که تحت عنوان احقاق حقوق زنان ایران، داعیه دار یک انقلاب شد، به یکباره یکی از معیارهای حق و باطل را خواندن و نخواندن سرود ملی ایران توسط بازیکنان مرد در مسابقاتی با ساختار مردانه قلمداد کرد. ▪️اما دخترانی که در فیلم می‌بینیم که این چنین مودبانه و منظم سرود می‌خوانند، دخترانی‌اند که در همین کشور و باهمین ساختار و قانون به رشد و بلوغ رسیده‌اند. ❓چه شد که نه مسابقات اینها، نه خواندن یا نخواندن سرود ملی توسط ایشان و نه حتی نتیجه مسابقاتشان برای حتی یک رسانه از این جریان اهمیتی نداشت؟ ❓چه شد که از تمام ورزش بانوان ایران فقط ممنوع‌الخروجی‌های گاه به گاهش خوراک خبری آزادیخواهان زن شد و مابقی هرچه بود سانسور خبری بود؟ ⁉️ سوال کلیدی تر و مهم تر اما این است: حال که ورزش بانوان ایران برای آزادی‌خواهان زن اهمیتی ندارد و اگر آزادی در فعالیت‌های ورزشی جزو مصادیق آزادی در شعارشان نیست، پس دقیقا منظور از آزادی زن چیست؟ 🎥 | مسابقات رده‌بندی هندبال قهرمانی آسیا، ۱۳ آذر ۱۴۰۱ 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 | @asrezanan_ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️ زندگی {حضرت زهرا سلام الله علیها} مشحون به مجاهدت است... ▪️بیانات مقام معظم رهبری 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 | @asrezanan_ir |
▪️فاطمیه‌ی امسال، با فاطمیه‌های قبل فرق می‌کند! ما چادرکشیدن را به چشم دیده‌ایم... ✍️محمدجواد محمودی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 | @asrezanan_ir |
| 🗞 آموزش جنسی یا تربیت جنسی؟ ♦️چندی پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه برخی مدارس ابتدایی در استرالیا، به دانش‌آموزان دختر تکلیفی داده‌اند که درباره علامات جنسی مردانه از پدران خود پرس و جو کنند. البته این خبر با واکنش‌های منفی زیادی از سوی والدین مواجه شد. ▪️ در نحوه مواجهه والدین و آموزش‌گران با امرجنسی و کودکان دو دیدگاه وجود دارد: ✔️ دیدگاهی که طبق مبانی سند ۲۰۳۰ امور جنسی را می‌دهد. ✔️ دیدگاهی که طبق مبانی اسلامی، قائل به جنسی است. 🔗 بیشتر بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🗞 آموزش جنسی یا تربیت جنسی؟ ▪️غریزه‌ی جنسی یکی از موهبت‌های الهی است که بشر در جهت رسیدن به کمال انسانی و ازدیاد نسل از آن بهره‌مند گردیده است، اما برای دست‌یابی به کمال انسانی نیاز است تا غریزه‌ی جنسی در کنترل انسان قرار بگیرد. در سایه‌ی کنترل غریزه‌ی جنسی، ازدیاد نسل مشروع و مقبولی نیز در جامعه شکل میگیرد. آنچه این روزها سیاست‌های جهان بین‌الملل به دنبال آن است دستیابی به این هدف مهم است اما دو دیدگاه جدی برای نیل به این هدف در تقابل با هم می‌باشند. ▪️دیدگاهی که "آموزش جنسی" را متضمن سلامت جامعه میداند و در این راستا ذیل سند ۲۰۳۰ یونسکو به شرح جزئیات روابط جنسی به کودکان می‌پردازد، آنقدر که به ماننده مدرسه‌ی ابتدایی در استرالیا به دختران دانش‌آموز تکلیف میدهد تا در مباحث نعوظ و انزال از پدر خود سوال بپرسند. به مانند چنین تکالیفی ذیل آموزش جنسی، در مدارس سایر کشورهای غربی همچون آمریکا، آلمان، کانادا، انگلیس نیز ارائه می‌شوند و این مسئله درحالی رخ می‌دهد که تعداد قابل توجهی از والدین ابراز ناراحتی و مخالفت خود را با سیاست‌های آموزش جنسی به فرزندانشان اعلام کرده اند، نمونه‌ی این اعتراض‌ها انتشار خبر اعتراض والدین استرالیایی و انگلیسی به سیاست آموزش جنسی اجباری است. ▪️دیدگاه اسلام در راستای رسیدن به کنترل غریزه جنسی "تربیت جنسی" می‌باشد. این دیدگاه معتقد است که اطلاعات جسمی، روانی، اجتماعی و دینی در مورد تفاوت های زنان و مردان به کودکان باید داده شود به گونه‌ای که آنان پس از بلوغ آنچه در مسائل جنسی حلال و حرام می باشد را بشناسند، جنسیت خود را بپذیرند و آن را دوست بدارند و نحوه‌ی تعاملات خود را طبق شرع تنظیم کنند. ▪️آن چه از تجربه غرب در آموزش جنسی به کودکان دیده میشود، بنا بر گزارش‌های یورو استات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ آفریقای جنوبی، سوئد، آمریکا، انگلستان، ولز، فرانسه، آلمان و اسکاتلند بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارند. ⁉️ سوال اینجاست چرا آموزش جنسی نتوانسته محافظی برای زنان در مواجهه با تجاوز گردد؟! ▪️ شاید بتوان علت این امر را در میان تاکید بر بدنمندی آشکار در آموزش جنسی دانست. وقتی تمام تمرکز بر بدن باشد ناخودآگاه بدن زنانه و مردانه در قیاس باهم قرار میگیرند، قدرت بدنی مردانه در مقابل ضعف بدنی زنانه میتواند قدرت سلطه گری را بر مرد چیره سازد و زن را به طفیلی و شکاری مطلوب برای مرد تقلیل دهد و ذهن مرد را برای گرایش و اقدام به تجاوز با هر انگیزه ای مهیا سازد. ▪️ علیرغم تکاپوی غرب درمقوله‌ی آموزش جنسی در جهت جلوگیری از تجاوز به کودکان خصوصا دختران، شاهد آن هستیم که به دلیل تمرکز صرف بر بدن زنانه و مردانه و سیر رابطه‌ی جنسی، محوریت قائل شدن برای ارضاء جنسی درحالی که محور حصول کمال انسانی است و ارضاء جنسی در جهت نیل به این اصل است سبب بی توجهی به حقوق جنسی دختران و حق امنیت خاطر دردختران غربی شده است، لذا شاهد آن هستیم امر آموزش جنسی مشکلی بر مشکلات قبل اضافه کرده است. 🔻 پایگاه تحلیل تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️حامیان شعار زن،زندگی،آزادی علیه آزادی‌ بیانِ یک زن! 🔺 اخیرا پس از انتشار توییت‌هایی در مخالفت با اعتصابات و اغتشاشات از سوی «فاطمه آذری» مدیر روابط عمومی فیلیمو؛ وی از سمت خود برکنار شد! 🔺 جریان سیاسی که در این شرکت‌های خصوصی حکمفرماست بر خلاف ادعایی که در شعار زن، زندگی، آزادی دنبال می‌کنند؛ نشان داده‌اند که این جریان، زن را ابزاری برای اهداف سیاسیِ این شعار می‌خواهند، و خلاف آنچه ادعا می‌کنند حق آزادی بیان را برای زنی مخالف خودشان به رسمیت نمی‌شناسند و زندگی حرفه‌ای او را سلب می‌کنند. 🔺 این درحالی است که دستیابی به مشاغل حرفه‌ای بطور معمول برای زنان سخت‌تر از مردان است و زنان در مسیر شغلی خود در شرکت‌های خصوصی به دلایل مختلف با ناامنی شغلی از سوی کارفرما مواجه‌اند. ⁉️ اما پرسش دیگر را باید از حاکمیت پی‌گرفت: آیا در قانون کار ماده قانونی ذیل حمایت از زنان کارمند وجود دارد تا همچون طفیلی با آنان برخورد نشود و مادامی که خلاف میل کارفرمایان رفتار نکنند، مورد تهدید شغلی واقع نشوند؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🔹نشست: مسئله شناسی الهیات فمینیستی مسیحی 🔹ارائه دهنده: خانم دکتر زهرا شریف "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 🔺زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🔺مکان: بلوار امین، بعد از سه راه سالاریه، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران بلوک یک طبقه همکف، اتاق جلسات 🔴لینک حضور مجازی: https://bbb01.dte.ir/b/zz9-z6s-gfx-yvm🔗
✳️ تحلیل تازه های نشر در حوزه زن و خانواده در دو سال اخیر ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 🔻 ارائه علمی اساتید: 1️⃣ آقای دکتر محمد تقی کرمی 2️⃣ حجت الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی 3️⃣ خانم دکتر زهرا شریف 4️⃣ خانم دکتر زهرا داورپناه 5️⃣ خانم دکتر زهره باقریان 6️⃣ خانم فهیمه زارع 7️⃣ خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی 📅 چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲-۹:۳۰ 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵ طبقه شش، سالن جلسات 📲 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به جلسه 👇🏽 http://live.wfrc.ac.ir📎 📌 کانال پژوهشکده در آپارات 🆔https://www.aparat.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/wfrcacir
🟢 یک اتفاق خوب در «نقد و بررسی تازه‌های نشر در حوزه زن و خانواده»
| 🔺 شعار "زن،زندگی،آزادی" در فیلم محصول 2018! 🔻فیلم «دختران آفتاب» یا «دختران خوشید» محصول ۲۰۱۸ در کشور فرانسه است. ▫️ کارگردان اوا هوسون و ازجمله بازیگران آن گلشیفته فراهانی و امانوئل برکو است. ▫️ فیلم به زبان‌های فرانسوی، کردی، انگلیسی و عربی است. ▪️ این فیلم دربارهٔ مادر جوانی به نام بهار (با بازی گلشیفته فراهانی) است که در بازگشت به روستای محل زندگی خود در کردستان همراه با پسرش و صدها زن دیگر توسط نیروهای داعش ربوده می‌شوند. بهار سرانجام فرار می‌کند و به عنوان فرمانده یک گردان ویژه از زنان مسلح کرد به نام «دختران خورشید» انتخاب می‌شود. تمامی اعضای گروه زن هستند و نقش مهمی در مبارزه علیه داعش و آزادسازی مناطق اشغالی دارند. او مدت‌ها در شرایطی غیرانسانی زندانی می‌شود و مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌گیرد. شعار "زن،زندگی،آزادی" شعاری است که بارها در این فیلم تولید شده در 2018 مورد استفاده قرار می گیرد. ♦️ به زودی قسمت‌هایی از تحلیل این فیلم در کانال منتشر خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ «شرق به منجی‌های زنانه احتیاج دارد!!» «دختران آفتاب» بخش اول 🔸 دکتر حفیظه مهدیان 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🔰انجمن مطالعات اجتماعی و موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (س) اهواز، مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ایذه، کانون پژوهشی صدرای اصفهان و موسسه رفیعه المصطفی تهران برگزار می کنند؛ ❇️ سلسله نشست های زن و خانواده: 🔸«جنسیت در زبان قرآن و الهیات فمینیستی» 💢حجت الاسلام دکتر چراغی ▫️دوشنبه 21 آذرماه ساعت 19 🔸«ظرفیت های تحقق الگوی سوم زنان در حل بحران های واقعی و کاذب جامعه زنان» 💢سرکار خانم دکتر طالبی ▫️سه شنبه 22 آذرماه ساعت 18 🔸«نقش زنان در فریضه جهاد تبیین» 💢حجت الاسلام دکتر رنجبر ▫️چهارشنبه 23 آذرماه ساعت 9 🔸«نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت» 💢آقای دکتر تکلو ▫️پنجشنبه 24 آذرماه ساعت 16 🔸 «امکان و ضرورت مبناکاوی مسئله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی» 💢خانم دکتر رودگر ▫️شنبه 26آذرماه ساعت 16 🔗بستر برگزاری جلسات: http://dte.bz/ssoq
♦️ سلسله نشست‌های زن و خانواده در هفته ی پژوهش انجام شد. 🔻 نشست دوم 🕰 تاریخ برگزاری: ۱۴۰۱/۹/۲۲ 🔸 خانم دکتر سارا طالبی در این نشست به بررسی "ظرفیت های جامعه ی اسلامی در تحقق الگوی سوم زن" پرداختند. ▫️ ایشان بحران فعلی در حوزه زنان را شامل دو نوع بحران کاذب و بحران حقیقی دانستند و تاکید کردند که زن الگوی سوم به تعبیر مقام معظم رهبری همان زن معاصر انقلاب اسلامی است که عقبه‌ی تاریخی آن به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد اما به دلیل کثرت تحقق آن در عصر حاضر، زن الگوی سوم انقلاب اسلامی عنوان می‌گردد. ▫️ دکتر طالبی در ادامه با تاکید بر موازنه‌ی نامطلوب در شبهه‌افکنی در حوزه‌ی زنان و عدم انتقال معارف عمیق قرآن در مورد زنان همچون حکم «و عاشِروهنّ بالمعروف»، لازمه‌ی رفع مسمومیت ذهنی دختران نوجوان -که به مثابه زنان الگوی سوم هستند- پاسخ دقیق و متقن به شبهات و سوالات آن‌ها در مسائل مهمی چون مساله‌ی حجاب عنوان کردند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سلسله نشست های «زن و خانواده» 💢نشست دوم: «ظرفیت های تحقق الگوی سوم زنان در حل بحران های واقعی و کاذب جامعه زنان» 🔸با ارائه:«سرکار خانم دکتر طالبی» 🔹در تاریخ 22 آذر1401 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
🔺 اعتراض علیه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل ▪️ علیرغم آن که در یک ماه اخیر جنجال حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زنِ سازمان ملل شکل گرفت، طیف های مختلفی از زنان در جمهوری اسلامی به طرق مختلف اعتراضات خود را به این ظلم آشکار اعلام نموده اند. از خانواده های شهدا که در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کرده اند تا پویش زنان توانمند که به همت زنان فعال ایرانی در جهت نشان دادن زنان موفق جمهوری اسلامی به دنیا طراحی شد. ▪️ اخیرا نیز پویش اعتراض بین المللی به حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن انجام شد. این موارد تجلی‌ای از وحدت کلمه میان زنان اصیل و موفق ایرانی است که با وجود تکثر نگاه ها در جمهوری اسلامی رشد نمودند، به موفقیت های مختلفی دست یافته اند و در حمایت از جمهوری اسلامی گام بر میدارند. ♦️ 💠 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| ✍🏼|صغری عاشوری ♦️ کمیسیون مقام زن، یا کارزار جنگ سیاسی؟! ▪️ کمیسیون مقام زن، سال ۱۹۴۶ میلادی در جهت تحقق برابری جنسیتی و پیشرفت زنان در جهان شکل گرفت. این کمیسیون ذیل شورای اقتصادی_اجتماعی سازمان ملل متحد در چهار حوزه‌ی سیاسی، اقتصادی، آموزش و بهداشت فعالیت می‌کند و فاصله‌ی جنسیتی gender gap موجود میان زنان و مردان در هریک از این چهار حوزه طی گزارشی توسط دولت‌های کشورهای عضو هرساله به این کمیسیون ارائه می گردند. این گزارش ها در هر حوزه باهم مقایسه شده و ذیل گزارش‌های gender gap در سایت کمیسیون مقام زن قرار می‌گیرند. کشورهای عضو نیز بر اساس میزان کم بودن فاصله‌های جنسیتی‌شان در هر حوزه طبقه‌بندی می شوند. ▪️ طبق آخرین گزارش اعلام شده از شکاف جنسیتی که به سال ۲۰۲۲ میلادی مربوط است در بین ۱۴۶ کشور ارائه کننده‌ی گزارش، جمهوری اسلامی ایران در بخش های "آموزش" و "بهداشت" دارای عملکرد بهتری از کشورهایی چون چین، امارات متحده عربی، اردن و چند کشور دیگر دارد و نزدیک‌ترین حد به درجه‌ی مدنظر برابری در این دوحوزه را نیز دارد. ▪️در طی سالیان متمادی جمهوری اسلامی در حالی گزارش‌های مربوطه به این چهار حوزه مورد بررسی را به این سازمان ارسال می‌کند که ارسال گزارش در این حوزه ها اختیاری است؛ اما در این حال محکوم به نقض حقوق زنان از جانب سازمان ملل متحد می‌گردد. این درحالی است که برخی کشورها همچون باهاما، کرواسی، ونزوئلا، روسیه، عراق، سوریه، یمن و... گزارشی از آمار مورد نظر به این سازمان ارائه نمی‌دهند. ❗️چیزی که قابل تأمل است این است که میزان کارکرد شاخص ها و آمارها و نحوه سنجش آن برای زنان کشورهای عضو محل تردید است، چراکه همزمان خبرگزاری‌های ایندیپدنت و گاردین و امثالهم خبر از افزایش خشونت های جنسی و هرچه ناامن تر شدن فضا برای زنان در کشورهای سوئد، دانمارک، انگلستان و دیگر کشورهای غربی می‌دهند. این درحالی‌ است کشورهای ذکر شده در جداول چهار حوزه‌ی مدنظر شکاف جنسیتی، سال ۲۰۲۲ در صدر جدول و به عنوان کشورهایی با کمترین میزان شکاف جنسیتی و بیشترین برابری جنسیتی معرفی شده‌اند. ⁉️ حال سوالی که باید از سازمان ملل و خصوصا کمیسیون مقام زن در این سازمان پرسید این است؛ در نسبت با زنان آسیب دیده‌ای که قربانی انقیاد امیال جنسی مردانه و مردسالارانه در کشورشان شده‌اند، چه موضعی داشته‌اند؟! • آیا تا به حال شده است که ایالات متحده‌ی آمریکا را بابت انقیاد جنسی زنان در این کشور که به گونه‌های متفاوتی آن را نمایان می‌کنند، از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تعلیق نمایند؟! • آیا تا به حال فرانسه را بابت آمار خیره کننده و رسمی افزایش قتل زنان در این کشور از کمیسیون مقام زن لغو حق رای نموده‌اند؟! • آیا رژیم اشغالگر قدس را بابت تجاوزات به زنان فلسطینی، قتل، زندانی و زخمی نمودن زنان فلسطینی از کمیسیون مقام زن اخراج می‌کنند؟! ▪️امروز بیش از زمان های دیگر آشکار می‌شود که سازمان ملل و کمیسیون مقام زن، کارزاری در جهت پیشبرد جنگ افروزی های سیاسی_رسانه‌ای ایالات متحده ی آمریکاست و کارکردی در جهت دفاع از حقوق بشر و جایگاه زنان ندارد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️ اخیراً آقای دکتر محسن حسام‌مظاهری مطلبی با عنوان «فاطمیه ۱۴۰۱؛ تلاقی مناسک مذهبی زن‌محور و جتبش سیاسی زن‌محور» منتشر کرده‌اند. ❗️در پست بعدی علاوه‌بر گزارشی از مطلب ایشان، نقد آقای تکلو، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه جنسیت و جامعه به مطلب آقای حسام‌مظاهری را می‌خوانید. 💠 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️ فاطمیه ۱۴۰۱ و اعتراضات سیاسی در ایران! ▪️اخیراً آقای دکتر محسن حسام‌مظاهری مطلبی با عنوان: «فاطمیه ۱۴۰۱؛ تلاقی مناسک مذهبی زن‌محور و جنبش سیاسی زن‌محور» منتشر کرده‌اند. ایشان در این یادداشت شروع اعتراضات اخیر را با مرگ مظلومانه یک زن(مهسا امینی) توصیف می‌کنند و این اعتراضات را حول محور شعار زن بودن و شکاف پیرامون مقوله زنان یعنی حجاب شکل گرفته می‌دانند. ▪️از طرفی با گذر به این موضوع که فاطمیه از مناسک مهم زنان حول محور شیعی است، سعی کرده‌اند میان اتفاق فاطمیه و ماهیت سیاسی اعتراضی فاطمیه و اتفاقات اخیر در کشور ارتباط برقرار کنند و وجوه شباهتی را معرفی کرده‌اند؛ از جمله اینکه سه عنصر اصلی عصیان سیاسی، مقاومت در برابر استیلاطلبی حکومت دینی، و عاملیت و محوریت زنان، را از مشترکات این دو دانسته‌اند. ▪️ایشان با این مقدمه به دنبال طرح این پرسش رفتنه‌اند، که آیا اعتراضات اخیر سبب تاثیرگذاری بر روند برپایی مناسک فاطمیه بوده است یا خیر؟ و اینکه چگونگی تاثیر پذیری مناسک فاطمیه چه از نظر مثبت چه منفی تاثیر بسزایی بر ادامه‌ی روند دین‌داری و دین‌پذیری در بین زنان ایرانی خواهد داشت. ▪️ایشان در ادامه به نقد رویکرد غیر سیاسی مناسک فاطمیه‌ی امسال در مواجهه با وقایع اخیر پرداخته‌اند و سعی کردند آن را سکوت و انفعال برای هیئات و افراد مذهبی‌ در مواجهه با حوادث سه ماه اخیر ایران بازنمایی کنند و موضوع را فراتر از این، یعنی در اصل «غیبت و سکوت نهاد دین» معرفی کرده و این سکوت و غیبت را دارای پیامدهای عمیقی برای حیات اجتماعی دین در جامعه ایرانی معرفی می‌کنند. ‼️ در پست بعدی؛ نقد آقای دکتر مهدی تکلو، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه جنسیت و جامعه را به مطلب آقای حسام مظاهری می‌خوانید. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
| ✍🏼| مهدی تکلو ♦️ درباره‌ی مقایسه موهن و مضحک فاطمیه و بلوای ۱۴۰۱ ▪️خیلی عجیب این که هنوز برخی اهالی علوم اجتماعی در تحلیل بلوای ۱۴۰۱ از وجوه غلیظ سیاسی آن غفلت می‌کنند. بله، آنچه که در این ایام اتفاق افتاد تغییراتی در بازنمودهای گفتمان‌های سیاسی مذهبی‌ها و دین‌مداران بوده است. این تغییرات هم از قضا نحیف شدن و انفعال آنها در کردار و گفتار سیاسی بود. این انفعال و عقب‌نشینی بخشی به خاطر توان اندک نیروهای داخلی در تولید گفتار و کردار سیاسی جامعه‌پسند بوده (تورم ادبیات امنیتی) و بخش ویژه‌ی آن ناشی از هجمه نیروهای سیاسی برانداز خصوصاً با ادبیات مذهبی؛ یعنی در بلوای اخیر کاملاً آگاهانه ادبیات هجمه به جمهوری اسلامی ادبیاتی مذهبی به خود گرفته بود. لذا این تغییرات در نهاد دین معلول فشار‌های گفتمانی پروژه‌های سیاسی در لوای زن، زندگی، آزادی است. ▪️به بیان دیگر سوژگی (به تعبیر من خالقیت که سطح اعلی عاملیت است) در زن ناشی از تحفظ بر استقلال هویتی است. زنی که بر استقلال هویتی و اصالت‌های درونی خود در مقابل هر گفتمان و هر پنداره‌ای اصرار می‌ورزد می‌تواند به معنای حقیقی کلمه تغییری را ایجاد و نرم‌افزار جدیدی را خلق کند. تغییر در تاریخ صرفا از نیروهای مستقل و تولیدکننده‌ی معنا بر می‌آید. بازیگران صحنه فقط نرم‌افزارها را مصرف و تثبیت می‌کنند. لذا از قبل آزادی زن (به معنای حضور و امکان مصرف و انتخاب‌گری) تغییر قابل اعتنایی رخ نمی‌دهد و یا هر اراده‌ای برای ایجاد تغییر به نفع گفتمان قدرتمندتر مصادره خواهد شد. بلوای ۱۴۰۱ اولاً و بالذات سیاسی بود و ثانیاً و بالعرض تبعات اجتماعی داشت و نه برعکس! تحلیل تغییرات زنانه‌ی اتفاقات سه ماه گذشته نقطه عزیمتی دیگر می‌طلبد که من پیشتر درباره آن نوشته‌ام. ▪️بلوای اخیر به دلیل آنکه به سرعت توسط نیروهای سیاسی برانداز تصاحب شد و چهره ای رادیکال به خود گرفت از امر زنانه و مطالبات زنان استفاده‌ی ابزاری کرد. یعنی این پوسته‌ی ظاهراً اجتماعی باطنی کاملا سیاسی داشت تازه ترینش اخراج سیاسی ایران از کمیسیون مقام زن به بهانه مهسا امینی ...... بلوای اخیر اگر چه با استقبال زنان همراه بود اما نیروهای مولد و صحنه گردان - به تعبیر من خالقیت آن - زنان نبودند. زنان صرفا بخشی از بازیگران آن بودند. زنانگی اینجا (خصوصاً هر چه زمان گذشت بیشتر آبزی منازعات سیاسی امنیتی شد. لذا مقایسه و تناظر آن با فاطمیه به عنوان سابقه ای از کنشگری سیاسی زنانه مضحک است و از همان هاست که خنده آید خلق را. اینها شعر و غزل است بله به طور کلی و کلان مسیر حرکت تاریخ در حال احیای زنانگی است و اتفاقا انقلاب ۵۷ از اصلی ترین متولیان آن بوده و هست. ▪️پیچ زنانه‌ی تاریخ معاصر با زنان انقلاب اسلامی رقم خورد. زنان مستقلی که هم به استیلای شرقی نه گفتن و حاشیگی تاریخ را نپذیرفتند و هم بر سینه‌ی استعمار غربی دست رد زدند و بر قدرت‌های ناشی از زنانگی خود اصرار ورزیده و مقابل تن‌شدگی هم ایستادند. پ.ن: اساساً این شطحیات محلی از اعراب ندارند، اما از باب یک‌صدا نبودن عریضه پاسخ داده شد. @Mahdi_Takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| دنیا هنوز می‌تواند جای قشنگی باشد... 🔸 زهرا عبدی، بانوی ایرانی، نویسنده کودک و نوجوان که تنها پایگاه فرهنگی کودکان افغانستان در روستای جمکران را تاسیس می‌کند. 🔸 او گاهی از بدقولی‌ها و کم‌کاری‌ها، از راهی که رفته خسته و پشیمان شده و نیروی ادامه‌دهنده او قلب‌های پاره پاره کودکان افغانستانی بوده است 💔 @sandali_baz 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی 🌐 |@asrezanan_ir|